menu

Mijn Updates +
Platforms / PlayStation / Playstation Classic

zoeken in:

centurion81 (crew)
Ik heb wel een PSX gehad en er veel op gegamed, maar ik heb qua nostalgisch sentiment meer met de NES en met name SNES. Ik vind ook dat de graphics uit de games uit deze generatie minder goed opgedroogd zijn. Alhoewel Abe's Odyssee nog wel prima mee kan IMHO

Ik vrees dat de eerste generatie 3D-games de tand des tijds minder goed heeft doorstaan dan de NES en SNES classics. Daarnaast ben ik geen Playstation-gamer, maar er ontbreken nogal grote titels voor mijn gevoel.
Ben ook benieuwd of de N64 classic die ongetwijfeld dit jaar nog aangekondigd wordt hetzelfde probleem gaat hebben als hierboven beschreven.

Het is inderdaad waar dat de eerste generatie 3D er nu niet meer uitziet. Maar denk dat vele gamers daar niet veel om geven en meer dat nostalgisch gevoel ermee willen opzoeken.
Het grote probleem bij Playstation is dat het een zeer breed gamma had aan verschillende gamereeksen. Waarvan er nu ook een deel worden geremastered voor ps4: crash, spyro, MedEvil. En waarschijnlijk daarom niet op deze console staan. Ergens jammer, maar ben blij dat ik de crash serie zelf in mijn bezit nog heb.

Nu eerlijk is eerlijk, ik wil hem eerder aanschaffen (zoals zovele) omdat het gewoon een makkelijk te kraken console is. Roms zijn er in overvloed en zo wordt het een interessante emulator die toch dezelfde feel heeft als het origineel.
Alleen jammer dat het niet de dual shock controllers zijn geworden.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Ben ook benieuwd of de N64 classic die ongetwijfeld dit jaar nog aangekondigd wordt hetzelfde probleem gaat hebben als hierboven beschreven.

Denkelijk wel. Net zoals alles in de eerste generatie 3D games IMO. Selectieve titels (...en ja met name bvb een Mario 64 of Mario Kart 64 daargelaten).

Mij trekt deze Playstation Classic compleet niet. Ben op console vlak pas terug ingestapt bij de Playstation 2 en heb de titels die me boeiden destijds ook aangeschaft om daarop te spelen. Laat nu net deze titels ook nog eens speelbaar zijn op de PS3 (die nog trouw naast mijn televisie staat. Tja dan weet je het wel. Verder vind ik de selectie games ook maar magertjes.

Had ik het ding op de markt mogen gooien had ik het aantal games opgetrokken naar 25 of 30 en zag het er min of meer zo uit (en met aangepaste controllers voor de games die het nodig hebben obviously). Maar goed - mijn 20 (naargelang ik games heb gespeeld en plezier eraan heb beleefd) zijn de volgende:

Ape Escape
Castlevania Symphony of the Night
Collin McRae Rally 2.0
Crash Bandicoot (en godverdomme in het groot op de cover..het was toch zowat hun mascotte?)
Final Fantasy VII
Final Fantasy IX
Final Fantasy Tactics
Klonoa Door to Phantomile
Legacy of Kain Soul Reaver
Metal Gear Solid
Oddworld: Abe's Odyssey
Rayman
Resident Evil Director's Cut
Rollcage
Silent Hill
Super Puzzle Fighter II Turbo
Tekken 3
Tomb Raider 2
Tony Hawk's pro Skater 2
Wipeout XL

...en ja...ik mis dan inderdaad nog een hele hoop. Geen Suikoden, geen verdere 2D Fighters, ook legio aan 'Resident Evil' clones missen (Dino Crisis!), de Ridge Racer uit de originele lijst was ook best goed, maar ik had er al een stuk of drie racers opstaan. geen Crash Bandicoot racer, geen Spyro, geen Vandal Hearts, geen Arc the Lad. Noem maar op.

