Duke Nukem 3D (1996)

Alternatieve titels: Duke Nukem 3 | Duke Nukem 64 | Duke Nukem 3D: Megaton Edition | Duke Nukem 3D: 20th Anniversary World Tour

Apple iOS / Game Boy Advance / game.com / Mobile / Nintendo 64 / PC / PlayStation Vita / Sega Saturn / Nintendo Switch / Xbox One / PlayStation 4

Ontwikkeld door 3D Realms en Apogee
Uitgegeven door Apogee, Tiger, Deep Water en Devolver Digital

Los Angeles ligt op zijn gat wanneer aliengespuis de -inmiddels erg futuristisch uitziende- stad overgenomen heeft ergens in de 21ste eeuw. Ze hebben zich tot de tanden bewapend met onze (soms erg geavanceerde) wapens, muteerden alle politiecorpsen tot moordzuchtige schepsels en stelen onze 'babes' om er schaars geklede slavinnen van te maken. Slechts één man kan de stad redden: de testosterongevulde macho-held Duke Nukem. Met bazooka's en machinegeweren tot enkele high-tek gadgets zal hij de aliens trachten een koekje van eigen deeg te geven.

Heb het al gevonden. Je kan het zelfs tijdens het spelen met 1 knopje aanpassen. Geinig. Dit had de Halo 1 remake ook al als mogelijkheid.

Ja had het idd ook nu pas gemerkt dat down aan de linkerkant het 'on the fly' doet. Wel aardig dat je meteen het verschil ziet.

Your face. Your ass. What's the difference?

Duke Nukem 3D is natuurlijk een iconische game uit de 90’s en verscheen een paar maanden geleden voor een paar Euro op de Nintendo Switch. Destijds had ik veel schik met de man die stalen ballen bezit en dat zelf ook weet en dus kocht ik de game opnieuw. Benieuwd of dit de tand des tijds nog heeft doorstaan, want een 3D game is natuurlijk snel verouderd en deze is alweer 24 jaar oud.

Duke Nukem 3D liet in 1996 het tijdperk van Wolfenstein en Doom achter zich en speelde met hoogtes en volledige bewegingsvrijheid zoals we dit nu nog kennen. Geen idee of Duke 3D de eerste game was die je echt volledig een 3D shooter liet spelen, maar het maakte destijds enorme indruk op me. Gelukkig is dat gevoel nauwelijks aangetast. Het is nog altijd een ijzersterke game, mits je uiteraard wel kan leven met technische gedateerdheid. Want ja, je speelt wel een stokoude game en dat zie je, ook al heeft de game die ik speelde een visueel likje verf gekregen met de 20th Anniversary World Tour die een paar jaar geleden al verscheen. Je kan kiezen tussen de klassieke en de aangepaste look. Om het een beetje speelbaar te houden koos ik wel de aangepaste versie, al keek ik regelmatig bij stukken hoe het er in de klassieke look uit zag. Dit had bv de Halo 1 remake ook al en is een hele leuke optie. Wat ook een enorm fijne toevoeging is, is dat de game je overal toegang toe geeft. Elk hoofdstuk, elk chapter kan je meteen selecteren. Loop je vast of ben je uitgekeken op een stuk, dan valt dit te skippen. En ga je dood, dan krijg je de optie om de tijd zover achteruit te spoelen als je fijn vind. Mij doe je echt een enorm groot plezier met dit soort zaken, want ik wil zo’n hoofdstuk gewoon uitspelen. De pure criticus zal het een gebrek aan uitdaging vinden, maar ach. Je kan ook gewoon nog ongelimiteerd de game saven, dus opties genoeg.

Het is overigens ook wel nodig, want de game is geregeld verdomd pittig. Dat alien-tuig valt je van alle kanten aan en is er in alle vormen, van vieze groene gezichtsplakkerd tot de geweldige pig cops tot behoorlijk bad ass giganten. Gelukkig beschik je over een flink arsenaal aan knalwerk en mag je ze, hoera, allemaal gewoon bij je dragen. Heerlijk. Dat vond ik destijds in games zo fijn, maar dat zit er in moderne shooters nauwelijks nog in. Lekker knallen met je shotgun, 3-loops mitrailleur of rocketlauncher. Op dat gebied is Duke 3D echt briljant. Het schieten voelt zo lekker en vijanden schiet je heerlijk zichtbaar aan pulp. Duke 3D is erg bloederig en de doodskreten van je vijanden zijn tof. Ook het leveldesign vind ik nog altijd heel sterk. Het gevoel van hoogteverschil is erg aanwezig, niet voor niets heb je ook geregeld je jetpack nodig. Een hoop levels zijn ook echt iconisch en ben ik na dik 20 jaar nog niet vergeten en voelen als een feest van herkenning. De bioscoop, de stripclub, het riool. Maar ik ben ook heel veel tegengekomen wat ik nooit heb gespeeld, verderop in de game, dus het was ook voor mij nog verrassend. Wel heb ik het niet zo op die ‘’zoek de pasjes en ga dan pas verder’’ gameplay. Dat is wel echt gedateerde jaren 90 gameplay en vond ik nog wel eens storend. En heel eerlijk, als je een eind in de game bent dan treedt er wel een beetje een soort moeheid op, omdat de game wat in herhaling valt. Meer dan aliens kapot maken doe je natuurlijk niet. Naast de heerlijk brute actie kent de game natuurlijk nog iets iconisch, de aanwezigheid van Duke Nukem natuurlijk. Wat een beest, wat een man, wat een heerlijk grappige gast. De oneliners in deze game zijn net zo iconisch als de game zelf.

It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum.

Nobody steals our chicks... and lives!

I'm Duke Nukem. And I'm coming to get the rest of you alien bastards!

Damn! I'm looking good!

Wie kent ze niet, haha. Ik moest ieder geval geregeld lachen bij dit soort flauwekul en het geeft de game echt een eigen smoel. Jij moet niet bang zijn voor de aliens, maar zij voor jou. Dat sfeertje vind ik bijzonder aangenaam. Jammer dat dit meteen de laatste goede Duke Nukem game was. Iedere gamer met een beetje historisch besef zal nog wel eens lachen om het productieproces van de al eind jaren 90 aangekondigde Duke Nukem Forever, die pas in 2011 verscheen en bijzonder teleurstellend was. En daarna was het gedaan met de Duke, wat het niet verdiende. Ik hoop dat ze nog eens een nieuwe game maken, want zo’n personality in deze social justice sneeuwvolkjeswereld van anno 2020 zou ik heel grappig vinden. Maar Duke Nukem 3D is een monument van een game die ook nu nog steeds erg goed en leuk om te spelen is.

Kleine twijfel tussen 4 of 4,5*, maar ik laat mijn hoogste score staan

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ze is het wellicht niet 100%, maar ik kan alleen maar Ion Fury ten volle aanraden als moderne retro shooter. 3D Realms komt hier danig dicht in de buurt qua feel, gameplay en af en toe ook qua humor en one-liners dat het akelig is.