menu

Overig / Algemeen / Welke gaming youtubers volg jij

zoeken in:
Squall Lionheart (moderator)
AVGN was zelfs al als eerste genoemd... Kijk 'm ook nog steeds graag, z'n Earthbound review was weer erg goed. En Board James vond ik super.

Hij heeft zelfs een eigen topic hier.

Waarin ik ook al eens had gereageerd zie ik nu maar goed moest het hier ook even kwijt aangezien ik me de laatste tijd weer aardig vermaak met 'm op mijn nieuwe best wel grote smart tv.

Verder ga ik niet zo diep in dit soort zaken en heb ik eigenlijk geen andere favorieten.

RadBrad voor mij zelfs de Ed Sheeran van de gaming streamers.

Iemand die ik maar al te graag uit de weg ga wat helaas niet altijd lukt.

Ikzelf volg niet zo graag let's play gerelateerde kanalen, kan echter wel uren kwijt in kanalen die zich richten op rommelmarkt vondsten, pick-up video's of gewoon hun mening geven over games in korte sessies zoals:

Raketenjansel - YouTube (in het Duits)
Pixel Game Squad - YouTube
Foxxy - YouTube
The Game Hunters - YouTube

Ook LGR, Metaljesusrocks en anderen volg ik wel. Speciale vermelding nog voor Scott the Woz, die toch een frisse aanpak heeft in mij ogen:

Scott The Woz - YouTube

centurion81 (moderator)
Scott the Woz volg ik ook, altijd fijn om naar te kijken ?

Ik ga er een deel van bovenstaande die de laatste twee-drie weken zijn gepost eens moeten nakijken want ik heb geen enkele tussen mijn abo's staan en ik moet zeggen dat bepaalde kanalen die ik met regelmaat keek niet meer zijn wat het geweest is (een Metaljesusrocks kijk ik nauwelijks nog bvb, CosmicEngine is helemaal gestopt, Boogie2988 begint me wat TE zeurderig en dramatisch te worden tegenwoordig etc...).

Misschien dat er iets tussenzit wat ik leuk vind.

Tegenwoordig is het voornamelijk nog RGT85 (af en toe), ACG (altijd, buiten de podcasts) en GetIndieGaming en Dreamcastguy die ik echt nog 'volg'.

Dreamcastguy heb ik ook een abo op, maar ik kom zelden verder dan de eerste paar minuten. Zijn topics zijn interessant maar zijn rants en meningen zijn me wat te flets en bieden te weinig entertainment value. MJRocks kijk ik nog wel, maar selectief, zoals met alles bijna.

centurion81 (moderator)
Dreamcastguy vind ik een beetje een vervelende kerel, alsof ie na de beugel z'n spraakgebrek niet is kwijtgeraakt. Zijn rant over Filip Mucin oid, die plagieerder van IGN was wel de druppel.

RGT vind ik wat schreeuwerig vaak, Spawnwave's Newswave heb ik nog wel eens op door de week tijdens het koken oid

Dreamcastguy zijn spraak is af en toe idd wel wat vreemd maar stoort me niet noemenswaardig. Die rant over Filip Mucin valt wel mee, daar had iedereen het tenslotte over. Het verveelde wel - ik heb het op de helft uitgezet omdat iedereen op youtube ongeveer hetzelfde te melden had en ik het niet echt boeiend vond / vind. Plagiaat zal wel veel vaker voorkomen. Vervelend maar je houd het toch niet tegen. Maar hij heeft af en toe wel leuke onderwerpen en ik vind zijn top 10's over het algemeen leuk om te kijken. (ik vind wel bvb zijn huidige sketch met mr ceo money maker wel erg vervelend - of hoe het ook heet).

RGT begint vaak wat schreeuwerig, maar valt eigenlijk na de eerste minuut wel mee vind ik. Ik vind het qua nieuwe releases voor de Switch wel gewoon een aangename channel voor te bekijken. Net zoals ik bvb voor indie releases Getindiegaming prefereer. Spawnwave zet ik inderdaad ook zo af en toe wel eens op. Die is qua houding inderdaad wat rustiger.

