menu

Overig / Algemeen / The Last of Us (tv serie HBO)

zoeken in:
Bij The Last of Us:

1e aflevering gezien en dat was toch wel genieten en spot on. High production value ook. Qua casting Joel heel erg goed en Ellie ok maar die mist ergens wel wat. Verder volgen ze het verhaal zoals in de game erg nauwkeurig en dat vind ik te gek. Meer mensen gekeken? thoughts?

mrdig schreef:
(quote)

1e aflevering gezien en dat was toch wel genieten en spot on. High production value ook. Qua casting Joel heel erg goed en Ellie ok maar die mist ergens wel wat. Verder volgen ze het verhaal zoals in de game erg nauwkeurig en dat vind ik te gek. Meer mensen gekeken? thoughts?

Nooit gespeeld, wel een volledig playthrough van gezien toendertijd, hoewel het verhaal me niet volledig meer bijstaat.

De serie begon geweldig wat mij betreft. Heerlijke opening en lekkere opbouw daarin. De tweede helft viel wat tegen in verhouding, maar smaakt nog zeker naar meer. Wel wat stomme dingetje hier en daar, hoezo konden ze niet om de auto heenlopen bijvoorbeeld. En het einde van de aflevering voelde wel heel erg gehaast aan. En het geheel is wel een redelijk cliché zombie/apocalypse achtig geheel natuurlijk. Maar goed, ik heb nog geen moment gedacht om te gaan miereneuken, zowel niet tijdens als na het kijken. En dat is wel een positief iets tegenwoordig voor mij.

Ben erg benieuwd hoe ze het verder gaan uitbouwen. Het is van het team van Chernobyl begreep ik. Daar hebben ze ook een heerlijk beklemmend en persoonlijke toon weten te realiseren. Hopelijk gaat ze dat hier ook lukken.

Oh en Ellie is trouwens wel geweldig neergezet zeg.

legian schreef:
Oh en Ellie is trouwens wel geweldig neergezet zeg.

Ik ben er nog niet aan begonnen. Ergens is de interesse vrij laag aangezien je letterlijk exact hetzelfde verhaal volgt met het spel, maar dan interactiever. Wellicht dat ik het dit weekend of volgende week eens probeer though.

Wat betreft Ellie...ik realiseerde me nu pas wie die actrice eigenlijk is...dezelfde uppie die in GOT ook een geweldig rolletje neerzette als Heerser of Regent van een klein gebied en smakelijk de grote lui te kijk zette met haar attitude in de latere seizoenen.

mrdig schreef:
(quote)
Meer mensen gekeken? thoughts?

Ik heb de eerste aflevering ook gezien. Ik vond de eerste helft sterk gemaakt en Pedro Pascal zet een sterke Joel neer. Ik vond het na de tijdsprong naar 2023 wel een beetje snel gaan allemaal. Vooral het moment waarop Tess en Joel met Ellie vertrekken voelt wat gehaast aan. Ik weet niet meer exact hoe dat in de game was, maar in mijn herinnering was dat iets langzamer. Ben benieuwd naar de rest.

centurion81 (moderator)
Bespreek hier de adaptatie voor tv van The Last of Us

Lijkt me beter zo. Ik sla dit topic nog even over want moet de game nog spelen, maar ga de berichten over een tijdje zeker lezen.

Vind Pedro Pascal erg goed sinds Game of Thrones, adaptatie van Ellie ook wel benieuwd naar maar toch kan ik mij maar niet aan het gevoel onttrekken dat dit allemaal behoorlijk overbodig is gezien het voortreffelijk cinematische van de game, vroeger lag dit nog wel anders maar games vandaag de dag zijn doorgaans gewoon films ook. Zeker in het geval van The Last of Us allemaal zo neergezet dat er mijns inziens weinig aan toe te voegen viel verder maar goed zal het een van deze dagen toch eens aanslingeren misschien nog verrassend pakkend maar betwijfel het.

