Games / Algemeen / Game-nieuws van de dag
zoeken in:
0
geplaatst: 2 juli, 14:09 uur
legian schreef:
En dat zal dus ook alleen maar erger gaan worden als Sony alleen maar digitaal aanbied.
En dat zal dus ook alleen maar erger gaan worden als Sony alleen maar digitaal aanbied.
Dat klopt. Erg jammer. Gelukkig is er dan die ellenlange backlog dan weer.
Maar het word nu wel heel erg saai om zo meteen nog te gaan rondlopen in de stad of dergelijks. Comics en strips zijn zowat uitgestorven. Films en muziek ook. Tabletop varianten dus ook. Buiten de ene speciaalzaak her en der valt er niet echt veel meer te beleven. Dat vind ik dus wel weer vervelend. Op dat gebied was het 20 jaar terug toch aanzienelijk leuker om een rondje stad te doen.
1
geplaatst: 2 juli, 14:20 uur
Sinner Die backlog gaat dan wel snel kleiner worden als er zo weinig nieuwe games bij komen.
Edit. Ik lees elders trouwens dat de verkopen zo'n 45% fysiek tegen 55% digitaal is op de PS. Maar Sony rekent ook alle DLC, PS plus downloads en dergelijke mee waardoor ze op 20/80% komen in digitaal voordeel.
Edit. Ik lees elders trouwens dat de verkopen zo'n 45% fysiek tegen 55% digitaal is op de PS. Maar Sony rekent ook alle DLC, PS plus downloads en dergelijke mee waardoor ze op 20/80% komen in digitaal voordeel.
1
geplaatst: 2 juli, 17:45 uur
legian schreef:
Sinner Die backlog gaat dan wel snel kleiner worden als er zo weinig nieuwe games bij komen.
Trust me. De collectie, fysiek en digitaal is een paar 1000 titels groot. Ik vermoed niet dat ik er ooit doorkom. 'Snel' is een relatief begrip. En met een handvol 'nieuwe' titels per jaar zou het je het ook moeten kunnen doen. Besides. Lang leve Indie titels - veel waar voor weinig geld.
45/55 valt hoger uit dan ik had verwacht. Met DLC in het spel is het vrij normaal dat digitaal de overhand krijgt.
0
geplaatst: 2 juli, 21:39 uur
Wat je ook nog krijgt is dat de consument hun consoles meer dan nu hacken.
Alleen al om het feit dat je dan je digitale games wel kunt blijven spelen,en Sony daar dan weinig aan kan doen.
Alleen al om het feit dat je dan je digitale games wel kunt blijven spelen,en Sony daar dan weinig aan kan doen.
0
geplaatst: 2 juli, 22:09 uur
Online gaat het wel los zeg. Tijdje geleden zei iedereen zijn Gamepass abonnement op toen Microsoft de prijs zwaar verhoogde. Gevolg, het werd teruggedraaid. Nu zie ik dat mensen massaal PS Plus opzeggen, digitale pre-orders annuleren en aangeven dat ze stoppen met Playstation. Dat is zeker geen grootspraak denk ik, gamers zijn veel machtiger dan trieste kutbedrijven als Sony denken. Deze boemerang gaat ze keihard in het gezicht klappen de komende anderhalf jaar en ik moet nog maar zien dat Sony dit vieze plan door blijft voeren. Het is niet of het de laatste jaren al zo goed met Sony ging, dus deze klappen komen echt wel hard aan.
Ik ga mijn gamegedrag ook aanpassen, ga zeker niet Sony financieren op deze manier. Zeg niet dat ik PS gamer af ben maar ik ga mijn koopgedrag wel aanpassen als dit echt doorgevoerd gaat worden.
De gevolgen van deze beslissing van Sony zijn heel ernstig voor de hele industrie. Denk dat ze ook hard aangeklaagd gaan worden bij rechters. Benieuwd of dit allemaal wel echt mag.
Ik ga mijn gamegedrag ook aanpassen, ga zeker niet Sony financieren op deze manier. Zeg niet dat ik PS gamer af ben maar ik ga mijn koopgedrag wel aanpassen als dit echt doorgevoerd gaat worden.
De gevolgen van deze beslissing van Sony zijn heel ernstig voor de hele industrie. Denk dat ze ook hard aangeklaagd gaan worden bij rechters. Benieuwd of dit allemaal wel echt mag.
0
geplaatst: 2 juli, 22:38 uur
Manny Calavera schreef:
Denk dat ze ook hard aangeklaagd gaan worden bij rechters. Benieuwd of dit allemaal wel echt mag.
Denk dat ze ook hard aangeklaagd gaan worden bij rechters. Benieuwd of dit allemaal wel echt mag.
