menu

Platforms / PlayStation / PlayStation 5

zoeken in:
centurion81 (moderator)
Deze naam van de console was al eerder onthuld, nu maar even een nieuw topic parallel aan die voor de Xbox Series X

gister is tijdens de Game Awards de eerste launch title onthuld (overigens ook voor PC):

Godfall, van Counterplay games / Gearbox Publishing!

Ik ben er klaar voor eigenlijk wel.

Lama lekker komme.

Een spiksplinternieuw multimedia entertainment systeem.

Ook al verwacht ik overigens nauwelijks grafische verbetering.

Zeer benieuwd daarnaar.

In ieder geval heb ik zelf de pro aan me voorbij laten gaan, nog steeds zeer tevreden met mijn eerste dag model dat nog regelmatig als een beest staat te ronken.

Dus misschien in die zin dat ik wel op iets of wat van in het oog springende vooruitgang mag rekenen.

Misschien dat we nu dan eindelijk die Watch_Dogs van E3 2012 kunnen gaan beleven.

Ook erg benieuwd naar het uiteindelijke design van het apparaat zelf, nieuwe wijnkoeler van Microsoft al lang en breed getoond inmiddels dus ze mogen best eens met iets concreets voor de dag gaan komen een van deze dagen.

Lijkt mij.

Confusie schreef:
Ook al verwacht ik overigens nauwelijks grafische verbetering.

Dat verwacht ik sowieso niet bij de komende generatie - althans zeker de eerste 2-3 jaren niet. Die liggen heel vaak nog in het verlengde van de vorige consoles. Ik ben dus wel benieuwd waar er dus WEL effectief winst gaag geboekt worden. (jaja - ik weet het wel, er zijn beloftes gemaakt - maar die worden bij zowat iedere generatie gemaakt en zijn bij iedere generatie toch grotendeels maar halve waarheden).

vind de overstap naar 4K op zich zelf ook niet heel spectaculair. Van CRT naar HD was echt gruwelijk groot verschil. Hoop op (levendige) details. Ray tracing vind ik daar wel een mooi toepassing van, maar ik heb begrepen begrepen dat dit behoorlijk vreet aan het videogeheugen waarvan ik denk schaal dan die 4K naar beneden.

Het is vaak een kwestie van wennen, aanvankelijk dacht ik ook dat de stap van PS3 naar PS4 niet zo groot was, en voor sommige spellen (GTA V, Last of Us) vind ik dat nog steeds niet, maar als je de meeste PS3 spellen nu speelt valt het kwaliteits-verschil toch enorm op, en dat zal met PS5 ook zo zijn. Aanvankelijk zal dat vermoedelijk idd zelfs nog minder opvallen, maar naarmate de TV's weer groter worden (en daardoor ook 4k meer in mode komt) en spellen geoptimalizeerd worden gaat dat verschil toch weer behoorlijk groeien. Schrijft hij en gaat verder spelen met een perfect adequaat DS-game

Ik vraag me eigenlijk altijd af voor wie die 8K televisies zijn die ze zo wanhopig aan het pushen zijn in de reclame's en dergelijke terwijl 4K nog niet eens tot de standaard behoord.

Technologie moet vooruit gaan, 8k is dan de volgende stap. Maar net zoals 4k heeft dat enkel zin als ook de grootte van de schermen toeneemt. Een 40" scherm met 4k is to-taal zinloos.

Dan is het relatief zinloos, aangezien de meeste schermen niet groter zulle zijn dan een een 50inch.

Overigens is er ook het hele oled gedoe dat bepaalde bedrijven je door de neus willen duwen want 'nog veel belangrijker dan 4k of 8k'.

8k lijkt me dezelfde flop te worden als 3d. Te vroeg en geen interesse.

Sinner schreef:
Dan is het relatief zinloos, aangezien de meeste schermen niet groter zulle zijn dan een een 50inch.
Dat denk ik dus niet, de gemiddelde grootte van Flat-screens is gestegen, van 50" naar ondertussen zeker boven 55", met 65" al in de buurt van de norm en 75"helemaal niet zo een buitenbeentje.

Ik ken toch betrekkelijk weinig mensen die de ruimte hebben om een 65 of 75inch in hun woonkamer te hangen moet ik zeggen.

