menu

Overig / Algemeen / Boardgames

zoeken in:
Ulysses
Een nieuw topic met een toepasselijk onderwerp voor deze website: Boardgames. Denk dat er hier onder de users zich ook wel liefhebbers bevinden.
Zelf ben ik er recent wat ingerold en ook vrijwel verslaafd geraakt.

Op dit moment zijn we bezig met de 3de editie van Arkham Horror en de expansions van Detective.
Arkham Horror toch wel erg vet met mega verrassende storyline. Vooral al veel leuke encounters meegemaakt met leuke plottwists. Per scenario toch wel een zit van ongeveer 3 uur.

https://images-cdn.fantasyflightgames.com/filer_public/70/15/7015ff2a-9012-4e0d-9078-5dae3a19c184/ahb01_box_right.png

Detective ook wel leuke adventure. Enkel de concentratie moet bijna continue in focus zijn en erg veel leeswerk. Leuk is wel de interactie met de database die werkt via een website. Die soms ook een cheesy filmpje toont dat bijna nergens op slaat. Ook wel al een 5 leuke avonden mee gehad, waar ons buikgevoel vaak heeft geholpen om het spel te winnen.

https://target.scene7.com/is/image/Target/GUEST_6c1bfe59-401b-4ca1-8f97-d569dc2e80fd?wid=488&hei=488&fmt=pjpeg

avatar van Winkelwagentje
Winkelwagentje (moderator)
Soms wou ik dat ik een vriendgroep had die een beetje into boardgames was. Verder dan zo eens of twee keer per jaar kom ik helaas niet, en dan blijft het vaak bij Catan of Monopoly.

Ulysses
Winkelwagentje schreef:
Soms wou ik dat ik een vriendgroep had die een beetje into boardgames was. Verder dan zo eens of twee keer per jaar kom ik helaas niet, en dan blijft het vaak bij Catan of Monopoly.


Weet niet of je ergens een spellen speciaalzaak in de buurt hebt liggen. Ontstaan vaak leuke groepjes die regelmatig daar samenkomen om demo's of hun favoriete spellen te spelen.
Of je vriendengroep dwingen om eens wat anders te spelen dan Catan of Monopoly, so many good stuff out there

Zelf net nog deze prachtige doos gekocht:

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51s6ESEkoPL.jpg

avatar van patenpac
Tegenwoordig ben ik ook begonnen met het verzamelen van enkele board games. Ik had al een kleine collectie, maar heb de laatste dagen besloten om hem nog wat uit te breiden. Moest ik dit iets of wat consequent doen, dan zal ik mijn aankopen hieronder posten

Bij deze in ieder geval de nieuwe pareltjes.
https://media.fun.be/media/catalog/product/cache/43/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/2/0/20417068_1.jpg

https://media.fun.be/media/catalog/product/cache/43/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/2/0/20398122.jpg

https://media.fun.be/media/catalog/product/cache/43/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/2/0/20370202.jpg

avatar van Grovonion
Machiavelli als het (oorspronkelijke?) kaartspel vroeger veel gespeeld, is een enorm goed afgestemd game dat veel plezier brengt. Is deze daarop gebaseerd?

Ikzelf zou gloomhaven wel eens willen proberen, hoor ik veel goeds van.
Onlangs nog Pandemic: Legacy gespeeld met een paar kameraden, maar dat was het hem toch niet zo helemaal.

avatar van patenpac
Grovonion schreef:
Machiavelli als het (oorspronkelijke?) kaartspel vroeger veel gespeeld, is een enorm goed afgestemd game dat veel plezier brengt. Is deze daarop gebaseerd?

Ikzelf zou gloomhaven wel eens willen proberen, hoor ik veel goeds van.
Onlangs nog Pandemic: Legacy gespeeld met een paar kameraden, maar dat was het hem toch niet zo helemaal.

Machiavelli Delux is eigenlijk gewoon volledig gebaseerd op het origineel. Enigste verschil is dat je hier verschillende karakters kunt kiezen, waardoor ieder spel toch een beetje anders is.

Daarnaast heb ik nu al enkele keren 'Brieven van Whitechapel' gespeeld, en ik moet toegeven dat ik door deze echt aangenaam verrast ben! Het één-tegen-allen principe is hier echt goed uitgewerkt waardoor het spel zorgt voor 2 uurtjes vol spanning.

avatar van patenpac
Mijn oog is recentelijk ook gevallen op het spel 'Legenden van Andor'. Is er iemand hier die hier ervaring mee heeft en deze zou willen delen? Het lijkt me namelijk fijn te zijn om eens een spel te hebben dat volledig coöperatief is (aangezien er in elke vrienden groep toch steeds wel enkele competitieve personen zijn) .

avatar van Maiky
Ik speel nu al een jaartje Dungeons & Dragons met wat familieleden en vrienden. Ik moet zeggen dat ik er nog steeds geen hol van snap, maar leuk is het wel.

