menu

Overig / Algemeen / De culinaire corner

zoeken in:
avatar van Confusie
Creabea met voedsel.

avatar van Confusie
Ik heb zojuist mijn eerste tortilla de patatas gemaakt.

avatar van Confusie
Verder sta ik bekend om mijn crème brûlée zoals je hem in geen enkel restaurant krijgen kan.

avatar van mrdig
Ik heb laatst een Airfryer tosti frikandel speciaal gemaakt. Aanrader!

Airfryer frikandel speciaal tosti - YouTube - m.youtube.com

avatar van Confusie
Vanavond zelf gesneden patat.

avatar van Confusie
Ook wel eens zelf mayo gemaakt maar was niet de moeite.

Kunt die gewoon uitstekend in een pot kopen, vaak huismerk al prima.

Vegan mayo geprobeerd was geen mayo.

Weggegooid.

Wat de zelf gesneden friet betreft sta ik op het punt om een nieuwe techniek te proberen.

avatar van Grovonion
Confusie schreef:
Ook wel eens zelf mayo gemaakt maar was niet de moeite.
Daar heb je slechts gedeeltelijk gelijk. Voor normale mayonaise ben ik het wel enigszins eens, maar je kunt met mayonnaise zo veel meer doen! Meest bekende voorbeeld is caesar salad saus, waar je naast ei, azijn, olie en mosterd ook een anjovis of twee en worsterchire saus bij doet. Maar je kunt evengoed kruiden toevoegen of wat dan ook om je eigen sauzen te creeren. Je kunt ook spelen met de soort olie en azijn die je gebruikt. Probeer maar eens.

avatar van Confusie


Maar ook daarvoor hoef je niet per se de mayo zelf te maken.

Toen ik nog vlees at maakte ik wel eens een gerecht genaamd vitello tonato dat sommigen wellicht wel kennen, laatste jaren ook steeds meer al dan niet in aangepaste vorm zijn weg naar de mainstream menukaarten gevonden, daarvoor blend je de mayo met tonijn.

Geloof dat we nu helemaal een delicaat subject aanboren.

Kalfsvlees en tonijn.

Smakelijk is het wel.

Net als ganzenlever.

Alleen zijn ganzen dus mijn maten.

Overigens kan je voor het droog gekookte homp vlees effect van vitello tonato ook prima een ander stuk vlees als varkensfilet pakken heb ik destijds ondervonden.

Hoeft niet een klein kalfje voor te sterven.

Al zal ongetwijfeld ook daar niet iedereen hetzelfde over denken.

avatar van Confusie
Was begonnen met tofu.

En ook weer gestopt.

avatar van Confusie
Overigens kun je een goeie soep ook wel aan mij overlaten.

avatar van Confusie
Inmiddels ook wel mijn risotto geperfectioneerd.

Echt een ambachtelijke techniek masteren hou’k altijd wel van.

Vooral niet te terughoudend lekker scheutig met de bouillon blijven gieten blijven roeren komt het echt wel goed.

Wat meer vertrouwen in jezelf hebben.

Hoe vaak moet ik het nou nog zeggen.

Tot slot een lekkere lik mascarpone.

avatar van Confusie
De aflevering van de Keuringsdienst van Waarde over gemodificeerd zetmeel was voor mij wel een eye opener in ieder geval.

Zo koop ik geen kant en klare soep meer dat weet ik wel.

Is gewoon allemaal versneden met die zooi.

Gewoon lekker zelf je soepje maken niet moeilijk bovendien hartstikke leuk.

avatar van Grovonion
Wat had je dan verwacht? Dat er een hele resem oma's ingehuurd worden om de soep vers te maken? hahaha

avatar van Sinner
Grovonion schreef:
Dat er een hele resem oma's ingehuurd worden om de soep vers te maken?


Nou...als je een extra kamertje hebt kan je naar het schijnt zomaar een van tienduizenden van die dolende oekrainse oma's oppikken - iedere dag verse soep of goulash.

avatar van Confusie
Gaat er niet over of de soep vers is of niet maar dat ze het gebruiken als opvulmiddel om je uiteindelijk minder te kunnen verkopen van wat je eigenlijk voor ogen had.

Net als wat ze met cocaïne doen dus.

Versnijden.

