menu

Overig / Algemeen / Taaltopic

zoeken in:
avatar van Confusie
Volgens mij is het 'n- woord' eerder een denigrerende derivatie van dan echt een synoniem te noemen.

Verder is het maar net op welke slakken je allemaal zout wenst te gaan strooien en wat voor betekenis je een toevallige samenstelling van letters mee tracht te geven.

Voor een bepaalde blakende ahum 'witte' jongeman van ergens ver weg uit de bergen zo pontificaal het woord 'neger' bezigend kan je al gauw spreken van een zekere ondertoon of belading, dat wel.

En om dan nog maar te zwijgen over het delicate aspect van de exacte tijd van het jaar waarin dit allemaal ook nog eens zijn plaats zou moeten vinden.

avatar van Waackx
Het komt erop neer geen enkele zwarte man wilt door een niet zwarte man neger genoemd wilt worden.

Erop wijzen dat hij zwart is slaat nergens op want ziet hij ook als naar zijn huid kijkt, dus waarom nog eens benadrukken ?

Zoals het ook beledigd is om mensen uit het Zuiden boeren te noemen of rednecks.

Mij boeit het geen flikker, want ik ben toevallig een witte neger maar je hebt lef om neger te zeggen tegen een donkere man, ik denk niet dat je het kan navertellen.

avatar van Confusie
Dat laatste lijkt me dan weer generaliserend in de zin dat alle donker getinte personen agressief of zelfs dodelijk zouden zijn.

Ik denk persoonlijk dat sommigen als pacifist zijnde je ook best de andere wang toe zouden kunnen keren.

Is het toch ook ingewikkeld allemaal.

avatar van Waackx
Confusie schreef:
Dat laatste lijkt me dan weer generaliserend in de zin dat alle donker getinte personen agressief of zelfs dodelijk zouden zijn.

Ik denk persoonlijk dat sommigen als pacifist zijnde je ook best de andere wang toe zouden kunnen keren.

Is het toch ook ingewikkeld allemaal.



Het is hoe je het bekijkt Confusie, als je de Majesteit beledigd wordt je ook opgepakt of als keer ME agent uitscheldt krijg je ook klappen.
Omdat sommige dingen niet door de beugel kunnen; het woord neger wordt nooit gebruik om postivieve redenen, als het woord gebruikt wordt door een niet zwarte heeft het altijd een minachtige ondertoon.
Of jemoethetover grootgeschapen negers hebben alleen dan.
Hoe zou jij het vinden als jouw voorouders slaven waren en 400 jaar later wordt de huidige negers er constant aan herinnert door dit soort woorden.
Het slaat nergens op, want een Duitser van nu hoor je ook geen Nazi te noemen want dat is het verleden.
Zolang je zelf niet van negroïde afkomst ben ik van mening dat je niet kanoordelen of een zwarte man zich wel of niet beledigd mag voelen als het woord neger ter sprake komt.
En zoals je kan verwachten dat je een stoot voor je pan kan krijgen als je een witte man zomaar ......lijer noemt kan je ook verwachten/moet je dat ook verwachten dat je dat krijgt als je een zwarte, neger of negerin noemt.

avatar van Sinner
Kan iemand dit niet verplaatsen naar het forum onder een eigen kopje of zo want het dwaalt wel heel ver van GTA V af. En gewoon die zooi van ielepiele verwijderen zoals altijd.

avatar van Confusie
Lijkt me geen goed idee.

Het mooie aan deze site is juist dat er zo goed als geen moederheren actief zijn.

Er zijn eigenlijk twee dingen in dit leven waar ik echt niet tegen kan.

Het zijn kruisjes en moederheren.

Ik ga in principe niet op een site zitten waar ook moederheren opereren.

Altijd lastig een of andere tjappie die een grote lip opzet van een afstandje snaptum.

avatar van Nomak
Ik kan niet bepalen wat Mark wel of niet mag zeggen op het internet. Ik zou hem wel in de juiste richting kunnen sturen zodat ook voor hem duidelijk wordt waarom hij dat woord liefst niet gebruikt. Maar ik ga het niet doen, want het is wel duidelijk dat hij hier niet voor open staat.

Gebruikt het woord enkel en alleen om hier een beetje interessant te doen en te provoceren.