Bijzonder zwakke en teleurstellende selectie games. Hier had zoveel meer ingezeten.
Battle Arena Toshinden zou natuurlijk deel 3 moeten zijn, Destruction Derby zou deel 2 moeten zijn.
Maar ik mis gewoon te veel classics zoals Crash Bandicoot, Spyro, Legacy of Kain, Tomb Raider, Robotron X, Die Hard Trilogy, Pong, Fighting Force,....

En vooral het feit dat ze games als Alundra en Suikoden 1&2 gewoon overslaan. Hiervan zijn de discs tweedehands onbetaalbaar geworden en dit zou dus een echte toevoeging zijn en voor mij een reden om dit te kopen. Nu laat ik het uiteraard links liggen.

En het meest bizarre is dat de Japanse versie van de console andere en ook wel betere games opstaan:

Arc the Lad
Arc the Lad 2
Armored Core
Ridge Racer Type 4
Intelligent Qube
Gradius Gaiden
XI
Saga Frontier
G Darius
Jumping Flash
Super Puzzle Fighter 2 Turbo
Tekken 3
Fighting Spirit
Biohazard Director's Cut
Parasite Eve
Final Fantasy 7 International
Mr. Driller
Persona 1
Metal Gear Solid
Wild Arms

Kun je eigelijk met je account inloggen en achivements halen op dat ding?

All Seeing Fish schreef:
Kun je eigelijk met je account inloggen en achivements halen op dat ding?

Nee, die classic consoles zitten allemaal erg eenvoudig in elkaar en spelen ook klassiek de games af.

De lijst van games op de Playstation Classic kun je gerust een deceptie noemen. Ze hadden het apparaat net zo goed The Shovelware Classic kunnen noemen.
Eerst dacht ik serieus dat het om een grap ging, omdat er wel heel veel toonaangevende klassiekers ontbreken.

Dit zijn mijn persoonlijke favorieten die schitteren in afwezigheid:

Breath of Fire IV
Castlevania: Symphony of the Night
Chrono Cross
Crash Team Racing
Driver
Einhänder
Final Fantasy IX
Grandia
Gran Turismo
Heart of Darkness
International Superstar Soccer Pro
Legacy of Kain: Soul Reaver
Medal of Honor
Metal Slug X
Parasite Eve
R-TYPE Delta
Rayman 2: The Great Escape
Resident Evil 2
Shadow Man
Silent Hill
Street Fighter Alpha 3
Soulblade
Tomb Raider II
Vagrant Story
Valkyrie Profile
Xenogears

Het zal ook wel een rechtenkwestie zijn vermoed ik. Maar games als Driver, Crash Team Racing, Silent Hill, Gran Turismo en Legacy of Kain SR zijn wel games die een tijdperk van PS1 vorm hebben gegeven. En als je dan diverse onbekendere titels ziet die ze wel op de PS Classic uit gaan brengen voelt dat niet compleet.

ze hadden er gewoon 10 extra moeten opzetten. Waarom limiteren tot 20?

Stukje originele Crash gespeeld in Uncharted 4.

Wat op zich wel weer even genoeg was.

Vermaak me nu uitstekend met de remakes die aantonen dat het in de kern vrij onsterfelijk is.

Maar het schilletje allerminst

Sowieso waren deze spellen toen al poe-pugly.

Laat staan nu.

Er is geen era in gaming die slechter overeind blijft in de tijd dan deze, de 32 bit fase.

Zelf nooit een PS1 of 'PSX' gehad, de Nintendo 64 vond ik toen echt honderd keer mooiere beelden produceren.

Een classic PS2 daarentegen, dat zou nou eens een, zeg maar gerust de eerste van deze classic edities zijn die ik eens serieus zou gaan overwegen en waarschijnlijk ook wel gewoon zal willen hebben.

Confusie schreef:
Een classic PS2 daarentegen, dat zou nou eens een, zeg maar gerust de eerste van deze classic edities zijn die ik eens serieus zou gaan overwegen en waarschijnlijk ook wel gewoon zal willen hebben.

Dat is het laatste wat nodig is. Dat ding kost tweedehands 20-30 euro, de games geen drol en een HDMI converter (die perfect werkt) via Ali Express heb ik 5 euro voor betaald...

