menu

Overig / Algemeen / De Coronacrisis

zoeken in:
geplaatst:
Bericht van moderator: even topic aangemaakt voor dit onderwerp en alles hierheen verplaatst

Aangezien er niet echt een geschikt topic voor is...

Hoe kijkt GM tegen het Coronavirus aan? Bang? Wat zijn vermoedelijke gevolgen? Hoe is je privésituatie aangetast door het virus? Ben wel benieuwd naar wat meningen hier.

Ik ben er zelf vrij bang voor. Niet zozeer dat ik dood ga, wel dat mijn zestig plus ouders het bv krijgen. En ook wat het economisch gaat betekenen. Banen verdwijnen, producten worden duurder, de hele wereld zal maanden en weet langer volledig ontregeld zijn. Thuiswerken is nu het devies.

Ben wel onder de indruk van Mark Rutte. Presenteert zich sterk in deze crisis als een rots in de branding. En ik ben echt geen fan van de man normaal gesproken.

geplaatst:
Ik ben al sinds eind Januari met de virus bezig, omdat mijn familie toen in China zat, en doe eigenlijk al, samen met de familie sindsdien aan social disctancing.

Wat mij vooral afschrikt is hoe de wereld geen voorbeeld aan China heeft genomen. Iedereen had er kritiek op midden Januari, redelijk wat ontzag over hoe streng ze het aanpakten en bang van de economische gevolgen. Maar niemand zag de brui hangen tot het in Italie ontspoorde. En zelfs toen was de hele wereld een beetje in schokstar aan het kijken maar stond er niet stil bij dat het gewoon een kwestie van tijd was.

Wat mij ook enorm droevig maakt is de algemene domheid van mensen, ik heb het altijd wel geweten, maar het beetje hoop dat ik had is toch redelijk diep in de krochten van mijn verwachting afgedaald.

Nu is het inderdaad afwachten en hopen, hopen dat het niet al te lang gaan duren voordat de kurve naar beneden gaat, hopen dat de economie niet helemaal in elkaar stort, hopen dat mensen ergens een sprankje redelijkheid en menselijkhed gaan vinden en blijven behouden, want chaos is in dit soort tijden niet veraf.

geplaatst:
Totaal geen angst hiervoor, ondanks dat ik tot de risico groep behoor vanwege een (div chronische ziektes) laag immuniteitssysteem. Althans dus met betrekking voor mezelf. Ik let al 20 jaar op mijn hygiene, gezondheid, sociale contacten en rustperiodes. De meeste mensen die ik ken (incl. mijn vader zijn ook slim genoeg en rustig genoeg om niet aan massahysterie te doen en zich aan de regels en voorschriften te houden).

Ben TOTAAL niet onder de indruk van Rutte en de Nederlandse regering, noch van de Belgische. Er hadden al eerder maatregelen genomen dienen te worden of alleszins weken geleden met effectieve voorbereidingen gestart dienen te worden). Of heeft er niemand naar China of Italie gekeken?). En dan durft Rutte ook nog de solidariteit onder de bevolking te loven? De hamster- en vechtpartijen niet meegekregen in zijn torentje? Of die Belgische politici die op de donderdagvond nog even, na het bericht dat alles gesloten zou worden nog vlug even een feestje gingen vieren en zich vandaag 'verontschuldigen'. (ontslag is niet aan de orde. Belgie heeft ook nog geen regering). En waar is overigens de VN? Die liggen lekker te dutten met hun hoge lonen terwijl ze al LANG Europese maatregelen hadden kunnen uitvaardigen (inclusief steunmaatregelen) zodat ieder land dezelfde maatregelen heeft en niet te maken heeft met grens hoarders, stappers e.d.

En idd... na dit weekend ben ik volledig in shock over hoe dom, egoistisch, en hysterisch zowat de hele Westerse wereld is. Het viel te verwachten, maar in deze beginfase al? Lege rekken, mensen met 20 pakken pasta, 10 pakken huishoudrollen, dozen paracetamol, overal lege schappen. Zelfs geen brood! Koppels met ieder een overvolle kar, en maar duwen en dringen. En daar sta je dan met je 20-25 euro (gemiddeld mijn weekbudget).

Ik heb letterlijk volwassen mensen elkaar bijna te lijf zien gaan voor het laatste pak toiletpapier in een rek. Terwijl er al 2 of 3 in hun in hun kar lagen. Vanochtend maar liefst 4 winkels (!!) afgegaan voor een pakje paracetamol. Gelukkig hadden ze in de Aldi net een stapeltje bijgevuld, maar wederom - ik pak er 1 - de persoon na mij nam gretig een hele rits in haar kar mee. Er is nog niemand uit de hele regering eropgekomen om een landelijke rantsoenering in te stellen? Bvb 2 van alles per man om dit soort waanzin te voorkomen?

Test apocalypse of epidemie? Al in fase 1 volledig mislukt. We komen week 1 nog niet eens door zonder elkaar aan het mes te reigen voor....een pakje toiletpapier. Nee, ik had het er nog over met een vriend uit Brazilie maar ik heb me letterlijk nog nooit zo geschaamd om een burger uit een eerste wereldland te zijn. Taferelen uit een slechte B-horrorfilm ja. Gelukkig kan ik er ook wel mee lachen maar je zou voor minder in een depressie sukkelen.

