Duke Nukem 3D (1996)

Alternatieve titels: Duke Nukem 3 | Duke Nukem 64 | Duke Nukem 3D: Megaton Edition | Duke Nukem 3D: 20th Anniversary World Tour

Apple iOS / Game Boy Advance / game.com / Mobile / Nintendo 64 / PC / PlayStation Vita / Sega Saturn / Nintendo Switch / Xbox One / PlayStation 4

Ontwikkeld door 3D Realms en Apogee
Uitgegeven door Apogee, Tiger, Deep Water en Devolver Digital

Los Angeles ligt op zijn gat wanneer aliengespuis de -inmiddels erg futuristisch uitziende- stad overgenomen heeft ergens in de 21ste eeuw. Ze hebben zich tot de tanden bewapend met onze (soms erg geavanceerde) wapens, muteerden alle politiecorpsen tot moordzuchtige schepsels en stelen onze 'babes' om er schaars geklede slavinnen van te maken. Slechts één man kan de stad redden: de testosterongevulde macho-held Duke Nukem. Met bazooka's en machinegeweren tot enkele high-tek gadgets zal hij de aliens trachten een koekje van eigen deeg te geven.

Toffe shooter met humor. Zeker als puber was dit leuk om te hebben met het grove geweld en soms obscene dingen. Maar het lopen door herkenbare omgevingen zoals een stad maakte het zo leuk.

Sommige levels zijn wel lelijk geworden.

avatar van Ricxz92
Duke Nukem 3D is nu gratis te downloaden t/m vrijdag 14 december 14:59 GMT op GoG.com

avatar van PC.ENGINE.FAN
De leukste grap in Duke3D vond ik die oneliner die je hoorde als je die Flipperkast wilde spelen.In de Duke table in Balls of Steel kon je later in 1 van de 3 keren als je het startte te horen krijgen:

Now I HAVE time to play with myself!!

Overigens verplichte kost om eens te bekijken, Duke3d op een vergeten geflopte 8-bits handheld.

Grovonion schreef:

is het niet....

avatar van bvonk
Grovonion schreef:
ziet er waardeloos uit

Is van een andere tijd en was toen grens verlengend op meerdere manieren maar zelfs nu nog leuk om te spelen.

Er is nu een nieuwe HD versie dus gaat eigenlijk wel met de tijd mee dankzij een grote fan base.

Duke Nukem 3D: High Resolution Pack - hrp.duke4.net

avatar van The_CrY
Een tijdje terug de nieuwe reboot gespeeld, Duke Nukem 3D: Megaton Edition, die je op Steam kan kopen voor een mooie prijs. Bevat gewoon de oude gameplay van het geweldige basisspel, maar met verbeterde physics en een OpenGL engine. Of iets in die richting. Het gaat er in ieder geval om dat het nog duidelijk het oude spel is, maar het speelt zo vloeiend als een latere game. Ook erg tof dat de volgende uitbreidingen er automatisch bij zitten:
- Atomic Edition
- Duke It Out in D.C. (erg tof)
- Life's a Beach (erg tof)
- Nuclear Winter (weinig aan)
- Steam Multiplayer
- Steam Workshop

Vooral "Life's a Beach" is een geweldige ervaring. Duke Nukem op vakantie met waterpistooltjes en ontploffende kokosnoten. Zelfs de aliens passen zich aan op de omgeving. Daarnaast is er een te gekke multiplayer aan toegevoegd die verder gaat dan alleen de DukeMatch. Er is de co-op mode, waardoor je alle levels, ook de uitbreidingen, met je vrienden samen kan doorgaan. De workshop is een handig systeem waardoor usermaps heel makkelijk geïmplementeerd kunnen worden. Alleen custom episodes zijn niet ondersteund, maar individuele levels kunnen wel gespeeld worden.

Dit is één grote bak reclame voor deze opgepoetste versie van mijn favoriete shooter ooit, omdat je zoveel krijgt voor heel weinig. Draait zo ook gewoon moeiteloos op Windows 7. Ohja, en mocht je die opgepoetste versie niet tof vinden, dan krijg je er de classic DOS versie van DN3D gewoon gratis erbij. Plus level editor. Aankoop van het jaar geweest, nou al.

