menu

Platforms / PlayStation / PlayStation 5

zoeken in:
centurion81 (moderator)
Vanavond 22u PS5 showcase!

centurion81 (moderator)
Leukste nieuwtjes:

God of War II in 2021

Nieuwe feat voor PS Plus leden: PS Plus Collection...Gewoon collectie top-exclusives van de PS4 en wat andere games die je mag downloaden en spelen....

En dan de prijs:
PS5 met discdrive: 499
Discless: 399

Heb het ook gezien nou maar eens kijken waar ik dat ding kan bestellen.

centurion81 (moderator)
Confusie schreef:
Heb het ook gezien nou maar eens kijken waar ik dat ding kan bestellen.

Ja ik ook, die PS Plus actie trekt mij wel over de streep om Day 1 te halen!

Kan nog lastig worden. Bij de BCC deden ze al schraal dus dan niet. Morgen even de speelgoedwinkel proberen.

Bij de Game Mania vragen ze waarschijnlijk twintig euro extra dus die viel natuurlijk sowieso al af. Bij bol nog steeds niet mogelijk op dit moment. En dan heb je je opties wel zo'n beetje geloof ik.

centurion81 (moderator)
Nedgame, Intertoys, MediaMarkt, Coolblue, Amazon?

We gaan het zien kul.

Is het 500 euro ding met disc ook in staat om meteen iedere PS4 game af te spelen?

Er kwamen goede games voorbij. Ben zelf vooral geïnteresseerd in Demon's Souls, maar ik ben ook wel een beetje benieuwd naar Final Fantasy 16. Dat heeft vooral te maken met het feit dat Square heeft gewerkt met
met een gameplay designer van Devil May Cry 5. Laatstgenoemde krijgt ook een speciale editie met Vergil, dus daar ben ik wel enthousiast over. Echter komt dit ook als DLC naar de huidige generatie dus...

Maar ehh hebben jullie de prijzen gezien voor een nieuwe game? Demon's Souls is bijvoorbeeld 70 dollar in de VS en 80 euro (94 dollar!) in de EU. Volgens mij zijn ze bij Sony niet helemaal lekker of zo.

Zit bij Intertoys bij de eerste tien dus maak een goede kans in november al blijft het afwachten.

solidKevin schreef:
Maar ehh hebben jullie de prijzen gezien voor een nieuwe game? Demon's Souls is bijvoorbeeld 70 dollar in de VS en 80 euro (94 dollar!) in de EU. Volgens mij zijn ze bij Sony niet helemaal lekker of zo.
Is helaas de nieuwe adviesprijs van ze Tweakers. Na 2K zijn ze de tweede die dat doen dacht ik. Benieuwd of Microsoft ze volgt of niet.

Gister de presentatie eventjes gekeken. Maar vond het vrij matig. Voornamelijk meer beelden van games die we al gezien hadden. Een korte clip over de prijs en release datum aan het eind. En een nietszeggende teaser voor de nieuwe God of War. En dan vrijwel alle communicatie achteraf via social media doen. Sony is niet op zijn sterkst hier, verre van eigenlijk.

Enige exclusive die mij boeide was Spider-Man, maar dat lijkt meer een quicktime event te worden. Dat trekt me ook niet over de streep.

Ik vond de nieuwe Final Fantasy wel nice ogen eigenlijk. Toffe medieval stijl de echte wereld elementen overboord gegooid.

centurion81 (moderator)
Hop, ook pre order bij Intertoys hier in het dorp, versie met disc, nummer 7 op de lijst maar da's van alles bij elkaar

Sony verkoopt sommige PS5-games voor 79,99 euro | Nieuws | Gamer.nl

Belachelijk zeg. Ik vind 60 al hoog voor games.

Wat je gaat krijgen is dat mensen gewoon langer wachten en de game afgeprijsd kopen. Of dat sites als marktplaats het druk krijgen.