Om als producent van hun eigen hardware er voor te kiezen om vanaf een bepaalde datum te besluiten enkel nog digitaal te gaan? Dat is denk ik toch wel echt aan Sony zelf. En niet aan iemand anders om daar over te beslissen. Sony stelt de Hardware ter beschikking om games te spelen - dat doet die hardware. Als jij of iemand anders besluit niet mee te gaan in de verschuiving is dat niet Sony hun probleem. Ze zijn ook niet verplicht om in volgende generaties nog drives te leveren, backward compatible te zijn of wat dan ook. En tot het zo ver is kan je nog altijd modellen kopen die fysieke media draaien. Aanklagen lijkt me belachelijk en zinloos. En als bepaalde developers besluiten hun games dan maar niet meer aan te bieden op Playstation? Dat gebeurt toch niet. Aangezien alles in de eerste plaats digitaal beschikbaar is. Doen ze het alsnog uit protest? Schieten ze zichzelf in hun voet. Besides. Die hele 'evolutie' hebben we xx jaar terug ook al gehad bij PC gaming. Tegenwoordig zit er al jaren geen optische drive in de meeste PC's. En kan je zelfs zeggen dat Steam en GOG zowel de toekomst als het verleden van de PC heeft veiliggesteld. (met Epic als derde grote speler. Met iedere week ook nog eens een gratis game of 2 voor niets).
Dus of er 'klappen' komen? Daar ben ik dus zoals eerder gezegd best benieuwd naar. Het zou ook wel eens een volledige omwenteling kunnen worden voor het hele console gebeuren met Sony als koploper.
0
geplaatst: 3 juli, 08:08 uur
Sinner schreef:
Ik las trouwens dat de fysieke verkoop bij Sony van schijfjes nog maar 3% is? Dat is bizar weinig.
Dat zag ik ook ergens maar is foute informatie volgens mij. Een ander bericht gaf aan dat de verhouding 1/8 is, wat me meer aannemelijk lijkt en vergelijkbaar met wat legian citeerde. Voor specifieke games zou de verhouding nog wel (soms zelfs zwaar) in het voordeel van de fysieke disk liggen, zo zou de Nathan Drake verzameling voor bijna 80% in fysieke vorm omzet gegenereerd hebben.Ik las trouwens dat de fysieke verkoop bij Sony van schijfjes nog maar 3% is? Dat is bizar weinig.
2
geplaatst: 3 juli, 08:53 uur
Domino's Pizza gaat ook digital only: Domino's Pizza UK on X: "BREAKING NEWS https://t.co/i28QZd7Z2g" / X
En je eigen github repo op cd-rom! GitHub on X: "We heard you. And we agree. In light of recent developments in physical media, GitHub is proud to announce that you can now obtain your public repo on CD-ROM. Keep it. Lend it to friends. Pass it on to your children. Your code is physically yours, forever. Until you lose it, https://t.co/p1qxqjmnfa" / X
Lol, ja online gaat het lekker los, mooi die ophef en backlash, niet dat het veel helpt denk ik maar wie weet.
En je eigen github repo op cd-rom! GitHub on X: "We heard you. And we agree. In light of recent developments in physical media, GitHub is proud to announce that you can now obtain your public repo on CD-ROM. Keep it. Lend it to friends. Pass it on to your children. Your code is physically yours, forever. Until you lose it, https://t.co/p1qxqjmnfa" / X
Lol, ja online gaat het lekker los, mooi die ophef en backlash, niet dat het veel helpt denk ik maar wie weet.
0
geplaatst: 3 juli, 08:53 uur
Sinner schreef:
Om als producent van hun eigen hardware er voor te kiezen om vanaf een bepaalde datum te besluiten enkel nog digitaal te gaan? Dat is denk ik toch wel echt aan Sony zelf. En niet aan iemand anders om daar over te beslissen. Sony stelt de Hardware ter beschikking om games te spelen - dat doet die hardware. Als jij of iemand anders besluit niet mee te gaan in de verschuiving is dat niet Sony hun probleem. Ze zijn ook niet verplicht om in volgende generaties nog drives te leveren, backward compatible te zijn of wat dan ook. En tot het zo ver is kan je nog altijd modellen kopen die fysieke media draaien. Aanklagen lijkt me belachelijk en zinloos. En als bepaalde developers besluiten hun games dan maar niet meer aan te bieden op Playstation? Dat gebeurt toch niet. Aangezien alles in de eerste plaats digitaal beschikbaar is. Doen ze het alsnog uit protest? Schieten ze zichzelf in hun voet.
Besides. Die hele 'evolutie' hebben we xx jaar terug ook al gehad bij PC gaming. Tegenwoordig zit er al jaren geen optische drive in de meeste PC's. En kan je zelfs zeggen dat Steam en GOG zowel de toekomst als het verleden van de PC heeft veiliggesteld. (met Epic als derde grote speler. Met iedere week ook nog eens een gratis game of 2 voor niets).
Dus of er 'klappen' komen? Daar ben ik dus zoals eerder gezegd best benieuwd naar. Het zou ook wel eens een volledige omwenteling kunnen worden voor het hele console gebeuren met Sony als koploper.