O, ik wist niet dat de mensen die jij kende de internationale referentie voor TV's in het huishouden waren? Sorry daarvoor.
Je kent mij toch? Ik heb momenteel een 49" scherm, maar de volgende die in huis komt gaat minstens 65" zijn, zoniet meer. Het gaat dan ook over de TV's die in 2020 gekocht worden, niet over de TV's die 5 tot 6 jaar geleden werden aangeschaft.
Ik zie ook de ruimte-beperking niet, de meeste mensen hebben in hun huis genoeg plaats aan de muur.

Ik moet zeggen dat 55 inch de norm begint te worden. Vind het ook een mooi formaat. Maar volgende keer ga ik wellicht ook weer voor iets groter. Meer dan de helft van de mensen die ik ken heeft inmiddels 55-65 inch.

Grovonion schreef:
O, ik wist niet dat de mensen die jij kende de internationale referentie voor TV's in het huishouden waren?

Begrijpend lezen blijft moeilijk op de ochtend zie ik zo. Ik heb het heel duidelijk erover dat zowat niemand die ik ken de plaats heeft voor een hele muur te decoreren met 2 tot 3 meter televisie. Ik pretendeer ook niets, dat leg jij graag anderen in de mond. Een 55 inch wil ik wel geloven, meer dan een 65 inch is al voor de liefhebber die EN het geld eraan wil besteden EN de plaats heeft EN een vrouw heeft die al dan niet in het verhaal wil meegaan. Ik denk inderdaad dat aangezien het merendeel van mijn vrienden in standaard appartementen en huizen woont (overigens ook ons overlappend deel van de vriendenkring) de 65, 75 inch droom voor velen nog behoorlijk veraf is. Laat staan nog meer. (net zoals ik ook zei bij: blu-ray, 3D, VR en nu nog altijd 4k - jaren op de markt maar ook niet meteen echt household names geworden).

Maar goed, jij kent vast wel iemand die als internationale referentie geld

Die standaarden zijn nog wel enkele inches verwijderd van 2020 imo

helemaal niet, kijk eens op amazon wat je kunt bestellen, meeste TV's beginnen nu bij 50". En de prijzen gaan navenant mee, wat je twee jaar geleden betaalde voor een 47" betaal je nu voor een 55" en het gaat zo door.

Als voorbeeld, een 75" samsung TV vind je makkelijk voor 1000 tot 1500 euro, dat is toch geen onmogelijke prijs voor de meeste huishoudens?

Het verschil in grootte van die TV's is ook niet meer zo groot. Een 49" scherm heeft een breedte van 110cm terwijl een 65"scherm er ongeveer 145cm heeft, 35cm meer. Je gaat me niet vertellen dat de meeste mensen geen ruimte op een muur hebben van 150cm breed?

Sinner schreef:
een hele muur te decoreren met 2 tot 3 meter televisie.
nu ben je aan het trippen, het gaat over 75"TV's, niet over 135"TV's (met 3 meter breedte heb je een 135"TV).
Sinner schreef:
Maar goed, jij kent vast wel iemand die als internationale referentie geld
Ik heb zelf nog TV's ontworpen (als onderdeel van een project team), voor Sony en Sharp in het verleden (en daarvoor DVD-spelers en DVD-recorders), plus ik hou de technologie nog in de gaten en ik werk voor een internationaal bedrijf dat electronica produceert, heb dus wel iets baggage wat betreft dit thema.

Verleden idd.

Grovonion schreef:
Als voorbeeld, een 75" samsung TV vind je makkelijk voor 1000 tot 1500 euro, dat is toch geen onmogelijke prijs voor de meeste huishoudens?

Toch is het voor bijzonder veel huishoudens wel degelijk een gat in hun budget. Niet iedereen heeft 2000+ netto per maand. En ja er is mss wel ruimte, maar willen ze die er aan besteden?

We zullen het vanzelf wel zien de komende jaren. Ik denk niet dat het zo'n storm loopt, zeker niet omdat er nog altijd meer mensen richting de budgetprijs tv's lopen of tv's hebben gekocht de laatste jaren en veel pas interesse hebben in een nieuwe als de huidige de geest geeft. Inclusief de voorgenoemde zaken. Tijd zal het uitwijzen.

