menu

Platforms / PC / PC vs. console

zoeken in:
Bij Half-Life 2 (2004):

Maiky schreef:
En als je dit dan vergelijkt met zoveel andere games (mag ik 'het merendeel' zeggen?) die er tegenwoordig uitkomen, valt pas echt op hoe liefdeloos sommige prutsels in elkaar worden geflanst...

Helemaal mee eens, ik geloof dat veel schuld hier bij de console markt ligt. Alle grote publishers richten zich hoofdzakelijk daarop en consolegames worden nu eenmaal snel in mekaar geflanst voor snelle verkoop voor jong publiek (met misschien enkele xbox 360 games als uitzondering) Games als Half Life en Bioshock zijn games die voor en op de PC worden ontwikkeld, die markt is gewoon kritischer dus de games zijn beter.

BoordAppel (moderator)
Alle grote publishers richten zich hoofdzakelijk daarop en consolegames worden nu eenmaal snel in mekaar geflanst voor snelle verkoop voor jong publiek

Wat een onzinnige generalisatie zeg.

BoordAppel schreef:
(quote)

Wat een onzinnige generalisatie zeg.

Denk dat ik lang genoeg meedraai in het gamewereldje om vierkant achter zo´n uitspraak te staan.

BoordAppel (moderator)
Dat is spijtig dan. Er zijn honderden games die niet aan die beschrijving voldoen, waar met liefde aan is gewerkt en die enkel op de consoles te spelen zijn (of waren). Grappig ook dat je BioShock als voorbeeld neemt, dat spel is duidelijk ontworpen met de consolegamer in het achterhoofd (aan de demo te zien).

rpger schreef:

Denk dat ik lang genoeg meedraai in het gamewereldje om vierkant achter zo´n uitspraak te staan.

Hebben we weinig aan. Als je zo generaliserend loopt te raaskallen, zonder ook maar enig argument aan te dragen om je statement te ondersteunen.

Is ook niet te doen natuurlijk, want het slaat werkelijk nergens op.

Naomi Watts schreef:
(quote)

Hebben we weinig aan. Als je zo generaliserend loopt te raaskallen, zonder ook maar enig argument aan te dragen om je statement te ondersteunen.

Is ook niet te doen natuurlijk, want het slaat werkelijk nergens op.

Nou nou wat zijn we weer persoonlijk. Ik heb nog steeds geen tegenargumenten gehoord overgens. Ik heb een aantal dingen opgenoemd en deze proberen te onderbouwen waarom. Als jullie hierover willen discuseren, doe dat in een aparte thread en op een volwassen manier.

Als ik nog een voorbeeld mag toevoegen om mijn verhaal kracht bij te zetten, was één van de redenen van Bethesda om Oblivion op de consoles uit te brengen omdat ze bemerkte dat ook console gamers inmiddels behoefte hebben aan ingewikkelder, uitgebreidere games zoals op PC (deze opmerking spreekt al boekdelen). -zie making of DVD bij special edition Oblivion. Het grote succes van Oblivion bewijst dus dat die markt volwassener aan het worden is. Echter Oblivion is daardoor wel weer een 'dumb down' game geworden t.o.v. haar voorganger. Zie het editorial van gamebanshee over de game:

This leads me to think that Bethsoft made a strategic decision with Oblivion to grab a much younger playing audience which needs more hand-holding. It stands to reason: they have a captive market of older players from earlier titles, so they can concentrate on increasing revenues among pre-teens and early teens. I’ll be the first to admit this is complete speculation on my part, but there’s nothing speculative about the dumbing down of the ES series at this point.

BoordAppel (moderator)
Mja, dat lees ik ook vaker dat Oblivion dumbed down is ten opzichte van Morrowind. Ik vraag me dan altijd af op welke manier het dumbed down is?

Het klopt trouwens wel dat Oblivion duidelijk op de consolegamer richt, maar dat zie je vooral duidelijk aan de interface (net zoals bij BioShock overigens.

(deze opmerking spreekt al boekdelen).

Maar het wil nog steeds niet zeggen dat consolegames liefdeloze lopende band werken zijn.

Nou het verschil met Oblivion is het verhaal. Morrowind vind ik een stuk meeslepender qua quests en verhaal. Het hele gevoel komt wat beter over, ligt misschien ook aan de omgeving. Oblivion is een stuk minder grillig dan Morrowind. Maar ik ben het overigens niet met RPGer eens..