(quote)
Om als producent van hun eigen hardware er voor te kiezen om vanaf een bepaalde datum te besluiten enkel nog digitaal te gaan? Dat is denk ik toch wel echt aan Sony zelf. En niet aan iemand anders om daar over te beslissen. Sony stelt de Hardware ter beschikking om games te spelen - dat doet die hardware. Als jij of iemand anders besluit niet mee te gaan in de verschuiving is dat niet Sony hun probleem. Ze zijn ook niet verplicht om in volgende generaties nog drives te leveren, backward compatible te zijn of wat dan ook. En tot het zo ver is kan je nog altijd modellen kopen die fysieke media draaien. Aanklagen lijkt me belachelijk en zinloos. En als bepaalde developers besluiten hun games dan maar niet meer aan te bieden op Playstation? Dat gebeurt toch niet. Aangezien alles in de eerste plaats digitaal beschikbaar is. Doen ze het alsnog uit protest? Schieten ze zichzelf in hun voet. Besides. Die hele 'evolutie' hebben we xx jaar terug ook al gehad bij PC gaming. Tegenwoordig zit er al jaren geen optische drive in de meeste PC's. En kan je zelfs zeggen dat Steam en GOG zowel de toekomst als het verleden van de PC heeft veiliggesteld. (met Epic als derde grote speler. Met iedere week ook nog eens een gratis game of 2 voor niets).
Het gaat erom dat Sony hiermee een monopolie krijgt. Je kan vanaf 2028 alleen nog maar via 1 weg aan games komen, je zorgt ervoor dat bepaalde consoles zoals PS5 normaal hun waarde verliezen. Ik denk dat je als consument vrij sterk staat tegen dit soort acties, daar zijn gewoon instanties voor. Kijk maar eens hoe bedrijven voor social media of mobiele telefoons ook hard werden aangepakt toen ze hele consumentonvriendelijke dingen gingen doen. Er gaan zaken komen en ik denk dat Sony niet sterk staat.
0
geplaatst: 3 juli, 09:36 uur
Sinner schreef:
Om als producent van hun eigen hardware er voor te kiezen om vanaf een bepaalde datum te besluiten enkel nog digitaal te gaan? Dat is denk ik toch wel echt aan Sony zelf. En niet aan iemand anders om daar over te beslissen. Sony stelt de Hardware ter beschikking om games te spelen - dat doet die hardware. Als jij of iemand anders besluit niet mee te gaan in de verschuiving is dat niet Sony hun probleem. Ze zijn ook niet verplicht om in volgende generaties nog drives te leveren, backward compatible te zijn of wat dan ook. En tot het zo ver is kan je nog altijd modellen kopen die fysieke media draaien. Aanklagen lijkt me belachelijk en zinloos. En als bepaalde developers besluiten hun games dan maar niet meer aan te bieden op Playstation? Dat gebeurt toch niet. Aangezien alles in de eerste plaats digitaal beschikbaar is. Doen ze het alsnog uit protest? Schieten ze zichzelf in hun voet.
Besides. Die hele 'evolutie' hebben we xx jaar terug ook al gehad bij PC gaming. Tegenwoordig zit er al jaren geen optische drive in de meeste PC's. En kan je zelfs zeggen dat Steam en GOG zowel de toekomst als het verleden van de PC heeft veiliggesteld. (met Epic als derde grote speler. Met iedere week ook nog eens een gratis game of 2 voor niets).
(quote)
We hebben - in tegenstelling tot de VS - in Europa wel antitrust wetten die een monopolie op een bepaalde dienst onmogelijk moet maken. Sony moet straks laten zien aan de Europese Commissie dat hier geen sprake is van monopolie is (wat ze niet gaat lukken). Of ze moeten van te voren al andere stores toe laten op hun Playstation platform (wat ze niet gaan doen). Ze zullen waarschijnlijk boetes krijgen, die ze graag zullen betalen. Meta, Google, Apple hebben dat ook gedaan. In Europa zijn we goed om te blaffen, maar niet om te bijten
.
1
geplaatst: 3 juli, 09:40 uur
Manny Calavera schreef:
Het gaat erom dat Sony hiermee een monopolie krijgt. Je kan vanaf 2028 alleen nog maar via 1 weg aan games komen, je zorgt ervoor dat bepaalde consoles zoals PS5 normaal hun waarde verliezen. Ik denk dat je als consument vrij sterk staat tegen dit soort acties, daar zijn gewoon instanties voor. Kijk maar eens hoe bedrijven voor social media of mobiele telefoons ook hard werden aangepakt toen ze hele consumentonvriendelijke dingen gingen doen. Er gaan zaken komen en ik denk dat Sony niet sterk staat.
(quote)
https://www.ad.nl/tech/nederlandse-jurist-eist-435-miljoen-euro-om-rel-rond-playstation-gamen-dreigt-onbetaalbaar-te-worden~a0e7e93d/
Er is al een jurist begonnen. Inderdaad met het argument dat er geen concurrentie is.
