menu

Games / Algemeen / Games met goede herspeelwaarde

zoeken in:
avatar van Fonzzz002
Fonzzz002 (crew)
Er zijn games die je aanmoedigen om het meer dan 1x te doen om alle content te kunnen ervaren. Dit kunnen ze doen door grote keuze momenten in het verhaal, je nieuwe modes aan te bieden of je de mogelijkheid te geven om de game op meerdere manieren te spelen. Wat zijn games die een stap verder gingen met hun herspeelwaarde? De mijne zijn:

- Dishonored en Deus Ex: Human Revolution.
Beiden games geven je de optie om full stealth mode te gaan waarin je niemand echt vermoord, of juist agressief erop los te gaan met een weid arsenaal aan wapens. De levels zijn ontworpen op een manier die beiden speelstijlen goed steunt, waardoor het leuk is om de games op beiden manieren doorgespeeld te hebben.

- Detroit: Become Human.
Van alle interactive dramagames die ik heb gedaan heeft Detroit Become Human de meest interessante veranderingen. De meeste chapters kunnen op verschillende manieren aflopen, waardoor het leuk is om het tegenovergestelde te doen van de eerste playtrough. Characters kunnen schijnbaar vroeg sterven waardoor je de helft van hun verhaal mist, of zowel Markus als Connor kunnen voor een vredig of agressief pad gaan. In mijn 2e playtrough waren er meerdere sequenties die ik niet had meegemaakt in mijn eerste, of de levels hadden een andere emotionele toon. Genoeg content om te ervaren voor meer dan 1 playtrough.

- Catherine: Full Body.
Buiten de meerdere paden die je in het verhaal kunt bewandelen (zoals good, evil, solo etc) heeft Full Body ook een remix mode, die alle levels anders indeelt met nieuwe soorten blokken, waardoor zowel het verhaal als de gameplay genoeg vernieuwing brengt.

Fire Emblem: Three Houses.
Je hebt de keuze om leraar te worden van 3 klassen. Iedere klas heeft zijn eigen characters, met hun eigen verhaal en hun eigen leuke trekjes. Daarnaast maken ze alle 3 het hoofdverhaal van een andere kant mee, waardoor de nieuwsgierigheid voor mij te groot was om het bij 1 playtrough te laten. Bovendien geeft Three Houses je de keuze tussen Casual of Permadeath mode, met daarin weer 3 verschillende moeilijkheidsgraden. Deze kunnen voor hele andere playtroughs zorgen die wisselen tussen “nogal makkelijk” tot “gruwelijk stressvol”.

- Persona 5.
Ondanks dat het een 100+ uur game is heeft het teveel content om in 1x te ervaren. Met new game+ kun je vaardigheden van je vorige speelsessie meenemen zodat je vroegtijdig dingen kunt doen waar je misschien niet aan toe kwam in je eerste sessie. Daarnaast zijn er optionele uitdagingen zoals een extra moeilijke boss die alleen in de 2e speelsessie verschijnt, een nieuwe romance beginnen of proberen voor de 100% completion te gaan.

Verder zijn er heel wat games die een hogere moeilijkheidsgraad aanbieden als je de game uitspeelt, of je een new game+ mode aanbieden met de mogelijkheid alle powers te behouden. Niet een hele denderende beloning maar als de game goed is, en je er meer uit wilt halen, dan is het fijn om deze optie te hebben. Bij o.a. Dmc: Devil May Cry, Cuphead, Uncharted, Evil Within 2 en Shadow Of The Colossus heb ik hier met plezier gebruik van gemaakt.

avatar van Squall Lionheart
Squall Lionheart (moderator)
Een paar titels die me gelijk te binnen schieten waar ik veel te lang in heb vertoefd:

Dark Souls
Alle soulsborne games door hun coole newgame+ systeem minstens 3x uitgegamed, 'nuff said...

