menu

Games / Algemeen / Keuze stress

zoeken in:
avatar van Fonzzz002
Fonzzz002 (crew)
Tegenwoordig zijn er zoveel games, en er komen alleenmaar meer bij, dat ik overweldigd raak door het keuze aanbod. Op Playstation Plus alleen al heb ik nog games staan als Metal Gear Solid V, Deus Ex Mankind Devided of Hitman uit 2016 die ik zou willen doen. Maar eigenlijk wilde ik eerst Kingdom Hearts 1.5 en 2.5 op Critical proberen. Echter, voordat ik daar aan toe kwam kreeg ik al Dead Or Alive 6 in mijn post en Devil May Cry 5 staat om de hoek. Ik zou, bewijs van spreken, de rest van mijn leven kunnen toewijden aan games doen die me goed lijken en op mijn 100ste zal er nog zat te doen zijn. Ik vind het daardoor toch wel jammer dat ik veel zou moeten missen of overslaan, wat het kiezen tussen games lastig kan maken. Zijn er andere die hier last van hebben? Ik speel nu vooral waar ik op dat moment behoefte aan heb, zonder me bijzonder veel bezig te houden met wat ik nog in bezit heb of welke games eraan komen.

Ulysses
Ik had dezelfde gedachte om hier een topic rond te starten. Heb er erg last van en het zuigt. Krijg de laatste tijd bijna niets meer uitgegamed. De stapel is zo groot en het prikkelt om aan zoveel te beginnen. En ik hoor het van vele vrienden ook die er enorm last van hebben.

Ik moet mezelf echt eens dwingen om de dingen uit te gamen. Maar vaal zovaak in gefaald. Geen idee of iemand er een goede oplossing voor weet.

avatar van Grovonion
Als ik alle games die ik momenteel in bezit heb wil uitspelen zal ik daar nog 28.000 uren in moeten steken. Als ik 3 uur per dag zou kunnen spelen (pure theorie, want dat kan ik niet), krijg ik ze in 25 jaar afgespeeld.

Hoe moet ik daaraan beginnen?

avatar van mrdig
Fonzzz002 schreef:
Zijn er andere die hier last van hebben? Ik speel nu vooral waar ik op dat moment behoefte aan heb, zonder me bijzonder veel bezig te houden met wat ik nog in bezit heb of welke games eraan komen.


Ja hier heb ik ook last van en ik denk velen met ons. Mijn backlog is al huge en wordt door leuke aanbiedingen/nieuwe-games grotere en groter. Ik heb maar geaccepteerd dat het niet anders is. Vervelende is wel dat het dan zeker lastig kiezen is wanneer welke game te doen. Voor mezelf heb ik dan de regel: speel Max 1 grote game gecombineerd met casual kleine games. Daarnaast helpt een site als TrueAchievements mij met kiezen dankzij leuke challenges en de monthly TA-playlist (deze maand is dat la-noire bijv)

avatar van Manny Calavera
Fonzzz002 schreef:
Tegenwoordig zijn er zoveel games, en er komen alleenmaar meer bij, dat ik overweldigd raak door het keuze aanbod.


Heb jij toevallig vandaag de column op gamer.nl geschreven?

Kan iemand die gamelawine stoppen? | Column | Gamer.nl



Ik heb vaak hetzelfde, wil nog zoveel spelen, maar door tijdgebrek kom ik er niet aan toe. En dus word ik wat kritischer. Ik speel ook liever 10 lange, goede games in een jaar dan dat ik maar door blijf gaan om zoveel mogelijk gespeeld te hebben. En verder hou ik een Exceldocumentje bij met wat ik nog wil halen. Rond die tijd dat ik er aan toe ben liggen al die games voor 1 of 2 tientjes overal te koop haha.

avatar van Shinobi
Herkenbaar.

Ik pak het zelf game voor game aan; eerst de huidige game uitspelen eer ik een nieuwe oppak. Tussendoor hou ik de reviews en berichtgeving in de gaten, om mij te beletten dat ik een slechte game ga spelen. Een grote backlog die ik moet afwerken zou al helemaal demotiverend werken. Die heb ik gelukkig dus ook niet. Alleen al de berichten van mensen die lijsten met games in Steam hebben of een eindeloze stapel met games waar ze nog niet aan zijn begonnen is afschrikwekkend.

avatar van Sinner
Niet meer zo veel als vroeger. Ik koop veel minder games dan een paar jaar terug maar doe het ook een stuk rustiger aan. Net zoals sommige anderen hier had ik op een bepaald moment het idee dat ik mijn backlog 'MOEST' afwerken en zodoende echt in competitie lag met mezelf - daardoor ging voor mij op een bepaald moment een gedeelte van het plezier van het gamen verloren. Ik beperk me nu dus een beetje tot de games die ik echt zie zitten en ik heb echt geen haast - speel ik het vandaag niet, dan maar morgen. En er zijn gerust weken dat ik ook niet game (deze week zonnig weer - heb ik meer gewandeld en buiten geweest en denk ik niet dat ik meer dan een uurtje gegamed heb op de hele week). Maar ik haal me zeker niet alle releases meer in huis. Point in case: ik ben nu al ruim 3 maand bezig met Assassins Creed Odyssey - ik heb een 50-55 uur erin, dat is mijn main game, en daarbuiten speel ik wel eens een beat 'm up of een shooter - maar het hoeft niet van vandaag op morgen.

In het kort - ik maak me er niet zo druk meer om. Ik ben ook niet van plan de volgende generatie aan te schaffen bij uitkomst daarvan. Een Switch zal ik dit jaar vast wel in huis halen vanwege bvb Fire Emblem e.d - maar ook daar - ik ga niet meer zoals op de PS3 en de Xbox 360 per console 200 games in huis halen enkel om 'te hebben'.

