menu

Platforms / PC / Optimaliseer en stabiliseer je pc voor gaming met simpele stappen!

zoeken in:
avatar van AdrievMer86
Ik beleefde zo vaak micro-stutters en framerate issues met pc games in het verleden en nog steeds heb ik het van tijd tot tijd, todat ik het aanpas.
Sinds 2012 was ik al bezig met pc's en voornamelijk games stabiel draaien op pc.
Hieronder zeer goede fixes voor micro stutters en framerate issues!

Download: Bitsum. Real-time CPU Optimization and Automation process lasso free. Je hebt geen pro versie nodig.
Dit programma is 100% safe, trust me. Ik werk er al 7 jaren mee. Druk steeds op continue tijdens opstarten van pc.

Zoek je game op> meestal is dit: "je harde schijf":\SteamLibrary\steamapps\common\"je game folder"
en voeg de game.exe toe in process lasso zoals dit:
stap 1: pic1
https://i.imgur.com/JPxUSj1.png
stap 2: pic2
https://i.imgur.com/jhoj2Fn.png
stap 3: pic3
https://i.imgur.com/PPp4GJv.png
Low Latency mode is niet nodig als je vsync en gsync niet gebruikt.

avatar van AdrievMer86
Met Evil Dead The Game op pc met epic games ervaarde ik steeds micro stutters.
Ja met mijn desktop pc. Mijn laptop liep beter en is ook wat sterker though.
De bovenstaande settings die ik toen had benoemd werkten daar niet mee.
Maar denk dat ik nu de perfect settings heb voor het fixen van micro stutter met pc games.
Test voor jezelf en geen probleem, enjoy the pc games!

https://i.postimg.cc/q7SzXFJV/Nvidia-settings.png
Low latency mode via nvidia zou ik ook uitschakelen als je 144HZ of hogere hz monitor hebt. Ja vorige keer deed ik Ultra, i know.
https://i.postimg.cc/gJhrMKjw/process-lasso.png
https://i.postimg.cc/Gt1t6sTX/Riva-en-afterburner.png
Links: Process lasso, Guru3D RTSS Rivatuner Statistics Server of Afterburner en Rivatuner Statistics Server daarmee inschakelen.
AMD GPU settings weet ik zo ff niet. Is weer anders. Maar misschien vergelijkbaar.

avatar van AdrievMer86
Ben een jaar later en heb het pc gaming optimalisatie nu wat in de gaten.
Voornamelijk met windows 11 en ook met holoiso/steamos aangezien ik veel gebruik heb gemaakt van steamdeck en amd desktop pc.
Nooit teveel kloten met settings is mijn advies!
Linux Mint vind ik persoonlijk het meest gebruiksvriendelijkst qua desktop os en vergelijkbaar met windows.
Alleen met games zit je dan net als holoiso/steamos met Proton linux compatibiliteit.
Moet wel zeggen dat linux/steamos steeds meer games ondersteund. Het is nu echt console gericht en als je je handconsole of pc wilt omtoveren tot een gaming console.
Ook heb je met holoiso een programma genaamd EmuDeck en met dit programma kun je gemakkelijk oudere console games emuleren en met mooie interface/gui.

Voor Windows gaming:
Maar wat ik voornamelijk had meegemaakt met mijn nieuwe gaming desktop pc is dat een verse windows installatie het beste is voor soepele gameplay. Daarmee beginnen.
Tijdens windows installatie (dus via een usb installatie bijv.) kun je wel het beste je windows account (hotmail of outlook) gelijk toevoegen en de windows key die daarbij komt kijken.
Tijdens windows installatie kun je ook het beste alles met "NEE" en "afwijzen" beantwoorden.
Zodra windows klaar is met installeren kun je het beste gelijk windows volledig updaten via settings>updates.
Als alle windows updates klaar zijn, raad ik aan om naar de website te gaan van je moederbord of cpu fabrikant.
Ik heb een AMD Ryzen 5 5600G 6-Core (12 threads) 3.9Ghz (turbo: 4.4Ghz) en check de pic hieronder. Ik kies chipsets>AMD socket AM4 vanwege mijn moederbord en cpu> en B550 vanwege mijn moederbord.
AMD Chipset

