Games / Algemeen / Welke clichés of altijd terugkerende zaken zitten in games?
zoeken in:
0
geplaatst: 30 maart, 21:01 uur
Wie veel games speelt merkt op een gegeven moment toch wel dat een hoop dingen vrij clichématig zijn. Zie je in een shooter rood gekleurde vaten, dan weet je dat ze ontploffen als je erop knalt.
Kom je hoog gras tegen, dan kan je stealth-activiteiten doen en dat gaat altijd mannetje voor mannetje en geen vijand die het door heeft als je een half huurlingenleger om weet te leggen op die manier.
Maar wat ik ook altijd apart vind is dat rotsen beklimmen als zo simpel en makkelijk word gezien. Dingen als lichaamsgewicht of jezelf ergens goed aan vast kunnen houden bestaan dan schijnbaar niet. En nog iets over bergbeklimmingen, de route is uiteraard altijd goed zichtbaar via afwijkende kleuren want er is maar 1 route.
Dit topic lijkt me nou leuk om clichés en terugkerende dingen in games te benoemen.
Kom je hoog gras tegen, dan kan je stealth-activiteiten doen en dat gaat altijd mannetje voor mannetje en geen vijand die het door heeft als je een half huurlingenleger om weet te leggen op die manier.
Maar wat ik ook altijd apart vind is dat rotsen beklimmen als zo simpel en makkelijk word gezien. Dingen als lichaamsgewicht of jezelf ergens goed aan vast kunnen houden bestaan dan schijnbaar niet. En nog iets over bergbeklimmingen, de route is uiteraard altijd goed zichtbaar via afwijkende kleuren want er is maar 1 route.
Dit topic lijkt me nou leuk om clichés en terugkerende dingen in games te benoemen.
0
centurion81 (moderator)
geplaatst: 30 maart, 21:54 uur
Dat van links naar rechts bijna altijd ¨verder gaan¨ is en van rechts naar links ¨terug gaan¨ is
0
geplaatst: 30 maart, 22:24 uur
centurion81 schreef:
Dat van links naar rechts bijna altijd ¨verder gaan¨ is en van rechts naar links ¨terug gaan¨ is
Hoe bedoel je dit? Ik probeer het even voor me te halen in welke games dit dan zit.
0
geplaatst: 30 maart, 23:41 uur
Vooral in jump'n'runs en ru'n'guns dan, vermoed ik. Vaak krijg je zelfs een bonus, easter-egg of trophy als je even naar links gaat ipv rechts 

1
geplaatst: 31 maart, 03:30 uur
RPG cliche. Oei. Je zit op een boot en ja hoor. 9/10 keer ben jij degene met pech en strand het schip.
Of...geheugenverlies! Nog zo een dooddoener. Je weet niet wie, hoe of waarom je hier bent maar uitzoeken zal je het verdorie.
Of...geheugenverlies! Nog zo een dooddoener. Je weet niet wie, hoe of waarom je hier bent maar uitzoeken zal je het verdorie.
0
centurion81 (moderator)
geplaatst: 31 maart, 07:22 uur
Manny Calavera schreef:
Hoe bedoel je dit? Ik probeer het even voor me te halen in welke games dit dan zit.
(quote)
Wat Grovo zegt...maar ook elke platformgame
zelf oude one screen games begon je vaak links onderin het scherm
0
geplaatst: 31 maart, 19:06 uur
centurion81 schreef:
zelf oude one screen games begon je vaak links onderin het scherm
(quote)
zelf oude one screen games begon je vaak links onderin het scherm Ja helder. Ik zat effe aan ander soort games te denken.
Zelf vind ik ook altijd de onzichtbare muur bijzonder. Soms best goed verpakt, maar soms heb je ook games waar je een atletische held bent en dan niet over een boomstam op de weg kan klimmen
Da's gamedesign uit de prehistorie.
0
centurion81 (moderator)
geplaatst: 1 april, 07:02 uur
Slapen wordt met name in rpgs schromelijk overgewaardeerd...De aanname dat je, ook al ben je op sterven na dood, met een goede nachtrust weer helemaal 100% bent is vrij absurd maar ook erg hardnekkig 

3
geplaatst: 1 april, 13:20 uur
centurion81 schreef:
Slapen wordt met name in rpgs schromelijk overgewaardeerd...De aanname dat je, ook al ben je op sterven na dood, met een goede nachtrust weer helemaal 100% bent is vrij absurd maar ook erg hardnekkig
Zeker na je 40ste

2
geplaatst: 2 april, 07:40 uur
centurion81 schreef:
Iets wat Braid omgezet heeft naar een ware gameplay mechanic.

* denotes required fields.