Qua reviews blijf ik ACG trouwens nog altijd prefereren - ook al ben ik het niet altijd met hem eens - ik kan zijn argumenten wel vaak plaatsen. Duidelijk en doordacht - ook al denk ik er zelf soms anders over.

Maar zoals gezegd van het weekend of de week eens wat van die andere youtubers / channels opzetten en uitproberen.

Sinner schreef:
Plagiaat zal wel veel vaker voorkomen.
Dan heb je idd niet goed gekeken, want daar gaat het in de meeste video's (zeker de latere) niet echt om. Het echte probleem, en daar ben ik het wel mee eens, is dat hij zich daar nooit voor verontschuldigd heeft en gewoon doet also z'n neus bloed.

Wel mee eens dat het allemaal te veel was, te erg uitgemolken werd. Maar dat gebeurd wel vaker, dat er plots een klein stormpje losbreekt waar dan iedereen op moet springen.

Wat vinden jullie trouwens van die Artikel 13 heisa? Is er echt een risiko dat youtube in Europa niet meer in de huidige vorm mogelijk wordt?

Grovonion schreef:
(quote)
Dan heb je idd niet goed gekeken, want daar gaat het in de meeste video's (zeker de latere) niet echt om. Het echte probleem, en daar ben ik het wel mee eens, is dat hij zich daar nooit voor verontschuldigd heeft en gewoon doet also z'n neus bloed.

Wel mee eens dat het allemaal te veel was, te erg uitgemolken werd. Maar dat gebeurd wel vaker, dat er plots een klein stormpje losbreekt waar dan iedereen op moet springen.

Natuurlijk gaat het daar wel om. Het is iemand die voor een pro-site werkt die zijn hele carriere heeft opgebouwd door middel van plagiaat te plegen in meerdere reviews. (en dat bleken hoe langer hoe meer te zijn naarmate de tijd vorderde) Ik heb de heisa tot op een bepaald punt gevolgd, ik heb enkel op een gegeven moment besloten niet meer verder te kijken omdat ik het er wel mee gehad had. En met name bij Dreamcastguy. Dat hij geen excuses aangeboden is een tweede. Maar dat is wat mij betreft bijzaak en zeker niet 'het echte probleem'. Het echte probleem is dat je tegenwoordig blijkbaar er mee weg komt om ergens een carriere in de media op te bouwen (want IGN zou toch een professioneel platform horen te zijn) over de rug van anderen. Dat vind ik feitelijk geen klein stormpje meer. Maar een grote schande.

Het hele gedoe erna dat hij zich had moeten excuseren, dat vond ik de 'storm in een glas water' en daar ben ik bij afgehaakt. Wat had dat uberhaupt nog goed gemaakt? 'He sorry jong, ik heb maanden, zoniet jaren je reviews gejat voor een andere site. Tja het is niet anders?'. Wat had dat uberhaupt nog uitgehaald? Of goedgemaakt. Daar ben ik bij afgehaakt. Die video's hoefde ik niet echt meer te zien, want dat, en de figuur zelf, interesseerde me zelf geen drol. De knul was op dat moment ontslagen. Punt. Ik had echt niet de behoefte om hem nog eens door het stof te zien kruipen.

Enkel het feit dat het vrij simpel blijkt te zijn om op zo'n grote schaal bedrog te kunnen plegen (en het zeker niet de enige zal zijn) vind ik erg triest. Voor zover dus de semi-professionele websites. Of een deel van de youtubers (want een aantal weken hiervoor was er ongeveer een zelfde situatie met Watchmojo).

Ok, mee eens, zoals ik zij, mij verveelde het ook op een gegeven ogenblik.

Maar plagiaat moet wel niet onderschat worden en is in principe een strafbaar feit.

Een beetje zoals met alles tegenwoordig, de verhandeling en veroordeling van misdrijven vind via sociale media plaats. De enige partijen die hier echt mee bezig zouden moeten zijn zijn, de "verdachte", IGN en het Amerikaanse gerecht.

Grovonion schreef:

Wat vinden jullie trouwens van die Artikel 13 heisa? Is er echt een risiko dat youtube in Europa niet meer in de huidige vorm mogelijk wordt?