Het is een kwestie van info intypen in windows zoekmachine om informatie op te zoeken van je moederbord, gpu en cpu etc.

mijn GPU is dan een AMD RX 6600, pic hieronder:
AMD GPU

Eerst alle windows updates downloaden en installeren (optionele preview sla ik altijd over), dan chipset downloaden en installeren en als laatst GPU driver. GPU driver upgraden tijdens amd install is goed genoeg.

Verder hoef je niet veel meer te doen. Alleen met windows energie profiel zou ik alles op gebalanceerd laten staan en dan alleen "pc afsluiten" na zoveel tijd uitschakelen.

Dan je Steam, GOG.com, EA App etc. applicaties downloaden en installeren. Klaar om te spelen voor stutter free gameplay!
Alleen in-game settings graphics is een kwestie van aanpassen soms.

Voor een Console experience pc raad ik ChimeraOS of HoloISO aan.
Maar Chimera en HoloIso werkt alleen voor AMD GPU of AMD CPU met APU graphics!
Zoek maar op via youtube. Met etcher kun je een linux os vaak gemakkelijk op usb krijgen.
Check bijv. Eta Prime op youtube voor het installeren van holoiso en chimeraos.
Maar het is een kwestie van installatie volgen, te simpel.

EDIT: Voor een windows 10 aangepaste versie en puur voor gaming kun je ook voor AtlasOS kiezen! al dan raad ik wel een antivirus aan en dat je updates altijd handmatig doet.

avatar van Sinner
Gooi voor de grap eens overal een prijs op. Op pakweg het systeem dat je in elkaar hebt gezet. Een systeem waarvan je zegt 'dit is een medium systeem dat draait veel games nog op low / medium' en zeker in het genre RPG / Strategy. En een minimum systeem. Vooral bedoelt voor laatste. Ik ben me namelijk nog altijd aan het orienteren, maar lees vaak zo veel verschillende info op diverse websites dat het gewoon niet meer leuk is. En qua vrienden die verstand hebben van PC's moet ik het tegenwoordig laten afweten - en die 1 of 2 die beweren dat ze dat wel hebben die blijken in de in de praktijk maar bitter weinig 'echte know-how' te hebben. Als je tijd ervoor hebt natuurlijk.

avatar van AdrievMer86
Sinner schreef:
Gooi voor de grap eens overal een prijs op. Op pakweg het systeem dat je in elkaar hebt gezet. Een systeem waarvan je zegt 'dit is een medium systeem dat draait veel games nog op low / medium' en zeker in het genre RPG / Strategy. En een minimum systeem. Vooral bedoelt voor laatste. Ik ben me namelijk nog altijd aan het orienteren, maar lees vaak zo veel verschillende info op diverse websites dat het gewoon niet meer leuk is. En qua vrienden die verstand hebben van PC's moet ik het tegenwoordig laten afweten - en die 1 of 2 die beweren dat ze dat wel hebben die blijken in de in de praktijk maar bitter weinig 'echte know-how' te hebben. Als je tijd ervoor hebt natuurlijk.


Ja helemaal mee eens. Overload aan info over tweaken en pc's samenstellen, en omtoveren tot een console etc.
Vooral met youtubers als Eta Prime die denk ik gewoon teveel tijd en geld heeft om alles te kunnen doen.
Nu heeft die man vaak ook echt magie in zijn handen.
Want hij maakt van een tweedehands pc (een refurbished HP pc bijv. voor 90 dollar) met een tweedehands 80 dollar gpu zoals de RX 580 8GB (dit zijn ebay koopjes in zijn land) vaak een systeem dat nog soepeler loopt dan een duurder en nieuw systeem dat ik wel eens heb samengesteld.