Was toch al niet van plan om nog heel veel full price te kopen.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Sony verkoopt sommige PS5-games voor 79,99 euro | Nieuws | Gamer.nl

Belachelijk zeg. Ik vind 60 al hoog voor games.

Wat je gaat krijgen is dat mensen gewoon langer wachten en de game afgeprijsd kopen. Of dat sites als marktplaats het druk krijgen.
Ik betaal zelf ook zelden de volle pot. Maar ergens wringt daar het schoentje ook, want als fan van games moet je eigenlijk de industrie ook ondersteunen. En aan used-games of games die al 3 keer zijn afgeprijsd hebben de ontwikkelaars natuurlijk niks.

Wat betreft de prijs-verhoging, dat lijkt veel, maar als je kijkt wat games historisch gezien gekost hebben en met inflatie bijgerekend, zijn ze eigenlijk alleen goedkoper geworden. Zelfs in de jaren 80/90 kostte een game al rap 4000 BFR of ik vermoed een 200 Gld? Dat laatste is een inschatting, maar ik weet zeker dat de prijzen voor amiga games ronde de 100 Duitse Mark lagen.
En volgens mij hebben ze sinds de invoering van de euro nooit minder dan 60 euro gekost. Als je bedenkt dat uurlonen gestegen zijn en de tijd die in de ontwikkeling van een game gestopt wordt enorm gestegen is verbijsterd me dat eigenlijk al een beetje.

Grovonion schreef:
(quote)
Ik betaal zelf ook zelden de volle pot. Maar ergens wringt daar het schoentje ook, want als fan van games moet je eigenlijk de industrie ook ondersteunen. En aan used-games of games die al 3 keer zijn afgeprijsd hebben de ontwikkelaars natuurlijk niks.

Wat betreft de prijs-verhoging, dat lijkt veel, maar als je kijkt wat games historisch gezien gekost hebben en met inflatie bijgerekend, zijn ze eigenlijk alleen goedkoper geworden. Zelfs in de jaren 80/90 kostte een game al rap 4000 BFR of ik vermoed een 200 Gld? Dat laatste is een inschatting, maar ik weet zeker dat de prijzen voor amiga games ronde de 100 Duitse Mark lagen.
En volgens mij hebben ze sinds de invoering van de euro nooit minder dan 60 euro gekost. Als je bedenkt dat uurlonen gestegen zijn en de tijd die in de ontwikkeling van een game gestopt wordt enorm gestegen is verbijsterd me dat eigenlijk al een beetje.

Als ik het me goed herinner waren veel games vroeger zo 140 gulden. Dat komt een beetje neer op rond de 60 Euro.

Maar het is niet dat we het normaal moeten vinden toch? Ze mogen het, het is een vrije markt. Ik zal alleen zelden 70 of 80 Euro lappen. Dan moet het wel echt een nieuwe GTA of iets in die buurt zijn.

Of ze moeten eens een serieus verschil maken tussen de kosten voor een fysieke en digitale versie. Zeg 70 voor fysiek, 55 voor digitaal ofzo. Dan vind ik het prima, kan je het zelf bepalen.

centurion81 (moderator)
Wat Grovonion zegt. De ontwikkeltijd is veel langer geworden, er werken veel meer mensen aan, er is inflatie, games zijn (vaak) groter. Kleinere games zijn ook wat goedkoper toch? Zag nu al dat Miles Morales niet voor de 80 euro gaat bv...

Dit van Take Two: Take-Two Interactive CEO defends next-gen price hike - The Verge - theverge.com

centurion81 (moderator)
Sinner schreef:
Is het 500 euro ding met disc ook in staat om meteen iedere PS4 game af te spelen?

PS5 Backwards Compatibility: Can You Play PS4 Games on PlayStation 5? - Push Square - pushsquare.com
Ins und Outs!

70 is nog goedkoop als je de prijzen vergelijkt met vroeger (inflatie erbij gerekend uiteraard).

