Games / Algemeen / Game-nieuws van de dag
zoeken in:
1
geplaatst: 22 juni, 19:57 uur
Steam Machine 512 GB €1039 euro
De 2 TB versie loopt op tot bijna €1400 euro

Nou was ik niet van plan dat ding te halen, maar jeetje wat een bizarre prijzen.

Nou was ik niet van plan dat ding te halen, maar jeetje wat een bizarre prijzen.
1
geplaatst: 23 juni, 08:21 uur
Tja dat was een beetje te verwachten met die hoge geheugenprijzen. Hoewel gezien de prijsstijging van de Steamdeck dat ook maar zo'n €200-€300 verklaard. Zal in basis dus alsnog een hoge prijs geweest zijn gok ik zo.
Zal niet het succes gaan worden wat ze hadden gehoopt denk ik. Bizarre prijs inderdaad.
Zal niet het succes gaan worden wat ze hadden gehoopt denk ik. Bizarre prijs inderdaad.
0
geplaatst: 23 juni, 16:32 uur
Manny Calavera schreef:

Als ze SteamOS nu eens goed weten uit te rollen zodat iedereen het kan installeren dan zou ik daar wel heel gelukkig van worden. Heb je ook geen Steam machine nodig en kan je zelf iest bouwen.
0
geplaatst: 1 juli, 14:29 uur
Physical disc production ending in January 2028 for new games releasing on PlayStation consoles – PlayStation.Blog - blog.playstation.com
De doodsteek is dan eindelijk daar. De hobby vernietigd.
En dan hand in hand met dit nieuws:
An update on PlayStation Store for PS3 and PS Vita – PlayStation.Blog - blog.playstation.com
You will own nothing
De doodsteek is dan eindelijk daar. De hobby vernietigd.
En dan hand in hand met dit nieuws:
An update on PlayStation Store for PS3 and PS Vita – PlayStation.Blog - blog.playstation.com
You will own nothing

2
geplaatst: 1 juli, 14:42 uur
Bi-zar.
Wat een assholes.
Je koopt geen games meer, je koopt een tijdelijk recht om een game te spelen. Sony bepaalt wel wanneer dat recht vervalt. En je game doorverkopen zit er ook niet meer in. Wat een naar bedrijf.
Wat een assholes.
Je koopt geen games meer, je koopt een tijdelijk recht om een game te spelen. Sony bepaalt wel wanneer dat recht vervalt. En je game doorverkopen zit er ook niet meer in. Wat een naar bedrijf.
0
geplaatst: 1 juli, 16:49 uur
De rest zal ook wel volgen dan.
In ieder geval Xbox sowieso kunnen we denk ik wel vanuit gaan.
Die ligt immers al amper in de winkels meer.
In ieder geval Xbox sowieso kunnen we denk ik wel vanuit gaan.
Die ligt immers al amper in de winkels meer.
1
geplaatst: 1 juli, 20:40 uur
Ja je ownt niks meer, Sony die ook al doodleuk 500+ films verwijderd ook al had je ze in bezit. Kansloos.
Maar goed, wij zijn een oude generatie, meer en meer mensen kopen digital only naar het schijnt. Ik vind het helemaal niks, fysiek blijft mijn voorkeur houden. Lees daarentegen ook berichten dat de verkoop van cd's, lp's en blueray films groter is dan ooit; dat biedt nog ergens hoop. Mijn dochter van 15 koopt relatief ook veel cd's, lp's en zelfs dvd's net als haar vriendinnen, ik stimuleer dat volop
Maar goed, wij zijn een oude generatie, meer en meer mensen kopen digital only naar het schijnt. Ik vind het helemaal niks, fysiek blijft mijn voorkeur houden. Lees daarentegen ook berichten dat de verkoop van cd's, lp's en blueray films groter is dan ooit; dat biedt nog ergens hoop. Mijn dochter van 15 koopt relatief ook veel cd's, lp's en zelfs dvd's net als haar vriendinnen, ik stimuleer dat volop
0
geplaatst: 1 juli, 21:51 uur
Het is verschrikkelijk, alles moet een digital only wereld worden waar corporaties als Sony bepalen wat je hebt en wat je verliest.
