Duke Nukem 3D (1996)

Alternatieve titels: Duke Nukem | Duke Nukem 64 | Duke Nukem: Total Meltdown | Duke Nukem 3D: Atomic Edition | Duke Nukem 3D: Megaton Edition | Duke Nukem 3D: 20th Anniversary World Tour

PC / Macintosh / Nintendo 64 / Sega Saturn / PlayStation / Xbox 360 / Apple iOS / Android / Mobile / PlayStation 3 / PlayStation Vita / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch / Evercade VS / Evercade EXP
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door 3D Realms, Eurocom, Gearbox en Nerve
Uitgegeven door 3D Realms, FormGen, GT, Sega, Deep Water, Tec Toy, King Records, MacSoft, Play It, Apogee en Gearbox

Los Angeles ligt op zijn gat wanneer aliengespuis de -inmiddels erg futuristisch uitziende- stad overgenomen heeft ergens in de 21ste eeuw. Ze hebben zich tot de tanden bewapend met onze (soms erg geavanceerde) wapens, muteerden alle politiecorpsen tot moordzuchtige schepsels en stelen onze 'babes' om er schaars geklede slavinnen van te maken. Slechts één man kan de stad redden: de testosterongevulde macho-held Duke Nukem. Met bazooka's en machinegeweren tot enkele high-tek gadgets zal hij de aliens trachten een koekje van eigen deeg te geven.

avatar van Dexter
:O dat ik hier maar 3* voor had gegeven. Dit is toch wel een jeugd-klassieker van me geweest hoor. Vooral het uitspreken van de titel was altijd weer een hele klus. Djoeke Noekum?

avatar van Maiky
Duke Nukem 3D was in veel opzichten een doorbraak in mijn gamebeleving. Als snotneus van een jaar of 13 was ik nog niet zoveel gewend qua games, en het moet gezegd worden dat dit een van de eerste PC-games is die ik intensief speelde, waardoor het geluid steevast uit werd gezet om de spanning wat te verlagen. Je bent een held op sokken of je bent het niet.

De Duke werd legaal op onze computer geïnstalleerd toen ik van de orthodontist een beugel kreeg. Die emotionele gebeurtenis was waarschijnlijk de aanleiding om alles om me heen kapot te schieten. De Duke legde op het gebied van leveldesign de grondslag van mijn ideeën over... leveldesign in die tijd: ik had liever herkenbare locaties in plaats van wazige ruimtestations. Dat weerhield me er niet van om games als Doom II te mijden, maar de interesse ging duidelijk naar een herkenbare setting en daar zocht ik dan ook naar. Bioscopen, straten, winkels en canyons: ik kon er geen genoeg van krijgen.

Bovendien viel Duke 3D op met zijn muziek. Soms speelde ik een level om alleen de muziek te horen. De herkenbare Duke Nukem 3D tune spreekt al boekdelen, evenals enkele voortreffelijke leveldeuntjes, maar ook de geluidseffecten hebben een onmiskenbaar karakter dat simpelweg niet ingewisseld kan worden. Dat maakt Duke 3D uniek.

Ik weet niet zo goed hoe ik Duke 3D in perspectief kan plaatsen. Dit is een mening die is gebaseerd op het plezier dat ik had in de tijd dat games nog in DOS werden gespeeld. Het speelde fijn (zelfs toen ik het nog zonder muis deed) en alles was duidelijk. Waar ik in hedendaagse first person shooters de ammo voor verschillende wapens vaak niet herken, daar zag ik in Duke 3D al van tien meter afstand welke ammo er voor welk wapen lag. Heerlijk helder, ook de wapens: bazooka, pistool, shotgun en nog wat meer: ik kon er allemaal wat mee. Net als Duke's one-liners: "It's time to kick ass and chew bubblegum... and i'm all outta gum." Natuurlijk van Carpenter's They Live, maar voor mij onsterfelijk gemaakt door onze Duke.

