menu

Platforms / PlayStation / PlayStation 5

zoeken in:
centurion81 (moderator)
Grovonion schreef:
Interesant artikel dat een uitleg geeft over hoe Sony en Microsoft misschien opzettelijk relatief lage aantallen op de markt hebben gezet.

Wel leuk om eens andere argumenten dan "artificial demand" te horen voor het weinig leveren van consoles Eén logisch counter-argument ontbreekt trouwens wel in het artikel: ze noemen COVID als reden dat het een supersuccesvol jaar voor de gamesindustrie is. Daaruit volgt logisch dat er nu veel games (of in geval MS gamepassjes) verkocht kunnen worden, dan pak je toch die 100 dollar verlies op de console? Die win je op dit moment ook makkelijker terug. Komt bij dat mensen momenteel ook meer genegen zijn digitaal games te kopen dan naar een winkel te gaan. Daar zitten ook nog es hogere marges op

dat van lage yields is volgens mij wel een van de oorzaken. Ook bv. de reden waarom xbox series S redelijk vlot verkrijgbaar is, die gebruikt dezelfde AMD chip, maar met lagere specs. Productie van dit soort chip gebeurt aan de hand van een sortering, enkel degene die aan de hogere specs voldoen worden toegelaten, de rest wordt gescrapt of voor lagere specs gebruikt.

Grovonion schreef:
Interesant artikel dat een uitleg geeft over hoe Sony en Microsoft misschien opzettelijk relatief lage aantallen op de markt hebben gezet.

Gedurfd, want juist Microsoft heeft bij vorige generatie toen compleet de slag verloren (europa) omdat er niet genoeg consoles waren. Als Microsoft nu wel grote aantal wist te verkopen dan hadden ze zeker het marktaandeel op Sony ingelopen

zou kunnen, maar ik vermoed dat sony de slag heeft gewonnen omwille van het groot aantal exclusives. Dat geeft Sony en ook Nintendo een image naar de buitenwereld. Terwijl Xbox niks significant beter kan dan de concurrentie. Misschien dat deze 8ste generatie de balans weer wat meer in het evenwicht kan brengen, zoals bijvoorbeeld met de gamepass en het feit dat ook sony minder op physical lijkt te gokken.

Kijkend naar Hardware wint Xbox deze generatie. Als het om verkoop aantallen en exclusives gaat, zal Sony wederom zegevieren.

Aantal keuzes van Sony vind ik opvallend. Geen VRR en een 32 GBS zijn opmerkelijk.

-marco- schreef:
Kijkend naar Hardware wint Xbox deze generatie. Als het om verkoop aantallen en exclusives gaat, zal Sony wederom zegevieren.

Aantal keuzes van Sony vind ik opvallend. Geen VRR en een 32 GBS zijn opmerkelijk.

Wat bedoel je met GBS?

De VRR wordt overigens wel middels een update toegevoegd.

Rujar schreef:
(quote)

Wat bedoel je met GBS?

De VRR wordt overigens wel middels een update toegevoegd.

Dat hierdoor de chroma subsampling een Max heeft van 4:2:2 itt 4:4:4 Hierdoor komen kleuren minder tot hen recht. Ook kan HDR op 4K 120hz er blurred uitzien.

Maximum bandbreedte op HDMI 2.1 is 48 gbs

Xbox series X gebruikt 40 gbs en hierdoor is 4:4:4 wel haalbaar.

Bij PS5 kan het een hardware limitatie zijn of wellicht net als vrr te verhelpen met software update.

4k 120hz zal in de praktijk niet zo snel gehaald worden. De videokaarten zijn niet krachtig genoeg. Behoudens wat racegames en wat indie games wellicht.

Snap de keus van Sony ook niet zo goed, maar goed misschien willen ze zich richten op een stabiele gameplay.

Het hele ray tracing vind ik ook iets wat niet op de console hoort. Ik vind dat de kwaliteit hiervan het niet in verhouding staat tot de prestaties.

Rujar schreef:
4k 120hz zal in de praktijk niet zo snel gehaald worden. De videokaarten zijn niet krachtig genoeg. Behoudens wat racegames en wat indie games wellicht.

Snap de keus van Sony ook niet zo goed, maar goed misschien willen ze zich richten op een stabiele gameplay.

Het hele ray tracing vind ik ook iets wat niet op de console hoort. Ik vind dat de kwaliteit hiervan het niet in verhouding staat tot de prestaties.

Echt?!?! Ray Tracing is echt geweldig en word in Cold War enorm mooi toegepast. Lichtval en schaduw is zo realistisch.
Vond HDR altijd van meerwaarde hebben tov 4K en dat gevoel krijg ik ook een beetje met Ray Tracing. Spijtig, maar begrijpelijk, dat ray tracing geen 120HZ aankan, maar 60hz volstaat.