Dat al die Europese politici die heibel heibel roepen bij alles waar de naam Google bij voorkomt als eerste gaan huilen omdat hun standaard ingestelde zoekmachine het niet meer doet, ze nieuwsartikelen niet boven water krijgen en hun favoriete vlog niet meer kunnen kijken.

Dus ja, we krijgen er last van.

Gewoon weer altavista gebruiken. Met de duckduckgo zoekmachine.

mister-fool
NakeyJakey

Goede game-analyses, originele onderwerpen(playstation start-up sounds) en humor.
Zijn video over Flash Games is geweldig.

Interessant topic, dit. Sinds kort kijk ik gaming video's. Wat ik dan vooral kijk zijn filmpjes over historische games en interessante reviews. Op dit moment heb ik een abonnement op de volgende kanalen:
- Gaming Historian
- Gamekings (NL)
- WhatCulture Gaming
- Tweakers (NL)
- Cinemassacre (AVGN)
- IGN
- WatchMojo.com (leuke top 10 van o.a. gaming)

Ik zou nog wel wat meer Nederlandse kanalen willen weten waar mensen praten over games. Uiteraard geen Fortnite, Minecraft en dat soort rommel.

Gisteren weer een nieuwe gevonden wat meteen een van mijn favoriete is geworden
Nintendrew - YouTube

Leuke jongen, duidelijke stem, vindt zichzelf niet te grappig, prachtige gameroom en leuke onderwerpen.

Ja, Nintendrew vind ik ook best cool. Ik vind volg vooral youtubers die iets anders met games en games-geschiedenis doen dan let's plays.

Le's Plays vind ik sowieso niets aan. Maar ik houd er wel van als youtubers hun persoonlijke kijk op een langlopende reeks games geven in de vorm van een leuk retrospective.

Helaas heb je wel bvb heel weinig channels of youtubers die zich bezig houden met bvb c64 en Amiga. 2 systemen die me toch wel na aan het hart liggen. Ik vind het tegenwoordig vaak een beetje saai worden om de zoveelste bespreking of lijstje tegen te komen dat 'dieper ingaat' op Mario kart of Zelda. Om maar even vlug iets te noemen.

Nog een channel met leuke game history en retro specials: Ahoy.

en geen klein kanaal ook niet, 2000+$ per maand via patreon, kan ervan leven, lijkt me.

In Games > Algemeen > Favoriete channels:

Ik zie dat let’s plays, streams op youtube en twitch nogal trendy zijn. Ik vroeg me af of jullie dit volgen en welke jullie favorieten zijn

centurion81 (moderator)
Ik niet, minder tijd om zelf te gamen als ik dat zou doen ? Kijk wel reviews van games die je interesseren...ACG is momenteel m'n favoriet.

Tegenwoordig kijk ik niet veel 'klassieke' let's players meer. Zoals centurion81 hierboven al vermeld zorgt dat er alleen maar voor dat ik zelf minder tijd heb voor blik verruimende entertainment. LP's en streamers die 'gewoon over een spel heen praten' bieden over het algemeen niet echt iets extra's toe aan mijn game-ervaring. Toch kijk ik immens veel YouTubers en Twitch streams, maar let ik er wel op dat dit dingen zijn die mijn meningen, blikken of ideeën verrijken. Heel veel (video)essayisten bijvoorbeeld. Door mijn abonnementen lijstje scrollend kom ik bijvoorbeeld de volgende kanalen tegen:

Joseph Anderson

Immens diepe analyses en kritieken van (meestal) populaire games die vaak in de 90+ minuten lopen. Vaak heeft Anderson een andere mening over games die als meesterwerken worden gezien (Super Mario Odyssey, Breath of the Wild, God of War 2018, etc.) maar zijn kritiek is altijd goed onderbouwd.

hbomberguy

In dezelfde -90+ minuten lange kritiek video's - trant kijk ik ook vaak naar hbomberguy. Het is niet een gaming channel, aangezien hij meer politiek gerichte video's maakt en ook kritiek video's over tv shows en film. Hij vormt samen met een dozijn andere YouTubers de kern van wat 'BreadTube' is geworden. Politiek links gerichte content die vooral kritiek op de Alt-Right geeft. Alles is het absoluut waard om te bekijken, maar zijn gaming gerichte video's bieden een interessante, op academisch niveau, analyse van verschillende games en gaming fenomenen zoals speedrunning. Het laatste schrijf ik mijn Bachelor scriptie op dit moment over, dus dat is voor mij sowieso interessant .