1
geplaatst: 3 juli, 09:44 uur
We gaan het zien in ieder geval. De kritieken zijn niet mals en ik neem aan dat Sony zich wel eventjes achter de oren krapt. Tegelijkertijd is deze beweging al een tijdje gaande, dus het zal denk ik vooral uitstel van executie zijn.
De industrie staat sowieso wel op een kantelpunt. De kosten schieten de pan uit en het overaanbod maakt het alleen maar moelijker om publiek te vinden. De prijs van games staat al tijden onder druk en op elke manier zijn ze aan het zoeken naar manieren om het voordeliger te maken. De push naar digitaal is er een van. Het duurt steeds langer voordat studios nieuwe games uitbrengen, niet voor niets de reeks aan remakes/remasters en re-releases. Daar komen nog de stijgende hardware prijzen bij waar ook geen eind aan lijkt te komen.
De negatieve ontwikkelingen stapelen zich op en lijken ook niet ten einde te komen. Deze maand zou bij Xbox de volgende massa ontslag/sluitingsronde moeten beginnen. IOI moet ook al mensen ontslaan omdat hun samenwerking met Xbox stopt. Sony die nu dus volledige digitaal wil gaan. De nieuwe generatie consoles waarvan er alweer geruchten gaan dat die €1000+ gaan kosten. We gaan nog wel wat negatieve berichten krijgen verwacht ik zo. Benieuwd waar het heen gaat, maar ik koester onderhand mijn kleine verzameling schijfjes wel weer wat meer.
De industrie staat sowieso wel op een kantelpunt. De kosten schieten de pan uit en het overaanbod maakt het alleen maar moelijker om publiek te vinden. De prijs van games staat al tijden onder druk en op elke manier zijn ze aan het zoeken naar manieren om het voordeliger te maken. De push naar digitaal is er een van. Het duurt steeds langer voordat studios nieuwe games uitbrengen, niet voor niets de reeks aan remakes/remasters en re-releases. Daar komen nog de stijgende hardware prijzen bij waar ook geen eind aan lijkt te komen.
De negatieve ontwikkelingen stapelen zich op en lijken ook niet ten einde te komen. Deze maand zou bij Xbox de volgende massa ontslag/sluitingsronde moeten beginnen. IOI moet ook al mensen ontslaan omdat hun samenwerking met Xbox stopt. Sony die nu dus volledige digitaal wil gaan. De nieuwe generatie consoles waarvan er alweer geruchten gaan dat die €1000+ gaan kosten. We gaan nog wel wat negatieve berichten krijgen verwacht ik zo. Benieuwd waar het heen gaat, maar ik koester onderhand mijn kleine verzameling schijfjes wel weer wat meer.
0
geplaatst: 3 juli, 09:52 uur
Ja, dat van die 1000+ euro las ik ook. De opmars van AI slokt de hele markt van chips en andere onderdelen op. Wel las ik dat dit zeker tot 2030 zo blijft. Daarna is het nog wat onzeker wat er gaat gebeuren. Misschien wachten met consoles kopen mensen
.
Ik sta hier allemaal ook wat cynischer in. Ja, er zullen rechtszaken komen. Ja, Sony zal boetes moeten betalen of iets moeten aanpassen. Maar uiteindelijk zal deze digitale beslissing blijven staan.
. Ik sta hier allemaal ook wat cynischer in. Ja, er zullen rechtszaken komen. Ja, Sony zal boetes moeten betalen of iets moeten aanpassen. Maar uiteindelijk zal deze digitale beslissing blijven staan.
0
geplaatst: 3 juli, 10:02 uur
Ja dit gaan ze ook niet meer terugdraaien. Hoogstens een tussenoplossing voor een paar jaar. Zo gaat het altijd, uiteindelijk zullen we het wel weer slikken. De oude generatie gamers memoreert nog over het verleden terwijl de jonge generatie gamers het na een paar maanden vergeten is.
0
geplaatst: 3 juli, 11:07 uur
IH88_Trinity schreef:
https://www.ad.nl/tech/nederlandse-jurist-eist-435-miljoen-euro-om-rel-rond-playstation-gamen-dreigt-onbetaalbaar-te-worden~a0e7e93d/
Er is al een jurist begonnen. Inderdaad met het argument dat er geen concurrentie is.
(quote)
Dit is precies wat ik bedoelde. Heel fijn dat de messen zijn geslepen.
Dit gaat Sony nooit winnen.
0
geplaatst: 3 juli, 11:08 uur
legian schreef:
We gaan het zien in ieder geval. De kritieken zijn niet mals en ik neem aan dat Sony zich wel eventjes achter de oren krapt. Tegelijkertijd is deze beweging al een tijdje gaande, dus het zal denk ik vooral uitstel van executie zijn.