Eigenlijk boeit het niet eens, want Mark is niets meer dan een hoopje pixels op mijn beeldscherm.

avatar van Confusie
Ik denk dat je hem waarschijnlijk het meest treffend onder die typisch agrarische jeugd kan scharen. Zo nu en dan naar de grote stad trekkend in een poging om even keet te trappen. En dan gauw weer gaande.

avatar van Grovonion
Ah, hier is dus die discussie over markwiering zijn woordgebruik geplaatst. Ik vind het heel simpel verkeerd. GTAV gaat zo ver ik weet niet over slavernij en speelt zich ook niet in de 18e of 19e eeuw af waar dat woord nog gemeengoed was om een bestaande handelsgoed te benoemen. Het is niet cool en getuigt van heel weinig respect.

Mensen die hier argumenten pro proberen te verzinnen proberen in principe racisme goed te keuren, en dat is in mijn ogen gewoon fundamenteel slecht. Niemand is beter dan anderen.

Wat ook immer de amerikaanse of misschien enkel hip-hop cultuur onderling met dat woord doet is hun zaak. Misschien wel een manier om met het verleden te leren omgaan. Maar "blanken" hebben dat recht niet. Onze voorouders waren hier direct schuld aan.

avatar van markwiering
Waackx schreef:
(quote)


Ooit van de term donker gehoord ?

Het aparte van jou is dat je Midden Amerikanen wel gewoon bij de nationaliteit noemt (Cubanen) en dat je iemand met een hele donkere huidskleur perse een bijnaam of een verduidelijking eraan wilt plakken.

En dan ook nog beweren dat je niks tegen negers hebt, iedereen kan uit je recensie opmaken dat je wel hebt, dat weet jij zelf ook want ik vraag mij af; hoe spreek jij een donker if een negroïde persoon aan op straat (zoals ik toevallig) ?
Hallo, neger of hallo, meneer de neger, hoe gaat het negerinnetje ?
Ik denk het niet maar goed dat terzijde.
Ik ben het niet altijd eens met Confusie maar zijn omschrijving van jou is de juiste.


Maar, "donker" en "licht" kan ook naar de haarkleur of zelfs de oogkleur verwijzen, dus het is duidelijker als ik "blanke" en "neger" zeg, want dan is meteen duidelijk dat ik het niet heb over licht- en donkerharigen, maar echt over het ras mensen.

En nee, ik spreek negers niet aan met "meneer/mevrouw neger", maar ik gebruik het woord "neger" wel gewoon, ook als ik met negers praat. Een goede kennis van mij (een neger uit Gambia) noemt zichzelf "de zwarte Jan Willem". Ik noem hem altijd probleemloos "Jan Willem de Neger", en daar is hij nog nooit boos om geworden.

De enige mensen die het woord "neger" als een grof scheldwoord beschouwen, zijn de mensen die zelf een gruwelijke hekel hebben aan negers en het daarom als een grove belediging zien als dat woord gebruikt wordt.

Dat is een beetje hetzelfde met joden en moslims. Moslims hebben vaak zo een grote hekel aan joden, dat het woord "jood" voor hen een scheldwoord is. Als een moslim boos is op een andere moslim, noemt hij hem "jood" of "kankerjood".

avatar van markwiering
patenpac schreef:
(quote)


Uitleggen waarom het woord "neger" liever niet gebruikt wordt op een openbaar forum, meen je dat nou? Als je het echt wilt weten, dan is het woord "neger" een vernederlandste vertaling voor het woord "nikker" aangezien dit te Engels zou klinken. Dit was dan ook een woord dat aanvaard werd in onze geburen tot ongeveer de jaren 1960. Om mij even te handstaven:

Nikker kan verwijzen naar:

Neger, beledigende term voor een oorspronkelijke bewoner van Afrika ten zuiden van de Sahara


Enkel en alleen hieruit valt al af te leiden dat het woord "neger" dus wel degelijk beledigend overkomt de dag van vandaag en dus liever niet gebruikt wordt.

Om terug te komen op hoe men dan gepaster verwijst naar mensen van deze cultuur, dan wordt (ten minste in België toch) het woord "zwarte" aanvaard als een neutraal woord zijnde. Indien je je hier moeilijk in kunt vinden, dan is afro-amerikaan volgens mij het meest gepaste woord.