Extra Credits

Al een vrij oud kanaal, en alom bekend in het YouTube landschap ondertussen. Het idee was om op een informele, leuke manier extra informatie te geven over games. Over hun development, betekenis en ontwerp filosofie. Deze serie vond ik vooral een gateway drug naar diepere video's over game analyse, want Extra Credit gaat meestal net niet diep genoeg. Maar ze zijn altijd interessant om nieuwe dingen te leren en casual te kijken. Ondertussen zijn ze ook uitgebreid naar topics zoals geschiedenis, mythologie en science-fiction.

Giant Bomb

Vrijwel de enige klassieke nieuws-outlet waar ik nog alles van volg. Hun twee podcasts 'The Giant Bombcast' en 'The Beastcast' zijn sowieso mijn favoriete gaming gerelateerde podcasts op het internet. De eerste waarvan de afleveringen vaak 3 uur duren en discussies bevatten van alles wat in de gaming industrie speelt. Het mooie aan Giant Bomb is dat ze heel veel aandacht geven aan kleinere games, en ook kleinere verhalen, in hun content. Ik heb immens veel games ontdekt omdat zij er toevallig over praatte. Ook hun Quick Looks (wat inderdaad kort in de buurt komt van klassieke LP's) vind ik wel eens leuks om te kijken, zeker als ik nog net niet genoeg over de game weet of nog aan het twijfelen ben om het te kopen.

Noah Caldwell-Gervais

In dezelfde trant als Anderson biedt dit kanaal 2+ uur durende analyses aan van populaire games. In tegenstelling tot Anderson focust Caldwell-Gervais op oude game(series). Vaak vind ik de argumenten die Caldwell-Gervais maakt iets minder onderbouwd dan bij Anderson, maar desondanks is het nog steeds zeer verrijkend om deze video's te kijken.

Game Maker's Toolkit

GMT is ondertussen wel bekend geworden. Het kanaal kijkt vooral naar alom geprezen games en analyseert vooral waarom en hoe ze zo goed zijn. Hij analyseert dit vooral vanuit een ontwikkelaar standpunt. Hoe zit de level design bijvoorbeeld ineen? Het kanaal biedt meestal kortere, 15 minuut durende video's voor een korte analyse van een specifiek punt van een spel. Prima als een maaltijd video dus.

Folding Ideas

Folding Ideas, echte naam Dan Olson, is ook deel van bovengenoemd 'BreadTube' politiek-links actieve YouTubers. Zijn politieke content is het ook absoluut waard om te bekijken, maar voor gaming biedt hij absoluut ook mooie retrospectieven aan. Zijn laatste video omtrent Word of Warcraft Classic (en waarom het niet meer werkt) was zelfs voor iemand die nooit WoW heeft gespeeld immens interessant.

Jim Sterling

Iedereen die het gaming landschap een beetje volgt kent Sterling wel. Alhoewel ik niet meer al zijn content bekijk de laatste tijd ben ik nog steeds groot fan van de Jimquisition. Een wekelijks nieuws/kritiek show op wat er recentelijk in de industrie gebeurd. Sterling wordt ook wel eens genoemd bij de 'BreadTube' mensen, alhoewel zijn content niet concreet politiek gericht is zit er van nature sterke politieke meningen in.

Nick Robinson

Nick Robinson was eerst bij Polygon en de sindsdien opgeheven Rev3Games (Destructoid, etc.). Ondertussen maakt hij sterke solo content op YouTube over verschillende onderwerpen binnen games cultuur. Het is moeilijk om een thema op hem te plakken. Hij post vooral video's over rare, interessant of anders opmerkelijke verhalen binnen games. De video's zijn strak bewerkt, hebben een lekkere flow en zijn makkelijk weg te kijken. Daarbij leer je ook nog eens over de populaire discourse binnen het gaming landschap.

