menu

Games / Algemeen / Video Game Patents

zoeken in:
Fonzzz002 (crew)
Ter referentie.

Ik wist hier niet van tot redelijke korte tijd geleden en vind het een onethisch idee: eigendomsrechten hebben op een gameplay concept. Niet een character, muziek of IP oid, maar puur om een klein gameplay aspect. Een pijl gebruiken om aan te geven waar de speler naartoe moet? Mag niet. Taxi Driver heeft daar patent op. Vind je het Nemesis Systeem van Shadow Of Mordor gaaf? Jammer, tot 2035 mag niemand anders dat concept gebruiken. Ik vind dit werkelijk een walgelijke kant van de game industrie die creatieve vrijheid beperkt. Er zijn juist talloze gave dingen afgeleid van grondleggers. Wat zijn jullie gedachten hierover?

Er zijn overigens voorbeelden waar ik me wel in kan vinden. Zoals controllers / consoles / accessoires niet mogen imiteren (of HUDS jatten). Je mag bv niet de Wii controller of Dance Dance Revolution mat namaken, en Mass Effect heeft een patent op het keuze-wiel design. Dit soort keuze momenten mogen andere games nog steeds toepassen, zolang ze maar niet het specifieke wiel design jatten. Hier zie ik geen probleem in geziene het gaat om een specifiek design dat je associeert met het origineel, niet om het gameplay concept zelf.

Een paar bekende patents:
- Minigames tijdens laadschermen mag alleen Namco doen.
- Katamari's gameplay (een bal moeten rollen om vervolgens zoveel mogelijk objecten eraan te kleven)
- Het Sanity systeem van Eternal Darkness.
- Dual reality systeem van The Medium (niet 2 verschillende realiteiten tegelijkertijd besturen).
- Tekken heeft langdurig patent gehad combo tutorials
- En zoals eerder gezegd: de pijl van Taxi Driver en Nemesis systeem van Shadow Of Mordor.

Fonzzz002 schreef:
Er zijn overigens voorbeelden waar ik me wel in kan vinden. Zoals controllers / consoles / accessoires niet mogen imiteren (of HUDS jatten). Je mag bv niet de Wii controller of Dance Dance Revolution mat namaken, en Mass Effect heeft een patent op het keuze-wiel design. Dit soort keuze momenten mogen andere games nog steeds toepassen, zolang ze maar niet het specifieke wiel design jatten. Hier zie ik geen probleem in geziene het gaat om een specifiek design dat je associeert met het origineel, niet om het gameplay concept zelf.

Juist die dingen vindt ik onzin om een patent op aan te vragen. Komt op mij over op mierenneukerij of iemand wel of niet een wiel mag gebruiken als keuze mogelijkheid. Juist dingen als een Nemesis systeem vind ik logischer om een patent op te hebben. Daar zit technologie en kunde achter. Dat begrijp ik wel. Wil niet zeggen dat ik daar dan voorstander van ben trouwens. Maar dat vind ik bij patenten sowieso.

Ik ben blij daat niemand een patent heeft genomen op een 'vraagteken of uitroepteken boven een karakter of map voor een quest'. Anders zat nu 75% van de gameswereld met een gigantisch probleem. 'Pijltje om de weg aan te duiden' - hoe verzin je het. Dat is net zo erg als 'Rood voor leven en blauw voor mana'.

Meest schrijnende voorbeeld vind ik zelf momenteel het nemesis systeem uit de Shadow of Mordor games.

Vooral als je bedenkt dat ze de combat zelf hebben gejat van Rocksteady en er zelf nu zo’n acht jaar ook niks meer mee doen.

Een patent hebben op iets wil toch niet zeggen dat niemand anders er gebruik van mag maken? Je moet er wel voor betalen. Maar, newsflash: dat is het geval met zo goed als alles op deze aarde. Als je iets bedenkt en er een patent op neemt, dan ben jij de eigenaar van dat concept en moeten anderen betalen om er gebruik van te maken. Hoe ver dat mag gaan is een andere discussie.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:04 uur

geplaatst: vandaag om 20:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.