Duke Nukem 3D (1996)

Alternatieve titels: Duke Nukem 3 | Duke Nukem 64 | Duke Nukem 3D: Megaton Edition | Duke Nukem 3D: 20th Anniversary World Tour

Apple iOS / Game Boy Advance / game.com / Mobile / Nintendo 64 / PC / PlayStation Vita / Sega Saturn / Nintendo Switch / Xbox One / PlayStation 4

Ontwikkeld door 3D Realms en Apogee
Uitgegeven door Apogee, Tiger, Deep Water en Devolver Digital

Los Angeles ligt op zijn gat wanneer aliengespuis de -inmiddels erg futuristisch uitziende- stad overgenomen heeft ergens in de 21ste eeuw. Ze hebben zich tot de tanden bewapend met onze (soms erg geavanceerde) wapens, muteerden alle politiecorpsen tot moordzuchtige schepsels en stelen onze 'babes' om er schaars geklede slavinnen van te maken. Slechts één man kan de stad redden: de testosterongevulde macho-held Duke Nukem. Met bazooka's en machinegeweren tot enkele high-tek gadgets zal hij de aliens trachten een koekje van eigen deeg te geven.

avatar van Hadouken
Dat zou ik niet weten eerlijk gezegd.
Maar als je alleen het laatste niet hebt gezien en het eerste dus wel, hoe kan je dan zeggen dat er niet veel bloed in zit

avatar van W B
W B
gemaster schreef:
Ik geef toe dat Duke Nukem niet de mooiste graphics had, maar het zag er zeker goed uit voor die tijd.

Geloof me, deze kwam (ongeveer) na Doom uit, maar dit waren toen voor een 3D-shooter geweldige graphics! Kan me herinneren dat ik toen zei "dit kan niet mooier!"

avatar van sinterklaas
Hadouken schreef:
Dat zou ik niet weten eerlijk gezegd.

Tja, het is ook weer lang geleden hoor dat ik deze speelde. Misschien kwam het omdat ik gewend was aan de nieuwere spellen.

Pascal A
Sega Saturn staat er niet bij als platform ?

4 sterren

avatar van Koert
I've got balls of steel!

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Mmm, don't have time to play with myself

avatar van whitedevil
me eerste duke nukem was op de N64. Vond het echt een leuk spel, veel bloed en dingen die kapot konden.

avatar van Thomas83
Dit spel was vrij revolutionair volgens mij. Voor mij tenminste wel. Ik herinner me nog dat dit de eerste 3D shooter voor me was die echt 3D was. Je keek niet meer alleen recht voor je uit maar moest boven ook goed opletten dat er boven je geen vijanden waren. Of het was iets anders wat nieuw was voor me aan dit spel, in elk geval was er iets aan dit spel waar ik aan moest wennen.
Grafisch zag het spel er ook erg goed uit, de verhaallijn en locaties waren leuk, net als de wapens volgens mij. Ik herinner me nog wel een missie in een stripclub of zo. Daar liepen dan meisjes rond die je geld kon geven, en dan lieten ze hun tieten zien, haha. Erg lollig. Ze konden ook afgeknald worden en dan zag je het briefgeld volgens mij in het rond vliegen. Gewoon een goede en leuke shooter dit, ook al heb ik hem niet zo heel lang gespeeld. 3.5*

avatar van djelle
sinterklaas schreef:
Ik snap echt niet wat mensen zo spectaculair aan Duke Nukem 3d vinden/vonden.
lees mijn lofbetuiging op pagina 1 er anders eens op na. Misschien snap je het dan.

Sound en graphics zijn trouwens erg goed (en zeker voor zijn tijd) en bovendien is het grafische aspect niet altijd het belangrijkste bij het speelplezier van een spel. Maar ik denk dat dit spel sowieso voor de meesten anders overkomt die niet die gehele game (vooral FPS) en filmrevolutie/sfeer meegemaakt hebben.

avatar van Deftones_JP
Ik lees alweer genoeg om deze link te kunnen plaatsen:

En dat HD pack ga ik ook wel proberen denk ik. Deze game heeft gewoon de coolste held ooit.

avatar van Ploppesteksel
de Time To Kick Ass is hilarisch.

avatar van martinstegenga
Opzich best triest die sounds.... Vind ik

Mee groot gebracht.. volgens mij verboden mijn ouders zulke spellen te spelen, niet wetende dat mijn vriendjes dit spel wel hadden en ik het daar kon spelen haha. Al snel mocht ik het spel toch spelen. Alleen hadden wij thuis nog een te gare pc staan.

