menu

Platforms / PC / Steam Deck

zoeken in:
avatar van centurion81
centurion81 (moderator)
Soort Switch van Valve



avatar van mrdig
Is dit nou wat de Switch Pro had moeten zijn?

avatar van KoomBa
De Switch heeft exclusieve titels, maar dit is goede concurrentie. Jammer dat de dock apart verkocht word.

avatar van centurion81
centurion81 (moderator)
KoomBa schreef:
De Switch heeft exclusieve titels, maar dit is goede concurrentie. Jammer dat de dock apart verkocht word.
mja USB C naar HDMI kabel heb je al voor n tientje of twee/drie toch?

avatar van Banjo
KoomBa schreef:
De Switch heeft exclusieve titels, maar dit is goede concurrentie. Jammer dat de dock apart verkocht word.



Volgens mij is dit helemaal geen concurrentie voor de Switch omdat het publiek van de Switch zo veel breder is. En dan heb ik het over gezinnen en de jongere generatie de beginnende gamer die geen verstand van een Pc heeft en de oude trouwe Nintendo fans en zo kan ik nog wel even door gaan...
Maar ik vind die Steam Deck wel interessant en verassend, maar ik vermoed dat het een niche product blijft. Maar ik hoop het niet! concurrentie is altijd goed voor de portable/dock markt het zet de bedrijven op scherp en laat de prijzen dalen . Ze zijn ook beide totaal niet te vergelijken eigenlijk ik ben benieuwd.

avatar van Sinner
Heb je de prijzen ook gezien? Om het (toch wel aangeraden) hoogste model te kopen en je PC games ook enigszins met wat fleur te kunnen spelen betaal je je blauw (meer dan 600 euro). Zelfs het basis model is al 450 of dergelijks met 64GB geheugen en laten we eerlijk zijn - dat haal je met een PC game al heel snel. Ergens denk ik niet dat het heel erg gaat aanslaan buiten een niche publiek om.

Wat nou wil zeggen dat ik er niet eentje op de kop zou willen tikken in uitverkoop. Maar directe concurrentie is het niet.

avatar van AdrievMer86
Ja de hoge prijs en het feit dat de games allemaal digitaal zijn, zijn voor mij is de grootste reden waarom ik het niet doe. Ik betaalde 800 euro voor een xbox series s en ps5 met optical drive tezamen.
De snelste en hoogste opslag versie van de steam deck is 679 euro en dan zit je ook al aardig bij die prijs in de buurt.
De Switch lite bijv. had ik voor 180 euro splinternieuw (ja die is meestal standaard 200-220 euro nieuw) en die heeft een gamecard slot zodat je er fysieke games op kunt spelen.
Voor een verzamelaar zoals ikzelf is dat een must en dat ontbreekt voor mij bij de steam deck.
Ja steam is nou eenmaal digitaal en dat snap ik. Ik heb ook wel een gigantische steam bibliotheek en via steam sales en sites als eneba heb je wel goedkope games. Dat is dan wel een dikke plus.

De steam deck is denk ik goed voor mensen die nog geen gaming pc hebben en/of die eigenlijk echt portable willen. 720p vanwege het 7inch schermpje en dus zeer hoge fps snelheden.
En je kan gewoon graphics settings aanpassen zoals een echte pc en dat is wel echt nice.
Plus het feit dat je de steam deck op een monitor kunt aansluiten en gewoon de aangepaste steam os als een soort van windows kunt gebruiken met meerdere applicaties erop.
Ja of een dual boot met windows erbij op. Of volledig wissen en alleen windows erop. Het is allemaal mogelijk.

Ja wel een mooi hebbe dingetje, maar wel prijzig.
Je kan wel microsd kaarten gebruiken voor de steam deck. Dat is wel een mooi ding als je meer opslag nodig bent.
Voor 70-80 euro heb je vaak al goede samsung 500gb microsd kaarten. Dus dan zou je op 490-500 euro zitten als je de goedkoopste versie van de Steam Deck aanschaft.
Ja de laadtijden zullen dan wel minder snel zijn omdat er dan geen NVMe SSD inzit.
Maar het is een optie. De CPU en APU etc. blijven toch hetzelfde met alle drie prijzen opties van de steam deck.

