menu

Platforms / PlayStation / RPG's (role playing games)

zoeken in:

avatar van Metalfist
Speel niet zo vaak JRPG maar kan me wel in zijn commentaar vinden

avatar van Naomi Watts
Ik vind het een beetje open deuren intrappen en mierenneuken. En diep dat het bij hem zit.

avatar van metaledje
En alweer een lame ass tekst van **ONE** puny human

Je bent nog gekker dat je daadwerkelijk die 6 paginas leest van 1 iemand waar je niks mee te maken hebt die alleen onzin schrijft

Ieder zijn ding,waarom moet dat toch altijd de grond in getrapt worden? Zometeen is er helemaal geen balans meer!!

avatar van Onderhond
Wie de moeite neemt het artikel te lezen zal zelfs merken dat een hoop "issues" helemaal niks met JRPGs specifiek te maken hebben.

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Meteen een hoop JRPG fans op de kast .

Nu heb ik nog nooit een JPRG gespeeld maar die random encounters lijken me wel het lameste van het lameste.

avatar van rpger
Haha lache wat een reacties! Het is duidelijk een ironisch stuk van iemand die veelste goed weet waar hij het over heeft om het echt te haten. (voor degene die dat nog niet in de gaten hadden).

"I don't think I'm alone on this - although I might be the only one mature enough to admit it - but I have no idea what I did at the end of FFVII. Since 1997 my confusion has only grown. "

There are only two types of people with the emotional stability and time-tested leadership it takes to head a group and confront the challenges in JRPG stories.

1. The dark brooding quiet type with a mysterious past and a penchant for not responding to direct questions.
2. The spunky optimistic kid who wears his heart on his sleeve and really wants to help. And is usually obnoxiously cocky.


Geweldig. En nu ik toch bezig ben, nog een grappige monoloog over FFVII:

http://www.gamespot.com/video/0/6188534/videoplayerpop?

avatar van metaledje
Japanse RPG's roelen nog altijd boven alles Dan blijf ik maar lekker kind

Maar misschien denk ik hier anders over naarmate de jaartjes verstrijken,ergens in de 40 ofzo.. wie weet

avatar van Tha)Sven
Dat filmpje ... geweldig..
Het verhaal is totaal bizar, terwijl het niet bedoeld is.
Een game als Psychonauts heeft ook een belachelijk verhaal, maar dit is met opzet gedaan en daar past het geweldig. Maar met de sfeer van FF 7..

avatar van Bahamut Zero
BoordAppel schreef:
Meteen een hoop JRPG fans op de kast .

Nu heb ik nog nooit een JPRG gespeeld maar die random encounters lijken me wel het lameste van het lameste.


Random encounters zijn leuk, maar soms heb je van die momenten dat ze komen als je ze helemaal niet wilt!!!

avatar van metaledje
Tjah.. Absoluut een houden van kwestie! net zoals als dat iedereen niet van sportspellen houd! deal with it!! Ik vind het erg verslavend. Al vind ik die tactical rpg's op het moment leuker,maar dat gaat via een TURN systeem met 10 tot 20 ventjes en eenmalige slachtvelden.

Game_Kaza
Beste soort game dat er is. Een verhaal volgens en characters worden vaak sterker uitgedrukt. Met een goed verhaal, muziek en een leuke gameplay is zo al een goie game ontstaan. Bij andere games als racen of party kun je dit niet bij hebben.

avatar van Squall Lionheart
Squall Lionheart (moderator)
Even een tipje voor alle PS2 RPG fans, deze game vond ik een van de leukste verrassingen van de laatste jaren, super originele action/adventure/platform/RPG/sim-mix, met een mega leuk sfeertje en ziekelijk veel te doen. Met een beetje geluk vind je 'm wel ergens in een afprijs-bak, dan zou ik 'm gelijk meesnaaien, echt een lekker gamepje..

avatar van metaledje
Soul Nomad & The World Eaters

De Playstation 2 RPG liefhebbers zitten weer op de eerste rij als het om kwaliteits spellen gaat. Soul Nomad & The World Eaters is misschien niet het mooiste spel dat je ooit zult spelen, maar qua verhaal zeker één van de betere! In het verhaal ben je bezeten door de heerser van de onderwereld, en moet je je lichaam met hem delen. Door het verhaal heen leverd dit grappige en rare situaties op, opweg naar een ontknoping die tot het laatste moment onduidelijk blijft. Typisch een spel dat je niet kunt loslaten en er niet mee kunt zitten: van begin tot eind puur genieten geblazen!



