Duke Nukem 3D (1996)

Alternatieve titels: Duke Nukem 3 | Duke Nukem 64 | Duke Nukem 3D: Megaton Edition

Apple iOS / Game Boy Advance / game.com / Mobile / Nintendo 64 / PC / PlayStation Vita / Sega Saturn

Ontwikkeld door 3D Realms en Apogee
Uitgegeven door Apogee, Tiger, Deep Water en Devolver Digital

Los Angeles ligt op zijn gat wanneer aliengespuis de -inmiddels erg futuristisch uitziende- stad overgenomen heeft ergens in de 21ste eeuw. Ze hebben zich tot de tanden bewapend met onze (soms erg geavanceerde) wapens, muteerden alle politiecorpsen tot moordzuchtige schepsels en stelen onze 'babes' om er schaars geklede slavinnen van te maken. Slechts één man kan de stad redden: de testosterongevulde macho-held Duke Nukem. Met bazooka's en machinegeweren tot enkele high-tek gadgets zal hij de aliens trachten een koekje van eigen deeg te geven.

avatar van djelle
Duke Nukem 3D is een van de eerste en wellicht de coolste First Person Shooter ooit. Revolutionair ook destijds, vooral vanwege de geavanceerde 3D technologie, die betrekkelijk meer mogelijkheden en bewegingsruimte bood t.o.v. eerdere producten als bv Doom of Wolfenstein 3D.

Wat het spel allemaal zo fantastisch maakt, valt niet in één adem samen te vatten. De vele verwijzingen en knipogen naar ondermeer films en filmfiguren (vooral dan de explosieve actiefilms uit de jaren '90 cultuur), het geweldige personage Duke zelf (dat trouwens gebaseerd is op de stoere actiehelden die onder andere Stallone en Schwarzenegger vaak vertolk(t)en) die vol zelfvertrouwen en misplaatst cynisme dingen opblaast, chicks redt en vijanden neerknalt met een waaier aan de meest hilarische oneliners die je je maar kan voortstellen maakt het in elk geval al meer dan de moeite waard om deze gameklassieker even aan te schaffen.

Dan heb je nog de geweldige levels met prachtig kleurgebruik en knap design die enorm bijdragen aan de sfeer (de momenten waarop je in bioscopen, striptenten of pretparken rond mag lopen zijn té gek), het superleuke wapenarsenaal die je ter beschikking krijgt en nog heel veel creatieve stunten gewoon (de man kan bv gewoon naar het wc gaan en kreunen dat het deugd doet) die Duke Nukem 3D nog steeds superamusant maken om op zijn tijd nog eens te spelen. Ik ben igg zeer tevreden dat ik dit goddelijke spel (waar ik bovendien veel nostalgische jeugdherinneringen aan overhoudt) op gamesmeter.nl mocht plaatsen.

O ja, en alle uitbreidingen (en zeker de 'atomic edition') zijn zeer de moeite waard.

Helemaal kapot gespeeld vroeger. Geloof dat ik de cd hier zelfs nog ergens heb liggen.

Hey baby...wanna dance

avatar van gemaster
Fantastische game inderdaad. Leuk weetje is dat deze game eigenlijk niet helemaal 3D was. Je kon bijvoorbeeld niet met de muis richten, omdat het beeld dan ging schokken. Shooters werden pas écht 3D met de komst van Quake.

Maargoed, niets ten nadele van deze klassiekers. Het was voor mij een feest der herkenning toen ik de derde Evil Dead zag. Heel wat oneliners uit die film zijn gebruikt voor deze game.

avatar van sxesven
Kan me alleen maar aansluiten bij bovenstaande berichten. Geweldige game waar ik geweldig van heb genoten. Gaat dientengevolge een mooi cijfertje krijgen!

BoordAppel (moderator)

Er zit een mouselook functie in het spel waarbij je gewoon naar boven en naar beneden kan kijken maar geen 360 graden bewegingsvrijheid inderdaad.

De Build engine zou ik ook niet revolutionair noemen maar het is wel een duidelijk evolutie ten opzichte van Doom. Vooral het kamer boven kamer principe van de engine, zodat je toch het idee hebt dat alles echt 3D is, werkt erg goed.

