
Duke Nukem 3D (1996)
Alternatieve titels: Duke Nukem | Duke Nukem 64 | Duke Nukem: Total Meltdown | Duke Nukem 3D: Atomic Edition | Duke Nukem 3D: Megaton Edition | Duke Nukem 3D: 20th Anniversary World Tour
PC / Macintosh / Nintendo 64 / Sega Saturn / PlayStation / Xbox 360 / Apple iOS / Android / Mobile / PlayStation 3 / PlayStation Vita / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch / Evercade VS / Evercade EXP
Shooter
single player / multi player / online (verschilt per platform)
Ontwikkeld door 3D Realms, Eurocom, Gearbox en Nerve
Uitgegeven door 3D Realms, FormGen, GT, Sega, Deep Water, Tec Toy, King Records, MacSoft, Play It, Apogee en Gearbox
Los Angeles ligt op zijn gat wanneer aliengespuis de -inmiddels erg futuristisch uitziende- stad overgenomen heeft ergens in de 21ste eeuw. Ze hebben zich tot de tanden bewapend met onze (soms erg geavanceerde) wapens, muteerden alle politiecorpsen tot moordzuchtige schepsels en stelen onze 'babes' om er schaars geklede slavinnen van te maken. Slechts één man kan de stad redden: de testosterongevulde macho-held Duke Nukem. Met bazooka's en machinegeweren tot enkele high-tek gadgets zal hij de aliens trachten een koekje van eigen deeg te geven.
Wat het spel allemaal zo fantastisch maakt, valt niet in één adem samen te vatten. De vele verwijzingen en knipogen naar ondermeer films en filmfiguren (vooral dan de explosieve actiefilms uit de jaren '90 cultuur), het geweldige personage Duke zelf (dat trouwens gebaseerd is op de stoere actiehelden die onder andere Stallone en Schwarzenegger vaak vertolk(t)en) die vol zelfvertrouwen en misplaatst cynisme dingen opblaast, chicks redt en vijanden neerknalt met een waaier aan de meest hilarische oneliners die je je maar kan voortstellen maakt het in elk geval al meer dan de moeite waard om deze gameklassieker even aan te schaffen.
Dan heb je nog de geweldige levels met prachtig kleurgebruik en knap design die enorm bijdragen aan de sfeer (de momenten waarop je in bioscopen, striptenten of pretparken rond mag lopen zijn té gek), het superleuke wapenarsenaal die je ter beschikking krijgt en nog heel veel creatieve stunten gewoon (de man kan bv gewoon naar het wc gaan en kreunen dat het deugd doet) die Duke Nukem 3D nog steeds superamusant maken om op zijn tijd nog eens te spelen. Ik ben igg zeer tevreden dat ik dit goddelijke spel (waar ik bovendien veel nostalgische jeugdherinneringen aan overhoudt) op gamesmeter.nl mocht plaatsen.
O ja, en alle uitbreidingen (en zeker de 'atomic edition') zijn zeer de moeite waard.

Hey baby...wanna dance
Maargoed, niets ten nadele van deze klassiekers. Het was voor mij een feest der herkenning toen ik de derde Evil Dead zag. Heel wat oneliners uit die film zijn gebruikt voor deze game.
4,5*
Er zit een mouselook functie in het spel waarbij je gewoon naar boven en naar beneden kan kijken maar geen 360 graden bewegingsvrijheid inderdaad.
De Build engine zou ik ook niet revolutionair noemen maar het is wel een duidelijk evolutie ten opzichte van Doom. Vooral het kamer boven kamer principe van de engine, zodat je toch het idee hebt dat alles echt 3D is, werkt erg goed.
Eigenlijk is alles al gezegd, leuke humor, originele wapens, goed leveldesign. Ook een van de eerste spellen met een leveleditor erbij geloof ik. En nog een ontzettend goede ook.
5*
Je kon bijvoorbeeld niet met de muis richten, omdat het beeld dan ging schokken.

Ik geloof trouwens dat dat 'probleem' opgelost is verder met de opgepolijste versies voor windows XP e.d. (al weet ik niet meteen hoe ik het zou moeten instellen).
Duke Nukem High Resolution Pack. Werkt op XP, alle textures zijn nu dus high res en alle objecten zijn 3d modellen geworden. Heel netjes gedaan en een must voor iedereen die nu nog Duke wil spelen.
Bij de weg: http://hrp.duke4.net/
Duke Nukem High Resolution Pack. Werkt op XP, alle textures zijn nu dus high res en alle objecten zijn 3d modellen geworden. Heel netjes gedaan en een must voor iedereen die nu nog Duke wil spelen.
Dat gaan we even doen binnenkort.

Het moment dat ik met succes de bioscoopfilm aanzette en er een pixelige halfnaakte vrouw voor Duke en mijn 13-jarige oogjes verscheen zal ik nooit vergeten.

Djelle heeft het verder allemaal goed (passend ook

4,5*
Heel netjes gedaan en een must voor iedereen die nu nog Duke wil spelen.
Ik heb nog iets anders ook ooit eens gevonden (ik geloof dat het een oudere versie is van die 'Resolution Pack'). Hoewel die (nieuwste) RP er het best uitziet, verkies ik toch de versie zonder de echte 3D modellen omdat het toch enkele nadelen oplevert. Zo zien de vijanden er meestal een beetje 'stommer' uit (precies wiebelende opblaaspoppen soms) en is het toch wel erg jammer dat bv vijanden blijven 'bewegen' wanneer je de Freezethrower gebruikt (de leuke effecten verliezen soms een beetje hun waarde).
Edit: alhoewel je de 3D models van de vijanden ook gewoon kunt afzetten bij de nieuwste versie heb ik hier net ontdekt. Groovy.
Het moment dat ik met succes de bioscoopfilm aanzette en er een pixelige halfnaakte vrouw voor Duke en mijn 13-jarige oogjes verscheen zal ik nooit vergeten.



