Games / Algemeen / "Woke" in games
zoeken in:
0
geplaatst: 28 maart, 15:13 uur
Er is de laatste jaren nogal wat te doen over het fenomeen "woke".
Nu zag ik een tweet van Elon Musk waarin hij het volgende zei:
"Video games need to get rid of the woke bs.
Getting lectured with tedious propaganda is not why people play games!"
Vertaald naar het Nederlands is dit dus: "Er is geen nood aan die 'woke bullshit' in videogames. Mensen spelen geen spelletjes om de les gespeld te worden door vervelende propaganda!"
Klopt natuurlijk helemaal.
Nu ben ik van mening dat je een game kan spelen zonder er van wakker te liggen of er iets woke aan is of niet. Maar ik ben wel benieuwd naar voorbeelden van games die zogenaamd woke zijn of waarin er zoiets is verwerkt.
Nu zag ik een tweet van Elon Musk waarin hij het volgende zei:
"Video games need to get rid of the woke bs.
Getting lectured with tedious propaganda is not why people play games!"
Vertaald naar het Nederlands is dit dus: "Er is geen nood aan die 'woke bullshit' in videogames. Mensen spelen geen spelletjes om de les gespeld te worden door vervelende propaganda!"
Klopt natuurlijk helemaal.
Nu ben ik van mening dat je een game kan spelen zonder er van wakker te liggen of er iets woke aan is of niet. Maar ik ben wel benieuwd naar voorbeelden van games die zogenaamd woke zijn of waarin er zoiets is verwerkt.
0
geplaatst: 28 maart, 15:18 uur
In God of War Ragnarok heeft Angrboda een donkere huidskleur. Heeft NIKS te maken met de spelbeleving en het is gewoon een fijn personage. Maar als je erbij nadenkt, dan slaat het eigenlijk nergens op want het gaat om een personage uit de Noorse mythologie.
Hier krijg ik dan ook echt het idee dat men dit gewoon heeft gedaan om meer diversiteit in het spel te verwerken.
Hier krijg ik dan ook echt het idee dat men dit gewoon heeft gedaan om meer diversiteit in het spel te verwerken.
1
geplaatst: 28 maart, 15:45 uur
legian schreef:
Maakt het echt iets uit?
Maakt iets iets uit??? Dacht het niet.. Maakt het echt iets uit?
Dus kunnen we het hele forum afsluiten...
0
geplaatst: 28 maart, 15:56 uur
legian schreef:
Maakt het echt iets uit?
Maakt het echt iets uit?
Nou...je kan voor beide standpunten wat zeggen. Maar als je net als Disney een sneeuwwitje maakt waarvan gezegd word dat ze een huid zo wit als sneeuw heeft en haar als ebbenhout en je cast een donkere dame dan scheelt er toch iets aan je interpretatie en doe je het origineel een beetje te min. (de film is trouwens geshelved) Net als bijvoorbeeld de diverse mythologische personages in games etc.
Ik vind zelf ook dat als je een personage gaat overnemen / baseren op en dat is van welke etnische groepering dan ook, laat het dan ook asjeblief gewoon in die hoedanigheid. In plaats van zoals sommige devs of filmmakers maar zitten te pushen om anderen tevreden te stellen dat je vrij dom bezig bent. Je verandert niet plots geschiedenis, mythologie of wat dan ook omdat je daar zelf niet over tevreden bent of iemand er niet mee overweg kan.
Aan de andere kant - het boeit me niet danig dat ik me er echt aan ga storen. Een game als onlangs bvb Stray Gods geeft ook nogal gewaagde interpretaties aan het hele muze en Godenstelsels. En dat vond ik een heerlijke belevenis.
Het hangt er een beetje vanaf hoe diep iets door je neus geforceerd word door bepaalde mensen. En hoe gevoelig je zelf tegenover de issue staat. Maar ik heb de indruk dat we ook alweer een beetje OVER de hele hype van opgedwongen diversiteit heen zijn. Trouwens lijkt het er ook op dat er meestal maar een bepaalde groepering mensen zich heel erg hieraan stoort. (eg. donker gepigmenteerde mensen en hun 'allies' die niets bereikt hebben - en dan nog maar een klein percentage. Want hoeveel arabieren of aziaten hoor je roepen om meer representatie in game, films of (comic)boeken)?).
Ik denk dat tegenwoordig de meeste mensen er niet meer zo heftig mee bezig zijn buiten de bobo's aan de top die altijd al onrealistische verwachtingen hadden en hebben van 'wat het publiek wil'.
Maar dat is maar mijn mening.
0
geplaatst: 28 maart, 16:01 uur
Nomak schreef:
Dus kunnen we het hele forum afsluiten...
(quote)
Maakt iets iets uit??? Dacht het niet.. Dus kunnen we het hele forum afsluiten...
Goed plan, wie trekt de stekker eruit?
Woke is hier wel vaker langsgekomen, kan me nog wel levendige discussies herinneren omtrent The Last of Us 2. maar ik heb het nog nergens zien uitmonden in iets nuttigs.
En dan vraag ik me af, hoe erg is het als een personage gekleurd is of niet (of lesbisch of iets dergelijks). Maakt het echt iets uit? Zou de ervaring, de gameplay, de visuals, het verhaal, etc. echt veranderen als dat niet zo was?
En stel je stoort je er wel aan, dan speel je het toch niet. Die keus heb je nog altijd. Ik begrijp dat geklaag erover niet. We leven in een wereld waar zo ontzettend veel verschillende mensen met evenzoveel verschillende culturen, interesses en uitingen zijn. Waarom zou dat niet reflecteren in het entertainment wat we hebben.
Maar goed, we leven in een klaag cultuur dus verbazen doet het ook niet.
0
geplaatst: 28 maart, 16:16 uur
Dat we vooral niet de 'geschiedenis' moeten vervalsen? of de lore / herkomst, etc moeten respecteren?
Alsof dat in al die jaren sindsdien niet is veranderd?
Het hangt er een beetje vanaf hoe diep iets door je neus geforceerd word door bepaalde mensen.
Het wordt vervelend als iemand het letterlijk door je strot aan het douwen is ja. Maar volgens mij hebben wij allemaal nog de keus om bepaalde games/film/etc. te consumeren. En je kan ervoor kiezen om je erover op te winden, maar dat heb je zelf in de hand.
