menu

Platforms / Xbox / Xbox Series X/S

zoeken in:
Sinner schreef:
Nee. Maar dat is ook niet de insteek. Skyrim is al uit 2011. Intussen 12 jaar oud. Er werd gewag gemaakt dat er op deze XboX generatie toch wel een opvolger zou komen bij de verkoop ervan. Tot inderdaad de verkoop / aankoop van het hele Bethesda gebeuren. 5+ jaar maakt 17-18 jaar en meer. Dat is natuurlijk geen 'opvolger in 2 jaar'. Of 5. Of zelfs 10. We spreken hier letterlijk al van een franchise die wellicht toch al 2 hele console generaties skipped.

Ik vind het alleen toch een beetje lullig om bij verkoop nieuwe generatie als troef te horen 'ja ja de nieuwe Elder Scrolls kan wel eens Xbox only worden!' en 3 jaar in de lifecycle te vernemen dat het nog wel eens 5+ jaar duurt en dus wellicht niet op deze generatie verschijnt. Dat is een klein beetje boerenbedrog.

Mwah, ik weet niet of dat zo gecommuniceerd is (en betwijfel dat ook wel een beetje eigenlijk). Wel dat bij de Bethesda overname de community nogal vocaal was erover (en allerlei droom/doom scenario's bracht), maar of het vanuit Bethesda/Xbox zelf zo gecommuniceerd is betwijfel ik eigenlijk.
Sowieso was die aankondiging dus al voordat ze overgenomen waren. En gezien de recente ontwikkelingen was die anders misschien wel ingestoken als PS exclusive, die wilde Starfield dus ook graag hebben.

Verder ben ik het met je eens dat het enorm lang duurt. Het heeft mij altijd al verbaasd dat ze daar maar een 1 game tegelijk werken. Bij zo'n studio had ik wel verwacht dat ze separate teams hebben om de drie franschises te laten doorlopen. Dat doet Obsidian dan toch beter die Groundend, Pentiment, The Outer Wilds 2 en Avowed tegelijk in productie hadden.

centurion81 (moderator)
legian schreef:
Dat doet Obsidian dan toch beter die Groundend, Pentiment, The Outer Wilds 2 en Avowed tegelijk in productie hadden.

Nog afgezien van het feit dat het ene team het andere niet is, is de scope van de door jou genoemde titels ook wel iets anders dan een Fall Out, Starfield en Elder Scrolls, denk ik

....Vind dit erg lijken op hoe Rockstar het momenteel doet met Red Dead / GTA V en GTA Online

legian schreef:
Mwah, ik weet niet of dat zo gecommuniceerd is (en betwijfel dat ook wel een beetje eigenlijk). Wel dat bij de Bethesda overname de community nogal vocaal was erover (en allerlei droom/doom scenario's bracht), maar of het vanuit Bethesda/Xbox zelf zo gecommuniceerd is betwijfel ik eigenlijk.

Nou. Geen idee. Ik heb, zoals bepaalde politici, geen actieve herinnering meer aan de officiele communicatie en wat nu wel of niet speculatie is of was. Feit blijft wel dat als je een teaser screen het net opgooit met Elder Scrolls 6 en dan roept dat het nog 5+ jaar duurt enkele jaren later...tja..

Ik hoop in ieder geval niet dat meer titels een patroon gaan aanhouden van 10+ jaar zoals bvb Elder Scrolls, Fallout of GTA. Jaartje of 5-6 tussen de games vind ik prima doenbaar. Maar bij meer dan vraag ik me ook af of ze nu echt slechts 1 team hebben of niet stiekem op de achtergrond al mensen bvb aan het volgend project hebben werken. Met 15-20 jaar en 1 release houd je een gamestudio / ontwikkelaar toch niet aan de draai denk ik dan?

Op dat gebied vind ik dat Nintendo bvb heel erg aardig doseert. Ieder jaar een grote release of 2 en steeds een andere franchise. Is het nu een 2D Mario en een 3D Kirby dan is het volgend jaar wel een 3D Metroid en een 2D Peach bvb en het jaar erop een Donkey Kong en een Zelda.

