menu

Overig / Algemeen / De Coronacrisis

zoeken in:
geplaatst:
mrdig schreef:
Ik lees meer en meer berichten/artikelen en ook van mensen om me heen die vinden dat we nu te ver doorschieten met de maatregelen en we juist nu moeten gaan werken aan de economie. Faillissementen gaan er nu nog meer komen, veel meer werklozen, Etc.. En mensen worden gefrustreerd door de verlengde maatregelen omdat het acute gevaar voor je gevoel nu wel voorbij is.

Zelf vind ik het prima dat de boel verlengd wordt (Better safe dan sorry) maar ik heb dan ook geen onderneming die op instorten staat en mijn baan is verder safe.

Protest/weerstand tegen de maatregelen gaat denk ik wel toenemen op korte termijn. Op anderhalve meter afstand van elkaar protesteren op het Malieveld dan maar....

Ik begin het met die mensen eens te raken. IC's lopen leeg, het aantal personen dat iemand met corona nog infecteert ligt onder 1,0 en ondertussen gaat het halve land failliet. Ik had het redelijk gevonden als de maatregelen meer waren versoepeld, zonder uiteraard domme dingen te doen. Waarom een tandarts wel en een kapper niet open? Waarom kan een bioscoop niet deels mensen ontvangen? Waarom kunnen terrasjes gelimiteerd niet open? Waarom kun je niet op kantoren weer komen werken als er ruimte is om mensen te ontwijken?

geplaatst:
Ajax&Litmanen1 schreef:
Waarom kun je niet op kantoren weer komen werken als er ruimte is om mensen te ontwijken?
Mag dat in Nederland dan niet? In Belgie is dat steeds mogelijk gebleven, wel onder bepaalde voorwaarden.

geplaatst:
Grovonion schreef:
(quote)
Mag dat in Nederland dan niet? In Belgie is dat steeds mogelijk gebleven, wel onder bepaalde voorwaarden.

Hier ''moeten'' we thuiswerken als dit kan. Wat voor kantoormedewerkers over het algemeen prima mogelijk is. Officieel is op kantoor werken niet verboden, maar bijna elk bedrijf heeft de deuren gesloten uit vrees voor besmetting.

geplaatst:
Ons kantoor is open (aantal van onze klanten zitten in medische business en die draaien wel goed door) maar wel met rooster zodat er nooit teveel mensen op kantoor zijn.

Probleem van gedeeltelijke terrasjes is dat er file voor een tafeltje gaat ontstaan aangezien heel veel mensen willen gaan.

geplaatst:
horizon schreef:
Probleem van gedeeltelijke terrasjes is dat er file voor een tafeltje gaat ontstaan aangezien heel veel mensen willen gaan.

Of omdat je altijd wel een Jos en aanhang hebt die tafels bij elkaar gaan schuiven en dat dan ook oogluikend wordt toegestaan. (zoals diverse cafe's ook stiekem open waren 'snachts tijdens de lockdown), je de veiligheid van je je personeel niet kan garanderen, met een 1/4de terras niet uit de kosten komt om zowel kastelijn, obers, kok (in een eetcafe) en electriciteit te laten draaien.

En inderdaad 50 man die je al je nek staan te hijgen en je doodwensen want jij wel en zij niet, al helemaal met dit weer.

geplaatst:
mensen moeten tegen zichzelf beschermd worden, desnoods met controle.

Ik heb hier tegenover buren die aan alle regels lak hebben en vrolijk met minstens 3 families uitwisselingen houden. Een echte kaakslag voor iemand als ik die al 6 weken met vrouw en twee kinderen in isolatie leeft (zoals de meeste, verstandinge mensen), maar low-lifes blijven low-lifes, daar is niks tegen te beginnen behalve escalaties waar ook niemand vrolijk van wordt. Ik kan enkel hopen dat als ze de virus verspreiden, dat binnen de eigen rangen is.

geplaatst:
Ajax&Litmanen1 schreef:
(quote)

Ik begin het met die mensen eens te raken. IC's lopen leeg, het aantal personen dat iemand met corona nog infecteert ligt onder 1,0 en ondertussen gaat het halve land failliet. Ik had het redelijk gevonden als de maatregelen meer waren versoepeld, zonder uiteraard domme dingen te doen. Waarom een tandarts wel en een kapper niet open? Waarom kan een bioscoop niet deels mensen ontvangen? Waarom kunnen terrasjes gelimiteerd niet open? Waarom kun je niet op kantoren weer komen werken als er ruimte is om mensen te ontwijken?

Je moet bij de teruglopende getallen ook even rekening houden met de opschaling die gedaan is de afgelopen tijd. Daar zitten we voor zover ik weet nog niet onder. En dat betekend dus dat de normaal beschikbare IC's het niet aankunnen. Daarbij heeft de reguliere zorg de afgelopen weken vrijwel stilgelegen. Eerst moet die opschaling weer weg zijn en de reguliere zorg hervat zijn alvorens we weer "terug" kunnen.
En waarom denk je dat het infectie ratio onder 1 ligt? Niet omdat we allemaal weer lekker naar de kroeg gaan, een filmpje pakken, concert bezoeken, uit eten gaan, een borrel met collega's hebben, etc. Juist omdat er zo hard op die Social distancing is gefocust is dat getal laag. En dat is juist de bedoeling.

