Platforms / Xbox / Xbox Series X/S
zoeken in:
0
geplaatst: 13 maart 2022, 21:52 uur
Xeeno schreef:
Weet je dat zeker? Dat klinkt onwaarschijnlijk... ze hadden volgens mij wel een studio die remakes maakt overgenomen... weet de naam ff niet meer.
Weet je dat zeker? Dat klinkt onwaarschijnlijk... ze hadden volgens mij wel een studio die remakes maakt overgenomen... weet de naam ff niet meer.
Ja dat weet ik zeker. Sony betaalt 3,6 miljard dollar voor overname Destiny-studio Bungie
*Was die studio die jij bedoeld niet Bluepoint of zoiets?
Eigen markt denk ik, waar Sony en MS niet echt mee proberen te concurreren.
Ik las recent nog iets dat ze zich qua cultuur ook heel anders gedragen als de andere partijen. Wat natuurlijk goed bij Nintendo past, maar voor mijn gevoel missen ze de boot op sommige momenten. En blijven ze voornamelijk vasthouden in hetgeen ze zo goed deden. Maar goed, dat is hier verder niet van toepassing.
Nostalgie kun je gewoon kopen, zo blijkt. Kan me voorstellen dat Crash, Spyro, Doom, etc nostalgie zijn voor sommigen. Worden gewoon even gekocht door Microsoft.
Daarnaast is de Xbox ook alweer zo'n 20 jaar oud, dus Halo, Fable, etc zijn inmiddels nostalgie voor sommigen.
Daarnaast is de Xbox ook alweer zo'n 20 jaar oud, dus Halo, Fable, etc zijn inmiddels nostalgie voor sommigen.
De games kan je kopen inderdaad. Maar dat wil nog niet zeggen dat je die nostalgie direct hebt. Maar vraag eens wat mensen die niet of nauwelijks gamen of er mee bekend zijn naar een console. Nintendo en Playstation zijn de meest gehoorde. Die nostalgie, ook bij de niet gamers, koop je niet. En die waarde voor je merk is veel waard. En die games, zoals een Crash en Spyro zullen altijd geassocieerd blijven met Playstation, net zoals Halo en Fable met Xbox en Doom als de grondlegger van de FPS (en dat het overal op speelbaar is net zoals Skyrim).
De PlayStation 3 was in eerste ook niet zo'n succes en legde het af tegen Microsoft en Nintendo.
Uiteindelijk heeft Sony het toch goed weten recht te trekken. En over de gehele linie hebben ze het ook van de Xbox 360 gewonnen uiteindelijk. De Xbox was en is simpelweg minder succesvol en vanuit die positie zijn ze nog steeds de underdog. Of het echt een goede benaming is betwijfel ik trouwens. Maar een miljarden bedrijf underdog noemen vind ik wel wat discutabel.
Wel apart dat het op "volledig in mekaar zakken" stond, maar in het kielzog van de ineenstorting gewoon even Bethesda en Activision koopt? Dat sluit aardig aan bij het punt dat ik wil maken.
'In het kielzog'... Daar zit een complete console generatie tussen, een wisseling van leiderschap bij in en een flinke koerswijziging. Het is niet zo dat ze eventjes een jaar daarna die plannen klaar hadden. Je doet het nu wel heel makkelijk klinken.
Dat zou kunnen... geen idee eigenlijk hoe de respons was. Het zou ook kunnen dat FF nog steeds meer geassocieerd wordt met Sony en dat er daarom minder negatieve feedback was.
Die associatie is er grotendeels omdat Sony net zo vies speelt als Microsoft, alleen op een wat andere schaal. Maar omdat die al zo lang meegaan en veel gamers daar meer nostalgie voor hebben wordt het minder gezien. dat is het voordeel als je langer in het spel zit dan je concurrentie. Ik heb het hierboven al eerder aangehaald, maar Sony is echt niet beter dan wat MS doet. Omdat ze niet het budget hebben om de hele bende over te nemen zoals MS nu doet, hebben ze maar exclusiviteit afgedwongen door jarenlang slimme deals te sluiten. Voor een MS valt daar dan simpelweg niet meer tegenop te boxen want die games worden 'geassocieerd' met Sony. Waardoor de fanbase van die games altijd bij die console zal blijven. Dus dan blijft er maar een ding over. Je beschikbare budget inzetten.
Ik probeerde ook niet te zeggen dat Microsoft nu een monopolypositie heeft. Ik probeer te benadrukken hoe gemakkelijk een bedrijf met veel geld zichzelf die zo zou kunnen toe-eigenen, of daar zo dicht bij mogelijk kan komen zonder wetsingrijpen. Dit heeft niks te doen met strategische marketing of het opbouwen van studios of het neerzetten van goede games. Dat heb je niet meer nodig. Je koopt ze gewoon.
Ach, dat zei men ook over amazon toen ze hier in Nederland kwamen. Dat Bol en Coolblue in no time weg zouden zijn. Dat kleinere partijen niet meer zouden bestaan en dat Amazon uiteindelijk de enige plek is waar iedereen nog zal winkelen. Want dat is de strategie van Amazon. Ondertussen hebben die nog genoeg concurrentie, zowel hier als elders in de wereld.
Dat ze groot zijn betreft geen discussie, maar het gemak waarmee mensen een monopolie zien ontstaan is te simpel. En ik heb het al eerder gezegd, maar als de kwaliteit er niet naar is, gaan de mensen vanzelf weer weg. Dat zie je bij winkels, bij streamingdiensten, bij telecomproviders, bij gaming, etc. Je kan er nog zoveel geld tegenaan gooien, maar zolang je concurrentie hebt moet je kwaliteit leveren om je klanten te behouden. Daar kan je pas mee stoppen, als je concurrentie weg is. En volgens mij loopt de verkoop van de PS5 nog altijd beter dan de Xbox Series X|S.
1
geplaatst: 26 maart 2022, 15:42 uur
Ja dat weet ik zeker. Sony betaalt 3,6 miljard dollar voor overname Destiny-studio Bungie
Oké, dus toch een counter van Sony wat betreft overnames van grote namen in de game-industrie. Al valt Bungie qua bekende franchises (Halo niet meer meegeteld) natuurlijk in het niets bij Zenimax en Activision-Blizzard. Ik kan alleen die online shooter bedenken (kan ff niet op de naam komen).
Maar goed, dat de console-oorlog nu op deze manier gestreden wordt... ik hou er helemaal niet van.
BluePoint was dat inderdaad ja, thanks!
De games kan je kopen inderdaad. Maar dat wil nog niet zeggen dat je die nostalgie direct hebt.