BoordAppel (moderator)
Het hoofdverhaal is inderdaad ook minder dan dat van Morrowind, maar dat is vast niet gedaan om de consolegamer tegemoet te komen. Blijkbaar gewoon wat minder inspiratie toen ze dat verhaal verzonnen, alhoewel er best aardige stukken in de main quest zitten. Bovendien zijn er verhaallijnen die met gemak even goed zijn als de beste van Morrowind. De Dark Brotherhood en Umbacano quests bijvoorbeeld.

rpger schreef:
en consolegames worden nu eenmaal snel in mekaar geflanst voor snelle verkoop voor jong publiek (met misschien enkele xbox 360 games als uitzondering)

Waar slaat dat nou weer op! Nintendo flanst er echt niet zomaar wat op los hoor. En Sony waarschijnlijk ook niet.

Dat lijkt me ook niet. Sony heeft dit en volgend jaar hele grote titels in de wachtrij staan, daar kunnen Halo 3, Alan Wake en Mass Effect niet tegen op. Ik denk dat het juist veel meer tijd kost om bijvoorbeeld een game te maken voor de Wii dan voor de 360. Aangezien de besturing daar totaal anders is, is het zeker voor Third Party ontwikkelaars de eerste twee jaar een balans zien te vinden in het bewegen met de Wii Mote.

De console markt is momenteel veradelijk. Ik heb consoles zijn gaan en komen, veel hype en veel flops.

PS3 verkopen vallen enorm tegen. Een aantal publisher hebben al aangegeven multiplatform te gaan ipv PS3 only, gezien de matige verkoopcijfers. Dan kunnen mensen beargumenteren, wacht maar over een jaar, maar die tijd heeft Sony niet, de concurrentie staat niet stil, en voor je het weet (dat is eigenlijk nu al zo) heeft de PC weer ingehaald of gaat iedereen toch maar voor de xbox360 gezien het gebrek aan titels.

De wii is een ander verhaal. Ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet denken, Nintendo probeert hiermee een andere markt te pakken (en dat doen ze uitstekend) het is meer gericht op families en gezelschap, niet voor de die hard gamers. Bovendien is de hardware ondergeschikt aan PS3, PC en XBOX360, dus verwacht geen next gen games, of in ieder geval in afgeslankte vorm.

Het probleem bij consoles is dat games voor altijd hetzelfde zullen presteren, vanaf het begin tot het eind.

Bij de PC kun je altijd je videokaart of eventueel je moederbord uitbreiden. Bij consoles heb je die mogelijkeid niet, en dat vind ik wel jammer.

rpger schreef:
niet voor de die hard gamers.

Het klopt wel dat ze wat meer bezig zijn om het voor iedereen interessant te maken. Maar er komen een hoop titels aan waar de echte fans op zitten te wachten! Weer een nieuwe Smash, Kart, Paper en adventure Mario die we zeker moeten hebben!

rpger schreef:
Ik heb nog steeds geen tegenargumenten gehoord overgens.
Ietwat simpele manier om de dans te ontspringen. Jij maakt een statement, dus onze argumentatie is daarvoor (nog) niet vereist.
Als jullie hierover willen discuseren, doe dat in een aparte thread en op een volwassen manier.

Je voelt je wel snel aangevallen, we zijn toch niet van suiker. Een discussie kan toch wel fel gevoerd worden. Discussies hebben voornamelijk niet een Bert en Ernie toon.

Ik zie nog geen argumenten waarom console games i.t.t. pc games zo afgeraffeld worden alleen om wat simpel geld binnen te halen. Je noemt wel wat bepaalde games op maar dat is maar één game uit duizenden. Daarmee kan je je aantijging simpelweg niet ondersteunen. Ik zal graag argumenten of je sources te horen krijgen waaruit blijkt dat de developers consolegames ook werkelijk afraffelen voor het geld, en bij de pc games niet. Dat vindt ik onzin/generalisatie ,als jij zegt van niet moet je dat ook kunnen aantonen natuurlijk.

Beetje hetzelfde als een American Football team waardeloos noemen omdat ze 1 waardeloze linebacker hebben.

BoordAppel (moderator)
Ik heb overigens ook nog geen argumenten van rpger gehoord.

