Duke Nukem 3D (1996)

Alternatieve titels: Duke Nukem 3 | Duke Nukem 64 | Duke Nukem 3D: Megaton Edition | Duke Nukem 3D: 20th Anniversary World Tour

Apple iOS / Game Boy Advance / game.com / Mobile / Nintendo 64 / PC / PlayStation Vita / Sega Saturn / Nintendo Switch / Xbox One / PlayStation 4

Ontwikkeld door 3D Realms en Apogee
Uitgegeven door Apogee, Tiger, Deep Water en Devolver Digital

Los Angeles ligt op zijn gat wanneer aliengespuis de -inmiddels erg futuristisch uitziende- stad overgenomen heeft ergens in de 21ste eeuw. Ze hebben zich tot de tanden bewapend met onze (soms erg geavanceerde) wapens, muteerden alle politiecorpsen tot moordzuchtige schepsels en stelen onze 'babes' om er schaars geklede slavinnen van te maken. Slechts één man kan de stad redden: de testosterongevulde macho-held Duke Nukem. Met bazooka's en machinegeweren tot enkele high-tek gadgets zal hij de aliens trachten een koekje van eigen deeg te geven.

drezic schreef:

Op Duke Nukem Neverever? Nee man, die zijn allang oud en grijs

Jij misschien maar velen wachten erop, dat blijkt wel uit alles
Hij gaat volgend jaar echt uitkomen man let op mijn woorden

Imperial Figure
Pascal A schreef:
Sega Saturn staat er niet bij als platform ?

4 sterren

Saturn nu wel maar er mist nog 1 platform: de xbox360

Klassieke game trouwens, als jochie van 10 jaar kwam ik hier maar niet achter weg en het blijft nog steeds een topper.

HC-freak schreef:
Hij gaat volgend jaar echt uitkomen man let op mijn woorden

Is echt een running gag op internet aan het worden

RE123
van deze game heb ik gister de demo op de xbox360 gespeeld , degraphics zager er goed uit voor die tijd ook de wapens ware vet ,in een woord top game net als wolfenstein 3d en doom

RE123
weet iemand een site waar ik de demo hiervan kan spele

RE123
waarom kan ik bij dit spel de multiplayer mode niet spele

avatar van rustugan
wat een klapper was dit toen ik hem toendertijd speelde op PC. Heel wat late uurtjes eraan gespendeerd. Speelde toen ook nog met de plutonium pack erbij, dat is echt een aanrader om die es spelen.

"Hail to the king baby!"

Joeri_000
Dit was zo cool !!
Op de oude 486van men pa met 45 mb schijfruimte paste deze game er net op en knallen maar !!

avatar van dave
Episch meesterwerk dat me evenveel spanning en sensatie bezorgt als eender welke FPS tegenwoordig.
Hagedissen die uit 20 pixels bestaan, héérlijk.

avatar van Maiky
Duke Nukem 3D was in veel opzichten een doorbraak in mijn gamebeleving. Als snotneus van een jaar of 13 was ik nog niet zoveel gewend qua games, en het moet gezegd worden dat dit een van de eerste PC-games is die ik intensief speelde, waardoor het geluid steevast uit werd gezet om de spanning wat te verlagen. Je bent een held op sokken of je bent het niet.

De Duke werd legaal op onze computer geïnstalleerd toen ik van de orthodontist een beugel kreeg. Die emotionele gebeurtenis was waarschijnlijk de aanleiding om alles om me heen kapot te schieten. De Duke legde op het gebied van leveldesign de grondslag van mijn ideeën over... leveldesign in die tijd: ik had liever herkenbare locaties in plaats van wazige ruimtestations. Dat weerhield me er niet van om games als Doom II te mijden, maar de interesse ging duidelijk naar een herkenbare setting en daar zocht ik dan ook naar. Bioscopen, straten, winkels en canyons: ik kon er geen genoeg van krijgen.

Bovendien viel Duke 3D op met zijn muziek. Soms speelde ik een level om alleen de muziek te horen. De herkenbare Duke Nukem 3D tune spreekt al boekdelen, evenals enkele voortreffelijke leveldeuntjes, maar ook de geluidseffecten hebben een onmiskenbaar karakter dat simpelweg niet ingewisseld kan worden. Dat maakt Duke 3D uniek.

Ik weet niet zo goed hoe ik Duke 3D in perspectief kan plaatsen. Dit is een mening die is gebaseerd op het plezier dat ik had in de tijd dat games nog in DOS werden gespeeld. Het speelde fijn (zelfs toen ik het nog zonder muis deed) en alles was duidelijk. Waar ik in hedendaagse first person shooters de ammo voor verschillende wapens vaak niet herken, daar zag ik in Duke 3D al van tien meter afstand welke ammo er voor welk wapen lag. Heerlijk helder, ook de wapens: bazooka, pistool, shotgun en nog wat meer: ik kon er allemaal wat mee. Net als Duke's one-liners: "It's time to kick ass and chew bubblegum... and i'm all outta gum." Natuurlijk van Carpenter's They Live, maar voor mij onsterfelijk gemaakt door onze Duke.

avatar van bvonk
Leuk als je Duke Nukem 3D nog ergens hebt liggen en het eens via windows wil spelen met een betere Resolution.