Sinner schreef:
Toch is het voor bijzonder veel huishoudens wel degelijk een gat in hun budget. Niet iedereen heeft 2000+ netto per maand. En ja er is mss wel ruimte, maar willen ze die er aan besteden?
Een TV koop je niet maandelijks, maar maximaal om de 5 tot 10 jaar. En als je van plan bent een in 2020 aan te schaffen, dan gaan de meeste huishoudens ene kiezen tussen 55" en 75" en met een budget tussen 1000 en 2000 euro (als je voor een A-merk gaat). Deed je dit in 2015, dan was je budget hetzelfde, de TV afmetingen echter een stuk kleiner.

Grovonion schreef:
(quote)
Een TV koop je niet maandelijks, maar maximaal om de 5 tot 10 jaar. En als je van plan bent een in 2020 aan te schaffen, dan gaan de meeste huishoudens ene kiezen tussen 55" en 75" en met een budget tussen 1000 en 2000 euro (als je voor een A-merk gaat). Deed je dit in 2015, dan was je budget hetzelfde, de TV afmetingen echter een stuk kleiner.

Ik denk dat de meeste huishoudens echt geen 1000 tot 2000 Euro voor een nieuwe tv gaan lappen. Eerder 500 tot max 1000 Euro.

Ik heb zelf gewoon een uitstekende HD tv, daar zien mijn games er prima op uit.

Manny Calavera schreef:
Ik denk dat de meeste huishoudens echt geen 1000 tot 2000 Euro voor een nieuwe tv gaan lappen. Eerder 500 tot max 1000 Euro.
Zoals ik schreef: voor A-merk, en ja misschien is het aan de hoge kant, maar mijn redenering is onafhankelijk van het budget, want ook minder bekende merken gaan voor steeds groter.

Manny Calavera schreef:

Ik heb zelf gewoon een uitstekende HD tv, daar zien mijn games er prima op uit.

Idem. Nou heb ik mijn HD tv wel al 10 jaar maar ik heb er destijds een 700 euro aan uitgegeven. Voldoet nog altijd. (Panasonic) Terwijl een (klein) deel van mijn vrienden me voor gek verklaarden want die van hun was 'zoveel beter want die had 1500 euro gekost' (maar ze zitten wel intussen al aan hun derde model?!?).

De meesten die ik persoonlijk ken, en de meest interessant geprijsde liggen tussen de 500 en 750-800. Dat zijn modellen die dan wel niet tot het nieuwst van het nieuwst behoren - maar wel de modellen die over het algemeen het meest verkocht worden in winkels. Mensen wachten echt wel tot ze een koopje kunnen doen ipv 1500-2000 of meer aan een tv gaan uitgeven. En voor 700-800 euro heb je ook 4K modellen van een 55' tegenwoordig. (...want in de stad loop je uiteraard altijd langs de electronica).

Een gemiddeld gezin met 2 kinderen gaat echt niet het dubbel of trippel besteden een televisie als je idd tussen 500-1000 (breed genomen al) ook een prima model hebt.

Dus...65 - 75' is nog niet voor vandaag. En zeker niet aan genoemde prijzen. Zakken die prijzen onder de 1000 dan ja - zou het er wel eens van kunnen komen. Binnen een jaartje of 5-10. Het is zoals de onophoudelijke stroom grafische kaarten. Leuk en wel - maar er is ook maar een uiterst kleine niche pc gamers die daadwerkelijk nog daaraan actief meedoet en het nieuwste van het nieuwste moet hebben. Zelfs de die-hards zoals ik ze kende hebben het bijltje erbij neergegooid omdat ze het niet meer kunnen bijbenen financieel. Te veel, te snel, en te vlug door de strot geramd. De markt wordt zodanig oververzadigd dat veel mensen merken dat het met een tandje minder ook nog wel prima te doen is. (net zoals met smartphones en tablets).

En in sommige gevallen falen de vernieuwingen gewoon keyhard zoals de 3D televisie - waarvan de 3D functie door daadwerkelijk niemand gebruikt wordt - ook de grote blu-ray revolutie is uitgebleven, er zijn nog steeds meer dvd's in de rekken dan blu-ray's, en wat wil je ook met alle streaming services van tegenwoordig, alleen een verzamelaar koopt nog af en toe eens een film. De 8K televisie in 2020 proberen te pushen zoals je nu ziet? Onbegonnen werk.