Zou soms ook willen dat mijn directe familieleden wat enthousiaster waren over board games. Ik heb hier nu al maanden de Minionsversie van Doolhof liggen maar ik krijg ze daarvoor amper vanachter de tablet/telefoon vandaan getrokken. Monopoly Junior is wel enigszins populair, vooral bij mijn 8-jarige dochter, maar dat komt vooral omdat het daarbij om geld draait en dat vindt ze reuze interessant. Zo raar.

Toen enkele spelers op onze vaste D&D-middag niet konden komen hadden we wat board games uit de indrukwekkende collectie van mijn neef gekozen. Vooral dat Carcassonne beviel me wel. Maar sommige games hebben echt zulke ingewikkelde spelregels dat ik er al snel niet zoveel zin meer in heb... Dan toch liever digitaal.

avatar van centurion81
centurion81 (moderator)
Qua boardgames...Hive, Schottentotten, Macchiavelli en Kolonisten zijn wel de favorieten hier

avatar van patenpac
centurion81 schreef:
Qua boardgames...Hive, Schottentotten, Macchiavelli en Kolonisten zijn wel de favorieten hier

Kolonisten ben ik zo ondertussen al wel beu gespeeld Bij elke meeting wordt dat spel wel bovengehaald.

avatar van Grovonion
maar hoe oud is dat niet? ik vind het nog steeds misschien het meest geniale bordspel ooit. Heeft volgens mij ook de trend van unieke bord-opzet per spel ingeluid.

Ulysses
patenpac schreef:
Mijn oog is recentelijk ook gevallen op het spel 'Legenden van Andor'. Is er iemand hier die hier ervaring mee heeft en deze zou willen delen? Het lijkt me namelijk fijn te zijn om eens een spel te hebben dat volledig coöperatief is (aangezien er in elke vrienden groep toch steeds wel enkele competitieve personen zijn) .


Andor heeft een toffe opbouw, je eerste scenario is echt een toffe tutorial om door te spelen. Daarna laat het spel jij samen met je medespelers echt puzzelen om tegen het bord te winnen.
Dus je leert het spel eigenlijk zo goed als zonder regelboek en het is een uitdagende reeks.

Van coöperatieven raad ik ook zeker Arkham Horror 3rd edition en Mansion of Madness 2nd edition aan. Beide erg uitdagende boeiende spellen.

Ulysses
Zelf de laatste tijd hooked aan Worker Placement spellen. Zo ondertussen ook het gamma van Stonemaier games wat leren kennen en vooral Viticulture. Naar mijn mening één van de meest interessante en toffe boardgames ooit.
Klopt perfect qua thema en speelt erg vlot weg. Er zijn enorm veel mogelijkheden voor te winnen en het blijft spannend tot het einde (er is nooit erg veel voorsprong).
Ook het design ziet er fantastisch mooi.

https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/7/8/6/5/9200000059285687.jpg

https://www.shutupandsitdown.com/wp-content/uploads/2019/06/cc95a31ae563cb550d996833b55672db.jpg

Daarnaast ook nog veel aan D&D 5e spelen geraakt. Ook nog de core books gekocht. Toch ook wel verrassend leuke hobby geworden.

Ten slotte: zeer recent uitgekomen boardgame die een absolute must-play is: De taveernen van de oude stad

https://www.spelhuis.be//Files/7/112000/112353/ProductPhotos/Source/977034510.png

Een uniek spelletje waarbij je een taveerne moet uitbouwen. Het is enerzijds een deckbuilder met een aantal worker placement elementen en een erg fijn origineel dobbel systeem.

avatar van patenpac
Ohh boy ohh boy, voor dit topic heb ik niet stilgezeten! Nieuwe aanwinsten:

- Gloomhaven (yess boii!!!)
- Legenden van Andor
- Brugge
- OMG (O mijn goederen)
- Pantheon
- Mesopothamië
- Polis
- Caverna duel

avatar van horizon
Hier zijn de favoriete bordspellen:

Scythe
Skye
Between two castles of mad king Ludwig.

Ulysses
Ahaa eindelijk weer leven in dit topic.

patenpac, goeie keuzes. Ik heb zelf de originele Caverna liggen wat echt één van de beste bordspellen ooit is, geen idee hoe duel zich verhoud. Maar zal waarschijnlijk hetzelfde spelen.

horizon dat zijn degelijke titels, vooral leuk om 2 stonemaier games te zien. Scythe ondertussen ook hier volledig liggen met alle expansions, vele uren speelplezier mee gehad.