Dat laatste zijdelings allemaal. Want Bethesda heeft ook nog Doom en...? Wolfenstein? Even geen idee. Maar wat 'minder episch en groots' om op te teren. (tenslotte verkoopt ook Doom bijzonder goed. Inclusief heruitgaven).

Maar ik wijk af...

Sinner schreef:
(quote)

Nou. Geen idee. Ik heb, zoals bepaalde politici, geen actieve herinnering meer aan de officiele communicatie en wat nu wel of niet speculatie is of was. Feit blijft wel dat als je een teaser screen het net opgooit met Elder Scrolls 6 en dan roept dat het nog 5+ jaar duurt enkele jaren later...tja..

Daar ben ik het mee eens. Toon pas wat al je daadwerkelijk realistische releasedatums of periodes kan noemen.

Ik hoop in ieder geval niet dat meer titels een patroon gaan aanhouden van 10+ jaar zoals bvb Elder Scrolls, Fallout of GTA. Jaartje of 5-6 tussen de games vind ik prima doenbaar.

Dat betekend dan veelal wel dat het team na de game door gaat naar het vervolg. En ik kan me voorstellen dat je als dev toch wel een beetje afwisseling zou willen hebben. Sowieso zie ik persoonlijk een studio ook wel meerde dingen leveren dan alleen meer vervolgen. Dat is niet bevorderlijk voor de creativiteit lijkt me.
Daarnaast geeft centurion81 ook een goed punt. De scope is bij games van BGS ook wel anders en groter. Ze kunnen wel sneller games releasen maar dan moeten ze dus inleveren en of de gamers daar blij van worden...

Maar bij meer dan vraag ik me ook af of ze nu echt slechts 1 team hebben of niet stiekem op de achtergrond al mensen bvb aan het volgend project hebben werken. Met 15-20 jaar en 1 release houd je een gamestudio / ontwikkelaar toch niet aan de draai denk ik dan?

Tja geen idee. Ze hebben natuurlijk ook wat VR spul, remasters van Skyrim en Fallout 76 gehad. Maar voor BGS blijkt dit dus de werkwijze te zijn. Dus zo slech kan het niet gaan dan.

dan is het volgend jaar wel een 3D Metroid

Dan noem je precies de game die bij Nintendo dus niet soepel verloopt. Jaren geleden geteased, daarna dus een hele shift in studio geweest en sindsdien niets meer.

Want Bethesda heeft ook nog Doom en...? Wolfenstein? Even geen idee.

Bethesda heeft best wel wat hoor, Doom, Quake, Fallout, Elder Scrolls, Starfield, The Evil Within, HiFi Rush, Prey, Dishonored, Deathloop, waarvan veel dan wel in een niche zit. Wel hebben ze nog Elder Scrolls online voor een doorlopende cashflow.

Maar goed, dit jaar dus wel Starfield om te spelen. En volgend jaar Avowed waarschijnlijk. En Fable. Dus qua rpg hoef je je niet te vervelen. En The Outer Worlds 2 zal ook nog wel uitkomen voor Elder Scrolls 6 gok ik. Misschien moet Todd Howard zijn opvolger maar eens klaar gaan stomen door hem een tweede team te laten lijden.

legian schreef:
Dus qua rpg hoef je je niet te vervelen

Oh. Er spreekt ook niemand van vervelen. Met de backlog, het aantal indie games en eventueel nog degenen die in aanmerking komen voor een herspeelbeurt (op rpg gebied of anders) of nog in aankomst ben ik denkelijk ook nog wel meerdere jaren zoet. Alleen zou een Elder Scrolls voor mij na zolang ook wel weer mogen.

Ik was trouwens helemaal vergeten dat Arkane studios ook onder Bethesda valt. Soms raak je met de diverse overnames wel eens (of althans ik) het overzicht kwijt.