Weer een nieuwe RPG

avatar van Squall Lionheart
Squall Lionheart (moderator)
Oh ja die nieuwe Nippon Ichi, hier ook eindelijk eens gereleased.
Klinkt weer lekker, een goeie snack voor tijdens het wachten op Disgaea 3 .
Zal hem straks even toevoegen...

EDIT: Tadaa!

avatar van Donkerwoud


Veel van de dingen die hij signaleert zijn of heel erg een open deur of ze zijn voor velen juist de charme van de games. Maar op sommige punten geef ik hem gelijk. De verhaallijnen mogen soms ook wel een andere insteek nemen dan groepje mensen redt aarde en doet inzichten over zichzelf. Ook gebeurt het te vaak dat je de draad van het verhaal verliest door allerhande debiele zijsporen. Of het eeuwige cliche van de boss die nog boven de boss staat waar je de hele game tegen dacht te vechten.

De spel-technische kritiek is miereneuken voor gevorderden. Je zegt toch ook niet dat schaken niet deugt omdat het niet realistisch is dat een toren kan lopen?

avatar van Donkerwoud
BoordAppel schreef:


Nu heb ik nog nooit een JPRG gespeeld maar die random encounters lijken me wel het lameste van het lameste.


Ik prefereer nog steeds de (semi-) random encounters boven andere vormen van RPG's. De reden daarvoor is eigenlijk dat ze een bepaald soort diepgang met zich meebrengen die je anders niet hebt.

avatar van Bahamut Zero
ff een nieuwtje over Tales of Vesperia. Ik heb aan Dimension plus de vraag gesteld of deze geimporteerd kon worden. Hier de vraag + antwoord.

Vraag: Geachte heer/mevrouw.

Op 28 augustus j.l. is er een X-Box 360 titel uitgekomen met de naam Tales of Vesperia.
Aangekondigd was dat deze titel alleen zou uitkomen in Azie, Amerika en Engeland.
Nou is mijn vraag: Ondersteund de X-Box 360 games die uit Engeland komen (zijn dit gewoon PAL games of niet?), zo ja: Is het mogelijk dat jullie een exemplaar voor mij importeren (uit Engeland). Jullie zijn zo'n beetje de enigste winkel die ik ken die dit tegenwoordig nog doen...
Ik hoop dat jullie mij een antwoord op deze vraag kunnen geven. Ik zie in elk geval uit naar uw reactie.

Met vriendelijke groet,
Gerrit van der Wal


Waarop ik als antwoord kreeg:

Beste

De game is alleen uit in de USA, deze is echter niet regio vrij.

Zodra het spel in Europa (maakt niet uit waar) uitkomt , zullen wij hem hebben.

DIMENSION PLUS
Henk


Wat zij dus zeggen is dat hij HELEMAAL (nog) niet in Europa uit is. Ga nu toch twijfels krijgen, zou www.ign.com[/url] het dan fout hebben of komt dit spel nog naar Europa toe?


avatar van Bahamut Zero
Dat duurt dan nog wel even. Gelukkig zijn er nog genoeg RPG's in de tussentijd uit te spelen.

avatar van rpger
Donkerwoud schreef:
(quote)


Veel van de dingen die hij signaleert zijn of heel erg een open deur of ze zijn voor velen juist de charme van de games. Maar op sommige punten geef ik hem gelijk. De verhaallijnen mogen soms ook wel een andere insteek nemen dan groepje mensen redt aarde en doet inzichten over zichzelf. Ook gebeurt het te vaak dat je de draad van het verhaal verliest door allerhande debiele zijsporen. Of het eeuwige cliche van de boss die nog boven de boss staat waar je de hele game tegen dacht te vechten.