Vandaag dit spel nog eens proberen te spelen op de playstation 1. Ik moet zeggen het enigste nadeel is de besturing wat is het toch ontzettend lastig en moeilijk onder de knie te krijgen. Voor de rest een leuk spel

11 oktober komt het spel op de ps4 uit plus nog een aantal nieuwe levels. Ik ben benieuwd

avatar van The_CrY
Tsja, wie de Megaton Edition heeft (op PC volgens mij alleen) zal met die komende 20th Anniversary World Tour Edition weinig willen, behalve dan dat je nieuwe levels hebt. De nieuwe versie mist alle uitbreidingen en 20 euro voor een handjevol nieuwe levels die misschien wel leuk zijn... ik weet het niet. Gearbox, wat ben je aan het doen?

20 euro is best veel voor een trip down memory lane.. waarom doen ze niet gewoon een 10tje.

Voor mij is het ideaal. Ik heb het orgineel spel op de ps1 maar is slecht te spelen vanwegen de besturing.

avatar van Aazhyd
Ik wacht even de reviews af, maar als-ie er goed uitziet en goed te spelen is, neig ik er wel naar om hem te kopen.

Is er een demo?

avatar van Aazhyd
Denk het niet. Is niet meer gebruikelijk tegenwoordig. Wel wat screenshots en info:

Duke Nukem 3D: 20th Anniversary World Tour – Gearbox Software - gearboxsoftware.com

Toch jammer. Ik had toch graag even van te voren willen weten of de sfeer en gameplay afbreuk doet aan mijn herinneringen aan deze game. Niet dat het weer een oude game is in een nieuw jasje.

Je had deze game helemaal in het nieuw moeten steken (wat ze eigenlijk met alle remake zouden moeten doen) Final fanatsy 7 doet dat dus wel.

Ik moet zeggen de 8 nieuwe levels zijn fantastisch en voor iedereen die dit spel het einde vinden zeker een aanrader

avatar van Aazhyd
Ja, de meeste reviews hebben het erover dat de nieuwe levels echt goed zijn. Het is een world tour die begint in... Amsterdam.

De 3D rendering schijnt wel geinig te zijn, maar geen reden om te kopen. Verder zit er ook multiplayer, coop en AI in (spelen tegen bots, al schijnen die erg slecht te zijn).

Ik hoop dat ze de ontbrekende DLC's ook nog gaan uitbrengen. Gratis of voor weinig.

avatar van The_CrY
Onlangs dan voor een tientje toch gewaagd. Uiteindelijk ben ik toch wel heel erg blij met mijn aanschaf van de World Tour editie. Voor het grootste deel is dit spel gewoon Duke Nukem 3D zoals we het kennen, maar dan met hernieuwde 3D rendering en andere, dynamischere belichting. Aangezien het de enige versie van Duke 3D is die je op het moment kan aanschaffen zie ik geen reden om het niet aan te bevelen. Let wel, het voelt her en der wat minder vloeiend aan, vooral de manier waarop de muis zich laat besturen, maar ook de hotkeys op PC zijn niet altijd even responsief. Daarnaast brengt deze versie ook wat glitches en bugs met zich mee, waardoor vijanden door de muur clippen, interactieve objecten niet reageren, of waardoor jezelf opeens aan de andere kant van het level bent (of gewoon dood). Gelukkig valt hiermee te leven. Quicksaven bestaat nog steeds, maar (ik denk speciaal voor console spelers) is er nu een rewind-systeem toegevoegd. Ik moest er even aan wennen, maar eigenlijk werkt dit best prima. Zodra je dood bent spoel je even terug naar vanaf waar je verder wil en je mag weer. Van enige geluidsproblemen waar bij de release sprake van zou zijn is nu niets meer te merken, al zijn de octabrains onverdraagbaar luid, wat wel mijn speelstijl beïnvloed. De veranderde duisternis maakt nu ook dat je soms dingen niet kan zien, terwijl jij wel beschoten wordt... niet altijd even fijn.