De nostalgie zit 'em toch in de game? Nostalgie zit 'em voor mij in bijvoorbeeld in Zombies voor de SNES, maar die nostalgie is echt niet ineens verdwenen als ik 'em op een ander systeem speel. Waarom zou het spelen van het spel op een ander systeem de nostalgie uit het spel halen? Ik denk dat heel veel oude spellen tegenwoordig op een ander systeem gespeeld worden, want die oude systemen hebben niet veel mensen nog...
Het punt was volgens mij dat mede door het vermeende gebrek aan nostalgie bij Xbox de console een "underdog" positie zou hebben. Als je nostalgie/nostalgische franchises gewoon kan kopen, wat Microsoft doet, dan zie ik dat niet zo. Daarnaast, zoals ik al eerder zei, is Xbox oud genoeg om zelf nostalgische titels te hebben, en die hebben ze ook. Dus hierin zie ik niet een punt wat Xbox aan een underdog positie zou helpen.
Maar vraag eens wat mensen die niet of nauwelijks gamen of er mee bekend zijn naar een console. Nintendo en Playstation zijn de meest gehoorde.
Die ervaring heb ik niet. Ik heb het niet bijgehouden, maar als er een noemenswaardig verschil was dan was het me wel opgevallen. Vooral jongere generaties hebben, in mijn directe omgeving althans, meer met Xbox dan PS.
Of het echt een goede benaming is betwijfel ik trouwens.
Dat is onder andere wat ik probeerde te zeggen. Dekt niet helemaal de lading voor een succesvolle (want dat is het) console, met een miljardenbedrijf als Microsoft er achter dat het geld heeft om dit zo eventjes om te draaien.
'In het kielzog'... Daar zit een complete console generatie tussen, een wisseling van leiderschap bij in en een flinke koerswijziging. Het is niet zo dat ze eventjes een jaar daarna die plannen klaar hadden. Je doet het nu wel heel makkelijk klinken.
Volgens mij had je het over de One [generatie], toch? Die heeft 't niet goed gedaan? Het was dankzij die console [generatie] dat "alles in mekaar zakte"? Aan de start van de nieuwe generatie, dus in het kielzog van de vorige, worden eventjes twee game-giganten gekocht. En ja, mijn optiek is inderdaad dat dat niet zo moeilijk was voor het steenrijke Microsoft. Direct na de overname van Zenimax zeiden ze al dat ze plannen hadden voor nog zo'n miljardenovername.
Die associatie is er grotendeels omdat Sony net zo vies speelt als Microsoft, alleen op een wat andere schaal. Maar omdat die al zo lang meegaan en veel gamers daar meer nostalgie voor hebben wordt het minder gezien. dat is het voordeel als je langer in het spel zit dan je concurrentie. Ik heb het hierboven al eerder aangehaald, maar Sony is echt niet beter dan wat MS doet. Omdat ze niet het budget hebben om de hele bende over te nemen zoals MS nu doet, hebben ze maar exclusiviteit afgedwongen door jarenlang slimme deals te sluiten. Voor een MS valt daar dan simpelweg niet meer tegenop te boxen want die games worden 'geassocieerd' met Sony. Waardoor de fanbase van die games altijd bij die console zal blijven. Dus dan blijft er maar een ding over. Je beschikbare budget inzetten.
Je doet nu net alsof Microsoft geen keuze had. Microsoft doet zelf ook aan timed-exclusives, exclusieve DLC voor multiplatform games, en andere vormen van exclusiviteitsdeals. Dus een keuze hebben ze wel degelijk en daar hebben ze ook gewoon gretig gebruik van gemaakt. Volgens mij zijn ze er zelfs mee begonnen, of hebben ze het in ieder geval groot gemaakt. Wanneer het op geld uitgeven komt, en exclusives vallen daaronder, is Microsoft nooit een underdog, en Microsoft laat geld wel heel direct een rol spelen. Je kunt ze hooguit verwijten dat ze minder goede keuzes hebben gemaakt, en we zien nu hoe ze dat compenseren: nog meer uitgeven. Die luxe, om nog een stapje verder te gaan, heeft Microsoft meer dan Sony. Leuk dat Sony dan een exclusiviteitsdeal met Bethesda heeft voor Starfield, en je zegt dat MS hier niet tegen op kan boksen, maar dat hebben ze wel degelijk gedaan. Ze hebben gewoon Bethesda gekocht. Je bokst er niet tegenop, je gaat er gewoon keihard overheen! En straks gaan ze gewoon verdienen aan de verkopen van Starfield op de PlayStation en krijgen alle PlayStation-gamers waarschijnlijk een Microsoft-logo in beeld elke keer als ze het spel opstarten.
Ach, dat zei men ook over amazon toen ze hier in Nederland kwamen. Dat Bol en Coolblue in no time weg zouden zijn.
Ik weet niet wie dat zo heeft gezegd (en of de vergelijking wel helemaal terecht is tussen een webwinkel en een product). Maar uiteindelijk zal Bol, als het zo doorgaat, wel het onderspit delven. Denk jij dat Bol altijd heer en meester zal blijven, boven Amazon? Amazon heeft meer producten en doorgaans lagere prijzen, bijvoorbeeld. Je hebt een punt dat Bol al "genesteld" is, zeg maar, daarom zal Amazon niet in "no-time" winnen (tenzij ze Bol kopen, wat ze zouden kunnen doen, maar betwijfel of ze de Nederlandse markt interessant genoeg vinden om zo'n uitgave te doen). Ik zou er raar van op kijken als Amazon niet uiteindelijk als winnaar uit de bus komt. Dat Bol voordeel kan halen uit het feit dat het "genesteld" is, is echt alleen maar iets waar ze tijdelijk uit kunnen putten. Anders had Hyves ook nooit verloren van Facebook.
En ik heb het al eerder gezegd, maar als de kwaliteit er niet naar is, gaan de mensen vanzelf weer weg.
Xbox is op zich toch een kwalitatief goed product? En ze hebben van zichzelf al goede franchises (gekocht, uiteraard

0
geplaatst: 26 maart 2022, 21:38 uur
Xeeno schreef:
Oké, dus toch een counter van Sony wat betreft overnames van grote namen in de game-industrie. Al valt Bungie qua bekende franchises (Halo niet meer meegeteld) natuurlijk in het niets bij Zenimax en Activision-Blizzard. Ik kan alleen die online shooter bedenken (kan ff niet op de naam komen).
Destiny bedoel je denk ik. Dat is ook de reden dat ze overgenomen zijn want Bungie is eigenlijk de enige studio die een AAA live service game heeft weten af te leveren die werkt. Wat voor Sony natuurlijk een constante stroom aan inkomsten opbrengt en kennis over het type game. En eventueel ook nog de IP die ze kunnen gebruiken voor films/series. Wat voor Sony ook wel eens handig kan zijn.
Maar goed, dat de console-oorlog nu op deze manier gestreden wordt... ik hou er helemaal niet van.