Ik sla dit ook over, voorlopig omdat ik geen legale toegang heb tot de serie en geen zin heb om er een illegale stream voor op te zoeken. Maar er staat nog te veel op mijn lijst waar ik veel meer naar uitkijk (vandaag 4de seizoen van Fauda).

Belangrijkste reden om dit over te slaan vind ik eerlijk gezegd de casting van Ellie. De actrice (mag ik nog actrice zeggen aangezien ze is nu uitgekomen als non-binair en genderfluid?) zelf noemt The Last of Us fans die kritiek hebben op haar casting toxic en trolls.. Dan is dat maar zo, ik vind het gewoon jammer dat er totaal geen rekening mee is gehouden met hoe het personage er uit ziet. Dat vind ik wel vrij belangrijk in een casting als deze. We gaan voor een God of War serie toch ook geen Tom Holland casten voor de rol van Kratos..

Dit was een perfecte rol voor iemand als Kaitlyn Dever die als 2 druppels water lijkt op Ellie, het is gewoon zonde dat men die kans heeft laten liggen.

Ja dat gender gelul heb ik ook alweer een slappe van. Met Rhaenyra Targaryen waar ik best fan van ben ook al zo geschrokken toen. Ik ben er wel steeds meer klaar mee, onze houterige nepkoning de marionet die nog een handreiking doet in zijn ridicule kersttoespraak naar een heel verward meisje dat een of ander gedicht had geschreven. Ze worden steeds agressiever ook heb ik het idee, zitten hele naargeestige types met hele extreme opvattingen tussen. Stelletje pussy bitches gasten zijn een stel lesbians. Heb er echt eens tabak van zo onderhand. Ben een hetero man van de oude stempel ja wat wou je doen dan.

Confusie schreef:
Vind Pedro Pascal erg goed sinds Game of Thrones, adaptatie van Ellie ook wel benieuwd naar maar toch kan ik mij maar niet aan het gevoel onttrekken dat dit allemaal behoorlijk overbodig is gezien het voortreffelijk cinematische van de game, vroeger lag dit nog wel anders maar games vandaag de dag zijn doorgaans gewoon films ook. Zeker in het geval van The Last of Us allemaal zo neergezet dat er mijns inziens weinig aan toe te voegen viel verder maar goed zal het een van deze dagen toch eens aanslingeren misschien nog verrassend pakkend maar betwijfel het.

De hoofdreden dat ze dit maken is dat ze 2 groepen trekken. De gamers die TLOU hebben gespeeld en de gemiddelde kijker die helemaal geen gamer is of dit nooit heeft gespeeld. HBO vermarkt dit product vrij goed moet ik zeggen, na GoT/House of the Dragon is er nu weer een goede reden om een abonnement op ze te nemen.

De game zal alleen vast ongetwijfeld beter zijn, maar dan nog is het toch leuk om te zien hoe een serie dit kan vertellen.

Nomak schreef:
Ik sla dit ook over, voorlopig omdat ik geen legale toegang heb tot de serie en geen zin heb om er een illegale stream voor op te zoeken. Maar er staat nog te veel op mijn lijst waar ik veel meer naar uitkijk (vandaag 4de seizoen van Fauda).

Belangrijkste reden om dit over te slaan vind ik eerlijk gezegd de casting van Ellie. De actrice (mag ik nog actrice zeggen aangezien ze is nu uitgekomen als non-binair en genderfluid?) zelf noemt The Last of Us fans die kritiek hebben op haar casting toxic en trolls.. Dan is dat maar zo, ik vind het gewoon jammer dat er totaal geen rekening mee is gehouden met hoe het personage er uit ziet. Dat vind ik wel vrij belangrijk in een casting als deze. We gaan voor een God of War serie toch ook geen Tom Holland casten voor de rol van Kratos..