De steam deck is in ieder geval wel een mooi antwoord van Valve naar Nintendo.
Nintendo jullie duren veel te lang met die Switch 2/pro en dus is dit onze reactie.

avatar van Banjo
AdrievMer86 schreef:

De steam deck is in ieder geval wel een mooi antwoord van Valve naar Nintendo.
Nintendo jullie duren veel te lang met die Switch 2/pro en dus is dit onze reactie.


Ja maar het geeft Nintendo nu ook meer ruimte (als ze hem nog niet af hebben?) om de Switch Pro nog wat aan te passen misschien wat meer pk's erbij of de prijs aantrekkelijker maken. Maar in wezen hoeven ze hier helemaal niet naar om te kijken...

avatar van Sinner
AdrievMer86 schreef:
Nintendo jullie duren veel te lang met die Switch 2/pro en dus is dit onze reactie.


Nou ja...de Switch is nog maar 4 jaar oud. Dus 'te lang'? Een jaartje of 2-3 valt er makkelijk nog uit het ding te halen met de toch al grote library en aangekondigde games. Aangenomen dat er een 6 tal tot 7 jaar in een generatie zit.

Zo kwam ik erachter dat Ni No Kuni 2 naar de Switch komt bvb. Zal je zeggen - maar dat is een port. Idd (en ik moet 1 nog spelen) maar mits goed wel een leuke game om erbij te hebben. Veel Japanse developers ondersteunen het ding in het westen. Zelfde met de indie devs. En ik twijfel er niet aan dat Nintendo het niet alleen bij Metroid Dread gaat houden (blijvende geruchten over een echt nieuwe Mario Kart - 9 dus, de nieuwe Zelda komt nog uit, Bayonetta 3 staat nog op de lijst, evenals Metroid Prime 4).

Het zou me niet verbazen als Nintendo in de laatste jaren nog wat verrassingen tevoorschijn tovert.

Terwijl de Steam deck toch eerder iets gimmicky heeft zoals destijds de Steambox. Amper zal worden opgepikt (0 reclame, hoge prijs) en eerder iets is voor degenen die een dikke beurs hebben en al de rest al in huis heeft.

avatar van AdrievMer86
Sinner schreef:
(quote)


Nou ja...de Switch is nog maar 4 jaar oud. Dus 'te lang'? Een jaartje of 2-3 valt er makkelijk nog uit het ding te halen met de toch al grote library en aangekondigde games. Aangenomen dat er een 6 tal tot 7 jaar in een generatie zit.


Oh is de switch nog maar 4 jaar oud. Ja dat is niet lang en dat inderdaad met zo'n grote bibliotheek aan games.

Ja Nintendo is een slim bedrijf die precies weet wat ze doen. Maar je weet hoe ongeduldig bepaalde mensen zijn.
Ze horen geruchten over een switch pro en denken dat het redelijk snel komt.
Ja voor mij maakt het weinig uit als retro gamer en verzamelaar. Nintendo mag van mij zo lang duren als ze willen.
Heb liever dat ze de nieuwe Nintendo device goed afwerken dan dat het snel op de markt moet komen.

Steam deck ga ik zelf ook nooit aanschaffen.
Ja misschien als ie ooit voor een prikkie te koop is splinternieuw. Maar ik mis dan nog steeds die fysieke collectie.
De steam deck tover ik dan waarschijnlijk om in een retro gaming device door middel van batocera os.
Ik denk juist ook dat het echt zo'n emulatie device word voor een bepaalde retro community.

avatar van Rujar
Inderdaad prijzig, maar afgezien van de prijs zou ik overigens altijd voor de Steam Deck kiezen. De switch heb ik gekocht omdat het een handheld is niet omdat het van Nintendo is.

Kan je voorstellen dat Xboxgame pass straks geïntegreerd wordt in Steam?

avatar van Banjo
Review: De Steam Deck kan geweldig worden, maar is nog niet af | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl


Wat ik niet goed aan dit Nu artikel vind is dat ze het veel te veel vergelijken met de Switch. Dan denk ik van ja... Nintendo heeft het ontketend die handheld mania (waar blijf je Sony?) maar deze Steam Deck lijkt me log en wat zwaar in je handen liggen en zijn er al mensen die hem al in bezit hebben!? ik hoor er niet veel van. Nogmaals mijn menig tot zo ver het lijkt me echt wel een mooi ding als je geen laptop of kleine Pc in bezit hebt voor onderweg. Maar voor de rest heeft dit ding te veel concurrentie zoals ik al noemde en is de Nintendo Switch totaal geen vergelijkbaar systeem met een totaal andere doelgroep.

avatar van Manny Calavera
AD heeft ook een review.

