menu

Games / Algemeen / The Nostalgia Factor

zoeken in:
avatar van centurion81
centurion81 (moderator)
De laatste 1,5 jaar ben ik weer veel meer gaan gamen, en ook weer een stuk dieper in games gedoken dan ik de laatste jaren gedaan heb. Waar ik achter kom is dat een aantal games die ik nu speel/gespeeld heb echt beter zijn dan games van vroeger. Eerst vond ik ze ook wel goed, maar dacht ik..Mwoaaaa...vroeger had ik meer lol met die en die game...Langzamerhand begint het gevoel de overhand te krijgen dat mijn nostalgie de game-ervaring van vroeger toch vrij sterk kleurt en dat de goede games van nu oprecht beter zijn dan de goede games van vroeger...Omdat alles hierin subjectief is ga ik hier verder geen definitieve uitspraak over doen, maar vraag me af of anderen dit herkennen:

Nostalgie kleurt de waardering van oude games positief, maar af en toe lijk je deze nostalgische bril ineens even af te kunnen zetten en te ontdekken dat vroeger niet per se alles beter was

avatar van Sinner
Niet per se. Hangt voor mij echt af van game tot game. Ga ik de vergelijking trekken trekken tussen bvb een Tomb Raider nu en een Tomb Raider toen (of soortgelijke games destijds) dan wint de huidige iteratie hands down - zowel qua gameplay, storytelling, muziek als noem maar op. Ga ik echter kijken naar een hele rits van turn-based strategy games dan blijft voor mij Heroes of Might and Magic III van liefst 20 jaar geleden nog altijd een superieure titel op zowat alle vlakken. En eentje die ik nog regelmatig uit de kast trek.

Bij sommige games speelt nostalgie wel degelijk een heel belangrijke waarde en doet het me heel erg terug denken aan een bepaalde periode aan mijn leven. Soms is er ook gewoon een bepaald deel van het spel dat ik destijds geweldig vond (muziek, design, graphics) terwijl de rest bij nader inzien dikke prut is. Maar net zo vaak trek ik iets uit de kast - vaak samen met vrienden waarbij we met 2 of 3 man zwaar onder de indruk zijn van het gebodene (ik noem maar bvb een Samurai Shodown IV - die we eventjes 10 minuten zouden spelen om de PS2 HDMI kabel te testen en waar we uiteindelijk toch meerdere uren in hebben zitten klooien). Hetzelfde voor bepaalde Amiga games of C64 games (of Nes / Snes / Megadrive) games. Onlangs Final Fight 2 en 3 voor de Virtual Console gedownload op de WiiU en hoewel het voor een niche publiek bestempeld is en qua gameplay redelijk simpel is hebben we behoorlijk wat plezier ermee gehad - en zullen we ongetwijfeld ermee hebben...want je wil niet weten hoe vaak we Final Fight, Golden Axe en Streets of Rage (zeker II) er al niet doorgedraaid hebben de laatste 20-30 jaar.

Zelfde geld bij mij voor bepaalde C64 en Amiga games - soms erger ik me over de knullige controls - maar net zo vaak sta ik versteld over de simpelweg brilliante eenvoud van het spel in kwestie en hoe verslavend de game in kwestie wel niet kan zijn. Ik noem maar Ranarama of Wizball. Destijds uren en uren aan verkwist en afgelopen maanden weer eens op de C64 (via een soort zipdrive) aan de praat gekregen en ja hoor - ik was toch weer voor ettelijke uren vertrokken.

Dus...Nostalgie kleurt bepaalde games wellicht zeker positiever dan ze verdienen...maar verdomme - er zijn er net zo veel die ook zonder die roze bril hun mannetje staan.

avatar van Fonzzz002
Fonzzz002 (crew)
centurion81 schreef:
De laatste 1,5 jaar ben ik weer veel meer gaan gamen, en ook weer een stuk dieper in games gedoken dan ik de laatste jaren gedaan heb. Waar ik achter kom is dat een aantal games die ik nu speel/gespeeld heb echt beter zijn dan games van vroeger. Eerst vond ik ze ook wel goed, maar dacht ik..Mwoaaaa...vroeger had ik meer lol met die en die game...Langzamerhand begint het gevoel de overhand te krijgen dat mijn nostalgie de game-ervaring van vroeger toch vrij sterk kleurt en dat de goede games van nu oprecht beter zijn dan de goede games van vroeger...Omdat alles hierin subjectief is ga ik hier verder geen definitieve uitspraak over doen, maar vraag me af of anderen dit herkennen:

Nostalgie kleurt de waardering van oude games positief, maar af en toe lijk je deze nostalgische bril ineens even af te kunnen zetten en te ontdekken dat vroeger niet per se alles beter was


