menu

Overig / Algemeen / De Coronacrisis

zoeken in:
avatar van legian
Manny Calavera schreef:
Qua werk, tsja. Ik werk nu al 2 maanden thuis. Ben er echt klaar mee, mis de collega's. Maar het is te doen. Hoop niet dat je nog een half jaar thuis moet werken, ook al adviseert de overheid dit.

Een maat van me zei van de week dat hij er juist tegenop zag om weer naar kantoor te moeten. Die vind het thuis werken heerlijk. Ik zelf ook, heb me baas eindelijk zover dat ik deels thuis mag werken. Ben daar al veel langer voorstander van, maar hij is wat ouderwets in dat opzicht.
Je reactie doet me een beetje denken aan een collega, die is hartstikke blij dat hij een dag in de week weer op kantoor kan komen werken. Die heeft de afgelopen twee maanden ook thuis gezeten (ook vanwege ziekte), maar die vind het ook niets.

Je moet mensen wel leuke dingen kunnen bieden om positief te blijven. Wat dat betreft mis ik profsport ook heel erg. Geen voetbal of F1 te bekijken. Dat moet snel terugkeren.

Opzich zou dat makkelijk door kunnen gaan zonder publiek. Even los van alle betrokken personen. Ik zie de F1 in dat opzicht nog wel gebeuren. Maar ook dat is vooral hoop aangezien het de enige sport is die ik volg.

Wel fijn dat er veel mogelijkheden terug komen. Dat lijkt aan te geven dat het ergste voorbij is.

En daar schuilt juist een groot gevaar. Dat de cijfers positief zijn betekend niet dat het ergste voorbij is. Het betekend dat de maatregelen een positief effect hebben. En ik ben een beetje bang dat veel mensen zich dat niet realiseren waardoor we over een maand weer terug bij af zijn.
Het probleem is dat we niet weten hoeveel mensen het wel en niet gehad hebben. En dat maakt het opengooien van terrasjes en dergelijke natuurlijk wat discutabel. Wat je zelf ook al aangeeft.

Hoop wel dat het goed blijft gaan, heb in augustus een High Beer gepland staan bij Jopen. Deze stond oorspronkelijk gepland voor eind maart. En toen ging alles dicht. Met een vooruitziende blik hebben we toen besloten het maar naar eind augustus te verplaatsen. Ter zijne tijd dan maar eens onderzoeken of het OV enigszins veilig is om mee te reizen. Met 6 man in een auto wordt ook niet echt wat.

Juni wordt een maand om in de gaten te houden in ieder geval.

avatar van Grovonion
legian schreef:
Ik zie de F1 in dat opzicht nog wel gebeuren.
Dat is toch de makkelijkste TV-sport om weer op te starten? Publiek ter plaatse is leuk, maar toch niet essentieel wat betreft sfeer of zelfs als onderdeel van de inkomsten. En de teams zijn toch volledig in pak met helm, enkel achter de schermen moet het goed georganiseerd worden, en regelmatige testen zoals ze dat ook bij de Bundesliga doen.

Ik hoop iig dat de Bundesliga doorgaat, dat lijkt me geen makkelijke onderneming, zoveel dat kan misgaan, niet in het minste de "fans" die niet kunnen wegblijven van de stadium-omgevingen...

avatar van legian
Grovonion schreef:
Dat is toch de makkelijkste TV-sport om weer op te starten? Publiek ter plaatse is leuk, maar toch niet essentieel wat betreft sfeer of zelfs als onderdeel van de inkomsten.

Het probleem is dat de circuits inkomen mislopen door geen publiek toe te laten. En die zijn niet zo happig op het uitgeven van geld om een race te organiseren maar er zelf niets op te verdienen (de hele reden dat er geen race in Duitsland meer is is omdat daar te weinig publiek kwam en de circuits zelf niet verdiende daardoor). Ook sponsoren doen moeilijk, die willen minder geld uitkeren als er geen publiek aanwezig is. Voor de sport zelf maakt het geen bal uit, maar de rest eromheen draait wel veel meer op het publiek.

avatar van Sinner
Er is geen 1,5 meter maatschappij en die zal er ook nooit komen.