Met wie ik medelijden heb? Het personeel dat zich de hele dag bloot moet stellen aan al die idioterie. Winkelpersoneel, studentjes die de schappen bijvullen. Het zorgpersoneel dat het niet bijbeent. De gezinnen die later de financiele problemen zullen ondergaan (nou ik heb al een minimum dus lager kan niet, en ik behelp me wel met wat creativiteit dus hier maak ik mij ook niet druk om).

Maar dat me niemand afkomt met onzin als de poltiekers hebben hun best gedaan, de hele bevolking heeft zich geweldig gedragen (het tegendeel staat namelijk al op youtube. Overal. Of eerste wereldprobleempjes als 'boehoe mijn vakantie naar turkije kan nu niet doorgaan'.

Just my 2 cents of course. Maar ja. De laatste dagen ben ik bijzonder boos.

geplaatst:
So hey. Die post was langer dan verwacht

geplaatst:
Ik volg het stoicijns, ik had het hier al met mijn familie en kennissen over toen het begon in China, voelde de bui al hangen. Eerst keken mijn broers en 2 kennissen me wat vreemd aan...dat mijn vader zei, mijn oudste zoon is zo dom nog niet, die heeft er wel een neus voor om die dingen aantevoelen. Dus samen met mijn broers, (schoon) zus en vrienden die het ook serieus namen al vanaf eind january een family/sos whatsapp groep opgezet, zodat ik notabene, altijd daar voor mijn ouders, broers en kennissen de donkere wolken al zag naderen, vooral na Italie, nu degene ben die van die groep afhankelijk is geworden. Ben je al ziek, verdiep je meteen in de stof en trek bij voorbaat al conclusies ookal blijkt het achteraf onnodig...helaas had ik het toch bij het rechte eind en heb gelukkig vele voorbereidingen al achter de rug...

Maar wat ik niet snap en geen antwoord op krijg: Wat is de psychologie achter het inslaan van toilet papier...het slaat echt nergens op, hebben die mensen zo'n angst dat ze hele dag op de pot lopen te poepen? (het gaat mijn pet te boven en ook gisteren elle lange rijen voor de coffeeshop...kan alleen maar denken: Is dit wat ze zeggen met 200.000 jaar menselijke evolutie....het is maar waar je prioriteiten liggen)

geplaatst:
Massahisterie. Het ene aapje doet, het andere aapje ziet, en voor je het weet willen alle aapjes hetzelfde want net JIJ zou maar eens dat aapje moeten zijn dat achterblijft met maar een pakje en waar de andere aapjes straks naar wijzen en zeggen 'HE zie, jij aapje x? Die dommerik heeft er maar een!'.

Hetzelfde met pasta. Ik heb karren vol pasta gezien waar ik letterlijk 2 of 3 jaar van kan eten (als 1 persoons gezin). Mensen met 5 broden en 10x dezelfde diepvriesmaaltijd.

...en daar sta je dan in een Westers land als zogenaamd' beschaafd' mens. Eens kijken hoe hard ze weer gaan brullen als er weer een rij vluchtelingen uit een oorlogsgebied binnen komen terwijl ze er snoevend naar kijken met het idee dat ze 'hun eten en hun geld' komen stelen. Niemand die zich dan nog durft te herinneren aan de dag dat ze hebben lopen knokken voor een rol toiletpapier of pakje paracetamol. Terwijl er nog steeds voorraad is en er gewoon bijgevuld kan worden maar winkelbediendes vaak de kans niet krijgen.

En tevens niemand die zich realiseert dat als er schaarste zal zijn het HUN fout is omdat ZIJ 100 pakken toiletpapier, pasta en paracetamol thuis hebben. Dan zullen ze zeggen 'Zie je wel, IK ZEI HET NOG' terwijl de ouderen, zieken en financieel minder slagkrachtigen de dupe zijn van die bende hoarders.

De regering had dus gerust verder mogen gaan en voor diverse artikelen een maximim aantal per persoon mogen instellen en iedere winkel onder toezicht plaatsen. Of speciale openingsuren enkel voor ouderen, zwakkeren e.d. Of thuisbezorging specifiek voor deze mensen zonder extra kosten. Of de grenzen in het weekend desnoods sluiten voor iedereen die geen werkverkeer is en dit kan aantonen.

Sterke maatregelen maar blijkbaar nodig in een maatschappij vol egoistische idioten.

geplaatst:
Ik lig niet wakker of ik nou wel of geen toilet papier meer heb als het niet meer verkrijgbaar is, heb mijn wc en douche in 1 ruimte, dus geen ramp voor mij

heb wel bv. de dokter zover gekregen, dat ik mijn medicatie voor 6 maanden in huis heb, voor mijn dieren voor 3 maanden brokken, ontworming, blikvoer en snoepgoed heb opgeslagen. Mijn afspraken die ik had lopen heb gecancelled. Mijn broertje die als manager hier bij de Aldi werkt, die mijn boodschappen doet en ja daar was ik in februari al mee bezig.

geplaatst:
Bang voor de ziekte? Neen, wel ben ik erg bezorgd om mijn moeder.

