menu

Overig / Algemeen / De Coronacrisis

zoeken in:
geplaatst:
horizon schreef:
Dus wijkt Nederland nu zoveel af? Nee. En ook niet laat.
Het eerste niet extreem, hoewel het een dag of twee langer duurde voordat Nederland reageerde. Maar het tweede klopt niet: want iedereen, inclusief Italie en China reageerde te laat. Ik herinner me nog dat de hele wereld op China neerkeek, maar toen het daar doordrong gingen ze wel ver en snel in hun maatnamen. Italie daarentegen onderschatte het ondanks de waarschuwing, en de rest van Europa was lang even letargisch. Het is deels menselijke natuur, maar ook voor een stuk vrees van politici om niet serieus genomen te worden en hun carriere te beschadigen, denk ik.

Al die mensen die op vakantie naar Italie trokken, ondanks dat daar de virus al aan het woeden was onstnapt nog steeds aan mijn begrip. Ik blijf dat ongelofelijk vinden.

geplaatst:
Grovonion schreef:

Al die mensen die op vakantie naar Italie trokken, ondanks dat daar de virus al aan het woeden was onstnapt nog steeds aan mijn begrip. Ik blijf dat ongelofelijk vinden.

Zulk gedrag kan geen overheid wat aan doen. Net zoals coronafeestjes.

geplaatst:
Hmmm bij ons in het stadje is het nu officieel, Brunssum heeft nu 2 gevallen met het Corona Virus...

geplaatst:
horizon schreef:
Zulk gedrag kan geen overheid wat aan doen. Net zoals coronafeestjes.

Jawel. Weken terug al een inreisverbod naar Italie uitvaardigheden en evenementen en horeca deels of volledig sluiten. Zoals pas verleden week is gebeurt. Maar daar ontbreekt het in de lakse Westerse cultuur dus volledig aan, de wil en doortastendheid om effectief op te treden uit angst om stemmen te verliezen

Blijkbaar moet je volwassen mensen tegenwoordig nog meer dan kleine kinderen bij het handje nemen en zeggen wat wel of niet mag.

geplaatst:
Eens. Hier had het openbare leven ook sneller platgelegd mogen worden. Wat me sowieso verbaast is dat elk land zijn eigen regels heeft. Ik had ook alleen wel de grenzen veel sneller dichtgegooid voor vakanties. Ken mensen die nog even lekker naar Italië of Oostenrijk zijn gegaan in maart. Dan ben je gewoon debiel bezig.
Maar andere zijde, na de start in Italië is het wel enorm hard gegaan. De goede maatregelen zijn wel genomen gelukkig.

centurion81 (moderator)
geplaatst:
Ajax&Litmanen1 schreef:
Wat me sowieso verbaast is dat elk land zijn eigen regels heeft. Ik had ook alleen wel de grenzen veel sneller dichtgegooid voor vakanties. Ken mensen die nog even lekker naar Italië of Oostenrijk zijn gegaan in maart. Dan ben je gewoon debiel bezig.
Maar andere zijde, na de start in Italië is het wel enorm hard gegaan. De goede maatregelen zijn wel genomen gelukkig.

Eigen regels heeft ook te maken met de werking en capaciteit van het zorgstelsel en eigenlijk alle zgn. "vitale sectoren" in een land.

Italië vermoedt men nu trouwens van dat Corona daar al een stuk langer was, maar gewoon niet eerder gesignaleerd. Vind ik vrij plausibel, anders is de explosie daar eigenlijk niet te verklaren.

geplaatst:
centurion81 schreef:
Eigen regels heeft ook te maken met de werking en capaciteit van het zorgstelsel en eigenlijk alle zgn. "vitale sectoren" in een land.

We hebben een Wereldgezondheidsorganisatie en de VN? Waar waren die in de afgelopen drie maanden? Weer voor de zoveelste keer in slaap gelegen en koffiekransjes gehouden? Die hadden al lang een Europees noodplan moeten opstellen, in actie brengen en geld vrijmaken voor deze maatregelen en om hun leden te steunen.

Maar zoals steeds bewijst de VN dat het een organisatie zonder slagkracht en vermogen is.

geplaatst:
Sinner schreef:
[Jawel. Weken terug al een inreisverbod naar Italie uitvaardigheden en evenementen en horeca deels of volledig sluiten. Zoals pas verleden week is gebeurt. Maar daar ontbreekt het in de lakse Westerse cultuur dus volledig aan, de wil en doortastendheid om effectief op te treden uit angst om stemmen te verliezen

Blijkbaar moet je volwassen mensen tegenwoordig nog meer dan kleine kinderen bij het handje nemen en zeggen wat wel of niet mag.