Eens, maar helaas wel de situatie waar we in zitten. En aangezien het tegenwoordig goedkoper is om studios op te kopen dan om ze op te richten, ook kijkend naar de lange ontwikkel duur van AAA.
De nostalgie zit 'em toch in de game?
Mario 64 spelen op de N64 is heel anders dan Mario 64 spelen op een emulator op je telefoon. De nostalgie zit uiteraard grotendeels in de game, maar is meestal ook gekoppeld aan het systeem waar het op gespeeld wordt. Daarom ook dat veel van die personages (Mario, Chief, Sonic, Crash bijvoorbeeld) voor veel mensen gekoppeld zijn aan een bepaald systeem.
Die ervaring heb ik niet. Ik heb het niet bijgehouden, maar als er een noemenswaardig verschil was dan was het me wel opgevallen. Vooral jongere generaties hebben, in mijn directe omgeving althans, meer met Xbox dan PS.
Zelf hoor ik meer Playstation dan Xbox, en dat is eigenlijk altijd geweest. Ook ten tijde van het succes van de Xbox360. Maargoed, dat blijft natuurlijk een n=1 situatie.
Dat is onder andere wat ik probeerde te zeggen. Dekt niet helemaal de lading voor een succesvolle (want dat is het) console, met een miljardenbedrijf als Microsoft er achter dat het geld heeft om dit zo eventjes om te draaien.
Het is meer een geval van 'gebrek aan betere benaming' denk ik. Maar het gebeurd overal eigenlijk. Kijkend naar de Formule 1 bijvoorbeeld, dat zijn teams waarbij miljarden omgaan, toch zijn verschillende van die teams als underdog beschreven (zoals een RedBull wat ook gewoon verschillende kampioenschappen binnen heeft gehaald). Er is wel wat voor te zeggen, qua betekenis klopt het opzich wel. Alleen werken die bedrijven financieel in een compleet andere wereld dan de rest.
Volgens mij had je het over de One [generatie], toch? Die heeft 't niet goed gedaan? Het was dankzij die console [generatie] dat "alles in mekaar zakte"? Aan de start van de nieuwe generatie, dus in het kielzog van de vorige, worden eventjes twee game-giganten gekocht.
Ik had het inderdaad over de One generatie, ten tijde van de launch en de backlash die daarop volgde was er een moment waarop overwogen werd om ermee te stoppen. Dat is 2013/2014 geweest. Daarna is besloten om toch door te gaan en zijn er flinke stappen gemaakt om te komen waar ze nu zijn. Als je puur vanuit generaties kijkt is het inderdaad in het kielzog van. Maar daar zijn wel wat jaren overheen gegaan. Ik begrijp wat je bedoeld, maar daar zit in mijn optiek wel wat meer nuance in.
Je doet nu net alsof Microsoft geen keuze had. Microsoft doet zelf ook aan timed-exclusives, exclusieve DLC voor multiplatform games, en andere vormen van exclusiviteitsdeals.
Ik zeg ook niet dat Microsoft het zelf niet doet. De een is echt niet beter dan de ander. En ik stoor me er bij beide partijen aan. Maar de bedrijven reageren natuurlijk op elkaar. Als de een een goede exclusieve deal sluit, dan gaat de ander ook iets doen, en zo door. Met als verschil dat vanuit de gamers/fan(s)(boys)/media er meer kritiek geuit wordt als Microsoft dit doet dan Playstation.
Dus een keuze hebben ze wel degelijk en daar hebben ze ook gewoon gretig gebruik van gemaakt. Volgens mij zijn ze er zelfs mee begonnen, of hebben ze het in ieder geval groot gemaakt.
Dat zou zomaar kunnen, kan ik me ook goed voorstellen als je als nieuweling de markt wil betreden en Nintendo en Playstation als concurrentie hebt. Dan moet je wel. Helemaal in de korte tijdspannen dat het hele project gegaan is. Daar is afgelopen jaar trouwens ook een leuke docu serie over gemaakt. Power On: the Story of Xbox
Geeft een leuk inkijkje op het proces, zowel de successen als de tegenslagen.
Leuk dat Sony dan een exclusiviteitsdeal met Bethesda heeft voor Starfield
Weet je dat zeker? Volgens mij was juist soort van bevestigd dat Starfield een Xbox Exclusive wordt.
, en je zegt dat MS hier niet tegen op kan boksen, maar dat hebben ze wel degelijk gedaan. Ze hebben gewoon Bethesda gekocht. Je bokst er niet tegenop, je gaat er gewoon keihard overheen!
Wat ik bedoelde was dat ze niet konden opboksen tegen de slimme tactische deals die Sony sloot met de backlash van de release van de One. Ten tijde van de Xbox360 konden ze dat namelijk wel, maar daarna ging het downhill. Meer kleine exclusiviteit deals sluiten terwijl Sony daar de markt redelijk in beheerste is ontzettend moeilijk. Kijk bijvoorbeeld naar de deal die ze voor Tomb Raider hadden, daar is enorm veel backlash over geweest, veel vragen en gezeur en al snel was duidelijk dat het maar een jaar is. Kijkend naar Playstation is nog steeds niet bekend of FF7R uberhaupt nog op de Xbox uitkomt of niet. Dat is het verschil waar ze mee te maken hebben, en daar konden ze niet tegenop boxen. Ze konden kiezen om veel zelf in huis op te starten (maar dat is natuurlijk niet echt de Microsoft manier) of gewoon opkopen. En dan ga je er inderdaad overheen. Maar dat is vanuit hun gezien wel een logisch gevolg.
En dat is eigenlijk ook een beetje het probleem, want ze blijven op elkaar reageren en elke keer een stapje groter/verder gaan. Beide partijen hebben al aangegeven met meer overnames bezig te zijn. En tegelijkertijd zie je dat ook andere partijen zich er meer en meer mee gaan bemoeien qua overnames.
Ik weet niet wie dat zo heeft gezegd (en of de vergelijking wel helemaal terecht is tussen een webwinkel en een product). Maar uiteindelijk zal Bol, als het zo doorgaat, wel het onderspit delven. Denk jij dat Bol altijd heer en meester zal blijven, boven Amazon?
Ik haalde die vergelijking aan omdat je het erover had dat Microsoft als bedrijf met veel geld (net zoals Amazon) makkelijk een monopolie positie kan behalen. Dat blijkt voor andere partijen in andere markten ook niet zo makkelijk. Amazon was daar een voorbeeld van. Ja ze hebben veel geld en kunnen zich snel inkopen, maar gevestigde grote concurrenten speel je er niet zomaar eventjes uit. Wel zou ik nog willen stellen dat Amazon de concurrenten verplicht om ook te innoveren, net zoals Xbox nu met Gamepass doet.