Ik zou ook graag de bios weer open zien gaan, en ik zou het geweldig vinden als mijn geplande concerten eind van gewoon doorgaan. Maar ik reken daar niet op.
Van de hele bevolking is maar een klein percentage besmet. Ga je de maatregelen versoepelen dan schiet dat percentage omhoog. Met als gevolg dat de nu vrij gekomen (opgeschaalde) IC's weer bezet raken. Ondertussen is de zorg sector al overwerkt en kunnen die de tweede golf helemaal niet meer aan. Ik moet er niet aan denken wat voor beelden we dan hier krijgen.

Verschillende prognoses en studies tonen al aan dat dit virus de komende paar jaar nog wel kan blijven huisvesten en we daar nog lange tijd mee moeten omgaan. Er wordt niet voor niets gesproken over een tijdperk voor- en na corona. Het leven zoals je dat ik 2019 had ga je dit jaar niet meer krijgen, en of het daarna inderdaad zo terug komt is nog maar afwachten.

En je kan prima op kantoor werken hoor, heb dat de afgelopen weken gewoon gedaan. Zolang je dat goed regelt is het allemaal te doen. Het vergt wat investeringen en aanpassingen van werknemer en werkgever maar er zijn veel dingen mogelijk. Echter beter vind ik het dat veel bedrijven nu ineens niet meer zo negatief tegenover het thuiswerken staan. En zo zijn meer bedrijven inovatief moeten gaan nadenken om door te kunnen blijven gaan. Die gedachtegang mag van mij wel blijven.

geplaatst:
Voor mij is er om heel eerlijk te zijn niet veel veranderd. Uiteraard houd ik me aan de regels door 1,5 meter afstand te houden en dergelijke, maar het verplicht thuis zijn, is voor mij gewoon business as usual. Als ik op televisie dan mensen hoor die door een soort persoonlijke crisis gaan en hun leven aan het overdenken zijn, omdat ze thuis zijn, moet ik vanbinnen toch een beetje lachen. Komt op mij nogal over als aanstelleritis.

Volgens mij is het probleem dat veel mensen niet meer weten wat het is om met elkaar samen te leven. Men leeft alleen nog maar bij elkaar. Ouders moeten nu 'ineens' voor hun kinderen zorgen en kunnen ze niet dumpen op school of de sportclub. Daarnaast lijkt het alsof veel volwassenen zich alleen buiten de deur kunnen vermaken en eigenlijk zo min mogelijk thuis willen zijn, omdat dit 'saai' is. Blijkbaar hebben mensen geen hobby's meer. Ik heb zoveel boeken, cd's, games, series en films dat ik mezelf nog meer dan vijf jaar kan vermaken.

Ik begrijp wel dat dit lastiger is voor mensen die helemaal alleen wonen. Zij hebben niemand om zich heen, dus het is logisch dat die nu niet zo lekker in hun vel zitten. Als je echter met meerdere in een huis woont, heb ik wat minder begrip voor dat zielige gezeik over isolatie en niets kunnen doen. Daarnaast mag je gewoon naar buiten om even te wandelen. Het is niet zo dat je helemaal opgesloten zit. Ik vind het ook jammer dat ik niet naar het theater en concerten kan, maar die krokodillentranen van sommige mensen over dit gegeven, komen me een beetje de neus uit.

centurion81 (moderator)
geplaatst:
Grovonion schreef:
mensen moeten tegen zichzelf beschermd worden, desnoods met controle.

Ik heb hier tegenover buren die aan alle regels lak hebben en vrolijk met minstens 3 families uitwisselingen houden. Een echte kaakslag voor iemand als ik die al 6 weken met vrouw en twee kinderen in isolatie leeft (zoals de meeste, verstandinge mensen), maar low-lifes blijven low-lifes, daar is niks tegen te beginnen behalve escalaties waar ook niemand vrolijk van wordt. Ik kan enkel hopen dat als ze de virus verspreiden, dat binnen de eigen rangen is.

Yup..exact zelfde situatie hier en zelfde gevoel borrelt wat op als ik dat zie

centurion81 (moderator)
geplaatst:
solidKevin schreef:
Ouders moeten nu 'ineens' voor hun kinderen zorgen en kunnen ze niet dumpen op school of de sportclub. Daarnaast lijkt het alsof veel volwassenen zich alleen buiten de deur kunnen vermaken en eigenlijk zo min mogelijk thuis willen zijn, omdat dit 'saai' is. Blijkbaar hebben mensen geen hobby's meer.

Mja....Voel me toch geroepen hier even op te reageren. Vind het kort door de bocht en onnodig met gestrekt been. Getuigt volgens mij ook van een beetje gebrek aan inlevingsvermogen.

"Dumpen", zoals jij het noemt, ik noem het liever "brengen" is gewoon de manier waarop je je leven hebt ingevuld, omdat je ook allebei een baan hebt. Ik ben er daarnaast van overtuigd dat de kinderopvang, school en ook sporten goed zijn voor de ontwikkeling van kinderen en ze beter voorbereidt op hun rol in de maatschappij.

