Duke Nukem 3D (1996)

Alternatieve titels: Duke Nukem 3 | Duke Nukem 64 | Duke Nukem 3D: Megaton Edition

Apple iOS / Game Boy Advance / game.com / Mobile / Nintendo 64 / PC / PlayStation Vita / Sega Saturn

Ontwikkeld door 3D Realms en Apogee
Uitgegeven door Apogee, Tiger, Deep Water en Devolver Digital

Los Angeles ligt op zijn gat wanneer aliengespuis de -inmiddels erg futuristisch uitziende- stad overgenomen heeft ergens in de 21ste eeuw. Ze hebben zich tot de tanden bewapend met onze (soms erg geavanceerde) wapens, muteerden alle politiecorpsen tot moordzuchtige schepsels en stelen onze 'babes' om er schaars geklede slavinnen van te maken. Slechts één man kan de stad redden: de testosterongevulde macho-held Duke Nukem. Met bazooka's en machinegeweren tot enkele high-tek gadgets zal hij de aliens trachten een koekje van eigen deeg te geven.

Toffe shooter met humor. Zeker als puber was dit leuk om te hebben met het grove geweld en soms obscene dingen. Maar het lopen door herkenbare omgevingen zoals een stad maakte het zo leuk.

Sommige levels zijn wel lelijk geworden.

avatar van Ricxz92
Duke Nukem 3D is nu gratis te downloaden t/m vrijdag 14 december 14:59 GMT op GoG.com

avatar van PC.ENGINE.FAN
De leukste grap in Duke3D vond ik die oneliner die je hoorde als je die Flipperkast wilde spelen.In de Duke table in Balls of Steel kon je later in 1 van de 3 keren als je het startte te horen krijgen:

Now I HAVE time to play with myself!!

Overigens verplichte kost om eens te bekijken, Duke3d op een vergeten geflopte 8-bits handheld.

Grovonion schreef:

is het niet....

avatar van bvonk
Grovonion schreef:
ziet er waardeloos uit

Is van een andere tijd en was toen grens verlengend op meerdere manieren maar zelfs nu nog leuk om te spelen.

Er is nu een nieuwe HD versie dus gaat eigenlijk wel met de tijd mee dankzij een grote fan base.

Duke Nukem 3D: High Resolution Pack - hrp.duke4.net

avatar van The_CrY
Een tijdje terug de nieuwe reboot gespeeld, Duke Nukem 3D: Megaton Edition, die je op Steam kan kopen voor een mooie prijs. Bevat gewoon de oude gameplay van het geweldige basisspel, maar met verbeterde physics en een OpenGL engine. Of iets in die richting. Het gaat er in ieder geval om dat het nog duidelijk het oude spel is, maar het speelt zo vloeiend als een latere game. Ook erg tof dat de volgende uitbreidingen er automatisch bij zitten:
- Atomic Edition
- Duke It Out in D.C. (erg tof)
- Life's a Beach (erg tof)
- Nuclear Winter (weinig aan)
- Steam Multiplayer
- Steam Workshop

Vooral "Life's a Beach" is een geweldige ervaring. Duke Nukem op vakantie met waterpistooltjes en ontploffende kokosnoten. Zelfs de aliens passen zich aan op de omgeving. Daarnaast is er een te gekke multiplayer aan toegevoegd die verder gaat dan alleen de DukeMatch. Er is de co-op mode, waardoor je alle levels, ook de uitbreidingen, met je vrienden samen kan doorgaan. De workshop is een handig systeem waardoor usermaps heel makkelijk geïmplementeerd kunnen worden. Alleen custom episodes zijn niet ondersteund, maar individuele levels kunnen wel gespeeld worden.

Dit is één grote bak reclame voor deze opgepoetste versie van mijn favoriete shooter ooit, omdat je zoveel krijgt voor heel weinig. Draait zo ook gewoon moeiteloos op Windows 7. Ohja, en mocht je die opgepoetste versie niet tof vinden, dan krijg je er de classic DOS versie van DN3D gewoon gratis erbij. Plus level editor. Aankoop van het jaar geweest, nou al.

Vandaag dit spel nog eens proberen te spelen op de playstation 1. Ik moet zeggen het enigste nadeel is de besturing wat is het toch ontzettend lastig en moeilijk onder de knie te krijgen. Voor de rest een leuk spel

11 oktober komt het spel op de ps4 uit plus nog een aantal nieuwe levels. Ik ben benieuwd

avatar van The_CrY
Tsja, wie de Megaton Edition heeft (op PC volgens mij alleen) zal met die komende 20th Anniversary World Tour Edition weinig willen, behalve dan dat je nieuwe levels hebt. De nieuwe versie mist alle uitbreidingen en 20 euro voor een handjevol nieuwe levels die misschien wel leuk zijn... ik weet het niet. Gearbox, wat ben je aan het doen?

20 euro is best veel voor een trip down memory lane.. waarom doen ze niet gewoon een 10tje.