Daarover gesproken, zijn toch al wat aardig games die 4K en 120hz aantikken en ik enorm van geniet. Zoals de eerder genoemde COD, maar ook Ori, Halo en Dirt 5. Zal in de toekomst alleen maar meer worden.
Zo zal deze generatie met name de keuze per game zijn, waar je de game ontwikkelaar voor kiest Ray Tracing, 60/120hz, Dolby vision etc
Of, beter, zoals in COD en Dirt 5, de keuze bij de gamer ivm het scherm dat hij/zij gebruikt.

Interesant artikel hierover: Tweakers

Zelf heb ik nog geen hdmi 2.1, wel 120hz. dus ik zal het voorlopig moeten doen met 4k/60fps of 1080p/120fps. Verder begrijp ik dat je dus niet raytracing en 120fps tegelijk kan hebben? In dat Tweakers artikel zeggen ze ook: 120fps kan maar dan geen raytracing, wil je wel raytracing dan max 4k/60fps.

Ergens vind ik het jammer dat we nu zelfs op consoles moet aangeven wat we willen: wel of niet raytracing, 60fps vs 120fps, etc.. Dat vind ik eigenlijk spul voor pc gaming, ik wil die keuzes niet maken op een console.

mrdig schreef:
Ergens vind ik het jammer dat we nu zelfs op consoles moet aangeven wat we willen: wel of niet raytracing, 60fps vs 120fps, etc.. Dat vind ik eigenlijk spul voor pc gaming, ik wil die keuzes niet maken op een console.

Dan haak ik liever af. Gamen is een vorm van escapisme. Als ik bij wijze van spreken een universitair diploma moet behalen om een spel op een console fatsoenlijk te kunnen spelen, dan is voor mij het plezier er snel af..

Ik denk dat dit juist een goede ontwikkeling is. Niet iedereen heeft tenslotte een scherm met 4K, 120hz, HDMI 2.1 etc Dus pas je je instellingen op je console daarop aan. Lijkt me juist prettig dat dit kan toch?

Ik ben absoluut geen tech boy en ben ook nooit PC gamer/kenner geweest. Door deze generatie consoles wilde ik een nieuwe tv aanschaffen en ben daardoor gaan inlezen

Ach, het hele concept van console gaming was vroeger dat je een disc erin propte en meteen kon spelen, zonder settings of whatever. Tegenwoordig moeten ook op consoles games installeren, updates binnen halen en moet je de settings aanpassen. Maar zo erg is dat laatste niet, dat is 1 of 2 opties even op de console corrigeren naar de kracht van je tv. Ik vind die eerste twee dingen veel irritanter. Ben laatst paar uur bezig geweest voordat ik Modern Warfare op mijn Xbox draaiende had.

Verschillende settings is juist fijn. Ik verkies hogere framerate bij snelle game altijd boven resolutie. Dit is ook het enige wat de huidig generatie kan bieden, want het is namelijk allemaal van hetzelfde alleen op een hogere resolutie.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Maar zo erg is dat laatste niet, dat is 1 of 2 opties even op de console corrigeren naar de kracht van je tv.

Een console weet donders goed wat mijn tv zoal kan, Xbox heeft daar zelfs een setting pagina voor waarin precies staat of je 4k/60fps/120fps/hdr aankan etc. Op basis van die info moet een game dan maar de optimale settings bepalen. Dat doen ze nu ook al lijkt me, maar dan toch die settings kunnen tweaken? mwao. Nu is het 1 of 2 settings, straks heb je weer een waslijst aan opties die ik vroeger ook met pcgaming had en waar ik op een console niet mee vermoeid wil worden.

Je console kan wel aangeven dat je tv 4K, HDR, 10gbs, Dolby Vision etc aankan, maar zal je Ingame toch nog moeten instellen. Zoals Dirt 5, kies je bijvoorbeeld zelf voor aantal FPS al dan niet ten koste van grafische kwaliteit.
Staat je Xbox op 120FPS, kan je in Cod dus geen gebruik maken van Ray Tracing en moet je dus omzetten naar 60FPS.
Vervolgens bij Dirt 5 (indien gewild) weer op te schalen naar 120FPS
Nee, automatisch gaat het dus (veelal) niet, maar kleine moeite imo

Oke dat is wel apart. Het zou handiger zijn om dit bij opties in het spel te e zetten zodat je deze setting ook kan opslaan voor een bepaalde game.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:20 uur

geplaatst: vandaag om 04:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.