menu

Games / Algemeen / Downloadable Content

zoeken in:
avatar van Rujar
Om even een voorbeeld op te noemen.

Resident Evil 5 ligt alweer een paar weken in de winkels en de game heeft ons zeer aangenaam weten te verrassen, zo bleek wel uit onze enthousiaste review Gisteren verscheen de betaalde downloadable content (DLC) Versus Mode online, maar rondom de release van deze content is nogal wat ophef ontstaan.

De DLC is namelijk bijzonder klein: 1,8 MB voor de Xbox 360 en een ongekend kleine 351 KB voor de PlayStation 3. Het is dus zeer waarschijnlijk dat de extra content gewoon al op de disc stond en dat je hooguit een code downloadt die de DLC vrijgeeft. Capcom heeft nog niet op de berichten gereageerd, al gaf men eerder wel aan dat de DLC gebruik zou maken van onderdelen uit de game zelf, wat de kleine download zou verklaren.

Hoewel er al eerder games zijn geweest met optionele content op de disc die tegen betaling beschikbaar kon worden gemaakt, houdt deze situatie de gemoederen van menig Resident Evil 5-speler bezig. De nieuwe Versus Mode is verschenen op Xbox Live voor 400 Microsoft Points en op het PlayStation Network kost de content €4,99.


Je mag het niet zeggen maar wat een teringlijers!

Weet je ensich denk ik nou ja dan niet, maar dan zit ik op de PS3 tot ongeveer 70% van mijn trophies (de rest moet je via de DLC halen) waardoor ik geen platinum kan halen, terwijl ik wel alles gehaald hebt . Dat irriteert mij mateloos.

Maar hier is DLC toch niet voor bedoeld. DLC hoort een extra te zijn, niet wat eigenlijk al bij een spel hoort te zitten. Ze dwingen je steeds meer om bij te kopen. Leuk als het spel 30 euro is (lijkt mij redelijk je koopt ook een half spel), maar niet als de game net zo duur als elke andere game .

avatar van tomthumb
Misschien iets voor tante Neelie (Kroes). Het lijkt me inderdaad een een soort foul play als de content al op de schijf staat waar je al voor betaald hebt en alleen tegen extra betaling pas toegang krijgt tot die content. Verder geen sjoege van wetgevingen die hierop betrekking zouden kunnen hebben.

avatar van Rujar
Tja ik denk dat je nog een best dispuut hebt.

284
Idd waar is de goede oude tijd waar je al je extra's kon krijgen door het uitspelen van games, de online functie op consoles heeft zijn voor en nadelen.

avatar van ps3me
ik vind het ook schandalig, om het zo maar te noemen, dat Criterion zegt dat het spel Burnout paradise gratis te updaten is want dat vonden ze o zo belangrijk... Dat is wel zo (deels) want Criterion komt steeds met nieuwe updates die niet optioneel zijn en dus moet je ze downloaden om het spel te kunnen spelen. Oké, dan download je het, dat is tenslotte gratis. maar dan start je het spel en dan zie je dat er bijvoorbeeld een nieuw deel op de map is... Hartstikke super! maar niet dat je dan vervolgens alsnog daarvoor moet betalen voordat je daar toegang tot hebt.

Wat ik bedoel: je moet iets downloaden, wat geheugen kost en behoorlijk wat, en dan heb je het op je ps3 (in mijn geval) maar je kan het niet gebruiken want dan moet je eerst nog is 1,99€ bijleggen om 1 toy car te krijgen of 10€ om 1 extra map deel te krijgen (wat je in weze al wel moest downloaden) ik vind dit onlogisch want ja ze geven je wel een gratis download.... maar om dit te kunnen gebruiken moet je alsnog betalen. Ondertussen ben je dan toch wel weer 1200 KB geheugen kwijt voor zo'n eiland.

Schandalig vind ik het toch wel!

Dr. Salvador
In Games > Algemeen > DLC:

http://www.pu.nl/headlines/Sony_wil_minder_DLC,_meer_content_op_disc.aspx?id=4802

Ik ben het er 700% mee eens!. Games kopen is al duur, en als je voor de kleinste dingen weer moet dokken, dat schiet ook niet op.

Ik zie liever alles gewoon op disc, en dat je een hele complete game hebt. Sommigen vinden, dat verlengt de speelduur, onzin. Want als alles al op de disc staat, heb je er even lang plezier van, en het kost ook een flink stuk minder.

Wie is het hier nog meer mee eens?

avatar van Hadouken
Nou, ik denk dat de gemiddelde prijs van games omhoog gaat als de discs vol worden gepropt. Dus straks ben je misschien wel net zoveel kwijt.

Dr. Salvador
Maar als mensen geen internet op een console hebben, dan kan dat zeer vervelend zijn, dan heb je tenminste een complete game, en net zo veel betalen als alle DLC bijelkaar, inclusief game dat zou ook niet helemaal lang zoveel zijn, als de game in de winkel ligt denk ik.

Ik ben dus voor gewoon complete games in de winkel, en als ze dan nog iets duurder zijn oke, maar dan heb ik tenminste wel een complete game, met veel (meer) replay

avatar van Starmaster501
Map packs zijn wel oke, maar als je kijkt naar alle DLC van Fallout 3 bijvoorbeeld. Waarom dat niet gelijk op een disc. Of een Fallout 3: Episode One?

