Ratchet & Clank (2002)

PlayStation 2 / PlayStation 3 / PlayStation Vita
Platform / Shooter

Ontwikkeld door Insomniac

Ratchet, en zijn robotvriendje Clank, reizen het universum af om Drek te verslaan. Drek wil een nieuwe planeet creëren. Daarvoor wil hij alle andere planeten verwoesten en van elke planeet stukjes nemen om zijn nieuwe planeet te bouwen. Kunnen Ratchet & Clank hem tegenhouden?

avatar van Tsjo-Wi
Samen met de Jak&Daxter reeks de beste 3D platformer voor PS2. Hilarische personages, geestige filmpjes, leuke omgevingen, vrolijk sfeertje, uitdagende gameplay, en natuurlijk gruwelijke wapens, deze game heeft het allemaal.

Goed Spel, leuk om te spelen. 5*.

avatar van Paap
En dan krijgt het al meteen 5*?
Ik heb hier alleen een demo van gespeeld. Wel aardig, niet interessant genoeg om te kopen.

Het is best goed gemaakt hoor, van mij krijgt het 5 sterren mede doordat het ook origneel bedacht en ontworpen is door Insomniac Games.

avatar van Ansem
Tsjo-Wi schreef:

Ik sluit me hier volledig bij aan.
Wat ik nog even wil toevoegen: de vijanden zijn leuk om tegen te vechten, het is niet te makkelijk maar ook niet te moeilijk en het verhaal zit goed in elkaar.

avatar van veron35
Een van mijn lievelings spellen. Erg leuke en mooie levels.

kevin13
dit bij mijn neef gespeeld en was zalig

avatar van wiiplayer
leuk spel , r&c zijn goed duo
jammer dat je in dit deel niet je wapens kan upgraden
4****

avatar van Bart Tönjann
Leuk spelletje, goeie platformer.

avatar van Wii00
Deze vond ik persoonlijk de leukste van de reeks op de PS2.

5*sterren dit spel heb ik minimaal wel 5 keer opnieuw uitgespeeld.

%%%%%%
Inderdaad een leuke platformer.Mooi de mannetjes verzonnen en zeker geen saaie missies.Helaas heb ik de verder delen niet gespeelt maar deze geef ik net als Jak en Daxter deel 1 een 3,5

avatar van Crash Bandicoot
Mooie game die delen erna waren nog veel beter

en van my mogen ratchet & clank netzoals crash bandicoot doorgaan

Daar ben ik het hellemaal mee eens, maar met Bandicoot doorgaan, come on Crash of the Titans is net uit wil je nou al meer?

avatar van Bart Tönjann
CotT smaakt gewoon naar meer

Maar het gaat hier om R&C, de concurrent van Naughty Dog, die begonnen zijn met Crash... Dus dit is niet echt de plek om over Crash te praten

avatar van equalizersound
ik kreeg het van een vriend en sinds dien ben ik compleet verslaafd aan ratchet and clank ik heb alle delen op challenge mode uitgespeeld ik ben nu bezig met size matters en de demo van tools of destruction ook al uitgespeeld maar het is soms best simpel dus geef ik het geen 5 maar een 4,5

Ik hoop toch nog dat ze de hele reeks nog een voor de ps3 uitbrengen want het zijn gewoon fantastische games.

avatar van darthconner
dit is eigenlijk echt een klassieker van de ps2. ik heb er echt lange tijd plezier aan beleefd.

avatar van wiiplayer
Dit soort spellen (R&C, Jak, Crash) smaken zeker naar meer. Helaas gaat R&C verder op de Ps3, Crash komt ook altijd nog mooi op de ps2 en de nieuwste Jak gaat ook uitkomen op de ps2. R&C gaat achteruit

Mijn favoriete game op de ps2. Als kind helemaal kapot gespeeld.

ratchet en clank.... ho...man, heel mijn jeugd (tot nu toe) gespeelt. ik vind de vroegere ratchet en clanks, beter dan de nieuwere. en de beginner is in mijn ogen de beste.

als klein dotterke is het verhaal leuk om te zien , en de personages passen zeker in dat verhaaltje.
de gameplay is simpel, en gemakkelijk te begrijpen.

gewoon omdat ik uren en uren als een klein kindje heb gespeelt en veel leuke momenten heb aan gehad. geef ik deze 4.5 sterren.

avatar van wiiplayer
Ik weet neit waar ik het anders moet posten dus dan maar hier: HD collectie van Ratchet and Clank confirmed. Deel 1 t/ 3 in HD voor de PS3 met trophies, net als Jak.

