menu

Overig / Algemeen / 4K monitor voor PC, PS5, XBOX series X

zoeken in:
avatar van Rujar
Ik ben op zoek naar een - betaalbare- 4K monitor voor kantoor werkzaamheden en gaming (eigenlijk vooral i.c.m. de ps5) Helaas ondersteunend de ps5 geen 1440P.

Ik heb dit scherm gevonden Samsung LU28R550UQR - Coolblue - Voor 23.59u, morgen in huis

Ik zoek mij een ongeluk om een degelijk scherm te vinden. De echte toppers zijn bijna net zo duur als een nieuwe TV. (QLED/OLED) dan koop ik dat liever aangezien de aanschaf meer in de categorie zit van 'TV bezet ik moet een andere plek zoeken'.

Wat is belangrijk (?)

- 4K
- 60hz
- 10 bit paneel: Wat zal jij kiezen IPS, TN of VA?
- 4;4;4 sampling
- Freesync

Vrijwel de meest monitoren geven geen HDR10 weer (ontvangen wel) en reactie tijd van 5ms is zeker acceptabel.

Waar ik even niks van begrijp (Samsung monitor) is het volgende. Het scherm gebruikt

Display port gebruikt:
VESA, 3840 x 2160 59,997hz

HDMI port gebruikt
CEA, 3840 x 2160 60,000hz

Wat is het verschil tussen die twee?

Scherm heeft een HDMI 2.0 input wat zijn de restricties hiervan t.o.v. van mij instellingen (4K 60 hz, 10 bit, 4;4;4 sampling)

avatar van AdrievMer86
Display port is meer voor pc gamers vanwege g-sync en hoge framerates.
Ja met 2.1 hdmi kabels kun je ook gewoon gemakkelijk hogere framerates en resoluties krijgen met xbox series en bepaalde ps5 games.

Maar hier het verschil tussen CEA en VESA: LINK

Dat 4k moet je niet teveel op letten trouwens. Vooral met ps4 backward compatible games op ps5 kun je beter voor 1080p gaan.
Speel maar eens games in 1080p op een 1440p of 4k monitor. Erg wazig allemaal.
En qua prijs kwaliteit is 1080p gewoon de beste optie als je met bepaalde ps4 en ps5 games ook 120hz/fps wilt.

Qua kijkhoeken is ips ook de beste optie. Maar hangt er van hoe je naar het scherm zit te kijken. Maar zou gewoon zeggen: ga voor ips.

Ja qua merk is samsung goed. Maar qua prijs>kwaliteit verhouding kun je best voor AOC gaan.
Ik heb zelf deze: AOC 27G2U en bevalt me prima.
Maar gebruik hem zelf dan ook voor pc met 144 hz en display port, xbox series s en ps5. Dus meerdere platformen.

Ik check morgen of overmorgen wel ff met je mee omdat ik nu eindelijk ff 2 dagen vrij heb. Hehe eindelijk. Kom net van het werk af.

avatar van Rujar
Super dank voor je respons.

Ik ben er inmiddels ook wel helemaal uit. Een goede 4K monitor kost je gewoon heel veel. Dus ik zet het even in de ijskast totdat alles wat goedkoper gaat worden , Hoe goedkoper het wordt (logisch) hoe meer concessies je met doen. Ik zoek echt in het segment van hoog kleurbereik/helderheid en al die goedkopere monitor bieden dat niet aan.

avatar van Rujar
Ik ben toch nog even ingedoken! Maar dit wordt hem dan.

Tweakers - Wij stellen technologie op de proef

Dit is de budget variant voor 4K gamen op een monitor

Prijs is nu 429,-

- 10 bit scherm (nou ja 8-bit + FRC) wat nagenoeg hetzelfde is (alleen voor professioneel gebruik niet aan te raden) . True 10-bit vs 8-bit + FRC Monitor | What is the difference? - Isolapse

- HDR is 400 (HDR 1000 zou het best zijn, hoe hoger hoe beter de kleuren tot hun recht komen)

- 60 hz (Freesync 40-60)

- IPS

- 5 ms (weinig geen ghosting)

Al met al mooi prijs voorde concessie die je moet maken. Prima te combineren met kantoor gebruik en en een tweede plek voor de PS5.

avatar van AdrievMer86
Ja voor console gamen prima Rujar. Nice man!

Ja ik blijf gewoon bij mijn 1080p, ips, 144hz/fps AOC freesync/gsync monitor.
Maar dat is ook puur omdat ik veel op pc game met displayport.
Als retrogamer en verzamelaar zeg ik toch altijd gameplay boven graphics, no matter what.

Ik zag bij vrienden trouwens wel OLED/QLED en alles en dacht gelijk wow. Die kleuren en alles staan gelijk overeind.
Maar geef mij maar gewoon de gameplay en een te dure pc ga ik voor een lange tijd toch niet meer aanschaffen puur voor alleen 4k en alles.

Mijn ps5 en series x+xbox one x sluit ik soms wel eens aan op mijn 4k salora tv. Soms wel ff switchen.

avatar van Rujar
Het breedere kleurenpallet doet mij meer dan de FPS (60 fps vind ik prima overigens, al zou ik ook echt niet meer terg naar 30 fps willen). Ik heb op de slaapkamer een normale full HD TV en als je daar Netflix op kijkt dan schrik ik er toch wel van hoe flets de kleuren eigenlijk zijn.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:17 uur

geplaatst: vandaag om 13:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.