284
Ik zit niet te wachten op alle extra content misschien is een budget en een premium editie wel een idee één maar je goedkoper dan de gemiddelde prijs, en de ander iest duurder dan de gemiddelde prijs.

Of wat mij ook wel een idee lijkt is een duurdere editie met een voordeel voucher waarmee je elke content kan downloaden die uit komt, zo heb je bij de budget editie alle opties, en bij de premium voucher editie ben je zeker van al het voordeel.

Ikzelf vind dit eigenlijk ook op weinig slaan, maar ja, zo draait het nou eenmaal. Men weet dat men van sterke games kan gaan profiteren en er wat geld kan voor gaan bijvragen. Zoals bij Call of Duty: Modern Warfare 2 bijvoorbeeld. Zo heb je eigenlijk bij de laatste nieuwe map pack al twee levels in principe die je in de eerste Modern Warfare hebt gespeeld. En dus in feite maar 3 nieuwe maps ter je beschikking krijgt.
€ 13,99 voor eigenlijk maar 3 nieuwe maps en twee maps die je in feite ook al bekend zijn is dan ook behoorlijk prijzig. In dat opzicht is het in mijn ogen geldklopperij.

avatar van Feyenoord100jaar
Het zal steeds verder en verder gaan. Totdat wij(de consument) hier wat aan doet!

284
Zoals niet meer kopen, nou dat blijven we toch wel doen en dat weten ze.

vroeger kreeg je nog wel eens wat gratis, tegenwoordig lijkt het alsof je wat gratis krijg.

Een voorbeeld: Vroeger kreeg ik met mijn verjaardag altijd een kaartje in de bus van Videoland waar mee ik gratis een film kon huren, na een paar jaar werd dat een kortingsbon 3e fim gratis, dat is het zelfde als iemand die al je drank opzuipt en het minste voor je verjaardag geeft.

Het zijn die kleine dingen die een groot gebaar maken, zoals die emailtjes zoals Tijdelijke, speciale aanbiedingen in de PlayStation Store. Open snel!, of Heb je de nieuwste speciale aanbiedingen al gezien? Mis ze niet! Nee ik wil een mailtje we geven een keer iets kleins gratis weg, een oud klein kut spelletje ofzo, waar ze hun winst toch al uit hebben gehaald iets kleins, of beloon mij voor elke game die ik in de winkel koop met 2euro tegoed voor de PSN store.
Ik heb me gebonden aan Sony, ze hebben me adres, email adres, ik log iedere dag bij ze in met mijn systeem, ze weten welke games ik speel, en wat ik download ze kennen me dus , ik ben een klant beloon me daarvoor !

Geld meer, meer, en meer .

neo (crew)
Oud topic, maar misschien nu nog meer relevant als ooit. Ik vraag mij af hoe lang downloads houdbaar zijn? Ik weet dat in relatie tot online multiplayers sommige consoles al 'snel' besluiten om iets niet meer te ondersteunen.Downloads heb ik echter totaal geen zicht op, vooral in relatie tot consoles. Hoe lang blijven deze speelbaar? Is het iets wat over te hevelen is naar de nieuwe generatie van dezelfde merknaam, of niet?

Ik vraag dit vooral omdat ik nog altijd geen game, film, serie, boek of wat dan ook ooit digitaal zou willen kopen. Fysieke media zijn voor mij nog steeds de voorkeur. Een oud boek of cartridge uit 1990 werkt nog steeds en ik ben niet afhankelijk van het internet. Helaas vermoed ik dat er een tijd komt dat niks meer fysiek te krijgen is en ik niet anders kan als meegaan in die digitale waanzin.

avatar van Grovonion
Wat betreft consoles heb je het geluk dat veelal populaire games zo na een jaar of twee ook in een GOTYE verschijnen en dan bijna altijd alle DLC op disc hebben. Zo vind je nu Control in de Ultimate edition. Maar dit fenomeen bestaat al sinds PS3. Zo had je tegen het einde GT5 in de Academy edition, waar gewoon (bijna) alle DLC's opstonden. Leuk neven-effect is dat deze edities vaak ook alle patches op disc hebben staan. Nadeel van deze versies is dat er zelden veel reclame rond gemaakt wordt en ze daarom ook relatief weinig verkopen. Maar als fan moet je dan maar even je games opzoeken.

Ook de limited run uitgevers helpen wat dit betreft, want ze schrijven zich groot op hun vaandel altijd alle content en patches op discs te willen persen. Probleem hiervan is, en dat is nog erger dan bij GOTYE de erg beperkte beschikbaarheid van dit soort releases.

De grotere vraag stelt zich bij steam games en consoorten, hoewel hier ook GOG aangeeft hoe het kan opgelost worden. Maar preservatie is misschien toch ook een wat moeilijker topic. Wat gebeurt er als het bedrijf achter steam ooit failliet gaat?

neo (crew)
Vooral die laatste vraag vind ik erg interessant. Of beter nog, wat als ze besluiten om gewoon een deel van hun dienst op te schorten, games die je 10 jaar geleden heb gekocht niet meer speelbaar te maken.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:09 uur

geplaatst: vandaag om 11:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.