Dit was een perfecte rol voor iemand als Kaitlyn Dever die als 2 druppels water lijkt op Ellie, het is gewoon zonde dat men die kans heeft laten liggen.

Haha ja, bekende tactiek. Iedereen met een andere mening is een giftige trol. Want de hele wereld moet het allemaal maar normaal en logisch vinden, die non-binaire genderneutrale panseksuele mensen die zichzelf identificeren als een broodrooster. Deze hype waait wel weer over denk ik. Het is vast geen toeval dat zulke acteurs (dat mag nog wel hé?) steeds nu worden gecast. Ik heb niks tegen ze, maar het boeit me ook geen kut/zak (insert favoriete woord). Speel gewoon je rollen en hou op over dat andere gezeur denk ik dan.

Een vrouw acteur of presentator noemen heeft te maken met gevoel voor esthetiek en heeft te maken met gevoel voor taal en dat hebben deze mensen duidelijk niet.

Iemand als Eva Jinek is geen presentator hoor.

Lekkere rijpe wulpse stoot is het.

En een onmiskenbaar authentieke showbizz queen.

Maar een presentator:

Dat nooit kan je mooi vergeten.

De game was en is nog steeds een schot in de roos voor mij. En ik heb zelfs een lange periode gehad dat ik de game 1x per jaar uitspeelde. En nu is er dus een serie en ik heb gister de eerste aflevering gezien.

Allereerst is het erg wennen aan de nieuwe gezichten. Bijvoorbeeld de dochter van Joel is totaal anders dan in de game. Pedro Pascal als Joel is qua uiterlijk op het randje van een miscast. Bella Ramsey als Ellie vind ik de minste. Haar uitstraling bevalt mij echt niet en voor mij staat ze het verst weg van het originele personage. De beste vind ik tot nu toe Tess gespeeld door Anna Torv.

De serie is bijna 1 op 1 overgenomen van de game. Er zijn kleine verschillen zoals ontwikkelingen die net even anders verlopen, maar de uitkomst blijft hetzelfde. En de serie breidt de wereld wat verder uit met nieuwe scènes en geeft de kijker daarmee wat extra inzicht.

Ik ben het eens met de kritiek dat de laatste 5 min enorm gehaast aanvoelen. De game doet dit echt veel beter. Aan de andere kant denk ik dat deze situatie in het echte leven ook zo gehaast en paniekerig zal zijn. Maar ja, dit is een serie, dus mag er best wat langer bij stil worden gestaan en het op die manier meer impact te geven. En verder was de scène waarin Tommy zogenaamd geen andere keus had en de andere kant op moest erg slecht. Hij had makkelijk om de auto heen kunnen lopen en zo niet, dan klimt hij er toch gewoon overheen. In de game gebeurd hetzelfde, maar in de serie hadden ze echt met iets beter moeten komen.

Los van wat kritiek is het een erg sterke eerste aflevering.

Ik hoorde vooraf meerdere lyrische reacties over de derde aflevering. Maar dat vond ik eigenlijk een vrij lange zit. Zo erg dat ik halverwege toch even zat te kijken hoelang de aflevering nog duurde.
Vooral dat er nauwelijks aandacht naar Joel en Ellie ging stoort. Helemaal omdat we nu die band echt gaan zien ontwikkelen. Maar dat is hier maar 10 minuten in een aflevering van 75 minuten. Vond ik wel erg jammer.

Verder zijn de aflevering goed, er is veel aandacht aan besteed. Maar qua verhaal voelen de eerste drie afleveringen nog wel vrij cliche aan. En zo sterk als de eerste helft van de eerste aflevering is het nog niet geworden. Het wordt dan toch weer afwachten wat de komende afleveringen gaan brengen. En hoe het tweede seizoen zich gaat ontwikkelen.

legian schreef:
Vooral dat er nauwelijks aandacht naar Joel en Ellie ging stoort.

