menu

Games / Algemeen / Game-nieuws van de dag

zoeken in:
Gezien de populariteit van de Portal zou dat zomaar kunnen.

Het zou kunnen. Maar 'not yet greenlit' en op zijn minst nog 2 jaar verwijdert in de toekomst en sprekende van native PS4 en eventueel pro-like-patch voor PS5 titels? Klinkt niet meteen vooruitstrevend voor Sony.

Ik zou het eventueel wel kopen though. Eerder dan een home-console. Alleen - eens eerst even kijken wat de Switch 2 laat zien qua games en qua ports. Krijgt dat ding bvb ook bepaalde games geport (zelfs al zijn het late ports) dan skip ik een nieuwe Sony Handheld. Maar zit er genoeg verschil qua games tussen dan ben ik er helemaal voor.

Of het nou hybride of aansluitbaar is op tv of 'echt een handheld' is. Voor mij is de huidige combo PC / Switch / Xbox One al uitstekend. Daar zou zelfs eventueel de Xbox vanaf kunnen ware het niet dat ik daar ook nog een hoop games voor heb. Maar voor in de toekomst een PC / Switch 2 / Sony Handheld? Dat is wat mij betreft een uitstekende combinatie. Neemt lekker weinig plaats in. Kan er overal mee gaan zitten. En het covert wel het hele spectrum van games dat ik wil spelen, wat toch vrij breed is.

centurion81 (moderator)
Als je je PC nou nog vervangt door een steam deck of rog ally ben je helemaal een mobiele eenheid, Sinner!

centurion81 schreef:
Als je je PC nou nog vervangt door een steam deck of rog ally ben je helemaal een mobiele eenheid, Sinner!

Nou die heb ik specifiek gewoon als desktop unit in elkaar gezet ivm upgraden e.d en het feit dat RTS', Total War games, 4X Strategy Games E.D toch echt lekkerst zijn met een muis. Achter een bureau.

Al heb ik er even over getwijfeld.

Ik denk dat de timing wel eens zou kunnen passen. De PS5 heeft zich 50 miljoen keer verkocht en is een goede economische basis, de switch is op het einde van zijn levensduur en de opvolger moet zich nog bewijzen. Dit is dus een kans van Sony om weer "handheld" marktaandeel van nintendo proberen af te snoepen.

Heel veel "zou" en "als" en "misschien", maar alles hangt af van timing en vooral uitvoering. Als Sony idd gewoon de Portal van intelligentie voorziet is dat vermoedelijk niet genoeg.

Sinner schreef:
Nou die heb ik specifiek gewoon als desktop unit in elkaar gezet ivm upgraden e.d .
GIJ hebt die in elkaar gezet? ahum

Grovonion schreef:
(quote)
GIJ hebt die in elkaar gezet? ahum

De grafische kaart, voeding en het geheugen die ik had liggen heb ik geplaatst/vervangen. De behuizing en de CPU kwamen van onze andere vriend inderdaad. Daar ga ik ook liever niet mee prullen voor ik per ongeluk iets afbreek wegens weinig gevoel aan mijn vingers. Die onderdelen die vervangen zijn heeft hij ook terug mee gepakt. HIj is dus intussen helemaal custom.

centurion81 (moderator)
Rumour: Even More Xbox Exclusives Coming to PS5 Than Already Reported | Push Square - pushsquare.com

Xbox lijkt ergens deze lente met een multi-platform strategie te komen. Wellicht verstandig om wat meer geld uit dure titels te verdienen!

XBOXera noemt het al nieuws ipv rumors: EXCLUSIVE | Microsoft plans Starfield launch for PlayStation 5 - XboxEra

Grand Theft Auto 5 was in januari de meest gedownloade PS5-game | Gamer.nl

10,5 jaar na release nog de best verkopende game zijn

Petje af. Grand Theft Auto overstijgt de hele industrie.

Het einde van de PlayStation 5 nadert, kondigt Sony aan

So... Ze gooien wel snel de handdoek in de ring.