Hoe je zelf in je privé leven omgaat met het taalgebruik, dat maakt mij niet uit en daar zal ik ook geen commentaar op hebben, maar op een algemeen forum als deze zou ik liever zo'n woorden niet meer lezen om het zo toegankelijk te maken voor iedereen.


Het woord "neger" is een netter woord voor "nikker", net als dat "uitwerpsel" een netter woord is voor "schijt".

Jouw uitleg klopt niet helemaal. In de tijd van de Trans-Atlanische slavenhandel werden negers altijd "nikkers" genoemd. Negers werden door hun hoofd- en kaakstructuur, alsmede het feit dat zij minder ver ontwikkeld waren (geen stenen huizen, geen huizen met verdiepingen, geen karren, geen schrift enzovoort) niet beschouwd als mensen, maar als wezens die tussen de mens en dier in zaten. Men was toen zelfs verbaasd toen uit de praktijk bleek dat het mogelijk was om met negers nakomelingen te krijgen.

Maar, omdat het woord "nikker" gebruikt werd in de tijd dat de maatschappij op zo een manier naar negers keek, waren steeds meer negers van mening dat die term beledigend was. Speciaal om tegemoet te komen aan de wensen van deze mensen, heeft men in de twintigste eeuw of negentiende eeuw (ik weet het niet precies meer) het woord "nikker" vervangen door "neger": een neutraal en onbeladen term.

Jouw voorstel vind ik niet zo goed, om twee redenen:
1. Het woord "zwarte" kan ook verwijzen naar Indiërs, aangezien zij soms een zwarte huid hebben, maar niet tot het negroïde ras behoren. Daarom is "neger" een veel duidelijkere term, omdat jij dan specifiek verwijst naar mensen van het negroïde ras.

2. Afro-Amerikaan/Afro-Europeaan/Afro-Aziaat enzovoort heeft ook een nadeel, want er wonen ook niet-negroïde volkeren in Afrika. Er wonen in Afrika ook Arabieren, Berbers en vergelijkbare volkeren. Een in Nederland wonende Marokkaan is bijvoorbeeld ook een Afro-Europeaan, terwijl die Marokkaan toch echt 0% negroïde is!

avatar van markwiering
Grovonion schreef:
Ah, hier is dus die discussie over markwiering zijn woordgebruik geplaatst. Ik vind het heel simpel verkeerd. GTAV gaat zo ver ik weet niet over slavernij en speelt zich ook niet in de 18e of 19e eeuw af waar dat woord nog gemeengoed was om een bestaande handelsgoed te benoemen. Het is niet cool en getuigt van heel weinig respect.

Mensen die hier argumenten pro proberen te verzinnen proberen in principe racisme goed te keuren, en dat is in mijn ogen gewoon fundamenteel slecht. Niemand is beter dan anderen.

Wat ook immer de amerikaanse of misschien enkel hip-hop cultuur onderling met dat woord doet is hun zaak. Misschien wel een manier om met het verleden te leren omgaan. Maar "blanken" hebben dat recht niet. Onze voorouders waren hier direct schuld aan.


Het zijn juist de racisten die denken dat het woord "neger" beledigend is. Zij hebben namelijk een dusdanig grote hekel aan negers, dat zij de benaming voor deze mensen - negers - als een grove belediging beschouwen.

Verder: er komen negers voor in Grote Autodiefstal 5 en deze negers zitten elkaar ook constant voor nikker (Engels: nigger) uit te maken.

Ik heb al flink wat gespreksdialogen gezien die ongeveer zo gaan:
A: "Shit, nigger. What is this?"
B: "Shut yo mouth you nigger ass fool"
A: "Damn nigger! I ain't no fool, nigger!"

Echt om de 3 à 4 woorden wordt "nigger" (nikker) gebruikt in het spelletje, en daar struikelt niemand over. Maar als ik in mijn recensie het woord "neger" gebruik, krijg ik een stormvloed van kritiek, terwijl diezelfde mensen die kritiek hebben op mij, wel heel lovend zijn over het spel Grote Autodiefstal 5, terwijl dat spel volgens hun theorie juist uiterst racistisch zou moeten zijn omdat daar constant woorden in gebruikt worden die zij als racistisch beschouwen.