Eerder dit. Jurist en / of rechtszaken ten spijt. Inclusief anti-trust wetten en monopolie - je kan eveneens het argument maken dat je als Playstation bezitter heel goed weet in welk bootje je stapt. Er zijn wekelijks of wat online aanbiedingen in de store waarin je weer een rits titels kan opvissen (inclusief playstation plus). Er is ook niemand die je verplicht om bij Sony te blijven. Je kan gerust overstappen naar Microsoft, Nintendo of een PC. Dus sprake van een werkelijk monopolie op het gebied van entertainment is er ook niet. (in de brede zin dus). Bevallen de prijzen van Sony niet? Prima toch. Slikken of veranderen van spijs. Die paar euro's kan Sony heus wel missen mochten ze al dan niet ooit een boete moeten betalen in een of andere rechtszaak. Ik wacht het af en zie het wel. Sony is tenslotte ook niet alleen afhankelijke van de PS5.
En inderdaad. Het is momenteel voornamelijk een oude-lullen debat. De meeste 20-30 jarigen zullen heus hun digitale game wel kopen. (ik ook trouwens).
1
Fonzzz002 (crew)
geplaatst: 4 juli, 10:52 uur
Ik ben een voorstander dat de koper mag bepalen of ze digitaal kopen of niet, maar voor mij zal deze keuze iig geen verschil maken. Ik koop al jaren geen discs meer en zelfs de discs die ik heb (zoals PS2) speel ik liever op een emulator, omdat daar handige tweaks zijn om de games te verbeteren. Een kritiek dat weleens word gebruikt is dat makers een game uit de store kunnen halen wanneer zij willen, terwijl een disc hebben betekend "dat je het altijd kunt spelen", maar het is de vraag of de discs überhaupt nog leesbaar zijn na al die jaren. Door mijn leven ben ik weleens tegen de blokkade aangelopen van discs / cartridges die niet meer werden gelezen, maar 0 keer tegen online aangeschafte spellen die opeens uit de store zijn gehaald (zelfs uit het PS3 tijdperk). Het valt dus mee hoe blijvend en tijdloos fysieke media in de praktijk is, ten opzicht van de digitale variant.
Het idee dat makers zomaar gekochte games van je afnemen is rot en dit moeten ze zoveel mogelijk voorkomen, maar vind de reacties (alsof er al van alles van ons afgenomen zou zijn) een beetje overdreven en de tijdloosheid van discs / catridges zijn wat geromantiseerd. Mochten in de komende jaren opeens allerlei online aankopen verdwijnen dan zal ik misschien van mening veranderen.
Het idee dat makers zomaar gekochte games van je afnemen is rot en dit moeten ze zoveel mogelijk voorkomen, maar vind de reacties (alsof er al van alles van ons afgenomen zou zijn) een beetje overdreven en de tijdloosheid van discs / catridges zijn wat geromantiseerd. Mochten in de komende jaren opeens allerlei online aankopen verdwijnen dan zal ik misschien van mening veranderen.
3
geplaatst: 4 juli, 12:32 uur
Fonzzz002 schreef:
Ik ben een voorstander dat de koper mag bepalen of ze digitaal kopen of niet, maar voor mij zal deze keuze iig geen verschil maken. Ik koop al jaren geen discs meer en zelfs de discs die ik heb (zoals PS2) speel ik liever op een emulator, omdat daar handige tweaks zijn om de games te verbeteren. Een kritiek dat weleens word gebruikt is dat makers een game uit de store kunnen halen wanneer zij willen, terwijl een disc hebben betekend "dat je het altijd kunt spelen", maar het is de vraag of de discs überhaupt nog leesbaar zijn na al die jaren. Door mijn leven ben ik weleens tegen de blokkade aangelopen van discs / cartridges die niet meer werden gelezen, maar 0 keer tegen online aangeschafte spellen die opeens uit de store zijn gehaald (zelfs uit het PS3 tijdperk). Het valt dus mee hoe blijvend en tijdloos fysieke media in de praktijk is.
Ik ben een voorstander dat de koper mag bepalen of ze digitaal kopen of niet, maar voor mij zal deze keuze iig geen verschil maken. Ik koop al jaren geen discs meer en zelfs de discs die ik heb (zoals PS2) speel ik liever op een emulator, omdat daar handige tweaks zijn om de games te verbeteren. Een kritiek dat weleens word gebruikt is dat makers een game uit de store kunnen halen wanneer zij willen, terwijl een disc hebben betekend "dat je het altijd kunt spelen", maar het is de vraag of de discs überhaupt nog leesbaar zijn na al die jaren. Door mijn leven ben ik weleens tegen de blokkade aangelopen van discs / cartridges die niet meer werden gelezen, maar 0 keer tegen online aangeschafte spellen die opeens uit de store zijn gehaald (zelfs uit het PS3 tijdperk). Het valt dus mee hoe blijvend en tijdloos fysieke media in de praktijk is.