En Sony is blijkbaar 10 miljard gedaald in waarde:
https://www.cnbc.com/2024/02/19/sony-gaming-margin-questioned-after-ps5-sales-cut-sparks-stock-plunge.html

Weinig marge op games dus, krijgen nu we nu na de xbox storm/onrust nu een playstation storm/onrust? Op twitter zie ik bijv al veel geluiden dat Sony ook games op Xbox uit moet gaan brengen, Helldivers 2 bijv.

Ik vind het een bizarre ontwikkeling. Zeker nu de pro modellen van Sony er pas zijn en de mogelijkheden pas worden gebruikt. Zou je toch verwachten dat er wat meer first-party support zou komen. In plaats daarvan word het dus voor Microsoft en Sony een beetje een onderbenutte generatie. (de een heeft 57m, de ander amper 27). Zou ik persoonlijk het ding extra in de spotlights zetten met nieuwe games en 1st party titles ipv te roepen dat het einde nabij is.

Maar goed eens kijken wat toekomst brengt. Ik heb nog altijd de indruk dat veel mensen nog altijd op hun xbox one en ps4 spelen. (en die cijfers onderstrepen dat ook best).

centurion81 (moderator)
Sinner schreef:
Het einde van de PlayStation 5 nadert, kondigt Sony aan

So... Ze gooien wel snel de handdoek in de ring.

Behalve dan dat dat niet is wat er is gezegd. Er werd gezegd dat ergens dit jaar de PS5 in de latter half of its life cycle belandt..PS5 is nu meer dan 3 jaar oud, ergens dit jaar is dat 3,5. Als de life cycle 7 jaar is, klinkt het erg logisch.

Dit is meer in context dan wat jij las:

PS5 Is Entering the 'Latter Half of Its Life Cycle', Says Sony | Push Square - pushsquare.com

Snippet uit artikel waar het om gaat:
“Looking ahead, PS5 will enter the latter half of its life cycle,” Matsuoka said. “As such, we will put more emphasis on the balance between profitability and sales. For this reason, we expect the annual sales pace of PS5 hardware will start falling from the next fiscal year.” In other words, this current period is presumably the platform’s peak, and the firm is predicting a gradual decline from here.

Of course, nothing the manufacturer’s saying here is all that controversial really. It stands to reason there’ll be a gradual slowing of PS5’s sales unless there’s a price cut, and given Sony’s razor-thin margins, it looks like it’s going to focus more on profitability moving forwards. That’ll naturally impede the number of units it ships, which are unlikely to hit these kinds of highs again unless something unexpected happens.

centurion81 (moderator)
mrdig schreef:
En Sony is blijkbaar 10 miljard gedaald in waarde:
https://www.cnbc.com/2024/02/19/sony-gaming-margin-questioned-after-ps5-sales-cut-sparks-stock-plunge.html

Weinig marge op games dus, krijgen nu we nu na de xbox storm/onrust nu een playstation storm/onrust? Op twitter zie ik bijv al veel geluiden dat Sony ook games op Xbox uit moet gaan brengen, Helldivers 2 bijv.

De kleine marges zijn inderdaad het probleem uit de hele presentatie, niet de "latter half of its life cycle", dat is maar clickbait.

Dat van Helldivers 2 naar XBox is ontstaan door:

a) Phil Spencer die in interview na afloop van podcast vorige week aangaf dat ie niet snapt voor wie het goed is dat Helldivers 2 niet op XBox is (maar zich niet afvroeg wanneer je doorredeneert waarom het dan wel goed is dat bv HALO niet op PS is ghehe): (bron: Phil Spencer on Helldivers 2 Not Being on Xbox: 'I'm Not Exactly Sure Who It Helps' - IGN )

b) XBox fans die een petitie gestart zijn omdat ze Helldivers 2 willen (bron: Game Rant - gamerant.com

Maar goed, kleine marges dus! Werd erg vreemd gevonden omdat het zo snel is gedaald, temeer daar er steeds meer digitaal verkocht wordt, waar Sony juist mooie marges op pakt. Ook PS Plus zou aardig profitable moeten zijn. De reden die aangevoerd wordt zijn de totaal uit de hand lopende kosten van AAA titels. (voorbeeld: 300 mln voor Spider-Man 2, een budget-overshoot van 30 miljoen (bron: The cost of AAA development is too damn high. - The Verge - theverge.com )

De oplossing wordt wel degelijk gezien in going multiplatform maar lijkt vooralsnog specifiek te gaan om in een eerder stadium op PC te releasen dan tot nog toe het geval was )bron: Sony Plans to Improve Profit Margins with 'Aggressive' PC Release Strategy | Push Square - pushsquare.com )...Wat gezien de vele GAAS die Sony in ontwikkeling heeft ook logisch lijkt. Voor een succesvolle GAAS heb je het liefst vanaf dag 1 een zo groot mogelijke community immers...