Ben eigenlijk benieuwd of dit juridisch zo maar mag. Je staat als consument gelukkig vrij sterk, dus dit gaat wel rechtszaken opleveren.
Ben eigenlijk benieuwd of dit juridisch zo maar mag. Je staat als consument gelukkig vrij sterk, dus dit gaat wel rechtszaken opleveren.
1
geplaatst: 1 juli, 21:56 uur
Manny Calavera schreef:
Het is verschrikkelijk, alles moet een digital only wereld worden waar corporaties als Sony bepalen wat je hebt en wat je verliest. .
Dat is niet helemaal juist vrees ik, het is de markt die bepaalt dat dit de weg voorwaarts is. Er is een groot deel mensen dat van fysieke games houdt, maar die vallen meer en meer weg in het voordeel van mensen die digitaal only geaccepteerd hebben. Sony heeft dat over de laatste jaren bekeken, en met de PS4 nog duidelijk, en terecht voor fysiek gekozen. Maar we zijn nu alweer 1,5 generatie verder en het overgrote deel van de gamers is gemigreerd naar digitaal only. Het is verschrikkelijk, alles moet een digital only wereld worden waar corporaties als Sony bepalen wat je hebt en wat je verliest. .
Als dat niet zo was dan zou een bedrijf als Sony nooit het financiële risico nemen. En als dat niet zo gaat uitdraaien (heel kleine kans), gaan ze daar ook wel de prijs voor betalen.
0
geplaatst: 1 juli, 22:36 uur
Ik vind het ook best jammer. Teken aan de wand dat Fysiek straks wellicht volledig verleden tijd zal zijn bij het gamen. Ik zie Microsoft er tenslotte ook niet lang mee doorgaan. Misschien Nintendo nog? Die vaker wel tegendraadse beslissingen neemt? Feit is wel dat je binnen 20-30 jaar wellicht geen 'nieuw retro' spul meer gaat hebben. Want: digitaal.
Aan de andere kant...op de PC werkt het uitstekend zolang Steam, Epic en GOG de stekker erinlaten. Wat ik wel verwacht. En het is inderdaad de markt die de consoles deze kant opduwen. Zo bizar veel kopers van Fysieke games ken ik niet meer. En heel veel van het standaard 'gamend' publiek koopt zich hooguit een handvol games - waaronder nog altijd jaarlijks COD. AC of FIFA en daar houd het mee op. En vaak dus digitaal. Kijk ook naar de heisa rond GTA6. Een leeg doosje met een code als 'fysieke' editie? En dan zeuren dat ze de pre-orders niet kunnen bijhouden? Waarom zou je on godsnaam een leeg doosje willen pre-orderen. Kan je net zo goed wachten tot release en het spel meteen digitaal kopen.
Ach...en er zijn zat retro games of huidige gen games om nog aan de collectie toe te voegen. Dus dat is ook niet zo een punt. En tbh heeft het zijn voordeel. Een besparing op kosten (geen optische drive). Alles ook meteen overzichtelijk op je HD /SD of te downloaden. Bespaard plek. De online store deals zijn vaak heel laag en gunstig. (Hoewel dat bij recente games nog zwaar tegenvalt. Steam Sale. Leuk. Maar 50% van 80€ is nog altijd 40€. Games als Baldurs Gate of Mafia 4 etc van de laatste 2 jaar nog steeds rond de 35 tot 45 euro).
Maar ook bvb een crossbuy voor bvb een handheld en console of dergelijks (of een verschuiving naar meer Switch achtige hybride vormen van gamen) is best een pluspunt.
Ik ben best wel benieuwd naar de komende jaren.
Aan de andere kant...op de PC werkt het uitstekend zolang Steam, Epic en GOG de stekker erinlaten. Wat ik wel verwacht. En het is inderdaad de markt die de consoles deze kant opduwen. Zo bizar veel kopers van Fysieke games ken ik niet meer. En heel veel van het standaard 'gamend' publiek koopt zich hooguit een handvol games - waaronder nog altijd jaarlijks COD. AC of FIFA en daar houd het mee op. En vaak dus digitaal. Kijk ook naar de heisa rond GTA6. Een leeg doosje met een code als 'fysieke' editie? En dan zeuren dat ze de pre-orders niet kunnen bijhouden? Waarom zou je on godsnaam een leeg doosje willen pre-orderen. Kan je net zo goed wachten tot release en het spel meteen digitaal kopen.
