menu

Games / Algemeen / Easy! Normal! Hard!

zoeken in:
avatar van Sinner
Uit nieuwschierigheid (en geen idee of we al een dergelijk topic hebben?) - op welke moeilijkheidsgraad speelt iedereen zijn spellen?

Ik kies meestal voor 'normal' - zeker als ik een eerste keer door een spel heen ga. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik tegenwoordig erover denk om mijn games op 'easy' te gaan spelen. Kwestie van tijd besparen met enkele 100den games op de plank te hebben liggen die ik nog moet spelen.

avatar van JustMike
Ik speel meestal op easy omdat ik het verhaal dan meestal leuker vindt om te spelen. Alleen spellen als Cod of fifa ga ik spelen op een hogere moeilijkheid

avatar van Grovonion
Ik kies ook door de bank normal, zo goed als 99% van de keer. Enkel als het spel gekend is moeilijk te zijn overweeg ik easy, zoals bv. Catherine.

avatar van Sinner
JustMike schreef:
Ik speel meestal op easy omdat ik het verhaal dan meestal leuker vindt om te spelen.


Dat is dus ook een beetje een reden. Als je op normal of hard speelt komt je vaak op punten die (wel afhankelijk van de game) erg frustrerend kunnen zijn en de vaart een beetje uit het verhaal halen. Ik houd op zich wel van een uitdaging - en het is dan ook erg leuk als je uiteindelijk voorbij net dat ene punt komt, maar zoals ik zei, met een enorme backlog aan games heb ik een beetje de schrik dat ik nog niet door de helft van mijn collectie ga komen.

...en ja. Dat is een luxe-probleem

avatar van Squall Lionheart
Squall Lionheart (moderator)


Begin ook bijna altijd op normal, en bij een tweede playthru hard. Maar sommige games zet ik wel halverwege harder, om het speelplezier wat te rekken. Fallout 3 en Shadowrun Returns bijvoorbeeld waren toch een stuk leuker met wat meer challenge...

spelfreak
In tegenstelling tot de meeste begin ik het overgrote deel van mijn games op hard. Bij series als Uncharted of God of War, waar ik goed mee bekend ben, en waar ik goed in ben, wil ik nog wel eens op de hoogste moeilijkheidsgraad starten. Eigenlijk de keren dat ik op normal speel is als het een genre is wat ik nog nooit heb gespeeld, of waar ik heel slecht in ben. RTS bijvoorbeeld.

Daarom denken mensen vaak dat ik slecht ben in gamen, als ze me zien gamen ga ik wel vaak dood, maar ik heb hem dan ook direct op hard staan .

kiriyama
Normal always. Bij de meeste games vind ik dat ook prima.

AvMerode
Normal is vaak te makkelijk, dus kies meestal hard.
Maar speel grotendeels alleen maar retro en indie games, dus die zijn in default (normal) setting al vrij pittig.

avatar van Animosh
Meestal normal, heel soms easy (als ik zin heb in hersenloze ontspanning), maar de eerste keer nooit op hard - dat bewaar ik liever voor een eventueel herspelen van het spel. Maar net als AvMerode speel ik vooral indiegames, en die zijn op normal (als je al een moeilijkheidsgraad kan kiezen) vaak al tough as nails.

De titel van dit topic is overigens erg onduidelijk, en het topic staat op de verkeerde plek (het moet bij games > algemeen lijkt me), maar misschien kan een mod dat even aanpassen?

avatar van Sinner
Dat het verkeerd staat dat kan kloppen. Dat de titel onduidelijk is waag ik te bestrijden. Ik denk niet dat het NOG eenvoudiger kan. En ik denk dat iedereen die in de verte wel eens een game heeft gespot in het voorbijgaan zich wel ongeveer kan voorstellen waarover het gaat

Overigens valt het me ook op bij indie games dat ze vaak uitdagender zijn dan de doorsnee spellen. Verder ook bij de retro-games. Die zijn vaak erg uitdagend en je moet over behoorlijk wat precisie en timing beschikken - ik vraag me soms af hoe ik dat in godsnaam 20-25 jaar geleden voor elkaar heb gekregen om dergelijke games te spelen. (nou ja...de reuma doet hier ook wel wat aan mee Maar toch!)