Games uit de store halen vind ik vervelend, maar niet de grootste kritiek. Met deze nieuwe manier van games uitgeven (alleen nog via de online kanalen van Sony) vermoord je de hele tweedehands markt en Sony krijgt de macht over de prijzen en eventuele aanbiedingen. Dan speel je een jaartje later geen GTA 6 meer omdat je op Marktplaats de game voor 3 tientjes hebt gekocht. Nee, dan lap je nog steeds 80 euro in de PS store. En inderdaad, als Sony een goede reden heeft een game te dumpen dan kom je er helemaal niet mee aan. Censuur is een heel naar iets.
Je geeft een multinational de macht over prijzen en distributie. Dat kan alleen maar uitlopen op een ramp voor de gamer. Concurrentie is super belangrijk.
En los van dit alles, het maakt me nog steeds blij om een game in een doosje op de deurmat te zien liggen. Denk ook aan kinderen die met Sinterklaas of Kerst nu niks meer uit te pakken krijgen. Kijk eens jongen, een papertje met een downloadcode voor je favoriete game. Leuk he!

1
Fonzzz002 (crew)
geplaatst: 4 juli, 13:22 uur
TonyTHorror schreef:
(afbeelding)
(afbeelding)
Dat is niet accuraat. Ik houd mijn mes altijd in de rechterhand vast
. Manny Calavera schreef:
Je geeft een multinational de macht over prijzen en distributie. Dat kan alleen maar uitlopen op een ramp voor de gamer. Concurrentie is super belangrijk.
(quote)
Games uit de store halen vind ik vervelend, maar niet de grootste kritiek. Met deze nieuwe manier van games uitgeven (alleen nog via de online kanalen van Sony) vermoord je de hele tweedehands markt en Sony krijgt de macht over de prijzen en eventuele aanbiedingen. Dan speel je een jaartje later geen GTA 6 meer omdat je op Marktplaats de game voor 3 tientjes hebt gekocht. Nee, dan lap je nog steeds 80 euro in de PS store. En inderdaad, als Sony een goede reden heeft een game te dumpen dan kom je er helemaal niet mee aan. Censuur is een heel naar iets.Je geeft een multinational de macht over prijzen en distributie. Dat kan alleen maar uitlopen op een ramp voor de gamer. Concurrentie is super belangrijk.
Ahh, dat is een goed punt (en niet iets dat ik uit al die memes op social media kon halen). Het leek uit die memes vooral alsof het een middelvinger voor de verzamelaar was, en kritiek op hoe lang games online bleven staan ten opzicht van de houdbaarheid van discs. Ervan uitgaan dat de online prijzen hetzelfde behandeld zouden worden als nu, dan zie ik niet al teveel problemen (voor zover ik weet heeft het bij steam en pc gaming niet veel negatiefs gedaan), maar de totale controle over alle prijzen klinkt een stuk onprettiger. Eens zien hoe dat gaat uitpakken op lang termijn.
0
geplaatst: 4 juli, 13:27 uur
Steam en PC gaming is anders, daar heb je veel meer kanalen om je games te kopen en dus is er concurrentie. Maar dat zal op PS niet meer zijn. En wat bedoel je met dat prijzen hetzelfde worden behandeld als nu? Het verschil tussen tweedehands of de retailmarkt in vergelijking met de PS store is enorm. Probeer eens God of War Ragnarok te kopen via Sony of via een ander kanaal. Daar zitten flinke marges tussen. 80 in hun store, voor 3 tientjes overal elders.
Deze beslissing van Sony is rampzalig. Ik stap weer lekker over op Nintendo en Xbox, totdat daar ook misschien gedoe komt. En Sony koop ik na 2028 alleen als een game hard in de sale is. Zoveel goede games maakt Sony toch al jaren niet meer. De PS6 sla ik lekker over denk ik.
Deze beslissing van Sony is rampzalig. Ik stap weer lekker over op Nintendo en Xbox, totdat daar ook misschien gedoe komt. En Sony koop ik na 2028 alleen als een game hard in de sale is. Zoveel goede games maakt Sony toch al jaren niet meer. De PS6 sla ik lekker over denk ik.
0
geplaatst: 4 juli, 13:43 uur
Manny Calavera schreef:
Dan speel je een jaartje later geen GTA 6 meer omdat je op Marktplaats de game voor 3 tientjes hebt gekocht. Nee, dan lap je nog steeds 80 euro in de PS store.
Dan speel je een jaartje later geen GTA 6 meer omdat je op Marktplaats de game voor 3 tientjes hebt gekocht. Nee, dan lap je nog steeds 80 euro in de PS store.
En na 5 jaar met eenmalige jaarlijkse korting van Max 20%...
En los van dit alles, het maakt me nog steeds blij om een game in een doosje op de deurmat te zien liggen. Denk ook aan kinderen die met Sinterklaas of Kerst nu niks meer uit te pakken krijgen. Kijk eens jongen, een papertje met een downloadcode voor je favoriete game. Leuk he!