Ach...en er zijn zat retro games of huidige gen games om nog aan de collectie toe te voegen. Dus dat is ook niet zo een punt. En tbh heeft het zijn voordeel. Een besparing op kosten (geen optische drive). Alles ook meteen overzichtelijk op je HD /SD of te downloaden. Bespaard plek. De online store deals zijn vaak heel laag en gunstig. (Hoewel dat bij recente games nog zwaar tegenvalt. Steam Sale. Leuk. Maar 50% van 80€ is nog altijd 40€. Games als Baldurs Gate of Mafia 4 etc van de laatste 2 jaar nog steeds rond de 35 tot 45 euro).
Maar ook bvb een crossbuy voor bvb een handheld en console of dergelijks (of een verschuiving naar meer Switch achtige hybride vormen van gamen) is best een pluspunt.
Ik ben best wel benieuwd naar de komende jaren.
0
geplaatst: 2 juli, 09:47 uur
Tja, dit zat er natuurlijk wel aan te komen. Helemaal gezien de schijfjes tegenwoordig toch veredelde downloadcodes zijn geworden. Fysiek was vooral nog een doosje tegenwoordig, maar alles is er wel een beetje uitgehaald.
Zelf ben ik qua games al 2 generaties volledig digitaal (enkele uitzondering daargelaten). In dat opzicht zal het mij niet raken. Voor Sony is het wel een goeie deal natuurlijk, scheelt hun kosten. Maar dit zal wel wat gamers gaan raken, denk vooral de oudere generatie gamers.
Zal betekenen dat de blu-ray spelers ook uit de console zullen verdwijnen. Jammer want juist met films koop ik nog wel wat op schijf.
Zelf ben ik qua games al 2 generaties volledig digitaal (enkele uitzondering daargelaten). In dat opzicht zal het mij niet raken. Voor Sony is het wel een goeie deal natuurlijk, scheelt hun kosten. Maar dit zal wel wat gamers gaan raken, denk vooral de oudere generatie gamers.
Zal betekenen dat de blu-ray spelers ook uit de console zullen verdwijnen. Jammer want juist met films koop ik nog wel wat op schijf.
0
geplaatst: 2 juli, 11:12 uur
legian schreef:
Groot nadeel idd. Ik speel mijn dvds en blu-rays en ook muziek cd's af via mijn consoles en de soundbar.
Ik las trouwens dat de fysieke verkoop bij Sony van schijfjes nog maar 3% is? Dat is bizar weinig.
0
geplaatst: 2 juli, 12:21 uur
Ik zit net op YouTube naar een video van MrMattyPlays te kijken. The Last of Us part I kun je op Amazon voor 35 dollar kopen. In de Playstation store voor 70. God of War Ragnarok 33 dollar PS store 70 dollar. Gran Turismo 7 39 om 70 etc. Ik heb laatst Spider-Man 2 voor 40 euro gekocht bij de Mediamarkt. De PS store? 80 euro. Waanzin.
In 2028 valt dit dus allemaal weg en kan Playstation gewoon zelf de prijs gaan bepalen. Winkels zoals Mediamarkt, Amazon, Nedgame etc. zullen bijna geen games meer gaan verkopen omdat er geen schijfje meer in zit. Zwarte toekomst...
In 2028 valt dit dus allemaal weg en kan Playstation gewoon zelf de prijs gaan bepalen. Winkels zoals Mediamarkt, Amazon, Nedgame etc. zullen bijna geen games meer gaan verkopen omdat er geen schijfje meer in zit. Zwarte toekomst...
0
geplaatst: 2 juli, 12:31 uur
Ook interessante vraag. De Playstation 6 zal naar alle waarschijnlijkheid 'digital only' worden. Wat moet je dan met je fysieke PS5 en 4 games? PS5 ernaast zetten voor je fysieke games? Mag je ze gratis overzetten naar digital? Extra betalen voor een disk drive? Playstation plus?