Daarentegen zijn die retro-games wel vaak ontzettend kort. Je ziet vaak longplays op youtube voorbij komen waarin het spel letterlijk in een half uurtje of een uurtje wordt uitgespeeld. Het zijn dan wel mensen die betreffende game van voor naar achter uit hun hoofd kennen (of een cheat of trainer gebruiken!) maar toch valt het me echt op. Moderne games zijn dan toch weer wat uitgebreider. En als je op Hard speelt (of impossible of dergelijks) leveren ze toch heel wat meer uren gamen op. (natuurlijk wel hebbende over games die je kan uitspelen en niet tot letterlijk in het oneindige mee doorgaan).

avatar van CarealotCarrot
Meestal normal, maar bij shooters of bekende franchises het liefst op de hoogste moeilijkheidsgraad. Anders zijn die games te easy. Easy zit ik nooit aan, want dan voel ik mij zo noob .

avatar van mrdig
In principe normal en als de game top is dan vaak nog een keer op de moeilijkste graad.

avatar van Animosh
Sinner schreef:
Dat de titel onduidelijk is waag ik te bestrijden. Ik denk niet dat het NOG eenvoudiger kan. En ik denk dat iedereen die in de verte wel eens een game heeft gespot in het voorbijgaan zich wel ongeveer kan voorstellen waarover het gaat

Het probleem zit 'm in de uitroeptekens. Als de titel "easy, normal of hard?" was geweest of "op welke moeilijkheidsgraad spelen jullie games?", dan was verwarring uitgesloten geweest, maar nu kunnen mensen ook denken dat het gaat om de titel van een spel, een gameshow, of iets anders in die richting. Het is verder geen wereldramp, hoor, maar de titel had duidelijker gekund.

avatar van Shinobi
Negen van de tien keer op normal, tenzij ik echt voor de Platinum wil gaan en het vereist is om het op een hogere moeilijkheid uit te spelen. Maar bepaalde games zijn van nature al vrij makkelijk, zoals de Batman games van Rocksteady. Dus die zet ik gelijk op Hard.

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Topic verplaatst. En door alle berichten is het nu wel duidelijk denk ik waarover het moet gaan .

Ik speel de eerste keer altijd op normal en als de game top is daarna vaak ook nog op hard. Bij sommige games is dat alleen niet aan te raden. Oblivion bijvoorbeeld geeft op een hogere moeilijkheidsgraad de vijanden gewoon meer hit points, het wordt er niet echt moeilijker door maar wel veel saaier omdat je een half uur met één vijand bezig bent terwijl je eindeloos aan het circelstrafen bent.

avatar van Grovonion
Dat is inderdaad een goede toevoeging aan de discussies hier over normal/hard. Indien hard niks aan de speel-ervaring toevoegt lijkt het me ook niet echt uitnodigend of nuttig op hard te spelen. Gewoon tijd rekken kan niet de bedoeling zijn, ik vermoed echter dat dit bij veel rpg's het geval gaat zijn, niet?

AvMerode
Sinner schreef:
Daarentegen zijn die retro-games wel vaak ontzettend kort. Je ziet vaak longplays op youtube voorbij komen waarin het spel letterlijk in een half uurtje of een uurtje wordt uitgespeeld. Het zijn dan wel mensen die betreffende game van voor naar achter uit hun hoofd kennen (of een cheat of trainer gebruiken!) maar toch valt het me echt op. Moderne games zijn dan toch weer wat uitgebreider. En als je op Hard speelt (of impossible of dergelijks) leveren ze toch heel wat meer uren gamen op. (natuurlijk wel hebbende over games die je kan uitspelen en niet tot letterlijk in het oneindige mee doorgaan).


Weet niet precies wat je onder retro verstaat.
Ik zie sega saturn, psx en ps2 etc. games bijvoorbeeld ook als retro en uiteraard ook oudere pc games.
Daarnaast bedoel ik met retro ook gewoon alle genres, niet alleen die retro platform games die je binnen twee uur uitspeeld.
Er zijn genoeg retro rpg's, horror, adventure en action games die meer dan 10 uur duren.

avatar van Hadouken
Vroeger altijd easy, tegenwoordig altijd normal.
Ben wel eens geneigd om op easy te beginnen omdat ik dan makkelijker door het verhaal loop. Zie er toch altijd maar vanaf, maar zo komt het geregeld voor dat ik games maar eventjes heb aangeraakt omdat ik gewoon niet verder kwam. Ben niet echt een doorzetter, maar een gamer met een uitgebreide smaak waardoor ik dan al snel de volgende game uit de kast pak

avatar van Sinner
AvMerode schreef:
Weet niet precies wat je onder retro verstaat.