Sinner schreef:
Dus...65 - 75' is nog niet voor vandaag.
en toch wel, zie: Tv kopen? - Coolblue. Voldoet precies aan je criteria...

Sinner schreef:
ook de grote blu-ray revolutie is uitgebleven, er zijn nog steeds meer dvd's in de rekken dan blu-ray's
nu ga je toch niet beweren dat blu-ray voor niks nodig is? PS4, Ps5, Xboxone zouden niet bestaan zonder dat formaat!

Ook een DVD kijken doe niemand meer vrijwillig (toch niet op >=40" scherm). Het is namelijk niet dat DVD nog voldoet dat Blu-ray het moeilijk heeft, dat is de "schuld" van streaming natuurlijk.

Grovonion schreef:
(quote)
nu ga je toch niet beweren dat blu-ray voor niks nodig is? PS4, Ps5, Xboxone zouden niet bestaan zonder dat formaat!

Ook een DVD kijken doe niemand meer vrijwillig (toch niet op >=40" scherm). Het is namelijk niet dat DVD nog voldoet dat Blu-ray het moeilijk heeft, dat is de "schuld" van streaming natuurlijk.

Ik kijk nog steeds DVD's hoor. Niks mis mee.

Ik kijk ook Bluray, dat is wel flink mooier, maar niet zo extreem als destijds de overgang van videoband naar DVD was.

Grovonion schreef:
(quote)

Zie je me dat ergens vermelden? Dat het voor niks nodig is? Begrijpend lezen jongen Alleen is de grote revolutie uitgebleven. Het ene medium heeft het andere medium niet vervangen zoals DVD bvb met VHS gedaan heeft of CD met tape en LP (hoewel ook LP nog zijn nIche liefhebbers heeft) Op gaming gebied is de omschakeling uitstekend geslaagd. Maar daarbuiten? Dat rekje blu-rays voor films kan zich nog altijd niet meten met het aanbod dvd's. En nee hoor - ik kijk ook nog altijd dvd's, ook geen probleem mee. En te zien aan het aantal mensen dat nog steeds tussen de dvd's kijkt ben ik ook niet de enige - zeker niet aan de prijs voor dat medium.

Manny Calavera schreef:
Ik kijk ook Bluray, dat is wel flink mooier, maar niet zo extreem als destijds de overgang van videoband naar DVD was.

Inderdaad dit dus. Zeker de latere generatie dvd's is van erg degelijke kwaliteit dus - krijg ik die voor een zacht prijsje (vaak uiterst zacht prijsje) dan grijp ik daar toe. Krijg ik diezelfde film op blu-ray voor dezelfde prijs dat is de keuze makkelijk gemaakt natuurlijk. Daarbij gezegd dat ik zelden nog een film zal kopen. Enkel de wat meer obscure b-horror films die nergens op te vinden of dergelijks - of de een of andere serie dit ik verder wil zetten. Ik denk dat ik niet meer dan 15-20 blu-ray heb t.o.v een 1000tal dvd's.

Sinner schreef:
Alleen is de grote revolutie uitgebleven. Het ene medium heeft het andere medium niet vervangen zoals DVD bvb met VHS gedaan heeft of CD met tape en LP (hoewel ook LP nog zijn nIche liefhebbers heeft)
Ik zie dat eerder alles als evoluties, en geen revoluties. DVD is namelijk niet zo maar als opvolger van VHS onstaan, maar er was nog een tussenstap genaamd VCD (en laser-disc). En in die zin is Blu-ray wel degelijk doorgebroken (HD-DVD is de verliezer). Maar idd ook al weer gedeeltelijk achterhaald, maar enkel omdat het gebruik van fysieke media op zich op de helling is komen te staan.

En stop met je begrijpend lezen onzin, dat is een dooddoenend argument dat nergens op trekt.

Sinner schreef:
De 8K televisie in 2020 proberen te pushen zoals je nu ziet? Onbegonnen werk.
Dat is zoals de wereld draait (behalve als het corona-virus een reset veroorzaakt). Bedrijven proberen nieuwe technologien door te pushen, soms lukt dat soms niet, maar het moet steeds vooruit. En maar goed ook, anders was er geen PS5 tege het einde van het jaar.