Nu een mooi moment om in te stappen in ieder geval met toch een aardige handvol dikke exclusives op de horizon geniet nog steeds immens elke dag van mijn aankoop en dat belooft alleen nog maar beter te gaan worden.

Paar dingen waar ik nog niet eens zo’n erg in had vorige week zoals natuurlijk Outer Worlds 2 maar ook Fable en Avowed wel iets om naar uit te kijken waarschijnlijk.

En allemaal gelijk speelbaar via de abonnementsdienst een hele nieuwe wereld voor mij opent zich hier.

Een hele nieuwe manier van doen.

Ongekend.

Overname Activision/Blizzard weer een stapje dichterbij:

Microsoft wins FTC fight to buy Activision Blizzard - The Verge - theverge.com

Dit gaat wel rondkomen denk ik.

Ik vind het ook grote flauwekul dat deze deal misschien gecanceld kan worden.

Het dwingt makers alleen maar om te blijven presteren en met topgames te komen, op elk platform.

Mooi, nu alleen nog de CMA nog. Dan is dat hele gezeur ook weer voorbij en kunnen ze zich weer gaan focussen op games in plaats van al dat politiek geneuzel.

centurion81 (moderator)
Ik hoor/zie/lees af en toe geruchten over de volgende generatie XBox in 2026, anderen ook wat gehoord of hier een mening over? Lijkt me wat snel toch?

centurion81 schreef:
Ik hoor/zie/lees af en toe geruchten over de volgende generatie XBox in 2026, anderen ook wat gehoord of hier een mening over? Lijkt me wat snel toch?

Vergis je niet, de Xbox S en X zijn alweer van najaar 2020. Dus in 2026 zijn ze 6 jaar oud. Dat is een redelijk normale cyclus.

Het nadeel is alleen dat er gewoon 2 jaar verspild zijn aan deze generatie door corona, leveringsproblemen en omdat ze bleven programmeren voor 2 generaties. Pas nu komt de generatie een beetje op dreef.

Ik heb nog geen behoefte aan een nieuwe generatie, maar meestal is zo'n release in het najaar en dan hebben we nog bijna 3 jaar de tijd gelukkig.

Breng eerst maar eens toffe content uit op deze generatie. Alleen Nintendo is echt toe aan een nieuwe console. De Switch voelt grafisch echt antiek.

2026 lijkt me heel redelijk en misschien wel wat laat zelfs? Bij de recentere games merk ik al dat de techniek achter begint te lopen. Teveel quality vs performance mode opties. Neem bijv Robocop Rogue City, tijdje op quality mode gespeeld en dat is dan 1440p (upscaled) + als het meezit 30fps. Maar ik merkte toch wel aardig wat haperingen, frame-drops waardoor ik ben geswitched naar performance mode (1080p / 60 fps).

En dit zie je bij alle recentere games. Hardware kan gewoon geen 4k EN 60 fps aan bij de grotere AAA games en dat wordt echt wel tijd wat mij betreft.

mrdig schreef:
Neem bijv Robocop Rogue City, tijdje op quality mode gespeeld en dat is dan 1440p (upscaled) + als het meezit 30fps. Maar ik merkte toch wel aardig wat haperingen, frame-drops waardoor ik ben geswitched naar performance mode (1080p / 60 fps).

Ik vind persoonlijk Robocop nou niet echt een goed voorbeeld. Teyon is maar een kleine uitgever en het spel net als Terminator eigenlijk maar een middenklasser qua kwaliteit en team. Geen AAA titel. Merk je ook aan alles (begrijp me niet verkeerd, ik heb het even bij een vriend gespeeld en vind het net als Terminator een geweldig spel qua sfeer, setting en gevoel - maar het heeft toch ook best wel wat haperingen).

Ik ben zelf trouwens wel benieuwd op die volgende generatie er al komt in 2026. Ik krijg niet het idee dat men er tegenwoordig nog weet uit te halen wat men een paar generaties terug wel nog wist te doen, of zelfs een Nintendo met regelmaat weet te halen uit een 7 jaar oude console die op het moment van verschijnen al verouderd was.