Waar is de logica?

avatar van Grovonion
die had ik toch best duidelijk uitgelegd:

1) het n-woord heeft een historische betekenis en werd voornamelijk gebruikt om slaven aan te duiden. Het woord zelf gebruiken, buiten deze context getuigt vandaag de dag voor geen respect van de zwarte medemens.

2) GTA gebruikt elementen van de Afro-amerikaanse cultuur waarbij het N-woord gebruik "gewoontjes" is geworden. Dit overnemen is een culturele keuze, analoog aan het gebruik van hakenkruisen in spelletjes waar nazi's voorkomen. Maar dat is nog duidelijk iets anders dan zelf rondlopen met een hakenkruis op je vest.

En hier laat ik het bij, want als de moderatoren niet ingrijpen is dit sowieso een verloren discussie.

avatar van patenpac
markwiering schreef:
(quote)


Het zijn juist de racisten die denken dat het woord "neger" beledigend is. Zij hebben namelijk een dusdanig grote hekel aan negers, dat zij de benaming voor deze mensen - negers - als een grove belediging beschouwen.

Verder: er komen negers voor in Grote Autodiefstal 5 en deze negers zitten elkaar ook constant voor nikker (Engels: nigger) uit te maken.

Ik heb al flink wat gespreksdialogen gezien die ongeveer zo gaan:
A: "Shit, nigger. What is this?"
B: "Shut yo mouth you nigger ass fool"
A: "Damn nigger! I ain't no fool, nigger!"

Echt om de 3 à 4 woorden wordt "nigger" (nikker) gebruikt in het spelletje, en daar struikelt niemand over. Maar als ik in mijn recensie het woord "neger" gebruik, krijg ik een stormvloed van kritiek, terwijl diezelfde mensen die kritiek hebben op mij, wel heel lovend zijn over het spel Grote Autodiefstal 5, terwijl dat spel volgens hun theorie juist uiterst racistisch zou moeten zijn omdat daar constant woorden in gebruikt worden die zij als racistisch beschouwen.

Waar is de logica?


De logica is terug te vinden in het feit dat Franklin in GTA 5 een persoon reflecteert die is opgegroeid in de "ghetto" waar dit taalgebruik ook gerespecteerd wordt onderling, terwijl jij het woord gebruikt op een openbaar forum dat toegankelijk moet zijn voor iedereen.

Als jij steevast wilt blijven beweren dat het woord "neger" niet beledigend overkomt en dus neutraal zou zijn, dan vrees ik dat ik verder niets meer te melden heb.

avatar van markwiering
Grovonion schreef:
die had ik toch best duidelijk uitgelegd:

1) het n-woord heeft een historische betekenis en werd voornamelijk gebruikt om slaven aan te duiden. Het woord zelf gebruiken, buiten deze context getuigt vandaag de dag voor geen respect van de zwarte medemens.

2) GTA gebruikt elementen van de Afro-amerikaanse cultuur waarbij het N-woord gebruik "gewoontjes" is geworden. Dit overnemen is een culturele keuze, analoog aan het gebruik van hakenkruisen in spelletjes waar nazi's voorkomen. Maar dat is nog duidelijk iets anders dan zelf rondlopen met een hakenkruis op je vest.

En hier laat ik het bij, want als de moderatoren niet ingrijpen is dit sowieso een verloren discussie.


Het N-woord?

Bedoel jij het woord nikker?

Ik gebruik het woord "neger" i.p.v. "nikker", dus ik gebruik het N-woord niet eens, dus doe niet zo moeilijk.

En een moderator heeft al ingegrepen door deze discussie naar een aparte topic te verplaatsen.

avatar van Grovonion
ja, misschien nog een ding: ik vermoed dat markwiering nooit zelf in de US is geweest. Anders moet je eens proberen daar rondlopen en voortdurend het N-woord gebruiken, best nog in een omgeving waar veel zwarten wonen. We zien je nooit meer terug.

avatar van markwiering
patenpac schreef:
(quote)


De logica is terug te vinden in het feit dat Franklin in GTA 5 een persoon reflecteert die is opgegroeid in de "ghetto" waar dit taalgebruik ook gerespecteerd wordt onderling, terwijl jij het woord gebruikt op een openbaar forum dat toegankelijk moet zijn voor iedereen.

