menu

Games / Algemeen / Bijzondere mechanics die meer games moeten hebben

zoeken in:
Fonzzz002 (crew)
Simpel gezegd zijn mechanics alle onderdelen van de gameplay. Dit kunnen dingen zijn zoals modes, toegankelijkheidsopties, besturing of handelingen die je tijdens de game uitvoert (bekende voorbeelden zijn double jump in platformgames, parryen in hack and slashgames, fast travel in open world etc).

Toch zijn er een paar gave mechanics die niet vaak (of slechts eenmalig) zijn gebruikt, die mij gaaf lijken om vaker te zien. Wat zijn mechanics die je meer wilt tegenkomen? Voor mij zijn dit een paar:

Transmog Gear.
Dit houdt in dat je de kleding voor een personage kunt vervangen zonder de stats te verliezen. Dit is jarenlang in allerlei games een issue geweest, waarbij ik mooie outfits moest negeren om lelijke outfits met goede stats te dragen. Dit is anders gedaan in o.a. Hogwarts Legacy en GOW Ragnarok, maar het schijnt ook voor te komen in Destiny 2 en World Of Warcraft.

Speedrun mode (van Katana Zero)
Katana Zero geeft je de optie om de game te herspelen in “speedrun mode”, waarin alleen de ‘spel’ stukken overblijven en al het narratief weg is. Zo kun je eenvoudig de game vaker doen zonder alle dialogen of verplichte cutscenes, wat het herspelen aanzienlijk leuker maakt dan steeds alle cutscenes te moeten skippen of uitzitten.

Instant fast-travel.
Ik heb een hekel aan fast travel points in games. Steeds op en neer, heen en weer naar dezelfde plekken wordt op den duur heel vervelend. Maar games als Persona 5, Spider-Man 2 of Hogwarts Legacy geven je de optie om op iedere plek de kaart te openen en meteen te fast travelen naar een ideaal punt. Scheelt aanzienlijk in backtracken.

Gepersonaliseerde horror
Until Dawn had een uniek aspect waarbij je een vragenlijst invoerde en de game verschillende kleine tweaks deed aan de hand van je antwoorden, zodat de game de focus meer legde op aspecten die jij eng vindt (spinnen, clowns, naalden etc). Death Mark heeft een optie om jumpscares uit te zetten, wat fijn is als je dat soort dingen onprettig vindt maar wel interesse in horror hebt. Ben geen andere horrorgames tegengekomen die daarin wat opties boden.

Fonzzz002 schreef:
Speedrun mode (van Katana Zero)
Katana Zero geeft je de optie om de game te herspelen in “speedrun mode”, waarin alleen de ‘spel’ stukken overblijven en al het narratief weg is. Zo kun je eenvoudig de game vaker doen zonder alle dialogen of verplichte cutscenes, wat het herspelen aanzienlijk leuker maakt dan steeds alle cutscenes te moeten skippen of uitzitten.

Nou ik weet niet. Ik ben eigenlijk al bijzonder blij als de optie erin zit om dialogen en cutscenes in hun geheel te kunnen skippen. Zeker als je voor een baas of dergelijks 3 minuten expositie krijgt en dan de bijvoorbeeld het loodje legt, waarna je weer NET VOOR de unskippable cutscene terecht komt is dat uiterst vervelend. Maar of ik per se alles narratief zou willen droppen? Een beetje goed design ben ik al heel blij mee zijn.

Instant Equippen van betere equipment:
Diverse games bieden de mogelijkheid al, maar het zou voor een heel deel ook al best aangenaam zijn om bij het oppikken van een nieuw wapen bij looter shooters of action rpg's ala diabo en consorten om meteen een vergelijking te maken tussen je huidige wapen en het wapen dat je net opraapt en ook meteen te equippen. Ander wapen in rugzakje of op je hond, En dan kan je nog altijd op je gemake de afweging in de hub/stad maken om te kijken of het de moeite is om het ding te houden of, te finetunen, of toch maar weer naar je oude wapen terug te gaan.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:34 uur

geplaatst: vandaag om 18:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.