Ik heb totaal geen vertrouwen in onze Belgische politici. Dat had ik dus sowieso al niet, en nu nog veel minder. Men had veel sneller veel strengere maatregelen moeten nemen. Maar hier wacht men tot het te laat is, en dan is het natuurlijk dweilen met de kraan open.

Vrijdagochtend, nog voor 9 uur, begeef ik me naar de Aldi in Maasmechelen (waar ik woon). Ik wilde gewoon wat chips, wafels, brood en zo. Je kent het wel, de gewone boodschappen. Wat een ongelooflijke massahysterie ik daar zag. Al het toiletpapier was al verkocht en de langste wachtrijen aan de kassa die ik ooit heb gezien. Ik ben dan maar meteen zonder iets te kopen naar buiten gegaan en net over de grens in Stein gaan winkelen. Daar was het ook vrij druk, maar deden de mensen toch nog veel normaler dan bij ons.

Achteraf hoor ik dan van mensen. Nou ja, over de grens gaan winkelen, dat mag eigenlijk niet, dan zoek je het probleem op,... en nog meer van die onzin. Als ik mezelf elke dag 60 km van mijn woonplaats naar mijn werkplaats mag verplaatsen, waar ik met tientallen mensen in contact kom dan mag ik ook op 10 km afstand van mijn woonplaats gaan winkelen zolang men de grenzen niet sluit. Het is momenteel niet zo dat Nederland een groter risicogebied is dan België of omgekeerd.

Straks wel nog wat extra inkopen doen nu het nog kan. Ik heb het gevoel dat het nu niet lang meer duurt vooraleer hier ook alles in een 'lock down' toestand gaat.

geplaatst:
Nomak schreef:
...mag ik ook op 10 km afstand van mijn woonplaats gaan winkelen zolang men de grenzen niet sluit.

Dat mag. Maar bvb in Maastricht was een groot deel van de hoarders Belg. Nu kom ik zelf uit MM en woon ik al dik 15 jaar in Maastricht. Maar ik snap dus wel heel goed dat mensen gefrustreerd raken hier als er weer een bende Belgen hopen schappen leeg haalt. Natuurlijk doet ook niet iedereen dat. Mijn vader woont nog steeds in Maasmechelen en over het algemeen spreken we zaterdag af in Maastricht om te ontbijten een stuk te wandelen en boodschappen te doen. Het viel ons echter beiden op dit weekend, en mij maandag. Maar op dit moment zou ik dus zelf pleiten voor een beperking op het inslaan van massale voorraden of desnoods de grenzen sluiten als deze idioterie aanhoud. (wat natuurlijk knudde is want zo zie ik zelf mijn vader dus ook niet of...nou ja...ik kan natuurlijk gewoon met de fiets langs de maas gaan, ben ik op een uurtje bij hem aangezien we beiden langs het water wonen).

Ik heb het ook echt enkel over die wilde horde barbaren. Begrijp me dus niet verkeerd.

geplaatst:
Hey David dan woon jij niet ver van mij af, ik woon namelijk in Brunssum, praktisch bij de ingang van het Navo hoofdkwartier

geplaatst:
Sinner ik ben het helemaal met jou eens hoor. Dit hoarden of hamsteren zoals ze het noemen is belachelijk, men doet net alsof de derde wereldoorlog gaat starten. Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat men als Belg daarvoor naar Maastricht gaat. Is sowieso altijd nogal druk daar. Dan is Stein of Elsoo veel dichterbij en rustiger, kan je tenminste wat op je gemak winkelen. Maastricht is leuker voor een dagje uit.
Zelf was ik zaterdag even in Maastricht. Maar dan enkel voor de Aziatische supermarkt naast de Jumbo. Was ook al een uurtje voor sluitingstijd, toen de drukte al voorbij was.

In Maasmechelen zijn er dan weer frustraties over 'die hollanders' die bij ons benzine komen tanken. Tankstation net na de afrit staat altijd vol wagens uit Nederland, dat zal jij ook wel weten dan. Logisch ook want het prijsverschil is enorm. Wij gaan op onze beurt dan weer naar Nederland om diesel te tanken... Tja, het zal de economie wel in evenwicht houden zeker.

geplaatst:
Mithrandir schreef:
Hey David dan woon jij niet ver van mij af, ik woon namelijk in Brunssum, praktisch bij de ingang van het Navo hoofdkwartier

Ja dat is idd ook relatief dichtbij!

geplaatst:
Nomak schreef:
In Maasmechelen zijn er dan weer frustraties over 'die hollanders' die bij ons benzine komen tanken. Tankstation net na de afrit staat altijd vol wagens uit Nederland, dat zal jij ook wel weten dan. Logisch ook want het prijsverschil is enorm. Wij gaan op onze beurt dan weer naar Nederland om diesel te tanken... Tja, het zal de economie wel in evenwicht houden zeker.