Dus maakt het echt iets uit?
0
geplaatst: 28 maart, 16:16 uur
legian schreef:
Woke is hier wel vaker langsgekomen, kan me nog wel levendige discussies herinneren omtrent The Last of Us 2. maar ik heb het nog nergens zien uitmonden in iets nuttigs.
Daarom 1 centraal topic. Zo kunnen we ook vermijden dat dit soort terugkerende discussies bij bepaalde games te ver off-topic gaan. Woke is hier wel vaker langsgekomen, kan me nog wel levendige discussies herinneren omtrent The Last of Us 2. maar ik heb het nog nergens zien uitmonden in iets nuttigs.
Ik heb The Last of Us 2 nog niet gespeeld. Ik ken het hele verhaal wel en heb meer problemen met het feit dat je urenlang met de moordenaar van Joel moet spelen dan dat ik problemen zou hebben met iets dat er woke is aan het spel.
legian schreef:
En dan vraag ik me af, hoe erg is het als een personage gekleurd is of niet (of lesbisch of iets dergelijks). Maakt het echt iets uit? Zou de ervaring, de gameplay, de visuals, het verhaal, etc. echt veranderen als dat niet zo was?
Ik zag eerder vandaag iemand op facebook zeggen dat The Last of Us 1 woke is omdat Ellie lesbisch is. Die mening deel ik niet. Zij is toevallig lesbisch, so what? Daar heb ik niet het idee dat ze dat er in hebben verwerkt om een bepaalde agenda te pushen. En dan vraag ik me af, hoe erg is het als een personage gekleurd is of niet (of lesbisch of iets dergelijks). Maakt het echt iets uit? Zou de ervaring, de gameplay, de visuals, het verhaal, etc. echt veranderen als dat niet zo was?
Huidskleur maakt eigenlijk wel iets uit. Hoe je het ook draait of keert, waarom zou je de huidskleur van een bepaald personage moeten veranderen? Waarom moet iemand uit de Noorse mythologie ineens een donkere huidskleur hebben?? Dat is toch gewoon puur om diversiteit in het spel te verwerken.
Zoals ik al zei in mijn vorige bericht, het stoort niet voor de spelbeleving. Maar dat neemt niet weg dat het gewoon niet correct is.
Als ze morgen een game releasen over Black Panther, dan wil ik ook gewoon dat het hoofdpersonage een atletische donkere man is en geen obese vrouw met een sneeuwwitte huidskleur.
legian schreef:
We leven in een wereld waar zo ontzettend veel verschillende mensen met evenzoveel verschillende culturen, interesses en uitingen zijn. Waarom zou dat niet reflecteren in het entertainment wat we hebben.
Waarom geen games maken over al die verschilende culturen, interesses en uitingen zonder bestaande personages te transformeren naar iets wat ze niet zijn? Daar zou toch niemand een probleem mee hebben denk ik..We leven in een wereld waar zo ontzettend veel verschillende mensen met evenzoveel verschillende culturen, interesses en uitingen zijn. Waarom zou dat niet reflecteren in het entertainment wat we hebben.
1
geplaatst: 28 maart, 16:22 uur
Ik denk persoonlijk niet dat het probleem is dat we diversiteit hebben. Wel dat te pas en te onpas bvb bestaande personages geadapteerd worden en veranderd worden in rassen of sexen die niet eens in de buurt komen van het origineel figuur.
Maar zoals gezegd stoord me dat zelf niet bijzonder veel. Ik kan echter wel begrijpen dat niet iedereen het leuk vind om bvb een historische serie te kijken over een Engelse blanke koningin of concubine die dan vervolgens vertolkt word door een donkere vrouw. (Geen idee meer hoe de serie zelf heette een jaar of 2 terug).
Maar uiteindelijk is ook niemand dat verplicht.
0
geplaatst: 28 maart, 16:24 uur
legian schreef:
Het wordt vervelend als iemand het letterlijk door je strot aan het douwen is ja. Maar volgens mij hebben wij allemaal nog de keus om bepaalde games/film/etc. te consumeren. En je kan ervoor kiezen om je erover op te winden, maar dat heb je zelf in de hand.
Als er bij Vikings Valhalla ineens een zwarte vrouw opduikt die de rol van één of andere Viking leider speelt, dan is dat toch niet normaal. Dan wordt het toch echt wel door je strot geduwd want historisch slaat het nergens op. Daar mag je je als kijker toch over opwinden dacht ik..Het wordt vervelend als iemand het letterlijk door je strot aan het douwen is ja. Maar volgens mij hebben wij allemaal nog de keus om bepaalde games/film/etc. te consumeren. En je kan ervoor kiezen om je erover op te winden, maar dat heb je zelf in de hand.
Sinner schreef:
Als je al een handvol seizoenen van een serie hebt gezien en dan beginnen ze met dat soort onzin.. Tja, dan moet je eigenlijk wel verder kijken..Maar uiteindelijk is ook niemand dat verplicht.
3
geplaatst: 28 maart, 16:25 uur
Nomak schreef:
Als ze morgen een game releasen over Black Panther, dan wil ik ook gewoon dat het hoofdpersonage een atletische donkere man is...
Als ze morgen een game releasen over Black Panther, dan wil ik ook gewoon dat het hoofdpersonage een atletische donkere man is...
Kut. Ik had me net opgegeven voor de derde Black Panther film.
2
geplaatst: 28 maart, 16:37 uur
Woke is gewoon irritant, dat is geforceerd iets opdringen dat niet nodig is of gewoon onrealistisch is. Kijk tegenwoordig eens een sitcom, alleen nog maar vriendengroepen met blanken, zwarten en Aziaten samen. Hoe realistisch is dat als je het vergelijkt met het echie?
En ook storend is wat Disney doet, wat Sinner al zei. Heb je nondeju een personage dat Snow White heet vanwege haar huid en is de subtitel ''and the seven dwarfs'' en dan maken ze een film over een donkere meid die 7 mensen ontmoet die geen dwerg zijn. Dan ben je toch volslagen niet meer serieus te nemen?