Niet dat ik dit ga halen, want ik speel geen PC games meer, maar het idee is best tof.

Het lijkt me alleen geen apparaat om eens lekker mee op de bank te zitten. Ik vind de Switch al niet eens ideaal voor langdurig gebruik in handheldmodus.

avatar van Rujar
Toch bij aanschaf van een nieuwe handheld zou ik de Steam kopen, wanneer de kinderziektes eruit zijn en meer compatibel games aanwezig zijn.

avatar van Sinner
Nou...ook bij het zien van tests op youtube vooral - de software hangt vaak vast, crashed en ook wel bijzonder veel games zijn niet compatible. Ook de levensduur van de batterijduur valt tegen...bij de 'retro games haalt 6-8 uur' maar bij een GTA V, een Tomb Raider of dergelijks AANZIENLIJK veel minder. Excuse me...maar beiden zijn intussen ook al bijna jaar oud en bijna 'retro'. En ook dat muissysteem lijkt me voor het RTS gebeuren niet te gebruiken (werd ook al aangegeven). Net zoals bij een laptop je toch ook wel een afzonderlijke muis nodig hebt voor dit soort games of bvb de battles in Total War. Laat staan dat je momenteel ook nog eens maanden moet wachten voor het ding in je bus, op het balkon of ergens langs de kant van de weg gedropt wordt (bij DHL) of aan je deur wordt afgegeven (Post.nl, ondanks geklaag van velen toch de betere pakketdienst).

Lijkt me niet meteen iets wat tegen een minimum prijs van 400+ (minste exemplaar) zich nu al echt loont. Ik denk dat ik toch gewoon een Switch Oled zou halen vanwege het evenzeer grote aanbod (dit zowel exclusives, dezelfde indies en crossgen en platform ports). En wacht of het volgende spul van Nintendo eveneens een (backward comp is van belang!) hybride wordt.

Mocht er me echter iemand een Steamdeck voor niets in de schoot werpen klaag ik niet, maar voor mij zijn de meeste pijnpunten in de recensies wel degenen waar een degelijke handheld / hybride het van moeten hebben. Koop ik iets voor op de Switch werkt het, koop ik iets op Steam voor de Steamdeck is er dus geen garantie. Best een red flag.

Neemt niet weg dat ik er dus wel eens een half jaar mee wil prullen om te zien hoe goed of slecht het daadwerkelijk werkt. Maar het geld geef ik zelf liever aan andere dingen uit (richting een nieuw pc fonds, of ettelijke Nintendo A+ titels die ik nog moet, zit ik ook zo aan 450 euro).

avatar van AdrievMer86
Ja de Steam Deck is niet echt voor minder ervaren gebruikers of non-tweakers.
Maar uiteindelijk is Proton Experimental voldoende voor meeste windows games in linux.

Als je bekend bent met linux en tweaking is dit een geweldig apparaat.
Ja ik had SteamDeck via marktplaats voor dik over de 650 euro en nog geen spijt van gehad.
Mijn eigen echte reservering/betaling zal in Oktober plaatsvinden en dan schaf ik hem voor de 420 euro prijs aan.
Ja dan bewaar ik de 2de als backup en voornamelijk voor emulatie met emudeck.
Heb er nu 3 microsd kaarten voor waaronder een SanDisk Extreme MicroSDXC 512GB - U3 V30 A2 - 160MB/s
Ja mijn steam lijst was al gigantisch met windows en dus genoeg keuze.

Mijn laptop pc met eerst win11 heb ik nu ook omgetoverd met een linux systeem.
Ja Manjaro OS KDE Plasma op mijn gaming laptop nu en geen HoloIso (steamOS)
Houd mijn desktop pc met Windows 10 voor nu.