Treinen gezien op dag 1 na het opstarten? En met name dan die ene die zo lachwekkend vol was dat de politie erbij is moeten komen om de hele zaak leeg te halen? Parken en speelpleintjes? Zelfs hier op het gezamelijke binnenterrein van de boerderij waar ik woon (en 2 man van hun stoel heb moeten ontzetten en vragen of ze asjeblieft ook even naar achter wouden terwijl ik mijn postbus leegmaakten) ('ach stel je niet aan joh'). Ik heb ze geteld toen ik naar binnen ging - 27 man, en 18 woonden hier niet.

Doei burgerzin. Die is al lang weer verdwenen, het land uit met slechts vage herinneringen aan cordobanera. Eens kijken dus of binnen een week of 2-3-4 (qua incubatietijd) hun herinneringen weer plots zullen worden aangewakkerd en ze hun eigen prachtige zomer de dieperik zijn aan het injagen.

Het zal me benieuwen.

avatar van Grovonion
een stijging van de curve wordt al verwacht, die is bijna niet tegen te houden. In Belgie zijn er nog steeds een 600-tal nieuwe corona-infecties per dag. Voldoende dus om de virus binnenkort weer vrije spel te geven.

avatar van Sinner
TJa...krijg je berichten zoals het net over de grens liggende (Duitsland) DPD pakketservice - maar liefst 80 van de 340 werknemers testen verleden week plots positief. Dat was dus gisteren op 16 mei. Een vriend van me die voor de pakketservice van de Nederlandse post werkt en een paar uur op bezoek was kreeg net het bericht van een collega binnen. Vrolijker werden ze er allebei niet op. Eens kijken hoe het er aan gaat toegaan als andere bedrijven en de horeca terug opengaan. Of iedereen binnen een paar weken dan nog zo vrank en vrij loopt te roepen dan het allemaal maar bangmakerij is. Want 80 man op 340 is niet niks - en van 60 man hadden ze de resultaten nog niet. (da's dus pakweg 25 percent die positief is momenteel).

avatar van legian
In het bedrijfspand waar ik werk is het aanzienlijk drukker geworden sinds de versoepelingen zijn aangekondigd. Ook hangen er nu overal bordjes met 1,5m waarschuwing, dat is echter wel lastig bij een gang die 1,2m breed is.

Ik verbaas me wel weer over hoe nonchalant mensen zijn nu de cijfers positief zijn. Alsof iedereen alweer vergeten is wat er de afgelopen paar maanden zich heeft voltrokken op deze wereld. De beelden uit Italie vergeet ik niet snel evenals de recentelijke beelden uit Ecuador. Maar ik schijn een uitzondering te zijn, zoals Ajax&Litmanen1 hier al eens duidelijk maakte

avatar van Manny Calavera
legian schreef:
In het bedrijfspand waar ik werk is het aanzienlijk drukker geworden sinds de versoepelingen zijn aangekondigd. Ook hangen er nu overal bordjes met 1,5m waarschuwing, dat is echter wel lastig bij een gang die 1,2m breed is.

Ik verbaas me wel weer over hoe nonchalant mensen zijn nu de cijfers positief zijn. Alsof iedereen alweer vergeten is wat er de afgelopen paar maanden zich heeft voltrokken op deze wereld. De beelden uit Italie vergeet ik niet snel evenals de recentelijke beelden uit Ecuador. Maar ik schijn een uitzondering te zijn, zoals Ajax&Litmanen1 hier al eens duidelijk maakte


Dat laatste volg ik even niet?

avatar van legian
Manny Calavera schreef:
Dat laatste volg ik even niet?

Ik hark even terug naar het begin van dit topic. Daar gaf je dat als reactie op mij en Sinner.

Manny Calavera schreef:
Kijk, jij en legian zijn in deze situatie wel uitzonderingen.

avatar van Rujar
legian schreef:


Ik verbaas me wel weer over hoe nonchalant mensen zijn nu de cijfers positief zijn. Alsof iedereen alweer vergeten is wat er de afgelopen paar maanden zich heeft voltrokken op deze wereld.


Als je ziet hoe het virus zich vooral verspreid vind dan is het al minder erg dan gedacht.