De spel-technische kritiek is miereneuken voor gevorderden. Je zegt toch ook niet dat schaken niet deugt omdat het niet realistisch is dat een toren kan lopen?


Ik denk dat westerse RPGs in alle aspecten (zo ook het gameplay gedeelte) realistischer overkomen gezien de fantasy settings ansich zich met historische (europese) tijdperken laat vergelijken, zelfs Lord of the Rings (waarmee het allemaal begon) was deels gebaseerd was op Tolkien's ervaringen in de eerste wereldoorlog. Misschien is dat wel wat mij trekt aan games als The Witcher, Baldur's Gate etc. het is allemaal donkere duisterheid, fantasierijk, maar toch herkenbaar.

Terwijl ik al snel bij JRPGs pokemon jeuk krijg bij het zien van een blij lopende poedel die me aanvalt met een laserstraal. Toch jammer gezien de manga cultuur (Ghost in a shell, Akira) toch voldoene bodem heeft deze kinderachtige aspecten buiten wegen te laten. Die JRPG moet ik nog vinden, tips zijn welkom.

Jack Savage
[quote]rpger schreef:
Terwijl ik al snel bij JRPGs pokemon jeuk krijg bij het zien van een blij lopende poedel die me aanvalt met een laserstraal.


hahaha geweldig

avatar van Donkerwoud
@ rpger

Je weet dat Pokemon voor kinderen bedoeld is? Ik ken namelijk zelf legio voorbeelden van ''volwassen'' JRPG's. Een Final Fantasy 7 of een Suikoden II heeft namelijk ook een behoorlijk duistere feel, misschien nog wel meer dan in alle andere westerse RPG's bij elkaar. Zo zat er in een van de vroege FF-delen een plotlijn over incest.

Je moet overigens wel bereid zijn om sommige bizarre Japanse grappen te waarderen, zoals fluitketels als eindbazen of gemuteerde poezen als sidekick. Ze hebben in Japan een bepaald gevoel voor humor dat ons misschien wat bizar oogt. Neemt niet weg dat hun games vaak wel een volwassen thematiek en sfeer hebben.

avatar van Tha)Sven
Donkerwoud schreef:
@ rpger

Je weet dat Pokemon voor kinderen bedoeld is? Ik ken namelijk zelf legio voorbeelden van ''volwassen'' JRPG's. Een Final Fantasy 7 of een Suikoden II heeft namelijk ook een behoorlijk duistere feel, misschien nog wel meer dan in alle andere westerse RPG's bij elkaar. Zo zat er in een van de vroege FF-delen een plotlijn over incest.

Je moet overigens wel bereid zijn om sommige bizarre Japanse grappen te waarderen, zoals fluitketels als eindbazen of gemuteerde poezen als sidekick. Ze hebben in Japan een bepaald gevoel voor humor dat ons misschien wat bizar oogt. Neemt niet weg dat hun games vaak wel een volwassen thematiek en sfeer hebben.

Als ik een spel als FF ga vergelijken met een random klassieke D&D game (Baldurs Gate bijvoorbeeld) dan vind ik die een stuk volwassener overkomen, niet alleen qua thema's en stijl, maar ook wat betreft de onderwerpen en verhaallijnen.
Het is allemaal vrij persoonlijk, maar mij bevallen de westerse RPGs een stuk beter dan JRPGs. Er zijn natuurlijk wel een aantal uitzonderingen, maar daar zit FF absoluut niet bij.

avatar van rpger
Ik heb FFVII recentelijk uitgespeeld, maar vond juist de combinatie van kinderachtige "cute" karakters met een nogal eigenaardige filosofische verhaallijn vrij storend.. Daarnaast vond ik de dialogen van een zeer matige kwaliteit en absoluut niet te vergelijken met de diepgang van westerse RPGs ala. Bioware. Vooropgesteld is het geen slechte game, zeker niet gezien de tijd waarin het werd uitgebracht.