Dit lijkt een ordinairy shooter, maar Duke Nukem 3D is idd een spoof en verwijst naar de typische actieflicks uit de jaren '90. Maar misschien nog interessanter - en het bewijs van het lef wat mannen van 3D realms vertoonde - het kende ook verwijzingen (zie onderaan de post) naar de titels als Doom en Quake. En dat waren echt niet de eerste beste shooters. Het past perfect bij het karakter van Duke himself, het schijt hebben aan alles en nergens voor terug deinsen. Duke Nukem 3D neemt zichzelf dan ook nergens serieus. Het kan maar niet te vaak worden gezegt, maar alleen al de humor verdient een medaille. Zo zie je een alien die zit te scheiten op het toilet en een gemuteerd zwijn een x-rated filmpje kijken, lol hoe komen ze erop! Wat te denken van de interactiviteit met de omgeving. Niet alleen deuren openen, maar ook kleine details die niet relevant waren voor het verloop van het spel. Geld naar strippers gooien, het toiletgebruik, het aanzetten van een film en het reageren op situaties. Ook de onliners zijn natuurlijk geniaal:
''I’m here to kick ass and chew bubblegum, and I’m all out of gum.''
''Your face, your ass, what's the difference?"

De game staat echt nog als een huis en is moeilijker dan ik dacht toen ik een paar maandjes geleden de Windows converted versie in mijn mailbox ontving. Ook de sfeer is nauwlijks gedateerd en heeft dat te danken aan de engine. Denk hierbij aan de donkere straten van LA zijn, de strip clubs of de ruimteschepen. Monsters die er niet uit zien alsof ze vrienden willen maken. Damn, momenten die me nog steeds de kriebels geven, hehe. Audiovisueel zit het dus sterk in elkaar, maar ook de gameplay mag er (in mindere mate) wezen.
Duke Nukem 3D verdient gewoon een top 10 notering en heeft een attitude waar de huidige marketleiders binnen de scene ''u'' tegen mogen zeggen. Ik hoop dat Duke Nukem Forever ooit nog wordt uitgebracht, maar zal dit dit deel blijft keihard!
Hier een leuke anekdote naar aanleiding van de verwijzingen:
For instance, when the player comes upon a corpse that closely resembles the player character in Doom (Doomguy), Duke comments, "That's one doomed space marine". This quote became famous after websites dedicated to Duke Nukem 3D began reporting that Doom's developer, id Software, had filed a lawsuit against Apogee Games and 3D Realms, trying to obtain an injunction to remove it (The suit was ultimately unsuccessful, because a citation was needed). Another jab at a fellow shooter game was a line in a level in Episode 3 when a building (with a sticker warning of a fault line) blows up and partially collapses; Duke responds, "I ain't afraid of no quake", obviously poking fun at the game Quake, which was yet to be released.
ECHT MEESTERLIJK.
5*
Een heerlijke zeer voor die tijdse grove game , en ik speelde het ook zeer vaak die tijd!
4*
Heb me hier toen wel mee vermaakt, maar het was een verademing wanneer ik op m'n PCtje terug kon grijpen naar de SNES games.
Zal iets rond de 3* worden vermoed ik.
Dan heb je het nooit op de moeilijkste moeilijkheidsgraad gespeeld denk ik. Dan is het vaak sprokkelen naar health.
100 met normale health pakketjes, je kon tot 200 komen met atomic healths.
Dan heb je het nooit op de moeilijkste moeilijkheidsgraad gespeeld denk ik. Dan is het vaak sprokkelen naar health.
Geloof wel dat ik het op de moeilijkste heb uitgespeeld, had toen niet veel andere games om handen. Als vergelijk geef ik altijd graag Alien vs Predator, waar je zelfs op easy in 5 seconden tot pulp herleid kon worden. Die continue spanning is er maar in weinig spellen, waarna mijn interesse in FPS games ook redelijk snel afgenomen is. Maar da's een gebrek wat in veel soortgelijke spellen terug te vinden is.
Als ik me niet vergis was het bij Duke Nukem ook nog teveel leren waar de vijand zat, in welke formatie hij liep en wat hem triggerde. En dan maar save/reloaden als de pest.
Tsja, het is dan ook een actiegame en geen survivalgame.

Gelukkig wordt er tegenwoordig in shooters veel vaker van dynamischere AI gebruik gemaakt waarbij er geen vaste spawnlocaties zijn en je enemy's elke situatie anders beoordelen waardoor je nooit in hetzelfde vuurgevecht terecht komt.
En zoals gezegd, de mogelijkheid is er bovendien ook gewoon voor diegenen die dan echt dat beetje 'uitdaging' moeten hebben. Het hoogste niveau is geen kattepis.
En over lame gesproken, probeer ook lameduke eens. Een beta versie van Duke uit 1994. Erg lame maar leuk om te zien wat ze uiteindelijk allemaal veranderd hebben.