Dan over de huidige situatie voor ouders met kinderen: je (ik o.a.) wordt geacht thuis wel je arbeidsproductiviteit te halen, maar dat is donders lastig als er een baby krijst, een tweejarige tegen de muren opvliegt en je allebei gebroken nachten hebt. En reken maar dat slaapgebrek, werkdruk en kleine kids ook veel van je relatie met je partner vraagt.

Om dan uit je luie stoel te roepen dat mensen niet meer gewend zijn samen te leven terwijl jij zelf een vrij solitair bestaan lijkt te leiden, is volgens mij licht hypocriet en nogal aanmatigend.

En niet iedereen is een binnenmens met binnenhobby's. Bij veel mensen (ik o.a.) bestaat het leven uit regelmatig vrienden en familie bezoeken en sociale activiteiten ondernemen.

Dat deze quarantaine makkelijker bij jouw levensstijl aansluit omdat voor jou weinig verandert is leuk voor je, maar dat je dan niet lijkt in te kunnen zien dat het voor een ander wel ingewikkelder en lastiger is geworden vind ik niet zo netjes.

Niks persoonlijks hoor, maar je tekst schoot me wel even in het verkeerde keelgat

geplaatst:
centurion81 schreef:
"Dumpen", zoals jij het noemt, ik noem het liever "brengen" is gewoon de manier waarop je je leven hebt ingevuld, omdat je ook allebei een baan hebt. Ik ben er daarnaast van overtuigd dat de kinderopvang, school en ook sporten goed zijn voor de ontwikkeling van kinderen en ze beter voorbereidt op hun rol in de maatschappij.

Het klopt dat ik geen kinderen heb, maar bij mij komt het veelal wel over als 'dumpen'. Sommige mensen, en ik zeg niet dat jij en je partner daar onder vallen, willen alles: allebei veel geld verdienen, carrière maken, een druk sociaal leven, veel op vakantie en één of meerdere kind(eren). Dat is ook het maatschappelijke stramien van onze tijd. Het simpele feit is dat je niet alles kan hebben en je concessies moet doen. En dat is iets wat veel mensen niet inzien en geen zin in hebben, waardoor ze blij zijn als ze de kinderen kunnen 'uitbesteden' aan anderen.

Vroeger bleef een van de partners (toentertijd te vaak de vrouw) thuis om er voor de kinderen te zijn tot ze op een bepaalde leeftijd waren om zelfstandiger te zijn. In de maatschappij van tegenwoordig kan dat bijna niet meer, omdat de economie op zo'n manier is opgebouwd dat beide ouders wel moeten werken. De kinderopvang, school en sporten die jij noemt, hebben zeker goede effecten op kinderen, maar het is aan de ouders om ze op te voeden. Die eerdergenoemde moeten daarop een aanvulling zijn en geen vervanging. Nogmaals: dat neemt niet weg dat het nu voor sommige ouders lastig kan zijn.

Dan over de huidige situatie voor ouders met kinderen: je (ik o.a.) wordt geacht thuis wel je arbeidsproductiviteit te halen, maar dat is donders lastig als er een baby krijst, een tweejarige tegen de muren opvliegt en je allebei gebroken nachten hebt. En reken maar dat slaapgebrek, werkdruk en kleine kids ook veel van je relatie met je partner vraagt.

Ik snap echt wel dat dit lastig is voor ouders (zoals jij en je partner) die moeten werken en ook jonge kinderen in huis hebben. Een werkgever zou daar wat mij betreft ook zeker rekening mee moeten houden. Verwachten dat je dezelfde arbeidsproductiviteit haalt zoals op kantoor is dan ook niet realistisch. Maar goed zoals Guido Weijers het al eens ooit zei: "Het hebben van principes is te duur."

Om dan uit je luie stoel te roepen dat mensen niet meer gewend zijn samen te leven terwijl jij zelf een vrij solitair bestaan lijkt te leiden, is volgens mij licht hypocriet en nogal aanmatigend.

Dat is eerder een aanname van jouw kant. Ik leef al mijn hele leven thuis met mijn moeder en heb nog nooit alleen gewoond. Wij zijn al bijna twintig jaar op elkaar aangewezen en hebben helemaal geen familie waar we op terug kunnen vallen. Wij doen veel samen, maar we kunnen ons ook prima alleen vermaken. Zowel binnen als buiten de deur.

En niet iedereen is een binnenmens met binnenhobby's. Bij veel mensen (ik o.a.) bestaat het leven uit regelmatig vrienden en familie bezoeken en sociale activiteiten ondernemen.

Ik ga er regelmatig op uit met vrienden (gamebeurzen bezoeken, bios bezoeken, uit eten gaan, bij elkaar gamen, door steden slenteren) en ga alleen, en samen met mijn moeder, regelmatig naar het theater en concerten. Ik ben zeker geen kluizenaar, maar ik hoef mijn geluk niet per sé buiten de deur te zoeken. En het is al helemaal niet afhankelijk van anderen.