Maar mijn ervaring van jaren en jaren kloten met windows en besturingssystemen vind ik het tweaken echt helemaal onnodig geworden.
In het verleden deed ik vaak tweaks en tricks dat soms wel hielp met bepaalde games en systemen.
Ja je bent ook echt afhankelijk van pc componenten.
Zie in het verleden had ik veel pc's gehad en meestal altijd ervaarde ik micro stutters en freezes.
Waarom dat zo is en waarom het mij altijd gebeurde, geen idee, misschien toeval.
Nu met mijn nieuwe desktop pc en dit keer volledig AMD gegaan (net als met xbox series en ps5 die ook bijna volledig uit AMD onderdelen bestaan, al dan met APU graphics) heb ik geen micro stutters en freezes meer. (ff afkloppen)
Met een verse windows 11 installatie waarbij ik alleen de amd cpu chipset en gpu drivers heb geupdate.

Maar het omtoveren van een pc naar een console is inderdaad niet cheap.
Kijk HoloIso/SteamOs/ChimeraOS kost niks. Dat is volledig freeware en heeft geen key nodig voor activatie. De rest eromheen is alleen niet echt cheap.
Misschien dat je tweedehands een mooi goedwerkende AMD only laptop of pc kunt vinden.
Maar als je zelf een mini of desktop pc gaat samenstellen met bijvoorbeeld een AMD ryzen 5 CPU zit je misschien tussen de 350-450 euro budget.
Dit is dus met een AMD Ryzen CPU met geïntegreerde graphics.
Dan heb je niet eens een dedicated graphics kaart.
Dan is 1080p vaak niet eens een optie met zware games.
Of het is 1080p met alles low tot medium settings.
EmuDeck met emulatie is wel gemakkelijk te doen met APU graphics. PS2 en gamecube emulatie etc.

Nu is HoloIso/SteamOs wel veel lichter dan windows en bevat weinig achtergrond programma's en resources. Daarmee win je vaak wel snelheid en stabiliteit.
Alleen Linux moet het hebben van Proton en soms is custom proton en tweaks nodig voor een bepaalde game.
Maar uit mijn eigen ervaring lopen de meeste games via holoiso/steamos direct out of the box.

Ja een pc is duur. Een PS5 of Xbox Series X van 500-550 euro is een betere koop uiteindelijk. Veel goedkoper.

avatar van Sinner
AdrievMer86 schreef:
Ja een pc is duur. Een PS5 of Xbox Series X van 500-550 euro is een betere koop uiteindelijk. Veel goedkoper.


Maar 400-500 voor een low / medium systeem dat met name de strategie en tactische titels e.d van de afgelopen jaren kan draaien is dus voor mij al voldoende. Voor de rest gebruik ik mijn Switch, Xbox One, 3DS en dus ook een eventuele Nintendo opvolger wel. Dan vind ik het nog wel meevallen. Wat ik had staan was tenslotte ook al opgebouwd uit tweedehands onderdelen van 10 jaar terug (een quadcore).

Het hoeft echt geen top of the bill gaming PC te worden. Ik heb hier nog 5 jaar aan humble Choice Bundle's, Epic gratis games en Total War spellen liggen. En net om die laatste draait het zich. Ik hoef niet zo nodig meer het nieuwste van het nieuwste met een backlog zo groot als een huis.

En laat nu net dat genre (4x4, RTS, Strategy ala Total War en games uit GOG) niet vertegenwoordigd zijn op consoles. Nou ja. Dan valt de prijs op zich wel mee als ik het zo bekijk.

avatar van AdrievMer86
Sinner schreef:
(quote)


Maar 400-500 voor een low / medium systeem dat met name de strategie en tactische titels e.d van de afgelopen jaren kan draaien is dus voor mij al voldoende. Voor de rest gebruik ik mijn Switch, Xbox One, 3DS en dus ook een eventuele Nintendo opvolger wel. Dan vind ik het nog wel meevallen. Wat ik had staan was tenslotte ook al opgebouwd uit tweedehands onderdelen van 10 jaar terug (een quadcore).