0
geplaatst: 2 juli, 12:32 uur
Microsoft gaat hier natuurlijk ook in mee. Maar of Nintendo dan al zo snel digitaal only gaat dat denk ik niet. Want dat is ook wel typisch zo'n product die je in een speelgoed winkel koopt. Gezinnen met kinderen lopen meestal gelijk naar de games of lego. Waar hebben we anders nog speelgoed winkels voor?
.
.
0
geplaatst: 2 juli, 12:37 uur
IH88_Trinity schreef:
Ik zit net op YouTube naar een video van MrMattyPlays te kijken. The Last of Us part I kun je op Amazon voor 35 dollar kopen. In de Playstation store voor 70. God of War Ragnarok 33 dollar PS store 70 dollar. Gran Turismo 7 39 om 70 etc. Ik heb laatst Spider-Man 2 voor 40 euro gekocht bij de Mediamarkt. De PS store? 80 euro. Waanzin.
Dit is dan ook het grootste probleem. In de stores betaal je veel meer dan via tig andere kanalen. Dat scheelt geen 5 euro maar soms wel 20 of 30 euro.
En Sony kan het nog maken ook, want met digital only is er geen concurrentie meer als je op een PS wil gamen.
Het gaat er voor zorgen dat ik in de toekomst veel minder games ga halen, gewoon wachten dan tot grote aanbiedingen 1 of 2 jaar later na release van een game. Maar dan nog ga je er slechter van worden. En je bezit het ook niet eens echt, want ja, het is maar een code. Als Sony jaren later besluit dat een bepaalde game uit hun store gaat dan kan je die game dus nooit meer spelen. Schandalig.
0
geplaatst: 2 juli, 12:41 uur
Wat ik me trouwens afvraag, want heb hier nooit over nagedacht, maar produceert Sony dan voor elke game die op PS5 fysiek verschijnt de fysieke distributie? Want waarom zouden bedrijven zelf niet gewoon hun games op PS5 schijfjes kunnen laten drukken de komende jaren? Is dat iets wat Sony mag blokkeren? Je maakt mij niet wijs dat de grote bedrijven blij met dit besluit zijn, kan ook wel eens veel verkopen kosten.
1
geplaatst: 2 juli, 12:42 uur
IH88_Trinity schreef:
Wat moet je dan met je fysieke PS5 en 4 games?
Wat moet je dan met je fysieke PS5 en 4 games?
Fysiek kopen zolang het nog kan en afspelen in de originele apparaten.
En dat hele Playstation 6 gebeuren boycotten. En misschien dat ze dan toch nog fysieke schijven gaan maken. Power to the people!

0
geplaatst: 2 juli, 12:43 uur
Manny Calavera schreef:
Want waarom zouden bedrijven zelf niet gewoon hun games op PS5 schijfjes kunnen laten drukken de komende jaren?.
Want waarom zouden bedrijven zelf niet gewoon hun games op PS5 schijfjes kunnen laten drukken de komende jaren?.
Bijvoorbeeld Limited Run!?
0
geplaatst: 2 juli, 12:46 uur
Ik heb geen idee wat dit is?
Ik doel gewoon op, waarom kan in de toekomst Call of Duty Modern Warfare nr zoveel niet gewoon op disc worden gedrukt als deze nog te spelen valt op de PS5 console?
1
geplaatst: 2 juli, 12:48 uur
Banjo schreef:
Fysiek kopen zolang het nog kan en af spelen in de originele apparaten.
En dat hele Playstation 6 gebeuren boycotten. En misschien dat ze dan toch nog fysieke schijven gaan maken. Power to the people!
(quote)
Fysiek kopen zolang het nog kan en af spelen in de originele apparaten.
Zeker. Was ook niet van plan om een PS6 te gaan kopen. Ik heb voor de komende 10 jaar nog genoeg PS4 en 5 games te spelen haha. Ik bedoel meer van al die andere mensen die dat wel gaan doen.
