menu

Games / Algemeen / Games met educatieve waarde

zoeken in:
avatar van andnino
Dat veel games een educatieve waarde hebben weet ik al, en jullie waarschijnlijk ook. Dus daar zal ik niet verder over uitweiden.

Ik wil hier graag een project over opzetten, beginnend met misschien wat filmpjes en/of lesmateriaal, later hopelijk workshops of zelfs gedrukte/digitale lesmethoden.

Hier wil ik graag de vraag stellen: welke games kan ik echt niet missen? Oftewel; hebben echt uitzonderlijke kwaliteiten op het gebied van:
- verhaallijn
- filosofische ideeën
- kunst/grafische stijl/kunstgeschiedenis
- geschiedenis
- maatschappelijke relevantie/inzichten
- wetenschappelijke correctheid (biologie, natuurkunde, enz.)
- enz...

Ik denk al aan:
Filosofie: The Stanley Parable, BioShock, Deus Ex
Maatschappijleer: Democracy, Sim City
Geschiedenis: This War of Mine
Engels: games met sterke verhalen, zoals Dreamfall, recentelijk Firewatch
Kunst: Passage, Journey

Hebben jullie meer suggesties?

avatar van Princess Piranha
Wat wordt je doelgroep voor deze lessen? Middelbarescholieren?

Ik kan niet heel snel voorbeelden bedenken, maar in ieder geval voor kunst:
- Okami, oosterse inkt
- Child of Light, sprookjesboeken -> Hans Christian Andersen.
- Flower? Hoor er vaak over, omdat het speelt met emoties van de speler? Geen idee of dat klopt

Wat andere ideeën:
Volgens mij houden Assassin's Creed 1 en 2 best aardig de geschiedenis aan van die tijd?

Zowel BioShock Infinite als Portal hebben super goede storytelling en designmethodes. (Deze twee worden super vaak gebruikt bij mijn studie als voorbeelden van goede games! Samen met Stanley Parable)

Papers Please is ook wel interessant, super communistisch.

All Seeing Fish
Echochrome inspiratie naar M. C. Escher's.

Bad Dragon Cancer

The Talos Principle

avatar van Animosh
Biologie: Gridworld, SPORE, Plague Inc: Evolved
Filosofie: The Talos Principle (het meest filosofische spel dat ik ken), The Swapper, Braid, SOMA
Geschiedenis: Valiant Hearts: The Great War
Kunst: Transistor, Bastion, Limbo, Machinarium, Element4l, Shadow of the Colossus, etc.
Literatuur: Her Story, The Beginner's Guide (van de maker van The Stanley Parable)
Natuurkunde: Kerbal Space Program, Universe Sandbox ²
Programmeren: Human Resource Management
Scheikunde: Sokobond, SpaceChem
Wiskunde: The Bridge (geïnspireerd door Escher), Monument Valley (idem), Divide by Sheep, FEZ

avatar van Princess Piranha
Er is ook een game die kinderen spelenderwijs uitlegd wat kanker is en wat het doet. Vormgegeven in een shooter game. Het heet ReMission.

Dus dat zou onder biologie kunnen?

avatar van Squall Lionheart
Squall Lionheart (moderator)
Re-Mission

Filosofie: Xenogears (heavy on da Nietzsche), Planescape: Torment (fantasy existentialisme)
Psychologie: Persona 3 en 4 (Jungian archetypes en shadow aspect)
Biologie: Parasite Eve (Mitochondriaal DNA horror)
Thanatologie: Dark Souls (it's everywhere)
Literatuur: Vagrant Story (mooi archaïsch engels)
Muziek: Eternal Sonata (Chopin meets jrpg)
Maatschappijleer: Neocolonialism (evil banking sim), Fate of the World (Global Warming doemscenario's)
Programmeren: Uplink: Hacker Elite (hacker heaven), Carnage Heart (Mech AI programming)
Geschiedenis: ECHO: Secrets of the Lost Cavern (realistische caveman sim)
En eigenlijk alle strategy sims van Paradox, Koei en Creative Assembly

Met die 'lossere' definitie van educational kan ik er eigenlijk een hele hoop opnoemen.

avatar van andnino
Dank allen! Dat wordt weer een hele lijst nieuwe games ontdekken haha. Geen straf waarschijnlijk!

avatar van Rujar
Valkyria Chronicles (2008)

Het is mi een verwijzing naar (WOII) holocaust en kritiek op gebruik van nucleaire toepassingen (wapens)

Naast het mooie gelaagde verhaal is de game sowieso een aanrader om te spelen.

avatar van andnino
Squall Lionheart, je geeft wel pittige kost op zeg. Veel van die games lenen zich eerder voor een analyse op academisch niveau. Bovendien een hele wereld van games die ik niet ken, die van de JRPG. Over het algemeen niet mijn ding, maar Xenogears ziet er wel erg interessant uit (had er nog nooit van gehoord).

avatar van Squall Lionheart
Squall Lionheart (moderator)
Ja zijn idd wel zware jongens, zeker als nog nieuw bent in jrpg's. En heb je met Xenogears wel de taaiste knaap uitgezocht gelijk, qua gameplay en inhoud. Maar wel de moeite waard, anders hier leuke stukken over Xenogears en Planescape: Torment.

Zal ook eens een lijstje bouwen met toegankelijkere titels en andere genres...

avatar van andnino
Super, bedankt! De thematiek boeit me van veel JRPG's sowieso, maar qua grafische stijl, muziek en gameplay pakt het me gewoon nooit. Wat ik van Xenogears zag beviel me wat dat betreft nog aardig positief.
Toch denk ik dat deze games zich niet echt lenen voor een project als wat ik in gedachten heb, voornamelijk doordat ze simpelweg gigantisch tijdsintensief zijn, zelfs vele malen tijdsintensiever dan boeken.

Alvast een aantal hieronder genoemde games die ik zeker ga gebruiken: Gridworld (biologie), Fate of the World (Aardrijkskunde), Uplink: Hacker Elite (Informatica), Human Resource Machine (informatica), Universe Sandbox (natuurkunde), Valiant Hearts (geschiedenis)

avatar van Donkerwoud
Ooit een paper geschreven over dit spelletje, over de lichaamsbeleving van een transgender: Play Dys4ia, a Free online game on Jay is games - jayisgames.com

avatar van andnino
Voor wie het interesseert:

Op Think:games | Jakob Jan Kamminga - jakobjankamminga.com komt alles over dit project te staan. Het eerste stuk is een beschouwing van The Stanley Parable (2013). Dat is het tot nu toe, maar hopelijk wordt dit snel meer.

Ik sta altijd open voor ideeën (of evt. bijdragen), dus als je nog iets hebt, neem gerust contact op.


Gast
geplaatst: vandaag om 11:56 uur

geplaatst: vandaag om 11:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.