
Duke Nukem 3D (1996)
Alternatieve titels: Duke Nukem 3 | Duke Nukem 64 | Duke Nukem 3D: Megaton Edition | Duke Nukem 3D: 20th Anniversary World Tour
Apple iOS / Game Boy Advance / game.com / Mobile / Nintendo 64 / PC / PlayStation Vita / Sega Saturn / Nintendo Switch / Xbox One / PlayStation 4 / PlayStation
Shooter
single player / multi player / online
Ontwikkeld door 3D Realms en Apogee
Uitgegeven door Apogee, Tiger, Deep Water en Devolver Digital
Los Angeles ligt op zijn gat wanneer aliengespuis de -inmiddels erg futuristisch uitziende- stad overgenomen heeft ergens in de 21ste eeuw. Ze hebben zich tot de tanden bewapend met onze (soms erg geavanceerde) wapens, muteerden alle politiecorpsen tot moordzuchtige schepsels en stelen onze 'babes' om er schaars geklede slavinnen van te maken. Slechts één man kan de stad redden: de testosterongevulde macho-held Duke Nukem. Met bazooka's en machinegeweren tot enkele high-tek gadgets zal hij de aliens trachten een koekje van eigen deeg te geven.
Wat trouwens misschien niet veel mensen weten is dat dit spel ook op de SNES is uitgekomen.
Er ontbreekt wel wat van de naargeestige sfeer die in Doom zo goed uit de verf kwam. Een iets te cartoonesk aandoende aankleding van zowel monsters als omgevingen (te veel felle kleuren) zijn daar denk ik debet aan.
Duke valt dan ook totáál niet te vergelijken met Doom. Het is met een comleet andere insteek gemaakt, waarbij het qua sfeer helemaal niet mikt op naargeestig. Alles is inderdaad vrij kleurig en cartoonesk, helemaal passend in de dynamische, vrolijke cultsfeer waarbij de relativerende vleugjes humor tijdens en rond de 'actiefestijnen' het hele concept uitmaken. Heel gezellig op zijn manier (het hoeft niet altijd eng en somber te zijn). Ook op dat vlak was Duke Nukem 3D trouwens erg vernieuwend als FPS.
Geloof wel dat ik het op de moeilijkste heb uitgespeeld, had toen niet veel andere games om handen. Als vergelijk geef ik altijd graag Alien vs Predator, waar je zelfs op easy in 5 seconden tot pulp herleid kon worden. Die continue spanning is er maar in weinig spellen, waarna mijn interesse in FPS games ook redelijk snel afgenomen is. Maar da's een gebrek wat in veel soortgelijke spellen terug te vinden is.
Binnen de context van Duke Nukem is die continue spanning er zeker. Nee één kogel zal nooit fataal zijn, maar dat geldt net zo goed voor de tegenstanders waardoor het toch gebalanceerd is. Ik kan me bovendien niet herinneren dat de marine in AvP GEEN health points zo hebben. Ook de predator houdt het toch zeker een tijde vol. Verder is dat idd een erg toffe game. Verdient in mijn ogen toch een soort van cult status. Anyway, ik speel Duke Nukem 3D nog vrij regelmatig en ben er ondertussen niet vlekkeloos vanaf gekomen, integendeel het is moeilijker dan ik dacht en dat op het tweede niveau. Het blijft bovendien erg spannend. Ik een aantal keer finaal in het nauw gedreven. Niet eens door de goede A.I. (ondertussen allang achterhaald) maar door het feit dat de tegenstanders ook over de benodigde firepower beschikken. En dan heb ik niet eens over de dreigende sfeer en schrikmomenten.
Hier hebben zoveel shooters waarbij de tegenstanders niet random gegenerate worden ''last'' van. Saven doe je overigens zelf, waardoor je het de game moeilijk kan aanrekeken. Onzin dus.
Helemaal geen onzin. Waarom zou ik het het game niet kunnen aanrekenen ? Het is een valide optie om door een level heen te lopen. Je kan het jezelf natuurlijk moeilijker maken. Ook door enkel maar je mes/minste schietwapen te gebruiken. Maar daar is het nu eenmaal niet op gedesigned.
AvsP heeft verder zeker health packs ed, maar één onstuimige alien kon er makkelijk voor zorgen dat je zowat de helft kwijt was. Op easy, op andere moeilijkheidsgraden kon je nog eens serieus pech hebben met het acid bloed. En één face hugger was ook al genoeg. Bij Duke Nukem heb ik nooit de voorzichtigheid van spelen gekend, wat ik uiteindelijk een minpunt vind. Aangezien de "funfactor" dat niet helemaal kan goedmaken.
Helemaal geen onzin. Waarom zou ik het het game niet kunnen aanrekenen ? Het is een valide optie om door een level heen te lopen. Je kan het jezelf natuurlijk moeilijker maken. Ook door enkel maar je mes/minste schietwapen te gebruiken. Maar daar is het nu eenmaal niet op gedesigned.
Maar het spel is volgens mij ook niet gedesigned op telkens save/loaden tot je een enemy heb omgelegd. Dat doe je toch echt zelf.
Het is triviaal om save points of een maximum aantal saves per leven in te bouwen, daar is blijkbaar niet voor gekozen, wat het dus een valide middel maakt om verder in het spel te komen.
Je hoeft het inderdaad ook niet te doen, net zoals je geen health packs hoeft te nemen, noch ammo hoeft op te pakken.
Overigens is enkel je minste schietwapen gebruiken vast ook wel een mogelijkheid om verder te geraken, dus waarom is het spel daar dan niet op gedesigned?
Het zou het spel tevens een stuk moeilijker maken dan AvP vermoed ik