Als jij steevast wilt blijven beweren dat het woord "neger" niet beledigend overkomt en dus neutraal zou zijn, dan vrees ik dat ik verder niets meer te melden heb.


Maar, Franklin gebruikt het woord "nikker", wat tegenwoordig door velen beschouwd wordt als een minder net woord, terwijl ik het neutrale en onbeladen woord "neger" gebruik.

avatar van patenpac
markwiering schreef:
(quote)


Het N-woord?

Bedoel jij het woord nikker?

Ik gebruik het woord "neger" i.p.v. "nikker", dus ik gebruik het N-woord niet eens, dus doe niet zo moeilijk.

En een moderator heeft al ingegrepen door deze discussie naar een aparte topic te verplaatsen.


Het laatste dat ik je nog wil meegeven in deze discussie:

Neger is een aanduiding voor de oorspronkelijke, donkerhuidige bewoners van Afrika ten zuiden van de Sahara. Neger is afgeleid van het Spaanse en Portugese negro, dat "zwart" betekent (en weer afgeleid is van het Latijnse niger). De term had oorspronkelijk betrekking op zwarte slaven, werd later een vrij gangbare term voor mensen met een donkere huidskleur en wordt in de 21e eeuw steeds meer ervaren als racistisch beladen.

Voor meer info zou ik je aanraden het woord eens op te zoeken in google en dan zelf maar eens zien hoe "neutraal" het woord is.

avatar van markwiering
Grovonion schreef:
ja, misschien nog een ding: ik vermoed dat markwiering nooit zelf in de US is geweest. Anders moet je eens proberen daar rondlopen en voortdurend het N-woord gebruiken, best nog in een omgeving waar veel zwarten wonen. We zien je nooit meer terug.


Wat is volgens jou het "N-woord" ?

Is dat "nikker" of is dat "neger" ?

Als dat "nikker" is: dat woord gebruik ik niet.
Als dat "neger" is: dat woord gebruik ik wel.

Dus over welk woord heb jij het nou?

avatar van Grovonion
't is genoeg geweest, ik stop met reageren. Trollen of met trollen communiceren is nog nooit iets geweest waar ik mijn tijd mee wil verpatsen.

avatar van markwiering
patenpac schreef:
(quote)


Het laatste dat ik je nog wil meegeven in deze discussie:

Neger is een aanduiding voor de oorspronkelijke, donkerhuidige bewoners van Afrika ten zuiden van de Sahara. Neger is afgeleid van het Spaanse en Portugese negro, dat "zwart" betekent (en weer afgeleid is van het Latijnse niger). De term had oorspronkelijk betrekking op zwarte slaven, werd later een vrij gangbare term voor mensen met een donkere huidskleur en wordt in de 21e eeuw steeds meer ervaren als racistisch beladen.

Voor meer info zou ik je aanraden het woord eens op te zoeken in google en dan zelf maar eens zien hoe "neutraal" het woord is.


Het woord "neger" is vrij nieuw en bestond nog niet eens in de tijd van de Trans-Atlantische slavenhandel. Tijdens de Trans-Atlantische slavenhandel gebruikte men in Nederland het woord "nikker".

Wat jouw bron ook is: jouw bron is onjuist.

avatar van markwiering
Grovonion schreef:
't is genoeg geweest, ik stop met reageren. Trollen of met trollen communiceren is nog nooit iets geweest waar ik mijn tijd mee wil verpatsen.


Jij bent zelf aan het trollen, omdat jij vage beweringen doet en vervolgens geen antwoord geeft als ik om opheldering vraag. Ik heb namelijk al meerdere keren gevraagd of jouw "N-woord" verwijst naar "nikker" of "neger", en daar heb jij nog steeds geen antwoord op gegeven.

avatar van patenpac
markwiering schreef:
(quote)


Jij bent zelf aan het trollen, omdat jij vage beweringen doet en vervolgens geen antwoord geeft als ik om opheldering vraag. Ik heb namelijk al meerdere keren gevraagd of jouw "N-woord" verwijst naar "nikker" of "neger", en daar heb jij nog steeds geen antwoord op gegeven.