Ja idd, dat is al een eeuwigheid een ding, Nederlanders die gaan tanken in Belgie. Bij tankstation Bruno, als dat nog zo heet, want ik kom zelden in MM

centurion81 (moderator)
geplaatst:
Hier (zuiden van de provincie Groningen) wordt er ook wel gehamsterd in de supermarkten maar het valt me erg mee. Drogisterijen en supermarkten hebben policy van max 2 of 3 verpakkingen paracetamol p.p.

Ik vind persoonlijk dat de NL overheid de crisis wel goed aanpakt. Acties worden duidelijk toegelicht. Moet eerlijk bekennen dat ik in dit soort situaties vind dat iedereen, voor of tegen, zich dient te conformeren aan wat de overheid voorschrijft. Mijn politieke kleur is groener en roder dan die van onze premier, maar hij toont zich nu wel een leider vind ik. Rebels gedrag werkt chaos in de hand, wat per definitie contra-productief is.

Persoonlijk vind ik het spannend omdat we een kleine van drie weken oud in huis hebben die helemaal afhankelijk is van de borstvoeding van haar moeder. Wat mijn werk betreft - ik heb de mazzel dat ik thuis kan werken en daarbij in de semi-overheid werkzaam ben, waar de economische klappen vaak wat minder hard aankomen. Voor mijn vriendin geldt hetzelfde, hebben beiden ook een vast contract, financieel dus geen spanning momenteel. Daarbij is mijn vriendin nog tot juni met verlof, dus ik kom zowaar goed aan werken toe. Grootste uitdaging is denk ik onze vrij drukke dochter van net twee bezig en tevreden houden.

Onze ouders zijn erg nuchter onder de omstandigheden. Mijn vader is wel net 70 en een stevige roker, verder verkeert zowel hij als de rest van de > 50 jarigen om ons heen ook in blakende gezondheid gelukkig. Al is dat geen garantie dat je het er zonder kleerscheuren vanaf brengt, als ik de berichten links en rechts uit de Brabantse ziekenhuizen hoor.

Voor nu ben ik nogal verkouden...verder geen klachten hoor, maar ga geen boodschappen doen om mensen niet bang te maken...Gelukkig hebben we een fijne tuin, dus luchten gaat prima, gister zowaar met de kop in de zon gezeten even voor het eerst dit jaar.

Iedereen heel veel sterkte in deze k-tijd!

geplaatst:
Sinner schreef:
Totaal geen angst hiervoor, ondanks dat ik tot de risico groep behoor vanwege een (div chronische ziektes) laag immuniteitssysteem. Althans dus met betrekking voor mezelf. Ik let al 20 jaar op mijn hygiene, gezondheid, sociale contacten en rustperiodes. De meeste mensen die ik ken (incl. mijn vader zijn ook slim genoeg en rustig genoeg om niet aan massahysterie te doen en zich aan de regels en voorschriften te houden).

Ben TOTAAL niet onder de indruk van Rutte en de Nederlandse regering, noch van de Belgische. Er hadden al eerder maatregelen genomen dienen te worden of alleszins weken geleden met effectieve voorbereidingen gestart dienen te worden). Of heeft er niemand naar China of Italie gekeken?). En dan durft Rutte ook nog de solidariteit onder de bevolking te loven? De hamster- en vechtpartijen niet meegekregen in zijn torentje?

Ik vind je bovenste gedeelte vrij naïef. Je kan ontwijken wat je wil, maar corona zal je heus wel weten te vinden. Neem aan dat je niet als een kluizenaar leeft zonder dat ook maar 1 iemand bij je langs komt of dat jij nooit naar de supermarkt of drogist gaat. Dat is nou ook wat Rutte gister zei. Een groot deel gaat het krijgen, hoe dan ook.

Wel eens dat we in Nederland, maar vooral in Europa veel te afwachtend zijn geweest. Deze maatregelen van de laatste dagen hadden we een maand terug al moeten nemen, toen in China de pleuris uit brak in grote aantallen. Neemt niet weg dat ik in Rutte nu wel een effectieve leider zie die tenminste luistert naar experts itt bv Trump die tot vorige week nog riep dat Corona allemaal wel mee viel. Fouten maken is vervelend, maar Rutte neemt wel daarna snelle vervolgstappen.

centurion81 (moderator)
geplaatst:
Ajax&Litmanen1 schreef:

Neemt niet weg dat ik in Rutte nu wel een effectieve leider zie die tenminste luistert naar experts itt bv Trump die tot vorige week nog riep dat Corona allemaal wel mee viel. Fouten maken is vervelend, maar Rutte neemt wel daarna snelle vervolgstappen.

Precies dit.

geplaatst:
In het zuiden waar ik woon waren er eigenlijk vrijwel geen lege schappen te zien. Alleen de goedkoopste pasta soort, schoonmaakdoekjes en toiletpapier ware op zondag leeg (en maandag weer aangevuld). Valt dus wel mee hier. +1 voor dit stukje.
Soms kreeg ik idee bij foto's van lege schappen dat het in scene was gezet.