En dan denk je serieus dat de mensen daar naar hadden geluisterd? Hadden ze twee weken geleden alles dichtgezet zoals nu dan waren er helemaal rellen losgebarsten. Kijk hoe naïef de mensen nu al reageerde en hoe veel moeite mensen hebben zich eraan te houden. Dan waren de problemen nog groter geweest.

geplaatst:
centurion81 schreef:
(quote)

Italië vermoedt men nu trouwens van dat Corona daar al een stuk langer was, maar gewoon niet eerder gesignaleerd. Vind ik vrij plausibel, anders is de explosie daar eigenlijk niet te verklaren.

Mweh, hoe kan het precies de eerste grote uitbraak in Europa zijn, enkele weken na het begin in China? Het moet ergens begonnen zijn en dat is China. En dan is overgewaaid.
Althans, mijn visie. Maar ben geen virusexport.

Hoop wel dat we als wereld keihard samenwerken en elkaar als landen helpen. Als je bv ziet hoe Italië eraan toe is. Waarom kunnen we als EU daar geen noodhospitalen bouwen en zorgmedewerkers uit niet hard getroffen landen daar een tijdje heen sturen, mits die mensen dit uiteraard willen?

geplaatst:
legian schreef:
En dan denk je serieus dat de mensen daar naar hadden geluisterd?

Tja. Had je niet veel keuze he? Geen vluchten, treinen en bussen naar italie wil zeggen geen reizen. Horeca dicht is geen horeca. Dan maar wat meer blauw op straat en forse boetes voor iedereen die zich niet aan regels wil houden. Dan is het geen kwestie van 'Jantje ga je luisteren', maar 'Jantje meteen in de hoek'. Harde hand, geen zacht geneuzel tot in het oneindige.

geplaatst:
Sinner Misschien onderschat ik de mensen hier hoor, maar ik voorzie vrijwel directe rellen eigenlijk. De mensen hier hebben al moeite om zich aan de normale regels te houden, laat staan als je ineens veel dingen gaat inperken. Zolang er hier mensen rondlopen (ook bn'rs, volkszangers, etc.) die het als een griepje afdoen terwijl Italië na China in no time naar complete chaos gaat ga ik niet verwachten dat die mensen zomaar gaan luisteren. Je kan dan wel harde hand gebruiken door meer blauw of zelfs het leger in te zetten. Maar wat denk je dat dat voor gevolgen heeft? We zijn hier niet zo gedrild als in Azië. Dan was Nederland waarschijnlijk het land met de grootste crisis geweest in Europa.

geplaatst:
Kan. Of niet. Nu zullen we het nooit weten. Het is er allemaal een beetje laat voor nu. Hoewel een volledige lock-down in de komende weken nog altijd een mogelijkheid is in zowel Nederland en Belgie. We zien het wel. Ik zal er zelf niet zo heel erg van wakker liggen.

...en nou heb ik het eigenlijk ook wel weer gehad tbh met het thema. Het was wel interessant om iedereen zijn mening te lezen (en het nieuws te volgen) maar ik ga gewoon weer lekker richting entertainment...

geplaatst:
SEE it als het komt to EAT us.

Hier nog steeds het devies.

Eerder niet.

Illustere ingrediënten als rattengif en nagellakremover wel gedoseerd door de bloedbaan razend en.

Een man waant zich al gauw onaantastbaar.

Kwestie van twee kwaden tegenover elkaar wellicht.

Ziekste kwaad der kwaaiste ziekte dat dan zegevieren zal in dat geval misschien.

Zullen zien.

Zodra ik meer weet hoor je ervan.

centurion81 (moderator)
geplaatst:
Confusie schreef:

Zodra ik meer weet hoor je ervan.

Hou me van harte aanbevolen!

geplaatst:
Van oudsher was er voor een opkomend griepje weinig kans wanneer ik op mijn kuurtje ging.

Zoals ik dat toen toch best geregeld deed, lang geleden.

Beetje net als Ronnie Flex met zijn wietverslaving.

Maar anders.

Meer ik.

Wiet ook wel gedaan maar toen was ik twaalf ofzo.

Vroeger vrijdagavond rokertje pakken, belletje lelle. Toen was dat wel geinig, verder niet.

Laat staan slaafmakend.

Gekkige tijd viert hoogtij op het moment, zoveel lijkt mij wel feitelijk aantoonbaar.