Je moet met steam deck en welk linux besturingssysteem dan ook, accepteren dat niet alle games compatibel zijn en dat tweaking nodig is met bepaalde games.
Met steam deck is het helemaal steamdb en protondb websites bezoeken voor compatibiliteit en tweaks als nodig.
Freezing heb ik persoonlijk niet meegemaakt en met bepaalde games merkte ik zelfs 10fps boost vergeleken met windows.

Als verzamelaar moet ik toegeven dat games nu aanschaffen voor steamdeck en manjaro os eerder het geval is dan fysiek een bepaalde game aanschaffen voor switch of ps5.
Maar heb eigenlijk ook al teveel fysieke games en ga daardoor nu ook meer voor digitaal en steamdeck.
Via steam sales en sites als eneba kun je ook al goedkoop games krijgen.

Maar soms schaf je ook al gewoon games aan die je bijvoorbeeld al voor andere consoles had.
F.I.S.T.: Forged In Shadow Torch (2021) had ik vorig jaar al fysiek voor ps5. En toch schafte ik hem nog eens voor pc aan vanwege steam deck.

Maar qua portable gaming was ik al verbaast dat Sniper Ghost Warrior Contracts 2 geweldig soepel liep en mooi is op steam deck.
PC only games zoals Prodeus in portable is geweldig te noemen.

Zelfs gyro aiming is mogelijk met zowat alle games en dit kun je naar eigen wens aanpassen.

Daarnaast achievements te behalen dat met nintendo niet het geval is.
Ja opzich niet zo belangrijk en toch kun je meer uit bepaalde games halen.

Maar ik was wel veel geld kwijt aan de steam deck inclusief de microsd kaarten erbij ter waarde van 160 euro alle 3 tezamen. Dus 650+160 = 810 euro
Ja nog steeds beter dan een laptop voor teveel geld.

Maar als je geduld hebt zou ik op de steamdeck basis versie wachten via valve website!
Plus de prijs van een steam deck is zoveel goedkoper dan bijv. een ander handheld device dat meestal in de 1000-1500 euro zit.

avatar van AdrievMer86
Als aanvulling wil ik vermelden dat ik ooit een bericht had vermeld over het nooit aanschaffen van de steamdeck en toch zat het steeds in mijn hoofd.
Had de steamdeck al heel lang in bestelling/reservering en nooit kwam een email.
Vervolgens voor teveel geld via marktplaats aangeschaft en moet zeggen dat het nog steeds meer dan waard is.
Ja nu was en is mijn steam gamelijst zo groot dat ik meerdere microsd kaarten nodig ben.
Vaak aan het microsd hunten voor opslag van meer games.

Had ook nooit verwacht dat de steam deck mijn fysieke verzameling zou overnemen en toch is het gelukt.
Ga nu voortaan altijd voor steam deck en de games die niet werken doe ik op mijn pc's of andere consoles.
Ja nogmaals is mijn fysieke game collectie te groot en heb geen ruimte meer.

Van de gehele 450 steam games die ik heb zijn 125 verified (right/straight out of the box compatibel)
De rest van de 250 of meer zijn playable (soms tweaks nodig en vaak niet) en met playable heb je vaak alleen de controller controls die je moet instellen wat zo simpel is.
Een tutorial van nog geen 5 min. helpt altijd.

Moet wel zeggen dat ik nu amper mijn andere pc's en consoles gebruik en dat de steam deck het heeft overgenomen.
De resolutie is 1280x800 en de performance is vergelijkbaar met ps4 pro ongeveer.
Ja met de 1280x800 resolutie is het bijna ps5 performance met 1080p tot 4k upscaling.
Op een klein scherm weinig verschil.

TUNIC werkt perfect met steam deck en was op mijn xbox series s best insane soms qua performance.
Soms liep tunic op series s freeze achtig en met steam deck geen enkele issue.
Ja de steam deck word wel warm op een gegeven moment en vooral met TUNIC.
Toch denk ik meer dat het aan de game en Unity engine ligt.

Maar een geweldige device naar mijn mening!
En nu heb ik het nog niet eens over emulatie gehad door middel van EmuDeck bijvoorbeeld.

