menu

Games / Algemeen / Vastzitten door blunders

zoeken in:
Fonzzz002 (crew)
Het gebeurd weleens dat je niet verder komt bij een game of erg lang over een stuk doet. Dit ligt meestal aan een hoge moeilijkheidsgraad, misschien een onduidelijke puzzel of een technisch mankement. Maar het kan ook gebeuren dat de reden dat je vastliep eigenlijk lag aan een blunder of misverstand van jou kant, waarbij je jezelf voor de kop slaat na het achterhalen wat er fout ging. Zijn er momenten waarbij mensen dit hadden?

Mijn ervaringen zijn:
- Prince Of Persia: Sands of Time. Er is op gegeven moment een puzzel waarin je deuren moet doorlopen. Bij de verkeerde deur word je teruggestuurd naar het begin. Als kind heb ik de game zo’n 6x gespeeld en alle keren ging ik gewoon de deuren 1 voor 1 af, totdat ik de volgorde uit mijn hoofd wist. Dit was een heel tijdrovend, hersendoden proces en daarom was het mijn minst favoriete deel van de game. Toen ik de game een tijdje terug ging herspelen merkte ik echter dat je het geluid van spattend water hoort wanneer je voor de juiste deur staat. Ineens liep ik binnen 1 minuut door dit stuk heen. Al die tijd die ik als kind verspeelde door 1 voor 1 alle deuren af te gaan.. damn, dat was een groot facepalm moment.

- Last Labyrinth.
Dit was de aanleiding voor deze post. Ik plaatste afgelopen week nog een bericht over hoe deze game een puzzelreeks heeft die onmogelijk oogde. Je hebt een 5x5 rij van vierkanten. De bedoeling is door ze allemaal rood te krijgen door ze in een specifieke volgorde in te klikken, daarna op een grote knop klikken om te bevestigen dat je klaar bent. Tenminste.. dat dacht ik. Na de puzzel nogmaals te proberen ben ik erachter gekomen dat dit helemaal niet de bedoeling is. Door de grote knop in te klikken begin je juist met de puzzels. Alles wat je daarvoor invoert heeft nergens invloed op. In andere woorden: ik heb godganse 40 minuten herhaaldelijk op vierkantjes lopen klikken voor jandoedel. De echte puzzel bestond uit het veld leegmaken nadat een paar vakjes roodgekleurd werden. Daar was ik in nog geen 5 minuten mee klaar. De game had hier wel een duidelijke hint over mogen geven (zoals dat het meisje direct de grote knop inklikt oid), maar achteraf kon ik er wel om lachen.

- Silent Hill 4: The Room.
Er is een aardige reeks aan dingen waar ik niet bekend mee was tijdens het spelen van deze game waardoor ik het mezelf onnodig moeilijk had gemaakt, bleek achteraf. O.a. een overpowerde charge-aanval die ik nooit gebruikte, het feit dat je kon voorkomen dat geesten je verder achtervolgen (ipv alleen ze tijdelijk verdrijven) en je kon de AI genezen door kaarsen te gebruiken (ipv bidden dat ze niet aangevallen werd, wat ik deed). Hierdoor heb ik heel veel frustratie ervaren door constant met geesten te worstelen, al mijn munitie besteden aan monsters die ik achteraf makkelijk met de charge aanval kon doden en ergernis aan de AI, die monsters niet probeerde te ontwijken. Het bleek allemaal onnodig te zijn.

- Night in the Woods.
Niet echt een “vastzit” moment, maar wel een facepalm moment. Ik kwam rond 70% in de game er pas achter dat er een trap naar boven was die naar een kerk leed. Hier zaten ook allerlei personages en optionele verhaallijnen die ik daardoor compleet mis was gelopen. Aight.

centurion81 (moderator)
Leuk topic!

Enige wat mij nog helder voor de geest staat:
In Blaster Master Zero moet je in een bepaald level (ergens aan het begin van de 3e of 4e wereld) het water in. Je kunt dit met je auto doen, maar die kan dan niet weer het water uit (hij kan wel springen, maar het water is dieper dan dat). Ik ben met auto en al het water in gesprongen, heb het onderwaterding gefixt, had vervolgens de auto weer uit het water nodig ,maar dat kon niet.

Je zou zeggen: pak dan even een savegame van ietsje eerder. Ik was echter zo "handig" mijn run op één savegame te doen en je raadt het al: ik heb gesavet nadat ik het onderwaterding gefixt had, terwijl mijn auto dus onbruikbaar op de bodem geparkeerd stond. Joepie!