Nederlandse regering maakt gelukkig weloverwogen keuzes en voor het eerst sinds Rutte daar zit heb ik eindelijk eens een positief gevoel over wat hij aan het doen is. (Wordt die dadelijk weer gekozen,... )
Vond het afwachtende wel meevallen eerlijk gezegd. Italië is gewoon een ander soort land op gebied van bevolkingssamenstelling en sociale inval.

Gecontroleerde verspreiding is beste aanpak. Volledige sluiting zoals Frankrijk is niet de juiste manier. Immuniteit opbouwen is ontzettend belangrijk.

geplaatst:
Ik ben voornamelijk erg gefascineerd door het effect hiervan op de menselijke geest. Zie de hamsterwoede en de naïviteit. Ik zag vanochtend iets langskomen over een corona challenge waarbij iemand een wc bril likte. Met zo'n gebrek aan herseninhoud wil ik echt niet samenleven op deze aardkloot. Evenals de compleet egoïstische hamsteraars die de spullen uit je wagen roven. Oh en hoe vaak ik mensen wel niet heb horen zeggen, ach het is maar een griepje. Ja voor een normale griep gaat China ook volledig op slot...

Verbaasd en gefascineerd voornamelijk. Bang niet echt, mijn directe familie en vrienden zijn gelukkig niet zo naïef en zorgen goed voor zichzelf. En zolang ik mijn werk kan doen en salaris vang zie ik weinig problemen ontstaan. Wel probeer ik zo veel mogelijk afstand te houden, maar moet helaas wel 3 keer vaker naar de supermarkt omdat de schappen zo leeg zijn. En mocht ik toch ziek worden dan zij het zo.

Persoonlijk zie ik wel een financieel probleem/uitdaging ontstaan. Ben eind december verhuisd en heb daardoor vrijwel geen buffer meer over. Dat kan als dit langer gaat duren nog wel een uitdaging worden. Helemaal als het werk gaat teruglopen.

Ik verwacht trouwens dat we de komende maanden hier nog wel last van gaan houden. Ik zie het normale leven op zijn vroegst weer in mei terugkeren, maar ik verwacht eigenlijk dat het nog langer gaat duren. En dat gaat een gigantische klap leveren op de wereldwijde economie. Verwacht trouwens ook dat het aantal echtscheidingen zal stijgen. Oh en rellen natuurlijk. Over drie weken zijn mensen het wel zat en de naïevere mensen zullen er wel echt klaar mee zijn. Nee hier zijn we niet snel vanaf. Helemaal niet als het lukt om de verspreiding in te dammen en enigszins gecontroleerd te laten verlopen. Dat heeft tijd nodig.

Ik hoop vooral dat het paniekerige snel ophoud. Laat mensen normaal doen en niet reageren alsof we morgen allemaal dood zijn. Ja het is ernstig en iets wat we niet eerder zo hebben meegemaakt. Maar als we allemaal even wat socialer zijn en ons houden aan de maatregelen komen we er doorheen. Maar dan zie je weer het filmpje van de corona challenge en dan denk ik, weet je laat de bevolking maar uitsterven.

geplaatst:
legian schreef:
Verbaasd en gefascineerd voornamelijk. Bang niet echt, mijn directe familie en vrienden zijn gelukkig niet zo naïef en zorgen goed voor zichzelf. En zolang ik mijn werk kan doen en salaris vang zie ik weinig problemen ontstaan. Wel probeer ik zo veel mogelijk afstand te houden, maar moet helaas wel 3 keer vaker naar de supermarkt omdat de schappen zo leeg zijn. En mocht ik toch ziek worden dan zij het zo.

Net als bij Sinner ben ik echt verbaasd dat mensen dit soort dingen zeggen. Je kan bij niemand Corona uitsluiten. Je kan hoogstens je best doen om de kans zo klein mogelijk te houden.
Het enige geluk is dat Corona voor de meeste mensen niet dodelijk is. Maar goed, er zijn genoeg groepen die zich op dat gebied wel zorgen moeten maken. Ouderen, zieken, onverantwoordelijke mensen.

Daarnaast zijn mensen vanuit zichzelf sociale wezens. Die kan je een maand binnen houden, maar niet 3, 6 of 9. Is gewoon ondoenbaar. Dan krijg je hele groepen doorgeslagen mensen ben ik bang.

geplaatst:
Ajax&Litmanen1 schreef:
Ik vind je bovenste gedeelte vrij naïef. Je kan ontwijken wat je wil, maar corona zal je heus wel weten te vinden. Neem aan dat je niet als een kluizenaar leeft zonder dat ook maar 1 iemand bij je langs komt of dat jij nooit naar de supermarkt of drogist gaat.