0
geplaatst: 2 juli, 13:09 uur
IH88_Trinity schreef:
Te veel mensen die ''toch alles al digitaal doen'' die inderdaad niet begrijpen dat dit ook impact zal hebben op hen. Je bent totaal afhankelijk van een online monopoly, overgeleverd aan de genade van Sony. Geen (semi-)natuurlijke markwerking meer. En wie nog denkt: je haalt de distributie-ketting er tussenuit, dus besparen ze op kosten, dus zullen ze dat wel doorberekenen in de prijzen. Die komt van een koude kermis thuis Ik zit net op YouTube naar een video van MrMattyPlays te kijken. The Last of Us part I kun je op Amazon voor 35 dollar kopen. In de Playstation store voor 70. God of War Ragnarok 33 dollar PS store 70 dollar. Gran Turismo 7 39 om 70 etc. Ik heb laatst Spider-Man 2 voor 40 euro gekocht bij de Mediamarkt. De PS store? 80 euro. Waanzin.
Banjo schreef:
Maar of Nintendo dan al zo snel digitaal only gaat dat denk ik niet. .
Die liepen gewoon voorop hiermee hoor Maar of Nintendo dan al zo snel digitaal only gaat dat denk ik niet. .
Maar namen eerst halve stappen (third party games als code in box), Sony ''durft'' wel gewoon in 1x over te stappen. Nintendo zal opgelucht adem halen en staan straks vooraan om mee te doen. We zitten in een late fase van kapitalisme en je zult uitgeknepen worden totdat het echt niet meer werkt.
0
geplaatst: 2 juli, 13:11 uur
Manny Calavera jij kent Rare games, limited run games en Playasia toch wel?.
Nou geef dat soort bedrijf(jes) de mogelijkheid om die fysieke games te drukken. Ik bedoel wat jij bedoelt als ze die prijzen dan maar wel normaal houden.
Nou geef dat soort bedrijf(jes) de mogelijkheid om die fysieke games te drukken. Ik bedoel wat jij bedoelt als ze die prijzen dan maar wel normaal houden.
0
geplaatst: 2 juli, 13:23 uur
TonyTHorror schreef:
We zitten in een late fase van en je zult uitgeknepen worden totdat het echt niet meer werkt.
We zitten in een late fase van en je zult uitgeknepen worden totdat het echt niet meer werkt.
Nee we komen nu juist in een kapitalistisch vaarwater X-boxen en Ps5 voor woeker prijzen.
En de Steam Machine zelfs voor 1500€! en alle software digitaal. Dat is echt niet meer te betalen voor jan met de pet op. Nintendo is nu gewoon goedkoop
.
0
geplaatst: 2 juli, 13:50 uur
Iedereen heeft het nou wel over het feit dat er geen schijfjes meer gedrukt gaan worden en er digital only verder gegaan zal worden maar feitelijk is dat toch al jaren zo? Buiten de Evercade en een groot deel Nintendo cartridges koop je toch ook niet veel meer dan een disc met een install file van een paar mb of gig groot waarna je alsnog 50 of 100 gig moet gaan zitten downloaden? Dus zo heel erg veel verandert er nou ook weer niet. Ja. Je kan die schijfjes verder verkopen. Maar principieel heb je aan de Xbox X/S en PS5 generatie sowieso niets meer als Sony of Microsoft besluiten hun servers te sluiten. Digitaal of 'fysiek'.
Backward Compatibility is wel weer jammer ja. Je zal altijd een last gen met drive in huis moeten hebben voor de backcatalogues. Of wie weet. Misschien komt er wel een dure optische PS of Xbox Drive voor 100e of wat uit in de next-gen om je 'retro' games uit generaties daarvoor te kunnen spelen.
Backward Compatibility is wel weer jammer ja. Je zal altijd een last gen met drive in huis moeten hebben voor de backcatalogues. Of wie weet. Misschien komt er wel een dure optische PS of Xbox Drive voor 100e of wat uit in de next-gen om je 'retro' games uit generaties daarvoor te kunnen spelen.
