menu

Games / Algemeen / Slechte levels in goede games

zoeken in:
Fonzzz002 (crew)
Titel spreekt voor zich. Goede games waar je veel plezier aan beleefd kunnen op één punt (of meerdere punten) onderuitgaan. Wat vonden jullie slechte stukken in goede games?

Recentelijk had ik de Quarry herspeeld en de gevangenis flashback blijft een vervelend stuk waarin de game langdurig onderbroken wordt. Heel het verhaal blijft stilstaan voor een lange expositiedump die rond de 30-40 minuten doorgaat. Zeker bij het herspelen is dit een irritant gedeelte.

Earthworm Jim heeft één level waar ik als kind vastliep en zelfs als volwassen is het een uitzonderlijk frustrerend: het waterlevel waarin je een glazen bol (op een tijdlimiet) heelhuids langs puntige rotsen moet manoeuvreren.

Kingdom Hearts II’s begin. Roxas is een saai personage die matige minigames moet doen. Het duurt uren voordat Sora in beeld komt en zelfs dan moet hij nog door een matig lineair level heen, met lange expositiedump, voor de reis door Disneywerelden daadwerkelijk van start gaat.

Zowel de remake als de originele Resident Evil 4 hebben een vervelend stuk erin waarin Ashley een brug omhoog moet halen terwijl Leon haar moet beschermen. Ashley’s AI doet niets om de vijanden zelf tegen te gaan, haar hulpkreten zijn irritant en Leon wordt in die tussentijd zelf aangevallen waardoor je niet altijd de gelegenheid hebt om haar te helpen.

Het optionele laatste paleis in Persona 5 Royal. Niets mis met de gameplay, maar het verhaal slaat hier een lelijke richting in. De helden veranderen opeens in vijanden die ervoor zorgen dat alles en iedereen slechter af is. Spreekt de rest van de game tegen, waar het juist draait om mensen helpen en redden.

Daar zou ik moeten over nadenken maar eh...over het algemeen? Onderwaterlevels. In games waar het niet specifiek onderdeel van het spel is. (dus niet bij Subnautica of zo). Ik vind bijzonder veel platformgames erg leuk, maar op het moment dat er weer zo een leveltje opduikt waar je een bijzonder traag tempo jezelf onderwater moet voortbewegen met maar een minimiem aantal seconden voor je weer naar adem moet gaan happen? Dat zijn meestal de stukken waar ik weinig lol aan beleef.

Ik denk dan meteen aan God of War: Ragnarok waar je meerdere levels met Atreus moet spelen. Niet dat het echt slechte levels zijn, maar ik speel God of War om met Kratos te spelen.

Nomak schreef:
God of War

Daar noem je er trouwens eentje (1 of 2 specifiek, ik ben intussen al vergeten welke het was, denk 2) waar ik een gruwelijke hekel had aan een puzzel die zich dus onderwater bevond. Zwemmen met Kratos. Een hendel overhalen, zo snel mogelijk terugzemmen om Kratos toch maar...nee. Hop. Poortje vlak voor mijn neus dicht. En maar heen en weer zwemmen tussen poortjes en hendels onderwater. Geweldig spel. Maar dit was dus zo een stuk waar ik een bloedhekel aan had.

De twee Spider-Man games, telkens weer die stealthmissies met MJ. Afschuwelijk? Nee. Maar wel iets dat je uit de vibe haalt omdat je van enorm veel krachten naar helemaal geen krachten gaat.

The Last of Us 2, het tweede gedeelte. Zal niks spoilen, maar je speelt dan niet meer met Elly en dat is na 1,5 game met haar echt bijzonder irritant.

The Flooded District van Dishonored. Het minste level van de game, vooral omdat die veel te lang is en weinig interessants bied. Terwijl de levels daarvoor juist veel vrijheid en creativiteit in de gameplay bieden. Dit voelt echt als een sleur om doorheen te komen.

Cortana van Halo 3. Onoverzichtelijke bende waardoor je constant verdwaald en een overkill van The Flood. Man wat heb ik daar lang over gedaan op Legendary zeg. Gruwelijk irritant level.

Driver met stip op 1, veel mensen haalden de tutorial in die parkeergarage niet eens (te moeilijk) waardoor mensen afhaakten. Haalde je het wel dan ontpopte er een hele leuke game

Verder eens met Sinner, onderwater levels halen me uit de flow (momenteel heb ik dat bijv bij Sir Lovelot), zelfde met sewers level, vaak pure opvulling / tijdrekken.

Moet ook denken aan Lion King (1994), toffe game maar de 2e level op de consoles is/was voor velen te moeilijk, Amiga had deze level dan weer niet (tijd/geld issue) waardoor de game daar stiekum een beetje leuker is (maar we waren ook gefrustreerd dat we minder levels hadden)

mrdig schreef:
Driver met stip op 1, veel mensen haalden de tutorial in die parkeergarage niet eens (te moeilijk) waardoor mensen afhaakten.

