menu

Overig / Algemeen / Het grote tv / filmtopic

zoeken in:
avatar van Sinner
Nomak schreef:
Ik heb gewoon het idee dat dit verhaal veel beter in de vorm van een serie had gewerkt.

Derde film is natuurlijk wel essentieel want na dit tweede deel zijn er nog heel veel vragen.


Die serie is er natuurlijk al jaren. Misschien wel bugettair wat aan de lage kant maar toch relatief redelijk goed te doen. De eerste 4 boeken worden hierin verwerkt.

Persoonlijk vind ik Timothee Chalamet best een goede Paul Atreides. De hele cast mag er zijn wat mij betreft. Dat er hier en daar sprongen worden gemaakt is niet zo vreemd bij een adaptie van een boek. Maar ik vind de arc van het karakter toch te doen en te volgen. Het is tenslotte al duidelijk dat hij een getrainde vechter is in de eerste momenten van film 1 en het boek. Net zoals zijn gaves en aanleg en ook de studies van de Freemen. De reis van het hele karakter gaat voornamelijk of nu het wel of niet te vermijden is dat hij de zogenaamde Messiah word of niet. Iets waar hij zich zelf ook lang tegen verzet.

Ik vind een derde film niet per se een must. Maar goed, die komt er toch. Alleen word het dus Messiah. Wat mij veel en veel minder interessant lijkt dan een samenvatting hiervan in bvb de eerste 20 minuten van Children of Dune. Dat de consequenties van de heilige oorlogen laat zien.

Mijn enige puntje is, als ik erover nadenk, dat het hele gebeuren rondom het Spice wat meer naar voren had mogen komen. Er zijn mensen die daadwerkelijk niet doorhadden dat het voor zowel intergalactische reizen alsook voor de Freemen zelf belangrijk was op het einde van deel 2. (ondanks de Harvesters).

Maar goed. Ik heb geen idee of er nog Director's cuts in het verschiet liggen van beide films met wat extra karaktermomenten of uitleg. (Ik weet dat bvb de Mentat uit film 1 van de Atreides volledig uit deel 2 is gesneden. Dus...)

avatar van Nomak
Sinner schreef:
Die serie is er natuurlijk al jaren. Misschien wel bugettair wat aan de lage kant maar toch relatief redelijk goed te doen. De eerste 4 boeken worden hierin verwerkt.
Uiteraard liefst een serie met dit soort budget en dan gemaakt door Denis Villeneuve.

Sinner schreef:
Dat er hier en daar sprongen worden gemaakt is niet zo vreemd bij een adaptie van een boek. Maar ik vind de arc van het karakter toch te doen en te volgen.
Ik vind het gewoon bizar om het soort sprongen te maken die hier worden gemaakt. Paul krijgt bijvoorbeeld de opdracht om alleen door de woestijn te gaan en terug te keren, hij wordt dan ook gewaarschuwd voor alle gevaren. Ik dacht toen echt van oei, nu gaan we iets te zien krijgen. Maar helaas, we zien helemaal niets, het volgende moment komen we terecht in een actiescéne. Zo gaat het eigenlijk met alles rond zijn personage, het gaat allemaal zo makkelijk en wij moeten er als kijker maar gewoon in meegaan.

In een simpele low budget vechtfilm wordt er meer aandacht besteed aan de ontwikkeling van een personage. In deze Dune slaat men dat gedeelte van "training" telkens gewoon over. Alleen al daarom zou dit veel beter werken in een serie, al duurt de film eigenlijk lang genoeg om dit soort scenes er in te verwerken. Maarja, misschien komt er wel een langer durende director's cut, zoals jij ook al aanhaalt.


Wat me achteraf gezien eigenlijk wel stoorde was dat onze helden eigenlijk geen enkele tegenslag kenden in hun grote gevechten. Zelfs op het einde als ze met die wormen de vijand aanvallen gaat alles zonder enige tegenslag. Zelfs Rabban, toch wel één van de meest indrukwekkende figuren, wordt hier heel makkelijk uitgeschakeld. Dit wordt in de meeste andere grote epische films toch beter aangepakt. Ik mis hier een soort van Gandalf sterft moment, als je begrijpt wat ik bedoel. Dune 1 had dat wel met de dood van Duncan Idaho.

Wel verrassend om Anya Taylor-Joy hier te zien. Heel kleine rol van enkele seconden, raar want dit is ondertussen toch wel één van de bekendere actrices. Ik ben geen grote fan, maar wel jammer dat ze niet de rol heeft gekregen van die prinses want die Florence Pugh vind ik echt een vreselijk misselijke kop om naar te kijken..

avatar van Sinner
Nou ik snap een deel van de kritiek wel. Maar bvb wat Raban betreft - die zie je toch wel gedurende de hele 2de film afglijden naar een lafaard met heel wat issues. Dreigend als hij de overhand heeft maar aangezien hem alles word ontnomen door zijn tegenslagen, meerdere en later zelfs zijn neef...en hierna ook nog eens tegenover de superieure vechter komt te staan? Domme bruut. Zoals het in het boek ook gewoon is.. Maar akkoord. Het had wel een minuutje langer mogen duren.

Overigens vind ik Anya-Taylor Joy en Florence Pugh beide erg aardige actrices. Buiten Dune om. Hier hadden ze nou niet bepaald de hoofdrol. Hetzelfde gold voor Christopher Walken. Ook even uit pensioen getrokken om 3 minuten in beeld te zijn. Beetje zonde. Altijd een van mijn favoriete acteurs geweest met Dafoe. Die ik dan eigenlijk liever die rol had zien vertolken.

Helaas zijn beide acteurs wel aflopende verhalen intussen.

avatar van Confusie
Hellraiser: Judgment op blu-ray aangeschaft zelfs.

Toch niet zo’n verkeerde film als je het los van de franchise ziet wellicht.

Deze Pinhead voelt voor mij niet als het personage van Bradley of Barker maar als opzichzelfstaande film met koele nieuwe character The Auditor kan ik de symboliek goed waarderen.

avatar van Sinner
Confusie schreef:
Hellraiser: Judgment op blu-ray aangeschaft zelfs.

Toch niet zo’n verkeerde film als je het los van de franchise ziet wellicht.



Die franchise is ook effectief 2 delen lang. Waarvan de andere 10 of zo reeds bestaande scripts zijn die ze met (vaak heel wat) wat geforceer tot een Hellraiser film hebben pogen te maken. Soms wel vermakelijk though. (Met name 5 vond ik erg aardig).

Judgement was ook echt een echte poging tot het schrijven van een nieuwe Hellraiser film en een toevoeging te doen aan de lore van Barker met bvb die Auditor. Geen Bradley. Maar imo was deze toch wel een van de betere, bizarre delen en bijwijlen best goor.

avatar van Confusie
‘What on earth is this place?’
‘It isn’t’


Paar rake oneliners ook wel van The Auditor met name.

Geschreven en vertolkt door de desbetreffende regisseur van dienst.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:41 uur

geplaatst: vandaag om 04:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.