Voila...je eigengemaakte PS2 Classic met Games naar keuze.

Gaat me dan ook niet zozeer om de spellen. Naar alle waarschijnlijkheid zou het aanbod ook daar teleurstellend en mager zijn. Lijkt me gewoon superzoet zo'n skattige baby PS2, het oorspronkelijke model op het kaske hier. Is en blijft voor mij de console met de warmste associaties.

Nou...die laatste mini PS2 is al zo skattig als ie kan zijn. Neemt ook niet veel plaats in. Heb de originele fatboy en die laatste mini (met toploader) en die laatste wordt nog vaak gebruikt.

Maar helaas - denk niet dat er ooit een mini-ps2 komt vanwege te jong en nog steeds volop bruikbaar en verkrijgbaar. Veel mensen (en tijdschriften) vinden dat het ding zelfs nog altijd niet onder de term 'retro' valt.

Kan Sony misschien beter een Playstation Classics 2 uitbrengen...

In mijn leven twee van die dikke boys versleten en ook eventjes een PS2 mini gehad die toen een keer uit weer een ander kaske in opslag was gegapt.

Een of andere sjaak.

Geen moraal, geen leidraad niks, totaal losgeslagen.

IVT-tje zal ie hebben gedacht.

Iets voor thuis.

Ken 'm verder niet.

Volkomen barbaars.

Maar echt warme herinneringen heb ik dus niet aan die uitvoering zou je kunnen zeggen.

Hoef ik niet zo nodig nog eens eentje van te hebben.

Een miniatuur versie van het originele ontwerp al is het alleen maar ter decoratie zou ik zeker iets vinden ja.

Zal je verbazen maar beiden doen het hier nog prima. De een staat bij mijn vader thuis, (de fatboy), de ander (de mini) bij mij. Zeker niet slecht aangezien het nog steeds (zeker de fatboy) toch zowat de meest gebruikte console is die ik bezit. Zelfs in vergelijk met de Xbox360 en de PS3 (die het ook beiden nog altijd prima doen). En in die tijd speelde ik daadwerkelijk nog op dagelijkse basis ontzettend veel. Kwaliteit. Dat was het wel. (...en niet vergeten, het ding werd ook nog eens gebruikt voor DVD's).

Maar goed...eens kijken of er een miniatuur versie van komt. Ergens betwijfel ik het. Maar met de huidige trend is niets onmogelijk. Hoewel er zodanig veel van hun destijds populaire franchises zijn geport naar de PS3 e.d dat het mij dus toch sterk lijkt. Aan de andere kant - het is ook de console met een gigantische hoeveelheid vergeten diamantjes. Soms wat ruw en ongepolijst. Maar toch. Denkelijk toch nog steeds mijn favoriete console aller tijden.

Hoor ik wel vaker dat ik het schijnbaar gewoon niet zo had getroffen en het toch een standvastig beestje zou zijn voor menigeen ook vandaag nog steeds staande.

De liefde is er in ieder geval niet minder om.

Gelukkig heeft mijn PS3 dan weer wel een indrukwekkende staat van dienst inmiddels doorstaan.

Was dan ook met name de CD lade waar ik problemen mee had en die zit er dus al enige tijd niet meer in.

Wat misschien toch iets aan een verminderde breukgevoeligheid heeft bijgedragen.

Wie zal het zeggen.

Zojuist mijn pre-order geannuleerd bij Bol. Games vallen toch wat tegen en de reviews zijn ook niet al te best.
Helaas maar 109 euro is dan wat teveel van het goede.

Ik zou dat beter ook doen, niet omdat ik van de aankoop wil afzien, maar gezien de ontbrekende populariteit vrees ik dat de prijs redelijk kort na het verschijnen al weer gaat zakken, en dan ben ik de pineut.

Ook al gebeurd bij de C64-mini.