Driver was inderdaad bizar. Zat bij mij in een doos van 40 of wat 2de handsgames maar de tutorial was effectief zo irritant moeilijk dat ik het spel dus nooit gespeeld heb. (was een aankoop omdat FF VII-IX ook in die bundeling zat).

Geen idee hoe ze erbij kwamen om een dergelijke difficulty spike al helemaal in het begin van het spel te plaatsen. En omdat ook GT (1 of 2 geen idee meer) en ook Colin McRae en Tony Hawk 2 in die collectie zaten tja...was Driver vlug vergeten.

Ook al heb ik dat ergens altijd wel jammer gevonden.

Geen slechte level. Maar wel een van de vervelendste en allerslechtste personages in een game ooit. Ik heb het natuurlijk over Roman Bellic uit GTA IV. Ben je een missie aan het doen, een side activity of wat dan ook, hangt die ontzettende nietsnut weer aan de lijn. 'Gaan we bowlen'. 'Gaan we darten'. 'Gaan we dat doen'. Neen. Laat me met rust. Ik ben bezig. Het was destijds zo een dooddoener dat ik zelfs helemaal gekapt ben met spelen. Ik weet niet meer of die telefoon wel of niet uitkon, maar je had tenminste de mogelijkheid mogen hebben om hem overhoop te schieten. Iedere 10 of 15 minuten hing hij weer aan de lijn. Absoluut een van de slechtste karakters ooit in een game. Daar tegenover stond dat de DLC wel weer erg goed was. En ik heb het eigenlijk wel altijd jammer gevonden dat er nooit een een volledig spel geweest is in de reeks die het concept van Biker Gangs meer uitwerkte. Dat zou zelfs verfrissend zijn geweest. Maar Roman. Nee. Bedankt.

Hoewel ik een tijd terug mern gelezen te hebben dat in de PC versie dat deel is opgelost door Mods, en hij daar zelden tot nooit nog belt. Maar daar ben ik niet 100% zeker van. Ik ben niet iemand die veel mods gebruikt.

Sinner schreef:
Daar zou ik moeten over nadenken maar eh...over het algemeen? Onderwaterlevels. In games waar het niet specifiek onderdeel van het spel is. (dus niet bij Subnautica of zo). Ik vind bijzonder veel platformgames erg leuk, maar op het moment dat er weer zo een leveltje opduikt waar je een bijzonder traag tempo jezelf onderwater moet voortbewegen met maar een minimiem aantal seconden voor je weer naar adem moet gaan happen? Dat zijn meestal de stukken waar ik weinig lol aan beleef.
Dit doet me denken aan Sonic the Hedgehog, daar was ook zo een onderwaterlevel. En als je zuurstof opraakt begint die muziek sneller en sneller te gaan om de spanning op te voeren.
Geweldig spel, heb ik destijds tientallen keren uitgespeeld en zelf heb ik dit nooit als een minder level ervaren.

mrdig schreef:
Driver met stip op 1, veel mensen haalden de tutorial in die parkeergarage niet eens (te moeilijk) waardoor mensen afhaakten. Haalde je het wel dan ontpopte er een hele leuke game

Haha, dit dus. Heb echt trauma's van Driver en die )#*$*$& parkeergarage.

Het voordeel was dat ik destijds las hoe je op pc in de files wat aan kon passen waardoor je dat level kon skippen. Dat is dan ook de enige reden waarom ik ooit de hoofdgame heb gespeeld, want die garage was me nooit gelukt. Bizar dat ze dat toen erin stopten, zeker omdat de hoofdgame niet eens zo heel moeilijk was.

Overigens ook een ergernis, automatische ritjes in shooters (bv dat je achterop een wagen een kanon moet bedienen) en ook tank en vliegtuigmissies in shooters, altijd zo lastig en frustrerend en veelal is afhankelijk van geluk hebben dat ze je niet raken.

Sinner schreef:
Geen slechte level. Maar wel een van de vervelendste en allerslechtste personages in een game ooit. Ik heb het natuurlijk over Roman Bellic uit GTA IV. Ben je een missie aan het doen, een side activity of wat dan ook, hangt die ontzettende nietsnut weer aan de lijn. 'Gaan we bowlen'. 'Gaan we darten'. 'Gaan we dat doen'. Neen. Laat me met rust. Ik ben bezig. Het was destijds zo een dooddoener dat ik zelfs helemaal gekapt ben met spelen. Ik weet niet meer of die telefoon wel of niet uitkon, maar je had tenminste de mogelijkheid mogen hebben om hem overhoop te schieten. Iedere 10 of 15 minuten hing hij weer aan de lijn. Absoluut een van de slechtste karakters ooit in een game. Daar tegenover stond dat de DLC wel weer erg goed was. En ik heb het eigenlijk wel altijd jammer gevonden dat er nooit een een volledig spel geweest is in de reeks die het concept van Biker Gangs meer uitwerkte. Dat zou zelfs verfrissend zijn geweest. Maar Roman. Nee. Bedankt.