Recentie Two World Gamespot:
In an exact reversal of the problems that Oblivion players on the PC griped about in 2006, Two Worlds' biggest issue on the Xbox 360 is its PC-centric design. This is actually a welcome surprise in some ways, as PC RPGs typically boast more depth than their console counterparts when it comes to storyline, character creation, and sheer scope of the gameworld (and that is certainly the case here).

Een andere site:
PC games often promise many more hours of gameplay compared to a normal console game. Most PC developers strive to provide a complete game experience and will strive to correct problems encountered after the release with patches that users can download. Console games are ’as is’ and will never change once released, so if there are annoying problems with difficulty, bugs, or annoying bells and whistles that can’t be turned off, you’re up the creek without a paddle. Console gaming can also be seen as repetitive and restricted due to pressure from distributors to produce a cash cow quickly. It’s a rarity these days to see a console game that has undergone thorough play testing and quality assurance.

Zo kan ik nog wel meer omhoogtoveren. Het is geen geheim dat de die hard game community altijd sceptisch tegenover consoles heeft gestaan, de eindeloze stroom aan flauwe racespellen, sportspellen, platform games etc..kijk als je al jaren gamed krijg je gewoon genoeg daarvan en zoek je gewoon iets beters en verfrissender. De brug tussen consoles en PC, mede door komst van de XBOX (wat in feite een gestripte PC is) is wel veel kleiner geworden, waardoor meer kwaliteits software huizen als Bioware en Bethesda nu titels uitbrengen op de console markt.

Naomi Watts schreef:
Je noemt wel wat bepaalde games op maar dat is maar één game uit duizenden. ..
Beetje hetzelfde als een American Football team waardeloos noemen omdat ze 1 waardeloze linebacker hebben.

Ik zou het juist om willen draaien, er zijn weinig goede console games, van hoeveel console games kun je nu zeggen dat ze een volwassen publiek aanspreken en niet uitsluitend uit repetatieve behendigheid en/of aktie gaat, de al eerder genoemde honderden flauwe race/voetbal/basketbal etc. spellen op consoles. Zelfs toptitels die grandioos worden onthaald op consoles zoals Resident Evil, Halo en Metal Gear Solid, zijn op de PC een beetje middenmoot spellen die grotendeels worden genegeerd door de PC community.

Daarnaast denk ik wel dat je zoiezo PC games gespeeld moet hebben, als ik naar jou stemlijst kijk Noami twijfel ik daar wel een beetje aan...das niet rot bedoeld, maar ik denk dat als je alleen een PS2 hebt je niet echt een oordeel kan vellen over 20 jaar PC game geschiedenis.

BoordAppel (moderator)
rpger schreef:
Recentie Two World Gamespot:
In an exact reversal of the problems that Oblivion players on the PC griped about in 2006, Two Worlds' biggest issue on the Xbox 360 is its PC-centric design. This is actually a welcome surprise in some ways, as PC RPGs typically boast more depth than their console counterparts when it comes to storyline, character creation, and sheer scope of the gameworld (and that is certainly the case here).

Hebben de reviewers de game überhaupt wel gespeeld? De verhaallijn van Two Worlds valt echt enorm tegen en biedt vrij weinig diepgang. Character creation is wel ok, al gaat het nergens zo diep als bij de Elder Scrolls spellen. Het is een beetje te vergelijken met Fable eigenlijk, een echte console RPG.

Een andere site:
PC games often promise many more hours of gameplay compared to a normal console game. Most PC developers strive to provide a complete game experience and will strive to correct problems encountered after the release with patches that users can download. Console games are ’as is’ and will never change once released, so if there are annoying problems with difficulty, bugs, or annoying bells and whistles that can’t be turned off, you’re up the creek without a paddle. Console gaming can also be seen as repetitive and restricted due to pressure from distributors to produce a cash cow quickly. It’s a rarity these days to see a console game that has undergone thorough play testing and quality assurance.

Een quote van jaren geleden? Klopt ook niet veel meer van sinds alle consoles gewoon toegang hebben tot het internet, zodat er ook patches en wat dan ook te downloaden zijn.

rpger schreef:
It’s a rarity these days to see a console game that has undergone thorough play testing and quality assurance.

Waar slaat dit nou weer op? Ik wil bronnen en feiten zien!

Ik zou het juist om willen draaien, er zijn weinig goede console games, van hoeveel console games kun je nu zeggen dat ze een volwassen publiek aanspreken en niet uitsluitend uit repetatieve behendigheid en/of aktie gaat, de al eerder genoemde honderden flauwe race/voetbal/basketbal etc. spellen op consoles.