Xbox is op zich toch een kwalitatief goed product? En ze hebben van zichzelf al goede franchises (gekocht, uiteraard
) en met deals als deze nog meer. Als Microsoft kwaliteit wegkoopt bij Sony, dan hoopt Microsoft vast dat "de mensen vanzelf weer weg" gaan.

De Xboxen die hier staan draaien nog steeds prima, en afgezien van twee Xbo360's die dankzij de Red Ring of Death moesten worden vervangen ook geen problemen gehad. Maar ik bedoelde hier natuurlijk de games. Want daar gaat het om. Je kan de game, de studio en het personeel wel opkopen, met als resultaat dat je een geweldige game levert. Maar je moet dat natuurlijk ook behouden. Als die studio na overname leegloopt en nieuw talent niet bovenkomt drijven dan zakt de kwaliteit ook weg. Kijk bijvoorbeeld naar de verhalen die nu naar boven komen bij 343industrie over de ontwikkeling van Hal Infinite. Dat blijkt alles behalve vlekkeloos te zijn gelopen. Veel mensen zijn daar weg, de roulatie is hoog en nu blijkt dat het niet zo makkelijk is om de game te updaten of snel te fixen. Of kijk naar de leegloop bij de nieuwe studio die werkt aan een nieuwe Perfect Dark. Je kan als die mensen en games wel opkopen, maar je wilt het uiteindelijk ook behouden. En dat moet Microsoft nog maar bewijzen. Als die kwaliteit games niet blijven, dan lopen de gamers ook weer weg. Precies wat er bij de release van de Xbox One gebeurde.
Uiteindelijk vindt ik het alleen maar mooi hoe Xbox er nu voor staat. Dat betekend namelijk dat Playstation niet onderuit gezakt kan toekijken. Daardoor houden ze elkaar scherp. Helaas gaat dat nu gepaard met overname na overname. Maar de angst dat Xbox zomaar een monopolie heeft (want daar begon dit namelijk mee) is in mijn optiek ongegrond, dat wordt voornamelijk op de bankrekening van Microsoft gegooid. Maar dat is geen garantie voor monopolie of succes. En Sony is echt niet gek en heeft in het verleden ook bewezen sterk terug te komen bij tegenslagen of successen van Xbox.
0
geplaatst: 26 maart 2022, 22:16 uur
legian schreef:
Zelf hoor ik meer Playstation dan Xbox, en dat is eigenlijk altijd geweest. Ook ten tijde van het succes van de Xbox360. Maargoed, dat blijft natuurlijk een n=1 situatie.
(quote)
Nou...alleen hierop even reagerende. Wat me al maanden opvalt is hoe weinig Xbox games er nog in de gemiddelde speelgoed winkels liggen. Er zijn nog steeds gamesecties maar bij de meesten liggen er in 2022 toch voornamelijk Switch (!), PS4/5 en een handvol Xbox games (waarvan 9/10 Fifa zijn). Ik begin de indruk te krijgen dat je sowieso voor games ook wel echt naar een pro-gamesstore moet gaan (want ook in NL of BE zijn bvb de Mediamarkt om maar iets te noemen vaak overprijst en hebben een miniem aanbod) of dat je gewoon digitaal moet gaan. (wat ik begin te vermoeden dat ook echt bijzonder vaak gebeurt? Misschien iets waar Microsoft bvb wel meer mee heeft?).
Qua spelersbasis? Op de Xbox360 en PS3 liep dit ongeveer gelijk in mijn omgeving (tussen de 15 en 45). Maar dat is intussen eigenlijk volledig geevolueerd naar 95% PS4 en PS5 en een enkeling die nog een XBOX heeft buiten mij. Nintendo spreek ik niet over want die heeft letterlijk iedereen.
Ook in de toekomst (na wat gesprekken met vrienden die ook wat serieuzer gamen) blijf ik echter bij Microsoft vanwege de backward compatibility. En natuurlijk een Nintendo. En ga ik eindelijk mijn PC eens upgraden. Het feit is namelijk ook gewoon dat veel van de titels die ik vroeger per se nog wilde spelen tegenwoordig of multi-platform is, OF geport wordt (JRPG's e.d) naar de Switch en je zelfs PS exclusives (God of War, Uncharted) naar de PC ziet komen. Het maakt in 2022 niet zo bizar veel meer uit wat je nog in huis haalt. En voor die twee of drie titels die ik dan zou moeten missen (okay okay, Bloodborne - maar wie weet zit een erg late PC port er alsnog ooit in) - het is niet alsof ik niet een backlog zo groot als mijn kamer heb.
Maar ik heb de indruk dat het momenteel toch wel voornamelijk PS is bij gamers, en Microsoft ondanks de best zonnige vooruitzichten een tandje mag bijsteken - want de gevolgen van de huidige aankopen e.d zien we toch pas binnen x aantal jaren.

0
All Seeing Fish
geplaatst: 27 maart 2022, 08:08 uur
Ik denk het chiptekort wel aardig in het voordeel werkt voor Microsoft en daardoor weer meer terein wint in Amerika en vooral Europa omdat Sony moet namelijk ook haar consoles met Japan delen.
Ik ben altijd meer fan geweest van Microsoft omdat dat net wat vriendelijker en levendiger oogt dan het zakelijke Sony daarom vind ik het onwijs jammer dat Sony zo dominant is/was en betere exclusive titels had.
Ik ben altijd meer fan geweest van Microsoft omdat dat net wat vriendelijker en levendiger oogt dan het zakelijke Sony daarom vind ik het onwijs jammer dat Sony zo dominant is/was en betere exclusive titels had.
1
geplaatst: 28 maart 2022, 09:14 uur
Sinner schreef:
Nou...alleen hierop even reagerende. Wat me al maanden opvalt is hoe weinig Xbox games er nog in de gemiddelde speelgoed winkels liggen. Er zijn nog steeds gamesecties maar bij de meesten liggen er in 2022 toch voornamelijk Switch (!), PS4/5 en een handvol Xbox games (waarvan 9/10 Fifa zijn).
Nou...alleen hierop even reagerende. Wat me al maanden opvalt is hoe weinig Xbox games er nog in de gemiddelde speelgoed winkels liggen. Er zijn nog steeds gamesecties maar bij de meesten liggen er in 2022 toch voornamelijk Switch (!), PS4/5 en een handvol Xbox games (waarvan 9/10 Fifa zijn).
Ik was afgelopen zaterdag bij ComicCon, maar daar is precies hetzelfde. Bij elke kraam die games had stonden er meerdere bakken met PS en Nintendo titels en maar een of twee bakken aan Xbox games. Waarvan minimaal de helft bestond uit Fifa.
