menu

Platforms / PC / De juiste videokaart

zoeken in:
avatar van Thomas83
Ik wil een nieuwe videokaart kopen (momenteel heb ik een, voor zover ik weet, vrij matig standaardkaartje wat al in mijn computer zat toen ik hem kocht: een NVIDIA GeForce 7300 SE) en ik heb al een beetje rondgekeken hier en daar, maar ik kom er niet echt uit wat nou de goede kaart is voor mijn computer. Als je zoekt op internet of kijkt in gamebladen etc dan vliegt de computertaal je soms echt om de oren. Ik ben daar relatief een leek in en zou niet weten of ik bijvoorbeeld een PCI-slot heb op mijn computer of een AGP-slot, en van wat ik heb gelezen zijn er nog tig andere dingen waarop je moet letten, zodat de kaart het ook daadwerkelijk doet.
De allernieuwste en duurste kaarten hoef ik niet. Ik wil er gewoon goed mee kunnen gamen en een bedrag van grofweg rond de 200 euro besteden aan mijn nieuwe kaart. Hebben mensen hier nog tips voor me? Is er bijvoorbeeld nergens een site waar je aan de hand van allerlei vragen bij een lijstje van geschikte kaarten kunt vinden?
Alle hulp is welkom. Alvast bedankt!

avatar van Tha)Sven
Nvidia Geforce 8800 GT is het antwoord op al je vragen
Heel erg goede kaart en kost wel net iets meer dan 200 euro. Probleem is wel dat de levertijden van de kaarten lang zijn ivm grote aanvraag en klein aanbod.
Met die kaart kun je wel een flinke tijd vooruit.

avatar van Thomas83
Bedankt!
Heb gelijk eens gegoogled en de eerste recensie die ik tegenkom ziet er gelijk al erg goed uit.
Helaas wordt je wel weer doodgegooid met allerlei technische termen. Wat is bijvoorbeeld PCI-Express versie 1.1 of 1.0?
En hoe weet ik zeker dat die kaart het zal doen in mijn PC, dat hij überhaupt ingebouwd kan worden?
Daarna komt het inbouwen zelf ook nog. Ook al niet iets waar ik nou goed in ben. Heb wel een keer een vriend geholpen met een kaart inbouwen. Dat ging uiteindelijk vrij simpel, hij klikte er zo in.

avatar van Thomas83
Ik ben er inmiddels al wel echt uit eigenlijk. Wil vol gaan voor de GeForce 8800GT. Ik kom alleen maar enthousiaste verhalen en recensies tegen. In Personal Computer Magazine van deze maand doet hij het ook heel erg goed in de test van kaarten van AMD en nVidia die voldoen aan de DirectX 10-standaard. In het artikel staat zelfs:

Zowel de GeForce 8800 GT als de nieuwe Radeon HD 3800 zorgen voor een kleine revolutie in de gameswereld. Nooit eerder waren dergelijk hoge prestaties voor zo weinig geld beschikbaar.

Nu moet ik alleen nog zien uit te vinden of die grafische kaart in mijn computer kan worden geïnstalleerd en gebruikt, en daarna of hij ergens beschikbaar is. Want de vraag ernaar schijnt vrij groot te zijn.
Ook moet ik nog kijken welke ik nou precies moet bestellen. Want soms staat er een ander merk voor dan de andere keer. Ik snap er geen zak van.

avatar van rpger
Ik heb zelf een 8800 GTS, begin 2007 gekocht vanwege het hele DX10 verhaal, Jammer dat de DX 10 standaard min of meer volledig is geflopt, de grafische verschillen zijn te klein, en vista draait games op zo´n 30% algeheel performance verlies, de meeste gamers zoals ikzelf zijn weer gedowngrade naar XP. Gamespot noemde het onder de meest teleurstellende ontwikkelingen op de PC van 2007.

avatar van bvonk
DX 10 is te veel gehypt en daardoor is het voor veel mensen een teleurstelling geworden. maar ik heb Crysis op dezelfde PC gespeeld met XP (DX9) en Vista (DX10) en nadat ik het verschil zag wil ik echt niet meer terug naar DX9. helaas zijn er nog maar wienig games die gebruik maken van DX10 maar het is zeker een goeie ontwikkeling.

avatar van Thomas83
Hoe weet ik of de 8800GT het doet in mijn computer? Waar moet ik allemaal naar kijken? Ik moet het echt precies weten.