Soep die als ‘vers’ verkocht wordt en in de koeling staat zit het overigens ook in dus die koop ik ook niet meer.

avatar van Grovonion
alles in de supermarkt werkt volgens dit principe. Gehakt 100% vlees? Had je gedacht, water 30% en houtspaan 20%. Andere toepassing, toblerone verpakking voor 3,99€ met de klassieke bergjes. Nice, het jaar erop nog steeds 3,99€, maar waarom nu plots met grotere dalen dan bergen?

avatar van Confusie
Zoveel mogelijk zelf maken dus.

Doe ik ook niet natuurlijk.

Dat gemodificeerd zetmeel zit ook vrijwel overal in.

Zoals ook heel duidelijk in die aflevering naar voren komt.

Maar in het ene geval staat het me op een of andere manier nog meer tegen dan het andere.

avatar van Q jones
Vers is altijd beter. Ik ben zelf kok en aan al die kant en klare troep heb ik zo'n hekel

avatar van Nomak
Grovonion schreef:
toblerone verpakking voor 3,99€ met de klassieke bergjes. Nice, het jaar erop nog steeds 3,99€, maar waarom nu plots met grotere dalen dan bergen?
Dat is volgens mij gewoon hoe erosie werkt.
Dat hebben ze bij Toblerone goed gezien.

avatar van Confusie
Zo lekker pizza bakken.

En even daarna Jinek beffen.

Lijkt mij persoonlijk een prima uitgangspunt.

avatar van Confusie
Op MusicMeter heb je een heel leuk topic waar mensen elke dag droppen wat ze gaan eten.

Kunnen we hier ook doen.

Voor mij nog steeds hetzelfde op het menu.

avatar van Confusie
Geregeld nog wel een broodje bief eten met een paar mensen maar gaat ook steeds beter.

Geen dierlijk vlees blijft het uitgangspunt en ambieer ook nog steeds wel die veganistische levensstijl.

Laatst overigens ook weer een verdraaid goede crème brûlée in elkaar gedraaid.

Het au bain-marie aspect vind ik persoonlijk het meest tricky, heb wel eens gehad dat er water kwam in eentje en dan is hij dus verziekt.

Afgezien daarvan lukt ie eigenlijk altijd en is ie bij mij zoals ik al zei werkelijk beter dan in de meeste restaurants.

Vollere smaak, rijkelijkere beleving.

Een flinke dosis liefde voor jou.

Tongstrelend.

avatar van Grovonion
Confusie schreef:
Het au bain-marie aspect vind ik persoonlijk het meest tricky, heb wel eens gehad dat er water kwam in eentje en dan is hij dus verziekt..
Au bain marie gedoe is helemaal niet nodig, gewoon in ovenvaste schoteltjes doen en dan gedurende 1 uur in een voorverwarmde oven op 90 graden. Lukt al-tijd.

avatar van Confusie
Ja dat had ik geprobeerd maar dan is ie in mijn ervaring toch minder gelijkmatig en zit er zelfs iets van een korst op.

Het omelet effect.

Niet dat ie helemaal niet te eten is dan maar voor het beste resultaat toch in water wat mij betreft.

avatar van Grovonion
nope, nooit dat probleem gehad. Mooie gelijke verdeling, zacht als pudding. Recept van Jeroen Meus, werkt 100%

avatar van Confusie
Ja er zijn verschillende recepten ieder zo z’n manier laten we het daarop houden.

avatar van Confusie
Heb een hekel aan kookshows op youtube die allemaal grappig gaan lopen doen terwijl ze staan te koken.

Laatst bijvoorbeeld een filmpje van Binging With Babish gekeken:

Gelijk de laatste keer.

Wat een aansteller.

Koken en humor gaan voor mij niet samen.

Vind er niks om te lachen aan.

avatar van Nomak
Confusie schreef:
Koken en humor gaan voor mij niet samen.

Vind er niks om te lachen aan.
Zelden of nooit dit soort wijze woorden gelezen.

Koken is een bijzonder serieuze aangelegenheid.

avatar van Confusie
Ben de biefkoning dus kijk wel uit wat je zegt met mij.

Velen hebben bief met mij.

Gebouwd om te biefen gestijld om te stylen.


Gast
geplaatst: vandaag om 09:53 uur

geplaatst: vandaag om 09:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.