FunX is ook wel een hele slechte bron, dat is een waardeloze radiozender.

Het nieuwtje is van zondag de 18e en geen enkele game-media heeft er daarna over bericht.

Maar het blijkt dus dat ze over de helft zitten en dat is logisch want we zitten ook al in jaar 4 nu. Nog 2 of 3 erbij en het is wel gedaan. Dat is nooit anders geweest.

Maak me overigens wel zorgen om Sony, hun exclusives de laatste 2 jaar zijn schaars.

Sowieso is het denk ik niet vol te houden, AAA titels tegen AAA budgetten en dat alleen op de PS of de Xbox verkopen. De tijden van exclusiviteit zijn denk ik voorbij.

centurion81 schreef:
Wat gezien de vele GAAS die Sony in ontwikkeling heeft ook logisch lijkt. Voor een succesvolle GAAS heb je het liefst vanaf dag 1 een zo groot mogelijke community immers...

Ja juist GaaS games zou je overal verwachten, hoe groter de player base hoe beter. Wat dat betreft zou het niet onlogisch zijn om Helldivers 2 naar de Xbox te brengen en andersom een Palword naar de Playstation.

Verder lees ik veel berichten dat Sony last heeft van zogenaamde playstation bezitters die echt alleen maar de exclusive single player AAA games spelen + call of duty. Call of Duty verdiensten gaan nu naar Microsoft/Xbox en Single player AAA games zijn blijkbaar te duur en hebben slechte marges.

Dat wordt een beetje bevestigd door het succes van Helldivers 2, waar is die het meest succesvol? Op de pc, van alle mensen die het spelen zijn 95% dat op een pc aan het doen en slechts 5% op een Playstation. Tenminste als ik wat tweets daarover moet geloven.

centurion81 schreef:
De kleine marges zijn inderdaad het probleem uit de hele presentatie, niet de "latter half of its life cycle", dat is maar clickbait.

Natuurlijk is het voor een deel clickbait. Het gaat echter vooral om de Sony tweets. Maar toch roept het vragen op als je bekijkt dat PS3 en PS4 wel een erg degelijke ondersteuning kregen tot in de eindcycle en zelfs daarna. De life cycle moet dan ook nog eens 7 jaar oud worden. En of ze dat dan redden zonder effectieve grote first party titels etc is de vraag. 3 - 3,5 zou ik eerder midcycle noemen. Zeker als je pas sinds een jaar of wat de consoles ook effectief kan kopen. Dan vind ik dat ze een bericht twitteren als 'dat ze de piek van hun verkoop zowat bereikt hebben en ze in de later stages zitten en verkopen dalen.' (want dat is letterlijk de tweet) toch best mager. Tegen bvb PS4 met 117m (die NOG verkoopt) en PS3 die ook 87m op zijn conto heeft.

Ook het massaal porten naar de PC wijst toch duidelijk dat Sony echt toe is aan een herziening van strategie. (niet dat ik dit overigens zo'n ramp vind als PC gebruiker).

En marges zijn niet hoog genoeg? Je zou het niet zeggen met prijsstijgingen naar 60-70 euro.