Dit lijken mij ook weer allemaal vooroordelen. Tuurlijk zijn er honderden klote games voor de consoles, stukken meer dan voor de PC, dat geloof ik best. Maar dan vergeet je ook de honderden goede volwassen games die er ook echt zijn. Misschien lijkt het anders omdat het gamesaanbod van consoles gewoon een stuk groter is, dan zit er automatisch ook meer troep tussen.

Zelfs toptitels die grandioos worden onthaald op consoles zoals Resident Evil, Halo en Metal Gear Solid, zijn op de PC een beetje middenmoot spellen die grotendeels worden genegeerd door de PC community.

En dat heeft een hele logische verklaring. De topgames die jij noemt zijn games speciaal gemaakt voor de consoles, en die werken op een console met een controller dus ook veel beter dan op de PC waar je muis en toetsenbord hebt en dichtbij het scherm zit, dat is gewoon een hele andere spelervaring. Bovendien worden die games pas veel en veel later naar de PC geport (vaak lees je ook dat het behoorlijk slechte ports zijn), dan is de hele hype rond zo'n game allang afgelopen.

Daarnaast denk ik wel dat je zoiezo PC games gespeeld moet hebben, als ik naar jou stemlijst kijk Noami twijfel ik daar wel een beetje aan...das niet rot bedoeld, maar ik denk dat als je alleen een PS2 hebt je niet echt een oordeel kan vellen over 20 jaar PC game geschiedenis.

En als ik naar jouw lijst kijk zie ik alleen maar PC spellen. Dus dit geldt ook voor jou...
Waar slaan al die vooroordelen van jou dan in godsnaam op als je nooit een console hebt gehad??

Ik vind het erg interessant om deze discussie te volgen zeg
Ben het eigenlijk totaal niet eens met rpger.. Ik vind het allemaal ook maar nergens op slaan ..

Tha)Sven schreef:
Ik vind het erg interessant om deze discussie te volgen zeg
Ben het eigenlijk totaal niet eens met rpger.. Ik vind het allemaal ook maar nergens op slaan ..

Grappig ik voel me opeens heel alleen op deze discussie, denk dat hier toch overwegend console liefhebbers zitten. Deze discussie is niet zo vreemd hoor, doe maar is een search en je krijgt honderden alsniet duizenden forums waarin hierover gepraat word. Ik heb gewoon een sterke mening hierover en daar blijf ik bij, jullie vallen steeds mijn verhaal af maar lees maar weinig tot geen argumenten of voorbeelden van games van jullie zijde. Ik kan hier met nog zoveel quotes als allerlei game magazines, interviews van developers aankomen, jullie hebben duidelijk een andere mening dan ik, dat mag.

En ja ik heb een playstation 1+2 gehad. Koop misschien zelfs wel een 3, maar ik ben nog nooit ondersteboven geweest van een consolespel, en als dit al was was het een spel die ook voor de PC is gemaakt zoals Oblivion. Heeft weinig met vooroordeel te maken, is gewoon belevenis.

neo (crew)
Als ik het goed lees maak je een onderscheid tussen een groep die enkel pc speelt en consoles mijdt ene en groep die consoles heeft. Ik vind dat wat te zwartwit. Ik ken (echte) die hard gamers die de game wereld veel genuanceerder zien en beiden bekritiseren en zowel console als pc spelen.

neo schreef:
Als ik het goed lees maak je een onderscheid tussen een groep die enkel pc speelt en consoles mijdt ene en groep die consoles heeft. Ik vind dat wat te zwartwit. Ik ken (echte) die hard gamers die de game wereld veel genuanceerder zien en beiden bekritiseren en zowel console als pc spelen.

Neuh dat onderscheid valt de laatste tijd wel mee, ken wel wat die hard pc´ers die toch zijn gezwicht voor een xbox 360, zelf zie ik niet zo het nut van een 360 momenteel aangezien ik een high spec PC heb, neemt niet weg dat ik nu open staat voor bv een PS3. Alleen een console titel die ik 5 sterren geeft moet ik nog vinden, en daar begon volgens mij de hele discussie over.