Dan bedoel ik inderdaad de wat oudere retro-games. Niet de latere generaties ala PSx en PS2. Hoewel dat inderdaad ook gewoon als retro geld tegenwoordig (hoewel daar aardig wat discussie over is in bepaalde magazines en forums - zo komen er bijvoorbeel in retrogamer regelmatig wel brieven langs van mensen die het ongehoord vinden dat PSX en PS2 als retro worden bestempeld).

En ja - vaak platform games en ook action games uit die generatie zijn echt wel behoorlijk kort.

avatar van patenpac
Ik zet ze meestal op Normal, en indien ik voor een tweede playthrough ga zet ik ze op hard. De reden hiervoor heb ik ondervonden in mijn 'jeugdjaren'. Toen zette ik namelijk telkens mijn games op easy en had ik meestal een spel na 1 à 2 dagen uitgespeeld. Als klein kind is dit natuurlijk niet erg interessant, aangezien het spel dat al snel in de kast verdwijnt en je terug grijpt naar de game die daarvoor aan het spelen was (voor mij meestal GTA: san andreas of Metal Gear Solid).
Vandaar dat ik de dag van vandaag steeds op normal speel. Dit is voor mij ook meestal de perfecte moeilijkheidsgraad. Niet al te vaak dood gaan, maar toch moeten letten op wat je doet

avatar van Confusie
Vroeger altijd easy. Tegenwoordig behoef ik wel wat meer uitdaging dus meestal normal en als dat te makkelijk is in sommige gevallen ook hard.

Ik ben er overigens een voorstander van dat games gewoon een vaste moeilijkheidsgraad hebben en het dus niet in te stellen is.

En dan gewoon alles lekker uitgebalanceerd natuurlijk.

avatar van Grovonion
Ik hou wel van een rpg waar grinden mogelijk is, dat zie ik een beetje als natuurlijke instelling van de moeilijkheidsgraad. Je daagt een eindbaas uit, wordt gemakkelijk verslaan en komt na wat level-up later terug om het dan wel te halen. Ideaal.

avatar van Animosh
Confusie schreef:
Ik ben er overigens een voorstander van dat games gewoon een vaste moeilijkheidsgraad hebben en het dus niet in te stellen is.

Ik niet. Enerzijds kan dat gemakzucht voorkomen, maar anderzijds kies ik liever gewoon zelf op basis van mijn stemming en de reputatie van het spel. Plus, het de speler laten kiezen van de moeilijkheidsgraad van een spel verhoogt de toegankelijkheid enorm. Voor hardcore gamers is het niet erg als ze flink moeten doorzetten om verder te komen, maar veel casual gamers hebben daar geen zin in.

avatar van Sinner
Grovonion schreef:
Ik hou wel van een rpg waar grinden mogelijk is.


Ja maar dat is ook wel een beetje bij alle rpg's mogelijk. Denk niet dat er veel zijn waarin je niet deels tot grinden over moet gaan om voorbij bepaalde punten te komen, goud voor bepaalde equipment moet kopen etc

Een vaste moeilijkheidsgraad is inderdaad ook geen optie voor mij. De ene persoon speelt al wat beter dan de andere dus dan is het wel makkelijk om een beetje te kunnen kiezen op welk niveau je speelt. Ik ken mensen die niet eens in staat zijn om in Valkyrie Chronicles een stilstaand target te raken zo bedreven zijn ze....dus laat staan in een echte shooter...

avatar van Rujar
Hangt van het spel af. Normal is altijd handig om de game te verkennen, fouten worden niet afgestraft. Meestal heb je op hard wel een bepaalde strategie nodig waardoor voorkennis wel handig kan zijn.

Vind het zelf wel leuker wanneer een game een extra modus/moeilijkheidsgraad heeft die je krijgt na het uitspelen op de hoogste moeilijkheidsgraad.

All Seeing Fish
Ik speel altijd op normaal, ik ben bang dat ik later in de game vast kom te zitten omdat de game of een bepaald stuk te moeilijk is, maar meestal achteraf had ik een moeilijker niveau kunnen spelen.

Het beste zou zijn om tijdens het spel verloop het niveau aan te kunnen passen, als hard te moeilijk is een stapje terug te kunnen doen.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:19 uur

geplaatst: vandaag om 09:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.