Het bevestigd vooral mijn gevoel dat ik al jaren heb, dat de xbox van de drie eigenlijk het minst aanwezig is. Iets wat ik ook ten tijde van de Xbox360 ervaarde. De meeste vrienden en kennissen van mij die gamen, of hebben gegamed zijn allemaal op de Playstation gefocust. Fascinerend genoeg dan weer niet vanwege de exclusives want ze speelden voornamelijk Fifa en NFS met een enkele platformer.
wat ik begin te vermoeden dat ook echt bijzonder vaak gebeurt? Misschien iets waar Microsoft bvb wel meer mee heeft?
Die zijn de vorige generatie begonnen met de One S Digital. Dus dat zal ook wel helpen.
All Seeing Fish Die chiptekorten helpen inderdaad. Afgelopen jaar al redelijk wat berichten voorbij zien komen van mensen die een PS5 wilde, die niet konden krijgen dus maar met een Xbos Series S de winkel uitliepen. Redelijk goedkoop en toch kunnen gamen op de nieuwe generatie. Dat blijkt achteraf toch wel een geweldige zet van Microsoft geweest te zijn.
0
geplaatst: 10 juni 2022, 14:32 uur
Xbox-games vanaf dit jaar op nieuwe Samsung-tv's te streamen | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Ik vind het op zich een briljant concept en volgens mij is dit model veel succesvoller dan het apparaat laten kopen en dure exclusives per stuk kopen wat Sony nog hanteert, maar ik voel me als Xbox X bezitter wel een tikje genaaid nu. Want waarom zou je een dure console willen als het ook op deze manier in de toekomst kan?
Ik vind het op zich een briljant concept en volgens mij is dit model veel succesvoller dan het apparaat laten kopen en dure exclusives per stuk kopen wat Sony nog hanteert, maar ik voel me als Xbox X bezitter wel een tikje genaaid nu. Want waarom zou je een dure console willen als het ook op deze manier in de toekomst kan?
1
geplaatst: 10 juni 2022, 14:56 uur
Manny Calavera schreef:
Want waarom zou je een dure console willen als het ook op deze manier in de toekomst kan?
Want waarom zou je een dure console willen als het ook op deze manier in de toekomst kan?
Obviously de verzamelwaarde, het idee dat je ook effectief iets bezit en fysiek kan opslaan en ook bewaren, de mogelijkheid om te spelen als het internet eruit zou liggen, eraan gewerkt wordt e.d Reden genoeg voor een groot deel van de gamers om toch bij de een of andere console te blijven.
We hebben allemaal al gezien hoe het eveneens 'brilliante' Stadia geflopt is. Hoewel Microsoft dan wel weer veel meer te bieden heeft natuurlijk.
2
geplaatst: 10 juni 2022, 15:20 uur
Sinner schreef:
de mogelijkheid om te spelen als het internet eruit zou liggen, eraan gewerkt wordt e.d
de mogelijkheid om te spelen als het internet eruit zou liggen, eraan gewerkt wordt e.d
Oeh, dat is nog wel een dingetje hoor. Bleek vrij recent dat dit toch niet zo makkelijk is als we denken. Recente storing zorgde ervoor dat mensen dus gewoon niet meer konden gamen. En dat was ook niet de eerste keer. En aangezien tegenwoordig elke game een (onnodige) internet verbinding vereist...
Sowieso is Xcloud nog in ontwikkeling en werkt het lang niet overal even sterk. Daarnaast blijft latency een ding. En voor als nog kan je maar een beperkt aanbod streamen. Ze willen eind dit jaar ook de mogelijkheid bieden om games die je bezit (digitaal dan gok ik) via Xcloud beschikbaar te maken. Dan ben je minder afhankelijk van wat er op gamepass staat.
Ajax&Litmanen1 ik weet niet of je het streaming via gamepass al eens geprobeerd hebt, maar dat zou je voor de grap eens moeten doen. Heb het zelf een paar keer gedaan namelijk en het werkt niet zo soepel als een console in de kast. Denk dat je dit ook meer als een casual mogelijkheid moet zien dan voor een vervanging voor de console. Want zo ver is streaming voorlopig nog niet.
Daarnaast was al langer bekend dat ze aan deze mogelijkheid werkte (toen werd nog gesproken over een streamingstick). Dus geheel verrassend zou het niet mogen zijn.

We zitten nu simpelweg in de overgangsperiode van hardware kopen naar streaming. En ik vraag me af hoe snel die overstap eigenlijk zou gaan.
2
geplaatst: 11 juni 2022, 18:01 uur
Xbox & Bethesda Games Showcase is 95 minuten lang | Nieuws | Gamer.nl
Morgenavond 1900 uur en twee dagen erna nog een show met meer verdieping over de nieuwe games.
Morgenavond 1900 uur en twee dagen erna nog een show met meer verdieping over de nieuwe games.
2
geplaatst: 12 juni 2022, 01:36 uur
legian schreef:
We zitten nu simpelweg in de overgangsperiode van hardware kopen naar streaming. En ik vraag me af hoe snel die overstap eigenlijk zou gaan.
Ik ben het inderdaad met je hele post eens. Er zal vast wel een tijd komen dat het wel op punt staat, maar momenteel zijn er nog te veel zaken die wat mij betreft een belemmering vormen. Het is net zoals destijds 3D films en gaming en de Virtual Reality. Toekomstmuziek. Maar niet iets wat op grote schaal inzetbaar is en al helemaal niet voor iedereen.
Dus tot die tijd. Console of PC. Doosje en Disc. En het staat ook nog eens mooi in de cast als je een collector bent.
0
geplaatst: 12 juni 2022, 18:35 uur
Ik gooi zo Youtube op de tv aan, ben echt benieuwd naar wat Microsoft te melden heeft.
Geruchten gaan over een nieuwe Banjo Kazooie, een remake van GoldenEye en ik hoop ook meer te zien van de Indiana Jones game. En verder zien we het wel. Een teaser van een nieuwe Gears of War zou ook fijn zijn.
Geruchten gaan over een nieuwe Banjo Kazooie, een remake van GoldenEye en ik hoop ook meer te zien van de Indiana Jones game. En verder zien we het wel. Een teaser van een nieuwe Gears of War zou ook fijn zijn.
0
geplaatst: 12 juni 2022, 20:29 uur
Best een geinige show, maar er zijn wel heel weinig games waarvan ik denk dat je die echt niet zou mogen missen. Dat wow-gevoel hebben Playstation exclusives toch vaker.
Dat Starfield wat ik nu zie, dat is toch gewoon Halo maar dan in meer realistische vorm? Dat is wel veruit de interessantste titel van deze show.
Microsoft mist toch wel echt bekende franchises die weer eens een nieuw deel krijgen. Op de PS zie je toch geregeld vervolgen op Uncharted, God of War, Jak and Dexter, Spider-Man en Horizon. Nou zullen mensen zeggen, wees blij dat er meer originele games op Xbox zijn maar ik verlang ook geregeld naar meer van iets dat heel goed was.