Ik zag laatst ergens anders een plaatje voorbij komen met een kind wat in 2028 voor kerst een switch 2 game in doosje krijgt. En een andere die een €80 PS kaartje krijgt
daar is geen lol meer aan dan.
1
Fonzzz002 (crew)
geplaatst: 4 juli, 13:49 uur
Manny Calavera schreef:
En wat bedoel je met dat prijzen hetzelfde worden behandeld als nu? Het verschil tussen tweedehands of de retailmarkt in vergelijking met de PS store is enorm.
En wat bedoel je met dat prijzen hetzelfde worden behandeld als nu? Het verschil tussen tweedehands of de retailmarkt in vergelijking met de PS store is enorm.
Daarmee bedoel ik vooral de sales die regelmatig worden gehouden in de store, en de prijsdaling over de jaren heen. Veel games worden voor 50% tot 90% bij aanbiedingen verkocht en zo heb ik de meeste van mijn games aangeschaft. Daar zijn in totaal denk ik meer dan 1000 euro aan korting bij mijn aankopen komen kijken. En waar games bij Nintendo altijd hetzelfde blijft, willen ze bij Playstation goedkoper worden na verloop van tijd. Mario Odyssey vragen ze nog steeds 50 voor, maar PS games rond dat jaar zijn naar 25 tot 15 euro gezakt. Het wordt even kijken of digital-only de invloed gaat hebben op hun kosten zoals men vermoed.
0
geplaatst: 4 juli, 17:15 uur
Fonzzz002 schreef:
Daarmee bedoel ik vooral de sales die regelmatig worden gehouden in de store, en de prijsdaling over de jaren heen. Veel games worden voor 50% tot 90% bij aanbiedingen verkocht en zo heb ik de meeste van mijn games aangeschaft. Daar zijn in totaal denk ik meer dan 1000 euro aan korting bij mijn aankopen komen kijken. En waar games bij Nintendo altijd hetzelfde blijft, willen ze bij Playstation goedkoper worden na verloop van tijd. Mario Odyssey vragen ze nog steeds 50 voor, maar PS games rond dat jaar zijn naar 25 tot 15 euro gezakt. Het wordt even kijken of digital-only de invloed gaat hebben op hun kosten zoals men vermoed.
(quote)
De echt grote krakers zijn echt niet zo goedkoop in de PS store hoor. En zonder concurrentie nu van retailsites zullen die games nog langer prijzig blijven.
0
geplaatst: 4 juli, 22:30 uur
Fonzzz002 dat valt dus best wel mee. Hoewel mijn ervaring een n=1 situatie is natuurlijk. Maar ik zie juist de nieuwere titels digitaal nauwelijks in prijs zakken. En de kortingen worden ook minder hoog. Daarnaast is, zoal ik eerder ook al melde, 50% korting van €80 of van €50/60 ook wel anders. De basis prijs van games wordt hoger en de korting juist minder.
Daarnaast als hun games dus alleen nog maar via hun store te kopen zijn gaat die prijs helemaal niet meer zo snel omlaag al nu.
Daarnaast als hun games dus alleen nog maar via hun store te kopen zijn gaat die prijs helemaal niet meer zo snel omlaag al nu.
0
geplaatst: 4 juli, 22:41 uur
legian schreef:
Hoewel mijn ervaring een n=1 situatie is natuurlijk. Maar ik zie juist de nieuwere titels digitaal nauwelijks in prijs zakken. En de kortingen worden ook minder hoog. Daarnaast is, zoal ik eerder ook al melde, 50% korting van €80 of van €50/60 ook wel anders. De basis prijs van games wordt hoger en de korting juist minder.
Hoewel mijn ervaring een n=1 situatie is natuurlijk. Maar ik zie juist de nieuwere titels digitaal nauwelijks in prijs zakken. En de kortingen worden ook minder hoog. Daarnaast is, zoal ik eerder ook al melde, 50% korting van €80 of van €50/60 ook wel anders. De basis prijs van games wordt hoger en de korting juist minder.
Maar dat is niet alleen een Sony / Playstation probleem dus. Dat zie je bij de titels van Nintendo, Microsoft en ook op Steam. Games die in de laatste 2 jaar zijn uitgebracht en tot het AAA segment behoren blijven erg hoog geprijst staan. Of dat nu digitaal is of fysiek in de stores. Dat is helaas een teken des tijds en voor mij dus een reden om het met nieuwe consoles en games heel rustig aan te doen. (en me meer en meer richting AA en Indie te richten - of tot games die me in de laatste jaren ontschoten zijn).
De prijsverhogingen (overal) zijn helaas danig groot tot ik me ook wel afvraag wat dit in de toekomst gaat doen met gamesverkopen. Helemaal als Fysieke media verdwijnt. Een terugkeer naar de jaren '90 en begin jaren '00 waarin de piraterij hoogtij voer? (want dat was nou net iets waar bvb Steam of de hoge kortingen op diverse Eshops komaf grotendeels komaf heeft gemaakt).