0
geplaatst: 2 juli, 13:51 uur
Ja, ik las ergens dat de PS5 nu meer kost dan bij de lancering van de console in 2020. Alle componenten en andere zaken zijn duurder geworden. De PS6 zal in 2028/29 ook wel richting de 1000 euro gaan. Of zelfs 1100.
0
geplaatst: 2 juli, 13:52 uur
IH88_Trinity schreef:
Ik weet niet wat de sales doen bij de PS store, maar bij Xbox kon je daar vroeger nog wel goede deals halen. Maar met nieuwe releases de laatste paar jaar is dat ook minder geworden valt mij op*. Komt ook door de stijgende prijzen, want 50% van €80 of van €60 maakt ook verschil. En die 50% wordt ook steeds schaarser. Zal je zien dat Sony dan ook naar €90 toe gaat voor de game prijzen...
*Ik zit bijvoorbeeld al ruim een jaar te kijken naar de deluxe versie van Indiana Jones, maar die komt ook niet in een leuke deal, max 40% korting op €100 ofzo.
0
geplaatst: 2 juli, 13:56 uur
Het is mij trouwens een raadsel hoe het kan dat GTA 5 voor 60 euro te koop is in de PS store? Voor 15-20 euro heb je de game via bol.com.
0
geplaatst: 2 juli, 13:58 uur
legian schreef:
*Ik zit bijvoorbeeld al ruim een jaar te kijken naar de deluxe versie van Indiana Jones, maar die komt ook niet in een leuke deal, max 40% korting op €100 ofzo.
Ja hoor. Dat heet tegenwoordig een leuke deal. Ik heb deze, net zoals Baldurs Gate 3 bvb ook al 2 jaar+ op de wishlist op Steam en hij staat in de aanbieding nog op 40.99. Wil je de Premium Edition betaal je zelfs 49.99. Dat is dus 'een leuke deal anno 2026'.
0
geplaatst: 2 juli, 14:01 uur
Sinner schreef:
Iedereen heeft het nou wel over het feit dat er geen schijfjes meer gedrukt gaan worden en er digital only verder gegaan zal worden maar feitelijk is dat toch al jaren zo? Buiten de Evercade en een groot deel Nintendo cartridges koop je toch ook niet veel meer dan een disc met een install file van een paar mb of gig groot waarna je alsnog 50 of 100 gig moet gaan zitten downloaden? Dus zo heel erg veel verandert er nou ook weer niet. Ja. Je kan die schijfjes verder verkopen.
Iedereen heeft het nou wel over het feit dat er geen schijfjes meer gedrukt gaan worden en er digital only verder gegaan zal worden maar feitelijk is dat toch al jaren zo? Buiten de Evercade en een groot deel Nintendo cartridges koop je toch ook niet veel meer dan een disc met een install file van een paar mb of gig groot waarna je alsnog 50 of 100 gig moet gaan zitten downloaden? Dus zo heel erg veel verandert er nou ook weer niet. Ja. Je kan die schijfjes verder verkopen.
Het is vooral een stukje concurrentie die winkels hebben ten opzichte van de digitale store. Het doosje met schijf (of downloadcode) is vaak goedkoper dan als je in de PS/Xbox store digitaal koopt. Dat verdwijnt nu ook. En er zijn meerdere die games fysiek kopen, spelen en dan weer doorverkopen om het een beetje betaalbaar te houden. Die mogelijkheid verdwijnt ook.
Maar principieel heb je aan de Xbox X/S en PS5 generatie sowieso niets meer als Sony of Microsoft besluiten hun servers te sluiten. Digitaal of 'fysiek'.
klopt, toont Sony nu ook aan met het verwijderen van films. Maar dat blijft helaas altijd een risico zolang games niet meer compleet afgerond uitgebracht worden op fysieke media.
Ja hoor. Dat heet tegenwoordig een leuke deal. Ik heb deze, net zoals Baldurs Gate 3 bvb ook al 2 jaar+ op de wishlist op Steam en hij staat in de aanbieding nog op 40.99. Wil je de Premium Edition betaal je zelfs 49.99. Dat is dus 'een leuke deal anno 2026'.
En dat zal dus ook alleen maar erger gaan worden als Sony alleen maar digitaal aanbied.
* denotes required fields.