Maar goed - ik moet ook zelf zeggen dat het me steeds minder interesseerd om een nieuw model in huis te halen met mijn backlog. De combinatie Xbox One, Switch en PC doet het goed. Een Switch 2 zou ik wel zien zitten naargelang wat het ding wordt. Een PS5? Tja...als ik even kijk zijn de meeste franchises ook op de PC. Het zou dan al echt om enkele selectieve titels moeten gaan.

Een Xbox zie ik me in de toekomst wellicht niet aanschaffen.

OF...Microsoft of Sony moesten besluiten een handheld op de markt te brengen (zoals in standalone, geen veredelde controller in combinatie met). Dat zou ik misschien wel overwegen.

Ik ben tevreden met hoe het nu is.

Misschien zouden ze beter eens wachten tot er echt serieuze stappen vooruit kunnen worden getoond die van de laatste generaties zijn toch vrij minimaal geweest.

Zou wel weer eens een next gen willen zien die werkelijk een nieuwe standaard voor gaming neerzet.

Confusie schreef:
Ik ben tevreden met hoe het nu is.

Misschien zouden ze beter eens wachten tot er echt serieuze stappen vooruit kunnen worden getoond die van de laatste generaties zijn toch vrij minimaal geweest.

Zou wel weer eens een next gen willen zien die werkelijk een nieuwe standaard voor gaming neerzet.

Sluit ik me ook bij aan. Tot nog toe vind ik de huidige generatie te veel in het verlengde van de vorige liggen.

Qua graphics (en daar geef ik eigenlijk niet bizar veel om) vind ik zelfs dat ze pas nu eindelijk eens laten zien wat de mogelijkheden zijn - ik noem maar een Alan Wake 2, Tekken 8 of de trailers en gameplay van Black Myth Wukong. Om dan binnen 2-3 jaar weer over te stappen? Geef het nog maar een jaar of vijf.

De huidige generatie is vooral veel sneller en kan inderdaad veel meer uit een console halen. Dat verschil merk je pas als je een nieuwe generatie console hebt. Dan ervaar je hoe snel zo'n ding is en dat de grafische verschillen aanzienlijk zijn. Je kan niet 5 jaar teren meer op deze generatie, dan word je keihard ingehaald. Deze generatie heeft pech gehad met de pandemie en de chiptekorten en is daardoor 2 jaar later dan nodig gestart.

Manny Calavera schreef:
Je kan niet 5 jaar teren meer op deze generatie, dan word je keihard ingehaald.

Door wie of wat? Je wasmachine? Generaties duren sowieso al langer dan een 5 jaar. Dus daar is geen haast bij. En als je doelt op een gaming PC? De huidige gaming modellen blazen consoles sowieso al weg. Alleen betaal je daar ook voor.

Dus zolang zowel Sony als Microsoft het nog een beetje laten gedijen is er niets aan de hand. Zat ruimte en tijd om nog games te ontwikkelen de komenden jarem. Anders krijg je weer het risico van 2 gelijklopende generaties zoals nu. Er is tenslotte verder niets om nog door ingehaald te worden. En zoals Nintendo bewijst kan je ook met verouderde hardware nog gigantische cijfers tonen. (en meer dan eens getuige de WII, DS, 3DS en de Switch).

Sinner schreef:
(quote)

Door wie of wat? Je wasmachine? Generaties duren sowieso al langer dan een 5 jaar. Dus daar is geen haast bij. En als je doelt op een gaming PC? De huidige gaming modellen blazen consoles sowieso al weg. Alleen betaal je daar ook voor.

Dus zolang zowel Sony als Microsoft het nog een beetje laten gedijen is er niets aan de hand. Zat ruimte en tijd om nog games te ontwikkelen de komenden jarem. Anders krijg je weer het risico van 2 gelijklopende generaties zoals nu. Er is tenslotte verder niets om nog door ingehaald te worden. En zoals Nintendo bewijst kan je ook met verouderde hardware nog gigantische cijfers tonen. (en meer dan eens getuige de WII, DS, 3DS en de Switch).