Op Moviemeter zit een crew die niet tegen dit woord kan en mij constant dreigen met een ban als ik iets over woke zeg. Maar het bestaat en het is vaak zo geforceerd. The Last of Us 2 is best een goed voorbeeld. Dat iemand lesbisch is, no problem. Maar tegelijk zit er ook een transgender in en is elke vrouw een enorme bad ass en elke man een sukkel. Dan sla je gewoon de plank mis.
Recent ook nog een game gespeeld met een transgender hoofdrolspeler, Tell me why. Het had nauwelijks meerwaarde dat iemand transgender daar is. Maar het werd er gelukkig ook niet elke scène bijgesleept. En dan stoort het me niet, was gewoon een prima game.
Breng dingen gewoon op een normale manier, dan heeft niemand het erover. Iedereen vindt Lara Croft tof. Of Ellen Ripley en Sarah Connor in de filmwereld als wereldberoemde karakters. En vroeger had je al de sitcom Will & Grace over een homoseksueel iemand. Vond niemand gek. Maar wel als ze het je op blijven dringen op een hele vergezochte wijze. Kijk eens eind december altijd naar de kerst commercials op tv, wie daar een gezellig gezinnetje spelen. Totaal onrealistisch.
En ook storend is wat Disney doet, wat Sinner al zei. Heb je nondeju een personage dat Snow White heet vanwege haar huid en is de subtitel ''and the seven dwarfs'' en dan maken ze een film over een donkere meid die 7 mensen ontmoet die geen dwerg zijn. Dan ben je toch volslagen niet meer serieus te nemen?
Op Moviemeter zit een crew die niet tegen dit woord kan en mij constant dreigen met een ban als ik iets over woke zeg. Maar het bestaat en het is vaak zo geforceerd. The Last of Us 2 is best een goed voorbeeld. Dat iemand lesbisch is, no problem. Maar tegelijk zit er ook een transgender in en is elke vrouw een enorme bad ass en elke man een sukkel. Dan sla je gewoon de plank mis.
Recent ook nog een game gespeeld met een transgender hoofdrolspeler, Tell me why. Het had nauwelijks meerwaarde dat iemand transgender daar is. Maar het werd er gelukkig ook niet elke scène bijgesleept. En dan stoort het me niet, was gewoon een prima game.
Breng dingen gewoon op een normale manier, dan heeft niemand het erover. Iedereen vindt Lara Croft tof. Of Ellen Ripley en Sarah Connor in de filmwereld als wereldberoemde karakters. En vroeger had je al de sitcom Will & Grace over een homoseksueel iemand. Vond niemand gek. Maar wel als ze het je op blijven dringen op een hele vergezochte wijze. Kijk eens eind december altijd naar de kerst commercials op tv, wie daar een gezellig gezinnetje spelen. Totaal onrealistisch.
0
geplaatst: 28 maart, 16:38 uur
Nomak schreef:
(quote)
Daarom 1 centraal topic. Zo kunnen we ook vermijden dat dit soort terugkerende discussies bij bepaalde games te ver off-topic gaan. Mokay, fair enough. Zal wel zien of het hier dan wel in iets nuttigs uitmond.
Huidskleur maakt eigenlijk wel iets uit.
Is dat zo? is die game onspeelbaar geworden omdat ze gekleurd is?
Het is mythologie, dat betekend verhaal vanuit het Grieks. En verhalen veranderen door de jaren heen. Zo ging het altijd en zo gaat het nu nog steeds (de verhalen die wij nu horen/lezen/zien zijn niet zoals de oorspronkelijke verhalen waren he). Waarom is dat zo erg?
Maar dat neemt niet weg dat het gewoon niet correct is.
Dan speel je het toch niet als dat zo belangrijk voor je is.
Waarom geen games maken over al die verschilende culturen, interesses en uitingen zonder bestaande personages te transformeren naar iets wat ze niet zijn? Daar zou toch niemand een probleem mee hebben denk ik..
Maar waarom maken we er een probleem van als iets wel veranderd wordt? Het is niet alsof de oorspronkelijke lore (of de oude film, of de oude game, het oude boek, etc) ineens gewijzigd is? (en in hoeverre is die oorspronkelijke lore wel hetgeen dat jij denkt dat het is?)
Als er bij Vikings Valhalla ineens een zwarte vrouw opduikt die de rol van één of andere Viking leider speelt, dan is dat toch niet normaal. Dan wordt het toch echt wel door je strot geduwd want historisch slaat het nergens op. Daar mag je je als kijker toch over opwinden dacht ik..
En wat schiet je ermee op om je erover op te winden? het is niet alsof die vrouw dan verwijderd wordt uit de afleveringen. Je kan het ook naast je neerleggen en iets anders gaan kijken.
Als je al een handvol seizoenen van een serie hebt gezien en dan beginnen ze met dat soort onzin.. Tja, dan moet je eigenlijk wel verder kijken..
En daar kies je dus volledig zelf voor. Niemand verplicht je om verder te kijken, dat doe je jezelf aan. Jij kiest er dan voor om het door je eigen strot te douwen, daar mag je andere niet aansprakelijk voor stellen.
1
geplaatst: 28 maart, 16:40 uur
Sjesus, wat een dooddoeners, legian. Dan speel je het toch niet en is dat dan zo erg.
Zo kun je elke discussie wel vermoorden. Schijnbaar speelt het wel mee bij mensen. Het is inderdaad vrij vreemd dat de roomblanke Noorse mythologie plots een donker iemand erin heeft. De wereld vergaat niet nee, maar ook jij zal snappen waarom zo iemand erin is verwerkt dan.
Zo kun je elke discussie wel vermoorden. Schijnbaar speelt het wel mee bij mensen. Het is inderdaad vrij vreemd dat de roomblanke Noorse mythologie plots een donker iemand erin heeft. De wereld vergaat niet nee, maar ook jij zal snappen waarom zo iemand erin is verwerkt dan.
0
geplaatst: 28 maart, 16:45 uur
Sinner schreef:
Ik denk persoonlijk niet dat het probleem is dat we diversiteit hebben. Wel dat te pas en te onpas bvb bestaande personages geadapteerd worden en veranderd worden in rassen of sexen die niet eens in de buurt komen van het origineel figuur.