En deze keer nog niet eens alleen ik die erin zit.

geplaatst:
Optimisme in China: zo staat het land er nu voor | RTL Nieuws - rtlnieuws.nl

Om ook eens goed nieuws te plaatsen. In China lijkt de piek voorbij.

Het heeft daar een maand of 3 in totaliteit geduurd. In Nederland zitten we net op een maand. Maar hopelijk hebben we hier over 1 of 2 maanden ook weer betere tijden.

geplaatst:
Het wordt interessant om te volgen hoe het zich daar nu verder ontwikkeld. Ansich fijn dat ze geen nieuwe besmettingen geconstateerd hebben, maar dat betekend natuurlijk niet dat ze er niet zijn. De cijfers zeggen verrekte weinig zolang niet iedereen getest word. Daarnaast is China ook niet het meest betrouwbaar qua informatieverstrekking.

Uit het artikel blijkt ook wel dat het normale leven nog niet terug is. Reizigers komen nog in quarantaine omdat ze bang zijn het virus van buiten weer op te vangen. Wuhan blijft grotendeels nog in quarantaine en niet alle maatregelen worden direct ingetrokken.

geplaatst:
In China zijn de scholen zijn nog steeds dicht, mensen worden overal op temperatuur gecontroleerd en iedereen heeft smet-vrees opgelopen. Restaurants en shopping-malls openen mondjesmaat, maar iedereen draagt mond-maskers en respecteert een afstand tot elkaar. Alles dingen die een Chinees vanzelf doet, en niet zoals de helft van de hardleerse en eigenwijze Europeanen die daarvoor gedwongen moeten worden. Het helpt natuurlijk dat China een communistisch land is en controle per klein stads-gebied er inherent ist. Maar mensen hebben wel degeijk het collectief in gedachten, en niet zo zeer het individu.

Maar dat China informatie in verband met het corona-virus achter de hand houdt lijken me fabeltjes. Je kunt natuurlijk het dispuut tussen Xi Jinping en Trump op de voet volgen en het een of ander kamp geloven, maar feit is dat het twee machtsgeile dictators zijn die hun greep op de wereld en vooral hun eigen land willen verstevigen of niet verliezen. Komt daar nog bij dat Trump de aadacht van zijn eigen incompetentie moet afleiden.

geplaatst:
CORONA jonge.

In ieder geval hebben mensen weer iets om over te praten of een woord om mekaar mee dood te gooien.

Doe mij maar een paar blonde wijven ofzo.

Squall Lionheart (moderator)
geplaatst:
Grovonion schreef:
Komt daar nog bij dat Trump de aadacht van zijn eigen incompetentie moet afleiden.

Wasn't me... Tony did it!

geplaatst:
Grovonion schreef:
Komt daar nog bij dat Trump de aadacht van zijn eigen incompetentie moet afleiden.

Het werd pas lachen toen je las dat de Mexicanen hun grenzen zijn aan het sluiten. Beginnen ze vanuit Mexicaanse kant zometeen nog aan die muur ook, krijgt hij alsnog zijn zin.

Wat me er trouwens aan doet denken dat ik 2 nichtjes (nou mijn nichtje en haar vrouw) heb die al weken voor de crisis aan het backpacken zijn geslagen in de Mexicaanse Jungle samen met een drietal vrienden. Laatste update was een week of 2 terug dus ben benieuw of ze intussen weten hoe de situatie in de benelux / europa is en hoe ze terug raken.

geplaatst:
Confusie schreef:
Doe mij maar een paar blonde wijven ofzo.
Zo lang je maar 2 meter afstand houdt, je lichaamssappen thuishoudt en voor de rest niet buiten komt is dat ok.

geplaatst:
Interessant stuk op een artikel dat ik vanavond op de Telegraafsite las. Gaat over het dodenaantal in Italië.

Maar het absolute aantal doden blijft schrikbarend hoog in Italië en blijft maar sterk toenemen. Het overgrote deel van de patiënten dat overlijdt aan het coronavirus blijkt echter al een andere ziekte te hebben gehad. Onlangs bleek uit onderzoek door het Hogere Gezondheidsinstituut ISS dat slechts 1,2% van de corona-doden geen andere ziekte had. Vrijwel alle mensen die sterven aan het coronavirus hadden dus al minstens één of vaak meerdere andere ziektes.