Interessant punt! Ikzelf vind moderne games gemiddeld een stuk beter dan oudere. Niet te zeggen dat ze altijd beter zijn in dezelfde trucken, maar als ik vergelijkingen trek dan merk ik me meer te kunnen vinden in moderne games dan games die ik rond de kindertijd speelde. Ik kan nog wel nostalgie voor die games voelen, maar ze zijn niet meer hetzelfde. Er zijn meerdere redenen die daarachter kunnen zitten. Je hebt tegenwoordig verbeterde technologie die makers meer creatieve vrijheid geven, in plaats van beperkt zijn tot wat een SNES zou kunnen. Ikzelf heb bv een groot zwak voor interactive dramagames zoals Heavy Rain of Until Dawn. Dit soort games zouden rond de N64 of PS1 tijd gewoon niet mogelijk zijn geweest.
Als kind heb je nog geen games gespeeld. Je kunt dan sneller onder de indruk zijn van de eerste dingen die je tegenkomt, omdat je niet beter weet. Als kind vond ik LOTR: The Third Age een goed rpg spel, maar het was ook één van de eerste turn based rpg games die ik speelde. Nu merk ik hoe repetitief het eigenlijk is en ik heb later andere turn based rpg's gespeeld met meer diepgang op ieder front. Het was grappig om te herspelen voor de leuke herinneringen die het wekte, maar iemand die het nu voor het eerst zou spelen gaat er waarschijnlijk geen plezier aan beleven. Maar het kan er ook aan liggen dat games nog in hun jeugdschoenen zaten. De makers van nu hebben tijd gehad om te leren van allerlei fouten die vroeger gemaakt werden in games. Zeker alle uitgebreide recensies, die stapsgewijs onderbouwen wat er niet deugt aan een game, zijn vandaag de dag een goede manier om feedback over je game te krijgen.

Het kan er ook aan liggen dat er nog niet zoveel aandacht werd besteed aan games als nu, door zowel de ontwerpers als de maatschappij. Destijds werd het ontwerpen van games nog niet geassocieerd met het hebben van een goed inkomen. Nu is de game industrie nog groter geworden dan film en muziek bij elkaar, wat meer mensen trekt om ook games te maken. De maker van Minecraft had de game destijds in z’n 1tje ontworpen. Nu is hij er rijk mee geworden. Hierdoor voelen meer makers zich geneigd om games te ontwerpen en doen ze harder hun best om ertussenuit te springen. Games zijn ook niet alleen meer voor ‘gamers’ , maar voor iedereen. Van een kind dat het leuk vind met een groepje vrienden te wandelen om Pokemon Go te spelen, een oudere vrouw die Candy Crush op haar mobiel speelt tijdens een treinreis of een jongeman die Call Of Duty professioneel speelt. Er zijn veel meer soorten games voor verschillende doelgroepen. Ik denk dat om deze redenen mij moderne games in de regel meer bevallen dan oudere.

avatar van Sinner
Nou...ik moest even aan deze thread denken vanmiddag toen al die reviews en filmpjes langskwamen op mijn youtube kanalen van Shenmue I en II. Overal gingen ze volledig uit de bol, sommigen bijna tot tranen toe geroerd over hoe groots, episch, geweldig en open de wereld is. Hoe veel er wel niet te doen is - want wauw...je kan een pakje noedels kopen en een spelletje Space Harrier spelen op je televisie in je virtuele kamer. En je kan zomer even verschillende routes door het spel nemen en zelfs quicktime events maken deel uit van het spel! En ik...? Ik zat dus daadwerkelijk alles met lede ogen te aanschouwen en dacht...'goh' - wat ziet het er stijf en ouderwets uit. Space Harrier? Leuk man. Maar in GTA, Yakuza, Sleeping Dogs of wat dan ook kan ik poolen, tennis spelen, racen, daten, karaoke doen, heb je hopen sidequests en dingen te zien, voertuigen te besturen, een potje boxen of vechten, gokken of whatever dan ook...en het ziet er ook nog eens eh...100 keer leuker uit? Met een interessanter verhaal en leukere personages?

Ik bedoel maar. Ik denk dat Shenmue dus wel degelijk zo een spel is waar je effectief 'bij moet zijn geweest terwijl het pas uit was'. Want om eerlijk te zijn zou ik liever nog een keertje Vice City terug in de PS2 gooien dan hiermeer te beginnen (goed wetende dat als ik deze voor een budgetprijs tegenkom ik ze toch wel eens in huis haal) maar ik werd er dus niet koud of warm van. In tegenstelling tot het overgrote deel van het internet. Dus ja. Hier is voor mij wel gigantisch sprake van de Nostalgie Factor.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:28 uur

geplaatst: vandaag om 15:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.