Eigenlijk is alles al gezegd, leuke humor, originele wapens, goed leveldesign. Ook een van de eerste spellen met een leveleditor erbij geloof ik. En nog een ontzettend goede ook.

gemaster schreef:
Persoonlijk heb ik dat (ook) nooit echt als een minpunt ervaren. Toen was het allemaal met de toetsen te doen. Wanneer je ze goed instelde kon je snel naar beneden en boven richten met de toetsen (wat je vlug gewend komt na enige tijd spelen), zonder schokken. Je kon eventueel ook nog auto aim instellen, en vergeet niet dat Duke ook een jetpack kan vinden waar ie overal mee kan vliegen .

Ik geloof trouwens dat dat 'probleem' opgelost is verder met de opgepolijste versies voor windows XP e.d. (al weet ik niet meteen hoe ik het zou moeten instellen).

Inderdaad. Naast de actiefiguren die ondermeer Stallone en Arnie vaak vertolkten, is Duke in bijzonder ook nog gebaseerd op dat personage uit de Evil Dead reeks, en vele oneliners zijn letterlijk overgenomen uit Army of Darkness. Er staat een interessant artikeltje over Duke's karakter bij de wiki.

Bij de weg: http://hrp.duke4.net/

Duke Nukem High Resolution Pack. Werkt op XP, alle textures zijn nu dus high res en alle objecten zijn 3d modellen geworden. Heel netjes gedaan en een must voor iedereen die nu nog Duke wil spelen.

Bij de weg: http://hrp.duke4.net/

Dat gaan we even doen binnenkort.

Het moment dat ik met succes de bioscoopfilm aanzette en er een pixelige halfnaakte vrouw voor Duke en mijn 13-jarige oogjes verscheen zal ik nooit vergeten. Niet alleen had ik nog nooit zoiets meegemaakt in een game, ik wist ook helemaal niet dat het spel zo interactief was. Ik ben op dat moment ook gelijk opnieuw begonnen.

Djelle heeft het verder allemaal goed (passend ook ) verwoord. Duke's streken zullen waarschijnlijk nooit geëvenaard worden.

neo (crew)
De games uit de serie van dit deel waren best aardig, maar het was deze derde die mij wegblies (vanaf het eerst vat op het dak wat de lucht invliegt). De vele grappen in combinatie met een behoorlijke portie stoerheid maakte mij verslaafd. 4.5 sterren

BoordAppel schreef:
Heel netjes gedaan en een must voor iedereen die nu nog Duke wil spelen.

Ik heb nog iets anders ook ooit eens gevonden (ik geloof dat het een oudere versie is van die 'Resolution Pack'). Hoewel die (nieuwste) RP er het best uitziet, verkies ik toch de versie zonder de echte 3D modellen omdat het toch enkele nadelen oplevert. Zo zien de vijanden er meestal een beetje 'stommer' uit (precies wiebelende opblaaspoppen soms) en is het toch wel erg jammer dat bv vijanden blijven 'bewegen' wanneer je de Freezethrower gebruikt (de leuke effecten verliezen soms een beetje hun waarde).

Edit: alhoewel je de 3D models van de vijanden ook gewoon kunt afzetten bij de nieuwste versie heb ik hier net ontdekt. Groovy.

Phoenix schreef:
Haha. 'interactief', inderdaad.

Djelle heeft het verder allemaal goed (passend ook ) verwoord.
Dit is helemaal 'my cup of Thee'.

avatar van Artifact
Duke Nukem 3D ... de tijden dat ik als kleine jongen achter m'n vader's PC kroop en de game opstarten via MS DOS. Toen nog ontwetend vond ik het gewoon cool, maar tegenwordig vind ik het niets meer dan geniaal. Het derde deel uit de serie (de eerste waren sidescrollers) is revolutionair en zelfs een tikkeltje controversieel. Zo zou de game problemen hebben gekregen omdat het zou aansporen tot pornografie en geweld. Critici hebben geprotesteerd en de game werd zelfs gebanned in een aantal landen .