De spraakmaker is uiteraard Episode 5: Alien World Order, en hoewel deze absoluut niet in 1996 gemaakt had kunnen zijn, is dit wel een hele toffe episode om te spelen met een heel eigen sfeertje. Wie Episode 4 niet uitdagend genoeg vond mag hier zijn geluk beproeven. Nieuwe vijanden, een helaas wat teleurstellend zwakke boss, frisse omgevingen, en zelfs een gloednieuw wapen: de Incinterator, welke al snel uitgroeide tot een favoriet wapen, omdat deze heel sterk is tegen de kleinere vijanden. Ook heeft Duke Nukem stemacteur Jon St. John nieuwe one-liners ingesproken en heeft ie alle oude geluidsfiles opnieuw opgenomen, omdat Gearbox dat graag wilde, maar dat laatste is niet altijd even fijn. Gelukkig heb je de keuze tussen de oude en nieuwe stem.

De grote olifant in de kamer is natuurlijk het ontbreken van de uitbreidingen Life's a Beach en Duke it Out in DC (en ook Nuclear Winter, mja, who cares?), waardoor dit nooit de echte definitieve versie van Duke 3D zal zijn. Hopelijk worden deze later nog toegevoegd. Tot die tijd speel ik nog met Megaton, welke over het algemeen toch wat minder issues bevat, maar helaas, die is niet meer in de handel voor wie m niet heeft. Ook is er geen backwards compatibility met oude mods en maps, waardoor je je wel eens afvraagt voor wie Gearbox nou deze versie heeft uitgebracht, want het is niet alsof ze longtime fans een bot toegooien, zogezegd. Het is niet alsof je daadwerkelijk jonge gamers met een re-release aan het Duken helpt, lijkt me. Er is zelfs geen level editor toegevoegd, en op de Steam workshop is het niet mogelijk om iets anders toe te voegen dan een *.map file, waardoor echt modden ook niet aangemoedigd wordt. Maar goed, Randy Pitchford is al blij als ie zn spel verkoopt. Echt klantgericht is hij nooit geweest.

Nu voor 2,99€ te downloaden op de Playstore

Maurice40 schreef:
Nu voor 2,99€ te downloaden op de Playstore

Ik zou dit wel eens graag weer willen spelen op bv mijn Switch.

Als ik me niet vergis komt er ook gewoon een port van. Ik herinner me dat eind oktober of eind november hier iets over gelezen te hebben - dat de Switch versie een rating of iets dergelijks heeft gekregen en er dus een port ergens dit jaar lijkt aan te komen. Sowieso lijkt het me een beetje overmijdelijk, aangezien de game zowat overal op te spelen is.

Maar idd...ik denk dat ik zelf Duke Nukem, Doom en Doom II ook wel weer eens zou kunnen aanschaffen om in handheld modus te kunnen spelen. Ook al heb je die games al x keer in huis. Maar eh - eerst toch maar eens een Switch kopen - ik loop nogal op de feiten vooruit - maar aangezien iedereen rondom mij zowat een Switch heeft tegenwoordig en ik het nu al 2 jaar roep wil ik er nu toch echt wel eens werk van maken.

Ik hoor het je geloof ik al 2 jaar roepen. Ga dan eens naar de winkel man

Ik hoor het je geloof ik al 2 jaar roepen. Ga dan eens naar de winkel man

3 jaar zelfs. Maar dat heb je nu eenmaal met een minimuminkomem in de WIA. Dan blijft er na de vaste aftrek iedere maand niet veel meer over, en mijn kopje koffie in de stad, bios abo en humble monthly wil ik nou eenmaal niet laten vallen.

Maar denkelijk zit het er in mei wel echt aan te komen.

Sinner schreef:

Maar denkelijk zit het er in mei wel echt aan te komen.

Mooi man. Is je gegund

Het positieve is dat je uit de Nintendo eshop best leuke spellen kan vissen voor weinig geld. Of voor 20 euro per jaar een online abbo, met toegang tot veel NES en SNES games.

Vanaf volgende week!