Vagrant Story
Beetje 'tzelfde als hierboven, na 1ste keer uitspelen nog eens met behoud van stats en een bronze key die een heel stuk ondergrondse challenge dungeon opent. Daarna nog eens voor de silver en gold keys...

Deus Ex
Door de zieke open approach die eerste level op wel tien manieren gecleared en allemaal in de eerste playthrough, daarna multi-choice ziek groot ook nog...

Sentient
Erg vaak doorheen gebumbled, dit clunky, quirky avontuur. Een ogenschijnlijk oneindige wirwar aan storylines om in te struikelen. Hier een review waar ik het laaiend mee eens ben...

Ghost Master
De vele leuke mini scenario's en mogelijke scare-tactics, samen met de challenges om nieuwe ghosts en ectoplasm te verdienen, maken van de lekker open levels uniek herspeelbare puzzelruns...

En natuurlijk de oneindig speelbare Minecraft!

avatar van Sinner
Sowieso zowat elke Fire Emblem game. Vaak omdat je meerdere hoofdpersonen hebt en in staat bent diverse zijkarakters te recruteren en je leger aan te passen naar wens of bvb nieuwe conversatie stukjes te starten.

Een hele rits Isometrische RPG's. Ik noem maar vlug even Wasteland 2, Divinity Original Sin 1 en 2 als voorbeeld - vanwege de keuzes, en hoeveelheid zaken in het spel.

Games als Civilization, Stellaris, Age of Wonders III, de Total War games - een half uurtje wordt al snel een halve dag en je kan letterlijk oneindig door blijven spelen.

De huidige wave aan Farm games / Live your life games. Stardew Valley, Graveyard Keeper, Story of Seasons, Fantasy Life of games ala Planet Zoo of Planet rollercoaster. Ook vrij simpel. Je bent er zo mee vertrokken en voor je het weet ben je al tientallen uren, zoniet meer kwijt.

avatar van Manny Calavera
Ik ben eerlijk, speel een game eigenlijk nooit een tweede keer. Ben al blij dat ik de tijd kan vinden om games 1x te spelen

Hoogstens dat ik jaren na dato nog eens een game opnieuw start, maar dan is het gewoon vaak de campagne opnieuw spelen.

Enige uitzondering is Fifa. Maar dat zijn korte potjes die je een heel seizoen lang kan spelen.

avatar van Grovonion
Manny Calavera schreef:
Ik ben eerlijk, speel een game eigenlijk nooit een tweede keer. Ben al blij dat ik de tijd kan vinden om games 1x te spelen
Same here, ik heb volgens mij nog nooit een spel twee keer uitgespeeld.

avatar van Manny Calavera
Grovonion schreef:
(quote)
Same here, ik heb volgens mij nog nooit een spel twee keer uitgespeeld.


Ik kan me alleen GTA V herinneren bij mij de laatste tig jaar. Een keer op de Xbox 360 en een keer op de One.

avatar van Sinner
Ik heb meerdere games meerdere keren uitgespeeld. Eens even denken over een lijstje in de trend van 'welke 15 games zou jij meenemen als je op een onbewoond eiland zou belanden'. Zonder internet verbinding dan. Dus geen MMO's of zo. Morgen meer.

avatar van Grovonion
Ik zou ook eerder aan sand-box games denken, of strategische games zoals civilization, en veel minder verhaal-gedreven games.

avatar van mrdig
Games met verschillende eindes/paden vind ik dan weer verschrikkelijk om meer dan 1x te spelen. Ik volg 1 route en dan is het klaar. Uitspelen, nog wat haalbare achievements halen en dan door naar de volgende game is mijn strategie dan ook.