Ben eerder benieuwd naar naar de uitwerking van het virus. Vele mensen zijn besmet geweest zonder acute klachten, maar dit is misschien ook niet zonder gevolgen. (zie HIV bijvoorbeeld daar kan je ook jaren zonder klachten zijn)

avatar van Grovonion
Rujar schreef:
Ben eerder benieuwd naar naar de uitwerking van het virus. Vele mensen zijn besmet geweest zonder acute klachten, maar dit is misschien ook niet zonder gevolgen. (zie HIV bijvoorbeeld daar kan je ook jaren zonder klachten zijn)
Dat zijn twee virussen die niet met elkaar te vergelijken zijn, tegen HIV kun je geen anti-stoffen maken terwijl corona zich manifesteert en dan door de anti-stoffen overwonnen wordt. Ik denk dus niet dat je gevolgen gaat hebben indien je geen klachten had. Niet dat ik een viroloog ben en of met enige vorm van kennis mag spreken, maar als dit het geval zou zijn was daar al lang iets over verschenen. Mensen die besmet waren en longklachten hadden is natuurlijk iets anders, daar is hun long-weefsel beschadigd en dat kan zelf na revalidatie nog gevolgen hebben.

avatar van Nomak
Ik vraag me nu eigenlijk af wat het plan zou zijn als een virus zoals Ebola zich op die manier zou kunnen muteren dat het door de lucht verspreid kan worden..

Want dit hele Coronavirus is naar mijn mening zeer amateuristisch aangepakt.

avatar van Mithrandir
Grovonion schreef:
(quote)
Dat zijn twee virussen die niet met elkaar te vergelijken zijn, tegen HIV kun je geen anti-stoffen maken terwijl corona zich manifesteert en dan door de anti-stoffen overwonnen wordt. Ik denk dus niet dat je gevolgen gaat hebben indien je geen klachten had. Niet dat ik een viroloog ben en of met enige vorm van kennis mag spreken, maar als dit het geval zou zijn was daar al lang iets over verschenen. Mensen die besmet waren en longklachten hadden is natuurlijk iets anders, daar is hun long-weefsel beschadigd en dat kan zelf na revalidatie nog gevolgen hebben.


Op de lange termijn is Corona niet onschuldig, ik blijf er over lezen en informatie erover vergaren en Corona is niet lichtzinnig om over na te denken. De lange termijn effecten van het virus, kunnen je voor het leven tekenen, aangezien schade aan organen, je hersenen en zelfs psychisch blijvend en permanent kunnen zijn. Daarom maak ik me ook zo kwaad als er nog steeds mensen zijn die het maar af doen als een griepje. Dit virus is echt een verschrikking, maarja we kunnen er misschien over 1 of 2 jaar nog over door disscusieren.

What We Know About the Long-Term Effects of COVID-19 - healthline.com

avatar van legian
Rujar schreef:
Als je ziet hoe het virus zich vooral verspreid vind dan is het al minder erg dan gedacht.

De snelheid waarmee het virus zich wereldwijd verspreide al vergeten? De reden dat het zich nu nauwelijks verspreid is omdat er op zoveel plekken een lockdown (in verschillende vormen) heeft plaatsgevonden. Dan beperk je de verspreiding natuurlijk. En lijkt alles weer goed te gaan, maar dat is nog maar de vraag.

Ben eerder benieuwd naar naar de uitwerking van het virus. Vele mensen zijn besmet geweest zonder acute klachten, maar dit is misschien ook niet zonder gevolgen.
Wat ik begrepen heb van de resultaten uit de IC is dat de schade enorm is en je daar de rest van je leven last van kan houden. Dan vraag ik me dus af wat de schade is bij mensen die niet zijn opgenomen. En of dat mogelijke gevolgen heeft in de komende jaren.

Mithrandir schreef:
...schade aan je hersenen...

Ik was aardig verrast dat ze ook in de hersenen sporen ervan gevonden hebben. Dat lijkt me niet de plek waar je een virus wil hebben. Dat soort ontdekkingen tonen ook weer aan hoe weinig we erover weten.

avatar van Grovonion
Mithrandir schreef:
De lange termijn effecten van het virus, kunnen je voor het leven tekenen, aangezien schade aan organen, je hersenen en zelfs psychisch blijvend en permanent kunnen zijn. Daarom maak ik me ook zo kwaad als er nog steeds mensen zijn die het maar af doen als een griepje. Dit virus is echt een verschrikking, maarja we kunnen er misschien over 1 of 2 jaar nog over door disscusieren.
Mij ga je dit virus niet horen onderschatten, lees maar mijn oudere berichten hieronder. Maar ziektes in het algemeen moet je niet onderschatten, volgens mij zijn er maar weinig dingen die helemaal geen sporen nalaten. Zo heb ik nog steeds last van bv. een gebroken teen van 35 jaar geleden. Ik vraag me ook af of een zware griep geen blijvende gevolgen heeft, vooral bij de gevaren-groep van bejaarden.