Ik? Jawel hoor. Als het nodig is (en dat gebeurt wel vaker) zie ik weken geen mens en blijf ik binnen. Hangt ervanaf hoe op dat moment mijn medische toestand is maar ik ben het zoals ik al aangaf een jaar of 20 gewend om redelijk lange periodes op mezelf te zijn. Dan zie ik hooguit om de 2 weken of wat eens mijn vader die een paar dingen meeneemt, of ga ik net als ik weet dat er geen kat te bespeuren valt (extreem vroeg of laat in bepaalde zaken), of laat ik het desnoods bezorgen door de jumbo als het niet anders kan en als ik absoluut geen bezoek wens te ontvangen. Het is vrij naief van je om iemand die al de helft van zijn leven omgaat met immuniteitsziektes en (meer) met vallen en opstaan heeft leren hiermee te leven te vertellen dat 'corona je heus wel weet te vinden'. Je leeft in 2020 - middelen genoeg om persoonlijk contact te vermijden, of contact te houden op andere manieren (skype, bellen, discord) en je te entertainen zonder de deur uit te moeten. Krijg ik het toch, dan zien we wel weer, maar aangezien ik al sinds begin mijn 20ste weet dat als er iemand in mijn omgeving 2x niest ik over het algemeen 3 weken platlig weet ik me echt wel te redden. Ook al kan jij je dat wellicht niet voorstellen. Maar dat terzijde want ik heb geen zin om een persoonlijke survival gids neer te pennen.

En ja, de maatregelen hadden al eerder genomen dienen te worden. Ik vind dat noch Rutte noch de Belgische regering een pluim verdienen omdat ze EINDELIJK eens iets doen dat ze al HADDEN moeten doen. Dat is net alsof je op school iemand een pluim zou geven omdat hij eindelijk eens zijn huiswerk heeft gemaakt na dit 6 jaar niet gedaan te hebben. Een vergelijking tussen Trump en Rutte ga ik niet eens aan beginnen - dat is haast alsof je een klein ezeltje met een grote ezel gaat vergelijken.

geplaatst:
Ajax&Litmanen1 schreef:
(quote)

Net als bij Sinner ben ik echt verbaasd dat mensen dit soort dingen zeggen. Je kan bij niemand Corona uitsluiten. Je kan hoogstens je best doen om de kans zo klein mogelijk te houden.
Het enige geluk is dat Corona voor de meeste mensen niet dodelijk is. Maar goed, er zijn genoeg groepen die zich op dat gebied wel zorgen moeten maken. Ouderen, zieken, onverantwoordelijke mensen.

Wat moet ik dan doen? paniekerig in een hoekje gaan zitten afwachten?

Ik volg het nieuws al sinds januari, toen voornamelijk vanwege de F1 maar al snel vanwege de snelle verspreiding ervan. Als je dan een ervaring van iemand uit Wuhan leest waarbij het hele complex in lockdown gaat, deuren dichtgelast worden, eten voor je deur wordt neergezet, je niet meer naar buiten mag en er hele gezinnen verdwijnen omdat een van de leden geinfercteerd was voor de lockdown. Dan begrijp ik de ernst echt wel. En als je nu ziet dat ze in Italie moeten kiezen tussen kind of ouder behandelen met als gevolg dat de andere hoogstwaarschijnlijk het niet haalt. Tja, het is in en in triest dat het zover is gekomen. ik hoop serieus dat het hier niet zover komt, maar dat hebben we zelf in de hand.

Ik heb gisteren nieuwe speakers opgehaald bij iemand en daar werd vriendelijk verzocht om afstand te bewaren en via de achtertuin de speakers te halen. Begrijp ik volledig en heb ik ook zo gedaan. Het is niet dat ik geen rekening houd met de mensen om mij heen. Ik heb sociaal contact ook zoveel mogelijk beperkt tot wat nodig is, afspraken afgezegd (al voordat de kroegen moesten sluiten). Maar ik begrijp niet waarom we niet normaal kunnen doen. Eerst werd ik afgeschreven als iemand die niet zo paniekerig moest doen, en nu wordt ik afgeschreven als naïef.

Bang zijn heeft geen zin. Maar de reactie van de mensheid nu fascineert mij enorm. En verbaasd ben ik vooral door de plotselinge paniek en de idiote naïviteit van mensen. Dit kon je allemaal zien aankomen. Vandaar.

Kijk het virus gaan we krijgen, het is vooral de vraag wanneer. En dat proberen ze nu dus te spreiden. Sta in dat opzicht ook volledig achter de maatregelen. Maar het is niet zo dat als je het krijg je er aan dood gaat. Zelfs voor de risico groepen. Als die mensen goed behandeld kunnen worden kan je veel levens reden.

Daarnaast zijn mensen vanuit zichzelf sociale wezens. Die kan je een maand binnen houden, maar niet 3, 6 of 9. Is gewoon ondoenbaar. Dan krijg je hele groepen doorgeslagen mensen ben ik bang.

Ik ben waarschijnlijk een uitzondering, maar ik heb weinig behoefte aan sociale contacten. Heb nu ook totaal geen probleem om niet naar buiten te gaan, dat deed ik sowieso weinig. Het laatste zie ik echter wel gebeuren, en misschien nog wel sneller dan dat jij aangeeft. Ik heb geen hoge pet op van de mensheid. En deze hele crisis bewijst dat maar weer eens en, nogmaals, dat fascineert mij.

geplaatst:
De teksten zijn me wat te lang voor hele antwoorden terug, maar ik begrijp jullie situatie en standpunten. Ieder geval vind ik dit een interessant topic om te lezen.

geplaatst:
Ajax&Litmanen1 schreef:
Daarnaast zijn mensen vanuit zichzelf sociale wezens.