Dat wordt in de laatste 2 afleveringen wel mooi goed gemaakt zeg. Het is wel een heerlijke serie aan het worden. Van mij hadden die afleveringen nog wel langer mogen duren eigenlijk. Dat uur per aflevering vliegt echt veel te snel voorbij wat mij betreft.

Ja ik vind het ook een erg gave serie inmiddels. Elke week weer genieten. Ziet er zo goed uit en heerlijk tempo ook. De serie ademt ook echt de game qua spanning, actie, muziek, drama. Top gedaan. Zie nu ook echt chemie tussen de acteurs, ze doen het goed.

Ik lees net dat de laatste twee afleveringen respectievelijk 51 & 43 minuten gaan duren. En dat is wel heel erg jammer, want mijn grootste kritiek is toch wel dat de afleveringen wel wat langer hadden mogen duren. Met Left Behind als recent voorbeeld. En als ik de teaser voor de komende aflevering zie dan wordt dat wel een volle aflevering.

Hopelijk gaan ze niet te makkelijk en met een gigantische cliffhanger eindigen.

Ja schrale afleveringen lengte galore op die voet is The Mandalorian inmiddels ook weer van start gegaan.

En die heeft het uitgevonden zo ongeveer.

legian schreef:
Hopelijk gaan ze niet te makkelijk en met een gigantische cliffhanger eindigen.
Natuurlijk wel, een beetje een standaardgegevens bij series. Behalve als ze van het begin een mini-serie gepland hebben.

Als de serie gaat eindigen zoals de game dan krijg je inderdaad een cliffhanger, maar tegelijk ook een einde waar je het volgende seizoen mee in kan.

Ik heb dubbele gevoelens bij de serie. Het is visueel prachtig en lijkt enorm op de game met de door natuur weer overgenomen steden en wegen. Maar het is niet spannend, omdat er nauwelijks confrontaties met de bekende monsters zijn. De wereld voelt veel te veilig. Wel is het Joel & Ellie verhaal prima overgenomen, maar wel ingekort waardoor bepaalde scènes wat minder krachtig zijn in de serie. De screentime is niet lang genoeg. Hadden wel 12 afleveringen mogen wezen of op zijn minst 9 van minimaal een uur.

Denk dat we als gamers heel blij met deze serie moeten zijn, want vanaf nu gaan we denk ik veel meer kwaliteit krijgen bij game-adapties.

Grovonion daar ben ik inderdaad wel een beetje bang voor. Zou jammer zijn.

Manny Calavera je hebt net de game gespeeld natuurlijk, dus we ervaren het nogal anders. Maar ik ben juist blij dat ze niet zo'n focus op de infected hebben. De onderlingen band tussen de personages en de ontwikkelingen vind ik veel fijner om te zien. De serie en het verhaal draaien ook niet om actie of infected/post apocalyptische situaties. Maar om de liefde die mensen voor elkaar hebben. Ondanks de situaties, of juist door de situaties.

Qua duur ben ik het volledig met je eens, de aflevering hadden minimaal 1 uur of langer mogen duren wat mij betreft.

Mbt het laatst ben ik benieuwd naar de andere series die Sony in de pijplijn heeft zitten. God of War zou bij Amazon zitten dacht ik, dat is toch wel even een ander kaliber dan HBO wat mij betreft.

Het gaat me er om dat deze seriewereld veel te veilig is. Ellie maakt deze reis juist omdat men denkt dat zij de oplossing is om de pandemie te eindigen, maar waarom zou je zo je best doen als er hier en daar een paar monsters lopen maar de grootste dreiging constant de mensen zelf zijn? Het hoeft van mij geen actieserie te zijn, maar ze hadden best elke aflevering even een paar monsters kunnen tonen. Schiet ze kapot en ga door. Dan heb ik het idee dat deze wereld echt doodeng en gevaarlijk is. Niet als je ze door geheel lege steden ziet wandelen.