Trouwens de 64GB Steam Deck is meer dan prima als je bereid bent om er microsd kaart(en) bij te kopen.
Het was vorige keer door Valve zelf bewezen dat de microsd kaarten bijna dezelfde performance gaven en dat is volledig correct. De duurdere versies zijn gewoon puur voor money.

avatar van AdrievMer86
Kwam er ook achter dat er soms NOT SUPPORTED games zijn die gewoon wel werken op de steam deck.
SKUL The Hero Slayer is een mooi voorbeeld van een game die gewoon wel werkt.
Ik gebruik zelf compatibiliteit modus Proton Experimenteel en dus niet de Native linux versie.

Maar in deze afbeeldingen is te zien wat andere users vermelden en wat steam site vermeld.
https://i.postimg.cc/ht4njN3b/skul-steamsite.png
https://i.postimg.cc/T3k6WQz8/skul-protondb.png

Maar een game als Mafia: Definitive Edition is inderdaad niet ondersteund aangezien die de steam deck liet vastlopen met teveel lag erdoorheen.
Maar wel apart met een game als SKUL die wel werkt en toch word vermeld als Niet compatibel.
Ja nu kan het zijn dat valve alleen de native linux versie had getest die problematisch kan zijn.
Maar proton werkt goed met de game.

avatar van Sinner
Klinkt op zich allemaal niet slecht. Zeker als alle modellen in principe hetzelde doen (zoals iemand mij ergens anders onlangs ook al op wees). Ik nam aan dat het prijsverschil zat in het verschil tussen bvb processor / grafische kracht / ram geheugen. Is dat niet het geval tja...dan kan je net zo goed de goedkoopste halen en wat grotere SD kaarten aanschaffen.

Dat doe je voor de Switch tenslotte ook. (ik heb er 3 van 256 en ben op weg naar nr4).

Alleen ligt daar weer het probeel...de meeste games op de Switch zijn enkele 100mb's tot enkele gig tot per uitzondering eens een echte uitschieter van 15gig e.d. Op de PC zit je vaak al meteen op 10-20-30 en meer voor de war grotere titels (de games waar ik dan evt een Steamdeck voor zou kopen).

Ook aan de andere kant heb ik de afgelopen xx jaren ook een Steam Library van dik een 1250+ games verzameld en meer. Dus dat maakt het wel weer interessant. (zeker in combinatie met iedere maand de 10 euro Humble Choice die ik gewoon laat doorlopen ook al gebruik ik mijn pc niet want ja...waarom niet 10 spellen voor 10 euro met vaak een hoop toppers? Gek als je nee zegt in mijn eigen geval).

Dus wie weet koop ik naast een Switch Follow up vroeg of laat alsnog een Steam Deck. (mijn heel beperkte finacieen indachtig). De resem positieve geluiden die veel mensen bekend en onbekend blijven naar buiten brengen doen me toch wel twijfelen.

Ook al heb ik zoal altijd nergens haast mee. Kan ook in 2024.

avatar van AdrievMer86
Heb nu al wat meer van de deck geproefd aangezien ik hem al meer dan een maand heb.

Verified games moet je trouwens wel met een korreltje zout nemen.
Want veel verified games zijn zelfs nog minder speelbaar dan veel playable games.
Er zijn aardig wat verified games die je moet tweaken via in-game settings en steamos config.
Op zich is het vaak zomaar gefikst en meestal zijn in-game settings voldoende.
Doom 2016 liep intens laggy en stotterig en had blijkbaar met de OpenGL setting te maken.
Eenmaal via in-game settings de game op Vulkan gezet en ineens liep het stabiel 60fps met high settings en anti-aliasing helemaal op zijn hoogst.

Arcade Paradise (ja wel vrij nieuw en kan nog gefikst worden) kan niet in de 1280x800 resolutie en ineens is veel tekst niet goed in beeld en daardoor niet te spelen. Scaling is niet goed.
Maar de game is wel gemarkeerd als verified.

Nu was er bijvoorbeeld Ruiner die ook verified is en die heel erg instabiel is qua framerate.
Er zijn nog wel veel meer verified games die niet helemaal fantastisch lopen.
Maar over het algeheel meer dan prima.

De laatste tijd sinds de nieuwste steamos 3.3 update had ik alleen veel last van micro-stutters en freezes als je een game wou quitten.
Nu quit ik een game maar niet meer via games zelf. Quit de game nu via steamos net zoals met consoles.

De opslag met de 64GB steamdeck is alleen een grote issue.
Op een gegeven moment had ik freezes en issues en kwam er maar niet uit.
Toen keek ik naar de opslag en had nog maar 1gb intern over.
Ja zelfs als je een microsd gaat gebruiken word er nog steeds teveel prerequisites gedownload naar je interne 64gb opslag.
Maar ik heb de fix gevonden en het werkt prima. Check hier: 64GB FIX STEAMDECK
Ja een andere optie is een grotere interne ssd inbouwen.

Voor EmuDeck hier: EmuDeck (emulatie)
Speelde gister Double Dash en God Hand via emulatie op deck en performance is insane goed.

Ja voor mij is het een mixed ervaring. Negatieve en positieve dingen.
Maar het is meer dan prima qua prijs kwaliteit verhouding en sinds we nog maar in de begin fase zitten van de deck.
Je kan nu al aardig veel en het is al direct aan te raden voor mensen die op zoek zijn naar een goede betaalbare portable emulatie device voor retro gaming.
Ja qua opslag raad ik nu wel echt de 256gb of 512gb versies aan als je teveel games en spul wilt installeren.
Maar doe de interne 64gb opslag fix als je 64gb versie wilt of hebt.

avatar van Sinner
Blijf vooral je ervaringen posten. Ik vind het best boeiend.

avatar van AdrievMer86
Sinner schreef:
Blijf vooral je ervaringen posten. Ik vind het best boeiend.


Is goed. Dan bij deze nog wat van mijn ervaringen met de steam deck.

Heb veel steam deck gedaan de laatste tijd.
Kwam er wel achter dat steam en emulators via bureaublad modus een betere optie zijn.
In standaard gaming modus (de default console look zeg maar) van steamOS ervaarde ik continue freezes met veel games.
Nu is dit mijn ervaring met een externe microsd en weet dus niet hoe het is met een interne ssd.
In Desktop/bureaublad modus is het freezen amper tot niet aanwezig.
Games en emulators lopen stabieler in desktop/bureaublad modus één of andere manier.
Nu is het switchen naar bureaublad modus gelukkig binnen 5 seconden.

Maar het is een aparte situatie en daarnaast is de batterij van de deck zomaar leeg als je een zware game speelt.
Ja nu speel ik meestal beneden in relaxte stoel met verlengsnoer en power cable.
Maar de deck gebruik ik puur voor games als arcade paradise, vampire survivors, teardown, horizon chase turbo en meer van dat soort games.
En natuurlijk ps2, saturn, dreamcast en gamecube games via emulators.
Voor echt zware games of first person shooters gebruik ik mijn desktop pc, laptop en ps5 wel.

avatar van Sinner
Nou dat is dan ergens wel weer jammer. Buiten de emulatie doet het ding dus eigenlijk zowat hetzelfde als...de Switch als ik het zo hoor (ook wel eens op andere plaatsen). Zeker met die heel erg gelimiteerde batterij (valt me op dat je niet de eerste bent die erover begint - power cable is wel leuk maar tenslotte is dat niet het idee van een handheld).

En als je eigenlijk de meer geavenceerde games dus niet naar wens gespeeld krijgt en vooral de indie games speelt...blijft de Switch eigenlijk nog altijd een betere optie eigenlijk. (afgezien van emulatie).

avatar van AdrievMer86
Dat is helemaal correct. Dacht ik dus ook al.
Ja bepaalde indie/retro/arcade stijl games zijn pc exclusive en dan is deck top.
Maar over het algeheel heeft de switch ook teveel en doet het prima in dat straatje.
En met switch probeer ik altijd zoveel mogelijk indie games fysiek te verzamelen.
Met SteamDeck heb je die optie niet en over het algeheel vind ik mijn switch lite geweldig met handgrip.
De Deck is zwaarder en groter, al is de ergonomie en grip geweldig goed met steamdeck. Voelt erg goed in de hand.

Het echt portable word met steamdeck niet bereikt vind ik.
Ja je kan met zware games de TDP en alles aanpassen zodat batterij langer mee kan. Maar ja.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:10 uur

geplaatst: vandaag om 00:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.