Voor mij is het ideaal. Ik heb het orgineel spel op de ps1 maar is slecht te spelen vanwegen de besturing.

avatar van Aazhyd
Ik wacht even de reviews af, maar als-ie er goed uitziet en goed te spelen is, neig ik er wel naar om hem te kopen.

Is er een demo?

avatar van Aazhyd
Denk het niet. Is niet meer gebruikelijk tegenwoordig. Wel wat screenshots en info:

Duke Nukem 3D: 20th Anniversary World Tour – Gearbox Software - gearboxsoftware.com

Toch jammer. Ik had toch graag even van te voren willen weten of de sfeer en gameplay afbreuk doet aan mijn herinneringen aan deze game. Niet dat het weer een oude game is in een nieuw jasje.

Je had deze game helemaal in het nieuw moeten steken (wat ze eigenlijk met alle remake zouden moeten doen) Final fanatsy 7 doet dat dus wel.

Ik moet zeggen de 8 nieuwe levels zijn fantastisch en voor iedereen die dit spel het einde vinden zeker een aanrader

avatar van Aazhyd
Ja, de meeste reviews hebben het erover dat de nieuwe levels echt goed zijn. Het is een world tour die begint in... Amsterdam.

De 3D rendering schijnt wel geinig te zijn, maar geen reden om te kopen. Verder zit er ook multiplayer, coop en AI in (spelen tegen bots, al schijnen die erg slecht te zijn).

Ik hoop dat ze de ontbrekende DLC's ook nog gaan uitbrengen. Gratis of voor weinig.

avatar van The_CrY
Onlangs dan voor een tientje toch gewaagd. Uiteindelijk ben ik toch wel heel erg blij met mijn aanschaf van de World Tour editie. Voor het grootste deel is dit spel gewoon Duke Nukem 3D zoals we het kennen, maar dan met hernieuwde 3D rendering en andere, dynamischere belichting. Aangezien het de enige versie van Duke 3D is die je op het moment kan aanschaffen zie ik geen reden om het niet aan te bevelen. Let wel, het voelt her en der wat minder vloeiend aan, vooral de manier waarop de muis zich laat besturen, maar ook de hotkeys op PC zijn niet altijd even responsief. Daarnaast brengt deze versie ook wat glitches en bugs met zich mee, waardoor vijanden door de muur clippen, interactieve objecten niet reageren, of waardoor jezelf opeens aan de andere kant van het level bent (of gewoon dood). Gelukkig valt hiermee te leven. Quicksaven bestaat nog steeds, maar (ik denk speciaal voor console spelers) is er nu een rewind-systeem toegevoegd. Ik moest er even aan wennen, maar eigenlijk werkt dit best prima. Zodra je dood bent spoel je even terug naar vanaf waar je verder wil en je mag weer. Van enige geluidsproblemen waar bij de release sprake van zou zijn is nu niets meer te merken, al zijn de octabrains onverdraagbaar luid, wat wel mijn speelstijl beïnvloed. De veranderde duisternis maakt nu ook dat je soms dingen niet kan zien, terwijl jij wel beschoten wordt... niet altijd even fijn.

De spraakmaker is uiteraard Episode 5: Alien World Order, en hoewel deze absoluut niet in 1996 gemaakt had kunnen zijn, is dit wel een hele toffe episode om te spelen met een heel eigen sfeertje. Wie Episode 4 niet uitdagend genoeg vond mag hier zijn geluk beproeven. Nieuwe vijanden, een helaas wat teleurstellend zwakke boss, frisse omgevingen, en zelfs een gloednieuw wapen: de Incinterator, welke al snel uitgroeide tot een favoriet wapen, omdat deze heel sterk is tegen de kleinere vijanden. Ook heeft Duke Nukem stemacteur Jon St. John nieuwe one-liners ingesproken en heeft ie alle oude geluidsfiles opnieuw opgenomen, omdat Gearbox dat graag wilde, maar dat laatste is niet altijd even fijn. Gelukkig heb je de keuze tussen de oude en nieuwe stem.

De grote olifant in de kamer is natuurlijk het ontbreken van de uitbreidingen Life's a Beach en Duke it Out in DC (en ook Nuclear Winter, mja, who cares?), waardoor dit nooit de echte definitieve versie van Duke 3D zal zijn. Hopelijk worden deze later nog toegevoegd. Tot die tijd speel ik nog met Megaton, welke over het algemeen toch wat minder issues bevat, maar helaas, die is niet meer in de handel voor wie m niet heeft. Ook is er geen backwards compatibility met oude mods en maps, waardoor je je wel eens afvraagt voor wie Gearbox nou deze versie heeft uitgebracht, want het is niet alsof ze longtime fans een bot toegooien, zogezegd. Het is niet alsof je daadwerkelijk jonge gamers met een re-release aan het Duken helpt, lijkt me. Er is zelfs geen level editor toegevoegd, en op de Steam workshop is het niet mogelijk om iets anders toe te voegen dan een *.map file, waardoor echt modden ook niet aangemoedigd wordt. Maar goed, Randy Pitchford is al blij als ie zn spel verkoopt. Echt klantgericht is hij nooit geweest.