Dat deze quarantaine makkelijker bij jouw levensstijl aansluit omdat voor jou weinig verandert is leuk voor je, maar dat je dan niet lijkt in te kunnen zien dat het voor een ander wel ingewikkelder en lastiger is geworden vind ik niet zo netjes.

Zie de stukken hierboven. Ik kan zeker wel inzien dat het voor sommige mensen lastig kan zijn. Ik heb ook veel respect voor mensen zoals jij die al die dingen combineren en heb ook zeker te doen met mensen die helemaal alleen zitten. Sommigen doen echter alsof we, en dit zijn niet mijn woorden, in "een oorlog zitten." Als je dat durft te zeggen, moet je echt de ogen uit je kop schamen.

Vind het kort door de bocht en onnodig met gestrekt been. Getuigt volgens mij ook van een beetje gebrek aan inlevingsvermogen.

Ik voel me ook niet persoonlijk aangevallen hoor . Het was voor mij een hoop opgekropte frustratie die ik even kwijt moest. Misschien dat ik je zo wat meer heb laten zien dat ik wel inlevingsvermogen heb met deze uitgebreidere uitleg . Het is een tijd die veel vraagt van verschillende mensen, maar sommigen mogen zich echt wel wat minder aanstellen. Ik erger me alleen mateloos aan sommige mensen die beweren dat ze het 'zo slecht hebben'.

centurion81 (moderator)
geplaatst:
Thx voor je nuancering - zand erover! nog ff op paar puntjes

allebei veel geld verdienen, carrière maken, een druk sociaal leven, veel op vakantie en één of meerdere kind(eren).

Als je veel geld verdienen / carrière maken vervangt door beiden 32u/week werken om genoeg te verdienen om comfortabel te leven heb je ons toch wel te pakken hier Dat gezegd hebbende, alles willen zonder concessies onder normale omstandigheden en de impact die deze quarantaine op je leven heeft vind ik wel twee los van elkaar staande onderwerpen. Neemt niet weg dat het natuurlijk first world problems blijven, maar daarmee kun je bijna elke negatieve ervaring wel relativeren natuurlijk

Een werkgever zou daar wat mij betreft ook zeker rekening mee moeten houden. Verwachten dat je dezelfde arbeidsproductiviteit haalt zoals op kantoor is dan ook niet realistisch.

Is er ook wel hoor, alleen in mijn geval bestaat een deel van het werk uit het coördineren van processen die noodzakelijk zijn voor continuïteit van de organisate. Die moeten dus gewoon gebeuren dus er zit daar wel ergens een ondergrens aan wat er minimaal aan effort in moet

(quote)

Dat is eerder een aanname van jouw kant

Yep, gebaseerd op wat je schreef: "maar het verplicht thuis zijn, is voor mij gewoon business as usual." Dat was dan weer kort door de bocht van mijn kant

geplaatst:
solidKevin schreef:
Voor mij is er om heel eerlijk te zijn niet veel veranderd. Uiteraard houd ik me aan de regels door 1,5 meter afstand te houden en dergelijke, maar het verplicht thuis zijn, is voor mij gewoon business as usual. Als ik op televisie dan mensen hoor die door een soort persoonlijke crisis gaan en hun leven aan het overdenken zijn, omdat ze thuis zijn, moet ik vanbinnen toch een beetje lachen. Komt op mij nogal over als aanstelleritis.

Volgens mij is het probleem dat veel mensen niet meer weten wat het is om met elkaar samen te leven. Men leeft alleen nog maar bij elkaar. Ouders moeten nu 'ineens' voor hun kinderen zorgen en kunnen ze niet dumpen op school of de sportclub. Daarnaast lijkt het alsof veel volwassenen zich alleen buiten de deur kunnen vermaken en eigenlijk zo min mogelijk thuis willen zijn, omdat dit 'saai' is. Blijkbaar hebben mensen geen hobby's meer. Ik heb zoveel boeken, cd's, games, series en films dat ik mezelf nog meer dan vijf jaar kan vermaken.

Ik begrijp wel dat dit lastiger is voor mensen die helemaal alleen wonen. Zij hebben niemand om zich heen, dus het is logisch dat die nu niet zo lekker in hun vel zitten. Als je echter met meerdere in een huis woont, heb ik wat minder begrip voor dat zielige gezeik over isolatie en niets kunnen doen. Daarnaast mag je gewoon naar buiten om even te wandelen. Het is niet zo dat je helemaal opgesloten zit. Ik vind het ook jammer dat ik niet naar het theater en concerten kan, maar die krokodillentranen van sommige mensen over dit gegeven, komen me een beetje de neus uit.

Veel te gemakkelijk dit. De meeste mensen zoeken over het algemeen interactie met andere mensen. Dat is heel gewoon. Dat kan je thuis veel moeilijker en ook dan. Buiten je gezin als je die hebt wil je ook vrienden, familie en collega's zien.

En ik vind het ook wat kortzichtig dat je alleen maar nu thuishobby's noemt. Ik lees, game en kijk ook graag series, maar er is wel meer in het leven dan alleen dat. Een biertje drinken met vrienden, de bioscoop bezoeken, vakantie vieren of sporten hoort daar ook bij.