Doe me een plezier. Ga naar google vertalen en probeer vanuit het engels het woord "nigger" te vertalen, aangezien dit het woord is dat Franklin gebruikt.

Daarnaast beweer je dat Grovonion aan het trollen is door niet te antwoorden op je vraag, terwijl je zelf vlotjes overgaat over alle bewijzen die al gegeven zijn aan je.

avatar van patenpac
De Taaltelefoon, een taaladviesdienst in samenwerking met de Nederlandse Taalunie, adviseert het gebruik van zwarte in plaats van neger in bijvoorbeeld journalistieke teksten. Het Nationaal Instituut Nederlands Slavernijverleden en erfenis(NiNsee) stelt dat het voor 'witte Nederlanders' respectvol is om het n-woord niet te gebruiken, "want wie ben jij om te beoordelen dat een ander van die term geen last mag hebben?". Om mensen niet tot kleur te reduceren stellen zij de termen Afro-Nederlander en Euro-Nederlander voor. Antropoloog Francio Guadaloupe stelt daarentegen voor de raciale connotatie Afro-Nederlander niet te gebruiken maar iemand te benoemen op grond waar iemand geboren is of vandaan komt zoals Caribische en Surinaamse Nederlander.

avatar van markwiering
patenpac schreef:
(quote)

Doe me een plezier. Ga naar google vertalen en probeer vanuit het engels het woord "nigger" te vertalen, aangezien dit het woord is dat Franklin gebruikt.

Daarnaast beweer je dat Grovonion aan het trollen is door niet te antwoorden op je vraag, terwijl je zelf vlotjes overgaat over alle bewijzen die al gegeven zijn aan je.


Het "bewijs" dat ik gekregen heb, is een citaat van een onbekende website die een onjuiste definitie geeft van het woord "neger". Wat moet ik daarmee?

Google Vertalen geeft:
nigger ---> neger
negro ---> neger

En:
neger ---> negro
nikker --> nigger

Dus, de Engels-Nederlandse vertaling is vrij slordig, maar de NEderlands-Engelse vertaling doet het wel goed.

"negro" is "neger", en dat is de juiste term om negers aan te duiden, terwijl "nigger" "nikker" is en doorgaans als beledigend wordt beschouwd. Daarom gebruik ik ook netjes het woord "negro" als ik met Engelstaligen communiceer en het over negers heb, net als dat ik in het Nederlands de term "neger" gebruik i.p.v. "nikker".

avatar van markwiering
patenpac schreef:
De Taaltelefoon, een taaladviesdienst in samenwerking met de Nederlandse Taalunie, adviseert het gebruik van zwarte in plaats van neger in bijvoorbeeld journalistieke teksten. Het Nationaal Instituut Nederlands Slavernijverleden en erfenis(NiNsee) stelt dat het voor 'witte Nederlanders' respectvol is om het n-woord niet te gebruiken, "want wie ben jij om te beoordelen dat een ander van die term geen last mag hebben?". Om mensen niet tot kleur te reduceren stellen zij de termen Afro-Nederlander en Euro-Nederlander voor. Antropoloog Francio Guadaloupe stelt daarentegen voor de raciale connotatie Afro-Nederlander niet te gebruiken maar iemand te benoemen op grond waar iemand geboren is of vandaan komt zoals Caribische en Surinaamse Nederlander.


En zelf gebruiken zij "witte Nederlanders"...

Ik ben niet wit... Ik ben blank. Wat is dit voor onzin? Er zit een verschil tussen wit en beige.

Zoals ik al aangaf: "zwarte" kan ook verwijzen naar Indiërs met een zwarte huid die NIET tot het negroïde ras behoren. "neger" is in deze een veel specifiekere term, omdat jij het dan echt over mensen hebt van het negroïde ras.

Suriname is verder één groot mengsel van blanken, negers en Aziaten, dus de term "Surinaamse Nederlander" zegt echt niks. Jij kunt dan een volledig blank iemand voor jou hebben, een volbloed neger, een Aziaat of mengsels tussen blanken en negers, blanken en Aziaten, Aziaten en negers en zelfs tussen blanken, negers én Aziaten.

avatar van markwiering
Nu dat ik de negerdiscussie gewonnen heb, stel ik voor dat wij meteen overschakelen naar het volgende onderwerp.