Dit jaar nog: Onimusha remake. Wat een makkelijk game moet zijn, daar strand ik bij de voorlaatste baas door een gebrek aan healing. Mijn flater is dat ik de voorgaande levels makkelijk zonder al te veel healing kan moeten kunnen halen (behalve de 3de laatste baas), maar alles opgebruiken voor de eindbazen: big NO-GO...

Idd: leuk topic!

Meeste blunders komen bij mij door het feit dat je de game controls / features niet allemaal helder hebt. Bij Mass Effect 1 (1 van de 1e rpg’s die ik speelde) duurde het tot erg laat in de game dat ik eindelijk snapte wat al die special powers nu precies betekenden en hoe je ze überhaupt moest gebruiken. Ladingen onbenutte skill points, nooit een special gebruiken en jezelf maar afvragen waarom de game zo moeilijk is, dat soort dingen

Haha ojeej, ja ik heb er wel een! Een paar weken terug ben ik begonnen met Majora's Mask op de 3DS. Ik was nooit echt heel erg ver gekomen en was benieuwd of ik het drie dagen-systeem beter onder de knie kon krijgen nu. Want ik vond het een ontzettend moeilijke game destijds, ik zat nog op de basisschool, dus zo heel gek was dat nou ook weer niet. En tijdens het gamen nu kwam ik erachter dat er een liedje is om de tijd te vertragen.... Dan heb je dus twee keer zoveel tijd, had ik dat maar eerder geweten!!

Ik weet zeker dat ik nog veel meer van dit soort momenten heb gehad! Maar kan er nu even niet opkomen, wie weet komen ze later.

Ik had zo een tijd problemen met the Last Guardian, mrdig. Het heeft me tot ergens in de helft geduurd te snappen dat er controls bestaan voor Trico. En ik maar roepen en hij me negeren, wel straf dat ik zonder de controls volledig te benutten toch verder kwam, spreekt voor de AI van Trico.

Grovonion schreef:
spreekt voor de AI van Trico.

...wel voor die van Trico ja!

Sinner schreef:
(quote)

...wel voor die van Trico ja!
Hoe wist je dat ik een androide ben?

Wellicht mijn eerste grote blunder destijds was toen ik een jaar of 8-9 was en voor de allereerste keer Wonderboy speelde op mijn C64. Wereld 1-2. Helemaal aan het begin van dat level. Geen idee hoe ik in godsnaam over die grote plas water heen moest komen. Ook geen idee dat het joch gewoon op wolkjes kon springen.

Ik denk dat dit nog wel voordat ik de allereeste keer een Mario game gespeeld had, aangezien er niemand in mijn directe omgeving een NES had. (veranderde eventjes daarna).

Grovonion schreef:
(quote)
Hoe wist je dat ik een androide ben?

Je interacties met dat ander model androide dat ik ken

Fonzzz002 (crew)
Weer een paar :

Heel Grand Theft Auto V gespeeld zonder te weten dat je kon fast travelen met de taxi. Heb voor letterlijk elke missie zelf heen en weer gereden. Kwam er serieus pas recentelijk achter dat fast travel een optie was en geen idee waarom mij dat destijds niet bekend was haha.

Breath Of The Wild uitgespeeld zonder te weten je inventory te kunnen upgraden met Korok Seeds. Ik verzamelde ze gewoon omdat ik het leuk vond ze te verzamelen en het ging prima met een krappe inventory.

Maakte een stomme leesfout in Papers Please waardoor ik nooit naar een goedkopere woning verhuisde, denkend dat het juist duurder was om te verhuizen. Hierdoor speelde ik de game op een soort zelfgemaakte hard mode waarin je financieel het nog maar net volhoudt als je goed presteert.

In Amnesia: The Bunker vergat ik dat je deuren kapot kon maken met granaten of stenen, ondanks dat dit duidelijk in de intro werd uitgelegd. Hierdoor bleef ik 8 uur lang ronddwalen (in een game die je in uiterlijk 5 uur uitspeelt) voordat ik doorhad wat er fout ging.

Speelde Cuphead: The Delicious Last Course met de originele characters en originele wapens, niet wetende dat de DLC speciaal gemaakt was voor het nieuwe character en de nieuwe wapens. De game was te moeilijk op deze manier en beleefde er niet veel plezier aan, maar het werd 5x makkelijker zodra ik overstapte naar het nieuwe character met nieuwe powers.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:35 uur

geplaatst: vandaag om 18:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.