En dat verhaal over je kinderen kwijt willen vind ik ook vreemd. Ik heb ze niet, maar als je ze wel hebt en je moet en werk en je kinderen school geven combineren dan is dat gewoon zwaar. Naast het feit dat de meeste ouders gewoon geen leraar zijn. Dat is ook gewoon een vak.

Ik kan me heel goed thuis vermaken, maar ik mis al het andere gewoon enorm. Daar is niks raars aan.

geplaatst:
solidKevin schreef:
Als ik op televisie dan mensen hoor die door een soort persoonlijke crisis gaan en hun leven aan het overdenken zijn, omdat ze thuis zijn, moet ik vanbinnen toch een beetje lachen. Komt op mij nogal over als aanstelleritis.

Het is niet zo dat je helemaal opgesloten zit. Ik vind het ook jammer dat ik niet naar het theater en concerten kan, maar die krokodillentranen van sommige mensen over dit gegeven, komen me een beetje de neus uit.

Dat inderdaad. Het is niet alsof je in een oorlogssituatie zit waarin de bommen je om de oren vliegen. Je zit nog altijd in een Westers land met alle voordelen die daarbij horen. Boehoe dat je een paar weken of maanden niet kan op cafe gaan, bioscoopje doen, shoppen of sporten. Mensen lijken idd blijkbaar vergeten te zijn hoe het is om om alternatieven te zoeken in 2020 naar hun situatie en zich aan te passen.

'Ik mis mijn sociaal leven'. Goh ja - ik en mijn vrienden hebben ook al afgesproken als alles weer wat gedaald is binnen x aantal maanden om eens lekker uit eten te gaan, op cafe te gaan of bij elkaar te komen bij iemand - in de tussentijd? Zet je toch gewoon skype op met videobellen met een biertje en een snack erbij om wat bij te lullen? Niet exact hetzelfde maar het werkt prima op een doordeweekse dag om contact te houden. En je kan nog lekker een gamepje spelen ook als iedereen zin heeft.

Bioscoop? Jammer? Ik heb een abo en ging meestal wekelijks een keer of 2 - het is nou even niet zo - gelukkig zijn er streamingdiensten zat en heeft pathe bvb de optie gegeven op je abo te pauzeren of om te zetten in credit voor hun pathe-thuis dienst - met loyaliteitsbonus van 50% extra erbovenop.

Sporten? Niemand houd je tegen wat te fietsen of te wandelen of te joggen s'avonds of s'morgens als het rustig is. Doe ik ook wel eens. Recreatief.

En je wil niet weten hoeveel vrienden ik niet heb die helemaal verknocht zijn aan het thuiswerken. 4/5 thuis en 1 dag naar kantoor in een beurtrol? De meesten willen nog niet meer terug naar het 'oude' systeem - dus ik vermoed dat dit iets gaat zijn waar bedrijven in de komende jaren heel erg in gaan investeren. Heel veel mensen vinden het best aangenaam om vanuit een thuisomgeving te kunnen werken.

Overigens woon ik dus gewoon alleen en ik heb zelf nog geen moment last gehad de laatste twee maand van isolatie - ik ben welgeteld 1x naar buiten gegaan om aan het infuus te gaan een middag en dat was het. Voor de rest vind ik de rust en stilte wel lekker. Wel zie ik mijn vader 1x omdat die mijn boodschappen brengt (vanwege chronische ziektes mag ik helemaal niet het huis uit) en praten we wat bij. Maar ook hier - de mensen in het infuus centrum zitten ongeveer in dezelfde situatie en ook maar ook degene die ik gesproken heb (vanop afstand - hadden ze wel heel keurig geregeld) vinden het wel lekker rustig zo.

Zonnetje schijnt. Kan je lekker buiten aan je deur zitten, 2-3 meter verder zit mijn buurvrouw dus kan ik daar op veilig een praatje mee slaan.

Maar het oneindige gezeur en tranen met tuiten huilen alsof we op het einde van de beschaving zitten en je zo graag een terrasje zou willen doen terwijl er dagelijks in eigen land nog steeds 100-200-300 man sterven (en rondom eigen land ook) vind ik idd ook ronduit degoutant en zelfs egoistisch. Je zit in een luxe positie. Maar er wat van zou ik zeggen. Dat je het 'even vervelend vind en 'mist' prima, maar je hebt vast beters te doen.

Ik had ook graag een Switch! Maar dankzij een horde scalpers of ouders die hun kroost bezig houden nergens meer te krijgen. Jammer dan. Moet het maar een paar maanden of zo wachten. Dan maar een jaartje geen Efteling. (mijn favoriete zomer uitstapje). Ik ga er echt niet onderuit aan. En daar gaat Dyname Open Air en Into The Grave. Maar goed - dat viel begin april al te verwachten. Jammer maar helaas.

Ik bedoel maar - kijk naar die idioterie in Amerika waar ze zelfs optochten houden terwijl ze zwaaien met bordjes 'Give me Freedom or give me Covid'. Daar gaan je tenen hartstikke krom van staan. Of de Zweedse aanpak - alles open en iedereen leid zijn leven maar intussen zitten ze sinds een week of 3 ook gestaag aan 2000 doden. Dus zo'n goede beslissing leek me dat ook weer niet. Gooi je nu alles open krijg je gegarandeed problemen.