Niet zo bijdehand doen. Door de technologische mogelijkheden. Beetje wat de Switch nu is vergeleken met een normale console qua specs. Je loopt keihard achter. Voor jou geen problemen, voor vele anderen inclusief de ontwikkelaars wel. Games als GTA 6 vragen alles van een console, dus je kan niet 7-9 jaar met een console doen. Er zijn nu ruim 3 jaar verstreken en dan zit je gewoon op zeker de helft, ook al kan je nog veel meer uit deze generatie halen.

Toch zit ik in ieder geval niet te wachten op weer een magere update over een paar jaar al.

Om weer vijf a zeshonderd uit te moeten trekken en dat meermaals aangezien alle grote systemen in huis nu wel de standaard is geworden voor mij persoonlijk in ieder geval.

Al kan je dan natuurlijk ook gewoon makkelijk nog een paar jaar na release wachten aangezien alle games de eerste jaren toch wel op beide systemen verschijnen met marginale verschillen onderling.

Iets wat mij eveneens altijd tegenstaat een systeem waarbij het ondenkbaar is dat een game ook last gen uitkomt dat noem ik pas echt next gen.

Maar dat zullen we niet meer gaan zien waarschijnlijk.

Manny Calavera schreef:
Voor jou geen problemen, voor vele anderen inclusief de ontwikkelaars wel. Er zijn nu ruim 3 jaar verstreken en dan zit je gewoon op zeker de helft, ook al kan je nog veel meer uit deze generatie halen.

Subjectief. En je spreekt jezelf tegen. Je kan nog veel meer uit deze generatie halen. Dus waar zijn de feiten dat de ontwikkelaars al schuimbekkend zitten te wachten op een nieuwe generatie? Wie zegt trouwens dat GTA 6 'alles uit je console' gaat halen? Ook weer gissingen. Console generaties lopen al een hele tijd geen 6 jaar meer. Al helemaal niet meer sinds de PS3 en XBOX360. En zolang stapjes en upgrades maar miniem blijven, inclusief de tussen / pro edities vermoed ik dat er ook aan het enthousiasme van de koper een einde gaat komen.

Want ja...iemand die zich verleden jaar of het jaar ervoor een PS5 of XBOX heeft gekocht gaat in 2026 of zelfs de jaren erna wellicht echt niet weer 600+ (?) euro neertellen voor een console.

Nee dat kunnen ze niet maken en dat snappen ze ook wel lijkt me.

Zie het ook niet echt gebeuren overigens strakjes al zal zo’n vaart niet lopen.

En anders moeten ze wel echt iets indrukwekkends tonen wil ik niet gewoon onverstoord op mijn huidige apparatuur door blijven gaan.

Met de PS5 was er nog een drang om deze gelijk te halen maar dat zal op deze manier ook steeds minder worden.

Pro modellen sla ik sowieso over dat is me vorige gen ook uitstekend bevallen.

En zo maak je de sprong naar een eventuele volgende generatie bovendien ook weer iets groter al was deze in mijn optiek met het doelbewust missen van deze tussenstap nog steeds minimaal.

Sinner schreef:
(quote)

Subjectief. En je spreekt jezelf tegen. Je kan nog veel meer uit deze generatie halen. Dus waar zijn de feiten dat de ontwikkelaars al schuimbekkend zitten te wachten op een nieuwe generatie? Wie zegt trouwens dat GTA 6 'alles uit je console' gaat halen? Ook weer gissingen. Console generaties lopen al een hele tijd geen 6 jaar meer. Al helemaal niet meer sinds de PS3 en XBOX360. En zolang stapjes en upgrades maar miniem blijven, inclusief de tussen / pro edities vermoed ik dat er ook aan het enthousiasme van de koper een einde gaat komen.

