menu

Games / Algemeen / Digital vs Physical

zoeken in:
avatar van centurion81
centurion81 (moderator)
Ben benieuwd wat jullie afwegingen zijn om physical dan wel digital games te kopen.
Ik ben inmiddels wel om eigenlijk en vind het prima om alleen nog games digitaal te kopen!

avatar van Rujar
Volgens mij is het enige voordeel van fysiek in handen hebben van een game om het hoesje (vanuit een collectors oogpunt). En natuurlijk de tweede hands markt. Eigenlijk zou dat ook met blockchain technologie opgelost kunnen worden.

Zelf plemp ik het liefst alles digitaal op een disc . Uiteindelijk zal het digitaal hebben van games wel opgeslagen moeten worden (dat doe ik tenminste wel) en daarbij verbaast het mij wel dat er in principe ook weinig prijsverschil in zit terwijl de distributie van fysieke games toch stuk duurder zal zijn. En meer opslag is ook extra kosten.

avatar van mrdig
Rujar schreef:
Volgens mij is het enige voordeel van fysiek in handen hebben van een game om het hoesje (vanuit een collectors oogpunt).


Dit is voor mij de enige reden om nog fysieke games in huis te halen. In mijn geval dan retro games, ps vita games en sporadisch een xbox/ps4 game. Op de Xbox One koop ik eigenlijk alles digitaal, super handig maar er kleeft wel een risico aan: stel je krijgt van Microsoft een account-ban dan kan je fluiten naar je digitale game library van duizenden euro's.

Maar nog even en je koopt denk ik ook steeds minder games digitaal en maak je meer en meer gebruik van games as a service (stadia, gamepass, etc...)

avatar van patenpac
Voor mij is het aankopen van digitale games absoluut geen struikelpunt (mijn Steam bibliotheek is daar het perfecte bewijs van). Echter heb ik hier meer problemen mee wanneer we spreken over cd's, maar die discussie is voor een andere meter site

avatar van Shinobi
Ik was altijd iemand die het liefst voor fysiek ging, maar vanwege het innemen van onnodige ruimte vind ik digitaal al sinds een paar jaar the way to go.

avatar van Manny Calavera
Ik koop eigenlijk alles nog fysiek voor de consoles. Digitaal is de prijs zelden goedkoper en met digitaal heb je ook geen optie voor tweedehands verkoop. Want ik zet bijna alles wat ik heb uitgespeeld weer online te koop. Zo blijft gamen goed betaalbaar. Ik koop wel af en toe wat in de Nintendo e-shop of op Steam.

Wat ik wel jammer vind is dat je tegenwoordig niks meer bij je schijfje krijgt. Vroeger kreeg je mooie handleidingen en kaarten.

avatar van Grovonion
centurion81 schreef:
Ik ben inmiddels wel om eigenlijk en vind het prima om alleen nog games digitaal te kopen!
Godslastering!! Nee, ik ben en blijf van de oude stempel, en dat is natuurlijk ook omdat ik een verzamelaar ben. Geef mij maar fysiek. Digital only heeft al genoeg bewezen dat het vergangelijker is dan gelijk welke kartonnen box uit de jaren 80. Het ene moment koop je iets en het andere moment wordt het van de stores gehaald omdat een of andere licentie niet meer betaald wordt. Laat dat maar rap zitten!

avatar van Confusie
Merk wel dat ik het bij de Switch eigenlijk wel lekker vind om veruit het meeste op het systeem ingebakken te hebben. De tijd van de glanzende kartonnen doosjes en de spannende dikke boekjes ligt ver achter ons inmiddels. Die kleine lege hoesjes met die kleine kutte kaartjes bevatten voor mij in ieder geval nul romantiek.

avatar van Confusie
Bij Hades:

Fysiek is oud nieuws. Het voormalig normaal. De tijd van loslaten is gekomen. We praten nu vooral zonder te touchen.

Luister dit maar eens.

avatar van Manny Calavera
Confusie schreef:
Fysiek is oud nieuws. Het voormalig normaal. De tijd van loslaten is gekomen. We praten nu vooral zonder te touchen.