De game deed beiden goed. Het was retespannend en de band tussen Joel en Ellie was veel beter uitgediept dan in de serie nog. In de serie zat te weinig screentime en teveel aandacht ging nog naar bijrollen.

Ja zo, daar kan ik wel inkomen. Vooral in het begin lag er wat meer focus op de gevaren. Maar daar zien we verder inderdaad weinig van. Elke aflevering een paar monsters neermaaien wordt dan wel snel weer cliché wat mij betreft. En daar ligt verhaal technisch ook de aandacht niet. Dus ik snap wel dat het er niet in zit. Dat zijn de meer gameplay momenten voor de gamers zeg maar. Dat je het mist kan ik wel begrijpen.

Ik vond de aandacht naar de bijrollen eigenlijk wel mooi. Ondanks mijn kritiek op aflevering 3. Het toont verschillende facetten van het thema in verschillende situaties en met verschillende personages. Waardoor ze er meer mee kunnen doen. Dat het ten koste gaat van wat meer actie/spanning en aandacht aan de hoofdpersonages is jammer. Vooral als de afleveringen steeds korter worden.

centurion81 (moderator)
Manny Calavera schreef:
Het gaat me er om dat deze seriewereld veel te veilig is. Ellie maakt deze reis juist omdat men denkt dat zij de oplossing is om de pandemie te eindigen, maar waarom zou je zo je best doen als er hier en daar een paar monsters lopen maar de grootste dreiging constant de mensen zelf zijn? Het hoeft van mij geen actieserie te zijn, maar ze hadden best elke aflevering even een paar monsters kunnen tonen. Schiet ze kapot en ga door. Dan heb ik het idee dat deze wereld echt doodeng en gevaarlijk is. Niet als je ze door geheel lege steden ziet wandelen.

De game deed beiden goed. Het was retespannend en de band tussen Joel en Ellie was veel beter uitgediept dan in de serie nog. In de serie zat te weinig screentime en teveel aandacht ging nog naar bijrollen.

Ben ik het wel mee eens...Gevoel van gevaar en urgentie ontbreekt nogal af en toe. Ook het gebrek aan kogels is hier veel minder aanwezig...beetje oefenen op een blikje met je geweer was er in de game niet bij

Dat verschil met meer tijd voor bijrollen en minder voor Joel en Ellie is denk ik wel verdedigbaar omdat je in de game zelf Ellie en Joel bent en de wereld levendig wordt door dingen die je vindt en op je gemak leest. In een serie werkt dat niet: je kijkt als buitenstaander naar hoofdrolspelers en de wereld wordt geloofwaardig door acteurs ipv tekst info

Nee, ik snap enkele keuzes ook wel, maar als gamer voelt het teleurstellend dat ze het spanningselement eruit hebben gesloopt. Nu is het net Life is Strange maar dan in een pandemie-wereld

Maar het grootste euvel is gewoon te weinig screentime. Alles gaat veel te snel. Behalve dan aflevering 3 en 7, die nemen weer ruim de tijd voor subplotjes.

Blijft een geweldige serie hoor, maar ik zou het 4 sterren geven terwijl dit de potentie had een 5 sterren serie te wezen.

Kleine gamespoiler (niet al te belangrijk), daar loop je bv door verlaten hotels en kelders vol met die beesten. Geen licht, je moet een generator zoeken en plots lig je in ondiep water en ben je bang voor elke aanval. Die intense spanning mis ik nu. En dat had prima gekund zonder dat dit een hersenloze actieserie zou worden zoals The walking dead.

En dat was het eerste seizoen. Wat heb ik er van genoten zeg. Hoewel ze het niveau van het begin niet meer gehaald hebben, blijft het van een hoog niveau. En leveren ze een einde wat gewoon goed past.

