Games / Algemeen / Backlog: de shelf of shame
zoeken in:
2
geplaatst: 30 juli, 11:14 uur
Toevallig deze gister ook gezien. Zijn boodschap kwam goed over. Hij zegt voor de rest niet veel nieuwe dingen, maar nu kwamen ze wel binnen.
Zoals:
- Speel games omdat je er van geniet, niet omdat je denkt dat je er van gaat genieten.
- en zoals je zei, games zijn geen huiswerk. Je hoeft niks uit te spelen. Het is geen to do. Maar hoort iets te zijn waar je in het moment van geniet.
Zoals:
- Speel games omdat je er van geniet, niet omdat je denkt dat je er van gaat genieten.
- en zoals je zei, games zijn geen huiswerk. Je hoeft niks uit te spelen. Het is geen to do. Maar hoort iets te zijn waar je in het moment van geniet.
2
Fonzzz002 (crew)
geplaatst: 31 juli, 11:07 uur
Toevallig had ik een paar weken terug uitvoerig al mijn game-gerelateerde kosten uitgestippeld (voor zover het allemaal traceerbaar was met je transactie en aankoopgeschiedenis). Ging tot ongeveer 20 jaar geleden terug. Toch wel geschrokken van hoeveel geld ik uitgaf aan weinig, of helemaal niet, gespeelde games. Veel daarvan waren tijdelijk voor een spotprijs te koop gezet. Inmiddels koop ik die spotprijzen niet meer, tenzij ik 100% zeker weet ze direct te willen gaan spelen en niet het op de lange to-do lijst te zetten.
https://i.imgur.com/mxwTDvN.png
En dat waren alleen aankopen van Playstation games. Daar waren PSplus, micro-transactions, 2e hands aankopen, Nintendo of PC niet eens meegerekend. Het was een goede wake-up call om zuiniger om te gaan met game-gerelateerde aankopen.
https://i.imgur.com/mxwTDvN.png
En dat waren alleen aankopen van Playstation games. Daar waren PSplus, micro-transactions, 2e hands aankopen, Nintendo of PC niet eens meegerekend. Het was een goede wake-up call om zuiniger om te gaan met game-gerelateerde aankopen.
3
geplaatst: 2 augustus, 16:15 uur
Ach, Fonzzz002 toch. Das nog niks. Ik heb slechts 3.2% van de spellen die ik bezit uitgespeeld, en er ook maar 12.1% van ook maar gespeeld. Dat is nu eenmaal gevolg als je hobby niet enkel gamen maar ook (misschien vooral) verzamelen is. Om alles dat ik heb uit te spelen zou ik een kleine 90.000 uren nodig hebben. Wat me in dit leven niet meer gaat lukken 

0
geplaatst: 2 augustus, 19:28 uur
Uitspelen vind ik niet altijd noodzakelijk, maar aanraken wel. Ik kan niet snappen dat je nog 300 ongespeelde games hebt liggen waarvan je er 250 misschien nooit zal spelen. Is overigens geen verwijt aan mensen die dit wel doen maar ik zou het niet kunnen.
Overigens vind ik het ook wel lekker om soms aan games te beginnen waarvan ik weet dat ik ze niet uit ga spelen omdat ze hoe dan ook veel te lang zijn. Maar dat ik me er wel een uur of 20 mee kan vermaken.
Overigens vind ik het ook wel lekker om soms aan games te beginnen waarvan ik weet dat ik ze niet uit ga spelen omdat ze hoe dan ook veel te lang zijn. Maar dat ik me er wel een uur of 20 mee kan vermaken.
0
Fonzzz002 (crew)
geplaatst: 2 augustus, 22:11 uur
Uit de cijfers bleek ook dat, hoe duurder de game is, hoe groter de kans dat ik het uitspeel (of iig er veel uren insteek). Dat kan ermee te maken hebben dat dit om launch titels gaat, die ik sowieso graag wilde spelen vanaf dag 1 en daarom full price kocht. Het kan ook liggen aan de sunk cost fallacy: het idee dat je waar voor je geld wilt krijgen en daarom meer tijd steekt in een duur spel, ongeachte of de game van hoog niveau is.
0
geplaatst: 2 augustus, 22:23 uur
Kopen jullie veel van die paar euro games? Die koop ik dus zelden, ik denk dat de prijs van mijn games gemiddeld minstens 25 euro is. Koop af en toe full priced en dat zijn dan de games die ik ook echt meteen wil spelen en vermoedelijk uit speel maar ik koop ook geregeld tweedehands of in de sale (en daarom haat ik Sony hun nieuwe ellende met digital only) en dan zijn het ook games die ik als een gokje kan zien. Games die goed scoren en die ik wil proberen.
0
geplaatst: 3 augustus, 12:29 uur
Manny Calavera schreef:
Kopen jullie veel van die paar euro games? Die koop ik dus zelden, ik denk dat de prijs van mijn games gemiddeld minstens 25 euro is.
Kopen jullie veel van die paar euro games? Die koop ik dus zelden, ik denk dat de prijs van mijn games gemiddeld minstens 25 euro is.