Hoewel ik een tijd terug mern gelezen te hebben dat in de PC versie dat deel is opgelost door Mods, en hij daar zelden tot nooit nog belt. Maar daar ben ik niet 100% zeker van. Ik ben niet iemand die veel mods gebruikt.

Volgens mij kon je gewoon nee tegen Roman zeggen toch? Kan me niet zo heugen dat dat me heeft gestoord.

Hier trouwens nog eentje.

Heb recent weer Super Mario Bros 1 gespeeld en World 7-2 is echt totaal idioot:

hier

De comments zijn veelzeggend daar

Je denkt richting Bowser te lopen maar je komt dus serieus in een loop terecht als je niet precies op de juiste plekken springt qua verdiepingen. Echt ongelofelijk kut, destijds was het me denk ik niet gelukt, nu had ik Youtube (en alsnog tig pogingen) nodig om het einde te bereiken. Terwijl de hele game goed te doen was en heel logisch in elkaar stak. Snap nog steeds niet dat ze dan dit erin bouwen richting het einde, want het heeft niks met moves te maken, maar met trail and error zonder dat je weet of je het goed doet.

Manny Calavera schreef:
Volgens mij kon je gewoon nee tegen Roman zeggen toch? Kan me niet zo heugen dat dat me heeft gestoord.

Dat haalde niet veel uit want dan hing hij 15 minuten later toch weer aan de lijn. Negeerde je hem te vaak kwam hij dacht ik zelfs naat je toe om te vragen wat het problrem was en waarom je hem niet meer wou spreken. Maar daar moet je me niet op vastpinnen want dat is alweer 15 of bijna 20 jaar terug. Ik heb altijd gezegd dat ik het nog wel eens een keertje opnieuw wil proberen maar dat is tot op heden er niet van gekomen. En als ik iets overnieuw doe wegens niet uitgespeeld zal dat Buĺly zijn.

Sinner schreef:
(quote)

Dat haalde niet veel uit want dan hing hij 15 minuten later toch weer aan de lijn. Negeerde je hem te vaak kwam hij dacht ik zelfs naat je toe om te vragen wat het problrem was en waarom je hem niet meer wou spreken. Maar daar moet je me niet op vastpinnen want dat is alweer 15 of bijna 20 jaar terug. Ik heb altijd gezegd dat ik het nog wel eens een keertje opnieuw wil proberen maar dat is tot op heden er niet van gekomen. En als ik iets overnieuw doe wegens niet uitgespeeld zal dat Buĺly zijn.

Ik heb de game een jaar of 2 geleden nog even gespeeld, maar heel eerlijk oogde het een beetje te pixelig om mee door te te gaan. Was wel een dijk van een game, echt heel goed. En ja, Roman was irritant. Al was het bowlen of iets als dat af en toe best leuk. Maar GTA 5 was meer fun dan GTA 4, minder irritatiefactoren.

Manny Calavera schreef:
heel eerlijk oogde het een beetje te pixelig om mee door te te gaan.

Het is ook alweer een 20 jaar oude game of zo. Maar denkelijk zal ik hier niet zo veel last van ondervinden. Op het gebied van graphics ben ik vrij mals. Maar het was er wel eentje waar ik ook wel een soort van vervolg opnhad willen zie. Of...als grap een itteratie van Bully naar Hooligan. Maar dat zou tegenwoordig wellicht geen optie meer zijn met de de problemen in de echte wereld.

Sinner schreef:
(quote)

Het is ook alweer een 20 jaar oude game of zo. Maar denkelijk zal ik hier niet zo veel last van ondervinden. Op het gebied van graphics ben ik vrij mals. Maar het was er wel eentje waar ik ook wel een soort van vervolg opnhad willen zie. Of...als grap een itteratie van Bully naar Hooligan. Maar dat zou tegenwoordig wellicht geen optie meer zijn met de de problemen in de echte wereld.

16 jaar. Maar het gaat hard. Je merkt gewoon dat 3D games sneller verouderen en dat werelden tegenwoordig voller en detailrijker zijn. Maar ik hou van die game, heb hem op 5 sterren gezet destijds. Rockstar zou eens die game echt moeten remaken, dan koop ik 'm weer.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:26 uur

geplaatst: vandaag om 10:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.