Dat Starfield wat ik nu zie, dat is toch gewoon Halo maar dan in meer realistische vorm? Dat is wel veruit de interessantste titel van deze show.
Microsoft mist toch wel echt bekende franchises die weer eens een nieuw deel krijgen. Op de PS zie je toch geregeld vervolgen op Uncharted, God of War, Jak and Dexter, Spider-Man en Horizon. Nou zullen mensen zeggen, wees blij dat er meer originele games op Xbox zijn maar ik verlang ook geregeld naar meer van iets dat heel goed was.
0
geplaatst: 12 juni 2022, 21:26 uur
Ja op zich wel prima show, van alles wat maar Starfield is toch wel de grote blockbuster. Ik zie het als een mix van Outer Worlds / Mass Effect / No Man’s Sky / Frontier Elite. Ik krijg er juist geen Halo gevoel bij.
Ja wel benieuwd naar, maar ik hoop wel dat er een cool meeslepend verhaal inzit en dat het niet alleen grinden wordt van planeet naar planeet en je karakter/schip continu tunen etc…
Voor de rest heb ik eigenlijk ook niet veel gezien waar ik echt heel enthousiast van wordt. Alleen de nieuwe A Plague Tale is voor mij een must play. En ook wel benieuwd naar The Last Case of Benedict Fox. As Dusk Falls, Diablo 4 en Flintlock tzt de (p)reviews van in de gaten houden en wellicht een kans geven.
Ja wel benieuwd naar, maar ik hoop wel dat er een cool meeslepend verhaal inzit en dat het niet alleen grinden wordt van planeet naar planeet en je karakter/schip continu tunen etc…
Voor de rest heb ik eigenlijk ook niet veel gezien waar ik echt heel enthousiast van wordt. Alleen de nieuwe A Plague Tale is voor mij een must play. En ook wel benieuwd naar The Last Case of Benedict Fox. As Dusk Falls, Diablo 4 en Flintlock tzt de (p)reviews van in de gaten houden en wellicht een kans geven.
0
geplaatst: 12 juni 2022, 21:55 uur
Ik vind Rick and Morty fantastisch, dus ik kijk dan weer wel uit naar de shooter die de makers van die serie maken en vanavond lieten zien. Naam even kwijt. Zag er funny uit. Wel zo'n titel waar je Gamepass voor neemt, niet een winkelaankoop van 60 Euro.
Wat ik jammer vind is dat bijna alle games veelal fantasy zijn met magie en monsters. Waar zijn de meer realistischer games? Ik had heel graag Indiana Jones gezien, maar helaas.
Wat ik jammer vind is dat bijna alle games veelal fantasy zijn met magie en monsters. Waar zijn de meer realistischer games? Ik had heel graag Indiana Jones gezien, maar helaas.
0
geplaatst: 12 juni 2022, 23:21 uur
Voor mij zat er vrij weinig bij. De nieuwe Plague Tale lijkt me wel wat (moet wel de eerste nog spelen) en Scorn vind ik esthetisch heel interessant. The Last Case of Benedict Fox ziet er ook tof uit, maar dat is niet een game die ik snel zou aanschaffen. Flintlock leek een beetje op een Soulslike, dus dat kan misschien ook wel leuk zijn.
Ook wel leuk dat de Persona games naar Xbox komen, maar ik vraag me af voor wie ze dat eigenlijk doen. De mensen die ze willen spelen, hebben ze al gespeeld. Alleen deel 3 is, wat ik begreep van een vriend van mij, wel interessant omdat die nooit naar de PlayStation 3 en 4 is overgezet.
En Starfield... Tja, de woorden die uit Tod 'Sweet Little Lies' Howard zijn mond komen, geloof ik sowieso niet. Tod: "100 systems met 1000 planeten!" Nou, 100 systems met 995 kale landschappen en 5 boeiende planeten lijkt me waarschijnlijker.
Ik heb het graag mis, maar het track record van Bethesda Game Studios boezemt niet veel vertrouwen in. Daarnaast vond ik Fallout 3 en 4 niet bepaald hoogvliegers (Obisdian deed het 10 keer beter met New Vegas) en laten we vooral het debacle dat Fallout 76 heet niet vergeten. Eerst zien dan geloven m.b.t. Starfield.
Ook wel leuk dat de Persona games naar Xbox komen, maar ik vraag me af voor wie ze dat eigenlijk doen. De mensen die ze willen spelen, hebben ze al gespeeld. Alleen deel 3 is, wat ik begreep van een vriend van mij, wel interessant omdat die nooit naar de PlayStation 3 en 4 is overgezet.
En Starfield... Tja, de woorden die uit Tod 'Sweet Little Lies' Howard zijn mond komen, geloof ik sowieso niet. Tod: "100 systems met 1000 planeten!" Nou, 100 systems met 995 kale landschappen en 5 boeiende planeten lijkt me waarschijnlijker.
Ik heb het graag mis, maar het track record van Bethesda Game Studios boezemt niet veel vertrouwen in. Daarnaast vond ik Fallout 3 en 4 niet bepaald hoogvliegers (Obisdian deed het 10 keer beter met New Vegas) en laten we vooral het debacle dat Fallout 76 heet niet vergeten. Eerst zien dan geloven m.b.t. Starfield.
0
geplaatst: 12 juni 2022, 23:29 uur
Manny Calavera schreef:
Dat was mij en een vriend van me ook opgevallen. Veel titels in het high/dark fantasy genre. Kan leuk zijn, maar als je dit gevoel opwekt in een showcase van 95 minuten gaat er toch iets mis. Aan de andere kant is het voor de liefhebbers van het genre wel smullen natuurlijk.
1
geplaatst: 13 juni 2022, 00:27 uur
DarthSolidKevin schreef:
Ook wel leuk dat de Persona games naar Xbox komen, maar ik vraag me af voor wie ze dat eigenlijk doen.
Ook wel leuk dat de Persona games naar Xbox komen, maar ik vraag me af voor wie ze dat eigenlijk doen.
Mij. Ik heb ze nog steeds niet gespeeld. En als ze naar de Xbox komen is er ook een kans dat die rumoured Switch ports er komen. Ben ik toch al helemaal blij. Maar een van de twee consoles is prima.
0
geplaatst: 13 juni 2022, 00:41 uur
Manny Calavera schreef:
Waar zijn de meer realistischer games? Ik had heel graag Indiana Jones gezien, maar helaas.
Waar zijn de meer realistischer games? Ik had heel graag Indiana Jones gezien, maar helaas.
Niet veel van gezien momenteel. Maar lijkt me wel dat met de film in aantocht er vast wel een game inzit. Overigens wordt er wel gewerkt aan een nieuwe Tomb Raider game als ik het niet mis heb. Daar was een tijd terug al sprake van maar zal wellicht nog niet veel van te laten zien zijn.