En ik houd mijn vrienden en familie toch nog wel graag eventjes.

geplaatst:
solidKevin schreef:
Als ik op televisie dan mensen hoor die door een soort persoonlijke crisis gaan en hun leven aan het overdenken zijn, omdat ze thuis zijn, moet ik vanbinnen toch een beetje lachen. Komt op mij nogal over als aanstelleritis.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Ik kan me heel goed thuis vermaken, maar ik mis al het andere gewoon enorm. Daar is niks raars aan.

Er is inderdaad niets raars aan om dingen te missen, dat doet iedereen. Maar het hoge aanstelleritis gedrag is inderdaad lachwekkend. Voor veel mensen valt hun vertrouwde leventje eventjes helemaal in elkaar. En die mensen reageren alsof deze hele aardkloot vergaat. Het is niet alsof we morgen allemaal dood zijn ofzo. Schijnbaar kunnen mensen zich tegenwoordig niet meer aanpassen en alternatieven zoeken.

Ik mis het ook om even met vrienden een biertje in de kroeg te gaan doen. Maar in plaats daarvan doen we dat nu gewoon bij iemand thuis. In een kleinere groep en als iemand zich ziek voelt of het niet vertrouwd dan komt die niet. Het is niet alsof we niets meer kunnen doen.

En nogmaals, we hebben het hier echt niet zo slecht als in andere plekken op de wereld. Het leger hoeft hier niet ingeschakeld te worden om alle doodskisten weg te werken. De zorgverleners hoeven niet de keus te maken tussen ouder of kind opnemen. Er is (nog) geen massale werkeloosheid ontstaan. Je wordt ook niet in je huis opgesloten door de overheid.

geplaatst:
legian schreef:
Maar in plaats daarvan doen we dat nu gewoon bij iemand thuis. In een kleinere groep en als iemand zich ziek voelt of het niet vertrouwd dan komt die niet. Het is niet alsof we niets meer kunnen doen.
Dat is in Belgie strikt verboden, mag dat in Nederland dan?

geplaatst:
Met een maximum van drie personen mag dat in Nederland gewoon Grovonion. Hoe ze reguleren op die drie personen is me niet helemaal duidelijk.

Ik wist niet dat België zo strikt was, lijkt me ook wel een dingetje voor de privacy eigenlijk. De overheid die eventjes gaat bepalen of ik wel visite mag ontvangen... Dat is ook een interessant vraagstuk.

geplaatst:
Wat mij, zoals ik ook al in de vorige post zei, erg opvalt is toch het gigantisch egoisme bij veel mensen. 'Ik mankeer toch niets? Ik wil wel weer eens een biertje doen dus hoop dat de kroegen snel opengaan' (als voorbeeld). Erg makkelijk en kortzichtig terwijl er dagelijks nog 150-250 doden te betreuren vallen en er nog steeds mensen om hun leven vechten terwijl persoon x per se een biertje wil doen en y per se naar de bios wil. En na 2 een week of 2-3 het dodental en aantal infecties weer stijgt want een passend vaccin is er nog steeds niet. En ronduit minachtend naar de mensen die wel iedere dag hun best doen om de regels te volgen of het medisch personeel dat de zieken behandelt.

En nou spreek ik niet over mezelf, ik kan me aanpassen naar situaties, maar over anderen die daadwerkelijk hun best doen om de regels te volgen om anderen niet in gevaar te brengen en iedere week staan te huilen dat ze x of y niet mogen.

De grap is overigens ook dat degenen die nu krokodillentranen huilen wellicht dezelfde groep is die in de normale situatie ook 'geen tijd' heeft voor vrienden, hun boek te lezen, een film of serie te kijken, hun kinderen of een spelletje uit te spelen

...het allerleukste vind ik trouwens de anonieme posts van de mensen die opgesloten zitten in hun huwelijk maar eigenlijk een minnaar (of es) hebben en vol tranen hun verhaal doen dat ze deze situatie niet lang meer volhouden...en dan ook nog eens medeleven verwachten. Want hun partner houd van hun, vermoed niets, maar zij kunnen hun gezicht na 6 weken niet meer zien of horen.

geplaatst:
legian schreef:
Met een maximum van drie personen mag dat in Nederland gewoon Grovonion. Hoe ze reguleren op die drie personen is me niet helemaal duidelijk.

Ik wist niet dat België zo strikt was, lijkt me ook wel een dingetje voor de privacy eigenlijk. De overheid die eventjes gaat bepalen of ik wel visite mag ontvangen... Dat is ook een interessant vraagstuk.

Dat mogen ze ja. Als jij met 20 man een feestje geeft dan zal de politie als ze dit merken iedereen beboeten.