Die tweets van Helldivers kan ik overigens best geloven. Wat is het ideale platform om online te spelen zonder kosten? PC. Geen extra abo voor nodig. Game aanschaffen en klaar. Zelfs jaren oude games hebben vaak nog een uitstekende userbase.

centurion81 (moderator)
Sinner schreef:
(quote)

Natuurlijk is het voor een deel clickbait. Het gaat echter vooral om de Sony tweets. Maar toch roept het vragen op als je bekijkt dat PS3 en PS4 wel een erg degelijke ondersteuning kregen tot in de eindcycle en zelfs daarna. De life cycle moet dan ook nog eens 7 jaar oud worden. En of ze dat dan redden zonder effectieve grote first party titels etc is de vraag. 3 - 3,5 zou ik eerder midcycle noemen. Zeker als je pas sinds een jaar of wat de consoles ook effectief kan kopen. Dan vind ik dat ze een bericht twitteren als 'dat ze de piek van hun verkoop zowat bereikt hebben en ze in de later stages zitten en verkopen dalen.' (want dat is letterlijk de tweet) toch best mager. Tegen bvb PS4 met 117m (die NOG verkoopt) en PS3 die ook 87m op zijn conto heeft.

Ook het massaal porten naar de PC wijst toch duidelijk dat Sony echt toe is aan een herziening van strategie. (niet dat ik dit overigens zo'n ramp vind als PC gebruiker).

En marges zijn niet hoog genoeg? Je zou het niet zeggen met prijsstijgingen naar 60-70 euro.

Die tweets van Helldivers kan ik overigens best geloven. Wat is het ideale platform om online te spelen zonder kosten? PC. Geen extra abo voor nodig. Game aanschaffen en klaar. Zelfs jaren oude games hebben vaak nog een uitstekende userbase.

Even per stukje reageren hoor
- Er is heus wel ondersteuning, er zit alleen komend fiscaal jaar geen 1st party titel van een, en hier komt ie: BESTAANDE FRANCHISE in de pijplijn, waardoor er geen plotse boost in console sales verwacht wordt, in combinatie met het feit dat de PS5 over een aantal maanden in de tweede helft van zijn leven belandt. Er zal zeker wel ondersteuning zijn tot de eindfase van de PS5, er is wel genoeg in ontwikkeling, maar zowel de kosten als de ontwikkeltijd van AAA big budget tent pole titels loopt de spuigaten uit.

- Je geeft aan dat het wat mager is dat ze nu (of iig straks) hoogtepunt sales van de console gehad hebben en haalt de PS3 (87 mln) en 4 (117 mln) sales aan. Inmiddels zijn er > 50 mln PS5 verkocht. Als de verkoopcyclus de vorm van een omgekeerde parabool heeft, eindigt ook in deze projectie de PS5 op > 100 miljoen verkopen. Lijkt mij prima, zeker de breed gedragen constatering in acht nemende dat consoles als ding hun grootste hoogtijdagen inmiddels gehad hebben.

- De marges. Je noemt prijsstijgingen naar 60-70 euro (ik neem aan dat je de prijs van een AAA titel noemt). Ten eerste is de prijs een hele hele lange tijd 60 euro geweest en pas recent is dit (volgens velen too little too late wanneer je gestegen kosten in aanmerking neemt) gestegen naar 70 euro. ...Maar geheel los daarvan, een prijs an sich zegt weinig over marges. Een winstmarge is wat er na aftrek van alle kosten aan de strijkstok blijft hangen. Bij Sony is dat sinds 2022 gedaald van 12-13% in 2022, naar 9% vorig jaar, naar nog maar 6% nu, ondanks aanwijsbare factoren die juist een hogere marge dan vorig jaar deden verwachten. (bron en meer duiding o.a. hier: https://wccftech.com/playstation-decade-low-profit-margins-worry-analysts-runaway-game-budgets/#:~:text=A%20company%E2%80%99s%20operating%20margin%20basically%20measures%20what%20percentage,around%2012%20to%2013%20percent%20prior%20to%202022. )

centurion81 (moderator)
mrdig schreef:
Call of Duty verdiensten gaan nu naar Microsoft/Xbox

Deze snap ik niet zo goed hoe dat de profit margins beïnvloedt. Afgezien van het feit dat het moederbedrijf van AB/King nu Microsoft geworden is, vangt Sony nog precies hetzelfde percentage voor als er iets CoD-gerelateerds via de PS Store verkocht wordt toch?

mrdig schreef:
(quote)

Ja juist GaaS games zou je overal verwachten, hoe groter de player base hoe beter. Wat dat betreft zou het niet onlogisch zijn om Helldivers 2 naar de Xbox te brengen en andersom een Palword naar de Playstation.