1
geplaatst: 4 juli, 23:07 uur
Sinner schreef:
Of dat nu digitaal is of fysiek in de stores.
En daar komt dus het belang van ownership weer bij kijken: de tweedehands markt. Of dat nu digitaal is of fysiek in de stores.
007 First Light fysiek €70, digitaal €70, Vinted €45.
0
Fonzzz002 (crew)
geplaatst: 4 juli, 23:10 uur
legian schreef:
Fonzzz002 dat valt dus best wel mee. Hoewel mijn ervaring een n=1 situatie is natuurlijk. Maar ik zie juist de nieuwere titels digitaal nauwelijks in prijs zakken. En de kortingen worden ook minder hoog. Daarnaast is, zoal ik eerder ook al melde, 50% korting van €80 of van €50/60 ook wel anders. De basis prijs van games wordt hoger en de korting juist minder.
Het zou ook goed kunnen dat mijn situatie een luxe uitzondering is. Doorgaans verdien ik genoeg om geen geldzorgen te hebben en ik kan regelmatig nieuwe games aanschaffen. 60-80 euro games hoeven van mij ook niet perse van hoge kwaliteit te zijn omdat het geld te missen valt. Vergelijk dat met de tienerjaren, waar ik voornamelijk 2e hands games aanschafte (en vaak moest doorverkopen om de volgende release te kunnen betalen), en ineens is de 2e hands fysieke markt een stuk belangrijker. Soms ben ik geneigd te vergeten dat niet iedereen die luxe heeft en 2e hands betalen / doorverkopen aanzienlijk belangrijker voor hun is.
0
geplaatst: 4 juli, 23:41 uur
Ik kan het ook prima betalen, maar ik wil niet zoveel geld betalen voor een hoop games. Voor GTA 6 tik ik lachend wel 100 euro af, maar ik wil veel andere games graag voor 25 euro spelen. En heel eerlijk, gaming wordt wel duur als je voor elke game 70 euro moet lappen.
Ik moet altijd aan een bekend plaatje bij dit denken.
Ben je jong, heb je veel energie, veel tijd, weinig geld.
Ben je gemiddeld oud, dan heb je nog redelijk veel energie, weinig tijd, veel geld.
Ben je oud, dan heb je geen energie, wel veel tijd en veel geld.
Maar los van dat, niet iedereen heeft een volle portemonnee nee. Denk ook aan kinderen, tieners en mensen die gewoon geen dik betaalde baan hebben. Voor hen zal gaming heel duur worden, misschien onbetaalbaar.
Ik ben overigens geen verzamelaar, heb net 20 games hier in huis. Maar ik geniet er wel van een game met doosje te krijgen. Het is ook gewoon een hobby waar emoties aan hangen. Als kind met sinterklaas een Gameboy krijgen, een game als cadeautje aan iemand geven. Ik vind het een droevige gedachte dat zulke dingen steeds lastiger gaan worden.
Ik moet altijd aan een bekend plaatje bij dit denken.
Ben je jong, heb je veel energie, veel tijd, weinig geld.
Ben je gemiddeld oud, dan heb je nog redelijk veel energie, weinig tijd, veel geld.
Ben je oud, dan heb je geen energie, wel veel tijd en veel geld.
Maar los van dat, niet iedereen heeft een volle portemonnee nee. Denk ook aan kinderen, tieners en mensen die gewoon geen dik betaalde baan hebben. Voor hen zal gaming heel duur worden, misschien onbetaalbaar.
Ik ben overigens geen verzamelaar, heb net 20 games hier in huis. Maar ik geniet er wel van een game met doosje te krijgen. Het is ook gewoon een hobby waar emoties aan hangen. Als kind met sinterklaas een Gameboy krijgen, een game als cadeautje aan iemand geven. Ik vind het een droevige gedachte dat zulke dingen steeds lastiger gaan worden.
1
geplaatst: 5 juli, 02:47 uur
Fonzzz002 schreef:
Het zou ook goed kunnen dat mijn situatie een luxe uitzondering is.
Het zou ook goed kunnen dat mijn situatie een luxe uitzondering is.
Wellicht wel. Besides een deel mensen hier koopt al veel meer dan de gemiddelde gamer. Maar het verschil met de tienerjaren is dat tegenwoordig veel Indie games of AA games van 20-40 euro niet hoeven onder te doen voor het segment 70-80 (en meer in de toekomst?). Beter - ze zijn imo vaak creatiever en zakken ook sneller in prijs waardoor je voor een euro of 10 - 15 uitstekende games kan oppiķken. Dat is dus een mooi alternatief voor de gamers die niet over een gigantisch budget beschikken. (Inclusief mij dus. En toch koop ik nog best veel).
* denotes required fields.