Het hoeft echt geen top of the bill gaming PC te worden. Ik heb hier nog 5 jaar aan humble Choice Bundle's, Epic gratis games en Total War spellen liggen. En net om die laatste draait het zich. Ik hoef niet zo nodig meer het nieuwste van het nieuwste met een backlog zo groot als een huis.

En laat nu net dat genre (4x4, RTS, Strategy ala Total War en games uit GOG) niet vertegenwoordigd zijn op consoles. Nou ja. Dan valt de prijs op zich wel mee als ik het zo bekijk.


Ja het valt nog wel wat mee uiteindelijk en een GPU kun je altijd later nog aanschaffen.
Hieronder ff een voorbeeld van een AMD built met alleen geïntegreerde APU graphics.
Dit is ff een snel uitgezocht rommeltje misschien. Maar met zoiets zit je dan en dit is dan ongeveer een 405 euro budget.
- Aerocool Mecha ARGB v2 midi tower
- AMD Ryzen 5 5600G, 3,9 GHz (4,4 GHz Turbo Boost) socket AM4
- GIGABYTE B550M DS3H, socket AM4 moederbord
- AZZA PSAZ-550W voeding
- G.Skill 16 GB DDR4-3200 kit werkgeheugen
- WD Black SN770 NVMe, 1 TB SSD

De bouw zou uiteindelijk nog goedkoper kunnen en met een betere behuizing bijvoorbeeld.
De Ryzen 5 naar 7 zou ook kunnen. Dan heb je zoiets: AMD Ryzen 7 5700G, 3,8 GHz (4,6 GHz Turbo Boost) socket AM4 processor

ChimeraOS of HoloIso erop en je hebt een prima console/pc game desktop.
HoloIso heeft wel beter game support zodat het zoals steamdeck os word. Dus ga voor HoloIso zou ik zeggen.
how to HoloIso AMD pc's
Ja voor Epic games is windows natuurlijk beter en die heeft inderdaad altijd gratis games.
Ja dan is AtlasOS een goede optie. Dan kun je het beste manual updaten. Info staat wel op hun site.
Anders is windows 10 of 11 wel goed genoeg. 16GB ram en 1TB ssd doet zijn ding dan wel.

EDIT: Video hieronder is ook wat ik bedoel met emuleren via holoiso/steamos. Ja dit is steamdeck tutorial. Maar werkt ook gewoon voor holoiso met welke amd pc dan ook.
EmuDeck Tutorial
Dus dan kun je zelfs ps2, gamecube en zelfs bepaalde ps3 games emuleren met een mooie interface.

avatar van centurion81
centurion81 (moderator)
Ik lees zo even mee, en vroeger upgrade ik m'n eigen PC ook altijd, maar mij lijkt het toch eerder complexer dan makkelijker geworden

avatar van Sinner
centurion81 schreef:
Ik lees zo even mee, en vroeger upgrade ik m'n eigen PC ook altijd, maar mij lijkt het toch eerder complexer dan makkelijker geworden


Dat heb ik dus ook al een hele tijd. Daarom dat ik even navroeg. Ik heb gewoon echt het idee dat er tegenwoordig - tig meer hardware op de markt is en combinaties mogelijk zijn om aan zowat ieders wensen te voldoen. Navenant de posts hier zal het volgend jaar ook eerder een low / mid PC zijn met eventueel de mogelijkheid om te upgraden in de toekomst. Dat zou voor mij al meer dan genoeg moeten zijn dus in combinatie met de backlog op ps 3 / xbox 360 / xbox one (3)DS / Switch en de opvolger van de Switch.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:15 uur

geplaatst: vandaag om 13:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.