Vroeger kreeg je wel een afgewerkt product.
Nu betaal je de volle pot voor een incompleet spel, en dan komt er nog een hele berg DLC waar je ook voor moet betalen..
De speelduur mag tegenwoordig wel langer zijn, maar naar mijn gevoel hadden de games van vroeger vaak een grotere herspeelwaarde.

Kijk naar deze prijzen. En dit is van 2010, dus omgerekend naar 2020 zou het verschil nog groter zijn.

https://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/archive/gaming/genesiscatalog-inflation-adjusted.jpg

De prijzen van de spellen vind ik idd ook wel een pijnpunt. Maar goed - zoals geweten koop ik echt zelden een nieuwe game en enkel van franchises waar ik niet bij kan wachten.

Overigens als ik eraan terugdenk was dat zelfs al zo als pre-tiener en tiener. Op de Atari 2600 kocht ik al de budget games (einde generatie - kerst of sinterklaascadeau op mijn 5de dus in 84 zowat), daarna plunderde ik de C64 budget bins die vol lagen met games aan 300 bfr, 15 gulden, pak 8 euro en moest ik het heel erg hebben van cover tapes met full games die legio waren, en in mijn Amiga jaren was ik ook vrij laat qua instap, toen was het hier enkel nog piraterij (en was ik nog te jong om naar Duitsland te gaan bvb waar er wel nog een markt voor was). Dus ik kan me niet eens meer voor de geest halen wat de prijzen waren. Wel weet ik nog dat mijn vrienden in mijn C64 en Amiga tijdperk (en PC) destijds zich blauw aan games betaalden op de consoles en slechts een heel beperkte collectie hadden. Dus dat is er niet beter erop geworden. (dat was in de tijd dat we in het weekend nog gezellig naar de videotheek gingen voor een spelletje te huren).

Pluspunt vind ik dan wel weer de PS4 backward compatibility. Hoewel ook iets werd aangegeven als 'the vast majority' of 'the majority' van games. Moet je nou zien dat ik het ding net in huis haal voor ook een handvol titels te kunnen spelen die niet compatible zijn. Maar dat verwacht ik niet.

mrdig schreef:
(quote)

Series S heeft een snellere CPU dan de PS5, maar de Series S heeft `slechts` 1440p maar wel alle andere next gen zaken zoals snelle SSD, raytracing support etc... De series X en ps5 is wel echt 4k gaming. maar als je niet zoveel waarde hecht aan 4k en een fysieke drive dan is de Series S echt een hele goede deal voor next gen gaming.

Mij keuze zou eerder vallen op de dicsless PS5 als ik een keuzes moest maken vanwege budegt

Series S ook geweldig. je zal het verschil ook nauwelijks zien met 4K versie, maar het is geen PS. Vraag mij af of Microsoft echt een aanzienlijk marktaandeel gaat (terug)pakken.

Die gast in de winkel gaf aan dat hij denkt dat Sony misschien meer digital only gaat leveren omdat ze verwachten of zelfs willen dat deze het beter gaat doen. Lijkt mij persoonlijk sterk, de indruk die ik juist krijg is dat de meerderheid alles behalve klaar is om definitief afstand te doen van tastbare media maar we zullen zien.

Hmm, er zitten ook een aantal games tussen die gewoon op de PS4 uitkomen. Nog niet echt een reden om een PS5 te halen. Dan kan ik het beste investeren om mijn pc te upgraden. Over een aantal jaar zal er vast wel een pro versie of iets dergelijks uitkomen, ik wacht daar wel op.

Lijkt me deels wel zo. Daarvoor is een groot deel gamers toch nog te veel collector buiten twee groepjes.

- PC gamers zijn al jaren definitief verkocht dankzij Steam, GOG en hun sales. Die weten geeneens meer wat het concept games uit een doosje en op disc hebben nog inhoud.