avatar van The_CrY
Onlangs dan voor een tientje toch gewaagd. Uiteindelijk ben ik toch wel heel erg blij met mijn aanschaf van de World Tour editie. Voor het grootste deel is dit spel gewoon Duke Nukem 3D zoals we het kennen, maar dan met hernieuwde 3D rendering en andere, dynamischere belichting. Aangezien het de enige versie van Duke 3D is die je op het moment kan aanschaffen zie ik geen reden om het niet aan te bevelen. Let wel, het voelt her en der wat minder vloeiend aan, vooral de manier waarop de muis zich laat besturen, maar ook de hotkeys op PC zijn niet altijd even responsief. Daarnaast brengt deze versie ook wat glitches en bugs met zich mee, waardoor vijanden door de muur clippen, interactieve objecten niet reageren, of waardoor jezelf opeens aan de andere kant van het level bent (of gewoon dood). Gelukkig valt hiermee te leven. Quicksaven bestaat nog steeds, maar (ik denk speciaal voor console spelers) is er nu een rewind-systeem toegevoegd. Ik moest er even aan wennen, maar eigenlijk werkt dit best prima. Zodra je dood bent spoel je even terug naar vanaf waar je verder wil en je mag weer. Van enige geluidsproblemen waar bij de release sprake van zou zijn is nu niets meer te merken, al zijn de octabrains onverdraagbaar luid, wat wel mijn speelstijl beïnvloed. De veranderde duisternis maakt nu ook dat je soms dingen niet kan zien, terwijl jij wel beschoten wordt... niet altijd even fijn.

De spraakmaker is uiteraard Episode 5: Alien World Order, en hoewel deze absoluut niet in 1996 gemaakt had kunnen zijn, is dit wel een hele toffe episode om te spelen met een heel eigen sfeertje. Wie Episode 4 niet uitdagend genoeg vond mag hier zijn geluk beproeven. Nieuwe vijanden, een helaas wat teleurstellend zwakke boss, frisse omgevingen, en zelfs een gloednieuw wapen: de Incinterator, welke al snel uitgroeide tot een favoriet wapen, omdat deze heel sterk is tegen de kleinere vijanden. Ook heeft Duke Nukem stemacteur Jon St. John nieuwe one-liners ingesproken en heeft ie alle oude geluidsfiles opnieuw opgenomen, omdat Gearbox dat graag wilde, maar dat laatste is niet altijd even fijn. Gelukkig heb je de keuze tussen de oude en nieuwe stem.

De grote olifant in de kamer is natuurlijk het ontbreken van de uitbreidingen Life's a Beach en Duke it Out in DC (en ook Nuclear Winter, mja, who cares?), waardoor dit nooit de echte definitieve versie van Duke 3D zal zijn. Hopelijk worden deze later nog toegevoegd. Tot die tijd speel ik nog met Megaton, welke over het algemeen toch wat minder issues bevat, maar helaas, die is niet meer in de handel voor wie m niet heeft. Ook is er geen backwards compatibility met oude mods en maps, waardoor je je wel eens afvraagt voor wie Gearbox nou deze versie heeft uitgebracht, want het is niet alsof ze longtime fans een bot toegooien, zogezegd. Het is niet alsof je daadwerkelijk jonge gamers met een re-release aan het Duken helpt, lijkt me. Er is zelfs geen level editor toegevoegd, en op de Steam workshop is het niet mogelijk om iets anders toe te voegen dan een *.map file, waardoor echt modden ook niet aangemoedigd wordt. Maar goed, Randy Pitchford is al blij als ie zn spel verkoopt. Echt klantgericht is hij nooit geweest.

avatar van Manny Calavera
Your face. Your ass. What's the difference?

Duke Nukem 3D is natuurlijk een iconische game uit de 90’s en verscheen een paar maanden geleden voor een paar Euro op de Nintendo Switch. Destijds had ik veel schik met de man die stalen ballen bezit en dat zelf ook weet en dus kocht ik de game opnieuw. Benieuwd of dit de tand des tijds nog heeft doorstaan, want een 3D game is natuurlijk snel verouderd en deze is alweer 24 jaar oud.

Duke Nukem 3D liet in 1996 het tijdperk van Wolfenstein en Doom achter zich en speelde met hoogtes en volledige bewegingsvrijheid zoals we dit nu nog kennen. Geen idee of Duke 3D de eerste game was die je echt volledig een 3D shooter liet spelen, maar het maakte destijds enorme indruk op me. Gelukkig is dat gevoel nauwelijks aangetast. Het is nog altijd een ijzersterke game, mits je uiteraard wel kan leven met technische gedateerdheid. Want ja, je speelt wel een stokoude game en dat zie je, ook al heeft de game die ik speelde een visueel likje verf gekregen met de 20th Anniversary World Tour die een paar jaar geleden al verscheen. Je kan kiezen tussen de klassieke en de aangepaste look. Om het een beetje speelbaar te houden koos ik wel de aangepaste versie, al keek ik regelmatig bij stukken hoe het er in de klassieke look uit zag. Dit had bv de Halo 1 remake ook al en is een hele leuke optie. Wat ook een enorm fijne toevoeging is, is dat de game je overal toegang toe geeft. Elk hoofdstuk, elk chapter kan je meteen selecteren. Loop je vast of ben je uitgekeken op een stuk, dan valt dit te skippen. En ga je dood, dan krijg je de optie om de tijd zover achteruit te spoelen als je fijn vind. Mij doe je echt een enorm groot plezier met dit soort zaken, want ik wil zo’n hoofdstuk gewoon uitspelen. De pure criticus zal het een gebrek aan uitdaging vinden, maar ach. Je kan ook gewoon nog ongelimiteerd de game saven, dus opties genoeg.