Ja. Soms zitten ze (Steam) in bundels. Soms haal je games die je jaren geleden al eens wou kopen voor een paar euro in een sale. (Of een trilogie voor een 10tje zoals Metro of Arkham). Dan maakt het ook niet uit als ik er al 1 van heb. En bijzonder veel meer dan uitstekende Indie games kosten tegenwoordig 10-25€ en hoeven niet onder te doen voor wat de A+++ markt eruit gooit. Of dat nu een remake, sequel of 'iets nieuws is'. Vaak geven ze weer ergens een aparte draai aan (qua mechanics en gameplay of verhaal. Of visueel stijltje) en dan vind ik een 10 of 15 euro zeker niet te veel gevraagd. Beter. Ik koop ze vaker dan gloednieuwe games - die laat ik bewust liggen tot ze onder een bepaald prijspunt gaan.
2
centurion81 (moderator)
geplaatst: 3 augustus, 13:00 uur
Ik koop hoofdzakelijk games onder de 10 euro, veelal indies in de sale!
1
geplaatst: 3 augustus, 13:21 uur
Inmiddels een aardige verzameling spellen die ik nog niet eens ooit heb opgestart zelfs.
1
geplaatst: 4 augustus, 00:57 uur
Confusie schreef:
Inmiddels een aardige verzameling spellen die ik nog niet eens ooit heb opgestart zelfs.
Ik heb daar ook een deel van. Voornamelijk uit bundels. Fanatic of Humble. Soms heb je voor 10 euro 3 prima / interessante games en 3 of 5 die je eigenlijke amper of niet aanraant. So be it. Maar zelfs dan. Soms pluk je wel eens iets uit je library waarvan je dan denkt 'waarom ben ik hier nooit eerder mee begonnen'.
1
Squall Lionheart (moderator)
geplaatst: 4 augustus, 05:47 uur
Niet eens opgestart zelfs! Elke game die ik koop iig ff het splashscreen, main menu muziekje en de possible intro checken. Soms suckt het je zo een new game in...
2
geplaatst: 4 augustus, 08:26 uur
Ik moet zeggen dat ik laatste jaren in tegenstelling tot daarvoor flink veel games heb uitgespeeld. Voorheen speelde ik soms 10 games tegelijk en speelde ik het meeste niet uit. Nu bijt ik mij vast in max 2 games en ga door tot ik ze uitgespeeld heb. Een tijdje lang rpg's gespeeld en nu al mijn (fysieke) shooters aan het uitspelen. Of mijn backlog kleiner wordt weet ik niet want ik koop elke maand weer fysieke games er bij.
Ik speel nu vooral de games die ik fysiek heb staan. Ach.... game collecting blijft een leuke, maar dure hobby.
Ik speel nu vooral de games die ik fysiek heb staan. Ach.... game collecting blijft een leuke, maar dure hobby.
0
geplaatst: 4 augustus, 12:45 uur
Drie Switch games bij de Action gekocht een paar weken terug.
Nog niet eens uit het plastic zelfs.
Nog niet eens uit het plastic zelfs.
1
Squall Lionheart (moderator)
geplaatst: 5 augustus, 00:12 uur
Nah, als kept sealed dan is't weer gewoon een smart investment! 

1
geplaatst: 5 augustus, 06:29 uur
Vooral de Looney Tunes: Wacky World of Sports zie ik nog wel een keer een vlucht nemen ja.
1
geplaatst: 9 augustus, 22:06 uur
Fonzzz002 schreef:
Toevallig had ik een paar weken terug uitvoerig al mijn game-gerelateerde kosten uitgestippeld (voor zover het allemaal traceerbaar was met je transactie en aankoopgeschiedenis). Ging tot ongeveer 20 jaar geleden terug. Toch wel geschrokken van hoeveel geld ik uitgaf aan weinig, of helemaal niet, gespeelde games. Veel daarvan waren tijdelijk voor een spotprijs te koop gezet. Inmiddels koop ik die spotprijzen niet meer, tenzij ik 100% zeker weet ze direct te willen gaan spelen en niet het op de lange to-do lijst te zetten.
(afbeelding)
(afbeelding)
Goeie actie hoor! Ik heb een tijd terug ook zo'n overzicht gemaakt in Excel maar dan met gespeelde uren ook naast de prijs. En de verwachting of ik hem nog een keer wilde spelen. Het heeft mij ook geholpen bewuster te consumeren. En alleen al daarom is het goed terug te kijken op je acties. Ik ben geduldiger met kopen en ook kritischer: koop minder snel, voel hem goed aan de tand in de eerste 24 uur voor een eventuele retour op Steam en probeer eerst een demo als het kan.
Net als de grove ui vind ik je score niet eens zo slecht ook. Die verzamelwoede dan die hij noemt...ja ik ken het wel, vooral als ze collecties in de sale gooien of DLC er maar bij kocht die ik niet eens speelde (Blood And Wine van Witcher 3).
Die sales staan nooit op zichzelf en komen altijd nog wel weer een keer terug binnen een jaar of maximaal twee.
* denotes required fields.