Want ja...iemand die zich verleden jaar of het jaar ervoor een PS5 of XBOX heeft gekocht gaat in 2026 of zelfs de jaren erna wellicht echt niet weer 600+ (?) euro neertellen voor een console.

Ik spreek mezelf helemaal niet tegen. Je kan nog meer uit deze generatie halen ja, maar niet voor 5 jaar. De grenzen raken in zicht op den duur.

En het is ieders keus om niet direct een nieuwe console te halen (oke toegeven, dit keer had je niet altijd een keuze door het gebrek) en je kan er nog jaren mee doen. Jaar 1 van een nieuwe console is vaak inwisselbaar dus tot pakweg 2026-27 kan je prima met de huidige generatie dan doen.

Xbox Developer Direct – Wat verwachten we en hoe kan je het bekijken? | Gamer.nl

Ahhh, vanavond eindelijk de info over de Indiana Jones game die ik zocht.

Hopelijk gaat het een mooie mix worden van Tomb Raider en Uncharted.

Doet Harrison Ford de stem van Indi? Je kan het alleen maar hopen.

Waar ik me persoonlijk 'zorgen' om maak, is de push naar digital only bij consoles. Een tijd terug was er al een mogelijke mid-gen refresh van de Series X gelekt die geen disc drive meer heeft. Dat vind ik geen positieve ontwikkeling.

Vanuit het perspectief van Microsoft logisch (zie Game Pass), maar als dit ooit de standaard wordt, houd ik het voor gezien m.b.t. nieuwe hardware.

DarthSolidKevin schreef:
Waar ik me persoonlijk 'zorgen' om maak, is de push naar digital only bij consoles. Een tijd terug was er al een mogelijke mid-gen refresh van de Series X gelekt die geen disc drive meer heeft. Dat vind ik geen positieve ontwikkeling.

Vanuit het perspectief van Microsoft logisch (zie Game Pass), maar als dit ooit de standaard wordt, houd ik het voor gezien m.b.t. nieuwe hardware.

Dat was daarna toch ook weer ontkracht door Microsoft zelf met de melding dat die plannen nog niet voor morgen zijn?

Maar dat het er vroeg of laat aan ligt te komen dat is wel een feit lijkt me. Helaas voor de verzamelaars. Ik ben zelf ook iemand die liever een doosje in bezit heeft. Of had. Want met zowel de PC als de Switch heb ik veel minder last van het feit dat ik voornamelijk digitale games bezit. (nou ja...Switch en Xbox One heb ik toch best nog wel een hoop fysieke versies). En voor de oudere systemen (3DS / WII / PS2 / PSP / PS3) verzamel ik nog steeds.

Ik denk dat de meeste mensen er echt wel aan zullen wennen. Al is het inderdaad toch even een knop omdraaien.

...aan de andere kant...als je kijkt naar muziek is het bizar dat tegenwoordig Vinyl weer helemaal terug in is en door muziekfans zelfs vaak gegeerder is dan een CD of digitaal opties / streaming. Dus misschien loopt het zo'n vaart niet en zal er altijd een markt zijn in beperkte oplage voor Fysieke versies (eg de optie tot een externe drive en beperkte prints).

Het blijft eigenlijk best wel spannend om te zien hoe alles in de toekomst evolueert.

DarthSolidKevin schreef:

Zelfde voor mij, de eerste producent die een console uitbrengt waar je alleen maar digital only kan gaan, die is me kwijt. Want dan verdwijnt de hele markt om een tweedehands game te kopen of te verkopen wat ik graag doe. Sterker, digitale edities zijn vaak duurder dan een disc-versie, geen idee waarom want alle kosten voor de sale kunnen ze weglaten.

Los van dat, ik wil niet afhankelijk zijn van een digitale markt. Ik wil gewoon iets kunnen bezitten.

DarthSolidKevin schreef:

En toch was er een aardige groep die bij de release van de Series X al vroeg om een versie zonder discdrive maar wel de kracht van de X.