De 'sociale' kant van mensen heb ik de afgelopen dagen voldoende gezien. Dat was bij 95% van wat er rondliep een knap staaltje puur egoisme. 'Ik uber alles'.

Net zoals legian hoef ik ook niet per se mensen om me heen te hebben. Ik ben sociaal als ik zin heb en mijn lichaam het toestaat maar het is geen must. En zo ken ik best nog wel meer mensen - die de maatschappij als 'vreemd' of als 'introvert' omschrijft omdat ze niet iedere week of maand op cafe op tafel staan te dansen, maar het liefst gewoon in hun eentje een ommetje maken of een boek lezen op de bank.

Dus ook de uitspraak 'mensen zijn sociale wezens' is weer zo'n typisch voorbeeld van iets dat helemaal niet op iedereen van toepassing is. Als iedereen van een brug springt spring jij toch ook niet? Als iedereen rollen toiletpapier gaat hamsterren doe jij dat toch ook niet? Nou dus de grote meerderheid blijkbaarheid wel.

geplaatst:
Waarom je afstand moet houden

Goede video van de Belgen, waarom afstand behouden zo belangrijk is en wat de gevolgen zijn als je het niet doet.

geplaatst:
Sinner schreef:
(quote)

De 'sociale' kant van mensen heb ik de afgelopen dagen voldoende gezien. Dat was bij 95% van wat er rondliep een knap staaltje puur egoisme. 'Ik uber alles'.

Net zoals legian hoef ik ook niet per se mensen om me heen te hebben. Ik ben sociaal als ik zin heb en mijn lichaam het toestaat maar het is geen must. En zo ken ik best nog wel meer mensen - die de maatschappij als 'vreemd' of als 'introvert' omschrijft omdat ze niet iedere week of maand op cafe op tafel staan te dansen, maar het liefst gewoon in hun eentje een ommetje maken of een boek lezen op de bank.

Dus ook de uitspraak 'mensen zijn sociale wezens' is weer zo'n typisch voorbeeld van iets dat helemaal niet op iedereen van toepassing is. Als iedereen van een brug springt spring jij toch ook niet? Als iedereen rollen toiletpapier gaat hamsterren doe jij dat toch ook niet? Nou dus de grote meerderheid blijkbaarheid wel.

Kijk, jij en legian zijn in deze situatie wel uitzonderingen. De meeste mensen gaan wel geregeld naar hun familie, vrienden, sociale afspraken. Dat is geen 100 procent nee, maar dat haal je dan ook nooit. Een mens kan in principe vaak niet goed tegen eenzaamheid. Kijk naar hoe kinderen zonder vriendjes dat ervaren. Of singles. Of ouderen die over zijn gebleven. Laat ik het zo zeggen, het grootste deel heeft behoefte aan communicatie en menselijk contact. Dat kan je niet uit appen en Skypes blijven halen. Wel voor een paar weken, niet voor maanden. Dan gaan mensen denk ik wel zelf alternatieven zoeken.

geplaatst:
Sinner schreef:

En ja, de maatregelen hadden al eerder genomen dienen te worden. Ik vind dat noch Rutte noch de Belgische regering een pluim verdienen omdat ze EINDELIJK eens iets doen dat ze al HADDEN moeten doen. Dat is net alsof je op school iemand een pluim zou geven omdat hij eindelijk eens zijn huiswerk heeft gemaakt na dit 6 jaar niet gedaan te hebben. Een vergelijking tussen Trump en Rutte ga ik niet eens aan beginnen - dat is haast alsof je een klein ezeltje met een grote ezel gaat vergelijken.

Ben eigenlijk van mening dat ze helemaal niet te laat zijn geweest. Rustig nadenkend voortschrijdend inzicht waar alleen het sluiten van scholen een publiek opinie dingetje is geweest maar ook dat valt te begrijpen.

De economische problemen zijn wel zorgelijk als de periode na 6 april verlengd gaat worden.

geplaatst:
Ajax&Litmanen1 schreef:
De teksten zijn me wat te lang voor hele antwoorden terug, maar ik begrijp jullie situatie en standpunten. Ieder geval vind ik dit een interessant topic om te lezen.

Je mag ook in fases reageren hoor, het hoeft hier niet direct. Een van de voordelen van een forum.

Sinner schreef:

Met dit soort dingen zie je de werkelijke mentaliteit van de mensen opkomen. Gelukkig ook al acties gezien van mensen die wel echt sociaal zijn. Onder ander boodschappen doen of de hond uitlaten bijvoorbeeld. Maar dat is naar mijn idee echt een minderheid. Helaas.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Waarom je afstand moet houden

Goede video van de Belgen, waarom afstand behouden zo belangrijk is en wat de gevolgen zijn als je het niet doet.

Ik las van de week eenzelfde artikel. washington post
Ik werd ook nog gewezen op deze Bill Gates: The next outbreak? We're not ready | TED Talk. Interessant dat we dus niets geleerd hebben.