Die c-64 mini zie je inderdaad letterlijk overal liggen. Blijkbaar niet al te veel interesse in, letterlijk iedere Intertoys e.d hier heeft er wel enkele op voorraad. Gooien ze die er aan een 20-30 euro op een hoop pak ik me er wel eentje mee. Moet met de nieuwe update prima werken om er hopen nieuwe disc/tape images in 1x op te zetten (vereenvoudigd tegenover de originele procedure). Tot dan houd ik het wel bij mijn echte met sd drive.

Maar die PS Classic laat ik inderdaad volledig aan me voorbij gaan. Hoe meer je erover ziet van bij diverse youtubers of erover leest hoe dramatischer het lijkt. Jammer. Maar helaas. Dan blijft Nintendo de competitie toch nog een stapje voor.

Sinner schreef:
hoe dramatischer het lijkt. Jammer. Maar helaas. Dan blijft Nintendo de competitie toch nog een stapje voor.
Valt allemaal wel mee, heel veel typische youtubers die gewoon graag een graantje meepikken met hoe de wind blaast.

Ja, niet alle 20 games zijn klassiekers, maar de grote meerderheid toch tenminste nog speelbaar.
Ja, het hadden er gerust ook 30 kunnen zijn.
Ja, de controller is niet met analog sticks uitgerust.

Maar het menu, een zoveelste bron van haat, vind ik best prima. Mooi overzichtelijk zonder al te veel troelala.

Als de games vlot spelen en de HDMi output crisp&clear is vind ik het nog steeds een goede deal.

Goede deal? Voor aangekondigde prijs? Nee.

Dat veel youtubers een graantje meepikken kan ik me iets bij voorstellen, maarals je al vaker leest dat de emulatie open source en redelijk matig is en er verder zowat nada aan opties zijn dan schort er toch iets aan, en al helemaal bij een firma als Sony.

Haal de helft van de prijs ervanaf en het was te overwegen, maar nu vind ik dat de playstation classic (en sony) zich uiterst matig presenteren.

Onafhankelijk van het menu, het aantal games, of de lijst van aangeboden games.

PlayStation Classic Review: “Meer dan alleen een leuke collectible?” - YouTube

Heb de review eens bekeken, ook al was ik destijds niet van de Playstation (maar wel op pc of andere consoles diverse van die games gespeeld), maar dit ziet er echt ronduit lame en onspeelbaar uit. Je moet wel een die hard fan zijn om dit te willen spelen.

Wat me ook zorgen baart voor een eventuele N64 mini. Alhoewel die games denk ik wel tijdlozer zijn door de cartoony stijl en omdat de N64 wel 2 pookjes had. Dat maakt het denk ik speelbaarder dan deze PS mini.

Ja toch wel enorme bummer die Playstation Classic. Als ik de reviews zo zie lijkt mij de console erg cluncky, vooral door het gebrek van de dualshock controllers. De 20 games zijn een behoorlijke meh, staan wel vette dingen tussen, maar niets wat mij lokt voor 99 euro op tafel te smijten.
De hackers zijn ook druk bezig geweest, maar tot nu toe ziet het er allemaal nog niet zo interessant uit. Het is een veel te prijzige emulator.
Ik ben erg blij met mijn kleine consoles van Nintendo, maar Sony haalt dat niveau alles behalve, dus hierbij laat ik mijn eigen kindertijd wel voorbij gaan. Ik hou het wel met de emulator op mijn pc, met een mooiere selectie aan obscure games. En ook mijn eigen fysieke collectie is ook een trots bezit met de real classics die mijn kindertijd getekend hebben zoals de Crash serie Final Fantasy VII, VIII en IX.
Dus nee, deze laat ik aan mij voorbij gaan

Het blijft wel een van DE grappen van 2018. Nog nooit iets zo snel in prijs zien dalen ook - op tijd van twee weken van 100 euro naar 50 euro. Arme first-day buyers die dachten dat het allemaal niet zo heel erg zou zijn en de negativiteit overtrokken was met betrekking tot de emulatie (*kuch* Grovonion - vind je het nog steeds 'een goede deal' *kuch*).