Duke Nukem 3D komt naar de Switch | Nieuws | Gamer.nl

Duke Nukem 3D: World Tour Coming to Switch June 23rd! - YouTube

Is that a Duke in your pocket, or are you just happy to see me?

Frag like it’s 1996 – this time with even more asses to kick! Join the world’s greatest action hero in Duke Nukem 3D: 20th Anniversary World Tour as he saves Earth once again, saving babes across the globe. Blast your way through hordes of ugly aliens in four classic Duke Nukem 3D episodes. An all-new fifth episode from the game’s original episode designers includes a new weapon, new music from the game’s original composer, and all-new lines from the original voice of Duke.

Switch enhanced: Come to grips with Duke with gyroscopic aiming support, motion controls, and HD Rumble, only on Nintendo Switch™

Campaign co-op: Enjoy the full campaign with up to eight(!) players in ad hoc multiplayer or with Nintendo Switch Online

Dukematch: Frag your friends in Duke’s take on classic deathmatch, playable with up eight players over ad hoc multiplayer or with Nintendo Switch Online

New episode: Created by the original episode designers, Allen Blum III and Richard “Levelord®” Gray!
New weapon: Duke Nukem roasts aliens with the Incinerator

New Duke Voiceover: Enjoy colorful new Duke talk alongside high-fidelity re-recordings from Duke Nukem’s original voice actor, Jon St. John!

New music: The score for Episode 5 was maestro’d by Duke’s theme song author and original game composer, Lee Jackson!

Remastered: Play with the original 1996 look, or enjoy a remastered look in True 3D with higher fidelity and framerate

Toffe trailer zeg. Best wat leuke aanpassingen voor de Switch.

Per vandaag te koop, van €10 nu voor de helft als je de pre-order al plaatst en betaald. Wat ik heb gedaan

Nu voor 5 euro als je hem voor besteld op je Switch !
De Duke is back, en zelfs met een multiplayer .

Het is overigens wel een schaamteloos goede port geworden. De engine is lichtjes herwerkt zodat je wel degelijk in een 3D engine zit met 'echte' lighting effecten (die je overigens ook kunt uitzetten zodien je wenst en in de originele modus spelen), er zit een volledig nieuwe act in de campaign met 8 levels en heropgenomen dialoog maar het belangrijkste imo - de controls met de Gyro aiming werken heerlijk. Ik dacht dat dit even wennen zou zijn maar na 2 minuutjes weet je niet beter meer dan lichtjes bijsturen met je Switch in handheld mode (in speel voornamelijk in handheld mode tot nog toe). Voor die 5 euro die ik ervoor betaald heb absoluut wel een must. (en voor 10 euro ook niet mis trouwens - kan je echt niet voor klagen).

Nou vooruit - als ze morgen mijn andere favorietje Blood dezelfde behandeling geven sta ik meteen in de rij. En een Hexen, Heretic e.d zou ik ook niet erg vinden. Het speelt namelijk toch echt wel lekker zo - en zoals gezegd, voor mij zeker in handheld mode. (want ook Doom64 is heerlijk op deze manier - ik zit momenteel of lekker onderuitgezakt ergens op de bank in een frisse ruimte en laat alle electronica uit buiten de Switch of zit buiten op een stoel s'avonds met de Switch).

Ik vrees echter dat een van mijn volgende aankopen deze zomer wel eens Ion Fury zou kunnen worden aangezien ik daar al een hele tijd naar uitkijk en die ook relatief goedkoop te krijgen is.

Sinner schreef:

Waar dit de knop of optie om de originele 1996 beelden te krijgen? Nog niet naar gezocht, maar ik merk wel dat ik een visueel betere versie nu aan het spelen ben inderdaad.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Via het optie menu, video settings en dan gewoon true 3D rendering uit of aan vinken.

Heb het al gevonden. Je kan het zelfs tijdens het spelen met 1 knopje aanpassen. Geinig. Dit had de Halo 1 remake ook al als mogelijkheid.

Ja had het idd ook nu pas gemerkt dat down aan de linkerkant het 'on the fly' doet. Wel aardig dat je meteen het verschil ziet.