(quote)
Maar dan doe je alsof dat vroeger nooit gebeurde. Elke cultuur door de eeuwen heen heeft de verhalen zo veranderd dat het voor hun paste. Dat is het leuke van verhalen, die kan je zo vormgeven zoals je zelf wil.
En dat is iets wat mensen niet willen begrijpen. Je bent nergens toe verplicht. Je hebt een eigen keuze. Doe daar wat mee zou ik willen zeggen.
Manny Calavera schreef:
Sjesus, wat een dooddoeners, legian. Dan speel je het toch niet en is dat dan zo erg.
De grap is dat het serieus zo makkelijk is.
Wat heeft al het geklaag over woke gedoe je nou eigenlijk opgeleverd?
maar ook jij zal snappen waarom zo iemand erin is verwerkt dan.
Tuurlijk, maar ik kies er dan voor om het te accepteren en te kijken wat het verder te bieden heeft. Of om het links te laten liggen. Er over gaan klagen heeft mij in het verleden nog nooit iets positiefs opgeleverd dus waarom zou ik dat dan blijven doen?
0
geplaatst: 28 maart, 16:49 uur
Dus omdat jij het accepteert wil het zeggen dat iedereen het moet en niemand er iets over mag zeggen? Dat klinkt nogal noord-Koreaans qua gedachtegoed. Ga dan uit dit topic en laat anderen erover praten.
0
geplaatst: 28 maart, 16:58 uur
legian echt wel dooddoeners hoor..
Om het nu eens om te draaien, als we morgen bijvoorbeeld een nieuwe Shaft film maken dan vind jij het normaal dat Zooey Deschanel de rol van John Shaft gaat spelen.. Daar zou jij geen probleem mee hebben?
En neen, als je al 6 seizoenen van een serie hebt gezien, en vanaf dan duwen ze een hoop woke onzin door je strot, dan kan is het niet vanzelfsprekend om ineens te stoppen met kijken. Net zoals je niet na 10 uur God of War ineens zomaar gaat stoppen met spelen omdat er dan ineens een personage in zit waarvan het uiterlijk puur is veranderd voor de "inclusiviteit"..
Zelfs iemand die enorm open-minded is tegenover al deze woke waanzin moet toch inzien dat een zwarte vrouw als viking leider nergens op slaat..
Om het nu eens om te draaien, als we morgen bijvoorbeeld een nieuwe Shaft film maken dan vind jij het normaal dat Zooey Deschanel de rol van John Shaft gaat spelen.. Daar zou jij geen probleem mee hebben?
En neen, als je al 6 seizoenen van een serie hebt gezien, en vanaf dan duwen ze een hoop woke onzin door je strot, dan kan is het niet vanzelfsprekend om ineens te stoppen met kijken. Net zoals je niet na 10 uur God of War ineens zomaar gaat stoppen met spelen omdat er dan ineens een personage in zit waarvan het uiterlijk puur is veranderd voor de "inclusiviteit"..
Zelfs iemand die enorm open-minded is tegenover al deze woke waanzin moet toch inzien dat een zwarte vrouw als viking leider nergens op slaat..
0
geplaatst: 28 maart, 18:58 uur
Nomak of ik er wel of geen probleem mee heb is aan mij, en de keuze die ik maak om het wel of niet te consumeren is ook aan mij. Punt is dat je daar altijd zelf een keuze over hebt, ook na 6 seizoenen gezien te hebben. Die makers verplichten je niet om verder te kijken.
Jullie doen net alsof jullie het recht hebben dingen te eisen van de makers, maar zo werkt het niet.
Maar, zoals ik eerder al zei, we leven in een klaag cultuur dus leef je vooral uit. Meer negativiteit hebben we echt nodig
Manny Calavera waar zeg ik dat?
Jullie doen net alsof jullie het recht hebben dingen te eisen van de makers, maar zo werkt het niet.
Maar, zoals ik eerder al zei, we leven in een klaag cultuur dus leef je vooral uit. Meer negativiteit hebben we echt nodig
Manny Calavera waar zeg ik dat?
1
geplaatst: 28 maart, 20:03 uur
legian schreef:
Maar dan doe je alsof dat vroeger nooit gebeurde. Elke cultuur door de eeuwen heen heeft de verhalen zo veranderd dat het voor hun paste. Dat is het leuke van verhalen, die kan je zo vormgeven zoals je zelf wil.
Nou...ik ken niet elke origine van elk verhaal of elke mythologie. Maar het is nou net zo interessant in de huidige tijd dat er ook mensen, devs of vertellers zijn (boek of film) die in plaats van een figuurtje van kleur of sexe veranderen ook daadwerkelijk gebruik maken van de schat aan vertelsels, overleveringen, verhalen, historie en mythologie van hun eigen cultuur. Dat is iets wat ik veel boeiender vind dan bvb 'een donker sneeuwwitje' om donkere meisjes aan te spreken. Kijk naar de upcoming game Tales of Kenzera : Zau. Dat is iets wat ik persoonlijk veel interessanter vind. Hetzelfde met bvb de rits Turkse Horror films, zoals Dabbe en Siccin of de Iraanse Under the Shadow. Dat zijn voor mij ongedwongen en ongeforceerde kijkjes in andere culturen die ik veel interessanter vind dan 'men neme een blanke, een donkere en een aziaat en zet deze in een bar'.
Er is een schat aan onvertelde, ongegamede en onverfilmde verhalen die nu pas boven komen. Dat juich ik wel toe. Een survival game in de schoenen van een tribe native Americans? Ja hoor. Lijkt me erg boeiend. Een RTS tussen de diverse stammen uit Afrika in bepaalde periodes met duiding? Zeker. Een voodoo adventure op Haiti? Er is zoveel mogelijk dat heel interessant kan zijn.
But I disgress. Zoals ik al zei vind ik het meeste wel te pruimen, kijken of spelen zonder me veel zorgen te maken. De uitknop is altijd aanwezig.
2
geplaatst: 28 maart, 20:27 uur
Manny Calavera schreef:
.
The Last of Us 2 is best een goed voorbeeld. Dat iemand lesbisch is, no problem. Maar tegelijk zit er ook een transgender in en is elke vrouw een enorme bad ass en elke man een sukkel. Dan sla je gewoon de plank mis.