Toch wel een van de opmerkelijkste flops van het jaar, samen met het hele Fallout 76 gebeuren, Atlas (de buggy reskin / geplande DLC die standalone van ARK) en de aankondiging van het hele mobiele Diablo gebeuren. De bal is toch behoorlijk vaak misgeslagen door behoorlijk wat grote namen dit jaar.

Sony dacht snel even een op een goedkope manier een graantje mee te pikken van de hele plug&play retro hype van het moment maar het is bij hun wel op een hele bijzondere manier gefaald. Ook voor de 50 euro die het ding momenteel kost zou ik hem niet kopen. Ik blijf bij mijn standpunt. Ik zou het ding nog steeds niet in huis halen. Die handvol goede games krijg ik digitaal in de PS store ook. Of heb ik al origineel en draaien prima op de PS3 of PS2. Voor een 10tje is het een leuk hebbedingetje.

Lach er maar mee, Sinner, maar ik werd idd in het zak gezet, You win some and you lose some. Ik ben nog steeds tevreden met de console, maar had in ieder geval een tijdje moeten wachten en niet zomaar op pre-order gooien. Hetgeen mij uiteindelijk een beetje zuur opbreekt, is dat sony nog niet eens een eigen emulatie op poten heeft gezet, en de kwaliteit uiteindelijk echt tegen valt in sommige games. Zo een mini-console moet toch tenminste dezelfde kwaliteit halen als de originelen.

Grovonion schreef:
Lach er maar mee, Sinner, maar ik werd idd in het zak gezet,

Meh. Het is niet echt een kwestie van lachen. Ik vind het sowieso sneu voor iedereen die er meteen eentje in huis heeft gehaald en meteen na twee weken het ding voor 50% ziet liggen. Dat zou ik ook niet leuk vinden. Ik vind zelfs dat Sony als damage control toch ergens een kleine toegeving mag doen - ik noem maar iets - al is het iets dergelijks als een 25 euro tegoedbon op Sony producten als je kan bewijzen dat je het ding ook effectief in week 1 of 2 of op pre-order hebt gekocht / besteld. Dat zou ze als multi-media gigant zeker niet misstaan.

En verder inderdaad - zoals gezegd die emulatie - wat ik ervan gezien heb (op youtube en in de winkel) was niet echt denderend. Op dat gebied bied Nintendo dus waar voor geld - Sony helaas niet. Ze zijn niet zo dramatisch als de diverse Megadrive AT consoles, maar ik vind ze er niet zo heel ver van af staan. Een paar maanden of een jaar extra had de Sony classic toch echt wel goed gedaan denk ik dan zo.

Tenslotte weet je toch dat je bij dergelijke dingen niet meer meteen erbovenop hoeft te springen. Het is Nintendo heel even zuur opgebroken met de Classic NES - dat hadden ze niet verwacht dat het zo een succes zou worden - tot groot jolijt van heel wat scalpers. Maar zowel die, als de classic Snes zijn volop te verkrijgen tegenwoordig...dus...(als ik het niet verkeerd begreep heeft een van onze vrienden een wel heel erg goede deal gedaan afgelopen week door er eentje te kopen voor maar liefst...10 euro minder ).

In ieder geval blijf ik het onbegrijpelijk vinden voor een bedrijf als Sony dat kwaliteit toch altijd hoog in het vaandel draagt. Hebben de diverse artikelen en youtubers voor deze keer dus toch gelijk gekregen toen ze op voorhand al kloegen over de gebrekkige emulatie. (de keuze van games laat ik in het midden - ook al vind ik dat ook daar het een en ander over te makken valt persoonlijk - of over de controllers).

Weet iemand of je ook games los kunt kopen? Bijvoorbeeld de traditionele discs. Er staan enkele van mijn favoriete games op, zoals:

Oddworld: Abe's Oddysee (1997)

Rayman (1995)

Tekken 3 (1997)

Er missen inderdaad enkele titels zoals spyro en crash bandicoot. Voor de rest zou ik wel eens metal gear solid, tom clancy en GTA willen spelen. Alhoewel GTA zeer vreemd gaat worden.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:42 uur

geplaatst: vandaag om 08:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.