Mijn collectie is ook nog stevig aan het groeien, laatste aankopen waren Anachrony (workerplacement sci-fi time travel spel) en Brass Birmingham (Industrial revolution simulator).
Momenteel vooral veel Charterstone (ook van stonemaier) aan het spelen. Erg fijne vlotte legacy, behoorlijk verslavend en simpel om op te pikken.
Daarnaast ook wel een verslaving voor De Crew gekregen. Fantastisch slagenspel, hype compleet waard!

Hier zijn mijn favoriete op dit moment:

https://scontent.fbru1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/103164696_3331904793486835_2724747146124670560_o.jpg?_nc_cat=102&_nc_sid=825194&_nc_ohc=br_UV8EdsXgAX8Ho-vX&_nc_ht=scontent.fbru1-1.fna&oh=cb5e01f2fcab3be5c9b8c0ad93f73987&oe=5F5D7FB1

avatar van horizon
Ulysses schreef:

horizon dat zijn degelijke titels, vooral leuk om 2 stonemaier games te zien. Scythe ondertussen ook hier volledig liggen met alle expansions, vele uren speelplezier mee gehad.

Yup, hier ook alle expansions erbij. Helaas dat alleen m'n dochter en ik het echt graag spelen. De andere familieleden houden het liever bij de iets minder complexe varianten (Ludwig, Skye, Carcassone, etc). Dus we zijn nog steeds aan het proberen om mensen mee te laten doen. Helaas werkt zo'n pandemie gedoe niet mee om veel buitenstaanders in huis te halen.
Desalniettemin zelfs met twee spelers veel fun. Zeker Fenris was tof!

Op de planning om aan te schaffen staan Brass: Birmingham, Tapestry en Azul.

De Crew dus echt zo goed als ze zeggen?

Ulysses
horizon schreef:
(quote)

Op de planning om aan te schaffen staan Brass: Birmingham, Tapestry en Azul.

De Crew dus echt zo goed als ze zeggen?


De Crew is geniaal in zijn eenvoud, gewoon een slagenspel maar dan coöperatief met allemaal leuke ideeën in verwerkt voor veel variatie. Kan vaak een pittige uitdaging worden, maar net door de korte duur is het zo leuk om te blijven proberen. Potje is maar iets van 5 tot 10 minuten.

Brass Birmingham is een taaie jongen, een echte breinkraker. Maar het is ook een heel boeiend spel waarbij je gaat leren uit je eigen fouten en gedwongen wordt heel erg vooruit te plannen . Het spel is heel nauw, dus het is een stevige puzzel om er zoveel mogelijk uit te halen.

Tapestry nog niet gespeeld, maar staat wel hoog op de lijst. Ben vooral fan van het idee dat het een civ game is zonder overcomplexe regels en veel te lange speelduur. De Cid Meier Civ board game was op dat gebied een hel, een potje van bijna 6 uur was gewoon onmenselijk lang.

Azul is fijn, vooral summer pavillion is een heel toffe. Die heeft wat meer ideetjes erin verwerkt zitten die goed werken.

avatar van Sinner
Helaas geen vrienden die het geduld hebben om bordspellen te spelen, of zich niet lang genoeg bij het bordspel kunnen houden. Dus daar ben ik maar helemaal mee gestopt. Ik neig er wel naar om vroeg of laat weer eens wat miniaturen van Warhammer te verven (vooralsnog zowat alles weggegeven e.d). De enige persoon waar ik steevast wekelijks een bordspel mee speelde woont intussen alweer een jaar of 10 in de UK. We spelen wel iedere maand een keer of 2 via skype en steam de digitale overzettingen zoals Ticket to Ride, Small World, Memoir 44 of idd Lords of Waterdeep. (indien hij het niet te druk heeft met zijn gezin of moet rondreizen voor zijn werk).

Ik weet zelf overigens ook niet of ik nog games van uren en uren trek, en dat waren wel mijn favorieten.

avatar van Grovonion
HEY!! me!! pick me!!

avatar van Sinner
Grovonion schreef:
HEY!! me!! pick me!!


Zitten we met een probleem. Ik heb dus geen spellen meer

avatar van horizon
De Crew en Tapestry sinds kerst toegevoegd. Crew alleen nog maar de vijf intro missies gespeeld. Leuk concept.

Tapestry nu twee keer gespeeld. Makkelijker te starten dan Scythe (vrouwlief vindt deze leuker). Nog veel te ontdekken wat optimale tactiek is. Dat is goed. Productie kwaliteit weer erg hoog.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:57 uur

geplaatst: vandaag om 10:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.