Ter referentie.
Ik wist hier niet van tot redelijke korte tijd geleden en vind het een onethisch idee: eigendomsrechten hebben op een gameplay concept. Niet een character, muziek of IP oid, maar puur om een klein gameplay aspect. Een pijl gebruiken om aan te geven waar de speler naartoe moet? Mag niet. Taxi Driver heeft daar patent op. Vind je het Nemesis Systeem van Shadow Of Mordor gaaf? Jammer, tot 2035 mag niemand anders dat concept gebruiken. Ik vind dit werkelijk een walgelijke kant van de game industrie die creatieve vrijheid beperkt. Er zijn juist talloze gave dingen afgeleid van grondleggers. Wat zijn jullie gedachten hierover?
Er zijn overigens voorbeelden waar ik me wel in kan vinden. Zoals controllers / consoles / accessoires niet mogen imiteren (of HUDS jatten). Je mag bv niet de Wii controller of Dance Dance Revolution mat namaken, en Mass Effect heeft een patent op het keuze-wiel design. Dit soort keuze momenten mogen andere games nog steeds toepassen, zolang ze maar niet het specifieke wiel design jatten. Hier zie ik geen probleem in geziene het gaat om een specifiek design dat je associeert met het origineel, niet om het gameplay concept zelf.
Een paar bekende patents:
- Minigames tijdens laadschermen mag alleen Namco doen.
- Katamari's gameplay (een bal moeten rollen om vervolgens zoveel mogelijk objecten eraan te kleven)
- Het Sanity systeem van Eternal Darkness.
- Dual reality systeem van The Medium (niet 2 verschillende realiteiten tegelijkertijd besturen).
- Tekken heeft langdurig patent gehad combo tutorials
- En zoals eerder gezegd: de pijl van Taxi Driver en Nemesis systeem van Shadow Of Mordor.