En ik weet niet of het je ding is maar 2 Point Campus, Company of Heroes 3, Oxenfree II en Saints Row staan ook nog gepland voor dit jaar. De eerzte 3 ben ik alvast zeer benieuwd naar, de derde....eh.....nou ik ben gek op die reeks met zijn uitzinnige dwaze humor maar ik weet totaal niet wat ik hiervan moet verwachten. (remake / reboot / whatever. Heb het ook niet echt gevolgd).
1
geplaatst: 13 juni 2022, 09:19 uur
De show was niet veel anders dan voorgaande shows van ze, met als grootste verschil dat ze nu de focus legde op de komende 12 maanden. Dat is wel fijn. Maar ze toonde weer veel afwisselende games. Helaas is nu ook te merken dat ze toch wat knallers missen op dit moment. Forza Motorsport en Starfield is het wel. Redfall is niet van hetzelfde kaliber (hoewel die mij wel het meest interessant lijkt) en dat is het. Ik miste toch wel Hellblade 2 eigenlijk, die had ik wel verwacht. Het meeste zijn meer niche en kleiner gerichte games. Iets wat eigenlijk de huidige trend van de industrie wel weergeeft.
Wel eindelijk weer eens wat over Hollow Knight: Silksong, helaas geen release date. Verder wel wat games gezien die ik een kans wil geven dankzij Gamepas. Maar net zoals de rest van de shows tijdens deze niet-E3 mis ik wel wat verrassing.
Maakt verder gelukkig weinig uit want ik heb games genoeg. En ze hebben de komende jaren nog wel wat interessants in de pijplijn. Maar het momentum wat ze hadden voor en sinds de release zijn ze nu wel kwijt.
Wel eindelijk weer eens wat over Hollow Knight: Silksong, helaas geen release date. Verder wel wat games gezien die ik een kans wil geven dankzij Gamepas. Maar net zoals de rest van de shows tijdens deze niet-E3 mis ik wel wat verrassing.
Maakt verder gelukkig weinig uit want ik heb games genoeg. En ze hebben de komende jaren nog wel wat interessants in de pijplijn. Maar het momentum wat ze hadden voor en sinds de release zijn ze nu wel kwijt.
1
geplaatst: 26 januari, 07:39 uur
Zo'n developer direct mag Xbox vaker gaan doen van mij. Ook leuk dat ze daar toch nog een goeie verrassing in hebben weten te verstoppen. En dan nog direct te spelen ook. Hi-Fi Rush ziet er best leuk uit, binnenkort maar eens proberen.
Redfall zag er hier wat overtuigender uit dan in de vorige trailers. Hoewel ik me nog steeds af vraag of we tussendoor van personage kunnen wisselen. En of ze er niet teveel een Ubisoft game van maken met alle zijmissies en dergelijke. Over een paar maanden maar eens proberen. Arkane weet altijd boeiende games en werelden af te leveren, maar toch weten ze ook met Redfall mij niet volledig te overtuigen. En na Deathloop stel ik mijn verwachtingen toch wat lager.
Forza Motorsport ziet er echt geweldig uit. Maar dat het grafisch goed voor elkaar zou zitten wisten we wel. Verder weinig informatie (voornamelijk grafisch verhaal), maar dat zullen ze vanavond waarschijnlijk wel oppakken. Helaas nog geen release datum, maar een coming 2023. In tegenstelling tot de spring 2023 van vorig jaar. Zou dus zomaar ergens eind van het jaar kunnen worden.
Starfield miste, zoals vooraf al aangegeven krijgt die zijn eigen show binnenkort. Maar dat laatste geldt dus ook voor Forza (vandaag) en voor Elder Scrolls online (gisteren meteen erna). Dus iets van Starfield had er wel in gekund lijkt me.
Verder was dit prima, duidelijk en direct verhaal bij de meeste en ook gewoon release data. Hopelijk gaan ze hier een standaard van maken. Ook al zijn ze nogal laat bij het feestje met deze opzet. Het is een prima manier om elk kwartaal of iets dergelijks even wat games aandacht te geven die binnenkort uitkomen.
Redfall zag er hier wat overtuigender uit dan in de vorige trailers. Hoewel ik me nog steeds af vraag of we tussendoor van personage kunnen wisselen. En of ze er niet teveel een Ubisoft game van maken met alle zijmissies en dergelijke. Over een paar maanden maar eens proberen. Arkane weet altijd boeiende games en werelden af te leveren, maar toch weten ze ook met Redfall mij niet volledig te overtuigen. En na Deathloop stel ik mijn verwachtingen toch wat lager.
Forza Motorsport ziet er echt geweldig uit. Maar dat het grafisch goed voor elkaar zou zitten wisten we wel. Verder weinig informatie (voornamelijk grafisch verhaal), maar dat zullen ze vanavond waarschijnlijk wel oppakken. Helaas nog geen release datum, maar een coming 2023. In tegenstelling tot de spring 2023 van vorig jaar. Zou dus zomaar ergens eind van het jaar kunnen worden.
Starfield miste, zoals vooraf al aangegeven krijgt die zijn eigen show binnenkort. Maar dat laatste geldt dus ook voor Forza (vandaag) en voor Elder Scrolls online (gisteren meteen erna). Dus iets van Starfield had er wel in gekund lijkt me.
Verder was dit prima, duidelijk en direct verhaal bij de meeste en ook gewoon release data. Hopelijk gaan ze hier een standaard van maken. Ook al zijn ze nogal laat bij het feestje met deze opzet. Het is een prima manier om elk kwartaal of iets dergelijks even wat games aandacht te geven die binnenkort uitkomen.
0
geplaatst: 26 januari, 20:24 uur
Redfall is eigenlijk hetgeen dat me nu het meest interresseerd. Hou grweldig ik Forza en Forza Horizon ook vind...ik heb van beiden welgeteld 1 deeltje dus als ik daar ooit eens alles in huis van ga halen (gebeurt wel) ben ik wellicht nog met een jaar of 5 content bezig. Erg leuk. Maar niet superspannend.
Hi-Fi rush ziet er wel aardig uit. Hellblade 2 deed me er vooral aan denken dat de vorige onder aan een digitale stapel is beland (ondanks een erg goed begin) en Star Citizen? Eh. Zoiets waar ik heel erg vrees dat we in 2025 nog roepen 'maar hoe zit dat nou eigenlijk met Star Citizen'.
Kan er niemand voor de geinigheid Max en zijn Magic Marker weer eens naar boven toveren voor een nieuwe sequel?
Hi-Fi rush ziet er wel aardig uit. Hellblade 2 deed me er vooral aan denken dat de vorige onder aan een digitale stapel is beland (ondanks een erg goed begin) en Star Citizen? Eh. Zoiets waar ik heel erg vrees dat we in 2025 nog roepen 'maar hoe zit dat nou eigenlijk met Star Citizen'.
