menu

Platforms / PC / PC omtoveren tot gaming console!

zoeken in:
In een ouder vorig topic dat ik ooit had aangemaakt: gamesmeter link , had ik al zoiets vermeld.
Maar zoveel tekst en berichten dat het onoverzichtelijk werd.
Hier probeer ik het zo duidelijk en simpel mogelijk te houden.
Natuurlijk zijn er ook wel genoeg youtube tutorials voor het samenstellen, installeren etc. die je op weg kunnen helpen. Etaprime is bijvoorbeeld een goede source.
Ik vermeld hier alleen wat mogelijk is en dat je je nieuwere of oudere “in de kast liggende” laptop, desktop pc of mini pc kunt omtoveren tot gaming console als je over amd hardware beschikt.

Tegenwoordig zijn er zoveel mogelijkheden en besturingssystemen uitgekomen en geëvolueerd dat windows niet meer je hoofd gaming OS hoeft te zijn.
STEAM opstarten met gaming modus als je je windows pc opstart is natuurlijk mogelijk.
Maar het voelt dan nog steeds niet aan als een gaming console experience.
Natuurlijk werken zowat alle pc games in windows, al is windows niet altijd de meest stabiele en voornamelijk voor minder sterke hardware.
Met mijn desktop pc ervaarde ik continue stotters en slowdowns met windows 11.
Maar de stotters en slowdowns waren volledig verdwenen toen ik overging op SteamOS/HOLOISO met mijn desktop pc.

Dankzij VALVE is linux de future voor het omtoveren van pc of handheld naar een console ervaring.
SteamOS (de nieuwere arch linux versie) staat standaard op de steamdeck en nu heeft iemand en chimeraos team er volledige distributies van gemaakt.
Je kan het beste de meest recente versie van HoloIso hier downloaden: Holoiso releases

ChimeraOS is ook een mogelijkheid, al werkte de installatie voor mij persoonlijk niet 1 of andere manier.
Holoiso image is eigenlijk ook wel de beste ervaring om hetzelfde als de steamdeck te ervaren.

Nu gebruik ik zelf een externe samsung T7 1TB SSD met holoiso en dat werkt perfect zodat het zelfs een portable besturingssysteem is.
HOLOISO (steamOS) installeert geen partities op je interne ssd of hdd.
Dus je kan windows gewoon op je interne ssd of hdd laten en dan kun je holoiso op je externe ssd installeren.
Tijdens het opstarten van mijn desktop pc klik ik op F11 (dat is tenminste mijn boot menu knop) zodra mijn toetsenbord licht geeft en dan krijg ik een boot menu.
Via dit menu selecteer ik HoloISO (Samsung PSSD T7 Shield 0) en dan word steamos opgestart.
Het opstarten kan ff duren en dan start de gaming (console like experience) modus op.
Als ik geen F11 klik tijdens het opstarten van de desktop pc, krijg ik gewoon windows 11.

Het installeren van HoloIso op een externe ssd is wel een beetje trial&error. Tijdens de installatie kreeg ik een bericht dat de externe ssd niet snel genoeg was voor steamos.
Maar dat is niet waar en natuurlijk moet holoiso/steamos later nog geupdate worden.
Updaten is vaak een automatisch systeem dat je vanzelf wel tegenkomt als je in steamos terecht komt.
Ik typte tijdens installatie naar externe ssd dan ook steeds Ignore in totdat holoiso geinstalleerd werd op externe ssd.
Maar het installeren naar een interne ssd is de beste optie als je volledig van windows af wilt en je pc volledig wilt omtoveren tot gaming console.

Met holoiso/steamos kun je ook gewoon gemakkelijk switchen naar bureaublad modus en vanaf daar kun je gemakkelijk andere dingen doen en installeren.
Libre office, VLC media player, blender etc. downloaden en installeren via software centre is zo simpel.
Emudeck kun je via internet browser downloaden en vervolgens installeren.
Met emudeck kun je games emuleren en door middel van een mooie interface via emulation station die ook nog eens in steam komt te staan.
Je vrienden in je steam lijst kunnen dan zelfs zien dat je emulation station aan het doen bent. Of een bepaalde ps2 of gamecube game als je die direct opstart zonder emulation station.

Video's hieronder zijn gemaakt door youtubers die het allemaal goed uitleggen.

Voor het installeren van Holoiso, Emudeck etc. is het beste om deze video’s te bekijken:

Video hieronder is optioneel voor de echte retro gamers onder ons.

LEES DIT EERST!!
Holoiso werkt het beste met AMD hardware/GPU/APU.
Dus een AMD videokaart of AMD processor met geïntegreerde graphics.

SteamOS kan extreem veel games draaien en het meeste werkt direct out-of-the-box.
Er zijn maar een paar games die misschien tweaking nodig hebben.
Houd ook in de gaten dat online multiplayer vaak een ding is (veel online mp games werken niet met linux) met linux vanwege anti-cheat systeem.
Maar bepaalde online mp games zoals Apex Legends word continue geupdate en alles om het werkende te houden met steamos.
Dus wees meer gericht op singleplayer games/coop games en niet teveel op competitieve online mp met steamos/linux.

Veel succes en veel plezier in het gamen!

Ter aanvulling: Tegenwoordig heb je ook BazziteOS dat zowel voor desktop, laptops als handhelds werkt.
Gebruikt Fedora in plaats van arch linux wat normale steamos (steamdeck) gebruikt.
Meest recent is een Nvidia GPU BETA Support versie van BazziteOS.
Maar valve kwam lang niet in buurt qua nvidia support, die gaven het op.
Geen idee in tot hoeverre nvidia gamemode bazziteos gaat werken aangezien ik die nog niet heb getest.
Op mijn hp laptop met nvidia gpu had ik BazziteOS GNOME (zonder game mode optie) gezet als win11 vervanger en bevalt me prima.

Mijn desktop pc met amd gpu heb ik win11, al speel ik daar geen hele zware games op.
Is meer voor indie "retro inspired" en emulatie bedoeld.
ChimeraOS, HoloIso en BazziteOS SteamOS GAMEMODE versies (denk vanwege gamescope) hadden issues (black screens en lags) met mijn desktop pc 1 of andere manier.
Gebeurde na het gebruik van een amd gpu.
Met APU van ryzen 7 CPU (zonder gpu) liep het geweldig, al niet super snel vanwege low apu natuurlijk.

Mijn steamdeck (die ik vorig jaar zelf ge-upgrade had met nieuwe interne 1tb crucial ssd) gebruik ik ook voornamelijk meer voor emulatie en indie games.

VALVE komt als het goed is wel dit jaar met een officiële steamos 3.0 release en zal vast alleen amd gpu en apu supported zijn.
BazziteOS devs proberen wel echt Nvidia users te supporten in the future.

Probeer maar eens BazziteOS als je Windows zat bent.
Of natuurlijk voor mensen die een mini pc of custom pc bouwen en een console like ervaring willen hebben.
Zul je veel FPS (framerate) vergelijkingen meemaken? Ja met bepaalde games loopt BazziteOS sneller. Maar andere games lopen weer sneller in windows. Ja dual boot is natuurlijk een optie.
Maar is bazzite veiliger en gemakkelijk te gebruiken? ja absoluut.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:54 uur

geplaatst: vandaag om 19:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.