avatar van Mithrandir
Grovonion schreef:
(quote)
Mij ga je dit virus niet horen onderschatten, lees maar mijn oudere berichten hieronder. Maar ziektes in het algemeen moet je niet onderschatten, volgens mij zijn er maar weinig dingen die helemaal geen sporen nalaten. Zo heb ik nog steeds last van bv. een gebroken teen van 35 jaar geleden. Ik vraag me ook af of een zware griep geen blijvende gevolgen heeft, vooral bij de gevaren-groep van bejaarden.


Sorry Grovonion, maar ik bedoelde niet jou ermee, maar mensen die er tot op de dag van vandaag er nog altijd lichtzinnig over doen. Zie maar op hemelvaart, mensen hebben vrij en dan lekker plakken op elkaar in parken, het strand en weet ik niet waar. Mijn internist, heeft mij aangeraden, als ik naar buiten ga, hou het dicht bij huis en vermijd nog steeds het meeste contact met mensen, aangezien door mijn schildklier mijn imuunsysteem al een flinke klapper heeft gehad en Corona het imuunsysteem ook aanvalt.

avatar van Grovonion
Voelde me ook niet negatief aangesproken, hoor Mithrandir. Wees inderdaad voorzichtig, want ik vrees dat in het hoofd van veel mensen de crisis al voorbij is, als ik zie hoe mensen zich recentelijk in openbare plaatsen gedragen. Ik zie maar heel weinig mondmaskers, en mensen die duidelijk zorg dragen om afstand te houden zijn er ook steeds minder.

Een andere zaak die me erg opnaait is hoe nu in verschillende landen rechtse bewegingen op straat komen om te protesteren tegen de economie-dodende corona-maatregelen van hun respectieve regeringen. Straf dat ze dat nu doen, want de laatste 10 weken heb je van die mensen niks van gehoord, maar nu het voorbij lijkt hebben ze weer een grote mond en weten ze alles beter.

Ik weet dat mensen als maatschappij een aversie hebben voor politiek, maar ik denk dat we veel te weinig respect hebben voor regeringen die de laatste maanden erg onpopulaire beslissingen hebben durven te nemen maar daardoor wel de crisis min-of -meer onder controle hebben kunnen krijgen (Belgie, Nederland etc.). Er werden veel fouten gemaakt, blunders zelfs, maar verantwoordelijkheid nemen is zelden makkelijk. En ik vrees dat er veel hiervoor electoraal gaan afgestraft worden, ook al hebben ze hun plicht gedaan. Dat ergert me mateloos.

Anderszijds zijn er landen zoals de Verenigde Staten, waar de opper-monkey niks dan foute of vaak zelfs gewoon geen beslissingen heeft genomen hoop ik het allermeeste op een afstraffing bij de verkiezingen, maar of die er gaat komen betwijfel ik sterk. Ook Brazilie of Rusland zijn dergelijke voorbeelden met opportunistische leiders die niet durven doen wat nodig is.

avatar van legian
Grovonion schreef:
Een andere zaak die me erg opnaait is hoe nu in verschillende landen rechtse bewegingen op straat komen om te protesteren tegen de economie-dodende corona-maatregelen van hun respectieve regeringen. Straf dat ze dat nu doen, want de laatste 10 weken heb je van die mensen niks van gehoord, maar nu het voorbij lijkt hebben ze weer een grote mond en weten ze alles beter.

Je bent daar zeker niet alleen in. Ik lees om die reden geen nieuws meer hierover omdat alles daardoor gedomineerd wordt. 'Ja want de regering deed dit verkeerd', 'ja maar ze hadden dat moeten doen'. Echt verschrikkelijk dat soort mensen. Alsof iemand het ook maar een haar beter had kunnen doen dan Rutte nu heeft gedaan. Tegelijkertijd is dit een situatie waar ze het sowieso nooit goed konden doen. Of de economie krijgt een klap of er is een gigantisch hoog sterfte cijfer en de zorg wordt volledig overspoelt. In beide gevallen lopen dezelfde mensen te klagen.