Het valt mij op dat veel mensen op dit forum Engelse woorden gebruiken wanneer dat niet nodig is. Ik geef een paar voorbeelden:

1. Game ---> Spel / Computerspel
2. Gamen ---> Computerspelletjes spelen
3. Gamer ---> Computerspelletjesspeler / Speler
4. App ---> Computerprogramma
5. Screenshot ---> Schermafbeelding
6. Online ---> Op het Internet
7. Offline ---> Zonder Internet / Niet op het Internet
8. Graphics ---> Beeld / Uiterlijk / Grafische omgeving
9. Software ---> Programmatuur
10. Hardware ---> Apparatuur
11. Sandbox ---> Zandbak
12. Single player ---> Enkelspeler
13. Multiplayer ---> Meerdere spelers
14. Hangar ---> Vliegtuigloods / Vliegtuigschuur
15. Next gen(eration) ---> Volgende generatie
16. Physics ---> Natuurkunde
17. Gameplay ---> Speelsessie
18. Character ---> Personage
19. Map ---> Kaart
20. Cheat codes ---> Valsspeelcodes

Eigenlijk zou ik van "Computer" "Rekenaar" willen maken, of een term verzinnen zoals ERA (Elektronisch Rekenapparaat), maar aangezien het Engelse woord "Computer" in Nederland al zo ingeburgerd geraakt is, maak ik hier een uitzondering door dit woord niet te vertalen.

En dit is nog maar het topje van de ijsberg, want als ik de reacties lees, kom ik nog veel meer Engelse termen tegen waar ook gewoon Nederlands woord voor is.

Als zijnde taalpurist stel ik voor om de prachtige, Nederlandse taal zo min mogelijk te vermengen met andere talen. Dat betekent dat jij altijd het Nederlandse woord gebruikt als er een Nederlands alternatief is voor een Engels woord en dat jij, als jij een Engels woord hoort waarvan jij niet de Nederlandse benaming kent, zoals "byte", jij gewoon zelf iets verzint, zoals "greep" (Zuid-Afrikaans) of iets zoals "bitgroep" (geïnspireerd door het Zweedse bitgruppe).

Gewoon doen, want anders sterft de Nederlandse taal uit. Al veel te veel Nederlandse woorden zijn verengelst. Dit moet worden stopgezet.

avatar van Squall Lionheart
Squall Lionheart (moderator)
Obvious troll is obvious...

Even over de voorgaande discussie, geen probleem met het woord neger, wel een probleem met de context en toon waarin het gebruikt wordt. Door je nogal infantiele gebruik van de Nederlandse taal komt het in jouw berichten erg denigrerend over, begrijpelijk dat het mensen tegen de schenen schopt. Wat natuurlijk ook je doel was...

Vandaar bij deze een waarschuwing. Verder trollen doe je maar in World of Tanks.

avatar van Confusie
Ey mark.

Houd je lip jong.

avatar van markwiering
Squall Lionheart schreef:
Obvious troll is obvious...

Even over de voorgaande discussie, geen probleem met het woord neger, wel een probleem met de context en toon waarin het gebruikt wordt. Door je nogal infantiele gebruik van de Nederlandse taal komt het in jouw berichten erg denigrerend over, begrijpelijk dat het mensen tegen de schenen schopt. Wat natuurlijk ook je doel was...

Vandaar bij deze een waarschuwing. Verder trollen doe je maar in World of Tanks.


Ik vind deze waarschuwing onterecht. Ik heb namelijk niet gevraagd om een discussie over of het woord "neger" wel of niet gepast is. Ik plaatste aanvankelijk gewoon een recensie onder het spel "Grote Autodiefstal 5". De enige reden dat er een discussie ontstond, was omdat andere mensen negatief op mij begonnen te reageren. Zonder deze discussie zou jij deze waarschuwing ook niet hebben gegeven.

Ik ben volledig onschuldig en eis dan ook dat deze belachelijke waarschuwing onmiddellijk wordt ingetrokken.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:47 uur

geplaatst: vandaag om 09:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.