Dit lijkt een ordinairy shooter, maar Duke Nukem 3D is idd een spoof en verwijst naar de typische actieflicks uit de jaren '90. Maar misschien nog interessanter - en het bewijs van het lef wat mannen van 3D realms vertoonde - het kende ook verwijzingen (zie onderaan de post) naar de titels als Doom en Quake. En dat waren echt niet de eerste beste shooters. Het past perfect bij het karakter van Duke himself, het schijt hebben aan alles en nergens voor terug deinsen. Duke Nukem 3D neemt zichzelf dan ook nergens serieus. Het kan maar niet te vaak worden gezegt, maar alleen al de humor verdient een medaille. Zo zie je een alien die zit te scheiten op het toilet en een gemuteerd zwijn een x-rated filmpje kijken, lol hoe komen ze erop! Wat te denken van de interactiviteit met de omgeving. Niet alleen deuren openen, maar ook kleine details die niet relevant waren voor het verloop van het spel. Geld naar strippers gooien, het toiletgebruik, het aanzetten van een film en het reageren op situaties. Ook de onliners zijn natuurlijk geniaal:

''I’m here to kick ass and chew bubblegum, and I’m all out of gum.''

''Your face, your ass, what's the difference?"

De game staat echt nog als een huis en is moeilijker dan ik dacht toen ik een paar maandjes geleden de Windows converted versie in mijn mailbox ontving. Ook de sfeer is nauwlijks gedateerd en heeft dat te danken aan de engine. Denk hierbij aan de donkere straten van LA zijn, de strip clubs of de ruimteschepen. Monsters die er niet uit zien alsof ze vrienden willen maken. Damn, momenten die me nog steeds de kriebels geven, hehe. Audiovisueel zit het dus sterk in elkaar, maar ook de gameplay mag er (in mindere mate) wezen.

Duke Nukem 3D verdient gewoon een top 10 notering en heeft een attitude waar de huidige marketleiders binnen de scene ''u'' tegen mogen zeggen. Ik hoop dat Duke Nukem Forever ooit nog wordt uitgebracht, maar zal dit dit deel blijft keihard!

Hier een leuke anekdote naar aanleiding van de verwijzingen:

For instance, when the player comes upon a corpse that closely resembles the player character in Doom (Doomguy), Duke comments, "That's one doomed space marine". This quote became famous after websites dedicated to Duke Nukem 3D began reporting that Doom's developer, id Software, had filed a lawsuit against Apogee Games and 3D Realms, trying to obtain an injunction to remove it (The suit was ultimately unsuccessful, because a citation was needed). Another jab at a fellow shooter game was a line in a level in Episode 3 when a building (with a sticker warning of a fault line) blows up and partially collapses; Duke responds, "I ain't afraid of no quake", obviously poking fun at the game Quake, which was yet to be released.

Dit spel speelde ik vanaf mijn 8e samen met mijn broertje, met en zonder cheats. Ik zal die scéne met die ene eindbaas (de derde wereld geloof ik) nooit vergeten: hoe hij dat monster opentrekt en erin gaat schijten.
ECHT MEESTERLIJK.

avatar van Test Drive
Toen ik het voor het eerst speelde , was het echt enorm relaxt!
Een heerlijke zeer voor die tijdse grove game , en ik speelde het ook zeer vaak die tijd!

avatar van Jelle
Klassieker, maar vond 1 en 2 cooler

avatar van Onderhond
Was best fijn dit, al was het één van de eerste en laatste games die ik echt op PC gespeeld heb. Grappig genoeg, maar qua gameplay te repetitief en te weinig spannend. Ik heb er een hekel aan bij dit soort spellen wanneer je te weinig interesse hebt in het verliezen van health. Werd meestal maar een probleem als je ronde 30 punten zat (schaal van 100 als ik me niet vergis ?).

Heb me hier toen wel mee vermaakt, maar het was een verademing wanneer ik op m'n PCtje terug kon grijpen naar de SNES games.

Zal iets rond de 3* worden vermoed ik.

avatar van DoraRing
Ik zou deze game 3,5/4 geven

BoordAppel (moderator)

Dan heb je het nooit op de moeilijkste moeilijkheidsgraad gespeeld denk ik. Dan is het vaak sprokkelen naar health.

schaal van 100 als ik me niet vergis

100 met normale health pakketjes, je kon tot 200 komen met atomic healths.

BoordAppel schreef:

Geloof wel dat ik het op de moeilijkste heb uitgespeeld, had toen niet veel andere games om handen. Als vergelijk geef ik altijd graag Alien vs Predator, waar je zelfs op easy in 5 seconden tot pulp herleid kon worden. Die continue spanning is er maar in weinig spellen, waarna mijn interesse in FPS games ook redelijk snel afgenomen is. Maar da's een gebrek wat in veel soortgelijke spellen terug te vinden is.

Als ik me niet vergis was het bij Duke Nukem ook nog teveel leren waar de vijand zat, in welke formatie hij liep en wat hem triggerde. En dan maar save/reloaden als de pest.