- Switch bezitters. We hebben veel gediscussieerd over het gebrek aan fysieke versies van de Mario 3D collectie - maar het zijn net deze flagship titels die letterlijk iedereen in de kaat heeft staan. Voor de rest zijn de shop sales vaak zo goedkoop dat er echt wel bijzonder veel games digital-only worden gekocht. (of bvb code-in-a-box worden geleverd). Zowat iedereen die ik ken buiten 2 of 3 uitzonderingen (en echt iedereen had een Switch ik ben zowat de laatste die overstapt) heeft Zelda, Mario Kart 8, Mario Oddyssey en misschien nog Pokemon en Animal Crossing. Voor de rest is het zowat allemaal digitaal.

En je merkt het ook - stuur je iemand een bericht 'he, deze is leuk, kost maar een 5je in de eshop sale' heeft hij of zij ze gegarandeerd binnen een uur op hun Switch. (in het geval van Portia heb ik er 3 aan het spelen gekregen toen het maar een 10tje was, en tot mijn ergernis hebben 2 ervan me qua uren ook al lang ingehaald - ook al heb ik bijna 65 uur op de teller.)

Maar ik denk ook niet dat de meesten de oversteek al helemaal willen doen naar digitaal.

Ik verwacht in eerste instantie vrijwel geen noemenswaardige vooruitgang maar vind het gewoon een kek ding en kijk er naar uit om met die flitsende controller te spelen.

Zelfs als ik de eerste tijd vooral met mijn ps4 spellen verder ga.

Verandering van spijs doet eten.

centurion81 (moderator)
Confusie schreef:
Ik verwacht in eerste instantie vrijwel geen noemenswaardige vooruitgang maar vind het gewoon een kek ding en kijk er naar uit om met die flitsende controller te spelen.

Zelfs als ik de eerste tijd vooral met mijn ps4 spellen verder ga.

Verandering van spijs doet eten.

Same

centurion81 schreef:
Wat Grovonion zegt. De ontwikkeltijd is veel langer geworden, er werken veel meer mensen aan, er is inflatie, games zijn (vaak) groter. Kleinere games zijn ook wat goedkoper toch? Zag nu al dat Miles Morales niet voor de 80 euro gaat bv...

Dit van Take Two: Take-Two Interactive CEO defends next-gen price hike - The Verge - theverge.com

Het probleem is alleen dat de huidige 60/70 euro in veel gevallen niet meer is dan een startprijs. Vooral bij games van EA, Activision, Ubisoft en Take-Two zie je dat altijd. Wil je alles wat de game te bieden heeft? Dat is dan 100 euro alsjeblieft. Oh, je wilt ook cosmetische content die je vroeger gewoon kon verdienen in een game? Dat is dan 10 euro. De game is best een sleur hé? Hier is een 'time saver' voor 5 euro.

Tegenwoordig worden er in games heel vaak 'problemen' gecreëerd waar men vervolgens weer aan verdient door je de oplossing te verkopen. Om nog maar te zwijgen over de microtransactions, battle passes en season passes die bijna elke game tegenwoordig heeft. Maar ze hebben niet genoeg geld om games te maken en om hun mensen te betalen? Nee, de CEO's en aandeelhouders willen gewoon nog meer geld verdienen. Dat ze dit doen door hun arbeiders uit te buiten, (seksueel) te misbruiken en als grofvuil te behandelen boeit ze niks.

Wil je een game 80 euro maken? Prima, maar dan wil ik wel een volledig product en niet een in-game economie waar een game omheen is gebouwd (*kuch Marvel's Avengers *kuch). Zorg dat je de arbeiders goed betaalt en steek eens wat minder in je eigen zak. Dan en alleen dan zou ik overwegen om een game nieuw te kopen.

Sony is dan wel weer goed in het maken van games die ook echt af zijn, dat mag wel gezegd worden. Het probleem is alleen dat de CEO's van die andere bedrijven dit als excuus gaan gebruiken om ook hun games straks zo duur te maken.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:11 uur

geplaatst: vandaag om 17:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.