Luister dit maar eens.


Dit is natuurlijk niet waar.

Je hebt er een geweldige optie bij met digitaal, maar ik denk dat er nog gigantisch veel verkocht wordt fysiek.

Het blijft nog steeds heerlijk om een doosje met een nieuwe game te openen of om een game tweedehands door te verkopen nadat je er klaar mee bent.

avatar van Sinner
Manny Calavera schreef:
of om een game tweedehands door te verkopen nadat je er klaar mee bent.


Door te verkopen ben ik niet van, maar in je kast / verzameling terugzetten als trofeetje. Ja. Dat blijft absoluut zijn charme houden.

avatar van Confusie
Ja ik heb dat niet.

Komt bovendien ook nog eens bij dat de hedendaagse verpakkingen voor mij nul charme bevatten.

Laat staan een boekje.

Een schap gevuld met glanzende snes kartons die grote pc dozen, dat had wel wat ja.

Maar die tijd ligt dus vrij ver achter ons.

Vroeger in zo’n boekje stond ook weleens een stripverhaaltje ofzo.

Was wel lache.

avatar van Manny Calavera
Ik heb ook geen collectie. Heb misschien 10 games die ik heb bewaard van nu en een stel klassiekers van vroeger. Ik verkoop na uitspelen liever door en van dat geld haal ik weer een nieuwe game. En af en toe bewaar ik iets. De topgames op de Switch heb ik bv bewaard de afgelopen jaren, net als Rockstar toppers. Maar ik koop geregeld voor 2 tientjes een Call of Duty of Far Cry. Paar weekjes spelen en weer de verkoop in. Als dat aspect weg is dan is een hoop charme om te gamen bij mij verdwenen. Niks zo fijn als een hele goede deal op sites als Marktplaats hebben.

avatar van Banjo
Confusie Lou Reed! dat is een goeie keuze.. en past ook goed om in de nacht te draaien .
Maar als jij fysiek aankopen niet zo belangrijk vind dan ben ik wel benieuwd hoe jij je muziek aanschaft op cd, plaat of alles digitaal?.

On topic: ik wil Hades nog wel spelen he, misschien is het iets voor mij...

avatar van Confusie
Banjo schreef:
Confusie Lou Reed! dat is een goeie keuze.. en past ook goed om in de nacht te draaien .
Maar als jij fysiek aankopen niet zo belangrijk vind dan ben ik wel benieuwd hoe jij je muziek aanschaft op cd, plaat of alles digitaal?.

Zelfde verhaal een beetje. Alleen nog streamen. Misschien tegen het zere been van sommigen maar past binnen mijn minimalistische inrichting en levensstijl. Ook op het vlak van muziek heb ik uiteindelijk moeten concluderen dat tastbaar bezit een illusie is en binnen het huidige tijdsbeeld vooral onpraktisch. Jammer maar is niet anders. Ook ik heb geregeld heimwee naar de 90’s maar die zijn gewoon voorbij.

avatar van Manny Calavera
Ik had films, series en games altijd graag fysiek. Muziek niet, nooit gehad. Vroeger was er al internet en later genoeg opties voor de legale wijze.

avatar van Banjo
Nou ik ben al heel lang met platen bezig en het is elke keer weer een feestje om een nieuwe plaat in bezit te mogen hebben. En spellen die wil ik zoveel mogelijk allemaal fysiek in bezit hebben want ik verwacht dat de nostalgie van het doosje en cd of cassette na jaren weer ongekend populair gaan worden...
Noem het een vooruitziende blik en zo niet dan voel ik me toch nog een beetje bijzonder...

avatar van Confusie
Als ik een plaat zou uitbrengen zou ik wel zelf het artwork willen verzorgen en misschien nog een boekje met een paar afbeeldingen en teksten enzo en zou ik het ook wel leuk vinden als mensen die wouden kopen maar zelf heb ik dat niet nee.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:34 uur

geplaatst: vandaag om 13:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.