Mensen kijken helaas niet verder dan hun eigen bekrompen wereldje en zien totaal niet alle randzaken waar rekening mee gehouden moet worden. Jammer genoeg is het podium voor dat soort mensen enorm gegroeid de afgelopen jaren.

avatar van Sinner
Grovonion schreef:
ook steeds minder.


Lees: niet.

Begin mei liep iedereen nog te zaniken over 'de zomervakantie wordt een THUISvakantie'. Is er 'WEL PLEK genoeg in EIGEN LAND' want 'REIZEN IN EUROPA wordt het hem niet 'DIT JAAR'. We zijn inmiddels drie volledige weken verder en men kan niet wachten om alle grenzen open te gooien, inclusief naar landen als Spanje (die nochtans GEZWOREN hadden om deze zomer geen buitenlands toerisme toe te laten) en Italie die nog altijd een hoge besmettingsgraad hebben en een redelijk hoog aantal doden. Ook Frankrijk trouwens - 'wees welkom Belgen!'. Nee doei. Ik blijf wel lekker thuis hoor. Bekijk het maar lekker even. (ook al woon ik in Nederland).

Plots wordt er ook gewag gemaakt dat de kans van besmetting in de buitenlucht MINIEM is. Waarom dan al maanden 1,5m afstand houden en met max. 2 of 3 man lopen? En die hele klucht met dan toch maar de maskertjes? Ja? Nee? Misschien? Nu is het weer ja? Oei we hebben ze niet. Oh maak ze maar zelf. Oh dan zijn ze niet goed genoeg. Oh nu zijn die ook wel weer goed genoeg. Zelfs de virologen die oh-zo gekant waren tegen reizen en onderling contact e.d zijn nu overstag gegaan? Nu de zomer er plots aankomt klinkt het haast alsof het allemaal niet zo heel erg meer is of was - of wordt er plots met wat duiten gezwaaid naar bepaalde richtingen? Krijgen we uberhaupt nog wel juiste cijfers? In het ene land nemen ze namelijk de sterftecijfers mee van bvb de verzorgingstehuizen, in het ander niet. In het ander land testen ze dan weer in de bejaardentehuizen en het buurland vinden ze dat dan weer de moeite niet. Ik heb qua cijfers en regeringsprietpraat al helemaal geen vertrouwen meer in wat er verteld wordt. Momenteel heb ik zwaar de indruk dat het operatie 'red de economie en het toerisme' is en 'we zien wel wat er hierna komt - of dat nu wel of niet een zwaardere tweede golf of niet is laat ons koud'.

Nu trekt in ieder geval de politiek overal handig de vingertjes vanaf. Alles wordt opengegooid. Inclusief de vakantiebestemmingen e.d. Regel: eigen verantwoordelijkheid, 1,5m afstand en een mondkapje. Is er straks een tweede golf kunnen ze in ieder geval makkelijk zeggen 'JA MAAR! We hebben julie toch GEWAARSCHUWD? Er waren duidelijke voorwaarden die julie in acht zouden nemen?'. Dan kan lekker iedereen die nu al drie maanden loopt te zeuren dat ze niet op cafe zijn kunnen gaan of zijn gaan sporten massaal lopen huilen dat 'de regering niet genoeg gedaan heeft en hun verantwoordelijkheid NIET GENOMEN HEEFT'. Zo blijft het lekker doorlopen inderdaad

Die betogingen gaan me al helemaal de strot uit - niet zozeer over 'de economie' - maar wel (zoals ook in Amerika) over 'onze mensenrechten'. Zoals ook in Den Haag op 30 mei weer eentje gepland staat en er al in Duitsland geweest zijn. Omdat onze 'bewegingsvrijheid en sociale vrijheid' ingeperkt zijn e.d. Want goh wat was dit een gigantisch probleem zeg - je moest zo maar even in je eigen huis blijven al die 2-3 maanden, met al je Westerse luxe en voordelen. Je mocht zelfs gaan wandelen en fietsen, al zei het niet met 75 man tegelijk. En toch zijn er dus mensen die NOG altijd doen alsof ze in een of ander kamp terecht zijn gekomen en nu gaan demonstreren voor hun 'vrijheid'. Tegelijkertijd nemen ze ook maar even de 5G masten mee e.d. Idioterie tot en met.