Het is overigens ook wel nodig, want de game is geregeld verdomd pittig. Dat alien-tuig valt je van alle kanten aan en is er in alle vormen, van vieze groene gezichtsplakkerd tot de geweldige pig cops tot behoorlijk bad ass giganten. Gelukkig beschik je over een flink arsenaal aan knalwerk en mag je ze, hoera, allemaal gewoon bij je dragen. Heerlijk. Dat vond ik destijds in games zo fijn, maar dat zit er in moderne shooters nauwelijks nog in. Lekker knallen met je shotgun, 3-loops mitrailleur of rocketlauncher. Op dat gebied is Duke 3D echt briljant. Het schieten voelt zo lekker en vijanden schiet je heerlijk zichtbaar aan pulp. Duke 3D is erg bloederig en de doodskreten van je vijanden zijn tof. Ook het leveldesign vind ik nog altijd heel sterk. Het gevoel van hoogteverschil is erg aanwezig, niet voor niets heb je ook geregeld je jetpack nodig. Een hoop levels zijn ook echt iconisch en ben ik na dik 20 jaar nog niet vergeten en voelen als een feest van herkenning. De bioscoop, de stripclub, het riool. Maar ik ben ook heel veel tegengekomen wat ik nooit heb gespeeld, verderop in de game, dus het was ook voor mij nog verrassend. Wel heb ik het niet zo op die ‘’zoek de pasjes en ga dan pas verder’’ gameplay. Dat is wel echt gedateerde jaren 90 gameplay en vond ik nog wel eens storend. En heel eerlijk, als je een eind in de game bent dan treedt er wel een beetje een soort moeheid op, omdat de game wat in herhaling valt. Meer dan aliens kapot maken doe je natuurlijk niet. Naast de heerlijk brute actie kent de game natuurlijk nog iets iconisch, de aanwezigheid van Duke Nukem natuurlijk. Wat een beest, wat een man, wat een heerlijk grappige gast. De oneliners in deze game zijn net zo iconisch als de game zelf.

It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum.

Nobody steals our chicks... and lives!

I'm Duke Nukem. And I'm coming to get the rest of you alien bastards!

Damn! I'm looking good!

Wie kent ze niet, haha. Ik moest ieder geval geregeld lachen bij dit soort flauwekul en het geeft de game echt een eigen smoel. Jij moet niet bang zijn voor de aliens, maar zij voor jou. Dat sfeertje vind ik bijzonder aangenaam. Jammer dat dit meteen de laatste goede Duke Nukem game was. Iedere gamer met een beetje historisch besef zal nog wel eens lachen om het productieproces van de al eind jaren 90 aangekondigde Duke Nukem Forever, die pas in 2011 verscheen en bijzonder teleurstellend was. En daarna was het gedaan met de Duke, wat het niet verdiende. Ik hoop dat ze nog eens een nieuwe game maken, want zo’n personality in deze social justice sneeuwvolkjeswereld van anno 2020 zou ik heel grappig vinden. Maar Duke Nukem 3D is een monument van een game die ook nu nog steeds erg goed en leuk om te spelen is.

Kleine twijfel tussen 4 of 4,5*, maar ik laat mijn hoogste score staan

avatar van Duke Nukem
Duke Nukem 3D, wat een spel! Erg origineel, enig in zijn soort met prachtige level design en action packed to the teeth! Meer afwisseling in de omgevingen dan in Doom. Het spel zit ook vol humor, met grappige uitspraken van de stoerste game held ooit! Naast Lara Croft is Duke voor mij toch wel het icoon van het PS1 tijdperk. Ik heb uren besteed aan dit spel, tot stukken in de nacht liep ik doorgeen claustrofobische gangen op zoek naar 'where the hell I'm supposed to go'! (Ik kan het blijkbaar niet laten om in het Engels te schrijven bij het beschrijven van dit spel) Ik herinner mij nog levendig dat ik een afspraakje met mijn lief negeerde omdat ik tot in de late uurtjes Duke Nukem aan het spelen was. Midden in de nacht hield ik er dan eindelijk mee op en onderweg naar mijn vriendin verbeeldde ik mij dat er monsters uit de riool kwamen die ik moest neerknallen
Dat kan toch niet gezond zijn?

- "Damn, I'm looking good!"
- " It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
- "Come get some!"
- "Damn, those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride."