menu

Platforms / PC / SteamOS

zoeken in:
Valve heeft een paar dagen terug SteamOS aangekondigd. Een Linux based gaming OS ontwikkeld in samenwerking met verschillende hardware fabrikanten, waaronder Nvidia.

Informatie SteamOS

Daarnaast hebben ze ook Steam machines aangekondigd. Verschillende devices, draaiend op SteamOS. Deze devices zijn volledig te modificeren naar wens, en zijn dus up te graden, zowel te gebruiken als dedicated gaming PC en als console - zoals jij maar wil.

Informatie Steam machines

Wat vindt men op GamesMeter van deze ontwikkeling?

Ik ben zelf in ieder geval erg enthousiast. De grens tussen PC gaming en console gaming verdwijnt, Windows en DirectX verdwijnen (eindelijk) en maken plaats voor Linux en OpenGL -een stabieler, veiliger en flexibeler platform.

kiriyama
Is dit niet allemaal via streamen? In dat geval ben ik er namelijk erg huiverig voor. Internet valt nu eenmaal wel eens uit of is soms wat trager, en wat dan? Het merendeel van de problemen die zich kunnen voordoen ligt ook buiten het bereik van Valve, dus ook zij zullen in veel gevallen niet met een oplossing kunnen komen.

Het idee is goed, maar ik ben bang dat er nog heel wat jaren voor nodig zijn voordat streamen echt succesvol is. Om nog maar te zwijgen over input lag en andere ongein.

BoordAppel (moderator)
Het kan via streamen maar is geen vereiste geloof ik.

Het is natuurlijk geweldig nieuws, een console met alle voordelen van pc gamen (mods, goedkopere games) al heb ik nog wel vraagtekens bij de besturing van bijvoorbeeld shooters. Nog steeds het beste te spelen met toetsenbord en muis en dat werkt voor je tv natuurlijk niet lekker. Het wordt dus ook tijd voor een revolutionaire controller.

Het is niet met streamen. Het is net als Steam nu, je kan je games gewoon offline spelen en dergelijke. Echter is nog maar een heel klein percentage van de games (op steam) compatible met Linux - daarom is er een streaming feature waarbij je games vanaf je Windows PC naar je Steam machine kan streamen - ook dit gaat dus niet via het internet maar waarschijnlijk gewoon via LAN of USB denk ik.

Ze hebben nu ook een "Steam Controller" aangekondigd.. interessant design..

Informatie Steam Controller

(afbeelding)

BoordAppel (moderator)
Ziet er zeker interessant uit. Een muis zal het nooit kunnen vervangen vrees ik maar het is zeker al een stuk beter dan de sticks van een controller. Ook leuk: het ding is hackable en ze willen feedback vanuit de community om het nog beter te maken.

Met al deze aankondigingen wacht ik zeker nog even om een nieuwe game-pc te kopen, ik vind het erg interessant allemaal.

Nu alleen nog Half-Life 3 en het is helemaal compleet.

Ziet er zeer strak uit. Qua vorm heeft het wat weg van de Xbox 360 controller, de wat mij betreft meest comfortabele controller. Ben erg benieuwd hoe die track pads gaan werken in combinatie met de knopjes.

Ik vind het allemaal erg ambitieus en veelbelovend van Valve, en mocht het aanslaan dan is het een revolutie voor gaming. Ik wacht ook zeker nog even met de aanschaf van een PS4.

kiriyama
Ziet er voor FPS prima uit, maar wat van andere genres? Ik zie mezelf echt geen racegame of fighter met dat ding spelen. Zijn gelukkig m'n genres ook niet, maar toch. Lijkt me voor bepaalde mensen echt een onding.

But we’re happy you’re happy, and by all means keep using whatever input method makes sense for you. Rest assured, we won’t abandon you. We love mice and keyboards, too.

Het zal dus ook mogelijk zijn om gewoon toetsenbord en muis te blijven gebruiken, of controller naar keuze. Dat is toch het fijne aan een volledig open "console", je kan zo alles zo samenstellen zodat het perfect bij jouw gamegedrag past.

kiriyama
Dat snap ik wel, maar toch vind ik de keuze voor de controller wat vreemd. Zoiets maak je toch zodat er zoveel mogelijk soorten games mee gespeeld kunnen worden. Naast shooters zie ik niet echt in wat voor nut dat ding nog heeft.

BoordAppel (moderator)
Strategy games werken er ook erg goed mee lijkt me, die ontbreken nu zowat volledig op consoles door de gebrekkige besturing.

Maar hoe het uit zal pakken voor racegames is inderdaad een goede vraag. En ook wat de prijs van dat ding moet gaan worden. De techniek erachter lijkt me ingewikkelder dan die van de Xbox en PS controller.

Ik ga er vanuit dat je zelf een eigen controller en of muis toetsenbord kan toevoegen? Zou het best vreemd vinden als dat niet zou kunnen.

Misschien iets te voorbarig maar de controller ziet er niet heel handzaam uit. De vervanging van de sticks kan ik wel mee leven en werkt misschien nu beter, maar mis vooral de bereikbaarheid van de buttons.

Zie mijn post hier boven - je kan een input device naar keuze aansluiten.

Ik ben ook benieuwd naar de knoppen. Verschillende game devs hebben er al mee gespeeld en zeggen dat het allemaal wel goed zit, maar dat het wel héél erg anders is dan men gewend is.
Bovendien is het natuurlijk nog een prototype en volledig hackable. Ze zullen nog luisteren naar feedback en commentaar.

BoordAppel schreef:
Nu alleen nog Half-Life 3 en het is helemaal compleet.

Misschien dichter bij dan we mogen dromen?

Half-Life 3 trademark filed...

Steam Controller Demonstration.

Dat werkt beter dan ik had verwacht.

BoordAppel (moderator)
Geen muisprecisie maar een stuk beter dan een standaard PS of Xbox controller zo te zien. Wel benieuwd hoe dit ding werkt met vechtspellen of games als Assassin's Creed.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:59 uur

geplaatst: vandaag om 10:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.