Super Bunnyhop

Ook een alom bekende YouTuber. Hij kijkt niet vaak naar één specifiek spel (naast zijn uitgebreide reviews) maar bekijkt vooral de discourse en practices binnen de game industrie. Zeer interessant om weer iets bij te leren.

Noclip

Vast ook bekend hier op GamesMeter. De site/het YouTube kanaal door ex-Gamespot mederwerker Danny O'Dwyer focust zich op A-kwaliteit documentaires met onderwerpen binnen de game industrie. De documentaires zijn sinds het begin zeker gevorderd in kwaliteit van informatie en film-making. Het blijft een genot om dit te kijken, al is het maar omdat je merkt dat dit met immens veel liefde gemaakt wordt.

Waypoint

Het YouTube kanaal is niet het beste wat Waypoint biedt, de gaming gefocused sub-sectie van Vice, maar is het zeker waard om hier te noemen. Maar ga ook vooral hun artikelen lezen op hun eigen site. Het is een van de weinige game sites waar nog daadwerkelijk journalisme wordt gedaan. Het zijn artikelen die (meestal) slim geschreven zijn en bevat vaak columns/verhalen over dingen die niet zo vanzelfsprekend zijn binnen de game industrie. Ik luister niet elke aflevering van hun Podcast, maar net zoals 'The Bombcast' biedt de podcast een diepe en interessante look in actueel gaming nieuws. Ook een shout out naar Jason Schreier van Kotaku, nu we het toch over fatsoenlijk game journalisme hebben.

videogamedunkey, NakeyJakey, Kilian Experience, Polygon

Misschien vallen deze kanalen te beschrijven als mijn 'guilty pleasures', alhoewel ik me niet schaam dat ik ze kijk. Dunkey kennen we allemaal, en is in essentie ook waar de andere drie kanalen voor staan: komedie. Bij Polygon is de serie 'Unraveled' altijd een genot om te kijken. Makkelijk weg te kijken video's die ik vaak bekijk als ik op de bus zit. Altijd leuk om even te lachen om deze zeer grappige mensen.

Twitch - FarFromSubtle

Vrijwel het enige kanaal wat ik nog regelmatig kijk uit mijn tiener dagen toen ik heel de dag op YT en Justin.TV zat. Ik vind dit nog steeds een interessant concept en het was een van de eerste kanalen wat live-streaming in hun voordeel gebruikte door fan participatie te creëren door interactie (iets waar ik ook ooit eens een paper over geschreven heb, om het maar duidelijk te laten zijn hoe interessant dat is). Het laatste jaar een beetje uit het oog verloren, maar nog steeds kom ik regelmatig terug.

Twitch - GamesDoneQuick

Er komt steeds meer controverse rondom Games Done Quick, maar toch levert elk evenement meer geld op dan het vorige en blijft het immens groot. Sowieso dat ik de speedrunning community immens interessant vind en ik blijf elke keer trouw terugkomen. Het is prachtig dat ze zo veel geld voor het goede doel ophalen met iets wat ons allemaal verbind en wat we allemaal leuk vinden: gaming. Ik schrijf hier nu mijn scriptie over, dus ik ben sowieso veel er mee bezig en ben veel oude streams aan het terugkijken. Super leuk, interessant en indrukwekkend.

Er zijn vast en zeker veel kanalen die ik op dit moment vergeet. De video essay stijl die we terugvinden in Joseph Anderson en Noah Caldwell-Gervais wordt steeds populairder. Wat als consequentie heeft dat veel slechte kanalen tevoorschijn komen. Kanalen waarvan je merkt dat ze niet op hoog niveau kunnen discussiëren of argumenten kunnen onderbouwen. Wat jammer is, want voor elke tien slechte kanalen die hierdoor naar boven komen is er ook een goed kanaal dat begraven word. Ik heb het gevoel dat ik het laatste jaar pas het begin van deze rabbit-hole ontdekt heb en hoop dan ook nog veel soortgelijke kanalen te vinden. Misschien zijn er nog mensen op GM met tips? Ikzelf ben al heel lang van plan om iets soortgelijks te beginnen maar het is altijd lastig om tijd, resources en vaardigheden ervoor te vinden. Misschien dat ik op een dag mijn mening ook nog eens over het internet laat galmen.