avatar van bvonk
je moet een moederbord hebben met een PCIe (x16) slot hebben en minimaal 128 MB werkgeheugen maar om echt fijn games te spelen heb je minimaal 1GB nodig met XP en minimaal 2GB met Vista. Je moet ook minimaal een voeding hebben van 400Watt en 650Watt als je SLI (twee videokaarten) gaat gebruiken.

avatar van Thomas83
Ok, bedankt! Die 1 GB geheugen heb ik wel, dat kan ik nog wel makkelijk vinden via rechtermuisknop op Deze Computer en dan Eigenschappen.
Hoe kan ik er achter komen of mijn moederbord een PCIe (x16) slot heeft en hoeveel Watt mijn voeding is?

avatar van bvonk
je moet weten wat voor moederbord er in zit, dat kun je soms zien als de PC opstart. Als je het nergens ziet staat kun je naar de bios gaan, daar staat het meestal wel bij. Bij het opnieuw opstarten van je PC moet je op F8 of del drukken om naar de Bios te gaan (let op! pas niet zomaar iets aan in de bios).
Als dit niet lukt moet je de PC open maken en op het moederbord zoeken naar het merk en type nummer. Als je dit weet kun je wel op internet vinden of er een PCIe (x16) op zit en anders wil ik wel even kijken.
De gegevens van de voeding kun je vinden aan de achterkant van de pc of ook aan de binnenkant.

avatar van Thomas83
Bedankt!
Ik zal dat eens uitzoeken dan.

avatar van Tha)Sven
Eindelijk mijn videokaart is binnen en dat betekent dat mijn PC op het moment in elkaar wordt gezet
Volgende week heb ik eindelijk mijn nieuwe PC en kan ik lekker The Witcher gaan spelen

avatar van rpger
Cool man! Zal je niet gaan tegenvallen!

avatar van WeZet
Thomas83 schreef:
Ok, bedankt! Die 1 GB geheugen heb ik wel, dat kan ik nog wel makkelijk vinden via rechtermuisknop op Deze Computer en dan Eigenschappen.
Hoe kan ik er achter komen of mijn moederbord een PCIe (x16) slot heeft en hoeveel Watt mijn voeding is?


De meeste informatie kan je simpelweg vinden met het programma
"PC Wizard" www.cpuid.com/pcwizard.php[/url]

Een handig programma voor mensen die niet geinteresserd zijn in hardware, maar het wel even nodig hebben.

avatar van Thomas83
Geweldig, bedankt!
Ben er onder andere door drukte met andere dingen al weken niet aan toegekomen, maar wil zeker die kaart nog kopen als mijn PC hem aan kan. Hopelijk kan dat PC Wizard me dan wat wijzer maken.

avatar van Thomas83
Heb inmiddels met PC Wizard een kijkje naar de hardware van mijn computer kunnen nemen. Erg fijn programma. De informatie is zeer gedetailleerd maar het programma werkt toch vrij makkelijk.
Alleen kan ik nergens vinden hoeveel watt mijn voeding is.
En misschien een domme vraag (ik ben dan ook echt een computerleek), maar PCIe is toch PCI-Express? Daarbij staat in PC Wizard bij Link Width aangegeven x8 (max. X16).
Is de voeding samen met het werkgeheugen van mijn PC het enige waar ik naar moet kijken?

avatar van bvonk
ja PCIe = PCI Express
weet je wel merk en type nummer van de voeding? dan kun je misschien even op google zoeken of je wat kunt vinden.

je moet kijken naar voeding, werkgeheugen (1GB is niet veel maar voldoende voor XP) en of je moederbord een PCIe slot heeft. weet je ook hoe snel je processor is? (kun je zien bij eigenschappen deze computer). Waarschijnlijk is hij wel snel genoeg maar een check kan geen kwaad.

avatar van WeZet
Wattage van je voeding staat er meestal op geplakt, maak je case maar eens open;)

Processor en geheugen kan je ook simpelweg vinden door met je rechtermuisknop te klikken op deze computer en dan naar eigenschappen te gaan.

avatar van Thomas83
Bedankt!
Merk en type voeding, waar zou ik dat dan kunnen vinden? In PC Wizard staan er twaalf groepen: System Summary, Mainboard, Processor, Video, IO Ports, Drives, Printers, Devices, Multimedia, Network, Power Status en "Voltage, Temperature and Fans".
Waar ik processor en werkgeheugen kon vinden wist ik al wel. Bij mij zijn dat 2.01 GHz en 1 GB.