Las gisteren toevallig dat de verwachting is dat er dit jaar een Series Y wordt gepresenteerd wat dus de X zonder discdrive zal moeten zijn. Maar goed die geruchten gaan al een tijdje.

Persoonlijk heb ik er niet zo'n probleem mee, vrijwel alle nieuwe games doe ik digitaal (en Gamepass) maar het zou wel echt het einde van een tijdperk zijn. Maar aangezien PS nu ook een digital versie heeft zullen ze de komende jaren vooral gaan kijken om dat verder uit te breiden. Het scheelt natuurlijk ook weer geld (al die discs, doosjes, verpakking, vervoer, is ook weer minder milieu belastend zo), dus het is voor hun ook wel een logische stap. En aan de 2e hands markt verdienen ze sowieso niets dus daar hoeven ze het niet voor te doen.

En zo kunnen ze de digitale versie ook weer voor een normale prijs aanbieden, kijk naar Alan Wake 2 en de komende Hellblade 2 die alleen digitaal verkrijgbaar zijn. Die zijn voor €50 te koop dacht ik?

Manny Calavera schreef:
Los van dat, ik wil niet afhankelijk zijn van een digitale markt. Ik wil gewoon iets kunnen bezitten.
Begrijpelijk sentiment, maar hoeveel games die nu uitkomen op disc zijn volledig speelbaar van disc zonder day on patch, updates en dergelijke te moeten downloaden? Een disc in je console stoppen en je moet eerst de hele bende downloaden. Ik heb al gehad dat downloads niet meer beschikbaar zijn, daar zit je dan met een disc die je niet meer kan gebruiken. De disc is tegenwoordig een veredelde downloadcode geworden. Dus in hoeverre bezit je nog echt iets?

Sinner schreef:
...aan de andere kant...als je kijkt naar muziek is het bizar dat tegenwoordig Vinyl weer helemaal terug in is en door muziekfans zelfs vaak gegeerder is dan een CD of digitaal opties / streaming. Dus misschien loopt het zo'n vaart niet en zal er altijd een markt zijn in beperkte oplage voor Fysieke versies (eg de optie tot een externe drive en beperkte prints).

Even een sidestep, maar die ontwikkeling is wel lichtelijk bizar te noemen. Het enige voordeel van vinyl is dat het een warmer geluid geeft. Maar het is qua kwaliteit inferieur ten opzichte van de cd en digitaal. Een goede vinyl versie is wel genieten trouwens, maar omdat het zo'n enorme markt weer is geworden wordt er enorm veel matige kwaliteit uitgebracht. De 'echte' liefhebbers zijn dan ook spaarzaam in hun vinyl aankopen merk.

legian schreef:
Even een sidestep, maar die ontwikkeling is wel lichtelijk bizar te noemen.

Dat vind ik ook. Zelfs het idee van 'warmer geluid' zit vaak tussen de oren. Geef me maar gewoon een cd. Goedkoper, minder plaats en ik hoef niet 2 of meermaals op te staan om een album te beluisteren. Maar goed. Het toont wel dat er altijd een niche zal zijn voor fysieke producten. (ook films bvb...streaming heeft de dvd en blu-ray ook niet de nek omgedraaid. En in heel wat gevallen is het aardig om een fysieke copy te hebben ivm het feit dat een hele rits genre films bvb nooit zijn overgezet naar streaming, of zelfs dvd naar blu-ray.

Maar de tweedehands gamesmarkt is vaak.maar magertjes imo. Waarom zou je nog iets nieuws kopen, doorverkopen of vaak zelfs een 2dehands game oppikken. Bij retro consoles gaat dat nog. Maar de digi sales bij de laatste twee generaties zijn vaak zo snel in prijs naar beneden dat je net zo goed 3 maand kan wachten. Dan is de game vaak gepatched en nog maar de helft of zelfs minder dan de prijs. Wacht je een half jaar is dat al hrlemaal het geval.