.
The Last of Us 2 is best een goed voorbeeld. Dat iemand lesbisch is, no problem. Maar tegelijk zit er ook een transgender in en is elke vrouw een enorme bad ass en elke man een sukkel. Dan sla je gewoon de plank mis.
Dit idd. En dit zie je overal in het media landschap. hoofdpersonages vrouw en als het even kan donker en elke man is een sukkel of een evil bastard. Stoor ik me er vreselijk aan? Nee niet echt maar wel bij tijden irritant omdat het er zo dik bovenop ligt en geforceerd aanvoelt.
Deze bias en vooral anti witte man zit er nu zo in dat het bijv de Ai image generator van Google beïnvloede. (Vikingen werden default donker afgebeeld, founding fathers etc) ze gaven het uiteindelijk ook toe dat ze iets teveel geforceerde stuff erin hadden gestopt en gaan terug naar de tekentafel: Google’s ‘Woke’ Image Generator Shows the Limitations of AI | WIRED
Heb wel het idee dat het iets minder wordt, zelfs disney moet nu toch wel weer es normaal gaan doen? Die zijn ook echt doorgeslagen.
2
Fonzzz002 (crew)
geplaatst: 28 maart, 22:24 uur
Manny Calavera schreef:
The Last of Us 2 is best een goed voorbeeld.. en is elke vrouw een enorme bad ass en elke man een sukkel. Dan sla je gewoon de plank mis.
The Last of Us 2 is best een goed voorbeeld.. en is elke vrouw een enorme bad ass en elke man een sukkel. Dan sla je gewoon de plank mis.
Het klinkt alsof je een andere game hebt gespeeld dan ik. Mannen als Joel, Tommy, Jesse, Owen, Isaac en Jerry zijn geen sukkels en spelen belangrijke rollen in het verhaal. Alleen die laatste gang (die Ellie & Abby gevangen hielden) zou ik echt onder het label "sukkels" plaatsen, maar die weken niet af van de gangs waar je in deel 1 tegenaan loopt. Wat dat betreft geven de creep David en de excentrieke Bill uit deel 1 mannen eerder een slechte naam dan de mannen uit deel 2.
Buiten Ellie en Abby is er weinig over stoere dames te spreken in LOU2. Deel 1 had naast Ellie ook Tess en Marlene, waar het stoer-label meer bij past dan de andere vrouwen uit deel 2. De focus in deel 2 zit wel voornamelijk op Ellie en Abby dan op alle andere personages, maar daar houd het bij op. Hoe de gemiddelde man of vrouw werd geschreven week niet af van deel 1.
Dat iemand lesbisch is, no problem. Maar tegelijk zit er ook een transgender in
Om eerlijk te zijn heb ik de game 2x gedaan en geen idee wie er transgender zou moeten zijn. Wat dat betreft is het subtiel gedaan en zijn kritieken dat het "door de strot geduwd is", alsof om de 20 minuten een presentatie over genderdysforie werd gegeven, overdreven.
Ik heb meerdere mensen in mijn vrienden/kenniskring die bij de LGBT community zitten en videogames waarderen. Voor hun is het leuk om personages te zien waar ze zich (op dat front) mee kunnen identificeren, zoals een lesbienne als Ellie of de transgender uit Tell Me Why. Daar is niets mis mee. Het zou eerder vreemd zijn als er nooit LGBT personages mogen zijn.
0
geplaatst: 28 maart, 22:35 uur
Fonzzz002 schreef:
Het klinkt alsof je een andere game hebt gespeeld dan ik. Mannen als Joel, Tommy, Jesse, Owen, Isaac en Jerry zijn geen sukkels te noemen en spelen belangrijke rollen in het verhaal. Alleen die laatste gang (die Ellie & Abby gevangen hielden) zou ik echt onder het label "sukkels" plaatsen, maar die weken niet af van de gangs waar je in deel 1 tegenaan loopt. Wat dat betreft geven de creep David en de excentrieke Bill uit deel 1 mannen eerder een slechte naam dan de mannen uit deel 2.
Buiten Ellie en Abby is er weinig over stoere dames te spreken in LOU2. Deel 1 had naast Ellie ook Tess en Marlene, waar het stoer-label meer bij past dan de andere vrouwen uit deel 2. De focus in deel 2 zit wel voornamelijk op Ellie en Abby dan op alle andere personages, maar daar houd het bij op. Hoe de gemiddelde man of vrouw werd geschreven week niet af van deel 1.
Om eerlijk te zijn heb ik de game 2x gedaan en geen idee wie er transgender zou moeten zijn. Wat dat betreft is het subtiel gedaan en zijn kritieken dat het "door de strot geduwd is", alsof om de 20 minuten een presentatie over genderdysforie werd gegeven, overdreven.
Ik heb meerdere mensen in mijn vrienden/kenniskring die bij de LGBT community zitten en videogames waarderen. Voor hun is het leuk om personages te zien waar ze zich (op dat front) mee kunnen identificeren, zoals een lesbienne als Ellie of de transgender uit Tell Me Why. Jammer om te zien dat er nog steeds mensen zo afgestoten worden van het idee LGBT personages te zien.
(quote)
Het klinkt alsof je een andere game hebt gespeeld dan ik. Mannen als Joel, Tommy, Jesse, Owen, Isaac en Jerry zijn geen sukkels te noemen en spelen belangrijke rollen in het verhaal. Alleen die laatste gang (die Ellie & Abby gevangen hielden) zou ik echt onder het label "sukkels" plaatsen, maar die weken niet af van de gangs waar je in deel 1 tegenaan loopt. Wat dat betreft geven de creep David en de excentrieke Bill uit deel 1 mannen eerder een slechte naam dan de mannen uit deel 2.
(quote)
Ik heb meerdere mensen in mijn vrienden/kenniskring die bij de LGBT community zitten en videogames waarderen. Voor hun is het leuk om personages te zien waar ze zich (op dat front) mee kunnen identificeren, zoals een lesbienne als Ellie of de transgender uit Tell Me Why. Jammer om te zien dat er nog steeds mensen zo afgestoten worden van het idee LGBT personages te zien.