Uitzondering is echter wel de PC. Ik houd me wel geabonneerd op de Humble Bundle Monthly bvb, en koop regelmatig wel eens een Tier 1 of 2 van een bundle als als er iets leuks tussenzit. Maar voor die paar euro hoef je het ook echt niet te laten.

avatar van legian
Herkenbare verhalen, vooral de drang om de backlog weg te 'moeten' werken heb ik jaren lang gehad. Tot het punt dat de lol van het gamen er voor mij af ging. Gelukkig heeft Hollow Knight dat twee jaar terug weer doen opleven (nog steeds niet uitgespeeld trouwens).

Het probleem is dat we in deze maatschappij veel meer entertainment hebben dan dat we ooit kunnen nuttigen. Met die wetenschap beperk ik me dan ook tot de onderdelen die me tof lijken en waar ik de tijd aan wil besteden. Bij games is vooral dat tijdsbestek een groot ding, steeds meer games gaan op de open-world tour met uren en uren aan dingen om te doen. Hartstikke tof natuurlijk, maar ik heb geen tijd en zin om een half jaar of langer met de laatste Assassins Creed bezig te zijn bijvoorbeeld. Om die reden ben ik ook nooit aan Skyrim, The Witcher en Fallout begonnen. Hoewel ik AC Origins en Odessey nog wel graag wil proberen.

Anyway keuzestress. Als lijstjes freak heb ik alles in excel staan en dus overzichtelijk wat ik al uitgespeeld heb, waar ik nog mee bezig ben en wat er in de backlog staat. Door af te gaan van waar ik op dat moment zin in heb beperk ik de keuze voor welke nieuwe game ik opstart. daarbij heb ik daarin het limiet gesteld om eerst bepaalde games uit te spelen voordat ik het volgende deel of een vergelijkbare game aanschaf.

Daarnaast heb ik me vorig jaar voorgenomen om de backlog games in ieder geval te proberen, ik heb ze namelijk met een reden ooit aangeschaft. Weet de game me te boeien in die 'test' periode dan ga ik ermee door. Boeit de game niet dan wordt die geclassificeerd als 'geprobeerd'. En pak ik hem misschien ooit eens op als ik er tijd voor heb. Ha, alsof dat ooit gaat gebeuren . Ik schrijf er wel altijd een korte opmerking bij van mijn beleving. Dan kan ik makkelijker terugzien of ik iets nog een kans wil geven

De keuze stress is daardoor wel stukken minder geworden. Soms komt het nog wel voor, maar dan start ik meestal een oude favoriet op. De grootste uitdaging die ik nu nog heb is om niet telkens in de sales mee te gaan. Zo heb ik laatst Watchdogs 2 (vond de demo toen best tof) aangeschaft voor €10,50. Maar daar ga ik voorlopig ook geen tijd voor hebben. Selectievere aankopen doen is mijn grootste uitdaging nu eigenlijk.

Uiteindelijk is gamen als entertainment een hobby en dat moet natuurlijk wel leuk blijven.

avatar van centurion81
centurion81 (moderator)
Ik heb dit niet, ik koop een game die ik wil spelen en die ga ik spelen. Als ik er klaar mee ben kijk ik of ik nog oude games heb die ik weer op wil pakken en dan doe ik Dat, zo niet dan koop ik weer een game die ik wil spelen?

avatar van Princess Piranha
Haha goed bezig, centurion81. Je bent een van de weinige hier zo te lezen.

Bij mij komt de keuzestress in vlagen. Omdat er gewoon zoveel leuks is en ik het liefst alles tegelijk wil spelen. (En dan ook nog eens andere hobby's waar ik eigenlijk ook nog tijd in wil stoppen!) Maar alles kiezen kan niet en er lijkt een soort permanent tijdstekort te zijn Om ervoor te zorgen dat ik er niet letterlijk gestrest van raak, bedenk ik ook van: "Oké, waar heb ik nu het meeste zin in?" Daar kies ik dan iets uit en daar geef ik dan een tijdje mijn aandacht aan. En als ik dan weer ga denken: "Maar ik wil ook nu dit en dat!!", dan kan ik dat gevoel een beetje stoppen door te bedenken dat ik nu even voor deze game heb gekozen en er niks mis mee is om de rest even te negeren. Mij geeft het meer rust zo en het voelt ook niet vervelend als ik lang met een game bezig ben.

En inderdaad zoals sommige hier al vermelden, maak er nooit een 'moeten' van. En als die backlog dan blijft knagen, probeer het te zien als een soort verzameling? Niet als een lijst die je af moet werken. Maar waar je naar kan kijken wat je hebt verzameld of af en toe iets uit te kiezen om te spelen.

Wat een vriend van mij doet: Hij speelt ook games waar hij op dat moment zin in heeft. En daarnaast speelt hij veel van die spellen gewoon maar even. Een paar minuutjes, een paar uur, gewoon wat goed voelt. Zodat hij het toch even een beetje gezien heeft. Dat haalt ook die prikkel een beetje weg om een niet gespeelde game te moeten beginnen. Voor mij is dat iets te veel van de hak op de tak, maar misschien helpt/werkt het voor sommige users hier wel.

avatar van Confusie
Ieder voordeel toont te zijner tijd eventueel ook zijn nadelige kant.

Of andersom natuurlijk.

De voors en tegens van een tijd als deze.

Tandje overconsumptie.

Altijd wel ergens op de loer gelegen.

Scheelt eventueel dat gister weer de nationale week zonder vlees van start is gegaan, hoef ik me in ieder geval al even niet meer druk te maken wat voor stukske vlees ik vanavond ga pakken.

Dat scheelt dan al wel weer misschien.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:05 uur

geplaatst: vandaag om 10:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.