BoordAppel (moderator)
jullie vallen steeds mijn verhaal af maar lees maar weinig tot geen argumenten

De pot verwijt de ketel. Ik heb nog geen enkel argument van jou gezien die gaat over dat consolegames liefdeloos in elkaar gestampt worden en lopende band werk zijn.

rpger schreef:

Ik heb jaren terug genoeg gegamed op de pc (bij elkaar zo'n dikke 10 jaar), nu ben ik daar wel klaar mee. Al is mijn pc verleden puur irrelevant aan de kwestie. Jij maakt een statement, niet ik.

Grappig ik voel me opeens heel alleen op deze discussie, denk dat hier toch overwegend console liefhebbers zitten.

Er is geen enkele gamer die zo'n narrowminded visie heeft. En maar ratelen over dat je gelijk hebt zonder maar het te kunnen ondersteunen met argumenten/feiten/bronnen.

Ik heb gewoon een sterke mening hierover en daar blijf ik bij

Je krabbelt al terug. Nu is het opeens een mening? Je claimde toch echt dat het feiten waren.
jullie vallen steeds mijn verhaal af maar lees maar weinig tot geen argumenten of voorbeelden van games van jullie zijde.

Nogmaals, jij maakt een statement. Als iemand dus met argumenten op de proppen moet komen ben jij het. Daarna is het pas aan ons om tegnargumenten in te zetten.
Ik kan hier met nog zoveel quotes als allerlei game magazines, interviews van developers aankomen, jullie hebben duidelijk een andere mening dan ik, dat mag.

Is ook irrelevant. Je statement was gebaseerd op de console markt, niet gericht op een bepaalde developer. Wat jij geeft zijn geen argumenten om je statement te staven. Heb ik al eerder aangegeven maar nog blijf je maar met zulke non-argumenten op de proppen komen.

Heeft weinig met vooroordeel te maken, is gewoon belevenis.

Again; eerst claim je dat het een objectieve veronderstelling is en nu gooi je het op subjectiviteit. Wat is het nou?

ik ben zelf ook een combigamer
Heb zelf een N64, PSX, Xbox en Xbox 360 dus voornamelijk console.
Zeker nu ik een next gen console heb met een HDtv. Plus, mijn pc is erg verouderd.. krijg binnenkort wel een nieuwe. Maar ik zit liever achter de tv relaxt op de bank te hangen dan recht voor de pc, snap je

rpger schreef:

denk dat hier toch overwegend console liefhebbers zitten.

Maar dat wil nog niet zeggen dat die liefhebbers dan in een keer de PC gaan afvallen, zoals jij doet bij de consoles. Want je moet niet denken dat ik ook maar iets heb tegen PC games. Ik denk dat het allemaal subjectief is. Jij bent gewoon een groot liefhebber van rpg's (zie je naam), en dan voornamelijk (of alleen maar) PC rpg's. Dat is gewoon een heel apart genre, en dat soort games vind je inderdaad niet veel op de consoles (met xbox360 komt daar al verandering in). Het punt is dus dat jouw favoriete games op PC uit komen, en dat je de soort games op consoles gewoon minder vindt, maar dat is niet omdat ze ook minder zijn, zoals jij beweert. Het is je goed recht om console games geen moer aan te vinden maar kom niet met dingen als dat ze allemaal in elkaar geflanst zijn voor het geld en zonder dat ze uitvoerig getest zijn.

jullie vallen steeds mijn verhaal af maar lees maar weinig voorbeelden van games van jullie zijde

Ik kan hier wel een hele lijst gaan droppen van consolegames die ik supergoed vind maar daar schieten we ook niet veel mee op...

rpger schreef:

denk dat hier toch overwegend console liefhebbers zitten.

ben ik het niet helemaal mee eens. Als ik kijk naar zowizo de grote games dan zie ik meer stemmen staan bij de pc als welke andere console dan ook.

Dat op zich zegt niet alles maar ik denk dat ieder gewoon tevreden moet zijn wat ie heeft.
De pc heeft als voordeel dat alle soorten games voor de pc gemaakt lijken te zijn.
Het is mijn favo platdform. Ik moet niet zoveel van consoles weten en dat komt alleen maar omdat ik genoeg heb aan een pc.

Niet omdat ik de sonsolemarkt af wil kraken ofzo. Ik heb de discussie niet gevolgd dus ik weet niet precies wat de aanleiding is geweest voor deze discussie maar als ik naar de topictitel kijk is mijn eerste gedachte dat het een wedstrijd lijkt.

Of heb ik dat mis

Gast
geplaatst: vandaag om 12:03 uur

geplaatst: vandaag om 12:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.