Joel: slimme man in deel 1, trapt in domme valstrik in deel 2 wat hem zijn leven kost. Tevens haat Ellie hem lange tijd.
Tommy: Wordt ook neergezet als een eenzijdig simpel figuur die op het einde Ellie nog eens mentaal chanteert, wat haar haar geluk kost.
En het transgender ''kind'' Lev waar Abby mee bevriend raakt is je niet opgevallen? Met dat kaalgeschoren koppie? Omdat hij op een jongen wil lijken? Volgens mij is er zelfs nog een dialoog over wat vroeger de naam van hem was. Vijanden roepen ook later die oude naam.
Kijk, uitstekende game hoor. Ruime voldoende gegeven, maar je weet allemaal dat Neil Druckmann heel erg van die thema's is. Niet voor niets gaat het in de serie ook een volle aflevering over een gay koppel, terwijl je in de game niet eens zeker weet dat ze een stel waren. Daar leken het vrienden.
Ik heb me bij Last 2 overigens weinig aan dit gestoord hoor, viel me echt reuze mee ondanks de ophef. Maar het is er natuurlijk wel.
En je moet niet mijn woorden verdraaien. Ik heb er geen moeite mee dat het in games zit, maar het zit in Last 2 wel erg nadrukkelijk allemaal. Tell me why is wat dat betreft wat subtieler. Ik heb er ook helemaal niks op tegen, laat dat vooral duidelijk zijn. Maar iedereen die games speelt of eens film of series kijkt moet het opvallen dat het er is.
Overigens is dit niet mijn topic, maar van Nomak.
1
geplaatst: 29 maart, 08:30 uur
Sinner schreef:
Nou...ik ken niet elke origine van elk verhaal of elke mythologie. Maar het is nou net zo interessant in de huidige tijd dat er ook mensen, devs of vertellers zijn (boek of film) die in plaats van een figuurtje van kleur of sexe veranderen ook daadwerkelijk gebruik maken van de schat aan vertelsels, overleveringen, verhalen, historie en mythologie van hun eigen cultuur. Dat is iets wat ik veel boeiender vind dan bvb 'een donker sneeuwwitje' om donkere meisjes aan te spreken.
(quote)
Nou...ik ken niet elke origine van elk verhaal of elke mythologie. Maar het is nou net zo interessant in de huidige tijd dat er ook mensen, devs of vertellers zijn (boek of film) die in plaats van een figuurtje van kleur of sexe veranderen ook daadwerkelijk gebruik maken van de schat aan vertelsels, overleveringen, verhalen, historie en mythologie van hun eigen cultuur. Dat is iets wat ik veel boeiender vind dan bvb 'een donker sneeuwwitje' om donkere meisjes aan te spreken.
de keuze om vooral bekende verhalen aan te passen is omdat die breed bekend zijn en veelal door een bepaalde groep erg gewaardeerd wordt. En juist die groep moet meegenomen worden in het veranderen van de gedachte gang. En dan is het makkelijk om de Noorse mythologie aan te passen (die weer erg populair was/is), of om het welbekende sprookje van een prinses te veranderen.
De 'witte mannen' cultuur is veelal overheersend (geweest?) in de westerse wereld, waardoor veel verhalen vanuit andere culturen en zichtspunten lang niet dezelfde reikwijdte hebben hier. En om een bepaalde 'acceptatie' dan breder te maken is dat een logische keus (of je het er mee eens bent is iets anders). Dat Disney dan besluit alles zo om te gooien is hun goed recht. Zij maken die films zoals zij dat willen. Daar mag je wat van vinden, prima ik vindt er ook wat van namelijk. Maar het constante geklaag (wat dit topic dus in de hand werkt (naar aanleiding van een tweet, notabene het afvoerputje van het internet...) draagt nergens aan bij. Want constructief is het geklaag niet te noemen. Het is meer van het kaliber 'ik wil mijn gal spuwen en verder moet je niet tegen mij ingaan'... (niet specifiek die van jou trouwens )
Er is zoveel mogelijk dat heel interessant kan zijn.
Eens en wat mij betreft zou daar ook meer de focus op moeten liggen. Maar de ervaring leert dat die (originele(re)) verhalen veel meer moeite hebben om voeten aan de grond te krijgen dan de reeds bekende verhalen. Dan is het niet zo'n gekke keuze dus.
1
Squall Lionheart (moderator)
geplaatst: 2 april, 01:43 uur
Nog geen mention hier van Sweet Baby Inc of Blackrock's DEI? ...Gamergate 2 is al begonnen hoor!
Nee, niks mis met waeva, mits het oprecht is natuurlijk en daar wringt de inclusive schoen vaak.
Extra merkbaar in reeds bestaande IP's natuurlijk. Dat en het vervelende combative toontje dat diversity omzet in exclusion. Echte strong women hoeven geen males te bashen om hun superiority te flaunten, LGBT representation is wat anders als het commercializen ervan, pro-black ain't anti-white... That's just called being a vindictive asshole! Daar iets op tegen hebben, vooral dat corporate flag-waving, is totally legit imo...
Nee, niks mis met waeva, mits het oprecht is natuurlijk en daar wringt de inclusive schoen vaak.
Extra merkbaar in reeds bestaande IP's natuurlijk. Dat en het vervelende combative toontje dat diversity omzet in exclusion. Echte strong women hoeven geen males te bashen om hun superiority te flaunten, LGBT representation is wat anders als het commercializen ervan, pro-black ain't anti-white... That's just called being a vindictive asshole! Daar iets op tegen hebben, vooral dat corporate flag-waving, is totally legit imo...
0
Fonzzz002 (crew)
geplaatst: 2 april, 14:44 uur
Squall Lionheart schreef:
Daar komt wel de vraag kijken: wanneer is er spraken van onschuldige representatie of spraken van commercialisering? In mijn ervaring zijn mensen snel geneigd entertainment (met bv LGBT personages) te bekritiseren met het commercialisatie, woke-propaganda argument, terwijl onschuldige representatie niet lijkt te bestaan. Als gay/trans een kleine eigenschap aan de zijlijn is dan komt er kritiek dat het niets toevoegt en er puur was om bonuspunten bij gays te scoren, maar als het een grote rol heeft komt er kritiek dat het er te dik word ingewreven en ze het er niet heel de tijd over moeten hebben. Er word beweerd dat er een goede middenweg zou moeten zijn, maar ik heb mensen hier geen concrete voorbeelden van zien geven.