BoordAppel (moderator)

Tsja, het is dan ook een actiegame en geen survivalgame.

avatar van Onderhond
Alien Vs Predator was toch ook geen survival game ? Vind gewoon dat het wat ongeïnteresseerd (in health) door werelden lopen veel spelbeleving wegneemt. "hoekje omlopen en als we geraakt worden, so be it" is niet helemaal mijn ding.

avatar van Phoenix
Je kunt je hoeveelheid health en de angst om te sterven natuurlijk zo belangrijk maken als je zelf wilt. Als je niet wilt blijven save/loaden omdat het script het mannetje telkens op dezelfde plek spawnt dan leg je jezelf wat beperkingen op. Sommige spellen doen dat voor je (beperkt aantal savemogelijkheden afhankelijk van moeilijkheidsgraad, scripted savelocaties, of helemaal geen health bar) maar als dat niet zo is dan kun je gewoon met jezelf wat afspreken. Als het anders te makkelijk en niet spannend genoeg voor je is (omdat je toch health zat hebt/kunt vinden) dan save je hem bijvoorbeeld om het half uur zodat je je minder mistappen kunt veroorloven (want dan moet je weer helemaal overnieuw). Of je spreekt af dat je zodra je onder de 50 health komt al dood bent .

Gelukkig wordt er tegenwoordig in shooters veel vaker van dynamischere AI gebruik gemaakt waarbij er geen vaste spawnlocaties zijn en je enemy's elke situatie anders beoordelen waardoor je nooit in hetzelfde vuurgevecht terecht komt.

avatar van gemaster
Dan moet je tactische shooters als Rainbow Six en Ghost Recon spelen. Daar is het vaak na 1 goed schot afgelopen.

avatar van Phoenix
Of online gaan, waar je weliswaar meestal wel healthpacks kunt vinden maar meestal niet terwijl je tegen iemand met een normale menselijke intelligentie vecht.

avatar van Onderhond
Njah, ik neem aan dat de mensen die AvsP gespeeld hebben weten wat ik bedoel. De graphics stellen ondertussen niet meer voor maar ik tip de mensen die het nooit gespeeld hebben. Beetje lastig uit te leggen, maar eigen beperkingen als "met twee vingers in de neus en je linkerbeen in je nek" doen mij eerlijk gezegd ook niet veel.

avatar van djelle
De meeste First Person Shooters (en zeker Duke) draaien dan ook rond veel meer dan enkel rond "spanning". Het gaat om de sfeer, het rondlopen in leuke omgevingen, de geinigheden, de effecten, het ontdekken van secrets/campy toestanden etc. Even lekker actie, en net als bij films hoeft dat daarom niet per se 'spannend' te zijn. DN draait veeleer rond de funfactor dan iets anders. Tuurlijk, AVP gooit het over een heel andere (ernstigere) boeg. Valt niet te vergelijken.

En zoals gezegd, de mogelijkheid is er bovendien ook gewoon voor diegenen die dan echt dat beetje 'uitdaging' moeten hebben. Het hoogste niveau is geen kattepis.

avatar van Onderhond
Dat maakt dan ook de 3*, maar ook in dat opzicht blijft het redelijk braafjes. Al vond ik het zeker ook allemaal heel wat gaver toen ik 16 was.

De ultieme funshooter wat mij betreft, vooral veel leuke interactie met de speelomgeving. Er ontbreekt wel wat van de naargeestige sfeer die in Doom zo goed uit de verf kwam. Een iets te cartoonesk aandoende aankleding van zowel monsters als omgevingen (te veel felle kleuren) zijn daar denk ik debet aan.

BoordAppel (moderator)
Wat trouwens misschien niet veel mensen weten is dat dit spel ook op de SNES is uitgekomen. Het is echt een belachelijk slecht spel geworden, een port is het niet te noemen. Je hebt namelijk een spelwereld zoals die is bij Wolfenstein 3D: geen vloer en plafond textures en geen hoogteverschillen. Heel erg lame dus.

En over lame gesproken, probeer ook lameduke eens. Een beta versie van Duke uit 1994. Erg lame maar leuk om te zien wat ze uiteindelijk allemaal veranderd hebben.

Louis2703
Hah, samen met een vriend heb ik dit spel toen ik een jaar of 8 was helemaal kapot gespeeld. Geweldig spel!