Zelf ben ik maar een keer of 2-3 onder het volk geweest vanwege medische behandelingen (infuzen) maar ik heb daadwerkelijk niemand gezien met een mondmasker. De eerste keer was er weinig volk op straat. De laatste keer was het in ieder geval weer een drukte van jewelste in Maastricht en heb ik niet eentje met mondmasker gespot. En zelfs in het kutdorpje waar ik woon lopen de oudjes gezellig met elkaar te petanquen / boullen schouder aan schouder en hebben de hangjongeren al weken weer hun vaste stekjes ingenomen.

In ieder geval blijf ik wel nog een paar weken (of vast langer) gewoon aan huis. Ik heb wel intussen wat contact met een vaste groep vrienden - die echter niet de deur binnenkomen als ik weet dat ze ziek zijn of pas zijn geweest. (en overigens ook niet wekelijk - want daar heb ik niet eens zin in). Shoppen, in een of ander druk restaurant of in het openbaar vervoer e.d gaan zitten zie ik mezelf in ieder geval niet doen. Verder moet iedereen maar gezellig doen wat hij of zij wil op eigen risico dan.

Ik beperk me wel tot de stoel aan de deur.Indien goed weer. Vanaf volgende maand met Switch. (Hopelijk. Indien er geen kink in de kabel komt).

avatar van horizon
Geen epistel, hoewel het thema dit eigenlijk wel behoeft, is het nodig om de economie weer te laten draaien. Het aantal verloren levensjaren van een ontwrichte economie kan weleens vele malen hoger zijn dan covid19.

Over Covid 19 valt volgend jaar pas iets te zeggen inzake de impact. En welke maatregelen nu hebben gewerkt en welke niet. En welke statistiek is waarheid en welke niet (als een patiënt met zwak hart plus covid19 overlijdt is het dan een Covid19 slachtoffer of slachtoffer omdat zijn hart niet sterk genoeg was?).
En was 2017/2018 erger of niet?

Alles pas volgend jaar te zien.

En gaat dan de campagne beginnen dat we echt gezonder moeten gaan leven? Dat supermarkten betere producten gaan verkopen?
Dat we het milieu vervuilende vliegverkeer echt aan banden gaan leggen?

Etc etc

Voor nu: blijf gezond, help de economie waar je kunt.

avatar van Sinner
Best wel triest zo. Vandaag eens door de stad gegaan - aantal mensen op terrasjes : 0 (buiten een koppeltje) - en dat doorheen heel maastricht. Ook binnen was er niets te doen. Zelf ben ik dan een koffietje gaan doen (bewust) bij mijn vaste stek - ook daar was de teleurstelling groot. Diensten die werden afgezegd, planningen omgegooid - want : amper klanten - en dat rond een marktplein met meerdere zaken. Elders in de stad niet veel beter (weet ik van vrienden die in de horeca werken). Nochtans voldoende volk in de winkelstraten en in cirkeltjes in het park met hervulbare drinkflesjes, op bankjes of aan het water aan de Maas. Nochtans was het best een warme week (tot een uur of drie vanmiddag - en loopt Maastricht altijd wel vol)

Vraag je je toch af waar al die stoere Nederlanders zijn gebleven die weken lang hebben geroepen dat alles open gegooid moest worden - dat de Horeca doodbloed, de economie ten gronde wordt gericht en dat zij dit wel eens zouden oplossen. Lekker een biertje pakken en uit eten! Heerlijk toch! Meteen vanaf de eerste dag BAM ERIN! Nou - valt me toch vies tegen. Toch maar veilig thuis gebleven achter de PC en daarna Netflix & chill? Want ook in de avonduren (en lunchuren tussen 11 en 13-14 valt er amper iets te beleven weet ik dus. En de zaken waar ik over praat zitten over het algemeen hartstikke vol (en ja dus ook op de doordeweekse dagen). Blijkbaar het was het toch veel leuker om te klagen en zeuren toen alles dicht was dan ook effectief iets te ondernemen nu het weer open is.

avatar van Manny Calavera
Wat een vreselijk dom verhaal hierboven zeg. Ogen dicht gehad begin deze week toen de terrassen overstroomden met pinksteren?