En heel terecht ook, dat gaat tegen de gezondheidsmaatregelen in.

geplaatst:
legian schreef:

Dat hangt puur af van welke agenten je aan de deur krijgt. Hier in Borgharen heeft er iemand zijn oud cafe in de avonduren heropend voor een select publiek. Hij is tevens de huisbaas van een bevriend koppel die erboven woont en op haast dagelijkse basis de politie belt aangezien de muziek en feestjes (meestal een tiental aanwezigen) duren tot een gat in de nacht (3 tot 4 uur). Soms worden de aanwezigen weggestuurd, soms wordt het koppel (en andere buren aangemaand zich bij hun eigen zaken te houden want 'het is een advies, en geen opgelegde plicht' , soms wordt er gedreigd met boetes en soms komt er helemaal niemand opdagen want 'de politie heeft wel betere dingen te doen'.

Conclusie - koppel staat op verhuizen. Politie 'weet van niets' ondanks neerleggen klachten. Dan is de Belgische manier toch wel een stuk doeltreffender. Troost - bij 2 van de bende van ellende is intussen corona vastgesteld en die liggen het thuis uit te zweten met zware griepsverschijnselen.

(borgharen is een dorp van 10 straten langs maastricht, dus je krijgt ook lekker alles mee)

geplaatst:
Sinner schreef:
...duren tot een gat in de nacht (3 tot 4 uur).

Dan bellen ze niet zozeer vanwege het feestje en mogelijke gevolgen maar vanwege de overlast? Hebben ze de beste man er wel eens op aangesproken.

Ajax&Litmanen1 schreef:
En heel terecht ook, dat gaat tegen de gezondheidsmaatregelen in.

In België blijkbaar wel, maar in Nederland is het een advies. Ik ben in dat opzicht toch een voorstander van je gezonde verstand gebruiken. Iedereen met een beetje gezond verstand gaat geen feestjes met 20 man houden. Maar in België zou ik dus niet eens bij een paar vrienden kunnen gaan barbecueën in de tuin. Zelfs als we daar makkelijk 1.5 meter afstand kunnen houden van elkaar.

geplaatst:
legian schreef:
Dan bellen ze niet zozeer vanwege het feestje en mogelijke gevolgen maar vanwege de overlast? Hebben ze de beste man er wel eens op aangesproken.

Overlast en gevolgen, want ze delen de gang. Maar als agent dien je dan toch even je verstand te gebruiken als je merkt dat er 10 zatte lui over elkaar heen strompelen. En ja hoor natuurlijk hebben ze de 'beste man' hier al tot droefenis over aangesproken. 'Type: mijn pand, ik doe wat ik wil, julie hebben plichten, maar geen rechten'. Zoals zoveel huisjesmelkers. Maar goed, begin juni verhuizen ze en kan hij op zoek naar een ander slachtoffer.

geplaatst:
legian schreef:
Ik ben in dat opzicht toch een voorstander van je gezonde verstand gebruiken. Iedereen met een beetje gezond verstand gaat geen feestjes met 20 man houden.
Als ik 1 ding geleerd heb de laatste weken is dat "gezond verstand" een mythe is, het bestaat niet! Of tenminste, het bestaat slechts bij een portie van de bevolking, die toevallig bij de juiste conclusie uitkomen. En daarom werkt een aanpak van advies geven niet, het is een verplichting of het is geen.

Want bij die mensen die feestjes geven met 20 man is de redenering, "och ik weet wel beter, iedereen die komt is een goede vriend en als ze ziek zijn blijven ze wel thuis". Vaak gecombineerd met: "ach het is toch alles overdreven" of ook "wat weet de overheid nu (ik geloof liever facebook sprookjes)". En omdat dat feestjes met 20 man zijn redeneren dus 20 man zo en worden er 2totdetwintigste personen in risico gebracht en geinfecteerd door mensen die hun zogezegde "gezond verstand" gebruiken.

geplaatst:
Vond het al irritant.

Vind het zo onderhand nog irritanter.

En zo werk 't niet dat snap ik wel.

Serieuze duisterbiz, dit.

Laat geen loopje met zich nemen.

Al doe ik dat wel, een beetje.

geplaatst:
De regering heeft eindelijk een langetermijn plan verkondigd. Wel onder het mom als het kan. Ben benieuwd. Veel mensen zullen wel blij zijn dat de kappers weer open gaan.

Ik ben vooral benieuwd naar de cijfers die hierop gaan volgen. Helemaal als de kroegen, cafe's en bioscopen weer open gaan. En of mensen zich er wel aan kunnen houden. Ik hoop serieus dat ze dan ook direct weer strenger worden als het weer misloopt. Maar goed, eerst maar eens aanzien hoe het gaat lopen.

geplaatst:
legian schreef:
De regering heeft eindelijk een langetermijn plan verkondigd. Wel onder het mom als het kan. Ben benieuwd. Veel mensen zullen wel blij zijn dat de kappers weer open gaan.

Nou ik heb het er gewoon afgeschoren. Had ik 15 jaar terug al moeten doen. Grappig genoeg waren de reacties ook nog eens positief. Bedankt Corona. Ook heb ik meer geld over dankzij geen uitstapjes e.d dus ik mag eigenlijk niet eens klagen.