Maar de consument zal beslissen, en in die zin worden TV's groter omdat je voor het zelfde geld elk jaar meer krijgt. En grotere TV's werken enkel als ook de resolutie toeneemt, vandaar 8k.

Maar wie weet komt er een revolutionaire technologie die holografie mogelijk maakt en wordt het nooit iets met 8k, kan, maar ik zie dat als kleine kans.

Grovonion schreef:
...Maar idd ook al weer gedeeltelijk achterhaald, maar enkel omdat het gebruik van fysieke media op zich op de helling is komen te staan.

En stop met je begrijpend lezen onzin, dat is een dooddoenend argument dat nergens op trekt.

...Maar wie weet komt er een revolutionaire technologie die holografie mogelijk maakt en wordt het nooit iets met 8k, kan, maar ik zie dat als kleine kans.

Begrijpend lezen is geen argument, gewoon even een licht ontnuchterende vorm van om je er bewust van te maken dat je me woorden in de mond legt die ik helemaal niet gebruik of insinueer zoals bvb het feit dat het formaat 'blu-ray's' voor niks nodig is, terwijl ik dat niet doe. Even een vervelend stopwoordje. Meer niet, ook niet slecht of beledigend bedoelt. Je kent me daar ook wel lang genoeg voor

Wat betreft de rest VCD en Laster-Disc zijn inderdaad wel 'de grote verliezers' gebleken. Zo erg zelfs dat ik ze helemaal vergeten ben. En van beide opties (blu-ray en HD-DVD) klopt het verhaal ook weer. Alleen is de stap niet zo groot als destijds VHS - DVD. Lijkt mij. Dat fysieke media heel erg op de helling is komen te staan zal er uiteraard mee te maken hebben. Streamen lijkt de toekomt - alleen hoop ik dat er ook in de toekomst voor de niche gameliefhebber (of filmliefhebber) nog een plekje is om hun titels fysiek te krijgen is. (een beetje zoals bvb de niche muziekliefhebber).

Maar wat 8K e.d betreft, zoals ik zeg - moet ik het nog even zien, ik denk dat er sowieso een generatie is die veel minder zal verkopen. Ik krijg zoals ik ook al zeg het idee dat men de markt te veel en te snel wil verzadigen met als maar meer nieuwe spullen, nog groter, nog beter, nog sneller, en dat houd op een gegeven moment op voor veel mensen.

Revolutionaire technologie though als holografie? Virtual reality die ook daadwerkelijk te betalen is en de ervaring is die ik er van wil? Dergelijke snufjes? Een echte 3D ervaring op je televisie waar ik geen bril voor nodig zou hebben? Ja hoor. Ik geloof dat er vroeg of laat vast wel iemand een idee krijgt waar het door mogelijk wordt, al dan niet in de periode dat ik leef. Op dat gebied ben ik dan wel positief ingesteld dat het menselijk vernuft ook echt in staat is om dingen te ontwerpen die meer zijn dan 'sneller, harder, beter'.

Sinner schreef:
Wat betreft de rest VCD en Laster-Disc zijn inderdaad wel 'de grote verliezers' gebleken. .
Het waren commerciele verliezers, maar qua technologie noodzakelijke tussenstappen. VCD was een van de gekleurde boeken van de CD-standaard, met ondersteuning van MPEG-1, wat de voorloper is van DVD met MPEG-2. Ook MP3 komt daarvandaan, was een verder ontwikkeling van MPEG-1. Zonder VCD was er allicht geen DVD gekomen, of eventueel niet zo snel.

Daar schiet mijn kennis helaas te kort. De periode van VCD en Laser-Disc weet ik zo goed als niets van. Het is letterlijk een zwarte vlek voor mij. Ik weet dat het er was, maar specifieke details ken ik dus niet. Het is als gemiddelde gamer of dvd verzamelaar ook niet meteen iets wat bijster interessant is om nog te volgen of informatie over te zoeken. Althans voor mij. Maar ik geloof je meteen.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:52 uur

geplaatst: vandaag om 08:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.