Het was gister fucking donderdag, een werkdag. Het was baggerslecht weer. Nogal logisch dat mensen dan niet massaal op terrasjes gaan zitten. Dat ze even snel winkelen waar je gewoon onder een dak loopt is logisch.

Je valt hier best op met dat constante geklaag op heel Nederland. Beetje verbitterd? Mensen willen dolgraag, maar niet ten koste van alles. Ben zelf ook nog niet gegaan, eerst zien hoe het loopt voordat ik risico's ga nemen aangezien corona nog steeds bestaat.

avatar van Sinner
Manny Calavera schreef:
Het was gister fucking donderdag, een werkdag.


Ogen dicht gehad toen je las? Ook op weekdagen zitten de eetcafe's normaal behoorlijk vol, binnen en buiten. 'baggerslecht weer' viel behoorlijk mee te zien aan winkelstraten en park. Zoals in iedere stad van enige omvang trouwens. Overigens is er ook terrasverwarming en kan je binnenzitten. (en begon het in het zuiden pas in de namiddag slechter te worden). En niet iedereen werkt overigen volgens een 5 daags schema. Zal je vast wel opgevallen zijn in 2020. Het lijkt wel of je bewust maar stukjes opslaat. Zeker als ik van medewerkers van goeddraaiende zaken (4) hoor dat het tot nog toe buiten op de maandag vrijwel niets is, zelfs niet in de avonduren.

Maandag was trouwens een feestdag - als je zover terug kan denken. Ook in omringende landen. Veel Belgen en Duitsers dus die even op de koffie kwamen aangezien daar alles dicht is.

Ik vind het gewoon grappig hoe mensen al sinds april roepen voor versoepelingen, heropeningen e.d en als het zover is toch maar liever niet gaan. En nu het aantal doden en besmettingen miniem is plots 'uit vrees voor corona'? Terwijl daarvoor tegendraads zoveel mogelijk OVER het lijntje werd gelopen omdat het....niet mocht? Of lekker spannend was? Maar goed, jij bent er eentje die bij anderen allles te makkelijk en kortzichtig vind, bepaalde mensen onder uitzonderingen gooit en zelf al twee maand terug in volle corona tijden terug ervoor pleitte om 'versoepelingen'. Toch? Voelde je je in je gat gebeten? Want het valt vaak wel op hoe bitsig je reageerd. Ook bij games e.d waar je andere hun mening afdoet als 'onzin'.

Maar neen. Het boeit me niet zozeer of het kritiek op Nederland is, heb ik ook op Belgie. Verre van verbitterd. Ik vind het gewoon grappig voor te zien hoe mensen het ene roepen en het andere doen.

Ook ik trouwens. Ik ging ook nog even afwachten, maar ik dacht ik fiets eens door de stad, en aangezien de cafe's zo bedroevend leeg waren ben ik dan maar op de koffie gegaan. Het leek me vrij risicoloos op deze manier.

avatar van horizon
Wat raar. Sinner. Ik liep woensdagmiddag (uur of 14-15) in Maastricht en daar zaten de terrassen echt heel goed vol. Met vier mensen aan 1 tafeltje was op vrijwel elk terras te spotten. Het zag er ook nog eens gezellig uit.

Plus de ING gaf aan dat bij de geopende horeca het aantal pintransacties 90-95% van vorig jaar in dezelfde periode bedroeg.

Ik denk dat je verkeerde route in Maastricht hebt genomen. Of te laat?

avatar van Sinner
horizon schreef:
Wat raar. Ik denk dat je verkeerde route in Maastricht hebt genomen. Of te laat?


Nee hoor. Ik zat op de markt, daarna langs het vrijthof, door het park richting het OLV en terug. En blijven plakken tussen 9 en 1230. Daar situeert de horeca zich ook af. En zeker tegen pakweg 11 dan komen de meesten toch al voor de lunch.

Woensdag is het natuurlijk wel marktdag. Dan kan het wat drukker zijn geweest. Maar voor de rest zijn de verhalen over het algemeen 'heel erg ondermaats'. (van vrienden die zowel op het vrijthof als op de markt weken, en mijn vaste stek) Want laat me ook zeggen op de woensdag en vrijdag (markt) is het meestal wel meer dan 'best gezellig'. Dan is het voor mij 'kut ik blijf thuis want het is zo tering druk dat ik het op mijn heupen krijg'. En je letterlijk geen plaats hebt om te wandelen of zitten.