Maar ik ben benieuwd hoe het binnen nu en anderhalve maand gaat gaan. Want er wordt nu van alle kanten in Belgie en Nederland geroepen over 'burgerzin' - en we weten allemaal hoe dan gaat. Dus ik hoop dan inderdaad ook dat er ditmaal wel meteen ingegrepen wordt als die 'burgerzin' het volledig laat afweten. Ik wacht het in ieder geval af - weet zelf wel met onderliggende symptomen (de diverse chronische ziektes) dat ik niet 1-2-3 de deur uit ga en zelf nog wel een maandje of 2 in quarantaine ga verblijven vooraleer ik ergens naartoe ga.

Er is toch geen drol te doen voor mij - concerten worden er niet gegeven - de vrienden met wie ik dus afspreek mogen komen, maar zijn wel degelijk bewust van de risico's dus dat zijn hooguit een paar man - ik houd het op een vast groepje van 2-3 man. Om de zoveel weken. En ik kan niet zeggen dat ik me nu al geroepen voel om een terrasje te nemen terwijl alles plat wordt gelopen door mensen die denken dat ze zonet de apocalypse hebben overleefd.

Het wordt nu gewoon erg interessant om te zien wat de gevolgen zijn. Komt er binnen nu en een maand (of 2) een nieuwe golf of zelfs een zwaardere golf (want er blijven tegensprekende berichten over het al dan niet meerdere keren krijgen van het virus). Blijft het zo en zal het minderen (hopelijk).
Eens kijken wat de toekomst brengt. Vanop een afstand natuurlijk. En hopen dat als er iets gebeurt er niet te veel mensen het slachtoffer worden.

geplaatst:
Sinner schreef:
Nou ik heb het er gewoon afgeschoren.

Haha hier ook, dit was voor mij een goed excuus om eindelijk eens een tondeuse aan te schaffen.

Het is inderdaad afwachten. Maar ik zie een tweede golf wel volgen. Dat is ergens ook onvermijdelijk als zaken weer opengaan. Maar de mensen willen graag weer naar het terras en de bios, dus dan luistert de regering natuurlijk. Hoewel ik de bios niet zo slecht idee vind, ben altijd wel liefhebber geweest van rustige zalen om van de film te genieten. Concerten gaan we nog wel een tijdje moeten missen, of ze moeten allemaal naar een huiskamerconcert geschaald gaan worden.

geplaatst:
Veel boeit het me allemaal niet dat thuisblijven. Voor mij veranderde er niet echt heel veel, ik ben de hele tijd dus gewoon aan het werk gebleven. Ik werk in een distributiecentrum van het grootste sportschoenenmerk, heel erg essentieel natuurlijk..

Enige dat ik vervelend vind is dat de NBA stil ligt (al was het seizoen voor de Warriors toch al naar de klote). En natuurlijk dat we de grens niet over mogen naar Nederland. Niet dat ik zomaar naar Nederland wil voor de fun, maar ik zou toch graag eens naar Amazing Oriental (dat soort winkel hebben we hier helaas niet in de buurt) willen gaan voor wat inkopen te doen.

Maarja, er zijn ergere dingen in het leven dan dit soort bijzaken natuurlijk.

geplaatst:
legian schreef:
Maar de mensen willen graag weer naar het terras en de bios, dus dan luistert de regering natuurlijk.

Sowieso pak ik altijd de vroege bios vertoning, ik gedij niet zo erg goed als ok de hele tijd afgelijd door zeurende mensen, mobieltjes en krakende zakken chips. Dus 10 of 11 s'morgens vind ik ideaal. Hoewel ik ook daar even mee ga wachten.

De horeva vond ik ern ander paar mouwen - nadat er in Amsterdam gedreid werd door 'even zijn naam kwijt' en die nog een paar honderd man op de been wist te brengen om op 1 juni te openen toestemming of niet, ging Rutten plots wel heel snel akkoord. Dus laten we hopen dat dit geen negatieve gevolgen met zich meebrengt. Lijkt er momenteel op dat in de horeca twee grote kampen zijn - ik ken er verschillende die wel eten leveren maar liever niet opendoen vanwege consequenties, en dan heb je de groep die per se op 1 juni open wil.

Dus ook hier - een even afwachten wat de komende weken e.d ons allemaal leren.

geplaatst:
Ik denk wel dat ik snel weer naar de bioscoop ga. Dat mis ik echt. De terrasjes mis ik ook, maar daar moet ik maar eens over nadenken. Dat lijkt me riskanter dan met 30 mensen gespreid een filmzaal in.

Wel fijn dat er veel mogelijkheden terug komen. Dat lijkt aan te geven dat het ergste voorbij is. Al denk ik dat een terrasje, kroeg en etentje wel veel glans kwijt raakt met de 1.5 maatschappij.

Wel jammer van sportscholen, maar ik begrijp wel waarom die dicht moeten blijven.

Je moet mensen wel leuke dingen kunnen bieden om positief te blijven. Wat dat betreft mis ik profsport ook heel erg. Geen voetbal of F1 te bekijken. Dat moet snel terugkeren.

Qua werk, tsja. Ik werk nu al 2 maanden thuis. Ben er echt klaar mee, mis de collega's. Maar het is te doen. Hoop niet dat je nog een half jaar thuis moet werken, ook al adviseert de overheid dit.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:12 uur

geplaatst: vandaag om 11:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.