CynicalMarvin, da's nu eens helemaal geen cynische kijk op het youtube landschap. Merci voor de inspiratie!

CynicalMarvin schreef:

Game Maker's Toolkit

GMT is ondertussen wel bekend geworden. Het kanaal kijkt vooral naar alom geprezen games en analyseert vooral waarom en hoe ze zo goed zijn. Hij analyseert dit vooral vanuit een ontwikkelaar standpunt. Hoe zit de level design bijvoorbeeld ineen? Het kanaal biedt meestal kortere, 15 minuut durende video's voor een korte analyse van een specifiek punt van een spel. Prima als een maaltijd video dus.

Deze channel heb ik zelf recent ook opgepakt! Super goede uitleg en ook fijn dat dat visueel ondersteund wordt.

Ik zal wel een ouwe lul zijn, maar ik vind die vloggers of hoe ze heten vrijwel zonder uitzondering irritant. Ik kijk af en toe een Youtube review van iets als IGN of Gamespot en verder kijk ik geregeld stukken uit een complete walktrough with no commentary, gewoon alleen de game bekijken voor visuele beoordelingen van mezelf.

Vloggers beetje grove kam. Vind video game blèren ook annoying, maar die lange essays en analyses is toch andere koek. Ook veel goede game docu channels bijgekomen, behind the scenes kijkjes, mechanics en design stuff. Het youtube landschap toch behoorlijk rich geworden...

Fonzzz002 (crew)
Ben de laatste tijd aardig veel van Game Maker's Toolkit en Girlfriend Reviews aan het kijken. GMT maakt scherpe analyses over hoe games zijn vormgegeven en ontworpen. GR maakt komische (vaak flauwe) video's waarin ze het heeft over hoe een game ervaren word als je het meekijkt, niet zelf speelt. Kan beiden kanalen goed waarderen voor hun eigen redenen.

Fonzzz002 (crew)
Deze kan ik ook aanraden als je zoek naar goede/interessante games die ieder jaar uitkomen. Het youtube kanaal Gameranx kijkt o.a. aan het begin van elke maand naar 10+ opmerkelijke titels die de betreffende maand uitkomen. Dat zijn toch zo'n 120+ games per jaar die even aandacht krijgen. Ik was bv niet op de hoogte van Valkyrie Elysium, No Place for Bravery, The Diofield Chronicle of Return to Monkey Island. Goed kanaal als je zoekt naar nieuwe opmerkelijke titels.

Fonzzz002 (crew)
Over nieuwe opmerkelijke titels gesproken.. dit kanaal kijkt regelmatig naar de talloze indiegames die er uitkomen in de betreffende maand / het betreffende jaar of zelfs in die week. Nu heeft hij een fan-favorite Top 25 van indiegames uit 2022 gemaakt. Het grootste gros van deze lijst mij geheel onbekend (en nu staat Super Kiwi 64 hoog op mijn to-do lijst!). Leuk kanaal om te volgen als je indie games kunt waarderen en een beeld wilt hebben wat er zoal verschijnt.

Fonzzz002 schreef:
Deze kan ik ook aanraden als je zoek naar goede/interessante games die ieder jaar uitkomen. Het youtube kanaal Gameranx kijkt o.a. aan het begin van elke maand naar 10+ opmerkelijke titels die de betreffende maand uitkomen. Dat zijn toch zo'n 120+ games per jaar die even aandacht krijgen. Ik was bv niet op de hoogte van Valkyrie Elysium, No Place for Bravery, The Diofield Chronicle of Return to Monkey Island. Goed kanaal als je zoekt naar nieuwe opmerkelijke titels.
(embed)

Ha, ik volg deze site ook. Hebben vaak leuke top 10 lijstjes met veel terugblikken op oude games. Is leuk.

Fonzzz002 (crew)
Hier kan ik ook goed om lachen. Een youtuber die allerlei tv/filmpersonage's monteert in bekende videogames:

Gast
geplaatst: vandaag om 20:17 uur

geplaatst: vandaag om 20:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.