Toch weten sommige games mij wél te verleiden tot het herspelen en dan denk ik op dit moment aan:
- oudere call of duties: Eerst op normal, daarna op Vereran (bij de recentere call of duties begin ik vaak meteen op veteran want ze zijn lang niet meer zo lastig als weleer)
- Alan Wake nightmare mode die je unlockt na 1x uitspelen: super intens.
- stardust galaxy warriors: doorloop de campaign met verschillende presets.
- hyper sentinel: complete all modes on hard
- Ori: complete the game without using an ability point
- Unravel: complete every level in one go without dying
- Rayman origins/legends: alle lums, levels, gold cups, time trials op 100%

Vaak zitten hier dus ook achievements aan gekoppeld wat mij dan af en toe net dat ene zetje geeft om nog even langer met de game bezig te zijn. Ori bijv uitspelen zonder een ability point te gebruiken vind ik dan wel weer een uitdaging en geen straf om te doen, omdat het een awesome game is. Meteen ook het toffe aan achievements, zonder achievements had ik het bijv ook nooit in mijn hoofd gehaald om een uur lang in Tombraider een kip proberen te vangen, in de lucht te gooien en dan met een pijl proberen te doorboren

Verder hebben (retro)games waar je wat nostalgie bij hebt een goede herspeel waarde:
- ATR speel ik elk jaar wel een keer uit
- zelfde geldt voor Thundercats
- kick off 2 speel ik gemiddeld 1x per maand
- classic adventures als monkey island 1 en 2, Indiana Jones fate of Atlantis, flight of the Amazon queen, etc speel ik elk jaar wel even
- Cannon fodder idem dito
- paar maanden terug Turrican 3 weer helemaal uitgespeeld: epische soundtrack
- marvin marvelous adventure minimaal 1x per jaar spelen totdat je doodgaat (en dan ben je zeker 5 a 6 uur verder)
- idem dito voor Banshee, Roadkill, Lotus 2, Pacmania en dan vergeet ik nog het eea.

avatar van Sinner
Grappig ik vind net games met verschillende paden en eindes interessant om te spelen om te zien in hoeverre alles verschilt van mekaar. Maar wel liefst met enige tijd ertussen. (ik schrijf meestal wel de hoofdpunten ergens op omdat mijn geheugen het regelmatig laad afweten). Ben daarom bvb ook heel erg blij met Telltale's Batman The Enemy Within met Games For Gold bij Xbox deze maan.

Maar heb er eens over gedacht - mocht ik gestrand zitten op een eiland zonder internet:

- Castlevania Bloodlines
- Civilization V
- Divinity Original Sin 1
- Divinity Original Sin 2
- Doom 2016
- Elder Scrolls Skyrim
- Fallout New Vegas
- Fire Emblem Awakening
- GTA V
- Heroes of Might & Magic III
- Stardew Valley
- Super Mario Galaxy 2
- Tekken Tag Team 2
- Warhammer 40K Dawn of War GOTY
- Xenoblade Chronicles X

Mocht ik een internet connectie hebben mag je daar Elder Scrolls Online, Elder Scrolls Legends, Eternal en Heartstone bijtellen. Ik heb trouwens niet iedere game van bovenstaande lijst gespeeld of uitgespeeld (allemaal wel eventjes), maar het gaat me vooral om 'hoe lang zou ik met dit lijstje kunnen toekomen - mezelf kennende, heel erg lang.

Maar idd - ook ik speel best nog wel wat retro games - Graphic Adventures, en dan met name Simon The Sorcerer 1 en 2 speel ik ieder jaar of iedere 2 jaar wel eens door. Een Kings Quest of Space Quest om de zoveel jaar, afhangende van mijn zin - evenals de Lucasarts games.
- Ik ben een heel hevig fan van de sidescrolling beat 'm ups. Final Fight, de tweede en derde Streets of Rage, de originele Golden Axe - al die games komen om de paar maanden wel eens in de playlist voor, soms solo, soms met vrienden.
- Meestal alles waar Castlevania opplakt - al was het maar om de soundtrack die ik geweldig vind.

- Ik ben met name blij dat dit soort games nog steeds netjes in stand wordt gehouden door door de Indie scene, die vaak met redelijk goede games op de proppen komt in dezelfde stijl.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:26 uur

geplaatst: vandaag om 00:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.