Omdat het redelijk saai was een stuk terug opnieuw te moeten spelen. Same shit all over again.
Als speler krijg je gewoon een aantal zaken die je in staat stellen het spel uit te spelen. Wapens behoren daartoe, maar ook de savemogelijkheden. Je bent in staat op elk moment te saven, dus zie niet in waarom je daar geen gebruik van zou maken ? Als je dat niet doet maak je het jezelf alleen maar moeilijker. Iets wat mag, maar vind ik nu niet boeiend om te doen. Zo kan je dus ontelbare onnozele manieren bedenken om het jezelf moeilijker te maken.
Omdat het redelijk saai was een stuk terug opnieuw te moeten spelen. Same shit all over again.
Nou, dan gebruik je dat dan toch als motivatie om je iets meer zorgen te maken over je health en sterven?
Dat doe ik liever (onnozel is ook weer zo'n groot woord) dan dat het spel zelf mij die manieren oplegt en mij dwingt om het op een bepaalde manier te doen. Maar dat zal dan wel een persoonlijke voorkeur zijn.

Maar ook de talloze momenten in de game doen me terugverlangen naar die goede oude tijd. Wat te denken van de stripclub ( de strippers geld geven en vervolgens opblazen), de Pigcop die tussen een deur kleeft, de Pigcop die op de wc zat, de pornofilm die draait en natuurlijk het einde. Enorm hoge coolheidsfactor! Meesterwerk!
Ik kijk dan stiekem nog steeds een beetje uit naar Duke Nukem Forever.
Eigenlijk gewoon een erg slecht spel,
Da's gek, ik vind het eigenlijk gewoon een heel erg goed spel.
4*
Het is nu trouwens ook mogelijk ( was vroeger niet toch?) om de instellingen zo te zetten dat je nu kan sturen zoals in een hedendaagse FPS. Wat wil zeggen, lopen met WASD ( strafen) en met de muis schieten 360 graden draaien en dergelijke. Veel fijner.
Dat had dit spel nog niet eens nodig. Auto-Aim zat er op. Schoot je er net iets naast, raakte je die monsters nog.
Leuke oneliners ook. "It's time to kick ass and chew bubblegum... and I'm all out of gum"

Voor de echte spectakel moet je gewoon bij Goldeneye zijn. Die komt ook uit die tijd en is vergeleken met DN3D veel spectaculairder, de wapengeluiden zijn echt en de kogels vliegen om je oren. Ook de graphics zijn beter. Waarom ik Goldeneye even naar boven haal is omdat die ook rond die tijd komt en vergelijk met deze.
Dat is mijn mening dus.
Niet veel bloed? Er zit juist heel veel bloed in. Blaas iemand op en je ziet de ingewanden vliegen. Schiet iemand neer in een deuropening en hij blijft tussen de deur kleven met zijn resterende huid en ingewanden. Zelfs als je soms een vijand anders raakt ligt hij op de grond te lijden van de pijn terwijl het bloed uit hem gutst. Bloed in overvloed!
Dat laatste heb ik niet eens gezien, of ligt dat aan de PSX versie?