Persoonlijk vind ik wokeheid een vervelend aspect wanneer het indd gaat over bestaande IPs. Superman bestaat al jaren en is altijd hetero geweest, waardoor het opeens gay maken in een latere comic nogal een vreemde zet was die puur leek op een marketing stunt om een breder publiek comics te laten kopen. Disney kan soms een groot punt maken van wokeheid in hun films, waardoor er onnodige druk of aandacht op komt te staan. Het is een normaal onderdeel van de wereld en bedrijven hoeven daarom niet op te scheppen als ze het erkennen. Dan lijkt het indd ook meer op een marketing stunt dan onschuldige inclusie (al heeft dat voor mij verder geen invloed op de kwaliteit van het verhaal).
0
Squall Lionheart (moderator)
geplaatst: 2 april, 18:31 uur
Disney is de worst, eerst pride marketen om vervolgens voor de asian market alle blacks en gays eruit te knippen. Dat is nog veel erger, dat is niet zomaar issues uitmelken, maar straight up minorities misbruiken.
Maar die sudden excessive focus op race en gender, dafuq komt dat vandaan eigenlijk? Die pride toch net zo retarded als nationalisme of andere aangeboren trotsen. Ik vermoed dat het een rightwing psi-op is om links te fracturen, deze tolerantie reductio ad absurdum, ons allemaal weer tribalizen om meer shit te kopen en oneerlijke free markets in stand te houden. Ouderwets divide and conquer. Tijd om terug onze focus te leggen op de echte dingen, zoals de inherent oneerlijkheid van het kapitalisme en de excessen van het military industrial complex ...en dikkere tieten in video games! Viva la revolución!
Maar die sudden excessive focus op race en gender, dafuq komt dat vandaan eigenlijk? Die pride toch net zo retarded als nationalisme of andere aangeboren trotsen. Ik vermoed dat het een rightwing psi-op is om links te fracturen, deze tolerantie reductio ad absurdum, ons allemaal weer tribalizen om meer shit te kopen en oneerlijke free markets in stand te houden. Ouderwets divide and conquer. Tijd om terug onze focus te leggen op de echte dingen, zoals de inherent oneerlijkheid van het kapitalisme en de excessen van het military industrial complex ...en dikkere tieten in video games! Viva la revolución!
1
geplaatst: 2 april, 23:44 uur
Fonzzz002 schreef:
Persoonlijk vind ik wokeheid een vervelend aspect wanneer het indd gaat over bestaande IPs. Superman bestaat al jaren en is altijd hetero geweest, waardoor het opeens gay maken in een latere comic nogal een vreemde zet was die puur leek op een marketing stunt om een breder publiek comics te laten kopen. Disney kan soms een groot punt maken van wokeheid in hun films, waardoor er onnodige druk of aandacht op komt te staan. Het is een normaal onderdeel van de wereld en bedrijven hoeven daarom niet op te scheppen als ze het erkennen. Dan lijkt het indd ook meer op een marketing stunt dan onschuldige inclusie (al heeft dat voor mij verder geen invloed op de kwaliteit van het verhaal).
En de grap is dat het die bedrijven net fans kost in plaats van oplevert. Er zit namelijk geen mens te wachten op een homofiele Superman of een Lesbische Wonderwoman. En de personages die al dan niet LGBTQ zijn hoeven dat ook niet de hele tijd van de daken te schreeuwen. Wat gebeurt er? Mensen die al 30 of 40 jaar comics lezen vinden het bijzonder interessant en zetten hun abo's stop voor bepaalde of onbepaalde tijd, en al die schreeuwerige activisten voor wie die marketing stunts bedoeld zijn die gaven in de eerste plaats al geen geld uit aan comics. Laat staan dat ze nu massaal plots betreffende series gaan kopen. (het zijn ook vaan al dan niet de extreme types die zichzelf beschrijven als 'beroepsactivist').
Squall Lionheart schreef:
Disney is de worst, eerst pride marketen om vervolgens voor de asian market alle blacks en gays eruit te knippen. Dat is nog veel erger, dat is niet zomaar issues uitmelken, maar straight up minorities misbruiken.
Maar die sudden excessive focus op race en gender, dafuq komt dat vandaan eigenlijk? Die pride toch net zo retarded als nationalisme of andere aangeboren trotsen. Ik vermoed dat het een rightwing psi-op is om links te fracturen, deze tolerantie reductio ad absurdum, ons allemaal weer tribalizen om meer shit te kopen en oneerlijke free markets in stand te houden. Ouderwets divide and conquer.
Maar die sudden excessive focus op race en gender, dafuq komt dat vandaan eigenlijk? Die pride toch net zo retarded als nationalisme of andere aangeboren trotsen. Ik vermoed dat het een rightwing psi-op is om links te fracturen, deze tolerantie reductio ad absurdum, ons allemaal weer tribalizen om meer shit te kopen en oneerlijke free markets in stand te houden. Ouderwets divide and conquer.
Overigens zijn dat in de huidige wereld gewoon de extreem linkse huillebalken, die vaak gemaskerd als antifa het recht van spreken van anderen wil afnemen want 'zij mogen niet gehoord worden'. Wat wil dat zeggen in een land waar recht van meningsuiting zou moeten gelden. Ik zag onlangs nog een grappig filmpje dat het heel netjes verwoorde. 3 oudere mannen troffen elkaar steeds voor koffie, 2 waren Turks en hadden Turkse vlaggen hangen op cafe, een Turks shirt aan, de Nederlander had dit echter niet. Hij stelde zelf ook de vraag waarom bepaalde buitenlandse gemeenschappen dat bij hunzelf als trots en als vaderlandsliefde beschouwden, maar het dan weer als racistische ervaarden dat ze in het lang waarin ze nu toch al 40-50 jaar woonden het als racistisch ervaarden als een Nederlander hetzelfde zou denken en zeggen. Het antwoord moesten beiden schuldig blijven. Er werd wat gebrabbeld over dat die mensen van Nederlandse afkomst allemaal racist waren en de buitenlanders wouden exporteren, maar bij een punt of weerwoord dat ze intussen wel 40-50 jaar hier woonden, alle geneugten van geboren en getogen Nederlander hadden en hun jeugd steeds extremer werd (zie hoofddoekjes in functie, boa, etc, zie ook het afschaffen van Sinterklaas en Zwarte Piet, of andere Nederlandse historische feiten, zich steeds buiten de regels plaatsen) moesten de beide heren even 'Inch Allah'n en glimlachen.