Uiteindelijk had ik graag langere of meer afleveringen gezien. Dit vooral om de band tussen Joel en Ellie verder uit te diepen. Evenals om de personen die ze tegenkomen wat meer ruimte te geven. Dat was nu veelal iemand nieuw ontmoeten en in dezelfde afleveringen gingen die weer dood. Wat een aardig case of the week gehalte geeft. De afleveringen met Bill en Frank of Sam en Henry leveren dan wel weer prachtige en aangrijpende verhalen af.

Dat wil niet zeggen dat die band niet uitgewerkt wordt, want de laatste twee afleveringen tonen prachtig hoe ze elkaar nodig hebben. Met uiteraard als gevolg dat Joel op de Rambo tour gaat om Ellie te redden. Geweldig ook hoe ze dat niet als een heldendaad of als veroordeling in beeld brengen.

Ze leverde in aflevering acht trouwens wel een erg sterk moment af waarbij Ellie op de cult leider bleef inhakken. De camera bleef daar toch echt ongemakkelijk lang draaien. En alle klagers over Bella Ramsey als Ellie die daarna nog klagen moeten het lekker bij de game houden. Ze speelt die rol echt geweldig.

Toch moet ik wel zeggen dat er uiteindelijk te weinig infected te vinden zijn. Nu hoef ik ze echt niet elke aflevering langs zien komen zodat er weer een horde afgeschoten kan worden. Daar hebben we The Walking Dead voor. Maar meer dreiging zou de spanning en vooral de noodzaak van de reis goed gedaan hebben. Zo is de uitleg die in aflevering 2 langskwam ook niet meer van nut geweest. Wat het onnodig en als filler aan doet voelen.

Maar goed uiteindelijk is dit een prachtige serie waar ik graag meer van zie.

Het is gewoon van de game overgenomen dat de extra personages snel weer verdwijnen. Het draait immers om Joel en Ellie.

Verder doet Bella Ramsey het behoorlijk maar is ze zeker geen perfecte Ellie. Deze Ellie was veel te grofgebekt, dat stoorde me want zo was haar gameversie niet. Pedro Pascal is wel een perfecte Joel.

Het is een steengoede serie voor de HBO kijker geworden en een behoorlijke serie voor de gamers. Er mankeert jammer genoeg teveel aan om dit echt ultiem goed te vinden. De wereld is veel te veilig en enkele hele spannende momenten zijn gewoon eruit gelaten. De game was echt een mix tussen actie, drama en horror. Hier is het alleen drama met een klein vleugje actie maar niks aan horror.

Hoop dat ze seizoen 2 uit gaan werken met de feedback van de kijkers. Niettemin wel een prima eerste seizoen.

legian schreef:
En alle klagers over Bella Ramsey als Ellie die daarna nog klagen moeten het lekker bij de game houden. Ze speelt die rol echt geweldig.
Het gaat er niet om of ze die rol goed speelt of niet, maar dat ze totaal niet op de originele Ellie lijkt. Je had net zo goed Kaitlyn Dever kunnen casten, zij had die rol net zo goed kunnen spelen, maar dan had je wel iemand die er perfect op lijkt.

Ik vind Tom Cruise een geweldig acteur, maar als ze ooit een God of War game maken, dan hoop ik ook dat ze hem niet casten voor de rol van Kratos.

Zoals ik al zei, houd het dan lekker bij de game. Een serie/film gaat zo'n game namelijk nooit evenaren. De serie is veel korter en bovenal je zit hier passief te kijken. Dat is het mooie van games dat je daar actief de wereld ingezogen wordt. En gaan klagen omdat de actrice niet lijkt op de digitale game variant. Tja... Het is niet alsof ze het ras en gender compleet omgegooid hebben. Komt over als mierenneukerij wat mij betreft.

Manny Calavera schreef:
Hoop dat ze seizoen 2 uit gaan werken met de feedback van de kijkers. Niettemin wel een prima eerste seizoen.

De feedback van de kijker die de games gespeeld heeft? Of van degene die de games niet gespeeld heeft? Die gaan beide anders reageren namelijk.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:02 uur

geplaatst: vandaag om 01:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.