Kan er niemand voor de geinigheid Max en zijn Magic Marker weer eens naar boven toveren voor een nieuwe sequel?
0
geplaatst: 8 februari, 16:47 uur
Aankomende Xbox Game Pass-spellen onthuld | Nieuws | Gamer.nl
Met GoldenEye, Shadow Warrior 3 en High on Life heeft Gamepass wel weer de nodige titels die ik graag wil spelen, dus binnenkort toch maar weer eens een abonnementje nemen ook al ligt mijn gamefocus even nu op PS5 titels.
Met GoldenEye, Shadow Warrior 3 en High on Life heeft Gamepass wel weer de nodige titels die ik graag wil spelen, dus binnenkort toch maar weer eens een abonnementje nemen ook al ligt mijn gamefocus even nu op PS5 titels.
0
centurion81 (moderator)
geplaatst: 14 februari, 11:30 uur
Microsoft: 'Game Pass heeft negatieve invloed op verkoopcijfers games' | Nieuws | Gamer.nl
Beetje open deur, alleen gaf Spencer enige tijd geleden het tegenovergestelde aan.
Beetje open deur, alleen gaf Spencer enige tijd geleden het tegenovergestelde aan.
0
geplaatst: 14 februari, 13:35 uur
Hoe meet je dat dan? Een game in een service als GamePass wordt veel meer gespeeld dan een game die er niet in zit. Tevens wordt het meer gespeeld door mensen die het alleen even willen proberen en sowieso niet zouden kopen.
Doet me denken aan stichting brein die er altijd van uit ging dat elke film die je downloadde je anders gekocht/gehuurd zou hebben. Zoiets doms vind ik dat.
Doet me denken aan stichting brein die er altijd van uit ging dat elke film die je downloadde je anders gekocht/gehuurd zou hebben. Zoiets doms vind ik dat.
0
centurion81 (moderator)
geplaatst: 14 februari, 14:03 uur
mrdig schreef:
Hoe meet je dat dan? Een game in een service als GamePass wordt veel meer gespeeld dan een game die er niet in zit. Tevens wordt het meer gespeeld door mensen die het alleen even willen proberen en sowieso niet zouden kopen.
https://assets.publishing.service.gov.uk/media/63e3e9aee90e0762692b970a/M_A_Provisional_Findings_Report.pdf
Hier rapport van CMA, opgesteld ivm op handen zijnde acquisitie van Activision Blizzard. CMA is soort autoriteit consumenten markten die we hier hebben.
Maar goed, denk jij dat mensen met Game Pass nu niet in mindere mate Starfield of Redfall gaan kopen? Ik vind dit iets wat je niet eens zou hoeven meten om te kunnen zeggen dat er een negatieve impact is.
1
geplaatst: 14 februari, 17:53 uur
Heel gek is die gedachte natuurlijk ook niet. Helemaal voor first party games die erop blijven staan. Dat is ook een van de grote voordelen van Gamepass. Je hoeft ze niet te kopen om te spelen. Bijkomend voordeel is dat veel meer gamers verschillende games proberen. Waardoor onder andere Pentiment en recent Hi-Fi Rush dus zo'n succes weten te boeken.
Er circuleren echter ook verhalen die andere resultaten tonen. Juist ook omdat Gamepass voor veel exposure zorgt. Zodoende dat verschillende games die daarop staan/stonden op andere platformen hun sales zagen stijgen. Dus de 'Kannibalisatie' lijkt zich voornamelijk op Xbox hun eigen store te richten.
Of het erg is? Geen idee. Wat ik zo begreep (ik heb niet de kleine 300 pagina tellende pdf doorgenomen) is het vooral een reden die aangedragen is waarom Activision hun games er niet op zou willen zetten. Zolang ze geen onderdeel van Xbox zijn dan.
Ik krijg echter vooral het idee dat het narratief wat wordt gevormd voor hoe het ze nu uitkomt. Maar dat is natuurlijk big tech eigen.
*Ps. Ik bedenk me nu dat flink wat third party games ook pas een x aantal maanden na release wel eens toegevoegd worden. Dat is dan natuurlijk een win win. Eerst lekker cashen met de sales en als dat allemaal terugloopt een nieuw publiek aanboren op Gamepass.
Er circuleren echter ook verhalen die andere resultaten tonen. Juist ook omdat Gamepass voor veel exposure zorgt. Zodoende dat verschillende games die daarop staan/stonden op andere platformen hun sales zagen stijgen. Dus de 'Kannibalisatie' lijkt zich voornamelijk op Xbox hun eigen store te richten.
Of het erg is? Geen idee. Wat ik zo begreep (ik heb niet de kleine 300 pagina tellende pdf doorgenomen) is het vooral een reden die aangedragen is waarom Activision hun games er niet op zou willen zetten. Zolang ze geen onderdeel van Xbox zijn dan.
Ik krijg echter vooral het idee dat het narratief wat wordt gevormd voor hoe het ze nu uitkomt. Maar dat is natuurlijk big tech eigen.
*Ps. Ik bedenk me nu dat flink wat third party games ook pas een x aantal maanden na release wel eens toegevoegd worden. Dat is dan natuurlijk een win win. Eerst lekker cashen met de sales en als dat allemaal terugloopt een nieuw publiek aanboren op Gamepass.
1
geplaatst: 14 februari, 19:11 uur
centurion81 schreef:
Maar goed, denk jij dat mensen met Game Pass nu niet in mindere mate Starfield of Redfall gaan kopen? Ik vind dit iets wat je niet eens zou hoeven meten om te kunnen zeggen dat er een negatieve impact is.
Dat zijn first party games waarvan het beleid is dat ze in GamePass staan, dat die minder verkopen is uiteraard logisch want ze verdwijnen nooit uit GamePass. Xbox vind dit ook niet erg lijkt me. Als dat rapport gebaseerd is op first party games dan is het nogal een suf onderzoek.
Ben meer benieuwd naar de third party games die tijdelijk in GamePass staan. Een Indie developer / studio krijgt een smak geld van Xbox als de game een paar maanden in GamePass mag. Deze games verdwijnen op den duur ook weer uit GamePass en je ziet vaak dat dit soort games in de sale komen vlak voordat ze uit GamePass gaan.
Is daar ook onderzoek naar gedaan?, als ik Twitter moet geloven (ik volg wat Indie developers en kleinere studios) is GamePass juist zeer goed voor ze: exposure, veel meer mensen spelen hun game, veel user feedback, etc…. en de game verkoopt altijd beter dan als ze nooit in GamePass hadden gestaan ivm grotere player base.
0
Squall Lionheart (moderator)
geplaatst: 12 maart, 08:29 uur
Berichten verplaatst naar Elden Ring (2022)
* denotes required fields.