Met als laatste feit - 'als ik dit in julie land doe?' - 'nou dan respecteer je onze cultuur niet en vlieg je de bak in of het land uit'. Overigens waren de heren na afloop van het filmpje wel nog gewoon vrienden en wisten ze met de hele stelling en heisa nuchter om te gaan.
Zoals het ook kan. En zou moeten gaan.
0
geplaatst: 4 april, 18:53 uur
Maar ook hier weer...de derde of vierde reboot van the Fantastic Four. Pedro Pascal wordt Reed Richards (net zo geloofwaardig als Mark Ruffalo Bruce Banner). De enige waar ik tot nog toe van geloofde dat hij het had als intelligent personage was Robert Downey JR.
Maar erger...de Silver Surfer gaat gespeeld worden door een vrouw. Is het in 2024 zo moeilijk om een emotieloos CGI wezen op het scherm te toveren naar bron van oorsprong? Of een Zilveren laagje over Keanu Reeves heen te gooien? Die is qua emotie ook maar net boven het niveau paspop. (Maar wel extra puntjes voor stuntwerk, brawls en schieten).
Maar erger...de Silver Surfer gaat gespeeld worden door een vrouw. Is het in 2024 zo moeilijk om een emotieloos CGI wezen op het scherm te toveren naar bron van oorsprong? Of een Zilveren laagje over Keanu Reeves heen te gooien? Die is qua emotie ook maar net boven het niveau paspop. (Maar wel extra puntjes voor stuntwerk, brawls en schieten).
0
geplaatst: 4 april, 22:15 uur
Heel het Woke gegeven komt me tegenwoordig ook wel een beetje de strop uit. Het aanvaarden van verschillende culturen/geloven ligt voor de handen, maar het er overdreven breed opleggen stoort me ongelooflijk.
Pracht voorbeeld hiervan (wat wel buiten de games wereld valt), is de reeks Bridgerton bijvoorbeeld. Een reeks gebaseerd op de Britse koninklijke familie uit de 19de eeuw, waar ineens een zwarte persoon koningin is. Dit neemt de geloofwaardigheid van dergelijke zaken meteen weg.
Verder weet ik ook niet of het meteen echt is, maar ik had ook ergens gelezen dat om genomineerd te worden van een Oscar, het volledige team (cast/productie team/etc.) ook gebaseerd moet zijn uit x% mensen uit uiteenlopende culturen. Dit heeft natuurlijk niets te maken met het leveren van kwaliteit, en doet naar mijn mening zelfs algemeen de kwaliteit dalen.
Wat expliciet games betreft, is het laatste expliciete voorbeeld dat met naar boven komt Hogwarts Legacy. Hier meen ik me ook sterk te herinneren dat hier (naar mijn mening toe) te veel culturen naar boven kwamen, waardoor het algemene spelgevoel sterk benadeeld werd.
Nogmaals, het aanvaarden van verschillende culturen en afkomsten is voor de hand liggend, maar het er vingerdik opleggen loopt me de spuitgaten uit.
ps: nog een expliciet voorbeeld, maar in de reeks 'The Witcher' blijkt Jaskier (Dandelion) ineens voor mannen te vallen. Ook dit stoorde me ongelooflijk, gezien volgends de boeken/games hij zowat de grootste 'flierefluiter' ooit is.
Pracht voorbeeld hiervan (wat wel buiten de games wereld valt), is de reeks Bridgerton bijvoorbeeld. Een reeks gebaseerd op de Britse koninklijke familie uit de 19de eeuw, waar ineens een zwarte persoon koningin is. Dit neemt de geloofwaardigheid van dergelijke zaken meteen weg.
Verder weet ik ook niet of het meteen echt is, maar ik had ook ergens gelezen dat om genomineerd te worden van een Oscar, het volledige team (cast/productie team/etc.) ook gebaseerd moet zijn uit x% mensen uit uiteenlopende culturen. Dit heeft natuurlijk niets te maken met het leveren van kwaliteit, en doet naar mijn mening zelfs algemeen de kwaliteit dalen.
Wat expliciet games betreft, is het laatste expliciete voorbeeld dat met naar boven komt Hogwarts Legacy. Hier meen ik me ook sterk te herinneren dat hier (naar mijn mening toe) te veel culturen naar boven kwamen, waardoor het algemene spelgevoel sterk benadeeld werd.
Nogmaals, het aanvaarden van verschillende culturen en afkomsten is voor de hand liggend, maar het er vingerdik opleggen loopt me de spuitgaten uit.
ps: nog een expliciet voorbeeld, maar in de reeks 'The Witcher' blijkt Jaskier (Dandelion) ineens voor mannen te vallen. Ook dit stoorde me ongelooflijk, gezien volgends de boeken/games hij zowat de grootste 'flierefluiter' ooit is.
2
geplaatst: 5 april, 00:42 uur
patenpac schreef:
ps: nog een expliciet voorbeeld, maar in de reeks 'The Witcher' blijkt Jaskier (Dandelion) ineens voor mannen te vallen.
ps: nog een expliciet voorbeeld, maar in de reeks 'The Witcher' blijkt Jaskier (Dandelion) ineens voor mannen te vallen.
Ook zoiets dus: buiten het feit dat Henry Cavill zijn storyline dus op een gegeven moment wel heel erg ondergeschikt lijkt te zijn aan die van Yennefer en zowat de hele vrouwelijke Sorcerer wereld. Het waren redenen genoeg om het af te zetten en niet verder te kijken.
Maar weet je...dat terzijde...het is tenslotte geen woke in games. En daarvoor bestaat de uit knop. Die ik dan ook gebruikt heb in plaats van me erover te ergeren.
* denotes required fields.