Verder lees ik veel berichten dat Sony last heeft van zogenaamde playstation bezitters die echt alleen maar de exclusive single player AAA games spelen + call of duty. Call of Duty verdiensten gaan nu naar Microsoft/Xbox en Single player AAA games zijn blijkbaar te duur en hebben slechte marges.

Dat wordt een beetje bevestigd door het succes van Helldivers 2, waar is die het meest succesvol? Op de pc, van alle mensen die het spelen zijn 95% dat op een pc aan het doen en slechts 5% op een Playstation. Tenminste als ik wat tweets daarover moet geloven.

Cod blijft multiplatform. Sterker, het gaat zelfs naar de Switch komen.

Ik ben trouwens zo'n gamer die Sony beschrijft. Ik speel op de PS vooral hun peperdure exclusives. Daar heb ik de PS voor aangeschaft. Mijn main console is eigenlijk de Xbox, die ik net nog iets prettiger vind.

Sinner schreef:
(quote)

Het zijn op zich basislessen marketing en commercie, met de piek bereiken in een looptijd van een product. Dat PS twee jaar heeft gemist door corona en niet leverbare consoles maakt dan vrij weinig uit. Daar vinden wij als consument wat van, maar de console gaat er niet 2 jaar langer door bestaan. Na 6, 7 jaar zit een tijdperk er gewoon vaak op. Dit is jaar 4, dus op zich gaan ze nu al goed nadenken over waar we rond 2027 op gaan gamen. Ik voel me ook wel genaaid, voor mijn gevoel is deze generatie net pas begonnen maar technisch gezien natuurlijk niet.

centurion81 schreef:
Even per stukje reageren hoor

Op de eerste - natuurlijk is het zo dat er nog ondersteuning is. Maar geen specifieke Sony titels - iets waar Playstation het toch altijd heel erg van heeft moeten hebben. Je zal ongetwijfeld nog een hoop games tussen nu en dan kunnen tegenmoet zien. Maar hun grote pluspunt zijn ze kwijt.

Op de tweede - je hebt geen idee of het echt een omgekeerde parabool gaat zijn of in ieder geval hoe de verhoudingen opkomst / daling gaan zijn. Kan twee kanten uitgaan. Ze maken nu al verlies op bepaalde fronten en verwachten dat hun PS5 niet in verkoop gaat stijgen. OF mensen wachten op de prijsdaling die er zal komen en slaan dan en masse toe, OF mensen die nog geen PS5 hebben wachten effectief op een PS6. Want een voorspelling te maken of het rechtevenreding daalt en alsnog 100+ milj stuks verkoopt? Durf ik niet.

Zoals ik zei, ik merk dat bijzonder veel mensen al 'iets' om te gamen hebben. Of een last gen, current gen of een PC en alleen de hardcore fans per se een nieuwe console moesten hebben. Met dat hele scalping fiasco en chip tekort dat hun op dat moment nekte. Maar inderdaad, er werd ook al vermeld dat een hele grote groep mensen dus niets anders koopt dan hun jaarlijkse Fifa, COD en trouwe elke heruitgave van GTA V om online te doen. Dus een hoop games bliijven helaas onontdekt.

En wat betreft de marges - ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb wanneer de 70 euro dagen zijn begonnen. Aangezien ik de laatste jaren bijna exclusief Switch en Xbox One koop blijft dat rond de 50e hangen. (Xbox zelfs zelden iets volledig nieuws). Maar je merkt wel meteen waarom de Indie markt en midrange markt het redelijk doet. Lagere prijzen en vaak inventievere en net zo lekker spelende games. Eg kijk naar (don't Nod met Banishers - 50e - uitstekende RPG). Maar dat is in het algemeen natuurlijk. Niet per se Sony gebonden. Hoewel ik vind dat hun hoogtijdagen al een hele tijd achter zich liggen. (PS2 / PS3).

Ontslagen bij Sony en ook bij Guerrilla.

centurion81 (moderator)
Yep..Londen Studio sluit, aantal projecten gecanned, waaronder, allegedly, een live service Twisted Metal game!

Opbokken met je live service dus dat is dan weer niet erg.

Ziet er allemaal top uit

Gelukkig is er de Indie-scene nog.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:53 uur

geplaatst: vandaag om 13:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.