avatar van bvonk
merk en type staat meestal op de voeding dus kast weer open maken.

avatar van Thomas83
Ok, dat doe ik vanavond dan wel even. Ik weet niet waar ik de voeding precies kan vinden, maar hopelijk kom ik er wel uit.

avatar van WeZet
Tip: Vierkant blok, meestal links bovenin.

avatar van Thomas83
Inmiddels heb ik de PC eens opengemaakt en gekeken. Dat ding was inderdaad een blok links bovenin. Geen vierkant blok overigens.
Maar heel veel wijzer ben ik eigenlijk niet geworden. Er staat een soort van optelsommetje op, maar niet 1 vast getal. Ik zie staan 110, 110, 245 en nog eens 245 geloof ik. Kan dat kloppen? Moet ik de boel nu bij elkaar optellen en is mijn voeding dus 710 watt?

avatar van bvonk
nee dat zal het niet zijn, er zijn zover ik weet geen voedingen van 710 watt.

staat er verder niets? geen serienummer ofzo?

Misschien dat je in de Bios (als je weet hoe je daar moet komen) kunt kijken bij bv "Hardware monitor" ofzo daar staat ook soms bij hoeveel watt de voeding heeft.

wat voor PC heb je eigenlijk? een standaard dell, hp ofzo? als je het merk en type weet kan ik wel eens kijken of ik wat kan vinden.

avatar van Thomas83
Er staan meerdere getallen geloof ik en ook wat Chinese tekens of zo, info van de fabrikant dus.
In de BIOS zou ik ook nog kunnen kijken. Ik weet wel hoe ik daar moet komen, door op F8 of zo te drukken tijdens het opstarten (wat je zelf ook al eerder in de topic had aangeraden overigens). Heb dat wel eens gedaan bij eerdere PC's, maar nog nooit bij deze.
De PC die ik heb is zo'n kant en klaar standaarddingetje. Ik weet niet zeker waar hij vandaan komt, want ik heb hem zelf niet gekocht maar gekregen van mijn ouders. Maar ik dacht dat hij van Dynabyte kwam, en het is een Acer. Er staat nog wat info op de kast van dat ding:

Aspire T180-UB7H

AMD® Athlon® 64 X2 3800+
320GB SATA
1GB DDRII
DVD RW Dual, Double Layer
Microsoft® Windows® MCE2005

Edit: Heb eens gegoogled en wel grappig om te zien dat er andere mensen zijn met waarschijnlijk precies dezelfde computer die ook de videokaart willen vervangen.

avatar van WeZet
ik heb even gegoogled en het schijnt dat er standaart een 250 Watt voeding in zit

avatar van Thomas83
Ik mag hopen van niet. Dat zou dus veel te weinig zijn.
Maar bij het googlen kwam ik ook iemand tegen die op het oog dezelfde computer heeft en die had een Nvidia Geforce 8800 GTS gekocht geloof ik, die neem ik aan op zijn minst even veel stroom nodig heeft als de 8800 GT.

avatar van WeZet
Thomas83 schreef:
Ik mag hopen van niet. Dat zou dus veel te weinig zijn.
Maar bij het googlen kwam ik ook iemand tegen die op het oog dezelfde computer heeft en die had een Nvidia Geforce 8800 GTS gekocht geloof ik, die neem ik aan op zijn minst even veel stroom nodig heeft als de 8800 GT.


Rond de 40 watt idle, en loaded maximaal 105 watt.

avatar van Thomas83
Bvonk had het eerder over 400 watt minimaal:

bvonk schreef:
je moet een moederbord hebben met een PCIe (x16) slot hebben en minimaal 128 MB werkgeheugen maar om echt fijn games te spelen heb je minimaal 1GB nodig met XP en minimaal 2GB met Vista. Je moet ook minimaal een voeding hebben van 400Watt en 650Watt als je SLI (twee videokaarten) gaat gebruiken.

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Is al die zooi voor pc's niet zo'n beetje gestandaardiseerd allemaal, zeker voor pc's die je bij een winkel als Dynabyte koopt? M.a.w. kan je niet gewoon een kaart kopen en die doet het dan naar alle waarschijnlijkheid ook gewoon?

Ik heb laatst nog 1024 MB RAM gekocht en het enige waar ik op gelet heb is of het twee keer modules van 512 MB waren. Werkt allemaal perfect.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:45 uur

geplaatst: vandaag om 15:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.