Nu ben ik mij bewust dat dit verweven zit in de Japanse storytelling cultuur (neem b.v. ook de onbegrijpelijk Metal Gear Series) en veel ook niet goed te vertalen is. Ik had echter aan het einde van FFVII geen enkel idee wat ik nu had gedaan of waar het allemaal nou over ging, tja en ik ben wel een sucker voor een goed verhaal met goede opbouw en een mooie conclusie. Het lijkt wel alsof Japanners er consequent een sport van maken zoveel subverhalen, conspiracies, plotwentelingen, karakters, bedrijven, politieke agenda´s etc. erin te flikkeren dat het volledig ontspoord.

avatar van Bahamut Zero
Ik vondt het verhaal in FFVII 1 van de sterksten ooit. Daarom waardeerde ik het spel ook. In het begin of zelfs na de 1e keer uitspelen had ik ook nog vragen, maar die worden beantwoord als je hem voor de 2e keer uit speelt.

avatar van Donkerwoud
'' Ik heb FFVII recentelijk uitgespeeld, maar vond juist de combinatie van kinderachtige "cute" karakters met een nogal eigenaardige filosofische verhaallijn vrij storend.. ''

Wat mij betreft zit daar juist de schoonheid van het genre. Dus ik denk dat elke discussie hierover mank gaat lopen, omdat het echt een kwestie van smaak is.

Ik geef meteen toe dat Japanse scriptschrijvers inderdaad de neiging hebben naar het warrige. Soms worden er zoveel elementen ingestopt dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Maar wat dat betreft zit er een wereld van verschil tussen een redelijk straightforward Final Fantasy VII en bijvoorbeeld een Xenosaga. De tweede titel is echt niet meer te begrijpen, zelfs niet met de beste wil van de wereld. In de meeste Westerse RPG's blijft het verhaal beperkt tot de flauwe cliches en de spierballentaal. Of je wordt geconfronteerd met eindeloze regels tekst waar werkelijk niks interessants tussen te bespeuren valt. ( Oblivion, Diablo, e.a. )

avatar van Tha)Sven
Zo te horen heb je niet veel Westerse RPGs gespeeld als je met voorbeelden als Diablo komt. Als je dat spel ook maar aangeraakt hebt, dan weet je dat er amper dialoog in voorkomt. Gebruik of een ander voorbeeld of weet waar je over praat.
Er zijn genoeg W RPGs die zich niet beperken tot flauwe cliches. Dat is net als bij JRPGs, daar zit ook verschil van niveau tussen.

avatar van Squall Lionheart
Squall Lionheart (moderator)
Idd, zitten in beide genres uitschieters en uitmelkers, Planescape Torment (pcrpg) zit tsjokvol met filosofische discussies van erg hoog niveau (met de nodige dosis humor). Zo ook bij de Fallouts en Baldur's Gates. Moet zeggen dat ik zelf de voorkeur geef aan jrpgs, maar is puur persoonlijk. Maar de dingen die je zegt kloppen wel in de zin van stereotypen, globaal genomen is dat de view. Japanse games meer cute, westerse meer stoer, maar het ligt iets genuanceerder, ligt ook nog aan de tekenstijl mischien.

FFVIII al gespeeld, geen kinderachtige chars for a change (wel nog redelijk cute ).

de Xenosagas moet ik nog gamen, maar heb ik juist wel zin in, door die Nietschze subtitels . XeneoGears vond ik geweldig...

Oblivion vond ik ook redelijk oninteressant qua gesprekken trouwens, stemmen waren daarentegen wel erg goed gedaan.

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Alleen een beetje weinig voor zoveel personages. Vond de gesprekken daar trouwens prima.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:10 uur

geplaatst: vandaag om 13:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.