Eerlijk gezegt vind ik de Jak trilogy de beste game die voor de ps3 bestaat (hoe sneu dat ook mag klinken) en deze games waren na Jak waarschijnlijk mijn favoriet voor de PS2. Nu zijn ze niet al te fantastisch meer maar ik ga hem wel kopen. R&C 1 is niet al te goed maar deel 2 en 3 zijn wel erg vet.

spelfreak
Man sony moet stoppen zoveel goede games op de ps3 uit te laten komen. Ik heb geen geld meer! En moet ook nog voor de vita sparen.

Vind het wel mooi geweest met Ratchet and Clank 2002. Het speelt eigenlijk verassend oke en het is vrij goed oud geworden voor een game van 20 jaar uit. Echter mis ik gewoon wat quality of life zaken zoals kunnen strafen bij het schieten. Het verhaal heeft genoeg humor en als de gameplay net wat strakker was had ik het wel prima gevonden. Deel 2 is daarin een stuk moderner begrijp ik dus ik ga deel 1 voor nu met een youtube sessie afronden. Echter, begrijp ik zeker wel waarom dit toen zo populair was.

Ik denk dat ik dat met alle ps2 delen ga doen en dan de ps3 een nieuwe poging geef om daadwerkelijk te spelen. Games uit dat tijdperk moeten het na zoveel jaar toch hebben van een dosis nostalgie en dat heb ik in deze dus niet. Ik heb de game voor 50% gespeeld dus ik onthou mezelf hier van een stemming.

avatar van harm1985
Enfin, ik heb dus sinds vorig jaar zomer een PS5. Ik was één van de gelukkigen die bij CoolBlue ingeloot werd; om mijn kansen te verhogen koos is destijds voor de bundel met Ratchet & Clank: Rift Apart. In eerste instantie kocht ik de PS5 om een aantal spellen voor de PS4 te kunnen spelen, omdat ik die console over heb geslagen.

Ik begon dus pas met Rift Apart nadat ik Final Fantasy XV, VII Remake en Zodiac Age heb uitgespeeld. Dat beviel zo goed dat ik de remake van dit deel op de PS4 uit 2016 ook heb aangeschaft.

Nu zijn we dus full circle met de aanschaf van de HD Remaster van de eerste 3 delen. Dit spel is een feest der herkenning, maar er zitten genoeg nuance verschillen in om het de moeite waard te maken. Met name het feit dat Ratchet hier nog een sarcastische onaangepaste hork is die zijn band nog moet opbouwen met Clank spreekt erg aan. In de remake waren ze direct bevriend lijkt het. Grafisch ziet het er prima uit in de opgepoetste versie en ook de gameplay voelt vertrouwd, maar wel definitief minder fijngevoelig als op de PS4/5. Niveau ligt ook net wat hoger qua moeilijkheid.

Definitieve beoordeling volgt t.z.t.

avatar van harm1985
Inmiddels begonnen aan de challenge mode; platinum zal een flinke kluif worden... maar weet genoeg voor een finaal oordeel.

In alle opzichten, behalve grafisch, beter dan de remake. Het spel is misschien niet 'Nintendo hard', maar toch behoorlijk pittig, dat zorgt voor monumenten van frustratie, maar de blijdschap als het je toch lukt is des te groter.

Zoals gezegd wordt de relatie tussen Ratchet en Clank hier zorgvuldig opgebouwd, waardoor het einde veel logischer is. Dit geldt ook voor de levels en de gadgets en wapens, deze krijg je pas als je vast loopt en niet zoals de onderwater propulsie in de remake al meteen. Ook het kopen van de golden weapons met gouden bouten voelt logisch aan.

Qua sfeer en muziek doet dit deel ook veel duisterder aan en is het spel veel groter. Logisch ook, moderne games kosten gewoon veel tijd om de wereld in een bepaald detailniveau te maken, waardoor er minder tijd over is om er meer te maken.

Enige puntje van kritiek, de Ryno is wel game breaking.

avatar van harm1985
Bezig met de derde playthrough, 1 miljoen bouten verzamelen is geen sinecure! Gelukkig wel al bijna alle gouden wapens.

avatar van harm1985
Na drie keer de challenge mode te hebben voltooid kreeg ik tijdens de vierde keer op de planeet van Quark eindelijk de pop-up dat de Bolt Collector en platinum trofee binnen waren. Klinkt als een grind maar valt in het niets bij het aantal uren dat in games als Final Fantasy X en Gran Turismo 5 heb gestoken.