De meeste games blijven van soortgelijk niveau door heel de ervaring heen, of ze bouwen op naar een grande finale waar alle remmen worden losgegooid. Maar er zijn ook een aantal leuke games die hun sterkste onderdelen vinden in de eerste helft. Ondanks dat de rest van de game goed is, behaald niets het niveau van het hoogtepunt die de speler relatief vroeg ervaarde. Wat zijn naar jou idee games die vroeg piekte? Mijn keuzes:
Inscryption
Inscryption is
basically 3 games in 1. Het eerste spel (de escape room roguelike) blijft het leukste onderdeel. De deck builder 8-bit game is aanzienlijk minder sterk en de tweede escape-room roguelike game, waar je gebruik maakt van machines, is beter maar haalt niet het niveau van het spel waar Inscryption mee begon.
Resident Evil 6
Ervan uitgaan dat je bovenaan begint (wat de meeste spelers doen): Leons campaign is de sterkste van de vier. Deze heeft de beste gevechten, gaafste bosses en weet horror-elementen op de leukste manier toe te passen. De campaigns daarna laten horror in hun geheel los om plaats te maken voor actie. Deze campaigns zijn ook eentoniger en herhalen soms bosses die eerder voorkwamen. Ik heb met plezier alle campaigns 2x doorgelopen, maar merkte beide keren dat Leons campaign het hoogtepunt was.
King's Quest
Vijf hoofdstukken en persoonlijk vond ik de eerste het sterkste. Zeer creatieve game boordevol leuke personages, humor en goede denkmomenten. Hoofdstuk 2 en 3 zaten vrij dichtbij het niveau van 1, maar 4 was aanzienlijk minder en 5 ging nergens meer over. Erg jammer hoe deze serie eindigde, als je kijk naar hoe sterk de start was.
The Messenger
Persoonlijk vond ik The Messenger het beste werken toen het ging om lineaire levels, waar geen backtracking nodig was. Na 1/3e veranderd deze lineaire platformer plots in een metroidvania waar je constant heen en weer moet rennen tussen werelden die je al gedaan hebt. Er worden allerlei gave nieuwe obstakels geïntroduceerd en de 16-bit muziek is sterk, waardoor ik het met plezier tweemaal heb doorgelopen, maar het gemiddelde niveau blijft het hoogst in die eerste derde.
The Evil Within 2
Chapter 3 is de uitblinker, waar je in een redelijk grote wereld wordt geplaatst met meerdere leuke optionele uitdagingen, goede beloningen en het zit vol met pittige enemies die (op dat punt in de game) beter ontweken kunnen worden. De rest van de game is lineair en heeft aanzienlijk minder exploratie, minder gevaarlijke vijanden en minder optionele content. Nog steeds leuk voor hun eigen redenen, maar dit maakt Chapter 3 een vreemd contrast met de rest. Ik zou geen nee zeggen tegen een deel 3 die zich geheel op dit soort mini open worlds zou storten.
Sam & Max: The Devil's Playhouse
Dit is een vermakelijk seizoen, maar het duidelijke hoogtepunt is hoofdstuk 2. Dit is een heel creatief hoofdstuk waarin je meerdere verschillende tijdperken door elkaar heen speelt. Veranderingen in één tijdperk zorgt voor veranderingen in de andere. Hier komen wat goede breinkrakers bij kijken waar je op creatieve manieren de omgeving moet beïnvloeden, zodat je nieuwe paden vrijspeelt in de andere tijdperken.