Als je het spel wilt crashen doe het volgende. Ga naar dat level met die flatgebouwen en plaats daar 100 van die "laser bom" (als iets voorbij de straal loopt ontploft dat) lok iemand naar die straal... en wacht.. heeh je spel trekt dit niet Dit gebeurde bij mij en volgens mij crahte te pc gelijk ook.

Leuke wapens overigens: wapens waarmee je vijanden in ijs veranderde of mee verkleinde. Volgens mij kent iedereen dat stukje met die strippers nog herinderen. Altijd leuk om eerst de bloktietjes te zien en om vervolgens een trap tegen te de stripster geven.

Relax
Goede tijden beleeft met deze game.
Alleen het was wel even bijten als je niet wist waar je heen moest..
De graphics waren echt vlak, maar de lol zat er zo dik in.

Ik geef het wellicht dan ook een 3,5* vanwege de toch nogal trage momenten in de game.
Schoppen, porno bladen en schieten was toch de lachkick.

Hail to the king, baby!

Ook zoveel gespeeld, al maakte het niet dusdanig indruk op me dat ik hem reken bij de beste shooters ever.
Maar Duke's coolness en de vette wapens, oneliners, levels en vijanden hebben me toch zeer lang vermaakt.

meesterlijke game, humor op zijn plaats. af en toe wat porno maar dat hoorde bij deze game. graphics waren gewoon erg strak voor die tijd.
een volle 5 sterren voor mij.
beste classic ooit

Mijn all-time-favorite ! The King

> schreef:
Mijn all-time-favorite ! The King

Hail to the King baby!

ik vind did de beste duke aller tijden echt waar. maar de speedruns zijn wel heel moeilijk voor mij ik ben nog nie zo goed erin maar ik leer het wel

Als je speed runs kan doen ben je een ervaren gamer en hebt je echt wel al veel uren in de game zitten hoor.
Gewoon vaak doen en je komt er vanzelf

avatar van equalizersound
vaak gespeeld toen ik bij mn neef was

avatar van Dexter
:O dat ik hier maar 3* voor had gegeven. Dit is toch wel een jeugd-klassieker van me geweest hoor. Vooral het uitspreken van de titel was altijd weer een hele klus. Djoeke Noekum?

Vandernagel
De beste Duke Nukem ooit . Dat waren nog eens de tijden. Maar als ik zie wat voor rommel ze daarna (en daarvoor) hebben gemaakt met de King in de hoofdrol .

4,0 sterren

RippedBone Dog
Een bijgebleven jeugdsentiment die nog steeds vermaakt.

avatar van Doom II
Natuurlijk het coolste spel ooit gemaakt! Prachtige levels, zowel op aarde als in space, boordevol zwarte humor, stoere wapens, en grappige/gore situaties! Shake 'em baby!

Doom II schreef:

Duke alleen al is gewoon cool.

What are you waiting for? Christmas?

En zo zijn er nog zoveel beroemde DUke uitspraken, echt geniaal allemaal!
Van mij Mag DNF dit jaar nog uitkomen.

Ik heb weer zin om met Duke te spelen namelijk.

gamelord
de eerste game voor mijn PS1 met dit spel ging er een nieuwe
game deur voor mij open. had net de supernintendo verkocht.
Mario zelda metroid had ik toen wel genoeg gezien.
De plank sloeg meteen raak met het eerste veld bij de bioscoop, superveld. Helaas heeft dat spel toch moeten werdwijnen.
Hoop dat hijn ooit nog eens op de pc verschijn, zoiets als Tombraider anniversery. Maar net zo wierd en cool als destijds

Ik denk dat er veel op dit spel zitten te wachten...

avatar van drezic
HC-freak schreef:
Ik denk dat er veel op dit spel zitten te wachten...

Op Duke Nukem Neverever? Nee man, die zijn allang oud en grijs

Thomas83 schreef:

Niets aan toe te voegen, volledig akkoord, behalve dan dat ik dit spel wel lang heb gespeeld. Dit is en was mijn eerste 3D-game. Dat kan niet anders dan dat je daar fijne herinneringen op nahoudt. Intussen is dit spel natuurlijk flink verouderd natuurlijk (wat zou je willen?!) maar het blijft gewoon een leuk spel die volgens mij inderdaad zijn tijd wel wat vooruit was.