Sinner schreef:
(quote)

Dat vind ik ook. Zelfs het idee van 'warmer geluid' zit vaak tussen de oren. Geef me maar gewoon een cd. Goedkoper, minder plaats en ik hoef niet 2 of meermaals op te staan om een album te beluisteren. Maar goed. Het toont wel dat er altijd een niche zal zijn voor fysieke producten. (ook films bvb...streaming heeft de dvd en blu-ray ook niet de nek omgedraaid. En in heel wat gevallen is het aardig om een fysieke copy te hebben ivm het feit dat een hele rits genre films bvb nooit zijn overgezet naar streaming, of zelfs dvd naar blu-ray.

De streaming voor films is sowieso andere koek dan voor muziek. Ik koop liever nog de film dan dat ik telkens een andere streaming service moet afsluiten om die ene film te kunnen zien. Bij muziek heb je bij elke streaming service vrijwel het merendeel gewoon beschikbaar. Waardoor je dus niet loopt te hoppen of meerdere diensten afneemt. En je dus veel minder reden hebt om die fysieke cd's in je kast te hebben staan (Ik heb er een aardige aantal, maar gebruik ze vrijwel niet meer merk ik)

Maar de tweedehands gamesmarkt is vaak.maar magertjes imo. Waarom zou je nog iets nieuws kopen, doorverkopen of vaak zelfs een 2dehands game oppikken. Bij retro consoles gaat dat nog. Maar de digi sales bij de laatste twee generaties zijn vaak zo snel in prijs naar beneden dat je net zo goed 3 maand kan wachten. Dan is de game vaak gepatched en nog maar de helft of zelfs minder dan de prijs. Wacht je een half jaar is dat al hrlemaal het geval.

De laatste keer dat ik 2e hands games gebruikte was ten tijde van de xbox 360. Daarna kwam het downloaden op en werd dat de norm. Kijk bijvoorbeeld naar het aanbod van vooral xbox games in een willekeurige winkel. Dat is haast compleet verdwenen. Sowieso is dat aanbod echt gedaald. Vroeger kon je nog lekker struinen door die paden met al die games voor verschillende consoles. Nu is het een paar meter met voornamelijk de grote namen en that's it.

Sinner schreef:
Maar de tweedehands gamesmarkt is vaak.maar magertjes imo. Waarom zou je nog iets nieuws kopen, doorverkopen of vaak zelfs een 2dehands game oppikken.
Helemaal niet mee eens, de tweedhandsmart is heel erg levend. De prijzen die je daar kunt scoren zijn heel wat beter dan de kortingen die je op digitale sales kunt krijgen.

En begrijp me niet verkeerd, je kunt natuurlijk koopjes doen in digitale sales, en vooral Nintendo doet dat erg goed, vooral in combinatie met de mooie bonus die je kunt "sparen" per aankoop.
Vaker wel dan niet is er net op het moment dat je een bepaald game wilt geen korting te bespeuren. Veel AAA titels zijn trouwens bij launch duurder digitaal dan wel fysiek te verkrijgen. Vooral winkels zoals Dreamland and Carrefour geven in de launch week (even) al een mooie korting op de prijs.

Maar de fysieke tweedehandsmarkt is veel flexibeler. Redelijk nieuwe spellen vind je al vanaf dag 2 op facebook marketplace voor een hoge korting. Maar vooral de langdurige handel in games, werkt, zoals je weet ben ik daar redelijk actief mee bezig en kan mijn hobby daardoor tenminste ietwat financieren.

Een nadeel moet ik ook vermelden: de meer niche games zijn natuurlijk digitaal makkelijker te verkrijgen en ook de tweedehandsprijzen zijn de laatste jaren erg gestegen. De tijden van games voor 2€ zijn al even voorbij.

Nieuwe games, ook de fysieke, worden vaak al na enkele maanden voor hoge kortingen verkocht. Amazon, maar ook mediamarkt, nedgame etc. zijn daar een goede bron voor.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:45 uur

geplaatst: vandaag om 20:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.