Ik weet dat ik een uitzondering ben qua sociale behoefte. Ik merk dat sterk in vrienden en familie die dat veel meer hebben dan ik. Maar zoals Sinner hier ook al aangeeft is het niet zo dat elk mens veel behoefte heeft aan sociale omgang. Die nuance vergeten mensen nog wel eens.

En over Rutte, ik zou echt niet in zijn schoenen willen staan op dit moment (sowieso niet maargoed). Er zullen altijd mensen zijn die vinden dat hij het niet goed doet. Of te snel, of te lang, of te weinig, etc. Daarnaast heeft die man zoveel verschillende belangen en aspecten die hij mee moet nemen in de besluiten. Iedereen roept wel dat mensenlevens het belangrijkst zijn, maar in de huidige maatschappij blijkt (helaas) dat dat niet zo is. Een economische crisis als gevolg hiervan kan niemand zich veroorloven. En daar wordt die dan ook weer over aangesproken. Dan heeft niemand het over de hoeveelheid potentiële slachtoffers die heeft gered. Roepen dat ze sneller of extremer hadden moeten reageren is een gevalletje beste stuurlui staan aan wal. Vind het daarom wel mooi dat veel van de oppositie hem ook steunt in dit, wat Wilders nu bijvoorbeeld roept helpt helemaal niet.

geplaatst:
Nou sinds zaterdagavond lig ik alleen op mijn slaapkamer afgezonderd van vrouw en kids. Afgelopen zaterdag nl met 7 man op het nippertje teruggekomen uit Oostenrijk (weekje skieen) en je raadt het al: een aantal van ons waren ziekjes. Huisarts/GGD gebeld en die zeggen dan doodleuk: ga er maar van uit dat je Corona hebt, hier heb je instructies en een test gaan we niet doen. Pas als je klachten heel erg worden mag je weer contact opnemen. Oh ja en zorg ervoor dat er geen gasten in je huis komen. Dus bij thuiskomst vrouw en kinderen niet aangeraakt en maar naar mijn slaapkamer gegaan. Mijn vrouw slaapt op de logeerkamer.

Het is pas sinds vandaag dat ik me weer een beetje fit voel. Zaterdag op zondag flinke koorts, spierpijn, hoofdpijn, groggy beetje en vooral erg moe. Gister ging het al iets beter maar nu helemaal.
Nu moet ik nog minimaal 24 uur helemaal fit zijn voordat ik weer naar buiten kan ed.

Van onze groep van 7 man waren er eerst 4 ziekjes en inmiddels 6. Gisteren was er weer iemand met flinke koorts out of the blue. De incubatietijd is dus bij iedereen anders. Maar goed: we weten dus niet zeker of we het hebben, maar we gaan er wel vanuit. Temeer ook omdat een andere groep nederlands in een ski-dorp pal naast ons in Oostenrijk ook allemaal ziek zijn thuis gekomen en daarvan is 1tje in het ziekenhuis beland en positief getest. Tja bizarre tijden.

Nederlandse aanpak heb ik tot nu toe wel veels te soft gevonden, economische belang ging boven de gezondheid leek het wel. Termen als: het gewone leven moet doorgaan!, terwijl landen om je heen in complete lockdown gaan. Dus ja we hebben te laat en te re-actief gehandeld met als gevolgd dat er nu bijkbaar wordt gekozen voor gecontroleerd verpreiden van het virus over 8.5 miljoen Nederlands en streven naar groepsimmuniteit. Iets wat volgens mij (en anderen) best riskant is voor een nieuw virus wat we nog helemaal niet zo goed kennen. Alleen Engeland volgt ook deze strategie volgens mij. Frankrijk gaat in complete lockdown en geeft mensen boetes als ze onnodig de straat op gaan. Dus tja wat is wijsheid, achteraf zullen we het weten. Neemt niet weg dat Rutte een sterk optreden neerzette, maar ik twijfel over het gekozen scenario.

Be safe everyone!

geplaatst:
Het vervelende is dat we nu elke kuch, keelpijn, hoofdpijn of nachtje koorts als corona bestempelen. Het hoeft niet maar het kan wel. Al denk ik dat een complete groep die uit Oostenrijk thuis komt en ziek wordt het wel eens echt kan hebben.
Ik wens je ieder geval beterschap toe. Heb zelf ook klachten, maar link ze nog niet aan corona. Of ik wil dat niet. Maar ik heb al wel een klein weekje het contact met anderen even geannuleerd. Ga sowieso niet het risico lopen. Pas als ik me 100 procent top voel durf ik het weer aan.

geplaatst:
Het vervelende is inderdaad dat er buiten corona ook de 'gewone' griepgolf heerst (die op gebied van besmettingen waarschijnlijk groter is).

En ja, ik vind economisch belang best wel een argument. Niet ten koste van alles maar de ketens die er zijn liggen zo verbonden dat als er iets kiept er andere aan vastplakken.

En wat is laat? Duitsland heeft het per deelstaat bekeken. Frankrijk, België en Verenigd Koninkrijk ongeveer gelijktijdig met Nederland. En dat zijn (buiten Frankrijk) onze directe buurlanden. Dus wijkt Nederland nu zoveel af? Nee. En ook niet laat.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:00 uur

geplaatst: vandaag om 13:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.