De mod Duke3D High Resolution Pack.

avatar van Maiky
Dat ga ik toch eens proberen

avatar van Dragonslayer
Er komt een next gen versie van duke nukem 3D en die wordt helemaal gratis!!!!!

Duke nukem 3D in 3D?

avatar van bvonk
Duke Nukem met de Unreal 3 engine.

avatar van Juan2910
Duke Nukem blijft the bomb.. Heb hem nu ook op mijn iPhone 4 Voor wanneer ik me verveel in de bus

avatar van playzz82
Duke blijft de beste fps shooter ooit voor mij.. zal wel met jeugdsentiment te maken hebben.

avatar van steffengamer
Heerlijk Nintendo 64 spelletje!!!

avatar van Thomas83
Weet iemand of dit de eerste FPS was waarmee je de muis kon gebruiken om te richten? In mijn herinner wel.

avatar van Hadouken
Kon je niet alleen de muis gebruiken bij de Atomic Edition of de High Resolution Pack? Ik meende me te herinneren dat ik vroeger toen de game net uit was ik gewoon speelde met de pijltjes. Jaren later toen ik hem opnieuw speelde, speelde ik met de muis.

avatar van bvonk
Het kon volgens mij beide. Maar standaard was dat je de pijltjes gebruikte. En je schoot dan vanzelf naar beneden of boven als de vijand zich daar bevond.

Laatste keer dat ik Duke Nukem heb gedaan was the High Resolution pack en daarbij moet je wel met de muis werken.

avatar van Hadouken
Ja bij de High Resolution Pack gebruikte ik ook de muis ja. Maar zou kunnen dat het vroeger met allebei kon, maar kan me ook wel indenken dat ik toen liever de pijltjes gebruikte omdat het toen de standaard was. Niet meer voor te stellen in deze tijd natuurlijk

avatar van Thomas83
Misschien was het dan wel zo dat in Duke Nukem 3D er meer van 3D gebruik werd gemaakt of zo. Er staat me in elk geval bij dat het wennen was.

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Volgens mij kon je zelfs bij Wolfenstein 3d al de muis gebruiken, maar zeker weten doe ik dat niet. Ik heb Quake overigens nog met de pijltjestoetsen gespeeld, dus toen deze game uitkwam was het zeker nog niet gebruikelijk om de muis te gebruiken.

avatar van Thomas83
Wolfenstein 3D met de muis? Hmm, lijkt me vrij sterk. Maar ik denk niet dat ik toen al een muis had. Toen ging alles nog lekker ouderwets via DOS. Dus je zou gelijk kunnen hebben.

Wolfenstein 3D kon je echt niet met de muis bedienen.

Deze Duke 3D kan inderdaad wel eens de 1e zijn die dit liet doen. Quake 2 kwam een jaar later pas uit meen ik..

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Bij Doom kon het sowieso al. Daar kon je alleen nog niet omlaag en omhoog kijken dus had je er wat minder aan. Bij Heretic kon dat wel en dat kon dan waarschijnlijk ook wel met de muis.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Hail to the king, baby!

Ook zoveel gespeeld, al maakte het niet dusdanig indruk op me dat ik hem reken bij de beste shooters ever.
Maar Duke's coolness en de vette wapens, oneliners, levels en vijanden hebben me toch zeer lang vermaakt.

Ik snap een kleine 4 jaar later eigenlijk helemaal niet waarom ik maar 3,5* voor Duke Nukem 3D heb gegeven, aangezien ik deze game echt belachelijk veel met heel veel plezier vroeger heb gespeeld.

Ik zat net even op YouTube wat oude beelden terug te kijken, echt schitterend zeg! Dat hele eerste level met de bioscoop ken ik nog steeds uit mijn hoofd!

YouTube - ‪Duke Nukem 3D Episode 1 Level 1‬‏

Duke Nukem 3D is gewoon een prachtige classic geworden, net als games als Wolfenstein, Quake en Doom dit ook zijn. Duke ging weer nog verder en introduceerde veel meer interactie, humor en coolness. Als je Duke Nukem 3D vroeger niet hebt gespeeld als je in die tijd games speelde, dan heb je toch echt wat gemist. Game geschiedenis.

Dit is gewoon 4,5* waard.

avatar van bvonk
Een fan heeft ter ere van het nieuwe Duke spel een high quality remake gemaakt voor de oorspronkelijke DN3D poster.