Neemt niet weg dat het woensdagmiddag in de zon best wat aangenamer en drukker kan zijn geweest. Maar dan mis je alsnog de avonduren - waar steevast personeel (tijdelijken / studenten) worden afgebeld of naar huis worden gestuurd wegens geen reserveringen en geen volk. (is ook mijn buur reeds 2 maal gebeurt deze week, en die werkt nochtans in een van de bekendste en oudste steak restaurants in maastricht aan het vrijthof). Of we zijn de uitzondering op de regel in Limburg.

Maar goed. We zien wel hoe het zich op gang trekt zeker. In Duitsland laat men zich blijkbaar nergens door tegenhouden wat betreft horeca bezoek (ja, zelfs op een donderdag!).

avatar van Sinner
Manny Calavera schreef:
Ben zelf ook nog niet gegaan, eerst zien hoe het loopt voordat ik risico's ga nemen aangezien corona nog steeds bestaat.


Overigens nog een superleuke uit het verleden ter illustratie. Quote van bovenstaande!

Manny Calavera schreef:
Ik vind je bovenste gedeelte vrij naïef. Je kan ontwijken wat je wil, maar corona zal je heus wel weten te vinden..



avatar van Manny Calavera
Sinner schreef:
(quote)


Overigens nog een superleuke uit het verleden ter illustratie. Quote van bovenstaande!

(quote)




Zo zeg, een quote van tijdens het begin van de corona-uitbraak vinden en dan denken dat je een sterk punt hebt gemaakt.

Ik geloof overigens nog steeds dat corona moeilijk uit te roeien is. Je hoeft de problemen alleen niet vanaf het eerste moment dat iets weer mag opzoeken.

avatar van horizon
nou .... conform Sanquin heeft nog geen 6% van de Nederlanders anti stoffen. Dus dat gaat tienjarenplan worden.

avatar van Sinner
Manny Calavera schreef:
... sterk punt hebt gemaakt.


Correctie. Er staat duidelijk 'superleuk' punt

Jij riep in april (toen er 100'n doden vielen en opnamens waren) toch ook al dat je het redelijk gevonden had dat alles mondjesmaat versoepeld mocht worden? Zoals oa terrasjes en bioscopen en nu ga je dan plots verkondigen dat je de problemen niet vanaf het eerste moment dat iets opengaat moet gaan opzoeken. (nu er nog geen handjevol doden of opnames per dag van worden gemeld). Anderhalve maand later. Niet de eerste kromme redenering die ik van je lees.

Dus: wel opengooien maar toch maar niet naar toe gaan? Even kijken wat er met de rest van de bevolking gebeurt? Net zoals iedereen die na 2 weken 'quarantaine' al riep dat alles open moest.

Maar goed - we zien verder wel hoe het loopt en of er iets stijgt of daalt. En of die grootmuilen die allen voor de heropening waren en zelfs voor hun vrijheid gingen protesteren nu ook echt wel naar buiten gaan komen. Of dat nu het weer mag het dwars liggen niet zo spannend meer is en het toch gewoon netflix & chill wordt.

avatar van Sinner
horizon schreef:
nou .... conform Sanquin heeft nog geen 6% van de Nederlanders anti stoffen. Dus dat gaat tienjarenplan worden.


Oh...groepsimmuniteit en dergelijke. Ja. Daar staat me iets van bij. Zweden. 'Wij houden alles open' 'Groepsimmuniteit'. En daar hebben ze dan ook DIK van geprofiteerd de laatste paar weken. In Stockholm rond de 7%, daarbuiten amper 4% en nu de rest van Europa aan het dalen was de laatste weken vallen de Zweden massaal om.

Goed plan dat groepsimmuniteit En dat is bij' gezonde mensen'. Ik denk dat ik veel vlugger in aanmerking kom voor een crematie dan voor die befaamde groepsimmuniteit.

Dat was ook niet het beste theorietje dat er los uit de mouw werd geschud tijdens toen bleek dat het virus er aankwam en paniekvoetbal aan de orde was.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:32 uur

geplaatst: vandaag om 10:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.