De gemiddelde leeftijd van de mensen die aan de ziekte sterft is rond de tachtig jaar. En Italië heeft een vergrijsde bevolking. Al die honderden mensen die dagelijks overlijden aan het coronavirus in Italië zijn dus voor het overgrote deel mensen op hoge leeftijd die al een andere ziekte hadden.

Interessante verklaring voor het groot aantal doden daar. Schijnbaar is Corona niet hét ding wat hen fataal is geworden, maar een combinatie van. De druppel die de emmer over doet lopen.

geplaatst:
had gisteren ook gelezen dat 90% van de doden in Italie ouder dan 70 zijn (of was het 65), maar in iig oud en vaak met nog een andere ziekte.

Toch vind ik het raar dat de sterf-cijfers in Italie zo hoog zijn. Maar zelfs Spanje heeft een relatief hoog dodentol. Een vergelijking: in Duitsland zijn 20.000 bevestigde corona-zieken en 70 doden, in Spanje evenveel zieken maar 1000 doden. Dat verschil begrijp ik vooralsnog niet.

Cijfers heb ik van het Johns Hopkins instituut.

geplaatst:
Ik heb gebeden tot Shiva en kreeg onmiddellijk reactie.

Mijn persoonlijke mening is dus dat we er wellicht rekening mee moeten houden dat ook Hindoestaanse godheden relevant zullen blijken in de long run.

centurion81 (moderator)
geplaatst:
Grovonion schreef:
had gisteren ook gelezen dat 90% van de doden in Italie ouder dan 70 zijn (of was het 65), maar in iig oud en vaak met nog een andere ziekte.

Toch vind ik het raar dat de sterf-cijfers in Italie zo hoog zijn. Maar zelfs Spanje heeft een relatief hoog dodentol. Een vergelijking: in Duitsland zijn 20.000 bevestigde corona-zieken en 70 doden, in Spanje evenveel zieken maar 1000 doden. Dat verschil begrijp ik vooralsnog niet.

Las een stuk van een socioloog die de dead toll in Italië wijt aan het bij elkaar inwonen van meerdere generaties dat in die cultuur zit ingebakken. Dit icm na Japan de hoogste gemiddelde leeftijd ter wereld is een toxic cocktail voor wat er nu gebeurt.

geplaatst:
De verwachting hier vooralsnog dat ik het al heb gehad of niet krijg.

In de regel nooit zo vatbaar gebleken voor standaarddingen.

Als ik ga dan in het meest waarschijnlijke geval toch wel met de nodige poeha.

geplaatst:
793 doden in 1 dag in Italië vandaag. Niet normaal.

geplaatst:
centurion81 schreef:
(quote)

Las een stuk van een socioloog die de dead toll in Italië wijt aan het bij elkaar inwonen van meerdere generaties dat in die cultuur zit ingebakken. Dit icm na Japan de hoogste gemiddelde leeftijd ter wereld is een toxic cocktail voor wat er nu gebeurt.

Klopt. Plus dat 1 op de 4 Italianen 65+ is en dus een groter risico is. Italië is erg vergrijsd.

Ik vind de ziekenhuisbeelden uit Bergamo echt afschuwelijk naar. Van zwaar naar adem snakkende mensen tot medisch personeel dat er helemaal doorheen zit. Hopelijk krijgen die mensen het na deze crisis eens beter dmw arbeidsvoorwaarden en salaris. Wat een helden.

Italie zit nu in de piek, zo'n 500 tot 700 doden per dag de afgelopen dagen. De vermoedens zijn dat binnen een paar dagen de lijn omlaag ingezet kan worden. Het is te hopen dat dit klopt en dat west-Europa snel kan volgen.

Dan ben ik vandaag even in het winkelcentrum voor een snelle boodschap en dan zie ik gewoon hele gezinnen of vriendengroepen lekker dicht bij elkaar lopen. Dan heb je het echt niet gesnapt. Jammer dat we als land te netjes zijn om de politie met gummiknuppels op hen in te mogen laten slaan.

geplaatst:
Grovonion schreef:

Heeft ook met het aantal IC's te maken las ik. Duitsland heeft er heel veel, Spanje en Italië niet. Vermoed dat Duitsland gewoon de zaken beter op orde heeft. En net als west-Europa natuurlijk een week of 2 langer de tijd heeft gehad om zich voor te bereiden dan Italië waar de Europese uitbarsting startte. Om die reden hoop ik maar dat 'wij' het niet zo bizar krijgen als de Italianen. Maar dat is slechts hoop. Ook in ons land nu tientallen doden per dag.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:26 uur

geplaatst: vandaag om 12:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.